Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 07 november 2021
gepubliceerd op 06 januari 2022

Koninklijk besluit tot vaststelling van de weging van de functies van niveau a van de algemene inspectie van de federale politie en van de lokale politie

bron
federale overheidsdienst binnenlandse zaken
numac
2021022599
pub.
06/01/2022
prom.
07/11/2021
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

7 NOVEMBER 2021. - Koninklijk besluit tot vaststelling van de weging van de functies van niveau a van de algemene inspectie van de federale politie en van de lokale politie


FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 15 mei 2007Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/05/2007 pub. 15/06/2007 numac 2007000560 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet op de Algemene Inspectie en houdende diverse bepalingen betreffende de rechtspositie van sommige leden van de politiediensten sluiten op de Algemene Inspectie en houdende diverse bepalingen betreffende de rechtspositie van sommige leden van de politiediensten, de artikelen 11, § 2 en 14;

Gelet op het koninklijk besluit van 30 maart 2001Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 30/03/2001 pub. 31/03/2001 numac 2001000327 bron ministerie van binnenlandse zaken en ministerie van justitie Koninklijk besluit tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten sluiten tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten (RPPol), artikel II.III.14;

Gelet op het ministerieel besluit van 5 juni 2007Relevante gevonden documenten type ministerieel besluit prom. 05/06/2007 pub. 29/06/2007 numac 2007000623 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Ministerieel besluit betreffende de weging van de functies van het niveau A van het administratief en logistiek kader van de politiediensten sluiten betreffende de weging van de functies van niveau A van het administratief en logistiek kader van de politiediensten, artikel 2;

Gelet op het advies van de Inspecteur-generaal van Financiën, gegeven op 27 november 2019;

Gelet op de aanvragen die op 20 januari 2011 bij de Staatssecretaris voor Begroting en de Minister van Ambtenarenzaken werden ingediend, in toepassing van artikel 17, § 1 van het koninklijk besluit van 16 november 1994 betreffende de administratieve en begrotingscontrole ;

Gelet op het akkoord van de Staatssecretaris voor Begroting, gegeven op 9 februari 2021;

Overwegende dat geen advies is verstrekt door de Minister van Ambtenarenzaken binnen de gestelde termijn ;

Gelet op de adviesaanvraag binnen dertig dagen, die op 31 mei 2021bij de Raad van State is ingediend, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Overwegende dat het advies niet is meegedeeld binnen die termijn;

Gelet op artikel 84, § 4, tweede lid, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Gelet op het arrest van de Raad van State nr. 237.962 van 20 april 2017, waarbij het koninklijk besluit van 11 november 2014Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 11/11/2014 pub. 02/12/2014 numac 2014000886 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit tot vaststelling van de weging van de betrekkingen van niveau A van de Algemene Inspectie van de federale politie en van de lokale politie sluiten tot vaststelling van de weging van de betrekkingen van niveau A van de Algemene inspectie van de federale politie en van de lokale politie vernietigd werd;

Overwegende het notulen van de vergadering 232 van 3 juli 2019 van het Hoog overlegcomité voor de politiediensten ;

Overwegende dat met toepassing van artikel II.III.14, § 4. RPPoL de functies van niveau A van het administratief en logistiek kader worden ingedeeld in 5 klassen, genummerd van A1 tot A5, na een weging op basis van een matrix met twee assen die de volgende criteria bevat: 1. As « omkadering »: - Hiërarchie in dalende lijn (criterium 1), - Hiërarchie in stijgende lijn (criterium 2), - Budgettaire verantwoordelijkheid (criterium 3), - Autonomie in het personeelsbeheer (criterium 4) ;2. As « bijdrage » : - Opleidingsniveau vereist voor de uitoefening van de functie (criterium 1), - Ervaring vereist voor de uitoefening van de functie (criterium 2), - Complexiteit van de behandelde problemen (criterium 3), - Invloed van de functie (criterium 4); Overwegende dat met toepassing van het ministerieel besluit van 5 juni 2007Relevante gevonden documenten type ministerieel besluit prom. 05/06/2007 pub. 29/06/2007 numac 2007000623 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Ministerieel besluit betreffende de weging van de functies van het niveau A van het administratief en logistiek kader van de politiediensten sluiten betreffende de weging van de functies van niveau A van het administratief en logistiek kader van de politiediensten er aan elk criterium een score wordt gegeven, die het resultaat is van een waarde vermenigvuldigd met een coëfficiënt (1,2,4), die het gewicht weergeeft dat aan elk criterium wordt toegewezen;

Overwegende dat met toepassing van het ministerieel besluit van 5 juni 2007Relevante gevonden documenten type ministerieel besluit prom. 05/06/2007 pub. 29/06/2007 numac 2007000623 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Ministerieel besluit betreffende de weging van de functies van het niveau A van het administratief en logistiek kader van de politiediensten sluiten betreffende de weging van de functies van niveau A van het administratief en logistiek kader van de politiediensten op elk van de twee assen zich vier niveaus in stijgende lijn bevinden, op basis waarvan de toewijzing van een klasse gebeurt volgens een matrixlogica, dit wil zeggen door rekening te houden met de niveaus op elk van de assen (horizontale as « omkadering » en verticale as « bijdrage »), met name:

