gepubliceerd op 29 maart 2011
Koninklijk besluit tot wijziging van artikel 19bis van het koninklijk besluit van 28 november 1969 tot uitvoering van de wet van 27 juni 1969 tot herziening van de besluitwet van 28 december 1944 betreffende de maatschappelijke zekerheid der arbeiders. - Rechtzetting
FEDERALE OVERHEIDSDIENST SOCIALE ZEKERHEID, FEDERALE OVERHEIDSDIENST ECONOMIE, K.M.O., MIDDENSTAND EN ENERGIE, FEDERALE OVERHEIDSDIENST WERKGELEGENHEID, ARBEID EN SOCIAAL OVERLEG EN FEDERALE OVERHEIDSDIENST INFORMATIE- EN COMMUNICATIETECHNOLOGIE
12 OKTOBER 2010. - Koninklijk besluit tot wijziging van artikel 19bis van het koninklijk besluit van 28 november 1969 tot uitvoering van de wet van 27 juni 1969 tot herziening van de besluitwet van 28 december 1944 betreffende de maatschappelijke zekerheid der arbeiders. - Rechtzetting
In het Belgisch Staatsblad nr. 342 van 23 november 2010, derde editie, bladzijde 72399 dient het volgende document te worden bijgevoegd : VERSLAG AAN DE KONING Sire, Voorliggend ontwerp van koninklijk besluit wijzigt artikel 19bis van het koninklijk besluit van 28 november 1969 tot uitvoering van de wet van 27 juni 1969 tot herziening van de besluitwet van 28 december 1944 betreffende de maatschappelijke zekerheid der arbeiders, om het gebruik van elektronische maaltijdcheques mogelijk te maken.
Thans ontvangen 1,3 miljoen werknemers papieren maaltijdcheques en jaarlijks worden er ongeveer 250 miljoen maaltijdcheques uitgereikt.
Dat zorgt voor een negatieve invloed op het leefmilieu, een dure logistiek en veel administratieve last.
De invoering van maaltijdcheques in elektronische vorm biedt dan ook tal van voordelen.
In eerste instantie zal de invoering van maaltijdcheques in elektronische vorm een zware administratieve last wegnemen bij de bedrijven die de maaltijdcheques thans via de al dan niet interne post moeten versturen naar de verschillende werkposten of vestigingen en ze persoonlijk moeten verdelen onder de werknemers die moeten tekenen voor ontvangst.
In tweede instantie zouden de zelfstandige handelaren en de distributiesector naar raming 25 miljoen euro besparen omdat ze thans de cheques die ze ontvangen, moeten tellen en sorteren, de geldigheid ervan controleren en ze versturen. Pas na verscheidene weken krijgen ze het geld op hun rekening. Met het nieuwe systeem zou de handelaar het geld twee dagen later moeten ontvangen.
In derde instantie zou de invoering van de elektronische maaltijdcheque het mogelijk maken om 20 ton papier minder te verbruiken. Die 20 ton papier zijn thans nodig voor de productie van de papieren maaltijdcheques. En dan hebben we het nog niet gehad over de transport- en distributiekosten.
Bovendien zullen de elektronische maaltijdcheques fractioneerbaar zijn.
Tot slot zal de gebruiker van de elektronische maaltijdcheque automatisch worden verwittigd dat zijn maaltijdcheques gaan vervallen, wat niet het geval is in het huidige systeem.
Het voorliggend ontwerp legt het reglementair kader vast voor de invoering van de elektronische maaltijdcheque en bepaalt de constitutieve voorwaarden waaraan de maaltijdcheque in elektronische vorm dient te voldoen teneinde niet als loon beschouwd te worden.
Artikelsgewijze bespreking
Artikel 1.Dit artikel past enerzijds het koninklijk besluit aan aan de inhoud van het beschikkend gedeelte van het arrest van het Arbeidshof van Antwerpen van 15 juni 2007 en anderzijds bepaalt dit artikel in de voorwaarden waaraan gelijktijdig moet worden voldaan om maaltijdcheques in elektronische vorm niet als loon te beschouwen voor het innen van sociale zekerheidsbijdragen. 1° De toevoeging van een nieuw lid in § 1 heeft tot doel het koninklijk besluit aan te passen aan de inhoud van het beschikkend gedeelte van het arrest van het Arbeidshof van Antwerpen van 15 juni 2007 dat de cumulatie van een maaltijdcheque en een kostenvergoeding voor dezelfde maaltijd voor dezelfde dag toestaat.Door de invoering van 1° wordt deze cumulatie aanvaard maar enkel voor zover het handelt om verschillende maaltijden van dezelfde dag. 2° Betreft een tekstuele aanpassing waarbij ook maaltijdcheques in elektronische vorm worden toegelaten.3° Betreft een tekstuele aanpassing om de realiteit van een maaltijdcheque in elektronische vorm in overeenstemming te brengen met de vigerende reglementering.Maaltijdcheques in elektronische vorm worden niet overhandigd aan de werknemer maar wel gecrediteerd op zijn maaltijdchequerekening.
Die maaltijdchequerekening is een databank waarop een aantal maaltijdcheques in elektronische vorm zullen worden opgeslagen. Het betreft dus geen financiële rekening of een bankrekening.
