gepubliceerd op 13 september 2013
Besluit van de Vlaamse Regering met betrekking tot de oprichting en de werking van de toegangspoort en van de gemandateerde voorzieningen in de integrale jeugdhulp en van de gerechtelijke jeugdhulpverlening in de regio Oost-Vlaanderen
6 SEPTEMBER 2013. - Besluit van de Vlaamse Regering met betrekking tot de oprichting en de werking van de toegangspoort en van de gemandateerde voorzieningen in de integrale jeugdhulp en van de gerechtelijke jeugdhulpverlening in de regio Oost-Vlaanderen
De Vlaamse Regering, Gelet op het decreet van 12 juli 2013 betreffende de integrale jeugdhulp;
Gelet op de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen inzonderheid op artikel 20 en 87, § 1;
Gelet op het decreet van 27 juni 1990 houdende oprichting van een Vlaams Fonds voor de Sociale Integratie van Personen met een Handicap;
Gelet op het kaderdecreet Bestuurlijk Beleid van 18 juli 2003, inzonderheid op artikel 6, § 2, eerste lid, en artikel 7, derde lid;
Gelet op het decreet van 7 mei 2004 betreffende de rechtspositie van de minderjarige in de integrale jeugdhulp, artikel 24, § 2;
Gelet op het decreet van 7 maart 2008 inzake bijzondere jeugdbijstand;
Gelet op het decreet van 19 december 2008 houdende bepalingen tot begeleiding van de begroting 2009, artikel 37;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 13 juli 1994 inzake de erkenningsvoorwaarden en de subsidienormen voor de voorzieningen van de bijzondere jeugdbijstand;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 15 december 2000 houdende vaststelling van de voorwaarden van toekenning van een persoonlijke-assistentiebudget aan personen met een handicap;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 17 maart 2006 betreffende de regie van de zorg en bijstand tot sociale integratie van personen met een handicap en betreffende de erkenning en subsidiëring van een Vlaams Platform van verenigingen van personen met een handicap;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 24 oktober 2008 tot uitvoering van het decreet van 7 maart 2008 inzake bijzondere jeugdbijstand en het kaderdecreet Bestuurlijk Beleid van 18 juli 2003;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 24 april 2009 tot vaststelling van de voorwaarden voor de experimentele subsidiëring van een aanvullend geïndividualiseerd hulpaanbod in de intersectorale aanpak van prioritair toe te wijzen hulpvragen;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 20 april 2012 betreffende de aanwijzing van een persoon die de minderjarige bijstaat bij de uitoefening van zijn rechten in de integrale jeugdhulp wanneer de minderjarige en zijn ouders tegenstrijdige belangen hebben en de minderjarige niet in staat is om zelf een bijstandspersoon aan te wijzen of niemand het ouderlijk gezag uitoefent;
Gelet op het akkoord van de Vlaamse minister, bevoegd voor de begroting, gegeven op 12 juli 2013;
Overwegende dat het decreet betreffende de integrale jeugdhulp werd goedgekeurd door het Vlaams Parlement en op 12 juli 2013 werd bekrachtigd door de Vlaamse Regering;
Overwegende dat via voorliggend besluit een deel van het decreet van 12 juli 2013 betreffende de integrale jeugdhulp vervroegd in werking treedt in de voorstartregio, met name de provincie Oost-Vlaanderen; dat met dit besluit de nieuwe instanties, de toegangspoort en de gemandateerde voorzieningen, vervroegd geïnstalleerd worden en de nieuwe werking van de sociale diensten voor gerechtelijke jeugdhulpverlening vervroegd gerealiseerd wordt in de voorstartregio; dat de ervaringen in de voorstartregio moeten bijdragen tot een vlotte operationele opstart van de nieuwe instanties in heel Vlaanderen, voornamelijk met betrekking tot de uitrol van de werkingsprocessen van de teams in de toegangspoort en de gemandateerde voorzieningen, de stabiliteit van de nieuwe ICT-omgeving en de werking van de nieuwe applicaties, de communicatie, vorming en voorbereiding voor alle rechtstreeks betrokkenen in de jeugdhulpverlening;
Overwegende dat het advies van de Raad van State werd aangevraagd op 12 juli 2013, dat het ontwerpbesluit in de rol van de afdeling Wetgeving van de Raad van State werd ingeschreven op 15 juli 2013, dat de termijn van 30 dagen inging op 16 juli 2013 en verstreek op 14 augustus 2013;
Op voorstel van de Vlaamse minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin en de Vlaamse minister van Onderwijs, Jeugd, Gelijke Kansen en Brussel;
Na beraadslaging, Besluit : HOOFDSTUK 1. - Algemene bepalingen
Artikel 1.In dit besluit wordt verstaan onder : 1° aanmelder : de jeugdhulpaanbieder of de andere persoon of voorziening die jeugdhulpverlening aanbiedt en die een minderjarige aanmeldt bij de toegangspoort of bij een gemandateerde voorziening, met toepassing van artikel 20, eerste lid, en artikel 34 van het decreet van 12 juli 2013 betreffende de integrale jeugdhulp;2° aanvraagdocument : het document dat wordt ingediend bij de toegangspoort voor de aanvraag van niet rechtstreeks toegankelijke jeugdhulpverlening, vermeld in artikel 18, § 1 en § 3, van het decreet van 12 juli 2013 betreffende de integrale jeugdhulp;3° decreet van 7 maart 2008 : het decreet van 7 maart 2008 inzake bijzondere jeugdbijstand;4° decreet van 12 juli 2013 : het decreet van 12 juli 2013 betreffende de integrale jeugdhulp;5° erkend multidisciplinair team : een jeugdhulpaanbieder die door het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap is erkend als multidisciplinair team, met toepassing van het besluit van de Vlaamse Regering van 24 juli 1991 betreffende de indiening en afhandeling van de aanvraag tot ondersteuning bij het Vlaams Agentschap voor Personen met een handicap;6° feitelijke verblijfplaats : het adres waar de minderjarige feitelijk verblijft en dat zijn woonplaats niet is;7° gerechtelijke maatregelen : de maatregelen, vermeld in artikel 48, § 1 van het decreet van 12 juli 2013 betreffende de integrale jeugdhulp;8° handelingsplan : een document als vermeld in artikel 58 van het decreet van 12 juli 2013 en in artikel 24 van dit besluit;9° indicatiestellingsverslag : het verslag van het team Indicatiestelling, vermeld in artikel 21, eerste lid, 2°, van het decreet van 12 juli 2013 of van de sociale dienst;10° indicatiestellingsvoorstel : een voorstel van indicatiestellingsverslag in termen van typemodules dat voor een minderjarige kan worden ingediend bij de toegangspoort door een erkend multidisciplinair team of een gemandateerde voorziening;11° jeugdhulpverleningsplan : een document dat wordt opgemaakt door de gemandateerde voorziening of de sociale dienst en waarin de doelstellingen en verwachtingen ten aanzien van de minderjarige, zijn ouders en, in voorkomend geval, zijn opvoedingsverantwoordelijken en de betrokken jeugdhulpaanbieder zijn opgenomen;12° minister : de Vlaamse minister bevoegd voor de bijstand aan personen;13° ministers : de Vlaamse minister bevoegd voor de bijstand aan personen en de Vlaamse minister bevoegd voor het onderwijs;14° persoonlijke-assistentiebudget : het budget, vermeld in artikel 16, 2°, van het decreet van 7 mei 2004 tot oprichting van het intern verzelfstandigd agentschap met rechtspersoonlijkheid Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap;15° verzoek van de jeugdrechter : een verzoek van de jeugdrechter aan de toegangspoort om niet rechtstreeks toegankelijke jeugdhulpverlening, als vermeld in artikel 55 van het decreet van 12 juli 2013;16° Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap : het intern verzelfstandigd agentschap met rechtspersoonlijkheid Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap, vermeld in artikel 3 van het decreet van 7 mei 2004 tot oprichting van het intern verzelfstandigd agentschap met rechtspersoonlijkheid Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap;17° woonplaats : het adres waar de minderjarige officieel gedomicilieerd is.