0 > 9

10 > 14

15 > 22

23 et +

0 > 9

10 > 14

15 > 22

23 en +

4 > 12

CLA1

CLA2

CLA3

CLA4

4 > 12

KLA1

KLA2

KLA3

KLA4

13 > 16

CLA2

CLA2

CLA3

CLA4

13 > 16

KLA2

KLA2

KLA3

KLA4

17 > 20

CLA2

CLA3

CLA4

CLA5

17 > 20

KLA2

KLA3

KLA4

KLA5

21 et +

CLA3

CLA3

CLA4

CLA5

21 en +

KLA3

KLA3

KLA4

KLA5


Gelet op de functieprofielen van de functies van niveau A van de Algemene Inspectie van de federale politie en van de lokale politie Overwegende dat de weging voor de desbetreffende functies werd voorgelegd met het oog op het overleg met de vakorganisaties voor het verkrijgen van hun akkoord;

Overwegende dat het organiek kader van de Algemene inspectie van de federale politie en van de lokale politie bestaat uit zeven categorieën van functies van niveau A: - Adviseur algemeen beleid ICT-raadgever (AIG01), - Adviseur algemeen beleid jurist-raadgever (AIG02), - Adviseur algemeen beleid financiën/logistiek-raadgever (AIG03), - Adviseur algemeen beleid personeelsbeheer HRM-raadgever (AIG04), - Adviseur algemeen beleid vorser-raadgever (AIG05), - Adviseur junior Auditor (AIG06), - Adviseur senior Auditor (AIG07);

Overwegende dat de volgende punten worden toegekend aan de verschillende criteria voor de functie van Adviseur algemeen beleid ICT-raadgever (AIG01) : Overwegende dat voor het criterium 1 van de as "omkadering", namelijk de hiërarchie in dalende lijn, geen enkel personeelslid onder het gezag van de Adviseur algemeen beleid ICT-raadgever wordt geplaatst; dat er dus een score van 0 punten moet worden toegekend aan dit criterium;

Dat voor het criterium 2 van de as "omkadering", namelijk de hiërarchie in stijgende lijn, de Adviseur algemeen beleid ICT-raadgever rechtstreeks rekenschap aflegt aan de Inspecteur-generaal, hetzij het equivalent van een CG/DG voor de federale politie; dat er dus een score van 3 punten moet worden toegekend aan dit criterium;

Dat voor het criterium 3 van de as "omkadering", namelijk de budgettaire verantwoordelijkheid, de Adviseur algemeen beleid ICT-raadgever geen bevoegdheid van verbintenis heeft; dat er dus een score van 0 punten moet worden toegekend aan dit criterium;

Dat voor het criterium 4 van de as "omkadering", namelijk de autonomie in het raam van personeelsbeheer, de Adviseur algemeen beleid ICT-raadgever geen rol heeft in het evaluatiesysteem; dat er dus een score van 0 punten moet worden toegekend aan dit criterium;

Overwegende dat voor het criterium 1 van de as "bijdrage", namelijk het opleidingsniveau vereist voor de uitoefening van de functie, de Adviseur algemeen beleid ICT-raadgever moet beschikken over een specifiek universitair diploma in ICT; dat er dus een score van 2 punten moet worden toegekend aan dit criterium;

Dat voor het criterium 2 van de as "bijdrage", namelijk de ervaring vereist voor de uitoefening van de functie, de Adviseur algemeen beleid ICT-raadgever moet beschikken over minimaal 6 jaar ervaring; dat er dus een score van 2 punten moet worden toegekend aan dit criterium;

Dat voor het criterium 3 van de as "bijdrage", namelijk de complexiteit van de behandelde problemen, de Adviseur algemeen beleid ICT-raadgever volledig autonoom complexe beslissingen moet nemen, met name bij het ontwikkelen en programmeren van het informaticasysteem van de AIG en haar componenten (eigen informaticasysteem van de AIG dat volledig onafhankelijk functioneert); dat hij eveneens zijn functies opneemt ten voordele van de voorzitter van het controleorgaan op de politionele informatie; dat hij projectverantwoordelijke is voor de geïntegreerde databank van de AIG; dat hij zijn expertise eveneens ten dienste stelt van de verschillende diensten van de AIG die een beroep doen op deze functie in het kader van hun respectieve opdrachten uit hoofde van het recht op de vereiste onafhankelijkheid van de instelling; dat hij in deze opdrachten eveneens het algemeen beleid ICT en logistiek van een politiezone controleert, een opdracht die beslissingen en actievoorstellen van tactisch niveau inhoudt; dat hij dus problemen van tactische aard in verband met de planning en de coördinatie van de in te zetten middelen behandelt; dat er dus een score van 2 punten moet worden toegekend aan dit criterium;

Dat voor het criterium 4 van de as "bijdrage", namelijk de invloed van de functie, de functie van Adviseur algemeen beleid ICT-raadgever een interne invloed heeft op de AIG (zijnde op maximaal 150 PL); dat hij eveneens rechtstreeks bijdraagt tot het niveau van de externe invloed op de entiteit, in het kader van zijn expertise inzake audits en onderzoeken, tot de voorbereiding van de opdracht en ook tot de analyse van de situatie en tot de uitwerking van de vaststellingen en aanbevelingen in dit kader die een rechtstreekse invloed hebben op het geheel van de betrokken componenten (zones van verschillende categorieën, entiteiten van de federale politie,...); dat deze laatste functionele invloed betrekking heeft op entiteiten die kunnen gaan tot 2.000 PL; dat er dus een score van 3 punten moet worden toegekend aan dit criterium;

