Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Waalse Regering van 29 februari 2024
gepubliceerd op 25 april 2024

Besluit van de Waalse Regering tot toekenning van een schadevergoeding aan beroepsbeoefenaren in de bosbouwsector die schade hebben geleden als gevolg van het verbod op bosverkeer in het met Afrikaanse varkenspest besmette gebied

bron
waalse overheidsdienst
numac
2024003912
pub.
25/04/2024
prom.
29/02/2024
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

29 FEBRUARI 2024. - Besluit van de Waalse Regering tot toekenning van een schadevergoeding aan beroepsbeoefenaren in de bosbouwsector die schade hebben geleden als gevolg van het verbod op bosverkeer in het met Afrikaanse varkenspest besmette gebied


De Waalse Regering, Gelet op de bijzondere wet van 8 augustus 1980Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/08/1980 pub. 11/12/2007 numac 2007000980 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Bijzondere wet tot hervorming der instellingen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten tot hervorming der instellingen, zoals gewijzigd, artikel 20;

Gelet op Verordening (EU) nr. 2023/2831 van de Europese Commissie van 13 december 2023 betreffende de toepassing van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op de de-minimissteun ;

Gelet op het decreet van 21 december 2022Relevante gevonden documenten type decreet prom. 21/12/2022 pub. 08/03/2023 numac 2023030576 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende de algemene uitgavenbegroting van het Waalse Gewest voor het begrotingsjaar 2023 sluiten betreffende de algemene uitgavenbegroting van het Waalse Gewest voor het begrotingsjaar 2023, inzonderheid op artikel 50;

Gelet op het advies nr. 65/2023 van de Gegevensbeschermingsautoriteit, gegeven op 24 maart 2023;

Gelet op het rapport van 10 november 2023, opgemaakt overeenkomstig artikel 3, 2°, van het decreet van 11 april 2014Relevante gevonden documenten type decreet prom. 11/04/2014 pub. 06/06/2014 numac 2014203532 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende uitvoering van de resoluties van de Vrouwenconferentie van de Verenigde Naties die in september 1995 in Peking heeft plaatsgehad en tot integratie van de genderdimensie in het geheel van de gewestelijke beleidslijnen sluiten houdende uitvoering van de resoluties van de Vrouwenconferentie van de Verenigde Naties die in september 1995 in Peking heeft plaatsgehad en tot integratie van de genderdimensie in het geheel van de gewestelijke beleidslijnen;

Gelet op het advies van de Inspecteur van financiën, gegeven op 30 november 2023;

Gelet op het akkoord van de Minister van Begroting, gegeven op 14 december 2023;

Gelet op het verzoek om adviesverlening binnen een termijn van dertig dagen, gericht aan de Raad van State, overeenkomstig artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Overwegende dat de adviesaanvraag is ingeschreven op 21 december 2023 op de rol van de afdeling Wetgeving van de Raad van State onder het nummer 75.180/4;

Gelet op de beslissing van de afdeling Wetgeving van 22 december 2023 om binnen de gevraagde termijn geen advies te verlenen, overeenkomstig artikel 84, § 5, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Gelet op de wet van 16 mei 2003Relevante gevonden documenten type wet prom. 16/05/2003 pub. 25/06/2003 numac 2003003343 bron federale overheidsdienst budget en beheerscontrole en federale overheidsdienst financien Wet tot vaststelling van de algemene bepalingen die gelden voor de begrotingen, de controle op de subsidies en voor de boekhouding van de gemeenschappen en de gewesten, alsook voor de organisatie van de controle door het Rekenhof type wet prom. 16/05/2003 pub. 30/07/2015 numac 2015000394 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot vaststelling van de algemene bepalingen die gelden voor de begrotingen, de controle op de subsidies en voor de boekhouding van de gemeenschappen en de gewesten, alsook voor de organisatie van de controle door het Rekenhof. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten tot vaststelling van de algemene bepalingen die gelden voor de begrotingen, de controle op de subsidies en voor de boekhouding van de Gemeenschappen en de Gewesten, alsook voor de organisatie van de controle van het Rekenhof, de artikelen 11 tot 14;

Gelet op het decreet van 15 december 2011Relevante gevonden documenten type decreet prom. 15/12/2011 pub. 29/12/2011 numac 2011027237 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende organisatie van de begroting en van de boekhouding van de diensten van de Waalse Regering sluiten houdende organisatie van de begroting, de boekhouding en de verslaggeving van de Waalse openbare bestuurseenheid, gewijzigd bij de decreten van 23 december 2013, 17 december 2015, 21 december 2016 en 16 december 2017;

Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 8 juni 2017Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 08/06/2017 pub. 03/08/2017 numac 2017204066 bron waalse overheidsdienst Besluit van de Waalse Regering houdende organisatie van de controle en de interne audit inzake de begroting, de boekhouding en de administratieve en begrotingscontrole van de diensten van de Waalse Regering, de administratieve diensten met een zelfstandige boekhouding, de gewestelijke ondernemingen, de instellingen en de Ombudsdienst van het Waalse Gewest sluiten houdende organisatie van de controle en de interne audit inzake de begroting, de boekhouding en de administratieve en begrotingscontrole van de diensten van de Waalse Regering, de administratieve diensten met een zelfstandige boekhouding, de gewestelijke ondernemingen, de instellingen en de Ombudsdienst en de "Commission wallonne pour l'Energie" (Waalse energiecommissie) in het Waalse Gewest.

