gepubliceerd op 13 augustus 2004
Besluit van de **** **** tot definitieve goedkeuring van de herziening van het **** van ****-Leuze-**** met het oog op de inschrijving van een gemengde bedrijfsruimte en een industriële bedrijfsruimte op het grondgebied van de stad **** , in uitbreiding van de **** van **** **** **** en **** en de inschrijving van een **** voor het tracé van een nieuwe **** aan die gebieden (plaat 37/6****)
22 APRIL 2004. - Besluit van de **** **** tot definitieve goedkeuring van de herziening van het **** van ****-****-**** met het oog op de inschrijving van een gemengde bedrijfsruimte en een industriële bedrijfsruimte op het grondgebied van de stad **** (**** en ****), in uitbreiding van de **** van **** **** **** en **** en de inschrijving van een **** voor het tracé van een nieuwe **** aan die gebieden (plaat 37/6****)
**** **** ****, **** op het **** **** van ruimtelijke ordening, stedenbouw en patrimonium, ****.****. artikelen 22, 23, 30, 35, 37, 41 tot 46 en 115;
**** op het **** de **** de **** **** (****) goedgekeurd door de **** op 27 mei 1999;
**** op het koninklijk besluit van 24 juli 1981 tot vaststelling van het **** van ****-****-****, ****.****. gewijzigd door de besluiten van de **** **** van 20/12/1990 (inschrijving van het tracé van de ****8), 07/03/1991 (inschrijving van het industriegebied van ****) en 29/07/1993 (inschrijving van het tracé van de ****511 en ambachtelijke gebieden te **** en te ****);
**** op het besluit van de **** **** van 18 oktober 2002 tot besluit van de herziening van het **** ****-****-**** en tot goedkeuring van het voorontwerp van wijziging van plan met het oog op de inschrijving van een gemengde bedrijfsruimte en een industriële bedrijfsruimte op het grondgebied van de stad ****, in uitbreiding van de industriegebieden van **** **** **** en **** (plaat 37/6****);
**** op het besluit van de **** **** van 18 september 2003 tot goedkeuring van ontwerp tot herziening van het **** van ****-****-**** met het oog op de inschrijving van een gemengde bedrijfsruimte en een industriële bedrijfsruimte op het grondgebied van de stad ****, in uitbreiding van de industriegebieden van **** **** **** en **** (plaat 37/6****);
**** op de klachten en opmerkingen geformuleerd tijdens het openbare onderzoek dat werd gevoerd te **** tussen 11 oktober 2003 en 24 november 2003, aangaande volgende thema's : - recht op informatie; - alternatief ontwerp; - gemengde ****; - betwisting van de relevantie van het ontwerp en de werkgelegenheid die het mogelijk kan scheppen; - toepassing van het gebied; - renovatie van oude niet meer in gebruik zijnde sites; - bereikbaarheid van de site; - impact van het ontwerp op de ****; - impact op het landschap en aanleg van ****; - ****; - overlast en risico op vervuiling;
**** op het advies onder voorwaarden van de gemeenteraad van **** van 15 december 2003;
**** op het gunstige advies betreffende de herziening van het **** van ****-****-**** met het oog op de inschrijving van een gemengde bedrijfsruimte en een industriële bedrijfsruimte op het grondgebied van de stad ****, in uitbreiding van de industriegebieden van **** **** **** en **** en een oppervlakte voor reservatie voor het tracé van een nieuwe **** aan deze gebieden (plaat 37/6****) uitgevaardigd door de **** commissie voor ruimtelijke ordening op 12 maart 2004;
**** op het gunstige advies van de **** **** **** de **** **** **** **** **** (tegenhanger **** ****Na-raad) van 4 maart 2004;
Validatie van het **** **** dat, in haar beslissing van 18 september 2003, de **** heeft gemeend dat in het **** alle elementen stonden die noodzakelijk waren voor de beoordeling van de opportuniteit en de afstemming van het ontwerp, en heeft het dus als volledig beschouwd;
**** dat klagers wijzen op lacunes in het **** wat de impact op de landbouw en de **** betreft; dat een andere meent dat de oppervlakte van de bedrijfsruimte ruim overschat is door het ****;
**** dat de **** commissie voor ruimtelijke ordening meent dat de kwaliteit van het **** goed is, ook al staan er enkele fouten in;
**** dat de **** meent dat de auteur een bevredigend werk heeft afgeleverd, ook al is er soms een gebrek aan samenhang en staan er enkele onduidelijkheden in.
