gepubliceerd op 17 april 2025
Decreet tot wijziging van het decreet van 4 december 2003 betreffende de oprichting van het "Institut wallon de l'évaluation, de la prospective et de la statistique" . - Erratum
11 APRIL 2024. - Decreet tot wijziging van het decreet van 4 december 2003Relevante gevonden documenten type decreet prom. 04/12/2003 pub. 31/12/2003 numac 2003027785 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende de oprichting van het « Institut wallon de l'évaluation, de la prospective et de la statistique » (1) sluiten betreffende de oprichting van het "Institut wallon de l'évaluation, de la prospective et de la statistique" (Waals Instituut voor evaluatie, prospectief en statistiek). - Erratum
In bovenvermeld decreet, bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad van 26 augustus 2024, op bladzijde 98444, dienen de artikelen 6 en 7 te worden gelezen als volgt: "
Art. 6.Artikel 12 van hetzelfde decreet, gewijzigd bij het decreet van 6 november 2008Relevante gevonden documenten type decreet prom. 06/11/2008 pub. 18/12/2008 numac 2008204571 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende rationalisatie van de adviesverlenende functie type decreet prom. 06/11/2008 pub. 19/12/2008 numac 2008204572 bron waalse overheidsdienst Kaderdecreet houdende rationalisatie van de adviesverlenende functie voor de aangelegenheden geregeld krachtens artikel 138 van de Grondwet type decreet prom. 06/11/2008 pub. 19/12/2008 numac 2008204573 bron waalse overheidsdienst Decreet ter bestrijding van bepaalde vormen van discriminatie, met inbegrip van de discriminatie tussen vrouwen en mannen inzake economie, tewerkstelling en beroepsopleiding sluiten, wordt vervangen als volgt: "
Art. 12.§ 1. Het Instituut stelt binnen zes maanden na de gewestelijke beleidsverklaring het in artikel 9, § 2, bedoelde meerjarenprogramma van zijn werkzaamheden op. Het meerjarenprogramma bevat ten minste één evaluatie van het overheidsbeleid.
De Regering keurt het rapport binnen twee maanden na indiening door het instituut goed en deelt het mee aan het parlement. § 2. Het Instituut stelt jaarlijks uiterlijk op 30 september het in artikel 9, lid 2, bedoelde werkprogramma op.
De Regering keurt het programma goed binnen zes weken nadat het instituut het heeft ingediend en deelt het mee aan het parlement zodat het aanbevelingen kan doen aan de Regering met het oog op het opstellen van het volgende programma. § 3. Door het jaarlijkse werkprogramma goed te keuren, verleent de Regering het Instituut een mandaat om de gegevens te verzamelen, met inbegrip van vertrouwelijke gegevens, die nodig zijn om dit programma uit te voeren.
In het kader van deze opdracht sturen de verstrekkers van gegevens het Instituut kosteloos, in de vorm en binnen de termijn die door het Instituut worden vastgesteld, de studies en gegevens toe die in hun bezit zijn en die nodig zijn voor de uitvoering van dit programma, met inbegrip van vertrouwelijke gegevens en identificatiegegevens. De overdracht van deze gegevens gaat vergezeld van methodologische informatie en metagegevens over de gegevens.
Als er geen voldoende, relevante en betrouwbare gegevens beschikbaar zijn bij de gegevensverstrekkers, houdt dit mandaat het recht in om gegevens rechtstreeks bij de aangevers te verzamelen. § 4. Het Instituut stuurt de Regering : 1° zijn jaarlijks activiteitenverslag uiterlijk op 30 augustus van het volgende jaar;2° zijn meerjarig activiteitenverslag tegen 30 maart van het jaar waarin het programma afloopt. Binnen een maand na ontvangst van de in lid 1 bedoelde activiteitenverslagen zendt de Regering deze toe aan het parlement, zodat het aanbevelingen kan doen aan de Regering. ".
Art. 7.In artikel 14 van hetzelfde decreet, laatstelijk gewijzigd bij het decreet van 3 december 2015Relevante gevonden documenten type decreet prom. 03/12/2015 pub. 14/12/2015 numac 2015205756 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende het "Agence wallonne de la santé, de la protection sociale, du handicap et des familles" (1) sluiten, worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° paragraaf 1 wordt vervangen als volgt : " § 1.Wanneer de betrekking van administrateur-generaal vacant wordt, deelt de Regering dit schriftelijk mee aan de voorzitter van het in artikel 17/8 bedoelde gebruikerscomité, dat een selectiecomité samenroept dat bestaat uit een lid van het academisch personeel van elk van de in het Waals Gewest actieve universiteiten, dat deskundig is op een van de door het Instituut behandelde gebieden, en een lid van een internationale statistische organisatie. De voorzitter van de gebruikerscommissie zit de jury voor. Het zorgt voor een gelijke vertegenwoordiging van mannen en vrouwen in de samenstelling van de selectiejury.
De regering lanceert een oproep tot het indienen van kandidaturen via een bekendmaking in het Belgisch Staatsblad en op de website van de Regering. Deze oproep tot het indienen van kandidaturen omvat : 1° de functiebeschrijving, het competentieprofiel, de vereiste beheers- en organisatorische vaardigheden en de voorwaarden voor ontvankelijkheid van de kandidaturen inzake diploma, ervaring en onverenigbaarheid van de functie met een politiek mandaat;2° de methode en de uiterste datum voor het indienen van kandidaturen; 3° de documenten die de kandidatuurakte op straffe van nietigheid moet omvatten;4° de beschrijving en de methodologie van de selectieprocedure, die het horen van de kandidaten door de jury omvat. Alle elementen uit de oproep tot het indienen van kandidaturen worden bepaald door de jury.
