Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Vlaamse Regering van 06 december 2013
gepubliceerd op 10 januari 2014

Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van diverse bepalingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 september 1997 betreffende de samenstelling en de werking van de lokale adviescommissie omtrent de minimale levering van elektriciteit, gas en water en van diverse bepalingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 8 april 2011 houdende bepalingen van rechten en plichten van de exploitanten van een openbaar waterdistributienetwerk en hun klanten met betrekking tot de levering van water bestemd voor menselijke consumptie, de uitvoering van de saneringsverplichting en het algemeen waterverkoopreglement

bron
vlaamse overheid
numac
2013036228
pub.
10/01/2014
prom.
06/12/2013
ELI
eli/besluit/2013/12/06/2013036228/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

6 DECEMBER 2013. - Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van diverse bepalingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 september 1997Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 16/09/1997 pub. 15/11/1997 numac 1997036368 bron ministerie van de vlaamse gemeenschap Besluit van de Vlaamse regering betreffende de samenstelling en de werking van de lokale adviescommissie omtrent de minimale levering van elektriciteit, gas en water type besluit van de vlaamse regering prom. 16/09/1997 pub. 15/11/1997 numac 1997036369 bron ministerie van de vlaamse gemeenschap Besluit van de Vlaamse regering tot vaststelling van de minimale levering van elektriciteit en tot regeling van de procedure bij wanbetaling sluiten betreffende de samenstelling en de werking van de lokale adviescommissie omtrent de minimale levering van elektriciteit, gas en water en van diverse bepalingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 8 april 2011Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/03/2001 pub. 29/03/2001 numac 2001022201 bron ministerie van sociale zaken, volksgezondheid en leefmilieu Wet tot instelling van een inkomensgarantie voor ouderen sluiten1 houdende bepalingen van rechten en plichten van de exploitanten van een openbaar waterdistributienetwerk en hun klanten met betrekking tot de levering van water bestemd voor menselijke consumptie, de uitvoering van de saneringsverplichting en het algemeen waterverkoopreglement


De Vlaamse Regering, Gelet op het decreet van 20 december 1996Relevante gevonden documenten type decreet prom. 20/12/1996 pub. 12/09/1997 numac 1997035791 bron ministerie van de vlaamse gemeenschap Decreet houdende de algemene uitgavenbegroting van de Vlaamse Gemeenschap voor het begrotingsjaar 1997 sluiten tot regeling van de rol van de lokale adviescommissie in het kader van het recht op minimumlevering van elektriciteit, gas en water, artikel 7, § 1, vervangen bij het decreet van 25 mei 2007, en § 2, ingevoegd bij het decreet van 25 mei 2007 en vervangen bij het decreet van 8 mei 2009;

Gelet op het decreet van 24 mei 2002Relevante gevonden documenten type decreet prom. 24/05/2002 pub. 23/07/2002 numac 2002035862 bron ministerie van de vlaamse gemeenschap Decreet betreffende water bestemd voor menselijke aanwending sluiten betreffende water bestemd voor menselijke aanwending, artikel 3, gewijzigd bij de decreten van 23 december 2005 en 21 december 2007, artikel 4, 5, § 1 en § 3, artikel 6, § 1 en § 2, artikel 8 en artikel 16, gewijzigd bij het decreet van 23 december 2010 Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 16 september 1997Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 16/09/1997 pub. 15/11/1997 numac 1997036368 bron ministerie van de vlaamse gemeenschap Besluit van de Vlaamse regering betreffende de samenstelling en de werking van de lokale adviescommissie omtrent de minimale levering van elektriciteit, gas en water type besluit van de vlaamse regering prom. 16/09/1997 pub. 15/11/1997 numac 1997036369 bron ministerie van de vlaamse gemeenschap Besluit van de Vlaamse regering tot vaststelling van de minimale levering van elektriciteit en tot regeling van de procedure bij wanbetaling sluiten betreffende de samenstelling en de werking van de lokale adviescommissie omtrent de minimale levering van elektriciteit, gas en water;