Dat de scores toegekend aan de functie van Adviseur algemeen beleid ICT-raadgever dus als volgt gedetailleerd worden weergegeven:

Axe « encadrement »

As « omkadering »

Critère 1

0

Criterium 1

0

Critère 2

3

Criterium 2

3

Critère 3

0

Criterium 3

0

Critère 4

0

Criterium 4

0

Total

6

Totaal

6

Axe « contribution »

As « bijdrage »

Critère 1

2

Criterium 1

2

Critère 2

2

Criterium 2

2

Critère 3

2

Criterium 3

2

Critère 4

3

Criterium 4

3

Total

22

Totaal

22


Dat de functie van Adviseur algemeen beleid ICT-raadgever (AIG01) bijgevolg in klasse 3 wordt gewogen;

Overwegende dat de volgende punten worden toegekend voor de verschillende criteria voor de functie van Adviseur algemeen beleid jurist-raadgever (AIG02) : Overwegende dat voor het criterium 1 van de as "omkadering", namelijk de hiërarchie in dalende lijn, geen enkel personeelslid onder het gezag van de Adviseur algemeen beleid Jurist-raadgever wordt geplaatst; dat er dus een score van 0 punten moet worden toegekend aan dit criterium;

Dat voor het criterium 2 van de as "omkadering", namelijk de hiërarchie in stijgende lijn, hoewel het functieprofiel vermeldt dat deze functie rekenschap aflegt aan de Inspecteur-generaal en aan de directeur van de dienst statuten (IGST), de Adviseur algemeen beleid jurist-raadgever voornamelijk rechtstreeks rekenschap aflegt aan de directeur van de directie statuten (IGST); dat dit blijkt uit de beschrijving van zijn functies, maar ook uit het koninklijk besluit van 20 juli 2001Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 20/07/2001 pub. 18/08/2001 numac 2001000818 bron ministerie van binnenlandse zaken Koninklijk besluit betreffende de werking en het personeel van de algemene inspectie van de federale politie en van de lokale politie sluiten betreffende de werking en het personeel van de algemene inspectie van de federale politie en van de lokale politie, en dus aan een functie van het type directeur; dat immers het enige niveau A dat afhangt van de algemene dienst de "adviseur/vorser-raadgever" is; dat hieruit wordt afgeleid dat het wel degelijk de Adviseur algemeen beleid jurist-raadgever is die afhangt van de dienst statuten en dat hij voornamelijk rekenschap aflegt aan de directeur van de directie statuten (IGST); dat er dus een score van 2 punten moet worden toegekend aan dit criterium;

Dat voor het criterium 3 van de as "omkadering", namelijk de budgettaire verantwoordelijkheid, de Adviseur algemeen beleid jurist-raadgever geen bevoegdheid van verbintenis heeft; dat er dus een score van 0 punten moet worden toegekend aan dit criterium;

Dat voor het criterium 4 van de as "omkadering", namelijk de autonomie in het raam van personeelsbeheer, de Adviseur algemeen beleid jurist-raadgever geen rol heeft in het evaluatiesysteem; dat er dus een score van 0 punten moet worden toegekend aan dit criterium;

Overwegende dat voor het criterium 1 van de as "bijdrage", namelijk het opleidingsniveau vereist voor de uitoefening van de functie, de Adviseur algemeen beleid jurist-raadgever moet beschikken over een universitair diploma in de rechten of een specifiek universitair diploma; dat er dus een score van 2 punten moet worden toegekend aan dit criterium;

Dat voor het criterium 2 van de as "bijdrage", namelijk de ervaring vereist voor de uitoefening van de functie, de Adviseur algemeen beleid jurist-raadgever moet beschikken over minimaal 6 jaar ervaring; dat er dus een score van 2 punten moet worden toegekend aan dit criterium;

Dat voor het criterium 3 van de as "bijdrage", namelijk de complexiteit van de behandelde problemen, de aangehaalde complexiteit betrekking heeft op de te nemen beslissingen en niet op de behandelde materie; dat de Adviseur algemeen beleid jurist-raadgever niet zelf beslissingen neemt of de Inspecteur-generaal vertegenwoordigt, maar dat hij ondersteuning en advies biedt; dat de complexiteit van de beslissingen van deze functie dus voornamelijk operationeel is (juridische ondersteuning en advies, reactieve taken, verzameling van rechtspraak...), zonder ontwikkelingsautonomie of duidelijke beslissingen; dat er dus een score van 1 punt moet worden toegekend aan dit criterium;

Dat voor het criterium 4 van de as "bijdrage", namelijk de invloed van de functie, de Adviseur algemeen beleid jurist-raadgever een interne invloed heeft op de AIG die overeenkomt met maximaal 150 PL; dat de functie qua externe invloed eveneens ter ondersteuning komt van de auditeurs en de uitvoering en implementatie opvolgt van de actieplannen die zij aanbevelen; dat het dus een ondersteunende functie betreft zonder beslissingsbevoegdheid; dat de functionele invloed ervan dossier per dossier structureel gezien betrekking heeft op entiteiten van maximaal 2000 PL; dat er dus een score van 2 punten moet worden toegekend aan dit criterium;