Art. 2.De regio integrale jeugdhulp Oost-Vlaanderen komt overeen met de provincie Oost-Vlaanderen.
Art. 3.Voor de toepassing van dit besluit worden de voogden voor niet-begeleide minderjarige vreemdelingen, vermeld in artikel 8 van de programmawet van 24 december 2002, Titel XIII, Hoofdstuk VI, gelijkgesteld met opvoedingsverantwoordelijken.
Een niet-begeleide minderjarige vreemdeling is iedere persoon voor wie de voorwaarden, vermeld in artikel 5 van de voormelde wet, vervuld zijn. HOOFDSTUK 2. - De toegangspoort Afdeling 1. - Algemene bepalingen
Art. 4.De toegangspoort is voor de regio Oost-Vlaanderen centraal gevestigd in de hoofdplaats van de provincie Oost-Vlaanderen.
Art. 5.§ 1. Een aanvraag voor niet rechtstreeks toegankelijke jeugdhulpverlening gebeurt, in de hieronder bepaalde volgorde, door de toegangspoort als : 1° de minderjarige zijn woonplaats heeft in de provincie Oost-Vlaanderen;2° de minderjarige zijn feitelijke verblijfplaats heeft in de provincie Oost-Vlaanderen;3° de ouders of de opvoedingsverantwoordelijken van de minderjarige hun feitelijke verblijfplaats hebben in de provincie Oost-Vlaanderen. In uitzonderlijke gevallen kan van de volgorde, vermeld in het eerste lid, worden afgeweken.
De Vlaamse ministers bepalen de nadere regels voor de behandeling van dossiers door de toegangspoort in de gevallen waarin tijdens de behandeling van een dossier door de toegangspoort de betrokken minderjarige, zijn ouders of opvoedingsverantwoordelijke van woonplaats of verblijfplaats veranderen en die woonplaats of verblijfplaats zich niet meer in de provincie Oost-Vlaanderen bevindt. § 2. Tijdens de behandeling van een dossier door de toegangspoort kan door het team Jeugdhulpregie worden samengewerkt met het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap, met het Bureau voor Bijzondere Jeugdbijstand, vermeld in artikel 16 van het decreet van 7 maart 2008, met de Bemiddelingscommissie voor Bijzondere Jeugdbijstand, vermeld in artikel 26 van het voormelde decreet of met de sociale diensten voor gerechtelijke jeugdbijstand, vermeld in artikel 44 van het voormelde decreet, die bevoegd zijn in de andere regio's integrale jeugdhulp, met het oog op de uitvoering van de niet rechtstreeks toegankelijke jeugdhulpverlening.
Voor de samenwerking, vermeld in het eerste lid, worden de volgende documenten aan elkaar gelijkgesteld : 1° de indicatiestellingsverslagen;2° de beslissingen over de toewijzing van het Vlaams Agentschap voor Personen met een handicap, vermeld in artikel 10 van het besluit van de Vlaamse Regering van 24 juli 1991 betreffende de indiening en afhandeling van de aanvraag tot ondersteuning bij het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap;3° de beslissingen van het Bureau voor Bijzondere Jeugdbijstand, vermeld in artikel 52 van het besluit van de Vlaamse Regering van 24 oktober 2008 tot uitvoering van het decreet van 7 maart 2008 en het kaderdecreet Bestuurlijk Beleid van 18 juli 2003. Voor de samenwerking, vermeld in het eerste lid, worden een verzoek van de jeugdrechter en vragen van de sociale diensten voor gerechtelijke jeugdbijstand of van jeugdrechters in het kader van de gerechtelijke jeugdbijstand, vermeld in hoofdstuk IV van het decreet van 7 maart 2008, aan elkaar gelijkgesteld.
Art. 6.De toegangspoort kan voor de inbreng van relevante expertise bij de indicatiestelling en de jeugdhulpregie een beroep doen op externe deskundigen of organisaties die niet betrokken zijn bij de jeugdhulpverlening voor dat dossier. De ministers bepalen om welke expertises het kan gaan en bepalen de voorwaarden en de procedure, met inbegrip van de financiële implicaties, voor die samenwerking. Afdeling 2. - Werking van de toegangspoort
Art. 7.De ministers bepalen op welke wijze een aanmelding bij de toegangspoort, als vermeld in artikel 18, § 1 en § 3, artikel 23, 27, 28 en 29 van het decreet van 12 juli 2013 gebeurt, welke gegevens de aanmelding bevat en ze leggen het aanvraagdocument vast.
Personen of voorzieningen die jeugdhulpverlening aanbieden en die geen jeugdhulpaanbieder zijn, zijn gemachtigd als aanmelder bij de toegangspoort op voorwaarde dat ze behoren tot de categorieën, vermeld in bijlage 1, die bij dit besluit is gevoegd.
Als een personeelslid van een erkend multidisciplinair team, van een gemandateerde voorziening of van een sociale dienst betrokken wordt bij het proces van de aanmelding, wordt die onmiddellijk de aanmelder voor het dossier bij de toegangspoort en neemt hij in voorkomend geval het dossier over van de persoon die als eerste de aanmelding heeft opgestart bij de toegangspoort. Als er verschillende van de actoren, vermeld in deze paragraaf, betrokken zijn bij de aanmelding, wordt in overleg vastgelegd wie de rol van aanmelder opneemt.
De ministers bepalen de nadere regels voor de behandeling van aanvragen tot tenlasteneming van individuele materiële bijstand voor de sociale integratie van personen met een handicap, als vermeld in artikel 18, § 2, van het decreet van 12 juli 2013.
Art. 8.De aanmelder bij de toegangspoort is tijdens het proces bij de toegangspoort verantwoordelijk voor : 1° de opmaak en indiening van het aanvraagdocument;2° het overleg met de minderjarige, zijn ouders en, in voorkomend geval, zijn opvoedingsverantwoordelijken en het verkrijgen van de uitdrukkelijke instemming van die personen met de opdracht vermeld in punt 1° ;3° het betrekken van andere jeugdhulpaanbieders of andere personen of voorzieningen die jeugdhulpverlening aanbieden, bij de opdracht, vermeld in punt 1°, als dat door hem of door anderen nuttig wordt geacht;4° de communicatie tijdens de indicatiestelling en de jeugdhulpregie tussen de toegangspoort en de minderjarige, zijn ouders en, in voorkomend geval, zijn opvoedingsverantwoordelijken en zo nodig met andere betrokkenen;5° de coördinatie tijdens de indicatiestelling en jeugdhulpregie van de jeugdhulpverlening die geboden wordt aan de minderjarige, zijn ouders en, in voorkomend geval, zijn opvoedingsverantwoordelijken.
Art. 9.Het team Indicatiestelling heeft de volgende opdrachten : 1° het beslist over de inhoud van het indicatiestellingsverslag of de kennisgeving;2° het beslist, in voorkomend geval, over de wenselijkheid en de grootteorde van het persoonlijke-assistentiebudget, op voorwaarde dat het is opgenomen in een indicatiestellingsvoorstel van een erkend multidisciplinair team;3° het beslist over de voortzetting, vermeld in artikel 18, § 3 van het decreet van 12 juli 2013;4° het adviseert, in voorkomend geval, over de storting van het resterende bedrag van een derde van de kinderbijslag op een spaarboekje, geopend op naam van de betrokken minderjarige. Een voortzetting van de jeugdhulpverlening, vermeld in punt 3°, kan enkel toegekend worden indien het indicatiestellingsverslag typemodules bevat die kunnen worden ingezet voor personen ouder dan 18 jaar.
