Etaamb.openjustice.be
Decreet van 23 december 2016
gepubliceerd op 07 februari 2017

23 DECEMBER 2016 - Decreet houdende de totstandbrenging van De Werkvennootschap nv van publiek recht

bron
vlaamse overheid
numac
2017010446
pub.
07/02/2017
prom.
23/12/2016
ELI
eli/decreet/2016/12/23/2017010446/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

23 DECEMBER 2016 - Decreet houdende de totstandbrenging van De Werkvennootschap nv van publiek recht (1)


Het VLAAMS PARLEMENT heeft aangenomen en Wij, REGERING, bekrachtigen hetgeen volgt : Decreet houdende de totstandbrenging van De Werkvennootschap nv van publiek recht HOOFDSTUK 1. - Algemene bepaling

Artikel 1.Dit decreet regelt een gewestaangelegenheid. HOOFDSTUK 2. - Totstandkoming van De Werkvennootschap als nv van publiek recht

Art. 2.§ 1. Op de datum van het besluit van de algemene vergadering, vermeld in paragraaf 2, eerste lid, wordt de naamloze vennootschap, opgericht door het Vlaamse Gewest en de ParticipatieMaatschappij Vlaanderen NV, met de naam `Via-Invest', zonder onderbreking van continuïteit van haar rechtspersoonlijkheid gewijzigd in een naamloze vennootschap van publiek recht, met de naam `De Werkvennootschap'.

Vanaf de datum van het besluit van de algemene vergadering, vermeld in het eerste lid, wordt het statuut van De Werkvennootschap geregeld door de bepalingen van dit decreet, het decreet van 22 november 2013Relevante gevonden documenten type decreet prom. 22/11/2013 pub. 09/01/2014 numac 2013206879 bron vlaamse overheid Decreet betreffende deugdelijk bestuur in de Vlaamse publieke sector sluiten betreffende deugdelijk bestuur in de Vlaamse publieke sector en haar statuten, in die volgorde. § 2. De raad van bestuur van Via-Invest stelt de aan dit decreet aangepaste statuten van De Werkvennootschap voor die aan de Vlaamse Regering ter goedkeuring worden voorgelegd en vervolgens door de algemene vergadering worden vastgesteld.

De totstandkoming van De Werkvennootschap als naamloze vennootschap van publiek recht is tegenstelbaar aan derden vanaf de dag van de bekendmaking van het besluit van de algemene vergadering, vermeld in paragraaf 2, eerste lid, in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad tenzij de vennootschap aantoont dat die derden er tevoren kennis van droegen. HOOFDSTUK 3. - Maatschappelijk doel

Art. 3.De Werkvennootschap heeft als opdracht binnen de bevoegdheden van het Vlaamse Gewest complexe mobiliteitsinfrastructuur van strategisch belang te realiseren en te faciliteren voor het Vlaamse Gewest en publiekrechtelijke rechtspersonen, met inbegrip van het ontwerpen, financieren, bouwen en, in voorkomend geval, het onderhouden of beheren van die infrastructuur. De Werkvennootschap heeft eveneens als opdracht om daarbij overleg, participatie en communicatie met de burgers en het middenveld te organiseren. De Werkvennootschap faciliteert het flankerend beleid. De Werkvennootschap treedt in beginsel op in eigen naam en voor eigen rekening. De Werkvennootschap sluit met het doel bedoeld in dit lid overeenkomsten met het Vlaamse Gewest en de betrokken publiekrechtelijke rechtspersonen.

Met het oog op de realisatie van de taak, vermeld in het eerste lid, heeft De Werkvennootschap als opdracht studies uit te voeren en te laten uitvoeren.

De Werkvennootschap voert de opdrachten uit die haar bij of krachtens decreet of bij beslissing van de Vlaamse Regering worden toevertrouwd.

De uitvoeringsmodaliteiten, verantwoordelijkheden, kostendekking en eventuele vergoeding voor die opdrachten worden in afzonderlijke overeenkomsten tussen het Vlaamse Gewest en De Werkvennootschap nader geregeld.