Dat de scores toegekend aan de functie van Adviseur algemeen beleid jurist-raadgever dus als volgt gedetailleerd worden weergegeven:

Axe « encadrement »

As « omkadering »

Critère 1

0

Criterium 1

0

Critère 2

2

Criterium 2

2

Critère 3

0

Criterium 3

0

Critère 4

0

Criterium 4

0

Total

4

Totaal

4

Axe « contribution »

As « bijdrage »

Critère 1

2

Criterium 1

2

Critère 2

2

Criterium 2

2

Critère 3

1

Criterium 3

1

Critère 4

2

Criterium 4

2

Total

16

Totaal

16


Dat bijgevolg de functie van Adviseur algemeen beleid jurist-raadgever (AIG02) wordt gewogen in klasse 2;

Overwegende dat de volgende punten worden toegekend voor de verschillende criteria voor de functie van Adviseur algemeen beleid financiën/logistiek-raadgever (AIG03) : Overwegende dat voor het criterium 1 van de as "omkadering", namelijk de hiërarchie in dalende lijn, één persoon onder het gezag van de Adviseur algemeen beleid financiën/logistiek-raadgever wordt geplaatst; dat er dus een score van 1 punt moet worden toegekend aan dit criterium;

Dat voor het criterium 2 van de as "omkadering", namelijk de hiërarchie in stijgende lijn, de Adviseur algemeen beleid financiën/logistiek-raadgever rechtstreeks rekenschap aflegt aan de Inspecteur-generaal, hetzij het equivalent van een CG/DG voor de federale politie; dat er dus een score van 3 punten moet worden toegekend aan dit criterium;

Dat voor het criterium 3 van de as "omkadering", namelijk de budgettaire verantwoordelijkheid, de Adviseur algemeen beleid financiën/logistiek-raadgever feitelijk de budgettaire verantwoordelijkheden uitoefent die zijn voorbehouden aan de adjunct-Inspecteur-generaal en die een maximum kennen van 22.000 euro, zoals blijkt uit de bijlage 1 bij het ministerieel besluit van 9 januari 2001Relevante gevonden documenten type ministerieel besluit prom. 09/01/2001 pub. 13/01/2001 numac 2000001120 bron ministerie van binnenlandse zaken Ministerieel besluit betreffende het overdragen van bevoegdheid van de Minister van Binnenlandse Zaken aan bepaalde overheden van de federale politie inzake de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten en inzake het doen van diverse uitgaven type ministerieel besluit prom. 09/01/2001 pub. 13/01/2001 numac 2000001123 bron ministerie van binnenlandse zaken Ministerieel besluit tot wijziging van het ministerieel besluit van 16 maart 1998 betreffende het overdragen van bevoegdheid van de Minister van Binnenlandse Zaken aan bepaalde overheden van de rijkswacht en van de algemene politiesteundienst inzake de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten en inzake het doen van diverse uitgaven sluiten betreffende het overdragen van bevoegdheid van de minister van Binnenlandse Zaken aan bepaalde overheden van de federale politie inzake de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten en inzake het doen van diverse uitgaven (tekst in zijn versie van 2007), dat er dus een score van 2 punten moet worden toegekend aan dit criterium;

Dat voor het criterium 4 van de as "omkadering", namelijk de autonomie in het raam van personeelsbeheer, de Adviseur algemeen beleid financiën/logistiek-raadgever de functie van evaluator van zijn personeel uitvoert; dat er dus een score van 1 punt moet worden toegekend aan dit criterium;

Overwegende dat voor het criterium 1 van de as "bijdrage", namelijk het opleidingsniveau vereist voor de uitoefening van de functie, de Adviseur algemeen beleid financiën/logistiek-raadgever moet beschikken over een specifiek universitair diploma in economisch en/of financieel beheer; dat er dus een score van 2 punten moet worden toegekend aan dit criterium;

Dat voor het criterium 2 van de as "bijdrage", namelijk de ervaring vereist voor de uitoefening van de functie, de Adviseur algemeen beleid financiën/logistiek-raadgever moet beschikken over minimaal 6 jaar ervaring in dit soort van functie; dat er dus een score van 2 punten moet worden toegekend aan dit criterium;

Dat voor het criterium 3 van de as "bijdrage", namelijk de complexiteit van de behandelde problemen, de Adviseur algemeen beleid financiën/logistiek-raadgever volledig autonoom complexe beslissingen moet nemen, dat hij zorgt voor het beheer van het budget en beslissingen neemt met betrekking tot de planning van de financiële en budgettaire strategie van de AIG; dat hij eveneens een rol van adviseur heeft met name inzake begroting, financiën of overheidsopdrachten; dat hij de functies van adviseur rechtstreeks verzekert naar het controleorgaan op de politionele informatie en dat hij zijn expertise ter beschikking stelt van de verschillende diensten van de AIG die een beroep doen op deze functie in het kader van hun respectieve opdrachten; dat hij in deze opdrachten eveneens het algemeen beleid, de financiën, het budget en de logistiek van een politiezone controleert, een opdracht die beslissingen en actievoorstellen van tactisch niveau inhoudt; dat hij dus problemen van tactische aard in verband met de planning en de coördinatie van de in te zetten middelen behandelt; dat er dus een score van 2 punten moet worden toegekend aan dit criterium;

