gepubliceerd op 02 augustus 2024
Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 11 december 2020 tot vaststelling van de verordening voor het verkeer van havenvoertuigen in de haven van Antwerpen
17 MEI 2024. - Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 11 december 2020Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 11/12/2020 pub. 25/02/2021 numac 2021030287 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van de verordening voor het verkeer van havenvoertuigen in de haven van Antwerpen sluiten tot vaststelling van de verordening voor het verkeer van havenvoertuigen in de haven van Antwerpen
Rechtsgronden Dit besluit is gebaseerd op: - het decreet van 2 maart 1999 houdende het beleid en het beheer van de zeehavens, artikel 14bis, § 1, ingevoegd bij het decreet van 28 maart 2014 en gewijzigd bij de decreten van 22 december 2017 en 11 maart 2022; - het
decreet van 3 mei 2019Relevante gevonden documenten
type
decreet
prom.
03/05/2019
pub.
01/07/2019
numac
2019013365
bron
vlaamse overheid
Decreet houdende de havenkapiteinsdienst
type
decreet
prom.
03/05/2019
pub.
12/08/2019
numac
2019013704
bron
vlaamse overheid
Decreet houdende de gemeentewegen
sluiten houdende de havenkapiteinsdienst, artikel 4, eerste lid, vervangen bij het decreet van 25 februari 2022 en gewijzigd bij decreet van 21 januari 2022, en artikel 15, § 2, vervangen bij het decreet van 21 januari 2021.
Vormvereisten De volgende vormvereisten zijn vervuld: - De Inspectie van Financiën heeft advies gegeven op 30 november 2023. - De gemeente Beveren heeft geen tijdig advies gegeven, waardoor aan de adviesvereiste kan worden voorbijgegaan. - De gemeente Zwijndrecht heeft geen tijdig advies gegeven, waardoor aan de adviesvereiste kan worden voorbijgegaan. - De stad Antwerpen heeft geen tijdig advies gegeven, waardoor aan de adviesvereiste kan worden voorbijgegaan. - De gemeente Stabroek heeft geen tijdig advies gegeven, waardoor aan de adviesvereiste kan worden voorbijgegaan. - De Maatschappij voor het Haven-, Grond- en Industrialiseringsbeleid op de Linkerscheldeoever heeft advies gegeven op 15 januari 2024. - De Mobiliteitsraad Vlaanderen (MORA) heeft advies verleend op 18 januari 2024. - De Raad van State heeft advies 75.893/3 gegeven op 15 april 2024, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973.
Juridisch kader Dit besluit sluit aan bij de volgende regelgeving: - het decreet van 3 mei 2013Relevante gevonden documenten type decreet prom. 03/05/2013 pub. 13/06/2013 numac 2013035499 bron vlaamse overheid Decreet betreffende de bescherming van de verkeersinfrastructuur in geval van bijzonder wegtransport sluiten betreffende de bescherming van de verkeersinfrastructuur in geval van bijzonder wegtransport; - het Koninklijk besluit van 15 maart 1968Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 15/03/1968 pub. 03/06/2014 numac 2014014295 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen; - het Koninklijk besluit van 1 december 1975Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 01/12/1975 pub. 31/03/2000 numac 1999000004 bron ministerie van binnenlandse zaken Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer - Duitse vertaling type koninklijk besluit prom. 01/12/1975 pub. 14/07/2014 numac 2014000537 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg; - het Koninklijk besluit van 31 januari 2006Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 31/01/2006 pub. 03/02/2006 numac 2006011052 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot oprichting van het BELAC accreditatiesysteem van instellingen voor de conformiteitsbeoordeling sluiten tot oprichting van het BELAC accreditatiesysteem van instellingen voor de conformiteitsbeoordeling; - het Koninklijk besluit van 2 juni 2010Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 02/06/2010 pub. 14/06/2010 numac 2010014111 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit betreffende het wegverkeer van uitzonderlijke voertuigen sluiten betreffende het wegverkeer van uitzonderlijke voertuigen; - het besluit van de Vlaamse Regering van 19 januari 2018 betreffende de bescherming van de verkeersinfrastructuur in geval van vervoer met langere en zwaardere slepen in het kader van een tweede proefproject; - het Koninklijk besluit van 17 maart 2019 betreffende het rijbewijs voor havenvoertuigen; - het besluit van de Vlaamse Regering van 23 oktober 2020 tot bepaling van de voorwaarden voor de beroepsbekwaamheid van de bestuurder van een langere en zwaardere sleep; - het besluit van de Vlaamse Regering van 30 oktober 2020 houdende de erkenningsvoorwaarden van begeleidingsondernemingen en van begeleiders van uitzonderlijk vervoer en houdende wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 20 december 2013 betreffende de bescherming van de verkeersinfrastructuur in geval van uitzonderlijk vervoer; - het besluit van de Vlaamse Regering van 18 juni 2021 tot vaststelling van het toepassingsgebied van de verordening voor het verkeer van havenvoertuigen in de haven van Antwerpen; - het ministerieel besluit van 22 juni 2018 betreffende het basisnetwerk, de voertuigen, de aantakkingstrajecten en de vergunningen voor LZV in het kader van het tweede proefproject.