De Werkvennootschap kan alle handelingen en activiteiten verrichten die rechtstreeks of onrechtstreeks tot de verwezenlijking van de opdrachten, vermeld in het eerste tot en met het derde lid, bijdragen.

De Werkvennootschap kan overeenkomsten met publiekrechtelijke of privaatrechtelijke rechtspersonen sluiten, beheren en opvolgen. HOOFDSTUK 4. - Bevoegdheden Afdeling 1. - Deelnemingen

Art. 4.Als dat bijdraagt tot de realisatie van het maatschappelijk doel van De Werkvennootschap, vermeld in artikel 3, kunnen het Vlaamse Gewest en De Werkvennootschap bij besluit van de Vlaamse Regering gemachtigd worden om onderling of met derden vennootschappen, verenigingen, samenwerkingsverbanden en andere entiteiten, al dan niet met rechtspersoonlijkheid, op te richten of er rechtstreeks of onrechtstreeks in deel te nemen.

De Werkvennootschap kan een vennootschap alleen oprichten en inschrijven op alle aandelen, alsook, in afwijking van artikel 646 van het Wetboek van Vennootschappen, alle aandelen bezitten in een naamloze vennootschap, zonder beperking van duur en zonder geacht te worden voor de verbintenissen van die vennootschap hoofdelijk borg te staan. Afdeling 2. - Domeinbeheer en machtiging tot onteigening

Art. 5.§ 1. Het Vlaamse Gewest, de publiekrechtelijke rechtspersonen die participeren in De Werkvennootschap, en de overige publiekrechtelijke rechtspersonen worden gemachtigd om de roerende en onroerende goederen waarvan respectievelijk het Vlaamse Gewest en de betrokken rechtspersonen eigenaar zijn en die nuttig of noodzakelijk zijn voor de realisatie van de opdrachten van De Werkvennootschap, in De Werkvennootschap in te brengen, ze aan De Werkvennootschap te verkopen, er zakelijke rechten op toe te staan of ze aan De Werkvennootschap in beheer te geven, ongeacht de juridische aard van de verrichting. § 2. De Werkvennootschap beheert de openbare en private domeingoederen waarvan ze eigenaar is, waarop ze een zakelijk recht heeft, of waarvan het beheer haar is toevertrouwd.

De Werkvennootschap kan voor de goederen, vermeld in het eerste lid, alle daden van beheer stellen.

De Werkvennootschap kan op de goederen, vermeld in het eerste lid, zakelijke en persoonlijke rechten toekennen of de goederen vervreemden. Voor de goederen waarvan alleen het beheer aan De Werkvennootschap is toevertrouwd, mag De Werkvennootschap echter geen handelingen stellen die het eigendomsrecht aantasten, tenzij ze het akkoord van de eigenaar heeft verkregen.

De Werkvennootschap kan de private domeingoederen affecteren als ze zelf eigenaar is van die goederen, of als ze voor de affectatie het akkoord van de eigenaar heeft verkregen. De openbare affectatie van de openbare domeingoederen moet op elk moment gewaarborgd blijven, tenzij ze zelf eigenaar is van die goederen of het akkoord van de eigenaar heeft verkregen. § 3. De Werkvennootschap kan op alle roerende en onroerende goederen die voor de uitoefening van haar opdrachten, vermeld in artikel 3, vereist zijn, rechten verwerven en ze kan de goederen vervreemden. § 4. Na machtiging door de Vlaamse Regering kan De Werkvennootschap in eigen naam en voor eigen rekening onroerende goederen onteigenen die nodig zijn voor de uitvoering van haar opdrachten. De onteigeningen worden uitgevoerd overeenkomstig de wettelijke of decretale regels inzake onteigening ten algemenen nutte. Afdeling 3. - Bijzondere politionele bepalingen