Gelet op het Besluit van de Waalse Regering van 20 juni 2019Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 20/06/2019 pub. 09/07/2019 numac 2019041285 bron waalse overheidsdienst Besluit van de Waalse Regering tot toekenning van een tegemoetkoming aan de bosuitbaters en aan de eigenaren die schade geleden hebben wegens het verkeersverbod in de bossen en wouden, in het door Afrikaanse varkenspest besmette gebied sluiten tot toekenning van een tegemoetkoming aan de bosuitbaters en aan de eigenaren die schade geleden hebben wegens het verkeersverbod in de bossen en wouden, in het door Afrikaanse varkenspest besmette gebied;

Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 7 oktober 2021Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 07/10/2021 pub. 28/10/2021 numac 2021033592 bron waalse overheidsdienst Besluit van de Waalse Regering tot toekenning van een tegemoetkoming aan de ondernemingen en aan de eigenaren van de bossector die schade geleden hebben wegens het verkeersverbod in de bossen en wouden, in het door Afrikaanse varkenspest besmette gebied sluiten tot toekenning van een tegemoetkoming aan de ondernemingen en aan de eigenaren van de bossector die schade geleden hebben wegens het verkeersverbod in de bossen en wouden, in het door Afrikaanse varkenspest besmette gebied;

Gelet op de epidemie van Afrikaanse varkenspest die zich in een deel van het grondgebied van het Waalse Gewest heeft voorgedaan tussen 13 september 2018, de datum waarop het primaire geval van Afrikaanse varkenspest bij wilde zwijnen is ontdekt, en 20 november 2020, de datum waarop Uitvoeringsbesluit (EU) 2020/1741 van de Commissie van 20 november 2020 tot wijziging van de bijlage bij Uitvoeringsbesluit 2014/709/EU betreffende maatregelen op het gebied van de diergezondheid in verband met Afrikaanse varkenspest in sommige lidstaten houdende erkenning van het Koninkrijk België als vrij van Afrikaanse varkenspest, is vastgesteld;

Overwegende dat gedurende deze periode het verkeer in het bos sterk beperkt en in sommige gevallen verboden werd door opeenvolgende ministeriële besluiten van de Minister van Bossen en Landelijke Aangelegenheden in het met Afrikaanse varkenspest besmette gebied, met name de ministeriële besluiten van 17 september 2018, 21 september 2018, 12 oktober 2018, 14 november 2018, 15 januari 2019, 13 maart 2019, 4 april 2019, 27 juni 2019, 11 september 2019, 1 oktober 2019, 16 januari 2020, 24 maart 2020, 11 mei 2020, 10 augustus 2020 en 24 november 2020 houdende een tijdelijk verkeersverbod in de bossen om de verspreiding van Afrikaanse varkenspest te beperken ;

Overwegende dat de omtrek van het besmette gebied is vastgesteld bij opeenvolgende besluiten van de Waalse regering, meer bepaald de besluiten van de Waalse regering van 14 september 2018, 12 oktober 2018, 30 november 2018, 11 januari 2019, 19 februari 2019, 19 maart 2019, 6 juni 2019 en 16 juli 2020 houdende verscheidene tijdelijke maatregelen ter bestrijding van de Afrikaanse varkenspest bij wilde zwijnen ;

Overwegende dat deze omtrek in de loop der tijd is uitgebreid als gevolg van de ontdekking van besmette wilde zwijnen;

Overwegende dat de aanneming van dit drastische verbod op bosverkeer een gunstig effect heeft gehad, aangezien het, in combinatie met andere maatregelen, heeft bijgedragen tot een doeltreffende bestrijding van de ziekte en de uitroeiing ervan op Waals grondgebied ;

Overwegende evenwel dat deze maatregel tot gevolg heeft gehad dat de beroepsbeoefenaren in de bosbouwsector die in het besmette gebied werkzaam zijn, inkomensverlies hebben geleden doordat zij hun beroepsactiviteiten in de betrokken gebieden geheel of gedeeltelijk hebben moeten stopzetten in de perioden waarin de vervoersbeperkingen golden ;

Overwegende dat de besluiten van de Waalse regering van 20 juni 2019 en 7 oktober 2021 reeds steun hebben verleend aan diverse actoren in de bosbouwsector;

Overwegende dat deze steun enerzijds verband hield met de waardevermindering van het hout tussen half september 2018 en het voorjaar van 2019, en anderzijds met de kapitaalverliezen op de verkoop van hout, de verliezen in verband met de aanplantingen in uitvoering of de voor beplanting gereedgemaakte grond, de daling van de verkoop en de activiteiten in verband met de aanplantingen, en de kosten van de stilstand van de bedrijfsvoertuigen tijdens de ontsmettingen die door het Waals Gewest werden betaald;

Overwegende dat beroepsbeoefenaren in de bosbouwsector die in het besmette gebied werkzaam zijn als gevolg van de vervoersbeperkingen andere economische verliezen hebben geleden, maar dat deze verliezen moeilijker te kwantificeren of te lokaliseren zijn, zoals bijvoorbeeld de verliezen als gevolg van de onderbezetting van een machine die in het besmette gebied geïmmobiliseerd is, of de noodzaak om hun beroepsactiviteiten in een verder afgelegen bosgebied buiten het besmette gebied uit te oefenen ;