In het geval het team Indicatiestelling bijkomende relevante gegevens vraagt, zoals vermeld in artikel 22 van het decreet van 12 juli 2013, bepaalt ze in onderling overleg met de betrokken aanmelder of het erkend multidisciplinair team, de termijn voor de aanlevering van die gegevens. In het geval deze gegevens niet binnen de afgesproken termijn worden aangeleverd kan het team Indicatiestelling het dossier overmaken aan een ander erkend multidisciplinair team of toch zelf het indicatiestellingsverslag of de kennisgeving afwerken.
Als de minderjarige, zijn ouders en, in voorkomend geval, zijn opvoedingsverantwoordelijken in het aanvraagdocument of in de loop van de indicatiestelling vragen om gehoord te worden, organiseert het team Indicatiestelling een overleg met hen. Het team Indicatiestelling brengt de aanmelder daarvan op de hoogte.
De ministers bepalen de wijze waarop de indicatiestelling en de herindicatiestelling, vermeld in artikel 23 van het decreet van 12 juli 2013, verlopen en bepalen de nadere regels voor het indicatiestellingsverslag en de kennisgeving. De ministers bepalen tevens op welke wijze het vragen en aanreiken van bijkomende gegevens, vermeld in het derde lid van dit artikel, verloopt.
Art. 10.De indicatiestelling voldoet aan de volgende kwaliteitsvereisten : 1° ze garandeert de multidisciplinariteit en deskundigheid in de beoordeling van de aanmelding bij de toegangspoort en ze is maximaal onderbouwd en samenhangend;2° ze komt tot stand in volledige onafhankelijkheid van het aanbod van jeugdhulpverlening;3° ze sluit maximaal aan bij de hulpvraag van de minderjarige, zijn ouders en, in voorkomend geval, zijn opvoedingsverantwoordelijken en ze verloopt voor die personen op een transparante wijze;4° ze houdt maximaal rekening met de mogelijkheden en beperkingen van de personen, vermeld in punt 3°, en van de personen uit de leefomgeving van de minderjarige;5° ze opteert bij een gelijke efficiëntie en effectiviteit voor de minst ingrijpende vorm van jeugdhulpverlening;6° ze gaat voor elk dossier waarbij uithuisplaatsing aangewezen is, na of overwogen is of typemodules pleegzorg in aanmerking komen voor de minderjarige, zijn ouders en, in voorkomend geval, zijn opvoedingsverantwoordelijken of overweegt dit in voorkomend geval zelf.
Art. 11.De erkende multidisciplinaire teams worden voor de aanlevering van documenten in het kader van een afhandeling van een aanvraag om niet rechtstreeks toegankelijke jeugdhulpverlening ter uitvoering van het decreet van 12 juli 2013 en van dit besluit gefinancierd door het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap. De financiering verloopt op de volgende wijze : 1° ze ontvangen een vergoeding van 335 euro voor de opmaak van het aanvraagdocument met een bepaling van de doelgroep en een indicatiestellingsvoorstel, in voorkomend geval met inbegrip van een adviesrapport als vermeld in artikel 9, § 3, 6°, van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 juli 2001 tot vaststelling van de criteria, voorwaarden en refertebedragen van de tussenkomsten in de individuele materiële bijstand voor de sociale integratie van personen met een handicap;2° ze ontvangen een vergoeding van 307, 84 euro als er individuele materiële bijstand als vermeld in artikel 2, 3°, van het voormelde besluit wordt aangevraagd en alleen een adviesrapport als vermeld in artikel 9, § 3, 6° van het voormelde besluit, moet worden opgemaakt;3° ze ontvangen een vergoeding van 307, 84 euro voor de opmaak van de gemotiveerde inschaling van de beperkingen en behoeften op het vlak van algemene en instrumentele assistentie bij de handelingen van het dagelijkse leven, vermeld in artikel 6, tweede lid, 1°, van het besluit van de Vlaamse Regering van 15 december 2000 houdende vaststelling van de voorwaarden van toekenning van een persoonlijke-assistentiebudget aan personen met een handicap, en voor het advies over de wenselijkheid en de grootteorde van het persoonlijke-assistentiebudget. Noch het erkende multidisciplinaire team of zijn inrichtende macht, noch de medewerkers die eraan verbonden zijn, mogen voor de opmaak van een aanvraagdocument, een adviesrapport of een gemotiveerde inschaling van de beperkingen en behoeften op het vlak van algemene en instrumentele assistentie bij de handelingen van het dagelijkse leven een andere vergoeding of beloning vragen of aanvaarden dan de vergoedingen, vermeld in dit artikel, die door het agentschap worden betaald.
Art. 12.§ 1. Het team Jeugdhulpregie beslist in voorkomend geval over : 1° de prioritering van een dossier;2° de toekenning van een aanvullend geïndividualiseerd hulpaanbod, vermeld in artikel 67, tweede lid, van het decreet van 12 juli 2013;3° de storting van het resterende bedrag van een derde van de kinderbijslag op een spaarboekje, geopend op naam van de betrokken minderjarige. De bedragen, ingeschreven op de spaarboekjes van de minderjarigen die geplaatst zijn overeenkomstig de jeugdbijstandsregeling, vermeld in artikel 67 van het decreet van 7 maart 2008, kunnen niet worden afgehaald zonder uitdrukkelijke machtiging van de toegangspoort, het ondersteuningscentrum of de jeugdrechter. § 2. De prioritering, vermeld in paragraaf 1, 1°, houdt in dat een van de twee volgende zaken gebeurt met het betrokken dossier : 1° het krijgt voorrang waardoor jeugdhulpaanbieders alleen van een opname van het dossier kunnen afzien als ze dat motiveren en als het team Jeugdhulpregie akkoord gaat met de opname door de jeugdhulpaanbieder van een ander dossier;2° het wordt een dossier als vermeld in artikel 26, § 1, eerste lid, 6°, van het decreet van 12 juli 2013. De prioritering, vermeld in het eerste lid, 1°, kan geen betrekking hebben op de dossiers, vermeld in artikel 26, derde lid, van het decreet van 12 juli 2013.
De ministers bepalen de criteria en procedure voor de prioritering, vermeld in het eerste lid, 1°. § 3. De toekenning van een aanvullend geïndividualiseerd hulpaanbod, vermeld in paragraaf 1, 2°, houdt in dat het team Jeugdhulpregie, binnen de grenzen van de aan het team toegewezen kredieten, daarvoor het bedrag bepaalt en de middelen toewijst aan de personen of voorzieningen die jeugdhulpverlening aanbieden en die het aanvullende geïndividualiseerde hulpaanbod uitvoeren. Per dossier kan het aanvullende geïndividualiseerde hulpaanbod gesubsidieerd worden tot een bedrag van maximaal 20.000 euro per jaar.
De ministers bepalen de voorwaarden en de procedure voor de subsidiëring van een aanvullend geïndividualiseerd hulpaanbod. § 4. De ministers bepalen de wijze waarop de jeugdhulpregie, de herziening van de jeugdhulpverleningsbeslissing en de versnelde indicatiestelling en toewijzing, vermeld in artikel 26, 27 en 28 van het decreet van 12 juli 2013, verlopen en bepalen de nadere regels voor de jeugdhulpverleningsbeslissing en het jeugdhulpverleningsvoorstel.
Art. 13.De jeugdhulpregie voldoet aan de volgende kwaliteitsvereisten : 1° ze resulteert in een samenhangend aanbod van jeugdhulpverlening dat naar aard, omvang, urgentie, locatie en doel zo veel mogelijk aansluit bij de geïndiceerde jeugdhulpverlening;2° ze garandeert een maximale participatie van de minderjarige, zijn ouders en, in voorkomend geval, zijn opvoedingsverantwoordelijken;3° ze verloopt op een transparante en naadloze wijze voor de personen, vermeld in punt 2° ;4° ze komt tijdig tot stand met minstens een eerste jeugdhulpverleningsvoorstel voor de minderjarige binnen een maximale termijn van vijftien werkdagen nadat het team Jeugdhulpregie het indicatiestellingsverslag heeft ontvangen.