Art. 6.Op voorstel van de raad van bestuur van De Werkvennootschap vaardigt de Vlaamse Regering de politieverordeningen uit voor de infrastructuur waarop De Werkvennootschap een zakelijk recht heeft of die door haar beheerd wordt. Die politieverordeningen kunnen, binnen de perken van de gewestelijke bevoegdheden, onder meer betrekking hebben op : 1° de toegankelijkheid van de door De Werkvennootschap of in opdracht van De Werkvennootschap beheerde gronden en infrastructuur;2° de milieubescherming, de integriteit, de veiligheid en de gezondheid op, rond en van de gronden en infrastructuur die door De Werkvennootschap of in opdracht van De Werkvennootschap beheerd worden. Overtreding van de politieverordeningen, vermeld in het eerste lid, wordt bestraft met een geldboete van zesentwintig tot duizend vijfhonderd euro.

De Vlaamse Regering kan aan de personeelsleden van De Werkvennootschap de hoedanigheid van officier van gerechtelijke politie toekennen.

Onverminderd de plichten van de officieren van gerechtelijke politie zijn de door de Vlaamse Regering aangewezen personeelsleden van De Werkvennootschap belast met het toezicht op de naleving van de verordeningen, vermeld in het eerste lid. De personeelsleden leggen voorafgaand aan de uitoefening van hun functie, de eed af, in de termen bepaald bij artikel 2 van het decreet van 20 juli 1831Relevante gevonden documenten type decreet prom. 20/07/1831 pub. 26/07/2012 numac 2012000423 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Decreet « betreffende de eedaflegging bij de aanvang der grondwettelijke vertegenwoordigende monarchie ». - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de eedaflegging bij de aanvang der grondwettelijke vertegenwoordigende monarchie. De Vlaamse Regering bepaalt de modaliteiten van de eedaflegging met uitzondering van de formule van de eed. Afdeling 4. - Uitvoering van werken en verplaatsingsbevelen

Art. 7.§ 1. De Werkvennootschap is gemachtigd om werken uit te voeren of te laten uitvoeren die nodig zijn voor de verwezenlijking van de opdrachten, vermeld in artikel 3, op of onder of over onroerende goederen die behoren tot het openbare of private domein van de federale overheid, het Vlaamse Gewest, de Vlaamse Gemeenschap, de provincies, de gemeenten en de instellingen die eronder ressorteren, met toestemming van de eigenaar. De toestemming wordt met een aangetekende brief gevraagd en wordt geacht te zijn verworven bij gebrek aan een betekende beslissing binnen zestig dagen na de postdatum van de aangetekende brief. § 2. Onverminderd de mogelijkheid voor De Werkvennootschap om op grond van andere wetgeving wijzigingen te bevelen, heeft De Werkvennootschap het recht om voor de uitoefening van de opdrachten, vermeld in artikel 3, de ligging, het tracé of het plan van aanleg van alle gasdistributieleidingen, elektriciteitsdistributie|Upleidingen, waterleidingen, rioleringen en andere leidingen die onder de gewestelijke bevoegdheid ressorteren, van welke aard ook, en alle bijbehorende uitrustingen te doen wijzigen naar aanleiding van werken die ze wil uitvoeren aan het domein dat ze in eigendom heeft, waarop ze een zakelijk recht heeft of dat ze beheert.

Voor de uitvoering van de opdrachten, vermeld in artikel 3, beschikt De Werkvennootschap na akkoord van de betrokken domeinbeheerder over dezelfde rechten voor werken aan het domein dat De Werkvennootschap niet in eigendom heeft, waarop ze geen zakelijk recht heeft of dat ze niet beheert.

Met het oog op een gecoördineerde uitvaardiging en uitvoering van verplaatsingsbevelen kunnen het Vlaamse Gewest en de provincies en gemeenten het geheel of een deel van de bevoegdheden en beslissingen die aan hen overeenkomstig de geldende regelgeving over verplaatsingsbevelen met betrekking tot alle nutsleidingen en kabels toekomen, door De Werkvennootschap in hun naam laten uitoefenen en uitvoeren.

