gepubliceerd op 09 november 2006
Decreet tot wijziging van het decreet van 28 februari 2003 betreffende het Vlaamse inburgeringsbeleid
14 JULI 2006. - Decreet tot wijziging van het decreet van 28 februari 2003 betreffende het Vlaamse inburgeringsbeleid (1)
Het Vlaams Parlement heeft aangenomen en Wij, Refering, bekrachtigen hetgeen volgt: Decreet tot wijziging van het decreet van 28 februari 2003 betreffende het Vlaamse inburgeringsbeleid. HOOFDSTUK I. - Inleidende bepaling
Artikel 1.Dit decreet regelt een gemeenschaps- en gewestaangelegenheid. HOOFDSTUK II. - Wijzigingen van het decreet van 28 februari 2003 betreffende het Vlaamse inburgeringsbeleid
Art. 2.§ 1. In artikel 2 van het decreet van 28 februari 2003 betreffende het Vlaamse inburgeringsbeleid worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° punt 1° wordt vervangen door wat volgt : "1° inburgering : een interactief proces waarbij de overheid aan inwijkelingen in de zin van artikel 5, § 1, II, 3°, van de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen een specifiek programma aanbiedt, dat hun enerzijds de mogelijkheid biedt om hun zelfredzaamheid te verhogen en anderzijds ertoe bijdraagt dat de samenleving die personen als volwaardige burgers erkent, met als doel een volwaardige, actieve participatie en een gedeeld burgerschap van éénieder en het verkrijgen van een voldoende sociale samenhang;"; 2° in punt 3° wordt het woord "werknemer" vervangen door het woord "werkende"; 3° punt 6° wordt vervangen door wat volgt : "6° inburgeraar : een natuurlijke persoon als vermeld in artikel 3, § 1;"; 4° er wordt een punt 6°bis ingevoegd, dat luidt als volgt : "6°bi s verplichte inburgeraar : een inburgeraar als vermeld in artikel 5, § 1;"; 5° in punt 9° worden de woorden "meerderjarige persoon van de doelgroep" vervangen door het woord "inburgeraar"; 6° punt 11° wordt vervangen door wat volgt : "11° attest van inburgering : attest waarin vermeld wordt dat betrokkene het vormingsprogramma regelmatig gevolgd heeft;"; 7° er worden een punt 12° tot en met 30° toegevoegd, die luiden als volgt : "12° attest van vrijstelling : attest waarin vermeld wordt dat de betrokkene vrijgesteld is van de inburgeringsplicht, vermeld in artikel 5, § 3;13° attest van EVC: attest waarin vermeld wordt dat de betrokkene vanwege zijn elders of eerder verworven competenties, als bedoeld in artikel 13, § 2, tweede lid, meteen in het secundaire inburgeringstraject kan stappen;14° vreemdeling : persoon die het bewijs niet levert dat hij de Belgische nationaliteit bezit en die gemachtigd of toegelaten is tot een verblijf of om zich te vestigen met toepassing van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen, of van de wet van 22 december 1999 betreffende de regularisatie van het verblijf van bepaalde categorieën van vreemdelingen verblijvend op het grondgebied van het Rijk;15° EU : de Europese Unie, namelijk de groep landen die zijn toegetreden tot de rechtsorde die is geschapen door het verdrag van 7 februari 1992 betreffende de Europese Unie en het verdrag van 25 maart 1957 tot oprichting van de Europese Gemeenschap;16° EER : de Europese Economische Ruimte, namelijk de groep van landen die zijn toegetreden tot de rechtsorde die is geschapen door de overeenkomst van 2 mei 1992 houdende oprichting van de Europese Economische Ruimte;17° EU+ : de in 15° en 16° bedoelde landen, aangevuld met Zwitserland;18° beroepsmatig werkzaam zijn : op legale wijze een activiteit uitoefenen die voldoende inkomsten genereert om een menswaardig bestaan te kunnen leiden;19° leefloon : een geïndexeerd inkomen dat wordt uitgekeerd met toepassing van de wetgeving betreffende het recht op maatschappelijke integratie; 20° maatschappelijke dienstverlening : de maatschappelijke dienstverlening in de vorm van een financiële uitkering door het O.C.M.W., die geheel of gedeeltelijk door de federale overheid ten laste wordt genomen op grond van artikel 5 van de wet van 2 april 1965 betreffende het ten laste nemen van de steun verleend door de O.C.M.W.'s; 21° wachtuitkering : de wachtuitkering die is ingevoerd in het kader van de wettelijke en reglementaire bepalingen inzake de werkloosheidsreglementering;22° werkloosheidsuitkering : de werkloosheidsuitkering die is ingevoerd in het kader van de wettelijke en reglementaire bepalingen inzake de werkloosheidsreglementering; 23° O.C.M.W. : het Openbaar Centrum voor Maatschappelijk Welzijn; 24° VDAB : de Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding;25° Huis van het Nederlands : een voorziening als vermeld in het decreet van 7 mei 2004 betreffende de Huizen van het Nederlands;26° centra : entiteiten als bedoeld in artikel 2, 2°, van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de Huizen van het Nederlands;27° lokaal overlegplatform : een lokaal overlegplatform als vermeld in hoofdstuk IV, afdeling 2, van het decreet van 28 juni 2002 betreffende gelijke onderwijskansen-I;28° schoolgaand kind : de natuurlijke persoon jonger dan achttien jaar die door de decreetgever gefinancierd, erkend of gesubsidieerd onderwijs volgt;29° leerplichtig kind : de natuurlijke persoon die valt onder de wettelijke en reglementaire bepalingen inzake de leerplicht;30° inburgeringsplicht : de verplichtingen die aan bepaalde inburgeraars worden opgelegd door artikel 5, § 3.»; 8° er wordt een tweede lid toegevoegd, dat luidt als volgt : "De mannelijke vorm verwijst in dit decreet zowel naar mannen als naar vrouwen.». § 2. Aan artikel 2, 11°, van hetzelfde decreet, vervangen bij § 1, 6°, van dit artikel, worden de volgende woorden toegevoegd : "en de doelstellingen van de verschillende onderdelen van dat programma bereikt heeft".