**** dat die elementen niet van die aard zijn om de beoordeling van het ontwerp ongeldig te maken, aangezien de **** over alle noodzakelijke elementen beschikte om een beslissing te nemen;
**** dat het **** voldoet aan artikel 42 van het **** en aan het ****; dat de **** voldoende is ingelicht om met kennis van zaken uitspraak te doen;
Afstemming van het ontwerp op de behoeften **** dat het de doelstelling van de **** is, op korte termijn te voldoen aan de behoeften aan de geschatte nodige ruimte voor economische activiteit naar het jaar 2010 toe;
**** dat, op basis van een door de **** (**** générale de ****'économie et de ****) opgemaakt rapport en de analyse ervan, de **** in haar besluit van 18 oktober 2002, heeft gemeend dat het grondgebied van de **** **** et de **** **** van ****, **** en de omliggende gemeentes (****) in twee **** moest worden onderverdeeld : het westen (regio van ****) en centrum-oosten (regio's **** en ****, en ****); dat hij heeft gemeend dat het westen van het grondgebied van de ****, beschouwd als het **** in voorliggend besluit, globaal genomen op 10 jaar een behoefte aan voor economische activiteit bestemde terreinen vertoont van ongeveer 82 hectare netto-oppervlakte, waarbij nog een forfaitaire 10% bijkomende oppervlakte noodzakelijk is voor de technische uitrusting van het gebied, dus een oppervlakte van ongeveer 90 hectare die als bedrijfsruimte moet worden ingeschreven; dat de grensoverschrijdende dynamiek die wordt gegeneerd door de aan **** grenzende ****, de inschrijving rechtvaardigen van een oppervlakte die iets hoger is, ****. 104 ha;
**** dat het **** deze analyse niet in twijfel heeft getrokken : zowel de relevantie van de afbakening van het ****, als het bestaan van ****-economische behoeften in dit gebied, binnen het door de **** bepaalde tijdsbestek, zijn bevestigd;
**** dat de **** commissie voor ruimtelijke ordening, ondanks de klachten tijdens het openbare onderzoek, achter de validatie van de behoeften uit het **** voor het **** staat, waarbij ze aangeeft dat de 9,5 ha langs het dorp **** is bestemd voor de aanleg van een ****;
**** dat indien de **** bepaalde twijfels heeft over de afstemming van de oppervlaktes in verhouding tot de behoeften, waarbij hij betreurt dat de studie vooral werd uitgevoerd via het extrapoleren van situaties die voor **** **** en **** golden, deze **** enerzijds klassiek en over het algemeen aanvaard is en anderzijds, indien moest blijken dat die angst gedeeltelijk gegrond is, aan die bezwaren zou worden tegemoet gekomen, zoals de **** het zelf voorstelt, via het opleggen van de door het **** inzake stedenbouw en milieu geplande fasering;
Validatie van het ontwerp **** dat het besluit van 18 oktober 2002 is gegrond op de beschouwing dat het voorontwerp bijdraagt tot het versterken van de ruimtelijke structuur van het ****; dat **** er wordt beschouwd als een **** gelegen in het **** **** met de **** agglomeratie en een **** op de '**** ****-****;
**** dat het **** de optie van het voorontwerp van **** gegrond heeft geacht voor wat betreft de inschrijving van een bedrijfsruimte van 104 hectare op het grondgebied van de stad ****;
Overwegende bijgevolg dat de **** zijn optie heeft bevestigd in het besluit van 18 september 2003;
**** dat ook de **** commissie voor ruimtelijke ordening deze beslissing valideert;
Onderzoek van de alternatieve locaties **** dat, conform artikel 42, alinea 2, 5° van het **** ****, en het speciale ****, het **** op zoek is gegaan naar alternatieven; dat die alternatieven kunnen slaan op de lokalisatie, de afbakening of de toepassing van het in het ontwerp van het **** in te schrijven gebied;
**** dat de auteur van het **** geen enkel **** heeft gevonden en de voorgestelde site het meest geschikt is om te beantwoorden aan de doelstellingen van de herziening van het ****;
Onderzoek van de alternatieve afbakeningen en toepassingen **** anderzijds dat het **** heeft aangetoond dat de nadelen van het **** aanzienlijk kunnen worden verminderd indien de afbakening werd gewijzigd, waardoor, via een uitbreiding van de oppervlakte met 6,8 hectare, een nieuwe toegang tot de ****42 autosnelweg mogelijk zou zijn, wat de bereikbaarheid van de site zal verbeteren en de veiligheid zal verhogen; dat die bijkomende oppervlakte gecompenseerd wordt door een evenredige uitbreiding van de **** in het noordoosten van het **** om op die manier beter het dorp **** tegen de overlast te beschermen;
Overwegende bovendien dat het **** heeft voorgesteld om de lokalisatie van de gemengde bedrijfsruimte te wisselen met die van de industriële bedrijfsruimte om die op die manier rechtstreeks met de spoorweg in het noorden van de site te verbinden; dat de **** voor deze optie heeft gekozen omdat op die manier een **** bediening van het industriële deel mogelijk wordt;
**** dat de **** in haar besluit van 18 september 2003 dus heeft gemeend dat uit deze vergelijkende studie blijkt dat de beste oplossing om te beantwoorden aan de door de **** nagestreefde doelstellingen erin bestaat te opteren voor het voorontwerp, door de oppervlakte te herzien volgens de door de auteur van het **** geformuleerde suggesties en door de ligging van de gemende en industriële bedrijfsruimte om te keren, en dus als herziening van het **** te opteren voor de inschrijving van dit gebied volgens een conform het ontwerp gewijzigde afbakening;
**** dat de **** meent dat de door de auteur van de studie voorgestelde en door de **** gekozen variante de beste oplossing is voor de inschrijving van een gemengde en industriële bedrijfsruimte op deze plaats;