Behalve in geval van hoogdringendheid brengt De Werkvennootschap de operator van de infrastructuur in kwestie met een aangetekende brief op de hoogte van de voorgenomen wijzigingen uiterlijk drie maanden vóór de uitvoering van de werken wordt aangevat. De kosten wegens wijziging van de ligging, het tracé of het plan van aanleg van de voormelde infrastructuur zijn ten laste van de operator als de wijzigingen zijn opgelegd in het belang van de openbare veiligheid, van de openbare wegen, het openbaar vervoer of de waterwegen of bij een andere overweging van openbaar belang die met de uitvoering van haar opdrachten verbonden is. Bij onenigheid mag De Werkvennootschap zelf tot de uitvoering van de werken overgaan of laten overgaan en de kosten daarvan op de operator verhalen. Afdeling 5. - Erkenning voor aanneming van werken

Art. 8.Als De Werkvennootschap voor de gehele of de gedeeltelijke uitvoering van opdrachten voor aanneming van werken als vermeld in artikel 2 van de wet van 20 maart 1991 houdende regeling van de erkenning van aannemers van werken, in om het even welk stadium een beroep doet op aannemers, hoeft De Werkvennootschap zelf niet te voldoen aan de bepalingen van de voormelde wet, maar hoeven alleen de aannemers op wie De Werkvennootschap voor de gehele of de gedeeltelijke uitvoering van de werken in om het even welk stadium een beroep doet, aan de voormelde bepalingen te voldoen. Afdeling 6. - Recht van voorkoop

Art. 9.Om de opdrachten, vermeld in artikel 3, te kunnen uitoefenen, kan een recht van voorkoop worden gevestigd ten voordele van De Werkvennootschap op de onroerende goederen in een door de Vlaamse Regering afgebakende perimeter.

Het decreet van 25 mei 2007Relevante gevonden documenten type decreet prom. 25/05/2007 pub. 24/07/2007 numac 2007036173 bron vlaamse overheid Decreet houdende de harmonisering van de procedures van voorkooprechten sluiten houdende de harmonisering van de procedures van voorkooprechten is van toepassing op het recht van voorkoop, vermeld in het eerste lid.

TITEL IV, - hoofdstuk I, II en VI, van het decreet van 16 juni 2006Relevante gevonden documenten type decreet prom. 16/06/2006 pub. 09/02/2007 numac 2006036937 bron vlaamse overheid Decreet betreffende het oprichten van de Vlaamse Grondenbank en houdende wijziging van diverse bepalingen sluiten betreffende de oprichting van de Vlaamse Grondenbank en houdende wijziging van diverse bepalingen zijn van toepassing op het recht van voorkoop, vermeld in het eerste lid. Afdeling 7. - Dadingen en arbitrage

Art. 10.De Werkvennootschap kan dadingen en overeenkomsten tot arbitrage sluiten. HOOFDSTUK 5. - Kapitaal en aandeelhouders

Art. 11.Het Vlaamse Gewest beschikt altijd direct of indirect over ten minste de helft plus één van de aandelen in het kapitaal van de vennootschap.

In afwijking van artikel 646 van het Wetboek van Vennootschappen kan het Vlaamse Gewest alle aandelen bezitten in de naamloze vennootschap van publiek recht De Werkvennootschap, zonder beperking van duur en zonder geacht te worden hoofdelijk borg te staan voor de verbintenissen van de naamloze vennootschap van publiek recht.

Na akkoord van de Vlaamse Regering zijn de Vlaamse Gemeenschap, de Vlaamse openbare instellingen, de autonome provinciebedrijven, de provincies, de gemeenten, de autonome gemeentebedrijven, de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden en de OCMW's die deel uitmaken van het Vlaamse Gewest, alsook de rechtspersonen die afhangen van of gecontroleerd worden door een of meer van die personen, gemachtigd op het kapitaal van De Werkvennootschap in te schrijven. HOOFDSTUK 6. - Organen en werking Afdeling 1. - Algemeen

Art. 12.De organen van De Werkvennootschap zijn : 1° de algemene vergadering van de aandeelhouders;2° de raad van bestuur;3° het dagelijks bestuur, gevormd door de gedelegeerd bestuurder of de algemeen directeur. Afdeling 2. - Algemene vergadering van aandeelhouders

Art. 13.De algemene vergadering van de aandeelhouders bestaat uit de aandeelhouders van De Werkvennootschap.