Overwegende dat de instandhouding van de bosbouwactiviteiten in het Waalse Gewest niettemin van fundamenteel belang is en dat moet worden voorkomen dat de beroepsbeoefenaren in deze sector moeilijkheden ondervinden ten gevolge van de dwingende maatregelen die zijn genomen om de Afrikaanse varkenspestcrisis in te dammen, en dat het bijgevolg passend is te trachten hen te helpen voor alle geleden verliezen, ondanks de moeilijkheid om deze correct en nauwkeurig in te schatten;

Overwegende dat derhalve aan de beroepsbeoefenaren een definitieve aanvullende steunregeling wordt voorgesteld, hetzij in de vorm van een forfaitair bedrag, hetzij op basis van een boekhoudkundige analyse;

Overwegende dat de forfaitaire vaststelling van het totale inkomensverlies enerzijds het inkomensverlies in verband met de daling van de omzet en anderzijds de extra kosten als gevolg van de crisis omvat;

Overwegende dat de daling van de activiteit heeft geleid tot een inkomensverlies dat evenredig is met de activiteit van de bedrijven binnen het besmette gebied en volgens de opgelegde beperkingen, en dat "Filière Bois Wallonie", in overleg met de Belgische Houtconfederatie, de daaruit voortvloeiende financiële compensatie heeft geraamd op 2.000 euro per maand;

Overwegende dat het voor beroepsbeoefenaren in de bosbouw die in het besmette gebied werkzaam zijn, moeilijk is om hun activiteiten buiten hun gebruikelijke werkgebied te verplaatsen en dat deze moeilijkheid rechtstreeks evenredig is met het niveau van hun activiteit in dit gebied;

Gelet op de geleidelijke heropening van het besmette gebied voor activiteiten, met name als onderdeel van het beheer van de schorskevercrisis;

Gelet op de door schorskevers aangetaste sparren die in 2019 en 2020 op de markt werden gebracht ;

Overwegende dat de sluiting van het besmette gebied ertoe heeft geleid dat handelaren, exploitanten en aannemers van boswerkzaamheden buiten het gebied moeten reizen om hun activiteiten voort te zetten;

Overwegende dat de kosten van een reis verschillen naargelang de reis wordt gemaakt zonder een machine, met een lichte machine of met een zware machine;

Overwegende dat deze reizen daarom op verschillende manieren moeten worden gecompenseerd;

Overwegende dat de maandelijkse kosten van het reizen zonder machine door "Filière-Bois Wallonie", in overleg met de Belgische Houtconfederatie, forfaitair worden geraamd op 660 euro per maand, op basis van een dagelijkse reis van honderd kilometer, een kostprijs van dertig cent per kilometer en tweeëntwintig dagen activiteit per maand;

Overwegende dat de maandelijkse kosten voor het reizen met een lichte machine door "Filière-Bois Wallonie", in overleg met de Belgische Houdconfederatie, forfaitair worden geraamd op 1 320 euro per maand, op basis van een dagelijkse reis van honderd kilometer, een kostprijs van zestig cent per kilometer en tweeëntwintig activiteitsdagen per maand;

Overwegende dat de maandelijkse kosten voor het reizen met een zware machine door "Filière-Bois Wallonie", in overleg met de Belgische Houtconfederatie, forfaitair geraamd zijn op 1.600 euro per maand, op basis van een rit van honderd kilometer, een kostprijs van twee euro per kilometer en acht ritten per maand, gelet op de mogelijkheid om dergelijke machines ter plaatse te onderhouden;

Overwegende dat het inkomensverlies en de extra kosten voor reizen buiten het besmette gebied tijdens de sluitingsperioden verband houden met de gemiddelde gebruikelijke activiteitsgraad van een beroepsbeoefenaar in het besmette gebied;

Overwegende dat de financiële steun daarom moet worden aangepast aan deze gemiddelde gebruikelijke activiteitsgraad;

Overwegende dat de beoordeling van de gemiddelde gebruikelijke activiteitsgraad in het besmette gebied kan worden gemaakt op basis van de omzetcijfers voor de drie jaren voorafgaand aan de Afrikaanse varkenspestcrisis, namelijk 2015, 2016 en 2017 ;

Overwegende dat bepaalde exploitatiemachines zijn geblokkeerd in het besmette gebied omdat het onmogelijk is om daarheen te reizen;

Overwegende dat sommige machines onderbenut zijn door de sluiting van het besmette gebied ;

Gelet op de verplichting om voertuigen en materieel te ontsmetten die is opgelegd bij artikel 4 van het ministerieel besluit van 12 oktober 2018Relevante gevonden documenten type ministerieel besluit prom. 12/10/2018 pub. 24/10/2018 numac 2018014457 bron waalse overheidsdienst Ministerieel besluit tot invoering van een tijdelijk verkeersverbod in de bossen om de verspreiding van Afrikaanse varkenspest te beperken sluiten en bij artikel 4 van het ministerieel besluit van 15 januari 2019;