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 8 april 2011Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/03/2001 pub. 29/03/2001 numac 2001022201 bron ministerie van sociale zaken, volksgezondheid en leefmilieu Wet tot instelling van een inkomensgarantie voor ouderen sluiten1 houdende bepalingen van rechten en plichten van de exploitanten van een openbaar waterdistributienetwerk en hun klanten met betrekking tot de levering van water bestemd voor menselijke consumptie, de uitvoering van de saneringsverplichting en het algemeen waterverkoopreglement;

Gelet op de consultatie van de exploitanten van het openbaar waterdistributienetwerk, verenigd in Aquaflanders VZW op 5 augustus 2012, 22 november 2012 en 30 augustus 2013;

Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 28 mei 2013;

Gelet op het advies van de SERV, gegeven op 10 juli 2013;

Gelet op het advies van de Reguleringsinstantie, gegeven op 17 juli 2013;

Gelet op het advies van de exploitanten van het openbaar waterdistributienetwerk, verenigd in Aquaflanders VZW, gegeven op het overleg van 30 augustus 2013;

Gelet op advies 54.339/1 van de Raad van State, gegeven op 21 november 2013, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Op voorstel van de de Vlaamse minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin en de Vlaamse minister van Leefmilieu, Natuur en Cultuur;

Na beraadslaging, Besluit : HOOFDSTUK 1. - Wijzigingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 september 1997Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 16/09/1997 pub. 15/11/1997 numac 1997036368 bron ministerie van de vlaamse gemeenschap Besluit van de Vlaamse regering betreffende de samenstelling en de werking van de lokale adviescommissie omtrent de minimale levering van elektriciteit, gas en water type besluit van de vlaamse regering prom. 16/09/1997 pub. 15/11/1997 numac 1997036369 bron ministerie van de vlaamse gemeenschap Besluit van de Vlaamse regering tot vaststelling van de minimale levering van elektriciteit en tot regeling van de procedure bij wanbetaling sluiten betreffende de samenstelling en de werking van de lokale adviescommissie omtrent de minimale levering van elektriciteit, gas en water

Artikel 1.In artikel 1 van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 september 1997Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 16/09/1997 pub. 15/11/1997 numac 1997036368 bron ministerie van de vlaamse gemeenschap Besluit van de Vlaamse regering betreffende de samenstelling en de werking van de lokale adviescommissie omtrent de minimale levering van elektriciteit, gas en water type besluit van de vlaamse regering prom. 16/09/1997 pub. 15/11/1997 numac 1997036369 bron ministerie van de vlaamse gemeenschap Besluit van de Vlaamse regering tot vaststelling van de minimale levering van elektriciteit en tot regeling van de procedure bij wanbetaling sluiten betreffende de samenstelling en de werking van de lokale adviescommissie omtrent de minimale levering van elektriciteit, gas en water, gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 13 maart 2009Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/03/2001 pub. 29/03/2001 numac 2001022201 bron ministerie van sociale zaken, volksgezondheid en leefmilieu Wet tot instelling van een inkomensgarantie voor ouderen sluiten0, worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° punt 2° wordt vervangen door wat volgt : "2° huishoudelijke abonnee : een abonnee als vermeld in artikel 2, 28°, van het decreet van 24 mei 2002Relevante gevonden documenten type decreet prom. 24/05/2002 pub. 23/07/2002 numac 2002035862 bron ministerie van de vlaamse gemeenschap Decreet betreffende water bestemd voor menselijke aanwending sluiten betreffende water bestemd voor menselijke aanwending;". 2° punt 3° wordt vervangen door wat volgt : "3° exploitant : de exploitant van een openbaar waterdistributienetwerk, vermeld in artikel 2, 3°, van het decreet van 24 mei 2002Relevante gevonden documenten type decreet prom. 24/05/2002 pub. 23/07/2002 numac 2002035862 bron ministerie van de vlaamse gemeenschap Decreet betreffende water bestemd voor menselijke aanwending sluiten betreffende water bestemd voor menselijke aanwending;".