Dat voor het criterium 4 van de as "bijdrage", namelijk de invloed van de functie, de Adviseur algemeen beleid financiën/logistiek-raadgever een interne invloed heeft op de AIG die overeenkomt met maximaal 150 PL; dat de functie qua externe invloed ter ondersteuning komt van de auditeurs en de uitvoering en implementatie opvolgt van de actieplannen die zij aanbevelen; dat het dus een functionele invloed betreft die structureel gezien dossier per dossier betrekking heeft op entiteiten die kunnen gaan tot 2000 PL; dat er dus een score van 2 punten moet worden toegekend aan dit criterium;

Dat de scores toegekend aan de functie van Adviseur algemeen beleid financiën/logistiek-raadgever dus als volgt gedetailleerd worden weergegeven:

Axe « encadrement »

As « omkadering »

Critère 1

1

Criterium 1

1

Critère 2

3

Criterium 2

3

Critère 3

2

Criterium 3

2

Critère 4

1

Criterium 4

1

Total

11

Totaal

11

Axe « contribution »

As « bijdrage »

Critère 1

2

Criterium 1

2

Critère 2

2

Criterium 2

2

Critère 3

2

Criterium 3

2

Critère 4

2

Criterium 4

2

Total

20

Totaal

20


Dat bijgevolg de functie van Adviseur algemeen beleid financiën/logistiek-raadgever (AIG03) wordt gewogen in klasse 3;

Overwegende dat de volgende punten worden toegekend voor de verschillende criteria voor de functie van Adviseur algemeen beleid personeelsbeheer HRM-raadgever (AIG04): Overwegende dat voor het criterium 1 van de as "omkadering", namelijk de hiërarchie in dalende lijn, de Adviseur algemeen beleid personeelsbeheer HRM-raadgever de leiding verzekert over één personeelslid; dat er dus een score van 1 punt moet worden toegekend aan dit criterium;

Dat voor het criterium 2 van de as "omkadering", namelijk de hiërarchie in stijgende lijn, de Adviseur algemeen beleid personeelsbeheer HRM-raadgever rechtstreeks rekenschap aflegt aan de Inspecteur-generaal, hetzij het equivalent van een CG/DG voor de federale politie; dat er dus een score van 3 punten moet worden toegekend aan dit criterium;

Dat voor het criterium 3 van de as "omkadering", namelijk de budgettaire verantwoordelijkheid, de Adviseur algemeen beleid personeelsbeheer HRM-raadgever geen bevoegdheid van verbintenis heeft; dat er dus een score van 0 punten moet worden toegekend aan dit criterium;

Dat voor het criterium 4 van de as "omkadering", de Adviseur algemeen beleid personeelsbeheer HRM-raadgever de functie van evaluator van zijn personeel uitvoert; dat er dus een score van 1 punt moet worden toegekend aan dit criterium;

Dat voor het criterium 1 van de as "bijdrage", namelijk het opleidingsniveau vereist voor de uitoefening van de functie, het functieprofiel melding maakt van de vereiste van een niet specifiek universitair diploma zonder een onderscheid te maken tussen aanwerving en mobiliteit; dat deze vereiste evenwel niet moet worden ingevuld in geval van mobiliteit voor de functies van human resources management (HRM) in de hele geïntegreerde politie, categorie waaronder de functie van Adviseur algemeen beleid personeelsbeheer HRM-adviseur valt; dat er dus een score van 0 punten moet worden toegekend aan dit criterium;

Dat voor het criterium 2 van de as "bijdrage", namelijk de vereiste ervaring, hoewel het functieprofiel een relevante ervaring van minstens 9 jaar vermeldt, de functie van Adviseur algemeen beleid personeelsbeheer HRM-raadgever een dergelijke ervaring niet vereist gelet op de taken toegekend aan deze functie; dat een ervaring van minimaal 6 jaar als voldoende wordt beschouwd, te meer daar zij al hoger is dan wat over het algemeen wordt vereist in het kader van de federale politie en rekening houdend met het feit dat de AIG een extern orgaan vormt dat een bepaalde autonomie moet kunnen verzekeren in haar werking; dat er dus een score van 2 punten moet worden toegekend aan dit criterium;

Dat voor het criterium 3 van de as "bijdrage", namelijk de complexiteit van de behandelde problemen, de Adviseur algemeen beleid personeelsbeheer HRM-raadgever volledig autonoom complexe beslissingen moet nemen; dat hij het personeelsbeheer organiseert en coördineert, wat zich vertaalt in het ontwikkelen en toepassen van beslissingen in verschillende domeinen van procedures eigen aan de instelling; dat hij zijn expertise eveneens ter beschikking stelt van de verschillende diensten van de AIG die systematisch een beroep doen op deze functies in het kader van hun respectieve opdrachten; dat hij in deze opdrachten eveneens het algemeen en logistiek beleid van een politiezone controleert, een opdracht die beslissingen en actievoorstellen van tactisch niveau inhoudt; dat hij dus problemen van tactische aard in verband met de planning en de coördinatie van de in te zetten middelen behandelt; dat er dus een score van 2 punten moet worden toegekend aan dit criterium;