De jury organiseert selectieproeven die hem in staat stellen om aan de hand van de selectiecriteria, vermeld in paragraaf 2, 4°, de leidinggevende en organisatorische vaardigheden en de persoonlijkheid van de kandidaten vast te stellen. Op basis van de resultaten van de selectieproeven stelt de selectiejury een schriftelijk verslag op waarin de vaardigheden van elke kandidaat worden beschreven en in twee categorieën worden ingedeeld: "geschikt" en "ongeschikt". De selectiejury stuurt dit verslag naar de Regering. Op grond van het verslag van de jury benoemt de Regering de administrateur-generaal uit de kandidaten die door de jury geschikt worden bevonden en stelt zij het Instituut hiervan schriftelijk in kennis.
De administrateur-generaal wordt gelijkgesteld met een leidend ambtenaar-generaal van rang A2 in de zin van de Waalse ambtenarencode en geniet de overeenstemmende weddeschaal. Hij wordt aangewezen voor een periode van vijf jaar, die tweemaal met maximaal vijf jaar kan worden verlengd. "; 3° paragraaf 2 wordt vervangen door wat volgt: " § 2.De administrateur-generaal is verantwoordelijk voor het beheer en de wetenschappelijke leiding van het instituut. "; 4° paragraaf 4 wordt vervangen door wat volgt: " § 4.De administrateur-generaal wordt onderworpen aan evaluaties die gericht zijn op de implementatie van de competenties in de functiebeschrijving en op de kwaliteit van zijn wetenschappelijk, administratief en strategisch beheer.
Deze evaluaties worden uitgevoerd door de in lid 1 bedoelde selectiejury.
Een tussentijdse evaluatie van de administrateur-generaal vindt plaats dertig maanden na de datum van zijn benoeming en een eindevaluatie uiterlijk zestig maanden na de datum van zijn aanwijzing.
Wanneer de Regering meent dat de situatie of de reputatie van het instituut dit vereist, kan zij op eigen initiatief een evaluatie van het lid of de leden van de raad van bestuur vragen. Deze evaluatie wordt uitgevoerd in overeenstemming met de paragrafen 4 tot en met 6. "; 5° het artikel wordt aangevuld met de paragrafen 5 en 6, luidend als volgt: " § 5.Over tussentijdse en eindevaluaties wordt een met redenen omkleed verslag opgesteld. Dit verslag wordt naar de Minister gestuurd en, per aangetekende post met ontvangstbevestiging, naar de administrateur-generaal.
De evaluatie is positief of negatief.
De administrateur-generaal kan binnen tien dagen na ontvangst per aangetekende post beroep aantekenen bij de Minister tegen zijn negatieve tussentijdse of definitieve evaluatie. Bij ontstentenis wordt het proces-verbaal definitief.
In het geval van een beroep door de administrateur-generaal binnen de termijn bedoeld in het derde lid, kan deze binnen tien dagen na de indiening van zijn beroep aan de Minister de gronden voorleggen waarop hij de evaluatie betwist. Hij kan om een hoorzitting verzoeken, die de Minister op aanvraag toestaat.
Na bestudering van de gronden voor het beroep kan de Minister de evaluatie wijzigen.
Als de evaluatie door de jury ondanks het beroep negatief blijft, wordt het beroep van de administrateur-generaal en de redenen daarvoor opgenomen in het evaluatieverslag.
De Minister stuurt zijn beslissing, het evaluatieverslag, met inbegrip, in voorkomend geval, van het beroep van de administrateur-generaal en de redenen daarvoor, naar de Regering en kan de beëindiging van het mandaat van de administrateur-generaal voorstellen. § 6. De definitieve tussentijdse of eindevaluatieverslagen worden door de Minister naar de Regering gestuurd.
In geval van een negatieve tussentijdse evaluatie kan de Regering de aanwijzing van de administrateur-generaal vroegtijdig beëindigen. In voorkomend geval wordt een nieuwe procedure voor de aanwijzing van een administrateur-generaal gestart overeenkomstig paragraaf 1.
Bij een negatieve eindevaluatie wordt de aanwijzing van de administrateur-generaal niet verlengd. Er wordt een nieuwe procedure voor de aanwijzing gestart overeenkomstig paragraaf 1. De vertrekkende administrateur-generaal die een negatieve eindevaluatie heeft gekregen, kan zich niet opnieuw kandidaat stellen bij de nieuw aanwijzingsprocedure.
De aanwijzing van de administrateur-generaal die aan het einde van de eerste periode van vijf jaar een positieve eindevaluatie krijgt, wordt van rechtswege verlengd voor een nieuwe periode van vijf jaar, zonder dat er een nieuwe procedure voor de aanwijzing van een administrateur-generaal nodig is.
De aanwijzing van de administrateur-generaal die na de eerste periode van vijf jaar een positieve eindevaluatie krijgt, kan door de Regering met nog eens vijf jaar worden verlengd zonder een nieuwe procedure voor de aanwijzing een administrateur-generaal ". ".