Etaamb.openjustice.be
Decreet van 30 april 2009
gepubliceerd op 10 juli 2009

Decreet betreffende de acties inzake alfabetisering en integratie in het onderwijs voor sociale promotie

bron
ministerie van de franse gemeenschap
numac
2009029356
pub.
10/07/2009
prom.
30/04/2009
ELI
eli/decreet/2009/04/30/2009029356/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

30 APRIL 2009. - Decreet betreffende de acties inzake alfabetisering en integratie in het onderwijs voor sociale promotie (1)


Het Parlement van de Franse Gemeenschap heeft aangenomen en Wij, Regering, bekrachtigen hetgeen volgt :

Artikel 1.Voor de toepassing van dit decreet, dient verstaan te worden onder : - Onderschoold publiek : de personen die ouder dan 18 zijn en die nooit school hebben gelopen of die, in hun moedertaal, de vaardigheden overeenstemmend met deze bekrachtigd door het getuigschrift basisstudies niet verworven of behouden hebben. - Vereniging : een vereniging in de zin van de wet van 27 juni 1921 over de verenigingen zonder winstoogmerk, de internationale verenigingen zonder winstoogmerk en de stichtingen, zoals gewijzigd bij de wet van 2 mei 2002 betreffende de verenigingen zonder winstoogmerk, de internationale verenigingen zonder winstoogmerk en de stichtingen. - Opleidingseenheid : een opleidingseenheid bestaat uit een cursus of een geheel van cursussen die samengebracht worden omdat ze gemene doelstellingen nastreven en als dusdanig een pedagogisch geheel vormen op het niveau van de verwerving van kennis en/of vaardigheden (know-how). - A- en B-lestijden : een lestijd beantwoordt aan 50 minuten. De B-lestijd behoort tot de B-categorie die de lestijden van het lager secundair onderwijs bevat en de A-lestijd behoort tot de A-categorie die de lestijden van het hoger secundair onderwijs bevat in het onderwijs voor sociale promotie van stelsel 1. - FLE : heeft betrekking op de opleidingseenheden voor het Frans als vreemde taal. - CFB : getuigschrift basisstudies (« certificat d'études de base »).

Samenwerkingsovereenkomst : de Samenwerkingsovereenkomst van 2 februari 2005 tussen de Franse Gemeenschap, het Waalse Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie van het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest betreffende de ontwikkeling van overlegde beleidslijnen inzake de alfabetisering van volwassenen.

Art. 2.Dit decreet beoogt de verhoging van het aanbod van opleidingen inzake alfabetisering en FLE, alsook van de opleiding die toegang verleent tot het CEB in de onderwijsinrichtingen voor sociale promotie ingericht of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap, en de verhoging van het aantal opleidingen inzake alfabetisering in gevangenissen door de voorkeur te geven aan een partnerschap tussen het Onderwijs voor sociale promotie en de verenigingen van operators voor alfabetisering in gevangenissen om het « onderschoold publiek » tegemoet te gaan.

Art. 3.Jaarlijks bepaalt de Regering het aantal lestijden die besteed zullen worden aan de acties bedoeld bij artikel 2 met een maximum van 20 000 B-lestijden genomen op de dotatie van het Onderwijs voor sociale promotie.

Deze lestijden worden jaarlijks verdeeld als volgt : a) een deel, ten belope van 50 % van de lestijden van iedere betrokken opleidingseenheid, wordt bestemd voor de inrichtingen voor het Onderwijs voor Sociale Promotie die hun belang voor de alfabetisering van volwassenen volgens de nadere regels bepaald in artikel 4 hebben bewezen;b) een deel, ten belope van 3 200 B-lestijden, die overeenstemmen met vier voltijdse equivalenten, wordt bestemd voor de inrichting van opleidingen inzake alfabetisering in gevangenissen.Deze zullen verdubbeld worden door de tegemoetkoming van het Europees Sociaal Fonds gedurende de programmering 2007-2013. Het gebruik van deze periodes wordt gezamenlijk verzorgd door de gekozen inrichtingen voor het Onderwijs voor sociale promotie en de verenigingen die in de gevangenissen werken volgens de nadere regels bepaald door de Regering; c) het saldo van de lestijden wordt bestemd voor de basisopleidingen in het Frans als vreemde taal (FLE) UFDA- en UFDB-niveau en voor de opleiding die toegang verleent tot het CEB.

Art. 4.Jaarlijks bepaalt de Regering, op de voordracht van het Sturingscomité bedoeld bij artikel 8, de criteria en de nadere regels voor de toekenning van de lestijden aan de inrichtingen voor het Onderwijs voor Sociale Promotie. Deze criteria en nadere regels houden rekening met de behoeften bewezen door de inrichtingen om aan de prioritaire doelstellingen van de Samenwerkingsovereenkomst te voldoen alsook van de vaststellingen bekendgemaakt door de Vaste sturingscommissie inzake alfabetisering van volwassenen.