Dat voor het criterium 4 van de as "bijdrage", namelijk de invloed van de functie, de Adviseur algemeen beleid personeelsbeheer HRM-raadgever een interne invloed heeft op de organisatie die overeenkomt met maximaal 150 PL; dat hij op extern vlak ter ondersteuning komt van de auditeurs en de uitvoering en implementatie opvolgt van de aanbevolen actieplannen; dat het een functionele invloed betreft die structureel gezien dossier per dossier betrekking heeft op entiteiten die de 2000 PL niet overschrijden; dat er dus een score van 2 punten moet worden toegekend aan dit criterium;

Dat de scores toegekend aan de functie van Adviseur algemeen beleid personeelsbeheer HRM-raadgever dus als volgt gedetailleerd worden weergegeven:

Axe « encadrement »

As « omkadering »

Critère 1

1

Criterium 1

1

Critère 2

3

Criterium 2

3

Critère 3

0

Criterium 3

0

Critère 4

1

Criterium 4

1

Total

9

Totaal

9

Axe « contribution »

As « bijdrage »

Critère 1

0

Criterium 1

0

Critère 2

2

Criterium 2

2

Critère 3

2

Criterium 3

2

Critère 4

2

Criterium 4

2

Total

16

Totaal

16


Dat bijgevolg de functie van Adviseur algemeen beleid personeelsbeheer HRM-raadgever in klasse 2 wordt gewogen;

Overwegende dat de volgende punten worden toegekend voor de verschillende criteria voor de functie van Adviseur algemeen beleid vorser-raadgever (AIG05): Overwegende dat voor het criterium 1 van de as "omkadering", namelijk de hiërarchie in dalende lijn, geen enkel personeelslid onder het gezag van de Adviseur algemeen beleid vorser-raadgever wordt geplaatst; dat er dus een score van 0 punten moet worden toegekend aan dit criterium;

Dat voor het criterium 2 van de as "omkadering", namelijk de hiërarchie in stijgende lijn, de Adviseur algemeen beleid vorser-raadgever rechtstreeks rekenschap aflegt aan de Inspecteur-generaal, hetzij het equivalent van een CG/DG voor de federale politie; dat dit eveneens wordt gestaafd bij koninklijk besluit van 20 juli 2001Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 20/07/2001 pub. 18/08/2001 numac 2001000818 bron ministerie van binnenlandse zaken Koninklijk besluit betreffende de werking en het personeel van de algemene inspectie van de federale politie en van de lokale politie sluiten betreffende de werking en het personeel van de algemene inspectie van de federale politie en van de lokale politie, die deze functie onder het rechtstreeks gezag plaatst van de Inspecteur-generaal; dat er dus een score van 3 punten moet worden toegekend aan dit criterium;

Dat voor het criterium 3 van de as "omkadering", namelijk de budgettaire verantwoordelijkheid, de Adviseur algemeen beleid vorser-raadgever geen bevoegdheid van verbintenis heeft; dat er dus een score van 0 punten moet worden toegekend aan dit criterium;

Dat voor het criterium 4 van de as "omkadering", namelijk de autonomie in het raam van personeelsbeheer, de Adviseur algemeen beleid vorser-raadgever geen rol heeft in het evaluatiesysteem; dat er dus een score van 0 punten moet worden toegekend aan dit criterium;

Overwegende dat voor het criterium 1 van de as "bijdrage", namelijk het opleidingsniveau vereist voor de uitoefening van de functie, het functieprofiel de vereiste vermeldt van een specifiek universitair diploma zonder te verduidelijken over welk diploma het zou moeten gaan; dat de vereiste wordt gelijkgesteld met die van een niet-specifiek universitair diploma, dat deze laatste diplomavereiste overigens logisch is in het licht van de verscheidenheid en de aard van de aan de functie toegekende taken; dat er dus een score van 1 punt moet worden toegekend aan dit criterium;

Dat voor het criterium 2 van de as "bijdrage", namelijk de vereiste ervaring, de Adviseur algemeen beleid vorser-raadgever moet beschikken over minimaal 6 jaar ervaring; dat er dus een score van 2 punten moet worden toegekend aan dit criterium;

Dat voor het criterium 3 van de as "bijdrage", namelijk de complexiteit van de behandelde problemen, de Adviseur algemeen beleid vorser-raadgever in volledige autonomie complexe beslissingen moet nemen; dat hij door de Inspecteur-generaal belast wordt om onderwerpen inzake algemeen beleid te behandelen en belast wordt met opdrachten betreffende het onderzoek, de analyse en de verwerking van nuttige informatie voor de AIG; dat hij dus problemen van tactische aard behandelt; dat er dus een score van 2 punten moet worden toegekend aan dit criterium;

Dat voor het criterium 4 van de as "bijdrage", namelijk de invloed van de functie, deze zich vertaalt door de rechtstreekse invloed van de functie op de organisatie zelf; dat de Adviseur algemeen beleid vorser-raadgever op het vlak van de Algemene inspectie en de kabinetten waar hij van afhangt, relevante informatie en verslagen die een impact kunnen hebben op het statuut/de werking van een bepaald aantal PL, verzamelt en verspreidt; dat echter, aangezien die impact niet structureel is en soms onrechtstreeks, daaraan slechts een mediane impact van 600 tot 2.000 PL kan worden erkend; dat bijgevolg een score van 2 punten aan dit criterium moet worden toegekend;