Initiatiefnemer Dit besluit wordt voorgesteld door de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken.
Na beraadslaging, DE VLAAMSE REGERING BESLUIT:
Artikel 1.In artikel 1 van het besluit van de Vlaamse Regering van 11 december 2020Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 11/12/2020 pub. 25/02/2021 numac 2021030287 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van de verordening voor het verkeer van havenvoertuigen in de haven van Antwerpen sluiten tot vaststelling van de verordening voor het verkeer van havenvoertuigen in de haven van Antwerpen worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in punt 11° wordt tussen het woord "Antwerpen" en de zinsnede ", van publiek recht" de zinsnede "-Brugge" ingevoegd;2° in punt 23° worden de woorden "op bedrijfsterreinen" opgeheven;3° in punt 31° worden de woorden "van groot belang" opgeheven; 4° punt 33° wordt vervangen door wat volgt: "33° operationeel transport: transport door havenvoertuigen van categorie A1 of B1 met lading of door havenvoertuigen van de andere categorieën met of zonder lading, via de openbare wegen binnen het havengebied;"; 5° in punt 34° worden de woorden "speciale constructie" vervangen door de zinsnede "categorie A1 en B1";6° punt 36° wordt opgeheven; 7° tussen punt 37° en punt 38° wordt een punt 37/1° ingevoegd, dat luidt als volgt: "37/1° verkeer met havenvoertuigen: relocatie van en operationeel transport met havenvoertuigen;"; 8° punt 40° wordt vervangen door wat volgt: "40° voorlopig controlebewijs: het controlebewijs dat wordt afgeleverd als het voertuig voldoet aan alle administratieve en technische voorschriften, maar, indien van toepassing, als het nog niet is ingeschreven bij de DIV;"; 9° er wordt een punt 41° toegevoegd, dat luidt als volgt: "41° Agentschap Wegen en Verkeer: het Agentschap Wegen en Verkeer, opgericht bij het besluit van de Vlaamse Regering van 7 oktober 2005 tot oprichting van het intern verzelfstandigd agentschap zonder rechtspersoonlijkheid Agentschap Wegen en Verkeer.".
Art. 2.In artikel 4 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in paragraaf 2, tweede lid, worden de woorden "van twee jaar" vervangen door de zinsnede "die loopt tot het einde van de geldigheidsduur van de accreditatie, vermeld in paragraaf 1, tweede lid, 1°, ";2° in paragraaf 3, derde lid, wordt de zinsnede "van twee jaar te rekenen vanaf de datum waarop de voorlopige erkenning, vermeld in paragraaf 3, eerste lid werd verkregen" vervangen door de zinsnede "die loopt tot het einde van de geldigheidsduur van de accreditatie, vermeld in paragraaf 1, tweede lid, 1°, ".
Art. 3.In artikel 5 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in paragraaf 1, derde lid, worden de woorden "of de groene kaart voor" vervangen door de zinsnede "voor, indien van toepassing";2° in paragraaf 1, vierde lid, worden de woorden "de documenten" vervangen door de woorden "het document"; 3° in paragraaf 1, vierde lid, wordt punt 2° vervangen door wat volgt: "2° het inschrijvingsbewijs bij de DIV;"; 4° in paragraaf 1 wordt het zevende lid vervangen door wat volgt: "Als het voertuig voldoet aan alle administratieve en technische voorschriften voor de categorie van havenvoertuigen in kwestie, maar, indien van toepassing, nog niet is ingeschreven bij de DIV, levert de controle-instantie een voorlopig controlebewijs af.Dat attest vervangt de goedkeuring, vermeld in artikel 3, § 1, van het besluit van 15 maart 1968."; 5° in paragraaf 1, achtste lid, worden de woorden "die in dat laatste geval aan de eigenaar van het voertuig onmiddellijk een attest bezorgt waarmee die eigenaar het voertuig als havenvoertuig (aanvraag aard PO) kan laten inschrijven bij de DIV" vervangen door de woorden "die in dat laatste geval aan de eigenaar van het voertuig onmiddellijk een attest bezorgt waarmee de eigenaar het voertuig kan laten inschrijven bij de DIV";6° in paragraaf 1, tiende lid, worden de woorden "als havenvoertuig (aanvraag aard PO)" opgeheven;7° in paragraaf 2, derde lid, wordt het woord "zestig" vervangen door het woord "honderdtwintig";8° in paragraaf 3 wordt het derde lid opgeheven.