Overwegende dat, afhankelijk van hun beroep en het soort hout dat ze verwerken (naaldbomen, loofbomen, gemengd), beroepsbeoefenaars verschillend getroffen zijn door de beperkingen;

Overwegende dat deze impact wordt geëvalueerd op eenentwintig maanden voor handelaren, houthakkers en uitslepers die uitsluitend met loofbomen werken, zes maanden voor handelaren, houthakkers en uitslepers die gedeeltelijk of uitsluitend met naaldbomen werken, en achttien maanden voor aannemers in de bosbouw die zowel met naaldbomen als met loofbomen werken;

Overwegende dat het onvermogen om de in de geïnfecteerde zone geblokkeerde machines te verwijderen maximaal zes maanden heeft geduurd, d.w.z. van september 2018 tot maart 2019;

Overwegende dat het onvermogen om de in het besmette gebied geblokkeerde machines te verwijderen maximaal zes maanden heeft geduurd, d.w.z. van september 2018 tot maart 2019;

Overwegende dat handelaren alleen bezorgd zijn over het verlies van inkomsten en verplaatsing zonder een machine;

Overwegende dat steun voor verplaatsingen zonder machines niet kan worden gecumuleerd met steun voor verplaatsingen met lichte of zware machines, met steun voor de afschrijving van geblokkeerde machines of met steun voor ontsmettingskosten;

Overwegende dat er een mogelijkheid bestaat om een zware machine in het bos te houden om de verplaatsing ervan te beperken of een lichte of zware machine op te slaan op een beveiligde locatie in de buurt van de plaats waar de machine wordt gebruikt;

Overwegende dat het, naast een forfaitaire berekening van verliezen, mogelijk is om inkomensverliezen te beoordelen met behulp van een analytische methode;

Overwegende dat de variabele kostenmethode een erkende methode is voor het berekenen van inkomensverlies;

Overwegende dat, aangezien alle door de forfaitaire steun gedekte verliezen met betrekking tot inkomensverlies, verplaatsing zonder machines, verplaatsing met lichte machines, verplaatsing met zware machines, stilstand of onderbezetting van machines en ontsmettingskosten door de berekening volgens de analytische methode worden gedekt, de volgens deze analytische methode toegekende steun niet met de forfaitaire steun kan worden gecumuleerd;

Op de voordracht van de Minister van Bossen;

Na beraadslaging, Besluit : HOOFDSTUK 1. - Begripsomschrijvingen

Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder: 1° de aannemer van boswerkzaamheden: de natuurlijke persoon of onderneming die voorbereidende werkzaamheden uitvoert voor het bos, bosaanplant en/of het rooien van beplanting, snoeien, dunning ;2° de exploitant: de natuurlijke persoon of onderneming die houtkapwerkzaamheden uitvoert, zoals vellen, snoeien van struiken, schiften, uitslepen, snijden, doorzagen, sorteren langs de weg ;3° de lichte machine: een zelfrijdend voertuig of bedrijfsmiddel, zoals een tractor, aanhangwagen of bestelwagen;4° de zware machine: een voertuig of bedrijfsmiddel dat een vervoermiddel nodig heeft om het te verplaatsen, zoals een delimber rooimachine of skidder;5° de handelaar: de natuurlijke of rechtspersoon die staande bomen koopt in zowel openbare als privébossen;6° de Minister: de Minister die de Bossen onder zijn bevoegdheid heeft;7° de Dienst: de Waalse Overheidsdienst Landbouw, Natuurlijke hulpbronnen en Leefmilieu Departement Natuur en Bossen ;8° de perioden van sluiting: de perioden van beperkte toegang tot het Afrikaanse varkenspestgebied die voortvloeien uit de ministeriële besluiten van 17 september 2018, 21 september 2018, 12 oktober 2018, 14 november 2018, 15 januari 2019, 13 maart 2019, 4 april 2019, 27 juni 2019, 11 september 2019, 1er oktober 2019, 16 januari 2020, 24 maart 2020, 11 mei 2020, 10 augustus 2020 en 24 november 2020 houdende een tijdelijk verbod op het verkeer in bossen om de verspreiding van Afrikaanse varkenspest te beperken;9° de activiteitsgraad in het gebied: de verhouding tussen de som van de omzet die in 2015, 2016 en 2017 is behaald in het geografische gebied dat overeenkomt met het gebied waar Afrikaanse varkenspest heerst, en de som van de totale omzet die in 2015, 2016 en 2017 is behaald;10° het Afrikaanse varkenspestgebied : het grootste geografische gebied dat is onderworpen aan toegangsbeperkingen op grond van de ministeriële besluiten van 17 september 2018, 21 september 2018, 12 oktober 2018, 14 november 2018, 15 januari 2019, 13 maart 2019, 4 april 2019, 27 juni 2019, 11 september 2019, 1 oktober 2019, 16 januari 2020, 24 maart 2020, 11 mei 2020, 10 augustus 2020 en 24 november 2020 houdende een tijdelijk verbod op het verkeer in bossen om de verspreiding van Afrikaanse varkenspest te beperken;11° de werkdagen: alle dagen van de week, met uitzondering van zon- en feestdagen; HOOFDSTUK 2. - De methode voor het berekenen van steun

Art. 2.Binnen de grenzen van de beschikbare begrotingskredieten wordt steun verleend aan handelaren, houthakkers, uitslepers en aannemers van boswerkzaamheden om het inkomensverlies te compenseren dat het gevolg is van de perioden waarin het gebied rond Afrikaanse varkenspest gesloten is. Deze steun wordt berekend aan de hand van een forfaitaire methode of een analytische methode.

