Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 08 maart 2006
gepubliceerd op 15 maart 2006

Koninklijk besluit houdende oprichting van het « Contactpunt regularisaties » bij de Federale Overheidsdienst Financiën

bron
federale overheidsdienst financien
numac
2006003177
pub.
15/03/2006
prom.
08/03/2006
ELI
eli/besluit/2006/03/08/2006003177/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

8 MAART 2006. - Koninklijk besluit houdende oprichting van het « Contactpunt regularisaties » bij de Federale Overheidsdienst Financiën


VERSLAG AAN DE KONING Sire, Het ontwerp van besluit waarvan wij de eer hebben het ter ondertekening aan Uwe Majesteit voor te leggen, wordt genomen op grond van artikel 124, eerste lid, van de programmawet van 27 december 2005.

Dit artikel bepaalt namelijk dat met het oog op het ontvangen van de regularisatie-aangiften door de Koning binnen de Federale Overheidsdienst Financiën een « Contactpunt regularisaties » wordt opgericht.

De voorgestelde tekst strekt er aldus toe een « Contactpunt regularisaties » op te richten binnen de Dienst « voorafgaande beslissingen inzake fiscale zaken » opgericht door het koninklijk besluit van 13 augustus 2004.

Hij preciseert daarenboven dat dit contactpunt wordt geplaatst onder de leiding van de voormelde dienst die gemachtigd is de regularisatiebeslissingen te treffen.

Dit « Contactpunt regularisaties » wordt opgericht binnen de Dienst voorafgaande beslissingen omdat het voldoende waarborgen moet bieden inzake vertrouwelijkheid en onafhankelijkheid inzonderheid ten opzichte van de diensten die de vestiging van de belasting verzekeren.

Welnu, deze dienst is de enige centrale Dienst van het departement dat perfect autonoom is tegenover de diensten die de belasting vestigen.

Met de bemerkingen geformuleerd door de Raad van State in zijn advies nr. 39.882/2 van 20 februari 2006 kan niet worden ingestemd om de volgende redenen : In artikel 124, 8ste lid van de programmawet van 27.12.2005, wordt voorzien dat het « Contactpunt regularisaties » voor de regularisaties waarvoor het attest niet het voorwerp uitmaakt van een overzending door de lokale controledienst, de ter gelegenheid van de regularisatie-aangifte ontvangen inlichtingen niet zal mogen overzenden aan andere diensten van de FOD Financiën. Het is de bedoeling van de wetgever om de inlichtingen niet kenbaar te maken aan de lokale controleur (noch aan een andere taxatiedienst). Door het feit dat de Dienst « Voorafgaande beslissingen » geen enkele taxatie uitvoert, is in zijn geheel aan deze bedoeling van de wetgever voldaan door het *Contactpunt regularisaties » binnen dezelfde dienst op te richten. Daarenboven kan men bevestigen dat het « Contactpunt regularisaties » een onderafdeling vormt van de Dienst « Voorafgaande beslissingen », en dat geen enkele van de gegevens van de aangiften waar het attest niet het voorwerp van uitmaakt van een overzending aan de plaatselijke controledienst zal verspreid worden buiten deze Dienst.

Wat de opmerking van de Raad van State betreft in de voetnoot nr. 2 (blz. 4), wordt verduidelijkt dat de personeelssituatie geregeld wordt door het koninklijk besluit van 13 augustus 2004 houdende oprichting van de dienst « voorafgaande beslissingen in fiscale zaken » bij de Federale Overheidsdienst Financiën, dat in zijn artikel 4 voorziet in een minimumpersoneelsbezetting. Verder regelt het Ministerieel besluit van 7 september 2004 de selectieprocedure voor de ambtenaren van de dienst « voorafgaande beslissingen in fiscale zaken ».