Art. 4.In artikel 6 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in paragraaf 2 wordt het eerste lid vervangen door wat volgt: "Als de controle-instantie, vermeld in artikel 4, een voorlopig controlebewijs aflevert of als het voorlopige controlebewijs geldt met toepassing van artikel 5, § 1, tiende lid, heeft het voorlopige controlebewijs een geldigheidsduur van dertig kalenderdagen, die ingaat respectievelijk vanaf de datum van de controle of vanaf de datum van aflevering van het technisch verslag."; 2° in paragraaf 2 wordt het tweede lid opgeheven; 3° in paragraaf 2 wordt het vierde lid vervangen door wat volgt: "De controle-instantie zet het voorlopige controlebewijs om in een controlebewijs van conformiteit met een geldigheidsduur van een jaar, die aanvangt vanaf de datum van de controle tot aflevering van het voorlopige controlebewijs nadat de eigenaar van het voertuig in kwestie het bewijs van inschrijving bij de DIV heeft bezorgd."; 4° in paragraaf 3 worden de woorden "van groot belang" opgeheven;5° paragraaf 5 wordt opgeheven.
Art. 5.In artikel 8, paragraaf 1, tweede lid, van hetzelfde besluit wordt punt 4° opgeheven.
Art. 6.In artikel 9 van hetzelfde besluit worden paragraaf 3 en 4 opgeheven.
Art. 7.In artikel 10 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° punt 3° wordt vervangen door wat volgt: "3° een havenvoertuig wordt verkocht en er meldt zich geen nieuwe eigenaar."; 2° er wordt een tweede lid toegevoegd, dat luidt als volgt: "De verkopende eigenaar meldt onmiddellijk de verkoop aan de HKD.".
Art. 8.In artikel 11, tweede lid, van hetzelfde besluit worden de woorden "of geen voorlopig controlebewijs" opgeheven.
Art. 9.In artikel 13 van hetzelfde besluit wordt tussen het derde en het vierde lid een lid ingevoegd, dat luidt als volgt: "Als op het havenvoertuig zelf geen plaats beschikbaar is om het identificatieteken aan te brengen, moet de eigenaar daarvoor een gepaste voorziening installeren op de kant van het havenvoertuig die voorgeschreven is in het derde lid.".
Art. 10.In artikel 16, derde lid, van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° het woord "twaalf" wordt vervangen door het woord "achtenveertig";2° het woord "dertig" wordt vervangen door het woord "zestig".
Art. 11.In artikel 17 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in het tweede lid worden tussen de woorden "van relocatie" en de zinsnede "is artikel 28" de woorden "en operationeel transport" ingevoegd;2° in het derde lid worden tussen het woord "relocatie" en de zinsnede "van havenvoertuigen van categorie A1" de woorden "en operationeel transport met" ingevoegd;3° in het derde lid worden tussen de woorden "die tijdens de relocatie" en de woorden "stevig op het havenvoertuig" de woorden "en operationeel transport" ingevoegd.
Art. 12.In artikel 19 van hetzelfde besluit worden tussen de woorden "bij relocatie" en de woorden "van toepassing op havenvoertuigen" de woorden "en operationeel transport" ingevoegd.
Art. 13.In artikel 20 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in het tweede lid worden tussen de woorden "in geval van relocatie" en de zinsnede "is artikel 28" de woorden "en operationeel transport" ingevoegd;2° in het derde lid worden tussen de woorden "die tijdens de relocatie van" en de zinsnede "havenvoertuigen van categorie B1" de woorden "en operationeel transport met" ingevoegd.
Art. 14.In artikel 55 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° het woord "Slepen" wordt vervangen door de woorden "Bij slepen";2° het woord "buiten" wordt vervangen door de woorden "alleen de erkende havenvoertuigen binnen".
Art. 15.In artikel 56 van hetzelfde besluit worden de woorden "Voor slepen van havenvoertuigen" vervangen door de woorden "Voor slepen waarvan havenvoertuigen deel uitmaken".
Art. 16.In artikel 57 van hetzelfde besluit wordt de zinsnede "68, derde" vervangen door de zinsnede "67, zesde".