**** dat de **** commissie voor ruimtelijke ordening geen kritiek heeft geuit op deze oplossing.
Rekening houden met de algemene aanbevelingen van de **** **** dat de **** in zijn verschillende adviezen een reeks algemene beschouwingen heeft geuit inzake de ****- en algemene **** betreffende de eventuele toepassing van de ontwerpen;
**** om te beginnen dat hij meent dat het **** voor de uitvoering van het **** plan pas relevant zal zijn indien de inplanting van de structuren afhankelijk wordt gemaakt van een nieuwe evaluatie van de gevolgen eigen aan de ****; dat hij vraagt dat bij de vestiging van bedrijven, er een evaluatie van het milieu wordt uitgevoerd per **** van de **** om een globale visie te hebben op de schaal ervan;
**** dat het **** inzake stedenbouw en milieu waarvan de uitvoering wordt opgelegd door artikel 31bis van het ****, een maximale geldigheidsduur van tien jaar zal hebben; dat de hernieuwing ervan noodzakelijkerwijs een nieuw onderzoek van de situatie zal vergen en een aanpassing van de bepalingen zal mogelijk maken aan de evolutie die op het terrein zal zijn vastgesteld en aan de bijkomende gegevens die intussen zullen zijn verzameld; dat **** van dit nieuwe onderzoek moet worden geprofiteerd om de gepaste procedures in gang te zetten om de bestemming te wijzigen of aan te passen; dat die procedure het dus mogelijk zal maken aan de door de **** geformuleerde suggestie te voldoen;
**** dat de **** vervolgens zijn aanbevelingen over de relatie tussen mobiliteit, transport en ruimtelijke ordening herhaalt; dat hij verheugt is vast te stellen dat via het **** inzake stedenbouw en milieu, de uitvoering van een **** wordt opgelegd, dat het mogelijk zal maken het gebruik van zachte **** en openbaar vervoer aan te moedigen; dat hij erop aandringt dat het voetgangers- en **** in de nieuwe **** wordt beveiligd;
**** dat deze suggestie opportuun lijkt; dat dient opgelegd te worden dat die beveiliging deel uitmaakt van het **** inzake stedenbouw en milieu;
Overwegende voor het overige dat de wens om de nieuwe **** te bedienen met het openbaar vervoer niet in tegenspraak is met het door de **** gevoerde beleid; dat het netwerk van de **** (**** ****) zodanig is georganiseerd dat de voornaamste plaatsen op het grondgebied die verkeer genereren bediend zijn, en aangezien het essentieel via de weg verloopt, is het zonder hoge investeringen, makkelijk aan te passen in functie van de evolutie van de plaatsen die de stromen genereren; dat anderzijds, gelet op zijn structurele kost, het spoor enkel een oplossing biedt voor de **** als het om lange afstanden en grote volumes ****; dat voor de meeste individuele **** van de ****'s die zich in de nieuw aangelegde **** zullen vestigen, het spoor enkel zal kunnen worden gebruikt in combinatie met andere transportmiddelen, vooral via de weg; dat het dus via een **** tussen spoor en weg is, die zal worden opgenomen in de door de **** inzake stedenbouw en milieu opgelegde plannen, dat de door de **** vooropgestelde duurzame doelstellingen inzake mobiliteit zullen kunnen worden gehaald;
**** overwegingen **** dat met volgende elementen rekening moet worden gehouden : **** **** **** het voorontwerp heeft de **** gemeend dat de inschrijving van de bedrijfsruimte verenigbaar was met de principes van het **** omdat : - het ontwerp ingeschreven staat in een gemeente die opgenomen is als **** en **** van de **** fondsen voor ontwikkeling; - ook al draagt het ontwerp misschien niet bij tot het herstel van het ****, het sluit nochtans aan op de bestaande bebouwing aangezien het gelegen is ten noordwesten van de autosnelweg ****17 (****), nabij de bestaande **** van **** **** **** en ****, wat **** met de reeds aanwezige bedrijven en een beter gebruik van bepaalde beschikbare uitrustingen zonder gevoelige versterking mogelijk maakt;
**** **** heeft deze analyse bevestigd.
Meerdere klagers wijzen op de noodzaak de **** te **** door de vestiging van kleine handelszaken en diensten aan de bevolking in het **** te promoten.
De **** commissie voor ruimtelijke ordening meent dat met deze **** passend rekening wordt gehouden door het verbod om de vestiging van kleine handelszaken en diensten aan de bevolking in het gebied te verbieden, om op die manier het **** van **** niet te ontwrichten.
De **** deelt deze analyse en behoudt dus die verplichting.
**** op de landbouw Meerdere klagers protesteren tegen de impact van het ontwerp op het **** en wijzen erop dat meerdere exploitanten zullen getroffen zijn. **** onder hen eisen een passende schadevergoeding.