De begunstigde kiest de berekeningsmethode die hij wil gebruiken bij het aanvragen van steun.

De toekenning van de steun is afhankelijk van een omzetverlies in de jaren die worden beïnvloed door de periode waarin het Afrikaanse varkenspestgebied wordt gesloten (2018, 2019, 2020), berekend als percentage van de gemiddelde totale omzet (berekend over de jaren 2015, 2016, 2017). Afdeling 1. - Berekening van steun volgens de forfaitaire methode

Onderafdeling 1. - Forfaitaire steun voor handelaren

Art. 3.Binnen de grenzen van de beschikbare begrotingskredieten wordt aan handelaren twee keer cumulatieve steun toegekend om de resterende economische verliezen te compenseren die het gevolg zijn van de perioden waarin het gebied voor Afrikaanse varkenspest is gesloten: 1° steun voor inkomensverlies ;2° en steun voor verplaatsingen zonder machine.

Art. 4.De totale forfaitaire steun wordt berekend op basis van de volgende tabellen, volgens de activiteitsgraad in het gebied van de handelaar en het aantal maanden inactiviteit.

Het bedrag van de vergoeding wordt verkregen door het maandelijkse bedrag in de tabel te vermenigvuldigen met het aantal maanden van inactiviteit.

Activiteitsgraad in het gebied (T)

Inkomstenverlies - Handelaar EUR/maand

25 % ? T < 50 %

400

50 % ? T < 75 %

1.000

75 % ? T < 100 %

2.000


Activiteitsgraad in het gebied (T)

Verplaatsing zonder machine - Handelaar EUR/maand

25 % ? T < 50 %

198

50 % ? T < 75 %

396

75 % ? T < 100 %

660


Voor de berekening van de vergoeding voor het inkomensverlies wordt de steun beperkt tot zes maanden, met uitzondering van handelaren die uitsluitend met loofbomen werken, voor wie het bedrag wordt gewogen over meer dan zes maanden (zie onderstaande tabel), gezien de mogelijkheid van verplaatsing van de activiteit van beroepsbeoefenaars in de sector die met deze situatie worden geconfronteerd, zelf bepaald door hun activiteit in het Afrikaanse varkenspestgebied.

Activiteitsgraad in het gebied (T)

Wegingsfactor

25 % ? T < 50 %

tegen 10 %.

50 % ? T < 75 %

tegen 30 %.

75 % ? T < 100 %

tegen 50 %.

Onderafdeling 2. - Forfaitaire steun voor houthakkers, uitslepers en aannemers van boswerkzaamheden

Art. 5.Binnen de grenzen van de beschikbare begrotingskredieten wordt steun verleend aan handelaren, houthakkers, uitslepers en aannemers van boswerkzaamheden om het inkomensverlies te compenseren dat het gevolg is van de perioden waarin het gebied rond Afrikaanse varkenspest gesloten is. 1° steun voor inkomensverlies ;2° en steun voor verplaatsingen zonder machine.3° en steun voor verplaatsingen met een lichte machine.4° en steun voor verplaatsingen met een zware machine.5° een steun voor een geblokkeerde machine;6° een steun voor onderbenutte machines;7° steun in de kosten voor het ontsmetten van de voertuigen. Het forfaitaire bedrag voor verplaatsingen met lichte machines of verplaatsingen met zware machines wordt vermenigvuldigd met het aantal betrokken machines in verhouding tot het aantal personeelsleden dat gedurende de betreffende periode in dienst is en bevoegd is om deze machines te gebruiken.

Deze steun kan worden gecumuleerd, met uitzondering van de steun voor verplaatsingen zonder machines, die alleen kan worden gecumuleerd met de steun voor inkomensverlies.

Art. 6.De in artikel 5, eerste lid, 1° tot en met 4°, bedoelde steun wordt berekend aan de hand van de volgende tabellen, naar gelang van de mate van activiteit in het gebied waar Afrikaanse varkenspest heerst en het aantal maanden waarin er geen activiteit is geweest.

Het bedrag van de vergoeding wordt verkregen door het maandelijkse bedrag in de tabel te vermenigvuldigen met het aantal maanden van inactiviteit.

Activiteitsgraad in het gebied (T)

Inkomstenverlies EUR/maand

25 % ? T < 50 %

400

50 % ? T < 75 %

1.000

75 % ? T < 100 %

2.000


Activiteitsgraad in het gebied (T)

Verplaatsing zonder machine EUR/maand

25 % ? T < 50 %

198

50 % ? T < 75 %

396

75 % ? T < 100 %

660


Activiteitsgraad in het gebied (T)

Verplaatsing met lichte machines EUR/maand

25 % ? T < 50 %

396

50 % ? T < 75 %

792

75 % ? T < 100 %

1.320


Activiteitsgraad in het gebied (T)

Verplaatsing met zware machines EUR/maand

25 % ? T < 50 %

480

50 % ? T < 75 %

960

75 % ? T < 100 %

1.600


Voor de berekening van de vergoeding voor het inkomensverlies wordt de steun beperkt tot zes maanden, met uitzondering van de aannemers van boswerkzaamheden en de houthakkers die uitsluitend met loofbomen werken; voor hen wordt het bedrag gewogen tot meer dan zes maanden (zie onderstaande tabel) omdat zij hun activiteit buiten het Afrikaanse varkenspestgebied kunnen uitoefenen.