Art. 3.Artikel 3 van hetzelfde decreet wordt vervangen door wat volgt : "
Artikel 3.§ 1. Tot de doelgroep van het Vlaamse inburgeringsbeleid behoren de volgende categorieën van personen : 1° iedere meerderjarige vreemdeling die ingeschreven is in het Rijksregister door een gemeente van het Nederlandse taalgebied of door een gemeente van het tweetalige gebied Brussel-Hoofdstad, met uitzondering van de vreemdeling die hier voor een tijdelijk doel verblijft en van de asielzoeker zolang zijn asielaanvraag niet ontvankelijk is verklaard;2° iedere meerderjarige Belg, geboren buiten België, van wie minstens één ouder geboren is buiten België en die in het Rijksregister ingeschreven is door een gemeente van het Nederlandse taalgebied of door een gemeente van het tweetalige gebied Brussel-Hoofdstad. De Vlaamse Regering bepaalt de categorieën van personen die met een tijdelijk doel verblijven, vermeld in punt 1°. § 2. Elke inburgeraar heeft recht op een primair inburgeringstraject.
Evenwel zal bij de uitoefening van dit recht voorrang verleend worden aan de inburgeraars, vermeld in § 3 en § 4. De Vlaamse Regering bepaalt de nadere modaliteiten. § 3. Met behoud van de toepassing van § 4 is de Vlaamse Regering gemachtigd om een lijst op te stellen van de categorieën van inburgeraars die bij voorrang recht hebben op het volgen van een inburgeringstraject of welbepaalde onderdelen ervan. § 4. De volgende categorieën van inburgeraars, ingeschreven in het Rijksregister door een gemeente van het Nederlandse taalgebied, behoren in elk geval tot de prioritaire categorieën voor een primair inburgeringstraject als vermeld in artikel 10 : 1° de verplichte inburgeraar, vermeld in artikel 5, § 1;2° de inburgeraar die gedurende meer dan twaalf maanden in het Rijksregister is ingeschreven en die ouder of voogd is van een schoolgaand of leerplichtig kind;3° de inburgeraar, jonger dan 65 jaar, die gedurende meer dan twaalf maanden in het Rijksregister is ingeschreven en die inkomsten verwerft via een wachtuitkering of een werkloosheidsuitkering;4° de inburgeraar die huurder is van of kandidaat-huurder is voor een sociale woning in het Vlaamse Gewest;5° het familielid of gezinslid, vermeld in artikel 5, § 2, 2°, a), b) en c), voor zover onderdaan van een staat die geen lid is van de EU+;6° de inburgeraar die gedurende meer dan twaalf maanden in het Rijksregister is ingeschreven en die inkomsten verwerft via maatschappelijke dienstverlening of een leefloon. De volgende categorieën van inburgeraars, ingeschreven in het Rijksregister door een gemeente van het tweetalige gebied Brussel-Hoofdstad, behoren in elk geval tot de prioritaire categorieën voor een primair inburgeringstraject als vermeld in artikel 10 : 1° de inburgeraar, jonger dan 65 jaar, die over een verblijfstitel van meer dan drie maanden beschikt en die inkomsten verwerft via maatschappelijke dienstverlening, een leefloon, een wachtuitkering of een werkloosheidsuitkering;2° de inburgeraar die ouder of voogd is van een schoolgaand of leerplichtig kind;3° de inburgeraar die kandidaat-huurder is voor een sociale woning in het Vlaamse Gewest;4° het familielid of gezinslid, vermeld in artikel 5, § 2, 2°, a), b) en c), voor zover onderdaan van een staat die geen lid is van de EU+. § 5. Tot de doelgroep van het Vlaamse inburgeringsbeleid behoort tevens de minderjarige anderstalige nieuwkomer, zoals vermeld in de organieke onderwijsregelgeving ter zake. Iedere minderjarige anderstalige nieuwkomer heeft recht op een toeleidingstraject als vermeld in artikel 17. ».
Art. 4.In artikel 4 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° paragraaf 1 wordt vervangen door wat volgt : "§ 1.Het Vlaamse inburgeringsbeleid wordt geconcretiseerd in een inburgeringstraject dat aan de inburgeraar aangeboden wordt."; 2° in § 2, tweede en derde lid, worden de woorden "personen van de doelgroep" vervangen door het woord "inburgeraars";3° in § 2, derde lid, wordt het woord "vervolgtraject" vervangen door de woorden "secundair traject";4° aan § 2 wordt een vierde lid toegevoegd, dat luidt als volgt : "De inburgeraar heeft na voltooiing van het primaire inburgeringstraject recht op deelname aan een secundair inburgeringstraject dat aansluit op zijn primaire inburgeringstraject. » ; 5° paragraaf 3 wordt vervangen door wat volgt : "§ 3.Voor de inburgeraar, vermeld in artikel 3, § 1, zal de Vlaamse Regering het volgen van een primair inburgeringstraject afhankelijk stellen van het betalen van een vergoeding door de inburgeraar. De Vlaamse Regering bepaalt het bedrag van de vergoeding, alsook de procedure voor de vaststelling en voor de inning ervan. Hierbij zal het bedrag van de vergoeding gekoppeld worden aan de financiële draagkracht van de inburgeraar en de echtgenoot of partner met wie hij wettelijk samenwoont.