Art. 14.Er wordt een Intersectorale Regionale Prioriteitencommissie opgericht in de regio integrale jeugdhulp Oost-Vlaanderen. Die bestaat uit de regionale prioriteitencommissie, vermeld in artikel 8/1 van het besluit van de Vlaamse Regering van 17 maart 2006 betreffende de regie van de zorg en bijstand tot sociale integratie van personen met een handicap en betreffende de erkenning en subsidiëring van een Vlaams Platform van verenigingen van personen met een handicap, aangevuld met een vertegenwoordiger van het team Jeugdhulpregie en een vertegenwoordiger van de gemandateerde voorzieningen.
De leden van de Intersectorale Regionale Prioriteitencommissie moeten gemachtigd worden door het agentschap Jongerenwelzijn om inzage te kunnen krijgen in de dossiers bij de toegangspoort, met het oog op de uitvoering van hun opdrachten, vermeld in het decreet van 12 juli 2013 en in dit besluit.
Art. 15.De Intersectorale Regionale Prioriteitencommissie beslist over de prioritering van een dossier, vermeld in artikel 26, § 1, derde lid, van het decreet van 12 juli 2013, en, in voorkomend geval, over de toekenning van het persoonsvolgende convenant.
De prioritering, vermeld in het eerste lid, houdt in dat een dossier voorrang krijgt waardoor jeugdhulpaanbieders alleen van een opname van het dossier kunnen afzien als ze dat motiveren en als het team Jeugdhulpregie ermee akkoord gaat dat de jeugdhulpaanbieder een ander dossier opneemt.
Het persoonsvolgende convenant, vermeld in het eerste lid, is een convenant als vermeld in artikel 3 van het besluit van de Vlaamse Regering van 19 juli 2002 houdende maatregelen om tegemoet te komen aan de noodzaak tot leniging van dringende behoeften van personen met een handicap.
De ministers bepalen de criteria en voorwaarden voor de prioritering, vermeld in het eerste lid. HOOFDSTUK 3. - De gemandateerde voorzieningen Afdeling 1. - Algemene bepalingen
Art. 16.Het Ondersteuningscentrum Jeugdzorg en het Vertrouwenscentrum Kindermishandeling zijn erkend als gemandateerde voorziening in de provincie Oost-Vlaanderen.
De opgerichte Ondersteuningscentra en het Vertrouwenscentrum Kindermishandeling zijn opgenomen in de onderstaande tabel, samen met het werkgebied ervan.
ONDERSTEUNINGSCENTRUM
WERKGEBIED
1° Aalst
bestuurlijk arrondissement Aalst; 2° Dendermonde
bestuurlijk arrondissement Dendermonde; 3° Gent
bestuurlijk arrondissement Gent - Eeklo; 4° Oudenaarde
bestuurlijk arrondissement Oudenaarde; 5° Sint-Niklaas
bestuurlijk arrondissement Sint-Niklaas; VERTROUWENSCENTRUM KINDERMISHANDELING
WERKGEBIED
1° Vertrouwenscentrum Oost-Vlaanderen
provincie Oost-Vlaanderen
Art.17. § 1. Een aanmelding van een verontrustende situatie wordt, in de hieronder bepaalde volgorde, ingediend bij een gemandateerde voorziening binnen het werkgebied waarin : 1° de minderjarige zijn woonplaats heeft;2° de minderjarige zijn feitelijke verblijfplaats heeft;3° de ouders of de opvoedingsverantwoordelijken van de minderjarige hun feitelijke verblijfplaats hebben. In uitzonderlijke gevallen kan van de volgorde, vermeld in het eerste lid, worden afgeweken.
De minister bepaalt de nadere regels voor de behandeling van dossiers door de gemandateerde voorziening in de gevallen waarin tijdens de behandeling van een dossier door de gemandateerde voorziening de betrokken minderjarige, zijn ouders of opvoedingsverantwoordelijken van woonplaats of verblijfplaats veranderen en die woonplaats of verblijfplaats zich niet meer in de provincie Oost-Vlaanderen bevindt.
Art. 18.Tijdens de behandeling van een dossier door de gemandateerde voorziening kan door de gemandateerde voorziening worden samengewerkt met het Bureau voor Bijzondere Jeugdbijstand, vermeld in artikel 16 van het decreet van 7 maart 2008 of met de sociale diensten voor gerechtelijke jeugdbijstand, vermeld in artikel 44 van het voormelde decreet, met het oog op het onderzoek van de verontrustende situatie of met het oog op de opvolging van de jeugdhulpverlening aan de minderjarige, zijn ouders en, in voorkomend geval, zijn opvoedingsverantwoordelijken.
Voor de samenwerking, vermeld in het eerste lid, worden de volgende documenten aan elkaar gelijkgesteld : 1° de beslissingen, vermeld in artikel 34 van het decreet van 12 juli 2013;2° de beslissingen van het Bureau voor Bijzondere Jeugdbijstand, vermeld in artikel 52 van het besluit van de Vlaamse Regering van 24 oktober 2008 tot uitvoering van het decreet van 7 maart 2008 inzake bijzondere jeugdbijstand en het kaderdecreet Bestuurlijk Beleid van 18 juli 2003. Afdeling 2. - Werking van de gemandateerde voorzieningen
Art. 19.De minister bepaalt op welke wijze de aanmelding bij de gemandateerde voorziening gebeurt, welke gegevens de aanmelding bevat en hij legt daarvoor het standaarddocument vast.
Personen of voorzieningen die jeugdhulpverlening aanbieden en die geen jeugdhulpaanbieder zijn, zijn gemachtigd als aanmelder bij de gemandateerde voorziening op voorwaarde dat ze behoren tot de categorieën, vermeld in de bijlage, die bij dit besluit is gevoegd.
Art. 20.De gemandateerde voorziening informeert de aanmelder, de minderjarige, zijn ouders en, in voorkomend geval, zijn opvoedingsverantwoordelijken over : 1° de opdracht en het mandaat van de gemandateerde voorziening;2° de rechten en de plichten van de minderjarige, zijn ouders en, in voorkomend geval, zijn opvoedingsverantwoordelijken;3° de bestaande klachtenprocedures.
Art. 21.§ 1. De gemandateerde voorziening doorloopt tijdens het onderzoek minstens de volgende stappen : 1° het in kaart brengen van de situatie van de minderjarige, zijn ouders en, in voorkomend geval, zijn opvoedingsverantwoordelijken en de personen uit zijn leefomgeving, en het verzamelen van alle nodige gegevens, met inbegrip van de lopende jeugdhulpverlening, die nodig zijn om de maatschappelijke noodzaak van jeugdhulpverlening adequaat in te schatten;2° zo nodig de opmaak van een indicatiestellingsvoorstel waarin bepaald wordt welke jeugdhulpverlening minimaal noodzakelijk is om de veiligheid en de ontplooiingskansen van de minderjarige te garanderen. Als uithuisplaatsing aangewezen is, overweegt de gemandateerde voorziening voor elk dossier in eerste instantie of typemodules pleegzorg in aanmerking komen voor de minderjarige, zijn ouders en, in voorkomend geval, zijn opvoedingsverantwoordelijken.
Gedurende het verloop van het onderzoek betrekt de gemandateerde voorziening de minderjarige, zijn ouders en, in voorkomend geval, zijn opvoedingsverantwoordelijken maximaal bij elke fase van het onderzoek en organiseert ze minimaal een gesprek, waarin die personen, de aanmelder en de gemandateerde voorziening de mogelijkheid krijgen om hun visie naar voren te brengen. § 2. Als in de loop van het onderzoek blijkt dat voor andere minderjarigen uit de leefomgeving van de minderjarige die bij de minderjarige inwonen, de veiligheid of de ontplooiingskansen of beide niet gewaarborgd zijn, kan de gemandateerde voorziening haar opdracht uitbreiden met betrekking tot die personen. De gemandateerde voorziening brengt de betrokken minderjarigen, hun ouders en, in voorkomend geval, hun opvoedingsverantwoordelijken daar zo snel mogelijk van op de hoogte. § 3. De duur van het onderzoek bedraagt maximaal 65 werkdagen. In spoedeisende gevallen kan de gemandateerde voorziening een gemotiveerde beslissing nemen over de maatschappelijke noodzaak waarbij de stappen van het onderzoek, vermeld in dit artikel versneld worden uitgevoerd.