Dergelijk systeem laat toe om het risico op verlies of vernietiging van de maaltijdcheque tot nul te herleiden. 4° Hier wordt duidelijk gemaakt dat de verplichte vermeldingen op een maaltijdcheque logischerwijze enkel gelden voor de maaltijdcheque op papieren drager.5° Papieren maaltijdcheques zonder de verplichte vermeldingen van § 2, 4°, eerste lid, worden als loon beschouwd.6° Net zoals papieren maaltijdcheques zijn de maaltijdcheques in elektronische vorm drie maanden geldig.De maaltijdcheque is essentieel een vergoeding voor een maaltijd en mag dus niet beschouwd worden als een algemeen betaalmiddel. Derhalve betekent dit dat ook de maaltijdcheque in elektronische vorm slechts kan gebruikt worden ter betaling van een maaltijd of voor de aankoop van verbruiksklare voeding. 7° Dit artikel voegt een nieuwe paragraaf in met bijkomende voorwaarden waaraan gelijktijdig moet worden voldaan om maaltijdcheques in elektronische vorm niet als loon te beschouwen. Het gaat om volgende voorwaarden : 1. Iedere maand ontvangt de werknemer op zijn loonfiche een afrekening van het aantal maaltijdcheques dat hem wordt toegekend;2. Deze voorwaarde wordt ingevoerd met inachtneming van het transparantieprincipe volgens hetwelke de werknemer het saldo en de geldigheidsduur van de maaltijdcheques moet kunnen nakijken;3. De vrije keuze tussen papieren en maaltijdcheques en maaltijdcheques in elektronische vorm moet zowel voor de werkgever als voor de werknemer zijn gewaarborgd.Deze keuze wordt geregeld via collectieve regelingen of, bij gebreke daaraan, via individuele regelingen.
Deze keuze moeten wel een zekere stabiliteit in de tijd hebben om organisatorische problemen te vermijden. Daarom dient de keuze voor de maaltijdcheque in elektronische vorm alsook de modaliteiten van de verandering van de modaliteiten van uitbetaling van de maaltijdcheques eveneens geregeld worden via collectieve regelingen. Bij gebreke aan een collectieve regeling stelt de suppletieve regeling dat de keuze voor maaltijdcheques op papieren drager of in elektronische vorm voor minstens drie maanden geldt. Met respect voor deze mininumtermijn kan zowel de werkgevers als de werknemer zijn keuze veranderen, mits een opzegtermijn van een maand.
Omwille van de specifieke situatie van de uitzendsector wordt voorzien dat in die sector zowel de keuze als de modaliteiten van de omkeerbaarheid van de keuze enkel geregeld kunnen worden binnen het kader van een voorafgaande sectorale collectieve arbeidsovereenkomst; 4. In tegenstelling tot wat thans het geval is voor de uitgevers van papieren maaltijdcheques, kunnen de elektronische maaltijdcheques enkel worden aangeboden door uitgevers die gezamenlijk erkend zijn door de Ministers bevoegd voor Sociale Zaken, Werk, Zelfstandigen en Economische Zaken. De erkenningsvoorwaarden en de voorwaarden voor de intrekking van de erkenning worden vastgesteld in het koninklijk besluit tot vaststelling van de erkenningsvoorwaarden en de erkenningsprocedure voor de uitgevers van elektronische maaltijdcheques, vermeld in artikelen 183 tot 185 van de wet van 30 december 2009Relevante gevonden documenten type wet prom. 30/12/2009 pub. 31/12/2009 numac 2009021138 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende diverse bepalingen type wet prom. 30/12/2009 pub. 15/01/2010 numac 2010009013 bron federale overheidsdienst justitie Wet houdende diverse bepalingen betreffende Justitie (1) sluiten houdende diverse bepalingen. 5. De invoering van de elektronische maaltijdcheques mag geen kosten voor de werknemer teweegbrengen, behoudens in gevallen waarin het koninklijk besluit voorziet. Teneinde meer rechtszekerheid te bieden omtrent de geldigheid van maaltijdcheques in elektronische vorm die werden uitgegeven door een uitgever wiens erkenning ingetrokken of vervallen is, werd voorzien in een overgangsperiode. Vanaf het ogenblik dat de intrekking of het verval van de erkenning bekendgemaakt is, zullen de niet-gebruikte maaltijdcheques die nog geldig zijn tijdens deze overgangsperiode niet als dusdanig als loon worden aanzien, ook al is er niet langer voldaan aan de voorwaarde van artikel 1, § 3, 4° van het besluit. Op die manier wordt vermeden dat de werknemers slachtoffer worden van het feit dat een uitgever zijn erkenning verliest of dat zijn erkenning vervalt.
Art. 2.Het systeem van de elektronische maaltijdcheques zal drie jaar na de inwerkingtreding ervan worden geëvalueerd.
Art. 3.Dit artikel regelt de inwerkingtreding.
Art. 4.Dit artikel verklaart welke ministers met de uitvoering van het besluit zijn belast.
Ik heb de eer te zijn, Sire, Van Uw Majesteit, de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaar, De Minister van Sociale Zaken, Mevr. L. ONKELINX De Minister van Werk, Mevr. J. MILQUET De Minister van K.M.O. en Zelfstandigen, Mevr. S. LARUELLE De Minister voor Ondernemen en Vereenvoudigen, V. VAN QUICKENBORNE