Als de financiële draagkracht lager ligt dan of gelijk is aan het leefloon, dan zal het primaire inburgeringstraject kosteloos aangeboden worden. Tevens wordt het primaire inburgeringstraject kosteloos aangeboden aan de inburgeraar als vermeld in artikel 3, § 4, eerste lid, 3°, aan wie het onthaalbureau overeenkomstig artikel 13, § 2, derde lid, een vormingsprogramma of onderdelen ervan aanbiedt na doorverwijzing door de VDAB. In afwijking van het eerste lid, zal de Vlaamse Regering, voor de verplichte inburgeraar, vermeld in artikel 5, § 1, het volgen van een primair inburgeringstraject afhankelijk stellen van het betalen van een waarborg. De Vlaamse Regering bepaalt het bedrag van de waarborg, alsook de procedure voor de vaststelling en voor de inning ervan.
Hierbij zal het bedrag van de waarborg gekoppeld worden aan de financiële draagkracht van de inburgeraar en de echtgenoot of partner met wie hij wettelijk samenwoont.
De waarborg wordt terugbetaald nadat de verplichte inburgeraar het attest van inburgering heeft behaald of het attest van vrijstelling heeft ontvangen. Als aan een verplichte inburgeraar een administratieve geldboete wordt opgelegd met toepassing van artikel 25, § 2, wordt het bedrag van de waarborg die hij heeft betaald in mindering gebracht van het bedrag van de administratieve boete die hij verschuldigd is. ».
Art. 5.Artikel 5 van hetzelfde decreet wordt vervangen door wat volgt : «
Artikel 5.§ 1. Voor zover ze in het Rijksregister zijn ingeschreven door een gemeente van het Nederlandse taalgebied, over een verblijfstitel beschikken van meer dan drie maanden, volle achttien jaar oud zijn en niet vrijgesteld zijn overeenkomstig § 2, zijn de volgende categorieën van personen verplicht om een inburgeringstraject als vermeld in artikel 10 te volgen, en om daarbij de verplichtingen, bepaald in § 3, na te komen : 1° elke inburgeraar als vermeld in artikel 3, § 1, 1°, die sedert niet langer dan twaalf opeenvolgende maanden in het Rijksregister is ingeschreven.Deze inburgeraar behoudt zijn hoedanigheid van verplichte inburgeraar zolang hij niet aan de verplichtingen voldaan heeft zoals vermeld in artikel 4, § 3, derde lid, en artikel 5, § 3, 1° en 2°;2° elke inburgeraar die behoort tot een van de volgende categorieën, vermeld in het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten : de door de bisschop aangestelde verantwoordelijke van de parochie voor de rooms-katholieke eredienst en zijn vervanger, de predikant voor de protestantse eredienst en zijn vervanger, de bedienaar van de eredienst voor de anglicaanse eredienst en zijn vervanger, de rabbijn voor de Israëlitische eredienst en zijn vervanger, de kerkbedienaar en zijn vervanger voor de orthodoxe eredienst en de eerste imam en zijn vervanger voor de islamitische eredienst;3° elke in België erkende vluchteling als vermeld in artikel 49 van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen, voor zover hij niet langer dan twaalf maanden in die hoedanigheid in het Rijksregister is ingeschreven. § 2. De volgende inburgeraars, vermeld in § 1, worden vrijgesteld van de inburgeringsplicht : 1° personen die de nationaliteit hebben van een van de staten van de EU+, met uitzondering van personen die alleen de Belgische nationaliteit hebben of die de Belgische nationaliteit en de nationaliteit van een staat buiten de EU+ hebben, maar niet de nationaliteit van een andere staat van de EU+;2° met behoud van de toepassing van punt 1° en met uitzondering van familieleden van personen die de Belgische nationaliteit hebben, maar niet de nationaliteit van een andere staat van de EU+ : a) een familielid van personen die de nationaliteit hebben van een van de staten van de EU, dat voldoet aan de voorwaarden van Richtlijn 2004/38/EG betreffende het recht van vrij verkeer en verblijf op het grondgebied van de lidstaten voor de burgers van de Unie en hun familieleden.Onder familielid wordt verstaan hetgeen bepaald is in artikel 2, tweede lid, van Richtlijn 2004/38/EG van 29 april 2004; b) een familielid van een persoon met de nationaliteit van een van de staten van de EER dat, op basis van de overeenkomst betreffende de EER, gerechtigd is om België binnen te komen en in België te verblijven;c) een gezinslid als vermeld in artikel 3 van bijlage I bij de overeenkomst tussen de Europese Gemeenschap en haar lidstaten, enerzijds, en de Zwitserse Bondsstaat, anderzijds, over het vrije verkeer van personen, dat gerechtigd is om België binnen te komen en in België te verblijven. Indien nodig moet het familielid, vermeld in a), b) en c), zelf zijn status aantonen; 3° Belgen en hun familieleden in Europeesrechtelijke zin, die gebruik hebben gemaakt van het uit het Europese recht voortvloeiende recht om zich in een EU+ staat te vestigen, nadien terugkeren naar België en daarbij door het uitoefenen van hun recht op vrij verkeer van personen inburgeringsplichtig zouden zijn geworden;4° de inburgeraar die een attest van inburgering heeft behaald;5° de inburgeraar die aan de hand van een medisch attest aantoont dat hij ernstig ziek is of een mentale of fysieke handicap heeft, wat deelname of verdere deelname aan het inburgeringstraject blijvend onmogelijk maakt. De inburgeraar, vermeld in § 1, 1° en 3°, wordt vrijgesteld van de inburgeringsplicht als hij 65 jaar of ouder is.