Art. 17.In artikel 61 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° het eerste lid wordt opgeheven;2° in het bestaande tweede lid, dat het eerste lid wordt, wordt de zinsnede "van categorie A2, A3, A4, B2, B3 en B4" opgeheven.
Art. 18.In artikel 63, § 2, eerste lid, van hetzelfde besluit wordt het woord "eigenaars" vervangen door het woord "gebruikers".
Art. 19.Artikel 64 van hetzelfde besluit wordt vervangen door wat volgt: "
Art. 64.Relocaties van en operationeel transport met havenvoertuigen die niet voldoen aan de bepalingen van artikelen 75, 76 en 84, en operationeel en bijzonder operationeel transport met havenvoertuigen die niet voldoen aan de bepalingen van artikel 94, kunnen alleen worden uitgevoerd nadat het Havenbedrijf daarvoor een vergunning heeft verleend.".
Art. 20.In artikel 65 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° de woorden "de HKD" worden vervangen door de woorden "het Havenbedrijf" en de woorden "De HKD" worden vervangen door de woorden "Het Havenbedrijf";2° er wordt een tweede lid toegevoegd dat luidt als volgt: "In afwijking van het eerste lid worden de vergunningen voor de relocatie van en het operationele transport met havenvoertuigen aangevraagd bij en afgeleverd door het Agentschap Wegen en Verkeer als de afmetingen of de massa van die havenvoertuigen, in voorkomend geval met inbegrip van de ondeelbare lading ervan, van die omvang zijn dat de relocaties of de operationele transporten alleen veilig kunnen worden uitgevoerd als het gebruik van de openbare weg voor het overige wegverkeer meer dan een uur volledig afgesloten is.In voorkomend geval zijn het decreet van 3 mei 2013Relevante gevonden documenten type decreet prom. 03/05/2013 pub. 13/06/2013 numac 2013035499 bron vlaamse overheid Decreet betreffende de bescherming van de verkeersinfrastructuur in geval van bijzonder wegtransport sluiten en de uitvoeringsbesluiten ervan van toepassing.".
Art. 21.In artikel 66 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° de woorden "de HKD" worden telkens vervangen door de woorden "het Havenbedrijf";2° in het eerste lid wordt het woord "hij" vervangen door de woorden "het Havenbedrijf";3° aan het eerste lid worden de woorden "als die een andere is dan het Havenbedrijf" toegevoegd;4° in het tweede lid wordt het woord "hij" vervangen door het woord "het";5° in het tweede lid, punt 2°, worden tussen de woorden "de organisator van" en de woorden "het operationele transport" de woorden "de relocatie of" ingevoegd;6° in het derde lid worden de woorden "De HKD" vervangen door de woorden "het Havenbedrijf".
Art. 22.In artikel 67 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° de woorden "De HKD" worden telkens vervangen door de woorden "Het Havenbedrijf";2° in het derde lid wordt de zinsnede "afdeling 4 en 5" vervangen door de zinsnede "artikel 76, § 2 en § 3"; 3° er wordt een vijfde lid toegevoegd, dat luidt als volgt: "De gebruiker van een havenvoertuig moet, voor het uitvoeren van de relocatie of het operationele transport, kennisnemen van de opgelegde voorwaarden van de vergunning en is verantwoordelijk voor de naleving ervan.".
Art. 23.In artikel 68 van hetzelfde besluit worden het tweede tot en met het vijfde lid opgeheven.
Art. 24.In artikel 72, eerste lid, van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in de eerste zin worden de woorden "jas en broek of een overall" vervangen door de woorden "geel retroreflecterend veiligheidshesje"; 2° de zin "Die jas en broek of overall zijn geel met aan de voor- en achterkant retroreflecterende stroken." wordt opgeheven.
Art. 25.In artikel 73 van hetzelfde besluit worden in het tweede lid de woorden "is geel en" opgeheven.
Art. 26.In titel 4, hoofdstuk 6, van hetzelfde besluit worden in het opschrift van afdeling 4 tussen de woorden "Relocatie van" en het woord "havenvoertuigen" de woorden "en operationeel transport met" ingevoegd.
Art. 27.In titel 4, hoofdstuk 6, afdeling 4, van hetzelfde besluit worden aan het opschrift van onderafdeling 1 de woorden "en operationeel transport op andere wegen dan de Noorderlaan, de Scheldelaan en de hoofdwegen" toegevoegd.