Art. 22.De beslissing, vermeld in artikel 34 van het decreet van 12 juli 2013, bevat minstens de volgende elementen : 1° een oordeel of jeugdhulpverlening maatschappelijk noodzakelijk is;2° zo nodig een indicatiestellingsvoorstel;3° de wijze waarop de gemandateerde voorziening de jeugdhulpverlening zal opvolgen, als vermeld in artikel 35 en 36 van het decreet van 12 juli 2013. In geval van een uitbreiding van het onderzoek, als vermeld in artikel 21, § 2, van dit besluit, maakt de gemandateerde voorziening een beslissing, als vermeld in het eerste lid, op ten aanzien van iedere minderjarige afzonderlijk.
De gemandateerde voorziening brengt de minderjarige, zijn ouders en, in voorkomend geval, zijn opvoedingsverantwoordelijken schriftelijk op de hoogte van de beslissing, vermeld in het eerste lid, en licht de beslissing toe in een gesprek met die personen en de aanmelder.
Art. 23.De gemandateerde voorziening installeert observerend casemanagement in het kader van de opvolging, vermeld in artikel 35 van het decreet van 12 juli 2013, in elke situatie waarin jeugdhulpverlening loopt of opgestart kan worden en waarin die jeugdhulpverlening de ontplooiingskansen van de minderjarige voldoende kan waarborgen. De gemandateerde voorziening volgt de jeugdhulpverlening op en komt tussenbeide in de volgende gevallen : 1° op verzoek van de betrokken jeugdhulpaanbieder of de minderjarige, zijn ouders en, in voorkomend geval, zijn opvoedingsverantwoordelijken;2° na kennisname van een ingrijpende gebeurtenis of van gewijzigde omstandigheden als die invloed hebben op de jeugdhulpverlening.
Art. 24.Als de opvolging, vermeld in artikel 23 van dit besluit, niet volstaat om de veiligheid en de ontplooiingskansen van de minderjarige te garanderen, installeert de gemandateerde voorziening het interveniërende casemanagement, vermeld in artikel 36 van het decreet van 12 juli 2013. De gemandateerde voorziening neemt daarbij zelf het initiatief om de jeugdhulpverlening te organiseren.
De gemandateerde voorziening werkt na overleg met de minderjarige, zijn ouders en, in voorkomend geval, zijn opvoedingsverantwoordelijken en in samenspraak met de betrokken jeugdhulpaanbieder zelf een jeugdhulpverleningsplan uit. De betrokken jeugdhulpaanbieder stelt minstens een handelingsplan op dat de inhoudelijke invulling bevat van het jeugdhulpverleningsplan en verschaft de gemandateerde voorziening alle nodige informatie voor de opvolging door de gemandateerde voorziening.
Met behoud van de toepassing van artikel 38 van het decreet van 12 juli 2013 en conform de afspraken die gemaakt zijn in het jeugdhulpverleningsplan, onderhoudt de gemandateerde voorziening regelmatige contacten met de betrokken jeugdhulpaanbieder en met de minderjarige, zijn ouders en, in voorkomend geval, zijn opvoedingsverantwoordelijken. De gemandateerde voorziening treedt op telkens als ze dat nodig acht en op verzoek van de betrokken jeugdhulpaanbieder, de minderjarige, zijn ouders en, in voorkomend geval, zijn opvoedingsverantwoordelijken.
Art. 25.De gemandateerde voorziening evalueert het verloop van de jeugdhulpverlening als vermeld in artikel 38 van het decreet van 12 juli 2013 : 1° minstens halfjaarlijks;2° zodra geen vrijwillige medewerking meer mogelijk is bij de minderjarige, zijn ouders en, in voorkomend geval, zijn opvoedingsverantwoordelijken;3° bij een ingrijpende gebeurtenis of bij gewijzigde omstandigheden als die invloed hebben op de jeugdhulpverlening. De gemandateerde voorziening kan de opvolging, vermeld in artikel 35 en 36 van het decreet van 12 juli 2013, niet stopzetten zonder daarover overleg te plegen met de minderjarige, zijn ouders en, in voorkomend geval, zijn opvoedingsverantwoordelijken. De gemandateerde voorziening informeert de betrokken jeugdhulpaanbieder daarover.
Art. 26.De minister bepaalt de nadere regels voor de werking van de gemandateerde voorzieningen en voor de samenwerking, de afstemming en doorverwijzing tussen het Ondersteuningscentrum Jeugdzorg en het Vertrouwenscentrum Kindermishandeling. Afdeling 3. - Doorverwijzing naar het Openbaar Ministerie
Art. 27.De doorverwijzing naar het Openbaar Ministerie, vermeld in artikel 39 van het decreet van 12 juli 2013, bevat naast de gegevens, vermeld in artikel 40 van het voormelde decreet, minstens ook de identificatiegegevens van de betrokken personen, waaronder het rijksregisternummer van de minderjarige. De minister bepaalt op welke wijze de doorverwijzing naar het Openbaar Ministerie gebeurt, welke gegevens de doorverwijzing bevat en hij legt daarvoor een standaarddocument vast. HOOFDSTUK 4. - De gerechtelijke jeugdhulpverlening Afdeling 1. - Zetel en werking van de sociale dienst
Art. 28.De zetel van de sociale dienst voor gerechtelijke jeugdhulpverlening bevindt zich in de hoofdplaats van het gerechtelijk arrondissement dat zijn werkgebied uitmaakt.
Art. 29.Een navorsingsopdracht als vermeld in artikel 57, tweede lid, van het decreet van 12 juli 2013, resulteert in een schriftelijk verslag dat minstens het volgende bevat : 1° inlichtingen over de identiteit van de minderjarige en zijn ouders en, in voorkomend geval, zijn opvoedingsverantwoordelijken en de personen uit zijn leefomgeving;2° een analyse van de situatie van de personen, vermeld in punt 1°, en het verzamelen van alle gegevens die nodig zijn om de situatie die aanleiding vormt voor de gerechtelijke tussenkomst, in te schatten;3° een inschatting van de nood aan een gerechtelijke maatregel;4° zo nodig een indicatiestellingsverslag;5° zo mogelijk de aanwijzing van de jeugdhulpaanbieder aan wie de uitvoering van de jeugdhulpverlening, opgenomen in het indicatiestellingsverslag, vermeld in punt 4°, kan worden toevertrouwd, en de geplande duur van de jeugdhulpverlening;6° de vermelding van de natuurlijke personen of rechtspersonen die wettelijk, bij overeenkomst of bij rechterlijke uitspraak gehouden zijn geheel of gedeeltelijk de kosten te dekken, alsook van de elementen die de verplichtingen staven met een beoordeling van de opportuniteit om hun tussenkomst te vragen;7° een raming van de mogelijke bijdragen in de kosten door de minderjarige, de onderhoudsplichtige personen en de personen of instellingen, vermeld in punt 6°. Het indicatiestellingsverslag dat de sociale dienst opstelt in het kader van zijn navorsingsopdrachten beantwoordt aan de kwaliteitsvereisten voor de indicatiestelling, verricht door het team Indicatiestelling van de toegangspoort, vermeld in artikel 10 van dit besluit.
Tijdens de uitvoering van de navorsingsopdrachten, vermeld in artikel 57, tweede lid, van het decreet van 12 juli 2013, worden de minderjarige, zijn ouders en, in voorkomend geval, zijn opvoedingsverantwoordelijken door de sociale dienst gehoord en wordt hun bereidheid tot medewerking aan de realisatie van het jeugdhulpverleningsplan getoetst.