De inburgeraar, vermeld in § 1, 1° en 3°, wordt vrijgesteld van de inburgeringsplicht indien hij een getuigschrift basisonderwijs, of een getuigschrift of een diploma van het secundair onderwijs of een diploma hoger onderwijs heeft behaald in een door de Vlaamse Gemeenschap, de Franse Gemeenschap, de Duitstalige Gemeenschap of het Koninkrijk der Nederlanden, met uitzondering van Aruba en de Nederlandse Antillen, erkende, gefinancierde, georganiseerde of gesubsidieerde onderwijsinstelling. De inburgeraar draagt hiervan de bewijslast.
De Vlaamse Regering kan andere categorieën van personen van de inburgeringsplicht vrijstellen, hetzij op grond van internationale of supranationale verdragen die directe werking in België hebben, wetten of besluiten, hetzij op grond van het voorlopig karakter van het verblijf dat mogelijk definitief kan worden. De Vlaamse Regering bepaalt de nadere regels. § 3. De verplichte inburgeraar is verplicht : 1° zich, overeenkomstig artikel 12, § 1, bij het onthaalbureau aan te melden binnen een termijn van maximaal drie maanden nadat de inburgeringsplicht voor hem is ontstaan overeenkomstig § 1;2° om regelmatig deel te nemen aan het vormingsprogramma. § 4. De Vlaamse Regering bepaalt de nadere uitvoering en voorwaarden van de vrijstellingen, vermeld in § 2, tot en met derde lid.
Met behoud van de toepassing van § 5 bepaalt de Vlaamse Regering de nadere uitvoering en voorwaarden van de verplichtingen, vermeld in § 3. § 5. Wanneer en zolang een inburgeraar als vermeld in § 1, 1° en 3°, beroepsmatig werkzaam is, heeft hij recht op een primair inburgeringstraject dat hem toelaat zowel zijn beroepsmatige activiteit te verrichten als zijn inburgeringsplicht na te leven.
Hierbij kan afgeweken worden van de bepalingen, vermeld in § 3. De inburgeraar draagt de bewijslast voor het beroepsmatig werkzaam zijn.
De Vlaamse Regering bepaalt de nadere regels. § 6. De onderdaan van een land dat geen lid is van de EU+, die ingeschreven is in het Rijksregister door een gemeente van het Nederlandse taalgebied, bewijst ingevolge de wetgeving van een lidstaat van de EU langdurig ingezetene te zijn van die lidstaat en bewijst te hebben voldaan aan integratievoorwaarden, overeenkomstig artikel 5, tweede lid, van Richtlijn 2003/109/EG van 25 november 2003 betreffende de status van langdurig ingezeten onderdanen van derde landen, om de status van langdurig ingezetene in de zin van die richtlijn te verkrijgen, is enkel verplicht tot het volgen van een vormingspakket Nederlands als tweede taal, bepaald in artikel 13, § 1, derde lid, en daarbij de verplichtingen, vermeld in § 3, 1° en 2°, na te komen. Indien nodig moet de betrokkene zelf zijn status aantonen.
De Vlaamse Regering bepaalt de nadere regels hiervan. § 7. In afwijking van § 1, en voor zover ingeschreven in het Rijksregister door een gemeente van het Nederlandse taalgebied, is elke asielzoeker die toegelaten werd tot het verblijf op het grondgebied door de bevoegde minister of zijn gemachtigde, of, in geval van beroep, door de commissaris-generaal voor de Vluchtelingen en Staatlozen, tot wanneer een beslissing wordt genomen inzake de gegrondheid van zijn aanvraag tot erkenning als vluchteling door de commissaris-generaal voor de Vluchtelingen en Staatlozen of, in geval van beroep, door de Vaste Beroepscommissie voor Vluchtelingen, verplicht een pakket maatschappelijk oriëntatie als vermeld in artikel 13, § 1, tweede lid, te volgen en daarbij de verplichtingen, vermeld in § 3, na te komen.
De Vlaamse Regering bepaalt de nadere regels hiervan."
Art. 6.In artikel 5 van hetzelfde decreet, vervangen bij artikel 5 van dit decreet, worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° aan § 1 wordt een punt 4° toegevoegd, dat luidt als volgt : "4° elke inburgeraar die gedurende meer dan twaalf maanden in het Rijksregister is ingeschreven en die inkomsten verwerft via maatschappelijke dienstverlening of een leefloon, behalve indien aangetoond wordt dat hij niet onder het toepassingsgebied van artikel 3, § 1, 2°, valt.» ; 2° in § 2, tweede lid, worden de woorden "vermeld in § 1, 1° en 3°" vervangen door de woorden "vermeld in § 1, 1°, 3° en 4°";3° in § 2, derde lid, worden de woorden "vermeld in § 1, 1° en 3°" vervangen door de woorden "vermeld in § 1, 1°, 3° en 4°"; 4° aan § 3 wordt een punt 3° toegevoegd dat luidt als volgt : "3° om de doelstellingen van de onderdelen van het vormingsprogramma te behalen."
Art. 7.In artikel 7 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° paragraaf 1 wordt vervangen door wat volgt : "§ 1.Artikel 4, § 3, artikel 11, artikel 11bis, artikel 12, § 1, eerste en tweede lid, artikel 13bis, § 1, artikel 14, tweede lid en vierde lid, tweede zin, en artikel 18 zijn niet van toepassing in het tweetalige gebied Brussel-Hoofdstad. » ; 2° paragraaf 2 wordt vervangen door wat volgt : "§ 2.Het inburgeringsbeleid op het niveau van het tweetalige gebied Brussel-Hoofdstad wordt georganiseerd via een onthaalbureau. De Vlaamse Regering bepaalt de nadere regeling.
Met betrekking tot de erkenning en subsidiëring van het onthaalbureau is artikel 6, § 2, van overeenkomstige toepassing."