Art. 28.Artikel 75 van hetzelfde besluit wordt vervangen door wat volgt: "
Art. 75.Het Havenbedrijf bepaalt, op basis van de karakteristieken van de wegen en de kunstwerken en na verplicht en bindend advies van het Agentschap Wegen en Verkeer en het Departement Mobiliteit en Openbare Werken, de voorwaarden waaronder het verkeer met havenvoertuigen op havenlokale wegen mogelijk is. Die voorwaarden worden gepubliceerd op de website van het Havenbedrijf.
Het Havenbedrijf kan om redenen van verkeerscongestie bepaalde van die wegen uitsluiten van het verkeer met havenvoertuigen.
In het eerste lid wordt verstaan onder het Departement Mobiliteit en Openbare Werken: het Departement Mobiliteit en Openbare Werken, vermeld in artikel 28 van het besluit van de Vlaamse Regering van 3 juni 2005 met betrekking tot de organisatie van de Vlaamse administratie.
In het eerste lid wordt verstaan onder havenlokale wegen: de andere wegen dan de Noorderlaan, de Scheldelaan en de hoofdwegen.".
Art. 29.Artikel 76 van hetzelfde besluit wordt vervangen door wat volgt: "
Art. 76.§ 1. Met het behoud van de toepassing van artikel 75, eerste lid, is het verkeer met havenvoertuigen alleen mogelijk als aan al de volgende voorwaarden is voldaan: 1° de afstand tussen de achterste as of asgroep en het daaraan gekoppelde voertuig bedraagt minstens 3 meter;2° het verkeer met havenvoertuigen wordt niet uitgevoerd door havenvoertuigen met automatische geleiding;3° de afstand van de trajecten die afgelegd moeten worden met havenvoertuigen van categorie A1 en B1, bedraagt maximaal 1 kilometer, tenzij het relocatie betreft;4° de totale massa inclusief lading van de sleep waarvan een havenvoertuig van categorie B1 deel uitmaakt, bedraagt maximaal 60 ton;5° het verkeer met havenvoertuigen van categorie A1 en B1 vindt plaats buiten de tijdssloten van 7 tot 9 uur en van 17 tot 19 uur, tenzij de afstand van het traject maximaal 300 meter bedraagt of het relocatie betreft;6° het traject van het operationele transport met havenvoertuigen van categorie A1 en B1 omvat geen kunstwerken. Voorafgaand aan de relocatie of het operationele transport, moet het traject verkend worden als het havenvoertuig of de sleep van havenvoertuigen langer dan 25,25 meter is. § 2. De geldigheidsduur van de vergunning, vermeld in paragraaf 1, tweede lid, wordt in geval van relocatie op de volgende wijze bepaald: 1° als het traject korter dan een kilometer is en de totale massa van het voertuig of de sleep minder dan 80 ton bedraagt, is de vergunning geldig voor een periode van vijf jaar;2° als het traject korter dan een kilometer is en de totale massa van het voertuig of de sleep meer dan 80 ton bedraagt, is de vergunning geldig voor een periode van drie jaar;3° als het traject langer dan een kilometer is, is de vergunning geldig voor een periode van twee jaar. § 3. De geldigheidsduur van de vergunning, vermeld in paragraaf 1, tweede lid, wordt in geval van operationeel transport op de volgende wijze bepaald: 1° als de totale massa van het voertuig of de sleep, inclusief de lading, minder dan 80 ton bedraagt, is de vergunning geldig voor een periode van vijf jaar;2° als de totale massa van het voertuig of de sleep, inclusief de lading, minstens 80 ton en minder dan 100 ton bedraagt, is de vergunning geldig voor een periode van drie jaar; 3° als de totale massa van het voertuig of de sleep, inclusief de lading, meer dan 100 ton bedraagt, is de vergunning geldig voor een periode van twee jaar.".
Art. 30.Aan titel 4, hoofdstuk 6, afdeling 4, van hetzelfde besluit wordt in het opschrift van onderafdeling 2 de zinsnede "en operationeel transport met havenvoertuigen van categorie A1 en B1" toegevoegd.
Art. 31.In artikel 77 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° tussen de woorden "Relocaties van" en het woord "havenvoertuigen" worden de woorden "en operationele transporten met" ingevoegd;2° tussen het woord "havenvoertuigen" en de woorden "zijn verboden" wordt de zinsnede "categorie A1 en B1" ingevoegd.
Art. 32.Aan artikel 78 van hetzelfde besluit wordt de zinsnede "in geval van relocatie, en 15 kilometer per uur in geval van operationeel transport" toegevoegd.
Art. 33.In artikel 79, vierde lid, van hetzelfde besluit worden tussen de woorden "de relocatie" en de woorden "zijn de zwaai- en knipperlichten" de woorden "en het operationele transport" ingevoegd.