Art. 2.In artikel 2 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 13 maart 2009Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/03/2001 pub. 29/03/2001 numac 2001022201 bron ministerie van sociale zaken, volksgezondheid en leefmilieu Wet tot instelling van een inkomensgarantie voor ouderen sluiten0, worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° in punt 2° en 4° wordt het woord "abonnee" vervangen door de woorden "huishoudelijke abonnee";2° in punt 3° wordt het woord "distributeur" vervangen door het woord "exploitant".

Art. 3.In artikel 3 van hetzelfde besluit, vervangen bij het besluit van de Vlaamse Regering van 13 maart 2009Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/03/2001 pub. 29/03/2001 numac 2001022201 bron ministerie van sociale zaken, volksgezondheid en leefmilieu Wet tot instelling van een inkomensgarantie voor ouderen sluiten0 en gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 19 november 2010, wordt punt 2° vervangen door wat volgt : "2° in geval van water : a) op verzoek van de exploitant tot afsluiting van de toevoer van de minimale levering van water, in de gevallen, vermeld in artikel 5, § 5, 7° en 8°, van het decreet van 24 mei 2002Relevante gevonden documenten type decreet prom. 24/05/2002 pub. 23/07/2002 numac 2002035862 bron ministerie van de vlaamse gemeenschap Decreet betreffende water bestemd voor menselijke aanwending sluiten betreffende water bestemd voor menselijke aanwending; b) op verzoek van de huishoudelijke abonnee tot heraansluiting van de toevoer van water, na beëindiging van de toestand, vermeld in artikel 5, § 5, 7° en 8°, van het decreet van 24 mei 2002Relevante gevonden documenten type decreet prom. 24/05/2002 pub. 23/07/2002 numac 2002035862 bron ministerie van de vlaamse gemeenschap Decreet betreffende water bestemd voor menselijke aanwending sluiten betreffende water bestemd voor menselijke aanwending.".

Art. 4.In hoofdstuk III van hetzelfde besluit, gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 13 maart 2009Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/03/2001 pub. 29/03/2001 numac 2001022201 bron ministerie van sociale zaken, volksgezondheid en leefmilieu Wet tot instelling van een inkomensgarantie voor ouderen sluiten0, het besluit van de Vlaamse Regering van 19 november 2010, worden in het opschrift van afdeling II de woorden "vanwege de distributeur" opgeheven.

Art. 5.In artikel 4 van hetzelfde besluit, vervangen bij het besluit van de Vlaamse Regering van 13 maart 2009Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/03/2001 pub. 29/03/2001 numac 2001022201 bron ministerie van sociale zaken, volksgezondheid en leefmilieu Wet tot instelling van een inkomensgarantie voor ouderen sluiten0, wordt het tweede lid vervangen door wat volgt : "Wat betreft water wordt het verzoek van de exploitant, vermeld in artikel 3, 2°, a), met een gewone brief gericht aan de voorzitter van de commissie. Er wordt een verantwoordingsnota bijgevoegd, met elementen die de reden voor de afsluiting van de huishoudelijke abonnee aantonen. Als dat van toepassing is, blijkt uit de bijgevoegde verantwoordingsnota ook dat de procedure bij wanbetaling volledig doorlopen is.".

Art. 6.In artikel 5 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 13 maart 2009Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/03/2001 pub. 29/03/2001 numac 2001022201 bron ministerie van sociale zaken, volksgezondheid en leefmilieu Wet tot instelling van een inkomensgarantie voor ouderen sluiten0, worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° in het eerste lid wordt het woord "distributeur" vervangen door het woord "exploitant";2° in het tweede lid wordt het woord "abonnee" telkens vervangen door de woorden "huishoudelijke abonnee".