Art. 8.In artikel 8 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° in het eerste lid worden de woorden "meerderjarige personen van de doelgroep" vervangen door het woord "inburgeraars";2° het tweede lid wordt vervangen door wat volgt : "Het onthaalbureau organiseert het vormingspakket maatschappelijke oriëntatie, vermeld in artikel 13, § 1, tweede lid, voor de inburgeraars en verzorgt de trajectbegeleiding van de inburgeraars binnen het primaire traject.Het onthaalbureau volgt de trajectresultaten van het secundaire traject op in overleg met en via terugkoppeling van de reguliere voorzieningen."; 3° in het derde lid worden de woorden "of de Vlaamse Gemeenschapscommissie" geschrapt.
Art. 9.In artikel 9 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° het eerste lid wordt vervangen door wat volgt : "De Vlaamse reguliere voorzieningen, bedoeld in artikel 2, eerste lid, 2°, waaraan de inburgeraars worden overgedragen op het einde van het primaire inburgeringstraject, bouwen een behoeftedekkend aanbod aan secundaire trajecten uit.Aan de inburgeraar wordt binnen een redelijke termijn na de overdracht een secundair traject aangeboden."; 2° in het tweede lid worden de woorden "de erkende onthaalbureaus" vervangen door de woorden "het onthaalbureau, vermeld in artikel 7, § 2".
Art. 10.In het opschrift van hoofdstuk IV, afdeling I, en in artikel 10, eerste lid, van hetzelfde decreet worden de woorden "meerderjarige personen van de doelgroep" vervangen door het woord "inburgeraars".
Art. 11.In artikel 11 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° het eerste lid wordt vervangen door wat volgt : "De gemeente, waar de inburgeraar, vermeld in artikel 3, § 1, 1°, die sedert niet langer dan twaalf opeenvolgende maanden in het Rijksregister is ingeschreven, zich inschrijft, informeert die persoon over het inburgeringsbeleid en verwijst hem door naar het onthaalbureau.De gemeente wijst de verplichte inburgeraars, vermeld in artikel 5, § 1, 1° en 3°, en in artikel 5, § 6 en § 7, op de verplichtingen, vermeld in artikel 5, § 3, die in voorkomend geval op hen van toepassing zijn, en op de sancties, vermeld in artikel 25, § 2."; 2° in het tweede lid worden de woorden "personen van de doelgroep, bedoeld in artikel 3, § 1 en § 5," vervangen door de woorden "inburgeraars, vermeld in artikel 3, § 1, 1°, die sedert niet langer dan twaalf opeenvolgende maanden in het Rijksregister zijn ingeschreven en van de minderjarige anderstalige nieuwkomers,".
Art. 12.In hetzelfde decreet wordt een artikel 11bis ingevoegd, dat luidt als volgt : "
Artikel 11bis.De instantie, aangewezen door de Vlaamse Regering, informeert de verplichte inburgeraar, vermeld in artikel 5, § 1, 2°, over het inburgeringsbeleid en de inburgeringsplicht, en verwijst hem door naar het onthaalbureau. Die instantie bezorgt het onthaalbureau maandelijks een lijst van de verplichte inburgeraars die werden doorverwezen.
Het O.C.M.W., bevoegd voor de verplichte inburgeraar, vermeld in artikel 5, § 1, 4°, informeert de betrokkene over het inburgeringsbeleid en de inburgeringsplicht en verwijst hem door naar het onthaalbureau. Het O.C.M.W. bezorgt het onthaalbureau maandelijks een lijst van de verplichte inburgeraars die werden doorverwezen.
De Vlaamse Regering regelt de nadere uitvoering van het eerste en tweede lid. ».
Art. 13.In artikel 12 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° paragraaf 1 wordt vervangen door wat volgt : "§ 1.Als een verplichte inburgeraar als vermeld in artikel 5, § 1, 1°, en in artikel 5, § 6, zich niet heeft aangemeld op het onthaalbureau binnen de termijn van maximaal drie maanden na de inschrijving, als een verplichte inburgeraar als vermeld in artikel 5, § 1, 3°, zich niet heeft aangemeld op het onthaalbureau binnen de drie maanden na de inschrijving in de hoedanigheid van erkende vluchteling, of als een verplichte inburgeraar als vermeld in artikel 5, § 7, zich niet heeft aangemeld op het onthaalbureau binnen de termijn van maximaal drie maanden nadat voor hem de plicht tot inburgering is ontstaan, meldt het onthaalbureau dat aan de gemeente. De gemeente informeert de betrokkene opnieuw en verwijst hem opnieuw door naar het onthaalbureau conform artikel 11, eerste lid. Als een verplichte inburgeraar als vermeld in artikel 5, § 1, 2°, zich niet heeft aangemeld op het onthaalbureau binnen de termijn van maximaal drie maanden nadat voor hem de plicht tot inburgering is ontstaan, meldt het onthaalbureau dat aan de instantie, vermeld in artikel 11bis, eerste lid. Die instantie informeert de betrokkene opnieuw en verwijst hem opnieuw door naar het onthaalbureau conform artikel 11bis, eerste lid. Als een verplichte inburgeraar als vermeld in artikel 5, § 1, 4°, zich niet heeft aangemeld op het onthaalbureau binnen de termijn van maximaal drie maanden nadat voor hem de plicht tot inburgering is ontstaan, meldt het onthaalbureau dat aan het O.C.M.W. Het O.C.M.W. informeert de betrokkene opnieuw en verwijst hem opnieuw door naar het onthaalbureau conform artikel 11bis, tweede lid.
Als een verplichte inburgeraar zich niet heeft aangemeld op het onthaalbureau binnen de termijn van maximaal drie maanden nadat voor hem de plicht tot inburgering is ontstaan, of als hij het vormingsprogramma onrechtmatig vroegtijdig heeft beëindigd of niet regelmatig heeft gevolgd, meldt het onthaalbureau dat tevens aan de instantie die de Vlaamse Regering heeft aangewezen, met het oog op een toepassing van de sanctie bepaald in artikel 25, § 2.