In het voorontwerp heeft de **** gemeend dat de herziening van het plan een impact had op de ****, wat gerechtvaardigd was door het marginale karakter ervan in verhouding tot de nuttige **** in het ****, gelet op het aantal gecreëerde arbeidsplaatsen (****-economische impact van het ontwerp zou zich moeten vertalen in het scheppen van ongeveer 1700 arbeidsplaatsen op de site) en de door de lokalisatie en de voormelde troeven afgeleide economische ontwikkeling. De verzamelde gegevens zorgen niet voor een wijziging van deze beoordeling.
**** **** heeft eraan toegevoegd dat het ontwerp een impact zou hebben op meer dan twintig exploitaties. **** de impact ervan te beperken en het principe van spaarzaamheid toe te passen, stelt het voor, mocht het gebied niet worden toegepast binnen een periode van drie jaar vanaf datum van voorliggend besluit, het terug in zijn oorspronkelijke bestemming te herstellen.
De **** commissie voor ruimtelijke ordening vindt dit een interessant voorstel maar voegt eraan toe dat de voorgestelde termijn totaal onrealistisch is gelet op de geldende procedures en de noodzaak het **** te verkrijgen via wettelijke procedures van economische expansie.
Door het volledige **** **** zal een maximum van 1200 hectare een bestemming als bedrijfsruimte krijgen, waarvan een aanzienlijk deel dat momenteel als landbouwgebied geklasseerd staat, ****. ongeveer 1,5 % van de nuttige **** in het **** **** (volgens de gegevens van het **** (**** **** de ****), 756.567 hectare in 2002, laatste jaar waarvoor cijfers bekend zijn). **** op de tijd die nodig is om die nieuwe bestemmingen uit te voeren en de door het **** inzake stedenbouw en milieu opgelegde fasering, kunnen we ervan uitgaan dat het proces ter wijziging van de bestemming over een tiental jaar zal worden gespreid.
Het verlies van die oppervlaktes kan op regionaal niveau dus maar een marginale impact hebben op het landbouwbedrijf.
Om te beginnen omdat het verlies van bebouwbare landbouwgrond ruim zal worden goedgemaakt door een verhoging van de landbouwproductie : indien ****-**** en de **** commissie voor ruimtelijke ordening aangeven dat het verlies van **** tot een daling van de graanproductie met jaarlijks ongeveer 7.800 ton zou leiden, dan kunnen we, gelet op het aantal in het Gewest bestemde **** voor deze cultuur (190.000), opmerken dat de stijging van de productiviteit (volgens de ****, gemiddelde **** van 100 KG/ha/jaar) van die aard zal zijn dat de productiestijging (190.000 ton over 10 jaar) 2,5 maal het aangeklaagde verlies zal bedragen.
**** er tenslotte een negatief effect van sommige wijzigingen van het **** te vrezen valt voor private bedrijven, dan moet er parallel met het verlies van gronden die ze zullen lijden, de oppervlakte aan **** die jaarlijks het voorwerp vormt van een ****, tegenover worden geplaatst, ****. 9.000 hectare.
Zoals hierboven reeds aangegeven zou de toepassing van het **** plan bedrijfsruimte het landbouwbedrijf over tien jaar jaarlijks ongeveer 120 hectare moeten onttrekken. De compensatie van die verliezen voor de betroffen landbouwers zal dus slechts 1,3 % vertegenwoordigen van het jaarlijkse geheel van **** van de ****, welke zich trouwens inschrijven in een algemene context van hergroepering van geëxploiteerde gronden in bredere gehelen.
Bijgevolg kunnen we dus vooropstellen dat de door de wijziging van de **** getroffen landbouwers gronden zullen terugwinnen om te kunnen voldoen aan de behoeften van hun bedrijf.
**** al zullen ze misschien niet dezelfde kenmerken vertonen inzake ****, toch moeten ze het een groot aantal bedrijven mogelijk maken in aanvaardbare omstandigheden te overleven. **** aangerichte schade zal via **** worden gecompenseerd.
De **** stelt vast dat door het **** inzake stedenbouw en milieu een fasering op te leggen van de toepassing van dit gebied, aan deze bezorgdheid zal worden tegemoetgekomen aangezien op die manier het gebied progressief en in functie van de behoeften zal worden toegepast, en dat anderzijds de geldigheidsduur van tien jaar van het **** inzake stedenbouw en milieu zal leiden tot een nieuwe evaluatie van de ****, waardoor het mogelijk zal worden een nieuwe bestemming voor te stellen in functie van de behoeften waaraan echt zal moeten worden voldaan. **** maatregel moet voldoen aan de doelstelling van de ****, ****. een aanvraag tot oprichting van een **** en een opvolging van de transfer van **** en van de compensaties.
**** natuurlijke en menselijke maatregel zal er een gedetailleerde nota moeten instaan, waarin de middelen staan aangegeven waarover de landbouwers, van wie het voortbestaan van het bedrijf door het ontwerp is bedreigd, zullen kunnen beschikken.
**** eventuele aanvragen tot schadevergoeding zullen worden geregeld binnen het kader van de ****. **** die ontoereikend blijken te zijn, ressorteren die aanvragen onder de gerechtelijke instanties, die de landbouwers die zouden zijn benadeeld, de passende schadevergoedingen zullen toekennen, conform het gemeen recht.