Art. 30.De sociale dienst is, in geval van een verzoek van de jeugdrechter, als aanmelder bij de toegangspoort tijdens het proces bij de toegangspoort verantwoordelijk voor : 1° de opmaak en de indiening van het indicatiestellingsverslag;2° de communicatie met de toegangspoort en met de minderjarige, zijn ouders en, in voorkomend geval, zijn opvoedingsverantwoordelijken;3° de coördinatie van de jeugdhulpverlening die geboden wordt aan de minderjarige, zijn ouders en, in voorkomend geval, zijn opvoedingsverantwoordelijken.
Art. 31.De jeugdhulpverlening in het kader van een gerechtelijke tussenkomst verloopt volgens een jeugdhulpverleningsplan dat de sociale dienst opmaakt en dat kan worden bijgestuurd. De minister bepaalt de minimale inhoud van het jeugdhulpverleningsplan en de opdrachten van de jeugdhulpaanbieder, de kandidaat-pleegzorger of de pleegzorger in het kader van het jeugdhulpverleningsplan.
Als de jeugdrechtbank een jeugdhulpaanbieder, een kandidaat-pleegzorger of een pleegzorger belast met de uitvoering van een gerechtelijke maatregel, bezorgt de sociale dienst aan de uitvoerder van de gerechtelijke maatregel alle nuttige gegevens, waaronder de gegevens over de minderjarige, zijn ouders of, in voorkomend geval, zijn opvoedingsverantwoordelijken.
Art. 32.De sociale dienst waakt over de uitvoering van de gerechtelijke maatregel. Dit gebeurt door : 1° regelmatig en minstens halfjaarlijks een bezoek te brengen aan de minderjarige in geval van een uithuisplaatsing;2° regelmatig een onderhoud te hebben met de minderjarige, zijn ouders en, in voorkomend geval, zijn opvoedingsverantwoordelijken;3° regelmatig en minstens halfjaarlijks contact te hebben met de betrokken jeugdhulpaanbieder, kandidaat-pleegzorger of pleegzorger;4° de evolutieverslagen te controleren die de jeugdhulpaanbieder aan de sociale dienst bezorgt overeenkomstig de toepasselijke erkennings- en subsidiëringsbesluiten, en een kopie van die verslagen te bezorgen aan de betrokken magistraten;5° verslag uit te brengen bij de jeugdrechtbank bij een ingrijpende gebeurtenis of bij gewijzigde omstandigheden, als die invloed hebben op de jeugdhulpverlening;6° regelmatig en minstens halfjaarlijks schriftelijk verslag uit te brengen bij de jeugdrechtbank over het verloop van de uitvoering van de gerechtelijke maatregel met het oog op de handhaving, de vervanging, de intrekking of de verlenging ervan;7° regelmatig en minstens halfjaarlijks het verloop van de jeugdhulpverlening te evalueren in overleg met de personen, vermeld in punt 2° en 3°. Met een evolutieverslag als vermeld in het eerste lid, 4°, wordt de sociale dienst op de hoogte gebracht van het verloop van de jeugdhulpverlening tijdens de afgelopen periode.
Art. 33.De opdrachten van sociale aard, vermeld in artikel 57, eerste lid, van het decreet van 12 juli 2013 betreffen : 1° het toezicht over de minderjarige, vermeld in artikel 48, § 1, eerste lid, 2°, van het decreet van 12 juli 2013;2° de contextbegeleiding overeenkomstig artikel 48, § 1, eerste lid 3°, en artikel 50, 1°, van het decreet van 12 juli 2013;3° de overbrenging van de minderjarigen. Als de betrokken magistraat de sociale dienst verzoekt te zorgen voor de overbrenging van minderjarigen, vermeld in het eerste lid, 3°, in het kader van de uitvoering van de maatregel die de jeugdrechtbank heeft opgelegd, kan de sociale dienst die opdracht op zich nemen, tenzij het om pedagogische redenen of om veiligheidsredenen niet aangewezen is.
Art. 34.De sociale dienst maakt voor de opdracht, vermeld in artikel 54 van het decreet van 12 juli 2013, een verslag op dat een van de volgende opties vermeld : 1° de mogelijkheid om vrijwillige jeugdhulpverlening te organiseren en, in voorkomend geval, welke jeugdhulpverlening zal worden opgestart, wat de opvolging door een gemandateerde voorziening zal zijn en de datum waarop de jeugdhulpverlening zal worden opgestart;2° de onmogelijkheid om vrijwillige jeugdhulpverlening te organiseren en de redenen daarvoor. Het verslag, vermeld in het eerste lid, wordt binnen een termijn van maximaal zestig kalenderdagen vanaf de datum van de gerechtelijke maatregel afgeleverd aan het Openbaar Ministerie en de jeugdrechter.
Art. 35.Een afgesloten dossier wordt door de sociale dienst bewaard tot vijf jaar na de datum waarop de gerechtelijke maatregel wordt beëindigd. Afdeling 2. - Uitvoering van de gerechtelijke maatregelen en de
procedure
Art. 36.Voor de uitvoering van de gerechtelijke maatregelen, vermeld in artikel 48, § 1, eerste lid, 3° tot en met 9°, en 11° tot en met 13°, van het decreet van 12 juli 2013, komen de jeugdhulpaanbieders in aanmerking die jeugdhulpverlening aanbieden met toepassing van de regelgeving, vermeld in artikel 3, § 1, eerste lid, 1°, en 3° tot en met 7°, van het decreet van 12 juli 2013.
De volgende voorzieningen worden alleen voor de uitvoering van de gerechtelijke maatregelen, vermeld in het eerste lid, gelijkgesteld met een jeugdhulpaanbieder die die maatregelen mag uitvoeren : 1° de ziekenhuizen, vermeld in het koninklijk besluit van 10 juli 2008 houdende coördinatie van de wet op de ziekenhuizen;2° de voorzieningen die buiten het Nederlandse taalgebied liggen en waarvoor een overeenkomst is gesloten met de Vlaamse Gemeenschap;3° de schoolinternaten.
Art. 37.De minister kan bepalen welke gerechtelijke maatregelen ter uitvoering van artikel 48, § 2, tweede lid, van het decreet van 12 juli 2013, gelijktijdig kunnen worden toegepast. HOOFDSTUK 5. - Wijzigingsbepalingen
Art. 38.In artikel 37 van het besluit van de Vlaamse Regering van 17 maart 2006 betreffende de regie van de zorg en bijstand tot sociale integratie van personen met een handicap en betreffende de erkenning en subsidiëring van een Vlaams Platform van verenigingen van personen met een handicap wordt een punt 1° /1 ingevoegd dat luidt als volgt : « 1° /1 het versterken van de positie van personen met een handicap door vertegenwoordigers van de verenigingen van personen met aan handicap aan te wijzen als lid van de Intersectorale Regionale Prioriteitencommissie, vermeld in artikel 26, § 1, 5°, en artikel 26, § 1, derde lid, van het decreet betreffende de integrale jeugdhulp van 12 juli 2013, en hen voor dat lidmaatschap te ondersteunen; ».