Met behoud van de toepassing van artikel 5, § 5, bepaalt de Vlaamse Regering de criteria aan de hand waarvan het onthaalbureau kan bepalen of iemand al dan niet het vormingsprogramma onrechtmatig vroegtijdig heeft beëindigd.
Met behoud van de toepassing van artikel 5, § 5, bepaalt de Vlaamse Regering de criteria aan de hand waarvan het onthaalbureau kan bepalen of iemand al dan niet regelmatig heeft deelgenomen aan het vormingsprogramma.
De Vlaamse Regering kan de termijn, bepaald in het eerste en tweede lid, inkorten."; 2° paragraaf 2 wordt vervangen door wat volgt : "§ 2.Het onthaalbureau biedt de inburgeraar een primair inburgeringstraject aan, dat duurt vanaf de aanmelding bij het onthaalbureau tot het ogenblik dat de inburgeraar volledig wordt overgedragen aan de reguliere voorzieningen die belast zijn met het secundaire traject. Het vormingsprogramma van het primaire traject wordt opgestart maximaal drie maanden na de aanmelding op het onthaalbureau.
Het primaire inburgeringstraject wordt hoogstens één jaar na het opstarten van het vormingsprogramma, vermeld in het eerste lid, afgerond.
De Vlaamse Regering bepaalt voor welke specifieke doelgroepen afgeweken kan worden van de termijnen, vermeld in het eerste en tweede lid. Voor de verplichte inburgeraar, vermeld in artikel 5, § 5, wordt in elk geval in de mogelijkheid tot afwijking voorzien. » ; 3° paragraaf 3 wordt opgeheven.
Art. 14.In artikel 13 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° in § 1, tweede en derde lid, worden de woorden "meerderjarige personen van de doelgroep" vervangen door het woord "inburgeraars";2° in § 1, vierde lid, worden de woorden "meerderjarige persoon van de doelgroep" vervangen door het woord "inburgeraar";3° het tweede lid van § 2 wordt vervangen door wat volgt : "Inburgeraars die over voldoende vaardigheden beschikken, hebben de mogelijkheid om meteen in het secundaire inburgeringstraject te stappen.Die rechtstreekse instap gebeurt in onderling overleg tussen het onthaalbureau, de inburgeraar en de reguliere voorziening(en), verantwoordelijk voor het secundaire traject."; 4° in § 2 wordt tussen het tweede en derde lid een nieuw lid ingevoegd, dat luidt als volgt : "In afwijking van het eerste en tweede lid biedt het onthaalbureau aan een inburgeraar als bedoeld in artikel 3, § 4, eerste lid, 3°, of tweede lid, 1°, die met toepassing van artikel 11, derde lid, van het decreet van 4 juni 2003 betreffende het inwerkingsbeleid door de VDAB naar het onthaalbureau werd doorverwezen, een vormingsprogramma aan zoals door de VDAB aangeduid bij de doorverwijzing.Als die inburgeraar dat vormingsprogramma niet regelmatig volgt, meldt het onthaalbureau dit onverwijld aan de VDAB. Artikel 12, § 1, vierde lid, is van overeenkomstige toepassing. Zodra de inburgeraar het vormingsprogramma regelmatig heeft gevolgd, stelt het onthaalbureau de VDAB hiervan in kennis."; 5° paragraaf 3 wordt vervangen door wat volgt : "§ 3.De Vlaamse Regering bepaalt de inhoud, voorwaarden en kwaliteitscriteria met betrekking tot elk van de vormingspakketten, bedoeld in § 1. De onderdelen van het vormingsprogramma die worden aangeboden binnen de centra en de VDAB, vallen onder de op deze centra en de VDAB toepasselijke bepalingen inzake kwaliteitscontrole."; 6° paragraaf 4 wordt vervangen door wat volgt : "§ 4.Met behoud van de toepassing van artikel 12, § 2, bieden de centra aan de inburgeraars binnen drie maanden nadat ze zich op het onthaalbureau hebben aangemeld, een cursus Nederlands als tweede taal op maat aan. De Vlaamse Regering bepaalt de nadere regels hiervan. ».
Art. 15.In hetzelfde decreet wordt een artikel 13bis ingevoegd, dat luidt als volgt : «
Artikel 13bis.§ 1. De VDAB verzorgt de loopbaanoriëntatie van de inburgeraar naar de arbeidsmarkt.
Het onthaalbureau en de VDAB sluiten hiertoe een samenwerkingsprotocol af. De Vlaamse Regering bepaalt de voorwaarden van het protocol. § 2. Het Huis van het Nederlands verzorgt de gecoördineerde en geobjectiveerde intake, eventueel testing, en doorverwijzing van de inburgeraar naar een gepast aanbod Nederlands als tweede taal en eventueel de verdere opvolging van dit aanbod.
Het onthaalbureau en het Huis van het Nederlands sluiten hiertoe een samenwerkingsprotocol af. De Vlaamse Regering bepaalt de voorwaarden van het protocol."
Art. 16.§ 1. Artikel 14 van hetzelfde decreet wordt vervangen door wat volgt : «
Artikel 14.Als de inburgeraar het vormingsprogramma regelmatig heeft gevolgd, reikt het onthaalbureau aan die persoon een attest van inburgering uit.
Als het onthaalbureau vaststelt dat een inburgeraar van de inburgeringsplicht vrijgesteld is krachtens artikel 5, § 2, reikt het onthaalbureau aan die persoon een attest van vrijstelling uit.
Als de inburgeraar voldoet aan de voorwaarden, vermeld in artikel 13, § 2, tweede lid, reikt het onthaalbureau aan die persoon een attest van EVC uit.