De gedelegeerd bestuurder of algemeen directeur van De Werkvennootschap woont de algemene vergadering van de aandeelhouders bij met raadgevende stem.

Art. 14.De algemene vergadering beslist over iedere wijziging van de statuten. De statutenwijzigingen worden vooraf ter goedkeuring voorgelegd aan de Vlaamse Regering.

De statutenwijziging wordt, behoudens andersluidende bepaling, van kracht op het ogenblik van de bekendmaking van het goedkeuringsbesluit van de Vlaamse Regering, met in bijlage de statutenwijziging, in het Belgisch Staatsblad. Afdeling 3. - Bestuur

Art. 15.De Werkvennootschap heeft een raad van bestuur die als college bevoegd is om alle handelingen te verrichten die nodig of dienstig zijn voor de verwezenlijking van het doel van de vennootschap, met inachtneming van de beperkingen van dit decreet, het Wetboek van Vennootschappen en de statuten.

Art. 16.De leden van de raad van bestuur worden door de algemene vergadering benoemd en ontslagen.

De leden van de raad van bestuur worden benoemd voor een hernieuwbare termijn van vijf jaar die in beginsel aanvangt zes maanden na de beëdiging van een nieuwe Vlaamse Regering na algehele vernieuwing van het Vlaams Parlement.

Minstens de helft van de leden van de raad van bestuur wordt benoemd op voordracht van de Vlaamse Regering.

De onafhankelijke bestuurders kunnen alleen worden ontslagen met toepassing van artikel 7, § 1, tweede lid, van het decreet van 22 november 2013Relevante gevonden documenten type decreet prom. 22/11/2013 pub. 09/01/2014 numac 2013206879 bron vlaamse overheid Decreet betreffende deugdelijk bestuur in de Vlaamse publieke sector sluiten betreffende deugdelijk bestuur in de Vlaamse publieke sector.

Art. 17.Als een bestuurder, rechtstreeks of onrechtstreeks, een belang van vermogensrechtelijke aard heeft dat strijdig is met een beslissing of een verrichting die tot de bevoegdheid behoort van de raad van bestuur, mag hij, bovenop de toepassing van artikel 523 van het Wetboek van Vennootschappen, niet aan de beraadslagingen van de raad van bestuur over die verrichtingen of beslissingen, noch aan de stemming in dat verband deelnemen.

Art. 18.De raad van bestuur kan in zijn midden en onder zijn aansprakelijkheid een of meer adviserende comités oprichten. De raad van bestuur omschrijft de samenstelling en de opdrachten van die comités.

Art. 19.De raad van bestuur kan overeenkomstig artikel 524bis van het Wetboek van Vennootschappen zijn bestuursbevoegdheden overdragen aan een directiecomité zonder dat de overdracht echter betrekking kan hebben op het algemeen beleid van de vennootschap of op handelingen die conform andere bepalingen van het Wetboek van Vennootschappen of dit decreet aan de raad van bestuur zijn voorbehouden.

Als een directiecomité wordt opgericht, is de raad van bestuur belast met het toezicht op het directiecomité. Afdeling 4. - Dagelijks bestuur

Art. 20.De raad van bestuur stelt het hoofd van de vennootschap aan dat, overeenkomstig artikel 525 van het Wetboek van Vennootschappen, belast is met het dagelijks bestuur. Als de voormelde persoon ook bestuurder is, voert hij de titel van gedelegeerd bestuurder. Als dat niet het geval is, voert hij de titel van algemeen directeur. HOOFDSTUK 7. - De samenwerkingsovereenkomsten

Art. 21.De voorwaarden en de modaliteiten voor de uitvoering van de opdrachten, vermeld in artikel 3, worden vastgelegd in een samenwerkingsovereenkomst tussen het Vlaamse Gewest, vertegenwoordigd door de Vlaamse Regering, en De Werkvennootschap, vertegenwoordigd door de raad van bestuur.