Art. 34.In artikel 80 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in het eerste lid worden tussen de zinsnede "van categorie A1" en de woorden "meer dan drie meter" de woorden "of de vervoerde lading" ingevoegd;2° in het tweede lid worden tussen de zinsnede "van categorie B1" en de woorden "meer dan drie meter" de woorden "of de vervoerde lading" ingevoegd.
Art. 35.In artikel 82 van hetzelfde besluit worden tussen de woorden "Tijdens de relocatie" en de woorden "zijn die lichten permanent" de woorden "en het operationele transport" ingevoegd.
Art. 36.In artikel 83 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in het eerste lid wordt tussen de woorden "Een havenvoertuig" en de woorden "dat breder is dan" de zinsnede "van categorie A1 en B1" ingevoegd;2° in het eerste lid wordt tussen de woorden "dan drie meter" en de zinsnede ", wordt voorafgegaan" het woord "vijftig" ingevoegd;3° in het derde lid wordt tussen de woorden "havenvoertuigen" en het woord "altijd assistentie" de zinsnede "van categorie A1 en B1" ingevoegd; 4° er wordt een vierde lid toegevoegd, dat luidt als volgt: "In geval van operationeel transport met een havenvoertuig van categorie A1 moet de lading zo vervoerd worden dat de zichtbaarheid van de bestuurder op de openbare weg gevrijwaard is.".
Art. 37.In titel 4, hoofdstuk 6, van hetzelfde besluit wordt het opschrift van afdeling 5 opgeheven.
Art. 38.In titel 4, hoofdstuk 6, afdeling 5, van hetzelfde besluit wordt het opschrift van onderafdeling 1 vervangen door wat volgt: "Onderafdeling 3. Vergunningsplichtige relocatie en operationeel transport op de Noorderlaan en de Scheldelaan".
Art. 39.In artikel 84 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in paragraaf 1 worden de woorden "Operationele transporten" vervangen door de woorden "Relocatie van en operationele transporten";2° in paragraaf 1 worden de woorden "op andere wegen dan de hoofdwegen" vervangen door de woorden "op de Noorderlaan en de Scheldelaan";3° in paragraaf 1, punt 1°, wordt het getal "25,25" vervangen door het getal "35";4° in paragraaf 1, punt 3°, wordt het getal "4,5" vervangen door het getal "4,8";5° in paragraaf 1, punt 7°, worden tussen de woorden "het operationele transport" en de woorden "wordt niet uitgevoerd" de woorden "of de relocatie" ingevoegd; 6° in paragraaf 1 wordt punt 8° vervangen door wat volgt: "8° havenvoertuigen van categorie A1 en B1 zijn onbeladen;"; 7° aan paragraaf 1 wordt een punt 9° toegevoegd, dat luidt als volgt: "9° de aslasten overschrijden de waarden uit de onderstaande tabel niet:
maximaal toegelaten massa als het traject geen wegen of kunstwerken omvat met een normale draagkracht.De wegen met normale draagkracht worden door het Havenbedrijf opgenomen in een geactualiseerde lijst die raadpleegbaar is op de website van het Havenbedrijf.
maximaal toegelaten massa als het traject geen wegen of kunstwerken omvat met een normale of een beperkt verhoogde draagkracht. De wegen met normale of beperkt verhoogde draagkracht worden door het Havenbedrijf opgenomen in een geactualiseerde lijst die raadpleegbaar is op de website van het Havenbedrijf.
1. massa per enkele as
12 ton
15 ton
2.1 massa per tandem (groep van twee opeenvolgende assen die na elkaar zijn geplaatst)
asafstand tussen het midden van de assen ? 1,5m
18 ton
20 ton
asafstand tussen het midden van de assen > 1,5m en ? 1,8m
24 ton
30 ton
2.2 massa per tridem (groep van drie opeenvolgende assen die na elkaar geplaatst zijn)
asafstand tussen het midden van de assen ? 1,5m
24 ton
27 ton
asafstand tussen het midden van elk van de opeenvolgende assen > 1,5m en ? 1,8m
32 ton
40 ton
3. maximaal toegelaten massa van enkelvoudige voertuigen
met twee assen (asafstand 1,8m)
24 ton
30 ton
met drie assen (minstens een asafstand > 1,8m tussen twee opeenvolgende assen en een minimale asafstand ? 1,5m voor de resterende as)
36 ton
45 ton
met vier assen: - ofwel samengesteld uit een combinatie van twee tandems, waarbij de onderlinge asafstand tussen die twee tandems minimaal 1,8 m is - ofwel samengesteld uit een combinatie van vier assen met een minimale asafstand van 1,8 m tussen elke as
48 ton
60 ton
8° in paragraaf 1 wordt het tweede lid opgeheven;9° paragraaf 2 wordt vervangen door wat volgt: " § 2.Als het traject kunstwerken omvat met een normale draagkracht, moeten de massa's van de assen, de assengroepen en de havenvoertuigen voldoen aan de voorwaarden van artikel 32bis van het besluit van 15 maart 1968. De wegen met normale draagkracht worden door het Havenbedrijf opgenomen in een geactualiseerde lijst die raadpleegbaar is op de website van het Havenbedrijf.