Art. 7.In artikel 6 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 13 maart 2009Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/03/2001 pub. 29/03/2001 numac 2001022201 bron ministerie van sociale zaken, volksgezondheid en leefmilieu Wet tot instelling van een inkomensgarantie voor ouderen sluiten0, worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° in het eerste en het derde lid wordt het woord "distributeur" vervangen door het woord "exploitant";2° in het derde lid wordt het woord "abonnee" vervangen door de woorden "huishoudelijke abonnee".

Art. 8.In hoofdstuk III van hetzelfde besluit, gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 13 maart 2009Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/03/2001 pub. 29/03/2001 numac 2001022201 bron ministerie van sociale zaken, volksgezondheid en leefmilieu Wet tot instelling van een inkomensgarantie voor ouderen sluiten0 en het besluit van de Vlaamse Regering van 19 november 2010, worden in het opschrift van afdeling III de woorden "vanwege de abonnee" opgeheven.

Art. 9.In artikel 7 van hetzelfde besluit, vervangen bij het besluit van de Vlaamse Regering van 13 maart 2009Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/03/2001 pub. 29/03/2001 numac 2001022201 bron ministerie van sociale zaken, volksgezondheid en leefmilieu Wet tot instelling van een inkomensgarantie voor ouderen sluiten0 en gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 19 november 2010, wordt paragraaf 2 vervangen door wat volgt : " § 2. Wat betreft water richt de huishoudelijke abonnee die van mening is dat zijn afsluiting niet langer noodzakelijk is omdat er een einde gekomen is aan de toestand, vermeld in artikel 5, § 5, 7° en 8°, van het decreet van 24 mei 2002Relevante gevonden documenten type decreet prom. 24/05/2002 pub. 23/07/2002 numac 2002035862 bron ministerie van de vlaamse gemeenschap Decreet betreffende water bestemd voor menselijke aanwending sluiten betreffende water bestemd voor menselijke aanwending, een schriftelijk verzoek aan de exploitant tot heraansluiting.

Als de exploitant binnen vijf dagen na de verzending van het verzoek niet is overgegaan tot heraansluiting, heeft de huishoudelijke abonnee het recht een verzoek tot heraansluiting in te dienen bij de lokale adviescommissie als vermeld in artikel 3, 2°, b).

Het verzoek tot heraansluiting van de huishoudelijke abonnee wordt met een gewone brief gericht aan de voorzitter van de commissie.".

Art. 10.In artikel 8 van hetzelfde besluit, vervangen bij het besluit van de Vlaamse Regering van 13 maart 2009Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/03/2001 pub. 29/03/2001 numac 2001022201 bron ministerie van sociale zaken, volksgezondheid en leefmilieu Wet tot instelling van een inkomensgarantie voor ouderen sluiten0 en gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 19 november 2010, wordt paragraaf 2 vervangen door wat volgt : " § 2. Wat betreft water stuurt de voorzitter van de commissie het verzoek van de huishoudelijke abonnee onmiddellijk naar de leden van de commissie. Hij stelt ook de datum en het uur vast waarop de commissie zal vergaderen.

De voorzitter verzoekt de exploitant om binnen vijf dagen na de ontvangst van het verzoek van de huishoudelijke abonnee gemotiveerd mee te delen of de toestand, vermeld in artikel 5, § 5, 7° of 8°, van het decreet van 24 mei 2002Relevante gevonden documenten type decreet prom. 24/05/2002 pub. 23/07/2002 numac 2002035862 bron ministerie van de vlaamse gemeenschap Decreet betreffende water bestemd voor menselijke aanwending sluiten betreffende water bestemd voor menselijke aanwending, als beëindigd kan worden beschouwd en of tot heraansluiting kan worden overgegaan, als het een verzoek betreft als vermeld in artikel 3, 2°, b), van dit besluit.".