Art. 39.Aan artikel 1 van het besluit van de Vlaamse Regering van 20 april 2012 betreffende de aanwijzing van een persoon die de minderjarige bijstaat bij de uitoefening van zijn rechten in de integrale jeugdhulp wanneer de minderjarige en zijn ouders tegenstrijdige belangen hebben en de minderjarige niet in staat is om zelf een bijstandspersoon aan te wijzen of niemand het ouderlijk gezag uitoefent, worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° in artikel 1 wordt een punt 6° toegevoegd dat luidt als volgt : « 6° personeelslid van de toegangspoort : het personeelslid van het team Indicatiestelling of het team Jeugdhulpregie in de toegangspoort die de verantwoordelijkheid draagt voor de voortgang van het dossier van de minderjarige.»; 2° in het eerste lid van artikel 2 worden tussen de woorden « minderjarige » en de zinsnede « , één » de woorden « of kan het personeelslid van de toegangspoort » ingevoegd;3° in het tweede lid van artikel 2 wordt de zinsnede « 1°, »;4° in het derde lid van artikel 2 worden tussen het woord « directeur » en de woorden « een uittreksel » de woorden « of het personeelslid van de toegangspoort » ingevoegd;5° in artikel 3, § 1, wordt de zinsnede « , vermeld in artikel 2, wijst » vervangen door de zinsnede « of het personeelslid van de toegangspoort, vermeld in artikel 2, wijst »;6° paragraaf 2 en 3 van artikel 3 worden opgeheven;7° in artikel 4 wordt de zinsnede « De directeur van de toegangspoort, vermeld in artikel 2, reikt », vervangen door de zinsnede « De directeur of het personeelslid van de toegangspoort, vermeld in artikel 2, reikt »;8° in het eerste lid van artikel 5 wordt de zinsnede « De directeur, vermeld in artikel 2, kan » vervangen door de zinsnede « De directeur of het personeelslid van de toegangspoort, vermeld in artikel 2, kan »;9° in het tweede lid van artikel 5 worden de woorden « de directeur die het vernietigt » vervangen door de woorden « de directeur die of het personeelslid van de toegangspoort dat het vernietigt ».
Art. 40.Voor de toepassing van het besluit van de Vlaamse Regering van 15 december 2000 houdende vaststelling van de voorwaarden van toekenning van een persoonlijke-assistentiebudget aan personen met een handicap in het kader van de werking van de toegangspoort integrale jeugdhulp in de regio Oost-Vlaanderen, geregeld in dit besluit, worden volgende wijzigingen aangebracht : 1° aan artikel 1, § 1, wordt een punt 9°, 10°, 11° en 12° toegevoegd die luiden als volgt : « 9° team Indicatiestelling : het team, vermeld in artikel 17 van het decreet van 12 juli 2013 betreffende de integrale jeugdhulp;10° team Jeugdhulpregie : het team, vermeld in artikel 17 van het decreet van 12 juli 2013 betreffende de integrale jeugdhulp;11° Intersectorale Regionale Prioriteitencommissie : het orgaan, vermeld in artikel 26, § 1, 5° en in artikel 26, tweede lid, van het decreet van 12 juli 2013 betreffende de integrale jeugdhulp;12° toegangspoort : het orgaan, als vermeld in artikel 17 van het decreet van 12 juli 2013 betreffende de integrale jeugdhulp.»; 2° in artikel 1, § 2, worden tussen de woorden « kan het agentschap » en « overeenkomstig » de woorden « en de toegangspoort » ingevoegd;3° In artikel 2, § 1, worden tussen de woorden « Handicap, » en « in aanmerking » de woorden « of van het team Indicatiestelling » ingevoegd;4° in artikel 2, § 2, worden tussen de woorden « in artikel 20 » en het woord « goedgekeurd » de woorden « of het team Indicatiestelling » ingevoegd;5° in artikel 2, § 3, worden tussen de woorden « minderjarigen » en « die door de jeugdrechtbank geplaatst zijn » de volgende woorden ingevoegd : « waarvan het dossier bij de toegangspoort is aangemeld door een gemandateerde voorziening, waarvoor bij de toegangspoort een verzoek van de jeugdrechter is ingediend en »;6° in het eerste lid van artikel 4 worden tussen de woorden « Het agentschap » en het woord « kan » de woorden « en het team Jeugdhulpregie » ingevoegd;7° aan artikel 4 wordt een derde lid toegevoegd dat luidt als volgt : « Het team Jeugdhulpregie kan alleen een persoonlijke-assistentiebudget toekennen aan minderjarige personen met een handicap als de Intersectorale Regionale Prioriteitencommissie een prioriteit heeft toegekend aan de vraag om toekenning van een persoonlijk assistentiebudget »;8° in artikel 5 worden de woorden « of het team Indicatiestelling » ingevoegd tussen de woorden « artikel 20 » en het woord « gaat »;9° artikel 7 wordt opgeheven;10° aan artikel 8, § 1, worden de volgende wijzigingen aangebracht : a) in het eerste lid worden de woorden « of het team Indicatiestelling » ingevoegd tussen de woorden « artikel 20 » en het woord « kan »; b) in het tweede lid worden de woorden « of het team Indicatiestelling » ingevoegd tussen de woorden « de deskundigencommissie » en het woord « houdt »;' 11° in artikel 8, § 2, wordende woorden « of het team Indicatiestelling » ingevoegd tussen de woorden « de deskundigencommissie » en het woord « kan »;12° artikel 8, § 3, wordt opgeheven;13° in artikel 8, § 4, worden de woorden « het team Jeugdhulpregie » ingevoegd tussen de woorden « het agentschap » en het woord « melden »;14° in artikel 8, § 5, wordt de zinsnede « of van de datum van de jeugdhulpverleningsbeslissing » toegevoegd aan de eerste zin en de tweede zin;15° in artikel 8, § 6, derde lid worden de woorden « het team Jeugdhulpregie » ingevoegd tussen de woorden « de deskundigencommissie » en de woorden « de termijn »;16° het eerste lid van artikel 8bis wordt vervangen door wat volgt : « In afwijking van de artikelen 2, 5, 6, 7 en 8, § 1, kan het agentschap of het team Jeugdhulpregie als het een vraag van een minderjarige persoon met een handicap betreft een persoonlijke-assistentiebudget ten bedrage van het maximumbedrag, vermeld in artikel 9, toekennen op basis van een gemotiveerde aanvraag, vermeld in artikel 2, § 2, en een medisch attest van een geneesheer specialist in de Neurologie of voor personen jonger dan 21 jaar van een specialist in de metabole aandoeningen als wordt voldaan aan de voorwaarden vermeld in het tweede lid.»; 17° in het laatste lid van artikel 16 worden de woorden « aan het team Indicatiestelling of » ingevoegd tussen de woorden « artikel 6, tweede lid, » en de woorden « aan het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap ».
Art. 41.Voor de toepassing van het besluit van de Vlaamse Regering van 24 oktober 2008 tot uitvoering van het decreet van 7 maart 2008 inzake bijzondere jeugdbijstand en het kaderdecreet Bestuurlijk Beleid van 18 juli 2003, worden volgende wijzigingen aangebracht : 1° in artikel 1 wordt punt 3° vervangen door wat volgt : « 3° ondersteuningscentrum : het ondersteuningscentrum Jeugdzorg, opgericht bij artikel 33 van het decreet van 12 juli 2013 betreffende de integrale jeugdhulp »;2° in artikel 1 worden punt 4° tot en met 7° opgeheven;3° in artikel 1 wordt punt 12° vervangen door wat volgt : « 12° handelingsplan : het handelingsplan vermeld in artikel 58 van het decreet van 12 juli 2013 betreffende de integrale jeugdhulp »;4° in artikel 1 worden in punt 13° de woorden « het decreet » vervangen door de zinsnede « het decreet van 12 juli 2013 betreffende de integrale jeugdhulp »;5° in artikel 1 worden punt 17° en 18° opgeheven;6° in artikel 1 worden punt 20° tot en met 22° opgeheven;7° in artikel 1 wordt punt 23 vervangen door wat volgt : « punt 23° sociale dienst : de Sociale Dienst voor Gerechtelijke Jeugdhulpverlening, vermeld in artikel 56 van het decreet van 12 juli 2013 betreffende de integrale jeugdhulp »;8° in artikel 1 worden punt 23° en 25° opgeheven;9° aan artikel 1 wordt een punt 28°, 29° en 30° toegevoegd die luiden als volgt : « 28° team Indicatiestelling : het team, vermeld in artikel 17 van het decreet van 12 juli 2013 betreffende de integrale jeugdhulp;29° team Jeugdhulpregie : het team, vermeld in artikel 17 van het decreet van 12 juli 2013 betreffende de integrale jeugdhulp;30° toegangspoort : het orgaan, als vermeld in artikel 17 van het decreet van 12 juli 2013 betreffende de integrale jeugdhulp »;10° in artikel 4 wordt onder punt 2° « het decreet van 7 mei 2004 betreffende de integrale jeugdhulp », vervangen door « het decreet van 12 juli 2013 betreffende de integrale jeugdhulp »;11° in artikel 16 wordt 2°, a) opgeheven en wordt 2°, b), vervangen door wat volgt : « b) de Sociale Dienst voor Gerechtelijke Jeugdhulpverlening, zoals vermeld in artikel 56 lid 2 van het decreet van 12 juli 2013 betreffende de integrale jeugdhulp »;12° Boek IV, dat bestaat uit artikel 24 tot en met 110, en Boek V, dat bestaat uit artikel 111 tot en met 134, worden opgeheven;13° artikel 138 wordt opgeheven.