Art. 5.Jaarlijks bepaalt de Regering de opleidingseenheden die verkozen kunnen worden alsook hun voorrangsorde om de prioritaire doelstellingen van de voornoemde Samenwerkingsovereenkomst te verwezenlijken.

Art. 6.De lestijden bedoeld bij artikel 3 worden door de Regering aan de inrichtingen voor het Onderwijs voor Sociale Promotie toegekend, op de voordracht van het Sturingscomité. Deze lestijden stemmen overeen met 50 % van de lestijden die noodzakelijk zijn voor de inrichting van deze opleidingen. Het overblijvende 50 % wordt door de inrichtingen ten laste genomen.

Art. 7.Elke opleidingsactie ingericht in de gevangenissen overeenkomstig artikel 3, eerste lid, b), van dit decreet zal het voorwerp uitmaken van een overeenkomst tussen het hoofd van een inrichting voor het Onderwijs voor Sociale Promotie ingericht door de Franse Gemeenschap of de Inrichtende Macht, of zijn afgevaardigde, voor het Onderwijs voor Sociale Promotie gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap en een vereniging die operator is inzake alfabetisering in de gevangenissen zoals bedoeld bij artikel 2.

Het model van overeenkomst wordt door de Regering bepaald.

Art. 8.Dit decreet stelt een Sturingscomité in.

Het heeft tot opdracht : - de oproep tot projecten in te leiden; - de ingediende projecten te ontleden; - de lestijden te verdelen over de verschillende categorieën zoals opgenomen in artikel 3 van dit decreet; - aan de Regering de criteria voor te stellen voor de toekenning, zoals bedoeld bij artikel 4 van dit decreet en een lijst van de inrichtingen die de lestijden genieten zoals bedoeld bij artikel 6 van dit decreet; - de balans te maken van de lestijden gebruikt met als doel nieuwe acties voor te stellen en het gebruik van de lestijden te optimaliseren.

Deze balans wordt bekrachtigd door een verslag dat ieder jaar aan de Regering tegen 31 maart overgezonden wordt.

Het bestaat uit : - de Minister tot wiens bevoegdheid het Onderwijs voor Sociale Promotie behoort of zijn afgevaardigde; - de Algemene directie niet-verplicht onderwijs of haar afgevaardigde; - de Inspecteur belast met de coördinatie van de inspectie van het Onderwijs voor Sociale Promotie of zijn afgevaardigde; - een vertegenwoordiger van het Onderwijs voor Sociale Promotie ingericht door de Franse Gemeenschap; - een vertegenwoordiger van het Onderwijs voor Sociale Promotie per vertegenwoordigings- en coördinatieorgaan van de Inrichtende Machten van het gesubsidieerd onderwijs.

Het Sturingscomité vergadert minstens twee maal per jaar. Het kan een beroep doen op externe leden die deskundigen zijn.

De Minister tot wiens bevoegdheid het Onderwijs voor Sociale Promotie behoort of zijn vertegenwoordiger, neemt het voorzitterschap ervan waar.

Voor het secretariaat van het Comité wordt gezorgd door een lid van het bestuur. Dat lid zorgt voor de oproeping van de leden.

De Regering keurt het huishoudelijk reglement goed, op de voordracht van het Sturingscomité, binnen de zes maanden vanaf de inwerkingtreding van dit decreet.

Art. 9.Dit decreet treedt in werking op 1 september 2009.

Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.

Gegeven te Brussel op 30 april 2009.

De Minister-President, R. DEMOTTE De Vice-Presidente en Minister van Hoger Onderwijs, Wetenschappelijk Onderzoek en Internationale Betrekkingen, Mevr. M.-D. SIMONET De Vice-President en Minister van Begroting, Financiën, Ambtenarenzaken en Sport, M. DAERDEN De Minister van Leerplichtonderwijs, C. DUPONT De Minister van Cultuur en de Audiovisuele Sector, Mevr. F. LAANAN De Minister van Kinderwelzijn, Hulpverlening aan de Jeugd en Gezondheid, Mevr. C. FONCK De Minister van Jeugd en Onderwijs voor Sociale Promotie, M. TARABELLA Nota (1) Zitting 2008-2009. Stukken van het Parlement. - Voorstel van decreet, nr. 679-1. - Advies van de Raad van State, nr. 679-2. - Commissieamendementen, nr. 679-3. - Verslag, nr. 679-4.

Integrale verslagen. - Bespreking. Vergadering van 27 april 2009.

Aanneming. Vergadering van 28 april 2009.

^