De voorwaarden en de modaliteiten voor de samenwerking met rechtspersonen, vermeld in artikel 11, derde lid, kunnen worden vastgelegd in een samenwerkingsovereenkomst tussen die rechtspersonen, vertegenwoordigd door het orgaan dat daarvoor bevoegd is, en De Werkvennootschap, vertegenwoordigd door de raad van bestuur.

Artikel 1184 van het Burgerlijk Wetboek is niet van toepassing op de samenwerkingsovereenkomsten, vermeld in het eerste en het tweede lid.

De partijen bij de overeenkomst kunnen alleen de uitvoering van de verplichting eisen en, in voorkomend geval, schadevergoeding vragen, onverminderd de toepassing van de bijzondere sancties, vermeld in de samenwerkingsovereenkomst. HOOFDSTUK 8. - Financiële bepalingen Afdeling 1. - Inkomsten

Art. 22.De Vlaamse Regering wordt gemachtigd om De Werkvennootschap jaarlijks, binnen de perken van de begrotingskredieten, een werkings- en investeringstoelage en kapitaalsubsidies toe te kennen ten laste van de begroting van het Vlaamse Gewest.

De Werkvennootschap kan daarnaast toelagen ontvangen van andere vennoten en inkomsten verwerven door prestaties te leveren aan derden of door de roerende en onroerende goederen waarvan ze eigenaar is of die ze beheert, te valoriseren.

Art. 23.De Werkvennootschap mag schenkingen en legaten ontvangen.

Art. 24.De Werkvennootschap mag leningen aangaan, kredieten opnemen en schuldeffecten uitgeven binnen de door de Vlaamse Regering vastgestelde grenzen. De Vlaamse Regering kan aan de leningen de waarborg van het Vlaamse Gewest verlenen.

Art. 25.De Werkvennootschap wordt met het Vlaamse Gewest gelijkgesteld voor de toepassing van de wetten en decreten over de indirecte en directe belastingen die onder de bevoegdheid van het Vlaamse Gewest ressorteren. Afdeling 2. - Boekhouding

Art. 26.De boekhouding van De Werkvennootschap wordt gevoerd volgens de wetgeving op de boekhouding en jaarrekeningen van de ondernemingen.

De Werkvennootschap voert een analytische boekhouding, die zodanig wordt gevoerd dat de middelen en uitgaven voor de opdrachten, vermeld in artikel 3, derde lid, duidelijk kunnen worden onderscheiden. HOOFDSTUK 9. - Het personeel

Art. 27.De raad van bestuur stelt de arbeidsvoorwaarden van het personeel van De Werkvennootschap vast, in voorkomend geval, na advies van het conform artikel 18 opgerichte remuneratiecomité. HOOFDSTUK 1 0. - Het toezicht