Art. 11.In artikel 9 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 13 maart 2009Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/03/2001 pub. 29/03/2001 numac 2001022201 bron ministerie van sociale zaken, volksgezondheid en leefmilieu Wet tot instelling van een inkomensgarantie voor ouderen sluiten0, wordt het woord "abonnee" telkens vervangen door de woorden "huishoudelijke abonnee".

Art. 12.In artikel 10 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 13 maart 2009Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/03/2001 pub. 29/03/2001 numac 2001022201 bron ministerie van sociale zaken, volksgezondheid en leefmilieu Wet tot instelling van een inkomensgarantie voor ouderen sluiten0, worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° in het eerste en het derde lid wordt het woord "abonnee" vervangen door de woorden "huishoudelijke abonnee";2° in het derde en het vijfde lid wordt het woord "distributeur" vervangen door het woord "exploitant". HOOFDSTUK 2. - Wijzigingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 8 april 2011Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/03/2001 pub. 29/03/2001 numac 2001022201 bron ministerie van sociale zaken, volksgezondheid en leefmilieu Wet tot instelling van een inkomensgarantie voor ouderen sluiten1 houdende bepalingen van rechten en plichten van de exploitanten van een openbaar waterdistributienetwerk en hun klanten met betrekking tot de levering van water bestemd voor menselijke consumptie, de uitvoering van de saneringsverplichting en het algemeen waterverkoopreglement