De totale massa van het voertuig of de sleep, inclusief lading, kan afwijken van artikel 32bis van het besluit van 15 maart 1968 als voldaan is aan de volgende voorwaarden: 1° de totale massa van het voertuig of de sleep, inclusief lading, bedraagt niet meer dan 60 ton;2° de totale massa is niet groter dan vijf en een halve keer de massa op de aangedreven assen; 3° de massa per tridem is, ongeacht de ophanging, beperkt tot de waarde die opgegeven wordt voor de mechanische ophanging, vermeld in artikel 32bis, 1.6.4, van het besluit van 15 maart 1968; 4° de formules, vermeld in artikel 32bis, 1.4.1.1, van het besluit van 15 maart 1968, worden toegepast vanaf elke individuele as of eerste as van een asgroep naar elke achterliggende individuele as of het middelpunt van een asgroep; 5° de som van de massa's onder de assen van de middenasaanhangwagen, die voortbewogen wordt door een andere middenasaanhangwagen, bedraagt niet meer dan de som van de massa's onder de assen van de trekkende middenasaanhangwagen."; 10° paragraaf 3 wordt vervangen door wat volgt: " § 3.Voorafgaand aan de relocatie of het operationele transport, moet het traject verkend worden als het havenvoertuig of de sleep van havenvoertuigen langer dan 25,25 meter is.".
Art. 40.Artikel 85 van hetzelfde besluit wordt vervangen door wat volgt: "
Art. 85.De geldigheidsduur van de vergunning, vermeld in artikel 84, § 3, is zoals bepaald in artikel 76, § 2 en § 3.".
Art. 41.In titel 4, hoofdstuk 6, van hetzelfde besluit wordt in het opschrift van de bestaande onderafdeling 2, die onderafdeling 4 wordt, het getal "2" telkens vervangen door het getal "4".
Art. 42.In artikel 92, tweede lid, wordt tussen de woorden "drie meter" en de zinsnede "is," het woord "vijftig" ingevoegd.
Art. 43.In titel 4, hoofdstuk 6, van hetzelfde besluit wordt het opschrift van de bestaande onderafdeling 3, die onderafdeling 5 wordt, vervangen door wat volgt: "Onderafdeling 5. Operationeel transport met havenvoertuigen op de hoofdwegen en aanvullende voorwaarden voor operationeel transport met havenvoertuigen van categorie A4 en B4".
Art. 44.Artikel 94 van hetzelfde besluit wordt vervangen door wat volgt: "
Art. 94.§ 1. Bijzonder operationeel transport op de hoofdwegen is alleen mogelijk als voldaan is aan al de volgende voorwaarden: 1° de breedte en hoogte van de ingezette havenvoertuigen overschrijdende maxima, vermeld in artikel 32bis van het besluit van 15 maart 1968, niet;2° de totale lengte van de ingezette havenvoertuigen, inclusief de lading, bedraagt maximaal 25,25 meter;3° de totale massa van de ingezette havenvoertuigen, inclusief de lading, bedraagt maximaal 60 ton;4° de ingezette havenvoertuigen bewegen zich op de hoofdwegen over het hele traject voort aan de geldende minimumsnelheid;5° er wordt geen gebruik gemaakt van havenvoertuigen met automatische geleiding;6° de aslasten en asafstanden overschrijden de waarden, vermeld in artikel 84, § 1, 9°, niet. In afwijking van het vorige lid, 2°, bedraagt de totale lengte van de ingezette havenvoertuigen, inclusief de lading, maximaal 18,75 meter als het bijzonder operationele transport gebruikmaakt van het op- en afritcomplex 13 van de hoofdweg R2. § 2. Als het traject kunstwerken omvat met een normale draagkracht die door het Havenbedrijf worden opgenomen in een geactualiseerde lijst die raadpleegbaar is op de website van het Havenbedrijf, moeten de massa's van de assen, de assengroepen en de havenvoertuigen voldoen aan de voorwaarden van artikel 32bis van het besluit van 15 maart 1968.