Art. 28.§ 1. De Vlaamse Regering wijst twee regeringscommissarissen aan bij De Werkvennootschap, van wie één op voordracht van de minister bevoegd inzake Openbare Werken en één op voordracht van de minister bevoegd voor Financiën. § 2. De Vlaamse Regering stelt de bezoldiging van de regeringscommissarissen vast, die ten laste komt van de begroting van het Vlaamse Gewest. De jaarlijkse bezoldiging van de regeringscommissarissen mag niet hoger zijn dan de bezoldiging van een lid van de raad van bestuur. § 3. Elke regeringscommissaris ziet erop toe dat de opdrachten, vermeld in artikel 3, door De Werkvennootschap worden uitgeoefend conform dit decreet, de statuten en de samenwerkingsovereenkomst. § 4. Elke regeringscommissaris woont met raadgevende stem de vergaderingen bij van de algemene vergadering en van de raad van bestuur. Hij ontvangt de volledige dagorde van de vergaderingen van de algemene vergadering en de raad van bestuur, alsook alle documenten ter zake, ten minste twee werkdagen vóór de datum van de vergaderingen. De regeringscommissaris ontvangt de notulen van de vergaderingen. § 5. Elke regeringscommissaris kan altijd ter plaatse inzage nemen van alle documenten en geschriften van De Werkvennootschap. Hij kan van de bestuurders en personeelsleden van De Werkvennootschap alle inlichtingen en ophelderingen vorderen en alle verificaties verrichten die hij nodig acht voor de uitoefening van zijn opdracht. § 6. Binnen een termijn van vijf werkdagen vanaf de kennisname of de ontvangst van de beslissing in kwestie kan elke regeringscommissaris bij de Vlaamse Regering een gemotiveerd beroep instellen tegen elke beslissing van de beslissings- en beheersorganen van De Werkvennootschap of de personen aan wie ze hun bevoegdheid hebben gedelegeerd, waarvan hij meent dat ze niet strookt met dit decreet, de statuten of de samenwerkingsovereenkomst. Het beroep schort de beslissing op.

Als de Vlaamse Regering binnen een termijn van twintig werkdagen, die ingaat op dezelfde dag als de termijn waarover de regeringscommissarissen beschikken, de nietigverklaring niet heeft uitgesproken, wordt de beslissing definitief. In voorkomend geval wordt de nietigverklaring binnen de gestelde termijn aan de raad van bestuur meegedeeld. § 7. Als de naleving van dit decreet, de statuten of de samenwerkingsovereenkomst dat vereist, kan elke regeringscommissaris het bevoegde orgaan van De Werkvennootschap verplichten over iedere door hem bepaalde aangelegenheid en binnen de door hem bepaalde termijn te beraadslagen.

Als het orgaan bij het verstrijken van de termijn, vermeld in het eerste lid, geen beslissing heeft genomen of als de Vlaamse Regering conform paragraaf 6 de nietigverklaring van de beslissing uitspreekt, kan de Vlaamse Regering een beslissing nemen en zich in de plaats stellen van dat orgaan. In dat geval kunnen de leden van het betrokken orgaan niet voor de genomen beslissing aansprakelijk worden gesteld. HOOFDSTUK 1 1. - Diverse bepalingen

Art. 29.Voor al wat niet uitdrukkelijk anders is geregeld in dit decreet en in de relevante bepalingen van het decreet van 22 november 2013Relevante gevonden documenten type decreet prom. 22/11/2013 pub. 09/01/2014 numac 2013206879 bron vlaamse overheid Decreet betreffende deugdelijk bestuur in de Vlaamse publieke sector sluiten betreffende deugdelijk bestuur in de Vlaamse publieke sector, is De Werkvennootschap onderworpen aan de bepalingen van het Wetboek van Vennootschappen die van toepassing zijn op de naamloze vennootschappen.

De Werkvennootschap valt niet onder het kaderdecreet Bestuurlijk Beleid van 18 juli 2003.

De Werkvennootschap is niet onderworpen aan de bepalingen over de continuïteit van de ondernemingen en het faillissement, en evenmin aan de rechtsregels die betrekking hebben op een toestand van algemene samenloop van schuldeisers.

Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.

Brussel, 23 december 2016.

De minister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Buitenlands Beleid en Onroerend Erfgoed, G. BOURGEOIS De Vlaamse minister van Mobiliteit, Openbare Werken, Vlaamse Rand, Toerisme en Dierenwelzijn, B. WEYTS _______ Nota (1) Zitting 2016-2017. Documenten. - Ontwerp van decreet, 995 - Nr. 1. - Amendementen, 995 - Nr. 2. - Verslag van de hoorzitting, 995 - Nr. 3. - Mondeling verslag, 995 - Nr. 4. - Amendementen na indiening verslag : 995 - Nr. 5. - Tekst aangenomen door de plenaire vergadering, 995 - Nr. 6.

Handelingen. - Bespreking en aanneming. Middagvergadering van 22 december 2016.

^