Art. 13.In artikel 1, eerste lid, van het besluit van de Vlaamse Regering van 8 april 2011Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/03/2001 pub. 29/03/2001 numac 2001022201 bron ministerie van sociale zaken, volksgezondheid en leefmilieu Wet tot instelling van een inkomensgarantie voor ouderen sluiten1 houdende bepalingen van rechten en plichten van de exploitanten van een openbaar waterdistributienetwerk en hun klanten met betrekking tot de levering van water bestemd voor menselijke consumptie, de uitvoering van de saneringsverplichting en het algemeen waterverkoopreglement, worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° punt 3° wordt opgeheven;2° punt 18° wordt opgeheven;3° er worden een punt 21° tot en met 25° toegevoegd, die luiden als volgt : "21° huishoudelijke klant : de huishoudelijke abonnee, vermeld in artikel 2, 28°, van het decreet van 24 mei 2002Relevante gevonden documenten type decreet prom. 24/05/2002 pub. 23/07/2002 numac 2002035862 bron ministerie van de vlaamse gemeenschap Decreet betreffende water bestemd voor menselijke aanwending sluiten;22° niet-huishoudelijke klant : elke klant die geen huishoudelijke klant is;23° beschermde klant : een huishoudelijke klant die zelf of van wie een gezinslid dat gedomicilieerd is op hetzelfde adres, behoort tot één van de volgende categorieën : a) persoon die van het leefloon geniet, ingevoerd bij wet van 26 mei 2002Relevante gevonden documenten type wet prom. 26/05/2002 pub. 31/07/2002 numac 2002022559 bron ministerie van sociale zaken, volksgezondheid en leefmilieu Wet betreffende het recht op maatschappelijke integratie sluiten betreffende het recht op maatschappelijke integratie;b) persoon aan wie een openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn steun verleent die geheel of gedeeltelijk door de federale staat wordt ten laste genomen op grond van de artikelen 4 en 5 van de wet van 2 april 1965 betreffende de tenlasteneming van de steun, toegekend door de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;c) persoon die een bij de wet van 1 april 1969Relevante gevonden documenten type wet prom. 01/04/1969 pub. 11/06/1998 numac 1998000217 bron ministerie van binnenlandse zaken Wet tot instelling van een gewaarborgd inkomen voor bejaarden . - Duitse vertaling sluiten ingesteld gewaarborgd inkomen voor bejaarden genieten of met toepassing van artikel 21, § 2, van dezelfde wet het recht op de rentebijslag behouden;alsook zij die genieten van de inkomensgarantie voor ouderen ingesteld bij de wet van 22 maart 2001Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/03/2001 pub. 29/03/2001 numac 2001022201 bron ministerie van sociale zaken, volksgezondheid en leefmilieu Wet tot instelling van een inkomensgarantie voor ouderen sluiten tot instelling van een inkomensgarantie voor ouderen; d) persoon die geniet van één van de tegemoetkomingen bedoeld in de wet van 27 februari 1987Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/02/1987 pub. 18/10/2004 numac 2004000528 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de tegemoetkomingen aan gehandicapten Duitse vertaling sluiten betreffende de tegemoetkomingen aan gehandicapten;e) kind getroffen door een lichamelijke of geestelijke ongeschiktheid van ten minste 66 procent, zoals vastgesteld door een geneesheer van de directie-generaal Personen met een handicap van de Federale Overheidsdienst Sociale zekerheid;f) persoon die geniet van een financiële sociale steun verstrekt door een openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn aan een persoon die is ingeschreven in het vreemdelingenregister met een machtiging tot verblijf voor onbeperkte tijd en die omwille van zijn nationaliteit niet kan beschouwd worden als een gerechtigde op maatschappelijke integratie;g) persoon die geniet van een tegemoetkoming toegekend door een openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn in afwachting van het gewaarborgd inkomen voor bejaarden, een inkomensgarantie voor ouderen of een tegemoetkoming voor gehandicapten, zoals bedoeld inartikel 37, § 19, eerste lid, 1°, 3° en 4° van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994;h) persoon die geniet van een tegemoetkoming aan gehandicapten ingevolge een blijvende arbeidsongeschiktheid van ten minste 65 procent, overeenkomstig de wet van 27 juni 1969Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/06/1969 pub. 24/01/2011 numac 2010000730 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot herziening van de besluitwet van 28 december 1944 betreffende de maatschappelijke zekerheid der arbeiders. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de tegemoetkoming aan gehandicapten;i) persoon die geniet van een tegemoetkoming voor hulp aan bejaarde gehandicapten, overeenkomstig de artikelen 127 en volgende van de programmawet van 22 december 1989Relevante gevonden documenten type programmawet prom. 22/12/1989 pub. 14/11/2011 numac 2011000693 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Programmawet sluiten;j) persoon die geniet van een tegemoetkoming voor hulp van derden, overeenkomstig de wet van 27 juni 1969Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/06/1969 pub. 24/01/2011 numac 2010000730 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot herziening van de besluitwet van 28 december 1944 betreffende de maatschappelijke zekerheid der arbeiders. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de tegemoetkoming aan gehandicapten.24° toezichthoudende ambtenaar Leefmilieu : de ambtenaar, vermeld in artikel 2 van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 mei 2011Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/03/2001 pub. 29/03/2001 numac 2001022201 bron ministerie van sociale zaken, volksgezondheid en leefmilieu Wet tot instelling van een inkomensgarantie voor ouderen sluiten2 tot uitvoering van diverse bepalingen van het decreet van 24 mei 2002Relevante gevonden documenten type decreet prom. 24/05/2002 pub. 23/07/2002 numac 2002035862 bron ministerie van de vlaamse gemeenschap Decreet betreffende water bestemd voor menselijke aanwending sluiten betreffende water bestemd voor menselijke aanwending, en tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 december 2002 houdende reglementering inzake de kwaliteit en levering van water, bestemd voor menselijke consumptie. 25° onderneming : een onderneming als vermeld in artikel 2, 3°, van de wet van 16 januari 2003Relevante gevonden documenten type wet prom. 16/01/2003 pub. 05/02/2003 numac 2003011027 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet tot oprichting van een Kruispuntbank van Ondernemingen, tot modernisering van het handelsregister, tot oprichting van erkende ondernemingsloketten en houdende diverse bepalingen sluiten tot oprichting van een Kruispuntbank van Ondernemingen, tot modernisering van het handelsregister, tot oprichtingen van erkende ondernemingsloketten en houdende diverse bepalingen.".