**** en **** **** stellen voor het gebied te verbinden met de spoorweg. Sommigen herinneren eraan dat die verbinding al sinds 1970 is gepland.
**** de **** commissie voor ruimtelijke ordening opmerkt is het net om een aansluiting van de industriële bedrijfsruimte op de spoorweg mogelijk te maken dat op 18 september 2003 werd geopteerd voor een omkering van de gemengde bedrijfsruimte en de industriële bedrijfsruimte.
**** de bereikbaarheid via de weg en de autosnelweg betreft wijzen meerdere klagers op volgende problemen : - **** de mobiliteit rond **** te verhogen moeten de rijstroken op de ****42-****17 op drie, of zelf op vier rijstroken worden gebracht, er zou een aansluiting moeten komen richting **** en het **** platform van ****, waardoor het verkeer via het oosten of het zuiden rond de stad zou kunnen worden geleid; - De toegang tot het gebied via het zuiden zou kunnen worden geschrapt waardoor het gebied enkel via de bestaande wegen van **** **** en **** bereikbaar zou blijven, **** het doorgaande verkeer via de straat «*****» en het kruispunt van **** vermeden wordt; - **** nieuwe toegangsweg naar de ****42 zou pas in de laatste fase van de toepassing van het gebied worden gebouwd, voor het geval het volledige gebied zou zijn bezet; - **** **** dat is voorzien voor de verlenging van de ****17 tot aan de ****7 moest worden geschrapt omdat het MET (**** **** de ****'**** et des ****) de ringweg ten zuiden van **** heeft opgegeven; - **** ontwerp zou voor een toename van de mobiliteit zorgen, wat in strijd zou zijn met de principes van het gemeentelijke **** van de stad ****.
De **** commissie voor ruimtelijke ordening heeft vastgesteld dat de meeste van die opmerking niet gegrond waren : - Het **** **** van **** voorziet geen verzadiging van de ****8 voor 2015, het ogenblik waarop het aantal rijstroken op 3 kan worden gebracht; - **** **** waarvoor het ontwerp heeft geopteerd vermijdt het dichtslibben van de lokale wegen. **** **** inzake stedenbouw en milieu plant anderzijds bepalingen om de veiligheid van het lokale verkeer te garanderen; - **** **** inzake stedenbouw en milieu zal de uitvoering van de toegang tot de ****42 kunnen faseren, rekening houdend met behoeften; - Het **** **** van de stad **** heeft geen betrekking op de site, die te ver ligt van het ****.
Een klager stelt voor de haven-, spoor- en **** te gebruiken die de ****, stroomafwaarts van **** biedt.
De **** ontkent de mogelijkheden van de **** niet en ze worden geëxploiteerd binnen het kader van andere ontwerpen te **** - **** en **** aangezien het voorwerp van voorliggende herziening erin bestaat aan andere behoeften te voldoen, die geen toegang tot de waterweg vereisen, en waaraan ook moet worden voldaan.
**** de schrapping van het **** betreft die is voorzien voor de verlening van de ****7, kan de **** enkel vaststellen dat ze niet het voorwerp vormt van voorliggende procedure en dat ze dus afzonderlijk zal moeten worden bestudeerd. **** is niet verbonden met huidig ontwerp.
**** opmerkingen betreffende de bereikbaarheid met het openbaar vervoer zullen, zoals de **** commissie voor ruimtelijke ordening aangeeft, worden geregeld door de **** van de bedrijven die door het **** inzake stedenbouw en milieu worden opgelegd.
De **** commissie voor ruimtelijke ordening wijst er overigens op dat het **** mobiliteit van het **** inzake stedenbouw en milieu het behoud van fiets- en wandelpaden op de site zal mogelijk maken, waarvan sommige klagers de bescherming eisen.
**** MET en de operator, elk binnen zijn bevoegdheden, zullen instaan voor een passende signalisatie op de site.
Betwisting van de relevantie van het ontwerp en de werkgelegenheid die het mogelijk kan scheppen **** betwisten dat het aantal **** dat mogelijk zal worden gecreëerd zo hoog zal liggen als aangekondigd. Een van hen vraagt dan ook een beperking van de oppervlakte van het gebied. Andere vrezen er dan weer voor dat de vestigingen in het gebied tijdelijk zullen zijn;
**** en **** bedrijven die de terreinen een tijdje zullen bezetten, om te kunnen profiteren van de daarmee verbonden fiscale voordelen en vervolgens terug te vertrekken.
De **** commissie voor ruimtelijke ordening die erop wijst dat de bestaande parken momenteel bijna verzadigd zijn neemt deze **** over en stelt voor bij de eerste verkoop van terreinen een clausule op te leggen die een akkoord over investeringen koppelt aan het scheppen van een bepaald aantal ****.