Activiteitsgraad in het gebied (T)

Wegingsfactor

25 % ? T < 50 %

tegen 10 %.

50 % ? T < 75 %

tegen 30 %.

75 % ? T < 100 %

tegen 50 %.


Art. 7.De steun voor geblokkeerde machines wordt berekend door de jaarlijkse afschrijvingskosten te vermenigvuldigen met de werkelijke stilstandtijd van de machine. De maximale immobilisatieperiode is zes maanden.

Art. 8.Op basis van bewijs dat de inactiviteit van het betrokken materieel rechtvaardigt, wordt de steun voor onderbenutte machines berekend door de jaarlijkse afschrijvingskosten van de machine te vermenigvuldigen met de periode van onderbenutting en de mate van onderbenutting van de machine. De maximale onderbenuttingsperiode is zes maanden.

De onderbenuttingsgraad wordt berekend als het verschil tussen de gemiddelde totale omzet, berekend over 2015, 2016 en 2017, en de gemiddelde activiteitsgraad in het gebied, berekend in termen van omzet.

Art. 9.Het bedrag van de steun voor de ontsmettingskosten van voertuigen is vastgesteld op 880 euro per uitgevoerde ontsmetting. Afdeling 2. - Berekening van de steun volgens de analytische methode

Art. 10.Binnen de grenzen van de beschikbare begrotingskredieten wordt steun verleend aan handelaren, houthakkers, uitslepers en aannemers van boswerkzaamheden om het inkomensverlies te compenseren dat het gevolg is van de perioden waarin het gebied rond Afrikaanse varkenspest gesloten is.

Art. 11.Om voor deze methode in aanmerking te komen, moet de begunstigde een gemiddelde activiteitsgraad van meer dan 25% aantonen in het Afrikaanse varkenspestgebied gedurende de drie referentiejaren.

De steun wordt voor elk van de jaren 2018, 2019 en 2020 berekend door het geregistreerde nettoresultaat af te trekken van het verwachte nettoresultaat.

Het verwachte nettoresultaat wordt berekend door op de omzet voor het jaar in kwestie een gemiddeld referentiepercentage toe te passen dat voor elke begunstigde is vastgesteld op basis van de jaren 2015, 2016 en 2017.

Het gemiddelde referentiepercentage, afgekort PMR, wordt als volgt berekend: PMR = 100 - % CV gemiddelde - % CF gemiddeldewaarin: CV gemiddelde = CV gemiddelde/CA gemiddelde CF gemiddelde = CF gemiddelde/CA gemiddelde Gemiddelde omzet = (omzet 2015 + omzet 2016 + omzet 2017)/3 Gemiddelde CV = (CV 2015 + CV 2016 + CV 2017)/3 Gemiddelde CF = (CF 2015 + CF 2016 + CF 2017)/3 En : CA = Omzet CV = variabele kosten CF = vaste kosten

Art. 12.Vaste kosten die worden gemaakt in 2018, 2019 of 2020 worden niet meegenomen in de berekening van het nettoresultaat voor elk van deze jaren.

Art. 13.Naast de in de artikelen 10 tot en met 12 bedoelde steun kunnen houthakkers, houtslepers en aannemers van boswerkzaamheden ook steun voor geblokkeerde machines of steun voor onderbenutte machines ontvangen ter compensatie van gederfde inkomsten als gevolg van het niet of onderbenut gebruiken van machines die nog niet volledig of pas onlangs zijn afgeschreven, mits de machines nog steeds voor 100% worden gebruikt.

De steun wordt berekend door de jaarlijkse afschrijvingskosten van de machine te vermenigvuldigen met de tijd dat de machine niet wordt gebruikt of onderbenut en de mate van onderbenutting van de machine.

De maximale blokkerings- of onderbenuttingsperiode is zes maanden.

De onderbenuttingsgraad wordt berekend als het verschil tussen de gemiddelde totale omzet, berekend over 2015, 2016 en 2017, en de gemiddelde activiteitsgraad in het gebied, berekend in termen van omzet.

De steun wordt vermenigvuldigd met het aantal betrokken machines. HOOFDSTUK 3. - Toekenningsvoorwaarden en verplichtingen van de begunstigde

Art. 14.Om in aanmerking te komen voor de in hoofdstuk 2 genoemde steun en op straffe van onontvankelijkheid, moeten aanvragers aan alle onderstaande voorwaarden voldoen: 1° had geen geschillen, fiscale of sociale schulden met het Waals Gewest vóór de sluiting van het Afrikaanse varkenspestgebied;2° heeft geen dividenden uitgekeerd aan aandeelhouders voor de belastingjaren 2018 en 2019. Om in aanmerking te komen voor steun volgens de in de artikelen 10 tot en met 12 bedoelde analysemethode voor een bepaald jaar uit de jaren 2018, 2019 en 2020, mag de winst voor dat jaar bovendien niet hoger zijn dan het gemiddelde over de boekjaren 2015, 2016 en 2017.