Art. 14.In artikel 3 van hetzelfde besluit wordt paragraaf 3 vervangen door wat volgt : " § 3. Als niet aan de kwaliteitseisen voor het water bestemd voor menselijke consumptie wordt voldaan, of bij een onmiddellijke en ernstige bedreiging voor de volksgezondheid moeten alle verplichtingen worden nageleefd, vermeld in artikel 6, § 2, van het decreet van 24 mei 2002Relevante gevonden documenten type decreet prom. 24/05/2002 pub. 23/07/2002 numac 2002035862 bron ministerie van de vlaamse gemeenschap Decreet betreffende water bestemd voor menselijke aanwending sluiten, en in artikel 13 en 14 van het besluit van 13 december 2002.

Bij een onmiddellijke en ernstige bedreiging voor de volksgezondheid kan de exploitant de waterlevering afsluiten waarbij de procedure, vermeld in artikel 14 van het besluit van 13 december 2002, wordt gevolgd.

Zodra het water bestemd voor menselijke consumptie opnieuw voldoet aan de kwaliteitseisen of de onmiddellijke en ernstige bedreiging voor de volksgezondheid wegvalt, gaat de exploitant over tot de heraansluiting en het heropstarten van de levering. Hij brengt de toezichthoudende ambtenaar daarvan op de hoogte en zorgt voor een gepaste communicatie aan de betrokken klant. In die communicatie worden de genomen herstelmaatregelen toegelicht en wordt de klant in voorkomend geval geïnformeerd over de maatregelen die hij zelf nog moet nemen voor hij de watervoorziening opnieuw in gebruik neemt.".

Art. 15.Artikel 5 van hetzelfde besluit wordt vervangen door wat volgt : "

Art. 5.§ 1. Als de exploitant ter uitvoering van artikel 5, § 5, 3° tot en met 5°, van het decreet van 24 mei 2002Relevante gevonden documenten type decreet prom. 24/05/2002 pub. 23/07/2002 numac 2002035862 bron ministerie van de vlaamse gemeenschap Decreet betreffende water bestemd voor menselijke aanwending sluiten op zijn initiatief de waterlevering bij een huishoudelijke klant wil afsluiten, dient hij een aanvraag tot afsluiting in bij de toezichthoudende ambtenaar Leefmilieu die al dan niet een bevel tot afsluiting verleent.

De exploitant dient een aanvraag tot afsluiting in bij de toezichthoudende ambtenaar Leefmilieu die al dan niet een bevel tot afsluiting verleent als hij de waterlevering bij een niet-huishoudelijke klant op zijn initiatief wil afsluiten om een van de volgende redenen : 1° de niet-huishoudelijke klant weigert gevolg te geven aan de geadviseerde herstelmaatregelen voor de binneninstallatie bij een bedreiging voor de volksgezondheid en de veiligheid van de watervoorziening als vermeld in artikel 6, § 2, vierde lid, en § 4, tweede lid, van het decreet van 24 mei 2002Relevante gevonden documenten type decreet prom. 24/05/2002 pub. 23/07/2002 numac 2002035862 bron ministerie van de vlaamse gemeenschap Decreet betreffende water bestemd voor menselijke aanwending sluiten;2° de niet-huishoudelijke klant stemt niet toe met of verzet zich tegen de keuring, vermeld in artikel 7, § 3, of de inventarisatie-, controle- en onderhoudstaken, vermeld in artikel 7, § 1 en § 2, van het voormelde decreet. § 2. Als de exploitant ter uitvoering van het artikel 5, § 5, van het decreet van 24 mei 2002Relevante gevonden documenten type decreet prom. 24/05/2002 pub. 23/07/2002 numac 2002035862 bron ministerie van de vlaamse gemeenschap Decreet betreffende water bestemd voor menselijke aanwending sluiten en nadat hij de geldende procedures heeft doorlopen, wil overgaan tot een effectieve afsluiting van de waterlevering bij een huishoudelijke klant, maakt hij die beslissing kenbaar aan de huishoudelijke klant en, als dat van toepassing is, aan de verbruikers in de verschillende te onderscheiden wooneenheden zonder individuele bemetering die door de huishoudelijke klant worden bevoorraad.