De **** deelt deze bezorgdheid. Ze wijst er nochtans op dat het de opdracht is van de operatoren die de **** beheren erover te waken dat de terreinen ter beschikking worden gesteld van ondernemingen die **** op lange termijn zullen scheppen. **** is hun opdracht binnen het kader van de bevoegdheden die de wet inzake economische expansie, en meer bepaald art. 32 en 32 bis, hen verleend en waardoor ze **** zullen kunnen opzeggen wanneer aan de opgelegde voorwaarden niet is voldaan. **** is aan de operatoren om erover te waken dat die terreinen ter beschikking van ondernemingen worden gesteld die economische activiteiten ontplooien die **** op lange termijn scheppen.
Toepassing van het gebied **** Gewestelijke commissie voor ruimtelijke ordening wijst erop dat de verschillende klachten die betrekking hebben op de toepassing van het gebied zullen moeten worden geregeld binnen het kader van de uitwerking van het **** inzake stedenbouw en milieu. Dit geldt voor opmerkingen die te maken hebben met : - de fasering van de bezetting van het gebied en het opleggen van voorschriften inzake ****, om het principe van het spaarzaam omgaan met de bodem te respecteren; - de **** van het **** inzake stedenbouw en milieu, die worden geregeld door de omzendbrief van 29 januari 2004.
**** is aan de operator om de omwonenden te informeren met de middelen die hij passend zal achten en ****.****. via de oprichting van een ****.
**** op het landschap en aanleg van **** **** wijzen op de verslechtering van het ****. Ze vragen dat regels zouden worden opgelegd om de gebouwen beter te integreren en een vegetatie aan te planten op basis van inheemse plantensoorten.
**** andere vraagt een **** aan te leggen want het **** rond het gehucht **** is te klein en het centrum van het dorp **** is van de site gescheiden door een spoorweg zonder enige andere vorm van bescherming.
De **** commissie voor ruimtelijke ordening wijst erop dat dankzij de omkering van de gemengde bedrijfsruimte en industriële bedrijfsruimte en de aanleg van een **** van 50 meter diepte, langs de hele noordwest kant van de gemengde bedrijfsruimte, gekozen door het besluit van 18 september 2003, deels aan die bezwaren wordt tegemoet gekomen. **** luiken «*****» en «*****» van het **** inzake stedenbouw en milieu zullen de resterende **** aanpakken.
Renovatie van oude niet meer in gebruik zijnde sites Klagers stellen voor het potentieel van de niet meer in gebruik zijnde sites te exploiteren, meer bepaald dat van de **** van ****, liever dan nieuwe **** te bestemmen voor economische activiteit.
**** auteur van het **** heeft de **** geanalyseerd die **** tegemoetkomen aan de doelstellingen van de ****. **** is tot het besluit gekomen dat er geen alternatieve site bestond.
De **** commissie voor ruimtelijke ordening stelt vast dat binnen het ****, het westelijke gebied van het grondgebied van de ****, buiten de groeven, er geen niet meer in gebruik zijnde bedrijfsruimte bestaat met voldoende oppervlakte.
De **** staat achter deze analyse.
**** **** betreft het beheer van het grond- en oppervlaktewater, het **** water en de risico's op overstroming, worden verschillende opmerkingen geformuleerd. Klagers verwijten het **** onvoldoende rekening te hebben gehouden met deze fenomenen.
De **** commissie voor ruimtelijke ordening tempert deze kritieken. **** **** heeft op een correcte manier rekening gehouden met de verschillende soorten impact die moesten worden bestudeerd.
**** de **** en reglementaire bepalingen die van toepassing zijn na te leven, kunnen regenwater en afvalwater passend worden behandeld.
Wat het afvalwater betreft zal het **** inzake stedenbouw en milieu bovendien passende oplossingen opleggen om het extreme zuiden van het gebied af te wateren, en om de **** aan beide kanten van de **** efficiënt af te wateren. De studies die zullen worden gevoerd zullen de juiste plaats en afmeting van de **** bepalen.
**** en risico's op vervuiling Verschillende klagers protesteren tegen de hinder die de exploitatie van het gebied voor hen zal veroorzaken : ****, ****, stof, wijziging van het landschap, lawaai, wegverkeer, ... **** is vooral het geval voor de inwoners van het dorp ****.
De **** commissie voor ruimtelijke ordening ontkent die risico's niet helemaal maar stelt vast dat de omkering van de gemengde bedrijfsruimte en industriële bedrijfsruimte en de aanleg van een **** die risico's op een efficiënte manier de kop indrukt.
**** **** inzake stedenbouw en milieu zal die elementen integreren om te bepalen wat de meest efficiënte **** is.
**** **** **** het voorontwerp heeft de **** gemeend dat de site aan geen enkele **** fysische **** was onderworpen.
**** **** heeft erop gewezen dat de site in een gevoelig **** ligt met matige risico's op instortingen. Een klager heeft ernaar verwezen.
**** rekening te houden met de mogelijke moeilijkheden veroorzaakt door de door het **** aangetoonde ****, heeft de **** via het **** inzake stedenbouw en milieu, de uitvoering van een **** studie opgelegd die zal kunnen bepalen aan welke bijzondere voorzorgsmaatregelen de in het gebied op te richten gebouwen zullen moeten beantwoorden.
De **** commissie voor ruimtelijke ordening staat achter deze beslissing.