Ik heb de eer te zijn, Sire, Van Uwe Majesteit, De zeer eerbiedige, en zeer getrouwe dienaar, De Vice-Eerste Minister en Minister van Financiën, D. REYNDERS

ADVIES 39.882/2 VAN DE AFDELING WETGEVING VAN DE RAAD VAN STATE De Raad van State, afdeling wetgeving, tweede kamer, op 13 februari 2006 door de Vice-Eerste Minister en Minister van Financiën verzocht hem, binnen een termijn van vijf werkdagen, van advies te dienen over een ontwerp van koninklijk besluit « houdende oprichting van het « Contactpunt regularisaties » bij de Federale Overheidsdienst Financiën », heeft op 20 februari 2006 het volgende advies gegeven : Volgens artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State, ingevoegd bij de wet van 4 augustus 1996 en gewijzigd bij de wet van 2 april 2003, moeten in de adviesaanvraag in het bijzonder de redenen worden aangegeven tot staving van het spoedeisende karakter ervan.

In het onderhavige geval luidt de motivering in de brief met de adviesaanvraag als volgt : « De dringende noodzakelijkheid wordt gemotiveerd door het feit dat de maatregel in werking is getreden vanaf de tiende dag volgend op publicatie in het Belgisch Staatsblad (Programmawet van 27 december 2005, Belgisch Staatsblad van 30 december 2005, editie 2).

Aanvullend kan tevens worden verwezen naar de bepalingen in artikel 122 van voormelde programmawet. De geregulariseerde overige inkomsten vermeld onder artikel 121, 2°, die het voorwerp uitmaken van een regularisatie-aangifte conform de bepalingen van het hoofdstuk « Fiscale regularisatie » van voormelde programmawet worden onderworpen aan hun normaal belastingtarief indien de regularisatie-aangifte ten laatste op 30 juni 2006 wordt ingediend. Dit tarief wordt verhoogd met een boete van 5 percentpunten indien de regularisatie-aangifte vanaf 1 juli 2006 en ten laatste op 31 december 2006 wordt ingediend. Vanaf 1 januari 2007 wordt het normale belastingtarief verhoogd met een boete van 10 percentpunten. Het is dus noodzakelijk dat belastingplichtigen die gebruik willen van deze maatregel en de boete willen vermijden deze in de mogelijkheid gesteld worden om deze aangifte zo snel mogelijk en uiterlijk op 30 juni 2006 kunnen indienen. » Het ontwerp van koninklijk besluit is vastgesteld ter uitvoering van artikel 124 van de programmawet van 27 december 2005, waarvan de eerste twee leden het volgende bepalen : « Met het oog op het ontvangen van de regularisatie-aangiften wordt door de Koning binnen de Federale Overheidsdienst Financiën een « Contactpunt regularisaties » opgericht.

De regularisatie-aangifte wordt bij het « Contactpunt regularisaties » ingediend door middel van een aangifteformulier waarvan het model door de Koning wordt vastgesteld. Dit aangifteformulier vermeldt onder andere de naam van de indiener van de aangifte en in voorkomend geval de naam van zijn gemachtigde, de oorsprong en het bedrag van de aangegeven sommen en de datum van indiening van de aangifte. » De strekking van het voorontwerp is beperkt tot de vermelding dat het « Contactpunt regularisaties » wordt opgericht bij de dienst « voorafgaande beslissingen in fiscale zaken », en onder het toezicht wordt geplaatst van het college dat belast is met de leiding van deze dienst en uit drie tot vijf leden bestaat (artikel 2 van het koninklijk besluit van 13 augustus 2004 houdende oprichting van de dienst « voorafgaande beslissingen in fiscale zaken » bij de Federale Overheidsdienst Financiën).

Volgens het ontwerp van koninklijk besluit is het dit college dat de beslissingen inzake regularisatie neemt.

Het ontwerp van besluit legt niet het model van het « aangifteformulier » vast dat door de Koning wordt vastgesteld krachtens het voornoemde artikel 124.

Als motivering van het verzoek om spoedbehandeling wordt in de aanhef van het ontwerp van besluit gesteld dat de indiening en de behandeling van de regularisatie-aangiften zonder uitstel mogelijk moet worden gemaakt, omdat, wat betreft de andere inkomsten dan de beroepsinkomsten, voorzien is in progressieve regularisatieaanslagvoeten volgens de periodes van aangifte, en de eerste aangifteperiode verstrijkt op 30 juni 2006.