De attesten, vermeld in het eerste tot en met het derde lid, worden opgemaakt door het onthaalbureau. Ze worden geregistreerd door de gemeente waar de inburgeraar verblijft.
De Vlaamse Regering bepaalt de voorwaarden en modaliteiten van het attest van inburgering, het attest van vrijstelling en het attest van EVC." § 2. In artikel 14 van hetzelfde decreet, vervangen bij § 1 van dit artikel, worden in het eerste lid tussen de woorden "gevolgd" en "reikt" de woorden "en de doelstellingen van de verschillende onderdelen van dat programma heeft bereikt" ingevoegd.
Art. 17.In artikel 15, eerste lid, van hetzelfde decreet worden de woorden "meerderjarige persoon van de doelgroep" vervangen door het woord "inburgeraar".
Art. 18.In artikel 16 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° de woorden "meerderjarige persoon van de doelgroep" worden vervangen door het woord "inburgeraar";2° aan de vierde zin worden de woorden ", onverminderd de toepassing van artikel 12, § 2, derde lid" toegevoegd.
Art. 19.In het opschrift van hoofdstuk IV, afdeling II, van hetzelfde decreet worden de woorden"primaire inburgeringstraject" vervangen door het woord "toeleidingstraject".
Art. 20.Artikel 17 van hetzelfde decreet wordt vervangen door wat volgt : «
Artikel 17.Het toeleidingstraject voor minderjarige anderstalige nieuwkomers die zich bij het onthaalbureau aanmelden of daar worden aangemeld, omvat een actieve doorverwijzing door het onthaalbureau : 1° naar het onthaalonderwijs;2° voor zover nodig ook naar gezondheids- en welzijnsvoorzieningen. Het onthaalonderwijs, vermeld in het eerste lid, wordt aangeboden in een onderwijsinstelling voor basis- of secundair onderwijs. Het is gericht op taalvaardigheid Nederlands en op de sociale integratie van de minderjarige anderstalige nieuwkomers.
De Vlaamse Regering bepaalt de nadere regels betreffende de doorverwijzing, vermeld in het eerste lid."
Art. 21.Aan artikel 18 van hetzelfde decreet wordt een tweede lid toegevoegd, dat luidt als volgt : "De gemeente, waar de minderjarige anderstalige nieuwkomer zich inschrijft, informeert deze persoon over het gemeentelijke socio-culturele aanbod en brengt hem desgewenst in contact met de betrokken lokale diensten."
Art. 22.Artikel 19 van hetzelfde decreet wordt vervangen door wat volgt : "
Artikel 19.De actieve toeleiding naar het onthaalonderwijs door het onthaalbureau moet worden gerealiseerd binnen de termijn die is vastgesteld voor immigrerende minderjarigen van vreemde nationaliteit zoals bepaald in artikel 1, § 7, van de wet van 29 juni 1983 betreffende de leerplicht.
Ook voor de minderjarigen die niet binnen de vastgestelde periode werden ingeschreven in een school, realiseert het onthaalbureau binnen zestig schooldagen na hun aanmelding op het onthaalbureau, de toeleiding. Tevens doet het onthaalbureau melding van de niet-ingeschreven leerlingen aan het lokaal overlegplatform, zoals omschreven in het decreet van 28 juni 2002 betreffende de gelijke onderwijskansen-I, of aan het departement Onderwijs in het kader van de controle op de leerplicht.
De Vlaamse Regering kan een ruimere invulling geven aan het toeleidingstraject in de gevallen waar de toeleiding niet binnen de termijnen bepaald in het eerste en tweede lid kan gerealiseerd worden."
Art. 23.In het opschrift van hoofdstuk IV, afdeling III, en in artikel 20, eerste lid, van hetzelfde decreet worden de woorden "meerderjarige personen van de doelgroep" vervangen door het woord "inburgeraars" en in artikel 20, tweede lid, worden de woorden "artikel 2, 2°." vervangen door de woorden "artikel 2, eerste lid, 2°."
Art. 24.In artikel 21 van hetzelfde decreet worden de woorden "personen van de doelgroep" vervangen door het woord "inburgeraars".
Art. 25.In artikel 23 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° de woorden "of de Vlaamse Gemeenschapscommissie" worden geschrapt;2° er worden een tweede en derde lid toegevoegd, die luiden als volgt : "De Vlaamse Regering kan te allen tijde gegevens opvragen bij de onthaalbureaus.De Vlaamse Regering bepaalt de termijn waarbinnen die gegevens aangeleverd moeten worden. Als de gegevens niet binnen die termijn worden aangeleverd, kan de Vlaamse Regering een administratieve boete opleggen van 50 tot 150 euro per werkdag vertraging. De Vlaamse Regering bepaalt de procedure voor het opleggen en innen van de boete.
De gegevensuitwisseling tussen de onthaalbureaus, de Huizen van het Nederlands en de VDAB verloopt elektronisch. De Vlaamse Regering kan de nadere voorwaarden inzake de elektronische gegevensuitwisseling bepalen."
Art. 26.In artikel 25 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° paragraaf 1 wordt vervangen door wat volgt : "§ 1.Het onthaalbureau is verplicht te controleren of de verplichte inburgeraar zich heeft aangemeld bij het onthaalbureau. Tevens is het onthaalbureau verplicht om te controleren of de inburgeraar regelmatig heeft deelgenomen aan het vormingsprogramma.
Het niet naleven van de verplichtingen, zoals bepaald in het eerste lid en in artikel 12, § 1, kan aanleiding geven tot het opleggen van een administratieve boete van 50 tot 150 euro per inbreuk. De Vlaamse Regering bepaalt de regels voor het vaststellen van de overtredingen, het opleggen en innen van de boete.
De Vlaamse Regering regelt de controle, vermeld in het eerste lid.