**** maatregelen **** dat artikel 46, § 1, al. 2, 3° van het **** bepaalt dat de inschrijving van een nieuwe bedrijfsruimte hetzij de **** van de niet meer in gebruik zijnde bedrijfsruimte, hetzij de goedkeuring van andere maatregelen die gunstig zijn voor de bescherming van het milieu, hetzij een combinatie van die twee **** inhoudt;
**** dat de begeleidende maatregelen enerzijds moeten afhangen van de intrinsieke **** van de voor bebouwing bestemde oppervlakte en anderzijds van de objectieve inbreng van die ****;
**** dat de renovatie van niet meer in gebruik zijnde **** een van de belangrijkste **** blijft;
**** dat de ****, binnen het kader van de **** bij voorliggende herziening van het ****, een aantal niet meer in gebruik zijnde **** een nieuwe bestemming wil geven.
**** dat, bij de evaluatie van de verhouding tussen **** en de **** van nieuwe ****, het redelijk is rekening te houden met enerzijds de gedifferentieerde impact van de renovatie van niet meer in gebruik zijnde **** volgens hun locatie en hun vervuiling, anderzijds met de impact op het milieu van de aanleg van een nieuwe bedrijfsruimte, die verschilt naargelang haar kenmerken en ligging; dat op die manier, mits eerbiediging van het ****, blijkt dat een zware renovatie meer moet wegen dan de renovatie van een minder vervuilde site, dat de impact van voor het milieu gunstige maatregelen moet worden ingeschat in functie van het effect dat men er redelijkerwijze mag van verwachten, en dat die maatregelen des te belangrijker moeten zijn, of minder, dan de aanleg van het nieuwe gebied met al dan niet aanzienlijke impact op zijn omgeving;
**** dat, bij gebrek aan elementen die de factoren kunnen objectiveren, welke die lasten en de impact volledig kunnen beoordelen, de **** het nuttig acht, zowel om de voorschriften van het artikel 46, § 1, al. 2, 3° van het **** zeker te eerbiedigen en in haar bekommernis om, zoveel als redelijkerwijs mogelijk is, de renovatie van niet meer in gebruik zijnde **** te promoten, een strikte interpretatie van de tekst goed te keuren, en een verdeelsleutel te hanteren die ongeveer overeenkomt met een ****2 renovatie van een niet meer in gebruik zijnde bedrijfsruimte voor een ****2 niet bebouwbare ruimte die voortaan is bestemd voor economische activiteit (met aftrok van de oppervlaktes die voorheen voor economische activiteit waren bestemd en die gereclasseerd zijn als niet te bebouwen gebied);
**** dat de door artikel 46, § 1, al. 2, 3° van het **** bepaalde begeleiding op regionaal vlak kan worden ingeschat; dat aangezien voorliggend ontwerp in het raam van een prioritair plan moet worden gezien dat het volledige **** wil voorzien van nieuwe ruimtes voor economische activiteit, de voormelde verdeelsleutel dus algemeen kan worden toegepast, waarbij de compensatie kan gebeuren tussen het geheel van oppervlaktes afgezonderd van gebieden die niet als te bebouwen gebied zijn opgenomen om voor economische activiteit te worden bestemd (met aftrok van de oppervlaktes die voorheen voor economische activiteit waren bestemd en die gereclasseerd zijn als niet te bebouwen gebied) enerzijds en het geheel van niet meer in gebruik zijnde **** die een nieuwe bestemming hebben gekregen anderzijds;
**** nochtans dat, ten einde een geografische **** na te streven, het nuttig lijkt, aangezien de nieuwe ruimtes die het **** plan bestemt voor economische activiteit verdeeld liggen over het hele ****, erover te waken dat de niet meer in gebruik zijnde **** ook op een gelijke manier zijn verdeeld;
**** dat, om die doelstelling na te streven, het **** in vijf evenwichtige en geografisch homogene sectoren werd verdeeld; dat het voorliggende ontwerp bij een geheel van ontwerpen werd gevoegd (****, **** - ****, ****-en-**** en **** - ****, **** - **** en **** - **** - ****);
**** dat als ****, de **** beslist er rekening mee te houden volgende sites een nieuwe bestemming te geven : **** de raadpleging van de tabel, zie beeld die een tenminste equivalente oppervlakte totaliseren;
**** dat wat de maatregelen betreft die gunstig zijn voor de bescherming van het milieu zoals het **** heeft onderstreept, artikel 46, § 1er, alinea 2, 3° van het **** het niet mogelijk maakt er de **** die zich opdringen in op te nemen, in toepassing van hetzij het ****, hetzij van een andere van kracht zijnde reglementering; dat de **** niettemin wil onderstrepen, dat om de bescherming van het milieu te verzekeren, zij parallel met de uitvoering van een prioritair plan binnen het kader waarvan voorliggend besluit ****, een nieuw artikel 31bis van het **** heeft goedgekeurd, met als voorschrift dat elke nieuwe bedrijfsruimte gepaard **** met een **** inzake stedenbouw en milieu dat de compatibiliteit van het gebied met haar omgeving waarborgt;
**** dat op die manier meer dan voldoende is voldaan aan de door dit artikel opgelegde regel;
**** inzake stedenbouw en milieu **** dat in uitvoering van artikel 31bis van het ****, voorafgaand aan de toepassing van het gebied, een **** inzake stedenbouw en milieu zal worden opgemaakt, dat de richtlijnen van de ministeriële omzendbrief van 29 januari 2004 zal naleven;
**** dat de **** in zijn verschillende adviezen een reeks algemene aanbevelingen heeft gedaan betreffende de eventuele implementatie van de ontwerpen, ****.