De omschrijving van het « Contactpunt regularisaties » vereist weliswaar enige spoedbehandeling, maar is zonder belang voor de belastingplichtigen indien dit niet gepaard gaat met de vaststelling van het model van formulier van « regularisatie-aangifte ».

Derhalve moet het koninklijk besluit tot vaststelling van het model van « aangifteformulier » eveneens zeer snel worden goedgekeurd en samen met het onderzochte besluit in het Belgisch Staatsblad worden bekendgemaakt; zo niet zou het verzoek om spoedbehandeling voor het onderhavige ontwerp worden tegengesproken.

Aangezien de adviesaanvraag ingediend is op basis van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State, zoals het is vervangen bij de wet van 2 april 2003, beperkt de afdeling Wetgeving overeenkomstig artikel 84, § 3, van de voornoemde gecoördineerde wetten haar onderzoek tot de rechtsgrond van het ontwerp, de bevoegdheid van de steller van de handeling en de te vervullen voorafgaande vormvereisten.

Wat deze drie punten betreft, geeft het ontwerp aanleiding tot de volgende opmerkingen.

Onderzoek van het ontwerp Het ontworpen besluit strekt ertoe bij de dienst « voorafgaande beslissingen in fiscale zaken » - die zelf is opgericht bij koninklijk besluit van 13 augustus 2004 (1) - het « Contactpunt regularisaties » op te richten.

De wet van 21 juni 2004 heeft aan de ambtenaren van de dienst « voorafgaande beslissingen in fiscale zaken » een autonome collegiale bevoegdheid ter zake van individuele beslissingen verleend, in die zin dat ze zich niet moeten, en zelfs niet kunnen wenden tot hun hiërarchische meerderen, en geen enkel willig beroep op de minister kan worden gedaan. Om deze reden diende de wetgever op te treden, zoals de Raad van State had onderstreept in zijn advies 36.668/2, gegeven op 2 maart 2004, over het ontwerp dat aanleiding heeft gegeven tot de wet van 21 juni 2004.

Doordat de afbakening van de bevoegdheden van de dienst « voorafgaande beslissingen » voortvloeit uit de wet om de redenen waaraan zo-even herinnerd is, dient de uitbreiding van zijn bevoegdheden normalerwijs eveneens uit de wet voort te vloeien, in ieder geval indien het de bedoeling is dat de dienst over dezelfde autonome beslissingsbevoegdheid inzake fiscale regularisatie zou beschikken.

Bovendien ziet de Raad van State niet in hoe, bij de huidige stand van de wet, een beroep op de dienst « voorafgaande beslissingen » geen schending zou inhouden van artikel 124, achtste lid, van de programmawet van 27 december 2005, dat het « Contactpunt regularisaties » machtigt de verkregen inlichtingen slechts aan lokale taxatiediensten bekend te maken (in bepaalde omstandigheden die limitatief opgesomd zijn). De dienst « voorafgaande beslissingen » is dus niet bedoeld om van dit type van inlichtingen kennis te nemen en bijvolg ook niet om te beslissen over een eventuele fiscale regularisatie.

De manier waarop het besluit is opgevat moet dus worden herdacht, ofwel moet de wet worden herzien (2).

De kamer was samengesteld uit de heren Y. Kreins, kamervoorzitter, Ph. Quertainmont, Mevr. M. Baguet, staatsraden, de heer J. Kirkpatrick, assessor van de afdeling wetgeving, Mevr. B. Vigneron, griffier.

Het verslag werd uitgebracht door de H. J. Regnier, eerste auditeur-afdelingshoofd.

De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst werd nagezien onder toezicht van de H. J. Jaumotte.

De griffier, B. Vigneron.