Art. 15.De steunaanvragen moeten uiterlijk vijfenveertig werkdagen na de inwerkingtreding van dit besluit per aangetekende brief bij "Filière Bois Wallonie" worden ingediend met gebruikmaking van het formulier in bijlage 1 en moeten de volgende gegevens bevatten: 1° 1° identificatie, hoedanigheid en contactgegevens van de aanvrager;2° algemene informatie over het bedrijf van de aanvrager;3° de keuze tussen de forfaitaire methode en de analytische methode, met vermelding van de gevraagde steun;4° houten aankoopfacturen of facturen voor diensten waardoor de activiteiten van de aanvrager binnen of buiten het Afrikaanse varkenspestgebied kunnen plaatsvinden, of enig ander bewijs waardoor de activiteiten van de aanvrager binnen of buiten het Afrikaanse varkenspestgebied kunnen plaatsvinden, voor de jaren 2015, 2016, 2017 en 2018 vóór de verbodsperiode voor Afrikaanse varkenspest;5° een verklaring op erewoord vereist voor de toekenning van de-minimissteun, overeenkomstig het model in bijlage 2;6° in voorkomend geval, een opgave van de naam en de contactgegevens van de verzekeringsmaatschappij die de aanvrager dekt voor de risico's in verband met zijn bosbouwactiviteit of voor inkomensverlies, en een zo spoedig mogelijke mededeling op eigen initiatief van het bedrag dat hij uit hoofde van de verzekering heeft ontvangen en dat dezelfde kosten dekt als de steun bedoeld in hoofdstuk 2, gestaafd met alle relevante bewijsstukken. Als de aanvrager voor de forfaitaire methode kiest, moet hij het volgende bij zijn aanvraag voegen: 1° als de aanvrager een rechtspersoon is, de balans van de exploitatierekeningen voor de jaren 2015, 2016, 2017, 2018, 2019 en 2020;2° als de aanvrager een natuurlijke persoon is : a) zijn Btw-aangifte ;b) zijn aanslagbiljet voor de jaren 2015, 2016, 2017, 2018, 2019 en 2020 ;3° indien van toepassing, of hij bijstand vraagt voor het verplaatsen met lichte machines, bijstand voor het verplaatsen met zware machines of bijstand voor geblokkeerde machines of onderbenutte machines: a) het afschrijvingsschema voor de betrokken machines ;b) of andere gelijkwaardige boekhoudkundige gegevens voor machines die al zijn afgeschreven maar nog steeds voor 100% worden gebruikt;c) en enig bewijs ter ondersteuning van de mate en duur van onderbenutting;4° in voorkomend geval, wanneer steun wordt aangevraagd voor de kosten van het ontsmetten van voertuigen, alle ontvankelijke bewijsstukken van de vermeende ontsmettingen, zoals bijvoorbeeld aankoopfacturen voor ontsmettingsbenodigdheden die dateren van vóór 4 maart 2019. Als de aanvrager voor de forfaitaire methode kiest, moet hij het volgende bij zijn aanvraag voegen: Als de aanvrager een rechtspersoon is : a) de balans van de exploitatierekeningen voor de jaren 2015, 2016 en 2017 ;b) de totale omzet voor de jaren 2015, 2016, 2017 ;c) de omzet in het gebied rond Afrikaanse varkenspest, ondersteund door de elementen bedoeld in lid 1, 4° ;2° als de aanvrager een natuurlijke persoon is : a) zijn Btw-aangifte ;b) zijn aanslagbiljet voor de jaren 2015, 2016, 2017, 2018, 2019 en 2017 ;b) de totale omzet voor de jaren 2015, 2016, 2017 ;d) de omzet in het gebied rond Afrikaanse varkenspest voor de jaren 2015, 2016 et 2017, ondersteund door de elementen bedoeld in lid 1, 4° ;3° voor elk van de jaren 2018, 2019 en 2020, de totale omzet en de omzet gerealiseerd in het Afrikaanse varkenspestgebied, deze lokalisatie wordt ondersteund door de elementen vermeld in lid 1, 4° ;4° indien van toepassing, of hij bijstand vraagt voor een geblokkeerde machine of een onderbenutte machine: a) het afschrijvingsschema voor de betrokken machines ;b) of andere gelijkwaardige boekhoudkundige gegevens voor machines die al zijn afgeschreven maar nog steeds voor 100% worden gebruikt;c) en enig bewijs ter ondersteuning van de mate en duur van onderbenutting;

Art. 16."Filière Bois Wallonie" deelt de aanvrager binnen twintig werkdagen na ontvangst mee of de aanvraag onontvankelijk of onvolledig is. De aanvrager moet de ontbrekende informatie verstrekken binnen twintig werkdagen na ontvangst van het verzoek van "Filière Bois Wallonie" om het dossier aan te vullen, op straffe van niet-ontvankelijkheid van de aanvraag.