Centra die het pakket Nederlands als tweede taal aanbieden, vermeld in artikel 13, § 1, zijn verplicht medewerking te verlenen aan de controle op de regelmatige deelname aan het pakket Nederlands als tweede taal door inburgeraars.
Het niet naleven van de verplichtingen, vermeld in het vierde lid, kan aanleiding geven tot sancties. De sancties vallen onder de op die centra toepasselijke bepalingen inzake sanctionering, zoals voorzien in het decreet van 2 maart 1999 tot regeling van een aantal aangelegenheden van het volwassenenonderwijs en het decreet van 12 juli 1990 houdende de regeling van basiseducatie voor laaggeschoolde volwassenen. » ; 2° paragraaf 2 wordt vervangen door wat volgt : "§ 2.Een administratieve geldboete van 50 tot 5.000 euro kan worden opgelegd aan de verplichte inburgeraars die de bepalingen van artikel 4, § 3, derde lid, en artikel 5, § 3, 1° en 2°, niet naleven, alsook aan inburgeraars die op onrechtmatige wijze het vormingsprogramma van het primaire inburgeringstraject vroegtijdig beëindigen.
De Vlaamse Regering bepaalt het bedrag van de opgelegde administratieve geldboete en de mogelijk te hanteren marges. Hierbij wordt rekening gehouden met de ernst van de inbreuk, en in voorkomend geval, met verzachtende omstandigheden.
De Vlaamse Regering wijst de instantie aan die de inbreuken vaststelt.
De vaststellingen gelden tot bewijs van het tegendeel.
De Vlaamse Regering wijst de instantie aan die de administratieve geldboete oplegt. Een administratieve geldboete kan niet meer worden opgelegd voor een inbreuk die meer dan twee jaar voordien is vastgesteld.
Een administratieve geldboete kan pas opgelegd worden nadat : 1° de betrokkene van een door de Vlaamse Regering aangewezen instantie een schriftelijke aanmaning heeft ontvangen om zich in regel te stellen;2° de betrokkene in kwestie zich niet in regel heeft gesteld binnen een door de Vlaamse Regering te bepalen termijn;3° de betrokkene, al dan niet bijgestaan door een raadsman, de kans heeft gekregen om gehoord te worden door een door de Vlaamse Regering aan te wijzen instantie. De beslissing wordt aan de betrokkene ter kennis gebracht bij een ter post aangetekende brief of tegen ontvangstbewijs. De kennisgeving vermeldt de wijze waarop tegen de beslissing beroep kan worden ingesteld.
De Vlaamse Regering bepaalt wat bedoeld wordt met de instanties, vermeld in het derde, vierde en vijfde lid.
De betrokkene kan op straffe van verval van het recht tot het instellen van een beroep binnen een termijn van 15 dagen vanaf de kennisgeving van de beslissing waarbij hem een administratieve geldboete wordt opgelegd, tegen die beslissing bij verzoekschrift een beroep instellen bij de politierechtbank. Dit beroep schorst de uitvoering van de beslissing.
De Vlaamse Regering bepaalt de termijn en de nadere regels voor de betaling van de administratieve geldboete.
Met behoud van de toepassing van de decreten van 22 februari 1995 tot regeling van de invordering van de niet-fiscale schuldvorderingen voor respectievelijk de Vlaamse Gemeenschap en het Vlaamse Gewest en de instellingen die eronder ressorteren, wijst de Vlaamse Regering de ambtenaren aan die een dwangbevel kunnen uitvaardigen en uitvoerbaar verklaren met het oog op de inning van de administratieve geldboete.
Een dwangbevel wordt betekend bij deurwaardersexploot met bevel tot betaling.
De vordering tot voldoening van een administratieve geldboete verjaart na verloop van vijf jaar, te rekenen vanaf de dag waarop ze is ontstaan. De verjaring wordt gestuit op de wijze en onder de voorwaarden, bepaald in artikel 2244 en volgende van het Burgerlijk Wetboek.
De bepalingen van deze paragraaf zijn niet van toepassing op inburgeraars als vermeld in artikel 3, § 4, eerste lid, 3°, die op onrechtmatige wijze het vormingsprogramma vroegtijdig hebben beëindigd, dat hen overeenkomstig artikel 13, § 2, derde lid, werd aangeboden. Artikel 7, tweede lid, van het decreet van 4 juni 2003 betreffende het inwerkingsbeleid is op hen van toepassing." HOOFDSTUK III. - Slotbepaling
Art. 27.Dit decreet treedt in werking de eerste dag van de tweede maand volgend op de bekendmaking ervan in het Belgisch Staatsblad, met uitzondering van de hieronder vermelde bepalingen, die in werking treden op een door de Vlaamse Regering te bepalen datum : 1° artikel 2, § 2;2° artikel 6;3° artikel 12, tweede lid;4° artikel 13, 1°, eerste lid, vijfde en zesde zin;5° artikel 16, § 2;6° artikel 26, 2°. De Vlaamse Regering kan voor elke bepaling van artikel 6 de datum van inwerkingtreding bepalen.
Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.
Brussel, 14 juli 2006.
De minister-president van de Vlaamse Regering, Y. LETERME De Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Stedenbeleid, Wonen en Inburgering, M. KEULEN _______ Nota's (1) Zitting 2005-2006 Stukken.- Ontwerp van decreet : 850 - Nr. 1. - Amendementen : 850 - Nrs. 2 en 5. - Verslag over hoorzitting : 850 - Nr. 6. - In eerste lezing door de Commissie aangenomen artikelen : 850 - Nr. 7. - Verslag : 850 - Nr. 8. - Reflectienota : 850 - Nr. 9. - Amendementen : 850 - Nr. 10. - Tekst aangenomen door de plenaire vergadering : 850 - Nr. 11.
Handelingen. - Bespreking en aanneming : Vergadering van 12 juli 2006.