Dat om die redenen de scores toegekend aan de functie van Adviseur algemeen beleid vorser-raadgever dus als volgt gedetailleerd worden weergegeven:

Axe « encadrement »

As « omkadering »

Critère 1

0

Criterium 1

0

Critère 2

3

Criterium 2

3

Critère 3

0

Criterium 3

0

Critère 4

0

Criterium 4

0

Total

6

Totaal

6

Axe « contribution »

As « bijdrage »

Critère 1

1

Criterium 1

1

Critère 2

2

Criterium 2

2

Critère 3

2

Criterium 3

2

Critère 4

2

Criterium 4

2

Total

18

Totaal

18


Dat bijgevolg de functie van Adviseur algemeen beleid vorser-raadgever (AIG05) in klasse 2 wordt gewogen;

Overwegende dat de volgende punten worden toegekend voor de verschillende criteria voor de functie van Adviseur junior auditor (AIG06): Overwegende dat voor het criterium 1 van de as "omkadering", namelijk de hiërarchie in dalende lijn, geen enkel personeelslid onder het gezag van de Adviseur junior auditor wordt geplaatst; dat er dus een score van 0 punten moet worden toegekend aan dit criterium;

Dat voor het criterium 2 van de as "omkadering", namelijk de hiërarchie in stijgende lijn, de Adviseur junior auditor rekenschap aflegt aan de directeur van de Audit en van de Inspectie, hetzij het equivalent van een functie van directeur voor de federale politie; dat er dus een score van 2 punten moet worden toegekend aan dit criterium;

Dat voor het criterium 3 van de as "omkadering", namelijk de budgettaire verantwoordelijkheid, de Adviseur junior auditor geen bevoegdheid van verbintenis heeft; dat er dus een score van 0 punten moet worden toegekend aan dit criterium;

Dat voor het criterium 4 van de as "omkadering", namelijk de autonomie in het raam van personeelsbeheer, de Adviseur junior auditor geen rol heeft in het evaluatiesysteem; dat er dus een score van 0 punten moet worden toegekend aan dit criterium;

Overwegende dat voor het criterium 1 van de as "bijdrage", namelijk het opleidingsniveau vereist voor de uitoefening van de functie, de Adviseur junior auditor moet beschikken over een specifiek universitair diploma in een materie zoals rechten, criminologie, psychologie of toegepaste wetenschappen (financiën...) voor zover de Adviseurs junior auditor niet allemaal dezelfde functies hebben om een multidisciplinair team te kunnen samenstellen; dat er dus een score van 2 punten moet worden toegekend aan dit criterium;

Dat voor het criterium 2 van de as "bijdrage", namelijk de ervaring vereist voor de uitoefening van de functie, de Adviseur junior auditor moet beschikken over een nuttige ervaring van minimaal 4 jaar; dat er dus een score van 1 punt moet worden toegekend aan dit criterium;

Dat voor het criterium 3 van de as "bijdrage", namelijk de complexiteit van de behandelde problemen, de Adviseur junior auditor operationele en tactische beslissingen neemt in termen van analyse van een te controleren probleem en oplossingspistes voorstelt, maar dat hij geen eindbeslissing neemt betreffende de strategie van de algemene inspectie of van een gecontroleerde lokale politiezone, aangezien de lokale overheden vrij en verantwoordelijk blijven om te beslissen; dat het hier dus problemen van tactische aard betreffen, waarbij hij organiseert en coördineert; dat er dus een score van 2 punten moet worden toegekend aan dit criterium;

Dat voor het criterium 4 van de as "bijdrage", namelijk de invloed van de functie, de Adviseur junior auditor ter ondersteuning komt van de Adviseurs senior auditor en de uitvoering en implementatie opvolgt van de aanbevolen actieplannen; dat het een invloed betreft die dossier per dossier voor deze functie betrekking heeft op de kleinere entiteiten die structureel gezien de 2000 PL niet overschrijden; dat er dus een score van 2 punten moet worden toegekend aan dit criterium;

Dat de scores toegekend aan de functie van Adviseur junior auditor dus als volgt gedetailleerd worden weergegeven:

Axe « encadrement »

As « omkadering »

Critère 1

0

Criterium 1

0

Critère 2

2

Criterium 2

2

Critère 3

0

Criterium 3

0

Critère 4

0

Criterium 4

0

Total

4

Totaal

4

Axe « contribution »

As « bijdrage »

Critère 1

2

Criterium 1

2

Critère 2

1

Criterium 2

1

Critère 3

2

Criterium 3

2

Critère 4

2

Criterium 4

2

Total

18

Totaal

18


Dat bijgevolg de functie van Adviseur junior Auditor in klasse 2 wordt gewogen;

Overwegende dat de volgende punten worden toegekend voor de verschillende criteria voor de functie van Adviseur senior auditor (AIG07): Overwegende dat voor het criterium 1 van de as "omkadering", namelijk de hiërarchie in dalende lijn, geen enkel personeelslid onder het gezag van de Adviseur senior auditor wordt geplaatst; dat er dus een score van 0 punten moet worden toegekend aan dit criterium;