****. inzake beheer van water, lucht, afval, ****, begeleiding van door het ontwerp getroffen ****, mobiliteit en bereikbaarheid, integratie van landschap en begroeiing;
**** dat de **** die aanbevelingen ruim voor was, door om te beginnen in het **** de goedkeuring voor te stellen van artikel 31bis van het ****, dat bepaalt dat de nieuwe **** het voorwerp zullen vormen van een **** inzake stedenbouw en milieu, en door vervolgens de inhoud van dit **** inzake stedenbouw en milieu te definiëren via een omzendbrief die zij op 29 januari 2004 heeft goedgekeurd;
**** dat bepaalde door de **** geformuleerde aanbevelingen verduidelijkingen aanbrengen die nuttig lijken, hetzij algemeen, hetzij voor voorliggend ontwerp, in functie van de net beschreven kenmerken; dat ze daarin zullen moeten worden opgenomen door de auteur van het **** inzake stedenbouw en milieu;
Overwegende bijgevolg dat in het **** inzake stedenbouw en milieu in elk geval de hierna opgesomde elementen zullen moeten staan; - maatregelen die zijn genomen om een passende behandeling van water, en vooral het afvalwater, mogelijk te maken; - nakijken van de **** capaciteit van de bodem en ondergrond; - een progressief **** van het gebied, sector per sector, rekening houdend met de huidige bezetting van de site door de ****; - een nota waarin gedetailleerd de middelen staan aangegeven waarover de landbouwers, van wie het voortbestaan van het bedrijf door het ontwerp is bedreigd, kunnen beschikken; - maatregelen inzake mobiliteit, binnen en buiten het gebied, van goederen en personen, dus ook de fasering van de toegang tot de ****42, het behoud op de site van fiets- en wandelpaden en maatregelen om de veiligheid van het lokale verkeer te garanderen; - **** van het gebied;
**** dat uit het geheel van die ontwikkelingen blijkt dat het voorliggende ontwerp het meest geschikt is om, met eerbied voor de in artikel 1 van het **** **** voor ruimtelijke ordening, stedenbouw en patrimonium opgesomde doelstellingen, te kunnen beantwoorden aan de behoefte aan ruimte bestemd voor economische activiteit, binnen het betroffen ****;
Na beraadslaging, Op voorstel van de **** van ruimtelijke ordening, stedenbouw en milieu, Besluit :
Artikel 1.De **** keurt definitief de herziening van het **** ****-****-**** goed, met de inschrijving, op het grondgebied van de stad ****, in uitbreiding van de industriegebieden van **** **** **** en **** (plaat 37/6****) : - van een gemengde bedrijfsruimte - van een industriële bedrijfsruimte - van een **** voor het tracé van een nieuwe verbinding tussen deze gebieden en de autosnelweg.
Art. 2.Het volgende bijkomende voorschrift, ***** 1.1, is van toepassing in de gemengde bedrijfsruimte ingeschreven op het plan door voorliggend besluit : «*****».
Art. 3.Volgend bijkomend voorschrift ***** 1.5, is van toepassing in de gemengde bedrijfsruimte ingeschreven in het plan door voorliggend besluit : «*****»
Art. 4.De herziening is goedgekeurd conform het plan in bijlage.
Art. 5.In het **** inzake stedenbouw en milieu, opgesteld conform artikel 31bis van het ****, staan in elk geval volgende elementen : - maatregelen die zijn genomen om een passende behandeling van water, en vooral het afvalwater, mogelijk te maken; - nakijken van de **** capaciteit van de bodem en ondergrond; - een progressief **** van het gebied, sector per sector, rekening houdend met de huidige bezetting van de site door de ****; - een nota waarin gedetailleerd de middelen staan aangegeven waarover de landbouwers, van wie het voortbestaan van het bedrijf door het ontwerp is bedreigd, kunnen beschikken; - maatregelen inzake mobiliteit, binnen en buiten het gebied, van goederen en personen, dus ook de fasering van de toegang tot de ****42, het behoud op de site van fiets- en wandelpaden en maatregelen om de veiligheid van het lokale verkeer te garanderen; - **** van het gebied;
Art. 6.De **** van ruimtelijke ordening is belast met de uitvoering van voorliggend besluit.
Namen, 22 april 2004.
De ****-president, ****.-****. VAN **** **** Minister van ruimtelijke ordening, stedenbouw en milieu, ****. **** **** plan ligt ter inzage bij het ****-generaal **** ****, **** en ****, **** des **** ****'**** 1, te 5100 ****, en bij het betrokken gemeentebestuur.
**** advies van de **** wordt hieronder bekend gemaakt.