De totale massa van het voertuig of de sleep, inclusief lading, kan afwijken van artikel 32bis van het besluit van 15 maart 1968 als voldaan is aan de volgende voorwaarden: 1° de totale massa van het voertuig of de sleep, inclusief lading, bedraagt niet meer dan 60 ton;2° de totale massa is niet groter dan vijf en een halve keer de massa op de aangedreven assen; 3° de massa per tridem is, ongeacht de ophanging, beperkt tot de waarde die opgegeven wordt voor de mechanische ophanging, vermeld in artikel 32bis, 1.6.4, van het besluit van 15 maart 1968; 4° de formules, vermeld in artikel 32bis, 1.4.1.1, van het besluit van 15 maart 1968, worden toegepast vanaf elke individuele as of eerste as van een asgroep naar elke achterliggende individuele as of het middelpunt van een asgroep; 5° de som van de massa's onder de assen van de middenasaanhangwagen, die voortbewogen wordt door een andere middenasaanhangwagen, bedraagt niet meer dan de som van de massa's onder de assen van de trekkende middenasaanhangwagen. § 3. De snelheid van havenvoertuigen van categorie A4 of operationele transporten die uitsluitend met havenvoertuigen van categorie A4 en B4 uitgevoerd worden, bedraagt: 1° op de hoofdwegen binnen het havengebied: de maximale snelheid op de hoofdwegen, vermeld in artikel 11 van het besluit van 1 december 1975;2° op de overige wegen binnen het havengebied: maximaal 50 kilometer per uur, tenzij verkeersborden of de vergunning die conform artikel 84 en 85 voor het operationele transport is afgeleverd, of een voorwaarde van de HKD een lagere snelheid opleggen; 3° op de kunstwerken binnen het havengebied op andere wegen dan de hoofdwegen: maximaal 40 kilometer per uur.".
Art. 45.In artikel 99 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° de zinsnede "of waarvan de totale lengte meer dan 25,25 meter bedraagt en dat wordt uitgevoerd op andere wegen dan de hoofdwegen binnen het havengebied," wordt opgeheven; 2° er wordt een tweede lid toegevoegd, dat luidt als volgt: "Als de totale lengte van het operationele transport meer dan 25,25 meter bedraagt en het operationele transport wordt uitgevoerd op de Noorderlaan of de Scheldelaan, voldoet de bestuurder van het operationele transport aan de voorwaarden, vermeld in artikel 93.".
Art. 46.In hetzelfde besluit wordt het opschrift van titel 6 vervangen door wat volgt: "Titel 5. Inbreuken".
Art. 47.In artikel 100 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° de zinsnede "artikel 14bis, § 4, van het Decreet van 2 maart 1999 houdende het beleid en het beheer van de zeehavens" wordt vervangen door de zinsnede "artikel 15, § 2, van het decreet van 3 mei 2019Relevante gevonden documenten type decreet prom. 03/05/2019 pub. 01/07/2019 numac 2019013365 bron vlaamse overheid Decreet houdende de havenkapiteinsdienst type decreet prom. 03/05/2019 pub. 12/08/2019 numac 2019013704 bron vlaamse overheid Decreet houdende de gemeentewegen sluiten houdende de havenkapiteinsdienst";2° er wordt een tweede lid toegevoegd, dat luidt als volgt: "De volgende bepalingen van dit besluit bevatten een administratieve procedure of vereiste als vermeld in artikel 15, § 2, 1°, van het decreet van 3 mei 2019Relevante gevonden documenten type decreet prom. 03/05/2019 pub. 01/07/2019 numac 2019013365 bron vlaamse overheid Decreet houdende de havenkapiteinsdienst type decreet prom. 03/05/2019 pub. 12/08/2019 numac 2019013704 bron vlaamse overheid Decreet houdende de gemeentewegen sluiten houdende de havenkapiteinsdienst: 1° artikel 6, § 4;2° artikel 8, § 1, tweede lid;3° artikel 13, vierde lid;4° artikel 14;5° artikel 70, derde lid;6° artikel 93; 7° artikel 99.".
Art. 48.In hetzelfde besluit wordt het opschrift van titel 7 vervangen door wat volgt: "Titel 6. Slotbepalingen".
Art. 49.Dit besluit treedt in werking op 1 september 2024, met uitzondering van artikel 10 dat in werking treedt op 31 maart 2022.
Art. 50.De Vlaamse minister, bevoegd voor de weginfrastructuur en het wegenbeleid, is belast met de uitvoering van dit besluit.
Brussel, 17 mei 2024.
De minister-president van de Vlaamse Regering, J. JAMBON De Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken, L. PEETERS