De voorzitter, Y. Kreins. _______ Nota's (1) Koninklijk besluit van 13 augustus 2004 houdende oprichting van de dienst « voorafgaande beslissingen in fiscale zaken » bij de Federale Overheidsdienst Financiën.(2) Indien de beslissing om het « Contactpunt regularisaties » op te richten bij de dienst « voorafgaande beslissingen in fiscale zaken » wordt gehandhaafd, dient in het uitvoeringsbesluit te worden gepreciseerd in welke mate dit impliceert dat bij deze dienst extra ambtenaren worden ingedeeld en wat hun bevoegdheid zal zijn. In ieder geval moet er een circulaire worden opgemaakt om het publiek in kennis te stellen van het adres van het « Contactpunt regularisaties ».

8 MAART 2006. - Koninklijk besluit houdende oprichting van het « Contactpunt regularisaties » bij de Federale Overheidsdienst Financiën ALBERT II, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de programmawet van 27 december 2005, namelijk artikel 124;

Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 3 februari 2006;

Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting, gegeven op 10 februari 2006;

Gelet op het verzoek om spoedbehandeling, gemotiveerd door de omstandigheid dat : - de artikelen 121 tot 127 van de programmawet van 27 december 2005 in werking zijn getreden op 9 januari 2006; - de bepalingen van de voormelde wet aan de belastingplichtige toelaten een regularisatie-aangifte bij de Federale Overheidsdienst Financiën in te dienen; - het dus absoluut onontbeerlijk is, teneinde de indiening en de behandeling van deze aangiften mogelijk te maken, om zonder uitstel het met deze wettelijke opdracht belaste « Contactpunt-regularisaties » op te richten; - de noodzaak om zonder verwijl dit contactpunt op te richten nog dwingender is omdat de wettelijke bepalingen betreffende de fiscale regularisatie, voor wat betreft de andere dan beroepsinkomsten, progressieve regularisatie-aanslagvoeten volgens de periodes van aangifte, voorzien; - dit bij de FOD Financiën op te richten contactpunt bovendien voldoende garanties moet bieden inzake vertrouwelijkheid en onafhankelijkheid ten opzichte van de diensten die instaan voor de vestiging van de Belasting, zodat het dient te worden opgericht bij de Dienst Voorafgaande Beslissingen, aangezien die de enige centrale Dienst van het Departement is die volstrekt autonoom is ten opzichte van de diensten voor belastingvestiging; artikel 26 van de wet van 24 december 2002 tot wijziging van de vennootschapsregeling inzake inkomstenbelastingen en tot instelling van een systeem van voorafgaande beslissingen in fiscale zaken verplicht de Dienst Voorafgaande Beslissingen niet de in artikel 26 bedoelde opdracht uit te oefenen, met uitzondering van eender welke andere opdracht; - de eerste van de bovenvermelde periodes op 30 juni 2006 verstrijkt;

Gelet op het advies 39.882/2 van de Raad van State, gegeven op 20 februari 2006, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State;

Op de voordracht van Onze Vice-Eerste Minister en Minister van Financiën, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Er wordt bij de dienst « voorafgaande beslissingen in fiscale zaken », een « Contactpunt regularisaties » opgericht, belast met de opdrachten bedoeld in artikel 124 van de programmawet van 27 december 2005.

Het wordt onder toezicht geplaatst van het college bedoeld in artikel 2 van het koninklijk besluit van 13 augustus 2004 houdende oprichting van de dienst « voorafgaande beslissingen in fiscale zaken » bij de Federale Overheidsdienst Financiën.

De beslissingen die het college in het raam van dit Besluit neemt, worden goedgekeurd overeenkomstig artikel 3, eerste lid van het koninklijk besluit van 13 augustus houdende oprichting van de dienst « voorafgaande beslissingen in fiscale zaken » bij de Federale Overheidsdienst Financiën.

Art. 2.Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt.

Art. 3.Onze Vice-Eerste Minister en Minister van Financiën is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 8 maart 2006.

ALBERT Van Koningswege : De Vice-Eerste Minister en Minister van Financiën, D. REYNDERS

^