Filière Bois Wallonie controleert het aanvraagdossier op basis van de door de aanvrager verstrekte informatie. HOOFDSTUK 4. - Gemeenschappelijke bepalingen

Art. 17."Filière Bois Wallonie" is verantwoordelijk voor de verwerking van de gegevens uit hoofde van de opdracht die haar krachtens dit decreet is toevertrouwd. "Filière Bois Wallonie" onderzoekt de steunaanvraag op basis van de door de aanvrager verstrekte informatie, maar ook op basis van de gegevens en documenten waartoe hij toegang heeft of waarover hij beschikt.

Als de aanvraag onvolledig is, kan "Filière Bois Wallonie" de aanvrager om aanvullende informatie vragen. Bij gebrek aan antwoord binnen de voorgeschreven termijn wordt de aanvraag door "Filière Bois Wallonie" gesloten.

Door het indienen van een aanvraag geeft de aanvrager de Dienst en "Filière Bois Wallonie" toestemming om zonder voorafgaande waarschuwing controles ter plaatse uit te voeren om na te gaan of aan de voorwaarden voor het verlenen van de vergunning is voldaan. Verzet tegen deze controle of het verstrekken van onjuiste locatiegegevens zal resulteren in het weigeren of terugvorderen van de vergoeding.

Persoonlijke gegevens worden maximaal twee jaar bewaard om rekening te kunnen houden met eventuele beroepen of aanvullende controles.

Art. 18.Nadat "Filière Bois Wallonie" het aanvraagdossier heeft gecontroleerd, deelt zij de beslissing over de steunaanvraag en het toegekende steunbedrag mee binnen maximaal twintig werkdagen na ontvangst van de door "Filière Bois Wallonie" als volledig aangemerkte aanvraag.

Art. 19.De aanvrager beschikt over twintig werkdagen na ontvangst van de kennisgeving om beroep aan te tekenen tegen de meegedeelde beslissing: 1° ofwel om de weigering van de steun aan te vechten;2° of om de feitelijke elementen die in aanmerking worden genomen voor de berekening van het steunbedrag te betwisten;3° ofwel om de gemaakte berekening te betwisten. De aanvrager dient zijn beroep bij de inspecteur-generaal van de Dienst in. Zijn aanvraag moet worden ondersteund door alle documenten die relevant zijn voor het beroep.

Het beroepsdossier wordt samen met het advies van de inspecteur-generaal van de Dienst naar de Minister gestuurd.

De Minister neemt een beslissing over het beroep binnen twee maanden na ontvangst ervan. Hij zendt een kopie van zijn beslissing aan de inspecteur-generaal en aan "Filière Bois Wallonie" op hetzelfde moment dat hij de aanvrager in kennis stelt van zijn beslissing over het beroep.

Het instellen van een beroep schort de betaling op tot de kennisgeving van de beslissing over het beroep.

Art. 20.De steun wordt volledig uitbetaald op basis van een door "Filière Bois Wallonie" opgestelde aangifte van schuldvordering en moet door de aanvrager worden ondertekend. "Filière Bois Wallonie" zal het steunbedrag van rechtswege verlagen: 1° om rekening te houden met het bedrag dat de exploitant aanrekent aan een verzekeringsmaatschappij, indien het betrekking heeft op dezelfde in aanmerking komende kosten, en; 2° overeenkomstig de modaliteiten vastgelegd in Verordening (EU) 2023/2831 van de Commissie van 13 december 2023, zodat de toegekende steun er niet toe leidt dat het plafond van 300.000 euro over drie boekjaren wordt overschreden op het niveau van de enige onderneming, ongeacht of het een natuurlijke persoon betreft die niet onder deze verordening valt, dan wel een rechtspersoon.

Er kan geen achterstandsrente worden gevorderd als gevolg van de opschorting van een van de betalingen overeenkomstig de in dit besluit vastgestelde regels, of als gevolg van een vertraging bij het verrichten van deze betalingen.

De uitbetaling van de steun gaat vergezeld van een de minimis-attest dat "Filière Bois Wallonie" naar de begunstigde stuurt volgens het model in bijlage 3.

Art. 21.Als de Dienst of "Filière Bois Wallonie" vaststelt dat de aanvrager geen informatie heeft verstrekt of dat de informatie onjuist is, wordt de steun geweigerd of met alle juridische middelen teruggevorderd, inclusief schadevergoeding.

De begunstigde die de steun overeenkomstig paragraaf 1 terugbetaalt, moet het oorspronkelijk ontvangen bedrag terugbetalen, aangepast op basis van het indexcijfer van de consumptieprijzen, waarbij het uitgangsindexcijfer het indexcijfer is dat geldt op de datum van betaling van de vergoeding. Het terug te betalen bedrag wordt gestort op de rekening van de algemene ontvanger van de Waalse Overheidsdienst volgens de modaliteiten die aan de begunstigde zijn meegedeeld. HOOFDSTUK 5. - Slotbepalingen

Art. 22.Dit besluit treedt in werking op de dag volgend op de bekendmaking ervan in het Belgisch Staatsblad en houdt op van kracht te zijn op 31 december 2024.

Art. 23.De Minister bevoegd voor de Bossen is belast met de uitvoering van dit besluit.

Namen, 29 februari 2024.

Voor de Regering : De Minister-President, E. DI RUPO De Minister van Leefmilieu, Natuur, Bossen, Landelijke Aangelegenheden en Dierenwelzijn, C. TELLIER

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

^