Art. 42.Voor de toepassing van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 juli 1994 inzake de erkenningsvoorwaarden en de subsidienormen voor de voorzieningen van de bijzondere jeugdbijstand, worden volgende wijzigingen aangebracht : 1° in artikel 1 wordt punt 7° vervangen door wat volgt : « 7° de verwijzende instantie : naar gelang het geval, de jeugdrechtbank of het team Jeugdhulpregie bedoeld in 49° »;2° in artikel 1 wordt punt 8° opgeheven;3° in artikel 1 wordt punt 9° vervangen door wat volgt : « punt 9° sociale dienst : de Sociale Dienst voor Gerechtelijke Jeugdhulpverlening, vermeld in artikel 56 van het decreet van 12 juli 2013 betreffende de integrale jeugdhulp »;4° aan artikel 1 wordt een punt 48°, 49° en 50° toegevoegd die luiden als volgt : « 48° team Indicatiestelling : het team, vermeld in artikel 17 van het decreet van 12 juli 2013 betreffende de integrale jeugdhulp;49° team Jeugdhulpregie : het team, vermeld in artikel 17 van het decreet van 12 juli 2013 betreffende de integrale jeugdhulp;50° toegangspoort : het orgaan, als vermeld in artikel 17 van het decreet van 12 juli 2013 betreffende de integrale jeugdhulp ». HOOFDSTUK 6. - Slotbepalingen
Art. 43.Het besluit van de Vlaamse Regering van 24 april 2009 tot vaststelling van de voorwaarden voor de experimentele subsidiëring van een aanvullend geïndividualiseerd hulpaanbod in de intersectorale aanpak van prioritair toe te wijzen hulpvragen, gewijzigd bij de besluiten van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 en 15 juli 2011, wordt op 16 september 2013 opgeheven voor de regio Oost-Vlaanderen.
Dossiers die erkend zijn als een prioritair toe te wijzen hulpvraag en die op de datum van de inwerkingtreding van dit besluit nog niet zijn afgesloten, worden verder behandeld door de toegangspoort als die bevoegd is voor die dossiers, met toepassing van artikel 5 van dit besluit. Ze worden beschouwd als dossiers met de hoogste prioriteit als vermeld in artikel 26, § 1, vijfde lid, van het decreet van 12 juli 2013. De middelen voor het aanvullende geïndividualiseerde hulpaanbod waartoe voor de inwerkingtreding van dit besluit beslist is voor het dossier, overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 24 april 2009 tot vaststelling van de voorwaarden voor de experimentele subsidiëring van een aanvullend geïndividualiseerd hulpaanbod in de intersectorale aanpak van prioritair toe te wijzen hulpvragen, wordt overgenomen en beheerd door het team Jeugdhulpregie van de toegangspoort.
Art. 44.Dossiers waarvoor de jeugdrechter gevorderd is, maar die nog niet in uitvoering zijn op de datum van de inwerkingtreding van het decreet van 12 juli 2013 en van dit besluit worden behandeld overeenkomstig de bepalingen van het voormelde decreet en dit besluit.
Gerechtelijke jeugdhulpverlening die in uitvoering is op de datum van de inwerkingtreding van het decreet van 12 juli 2013 en van dit besluit kan verder worden uitgevoerd. De verdere uitvoering gebeurt overeenkomstig de bepalingen van het decreet van 12 juli 2013 en van dit besluit.
Art. 45.De minister kan binnen de beschikbare begrotingskredieten middelen toekennen voor de organisatie van bemiddeling, vermeld in artikel 30, tweede lid, 3° van het decreet van 12 juli 2013 en bepaalt de voorwaarden en de modaliteiten voor de subsidiëring van bemiddeling. De bemiddeling dient plaats te vinden onder leiding van een persoon die onafhankelijk is van de betrokken jeugdhulpaanbieders.
Art. 46.De kosten die voortvloeien uit de bepalingen, vermeld in artikel 6, 12 § 3, artikel 14 en 18, zijn ten laste van het Fonds. Het Fonds is het intern verzelfstandigd agentschap met rechtspersoonlijkheid Fonds Jongerenwelzijn, vermeld in artikel 54 van het decreet van 7 maart 2008.
Art. 47.Met uitzondering van artikel 12, 2°, artikel 19, artikel 24 en artikel 59 tot en met artikel 66 van het decreet van 12 juli 2013, treedt het decreet van 12 juli 2013 in werking op 16 september 2013 in de regio integrale jeugdhulp Oost-Vlaanderen.
Met uitzondering van artikel 35 tot en met 37 en artikel 41 tot en met 47 wordt het decreet betreffende de integrale jeugdhulp van 7 mei 2004 vanaf 16 september 2013 opgeheven in de regio integrale jeugdhulp Oost-Vlaanderen.
Art. 48.Dit besluit treedt in werking op 16 september 2013.
Art. 49.De Vlaamse minister, bevoegd voor de bijstand aan personen, de Vlaamse minister, bevoegd voor het gezondheidsbeleid, en de Vlaamse minister, bevoegd voor het onderwijs, zijn, ieder wat hem of haar betreft, belast met de uitvoering van dit besluit.
Brussel, 6 september 2013.
De minister-president van de Vlaamse Regering, K. PEETERS De Vlaamse minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin, J. VANDEURZEN De Vlaamse minister van Onderwijs, Jeugd, Gelijke Kansen en Brussel, P. SMET
Bijlage bij het besluit van de Vlaamse Regering van 6 september 2013 met betrekking tot de oprichting en de werking van de toegangspoort en van de gemandateerde voorzieningen in de integrale jeugdhulp en van de gerechtelijke jeugdhulp in de regio Oost-Vlaanderen Bijlage Categorieën van personen of voorzieningen die jeugdhulpverlening aanbieden en die geen jeugdhulpaanbieder zijn die gemachtigd zijn als aanmelder bij de toegangspoort en bij de gemandateerde voorzieningen
Diensten Ondersteuningsplan VAPH
K-diensten (inclusief For-K)
Revalidatiecentra
Voorzieningen met als hoofdopdracht drughulpverlening
Sociale diensten van ziekenhuizen
Psychiatrische afdelingen van algemene ziekenhuizen (PAAZ-diensten)
Voorzieningen met als hoofdopdracht jeugdwelzijnswerk (straathoekwerk en jeugddiensten)
Diensten voor herstelrechtelijke en constructieve afhandelingen (HCA-diensten)
Thuiszorgdiensten
Diensten voor psychiatrische thuiszorg
OCMW
Artsen
Mutualiteiten
Vroedvrouwen
Brussel, 6 september 2013.
De minister-president van de Vlaamse Regering, K. PEETERS De Vlaamse minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin, J. VANDEURZEN De Vlaamse minister van Onderwijs, Jeugd, Gelijke Kansen en Brussel, P. SMET