Dat voor het criterium 2 van de as "omkadering", namelijk de hiërarchie in stijgende lijn, de Adviseur senior auditor rekenschap aflegt aan de directeur van de Audit en van de Inspectie, hetzij het equivalent van een functie van directeur voor de federale politie; dat er dus een score van 2 punten moet worden toegekend aan dit criterium;

Dat voor het criterium 3 van de as "omkadering", namelijk de budgettaire verantwoordelijkheid, de Adviseur senior auditor geen bevoegdheid van verbintenis heeft; dat er dus een score van 0 punten moet worden toegekend aan dit criterium;

Dat voor het criterium 4 van de as "omkadering", namelijk de autonomie in het raam van personeelsbeheer, de Adviseur senior auditor geen rol heeft in het evaluatiesysteem; dat er dus een score van 0 punten moet worden toegekend aan dit criterium;

Overwegende dat voor het criterium 1 van de as "bijdrage", namelijk het opleidingsniveau vereist voor de uitoefening van de functie, de Adviseur senior auditor moet beschikken over een specifiek universitair diploma in een materie zoals rechten, criminologie, psychologie of toegepaste wetenschappen (financiën...) en over een bijkomend certificaat/attest of brevet inzake auditing dat overeenkomt met een bijkomend "post"universitair diploma; dat er dus een score van 3 punten moet worden toegekend aan dit criterium;

Dat voor het criterium 2 van de as "bijdrage", namelijk de vereiste ervaring, het functieprofiel de vereiste van een nuttige ervaring van minimaal 6 jaar als auditor vermeldt; dat er dus een score van 2 punten moet worden toegekend aan dit criterium;

Dat voor het criterium 3 van de as "bijdrage", namelijk de complexiteit van de behandelde problemen, de Adviseur senior auditor operationele en tactische beslissingen neemt in termen van analyse van een te controleren probleem en oplossingspistes voorstelt, maar dat hij geen eindbeslissing neemt betreffende de strategie van de algemene inspectie of van een gecontroleerde lokale politiezone, aangezien de lokale overheden vrij en verantwoordelijk blijven om te beslissen; dat er dus een score van 2 punten moet worden toegekend aan dit criterium;

Dat voor het criterium 4 van de as "bijdrage", namelijk de invloed van de functie, de Adviseur senior auditor de uitvoering en implementatie opvolgt van de aanbevolen actieplannen; dat het dus een functionele invloed betreft die structureel gezien dossier per dossier betrekking heeft op de grootste entiteiten die kunnen gaan tot maximaal 15.000 PL, dit wil zeggen een audit betreffende maximaal de federale politie; dat er dus een score van 3 punten moet worden toegekend aan dit criterium;

Dat de scores toegekend aan de functie van Adviseur senior auditor dus als volgt gedetailleerd worden weergegeven:

Axe « encadrement »

As « omkadering »

Critère 1

0

Criterium 1

0

Critère 2

2

Criterium 2

2

Critère 3

0

Criterium 3

0

Critère 4

0

Criterium 4

0

Total

4

Totaal

4

Axe « contribution »

As « bijdrage »

Critère 1

3

Criterium 1

3

Critère 2

2

Criterium 2

2

Critère 3

2

Criterium 3

2

Critère 4

3

Criterium 4

3

Total

24

Totaal

24


Dat bijgevolg de functie van Adviseur senior Auditor in klasse 3 wordt gewogen;

Op de voordracht van de minister van Binnenlandse Zaken, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.De klasse 3 wordt toegewezen aan de functie van Adviseur algemeen beleid ICT-raadgever (AIG01) van de Algemene inspectie van de federale politie en van de lokale politie.

Art. 2.De klasse 2 wordt toegewezen aan de functie van Adviseur algemeen beleid jurist-raadgever (AIG02) van de Algemene inspectie van de federale politie en van de lokale politie.

Art. 3.De klasse 3 wordt toegewezen aan de functie van Adviseur algemeen beleid financiën/logistiek-raadgever (AIG03) van de Algemene inspectie van de federale politie en van de lokale politie.

Art. 4.De klasse 2 wordt toegewezen aan de functie van Adviseur algemeen beleid personeelsbeheer HRM-raadgever (AIG04) van de Algemene inspectie van de federale politie en van de lokale politie.

Art. 5.De klasse 2 wordt toegewezen aan de functie van Adviseur algemeen beleid vorser-raadgever (AIG05) van de Algemene inspectie van de federale politie en van de lokale politie.

Art. 6.De klasse 2 wordt toegewezen aan de functie van Adviseur junior Auditor (AIG06) van de Algemene inspectie van de federale politie en van de lokale politie.

Art. 7.De klasse 3 wordt toegewezen aan de functie van Adviseur senior Auditor (AIG07) van de Algemene inspectie van de federale politie en van de lokale politie.

Art. 8.Dit besluit heeft uitwerking met ingang van 1 september 2007.

Art. 9.De minister bevoegd voor Binnenlandse Zaken is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 7 november 2021.

FILIP Van Koningswege : De Minister van Binnenlandse Zaken, A. VERLINDEN

^