Als de exploitant hetzij op bevel van de toezichthoudende ambtenaar Leefmilieu, hetzij om andere redenen wil overgaan tot een effectieve afsluiting van de waterlevering, maakt hij die beslissing kenbaar aan de niet-huishoudelijke klant en als de niet-huishoudelijke klant het geleverde water bestemd voor menselijke consumptie gebruikt om te voorzien in de huishoudelijke behoeften van gedomicilieerde personen in een of meer wooneenheden van het onroerend goed waarop hij een recht heeft, aan de verbruikers in de verschillende te onderscheiden wooneenheden.

De exploitant zet voor het kenbaar maken van de beslissing tot afsluiting alle passende middelen in waaronder ten minste een aangetekende schriftelijke kennisgeving aan de klant en een schriftelijke kennisgeving aan de verbruikers in de verschillende te onderscheiden wooneenheden.

Deze paragraaf geldt niet als de afsluiting plaatsvindt bij een onmiddellijke en ernstige bedreiging voor de volksgezondheid, zolang die toestand duurt, of bij werkzaamheden voor herstelling, vernieuwing, wijziging, verplaatsing, onderhoud of exploitatie van het openbaar waterdistributienetwerk. § 3. De exploitant respecteert een minimumtermijn van zes weken tussen de kennisgeving en de effectieve afsluiting van de waterlevering.

De verplichting, vermeld in het eerste lid, is niet van toepassing in de volgende gevallen : 1° de effectieve afsluiting van de waterlevering vindt plaats bij een onmiddellijke en ernstige bedreiging voor de volksgezondheid;2° de effectieve afsluiting van de waterlevering vindt plaats op bevel van de toezichthoudende ambtenaar Leefmilieu die in dergelijke gevallen de minimumtermijn tussen de kennisgeving en de effectieve afsluiting van de waterlevering vastlegt in zijn bevel;3° de effectieve afsluiting van de waterlevering vindt plaats bij vermoeden dat het aangesloten onroerend goed onbewoond of in onbruik is;4° de effectieve afsluiting van de waterlevering vindt plaats na de vaststelling van fraude. § 4. Als een huishoudelijke klant van oordeel is dat de afsluiting niet meer gerechtvaardigd is, kan hij met een gewone brief een heraansluiting bij de exploitant aanvragen. Als de exploitant binnen vijf werkdagen na de verzending van het verzoek de klant niet opnieuw aangesloten heeft of daarvoor geen actie ondernomen heeft, kan de huishoudelijke klant : 1° een heraansluiting vragen volgens de procedure en de voorwaarden, vermeld in het decreet van 20 december 1996Relevante gevonden documenten type decreet prom. 20/12/1996 pub. 12/09/1997 numac 1997035791 bron ministerie van de vlaamse gemeenschap Decreet houdende de algemene uitgavenbegroting van de Vlaamse Gemeenschap voor het begrotingsjaar 1997 sluiten tot regeling van het recht op minimumlevering van elektriciteit, gas en water, als de afsluiting is uitgevoerd na overeenkomstig gemotiveerd advies van de lokale adviescommissie;2° een heraansluiting vragen bij de toezichthoudende ambtenaar Leefmilieu volgens de procedure en de voorwaarden, vermeld in artikel 17, § 8, van het decreet van 24 mei 2002Relevante gevonden documenten type decreet prom. 24/05/2002 pub. 23/07/2002 numac 2002035862 bron ministerie van de vlaamse gemeenschap Decreet betreffende water bestemd voor menselijke aanwending sluiten, als de afsluiting is uitgevoerd op bevel van de toezichthoudende ambtenaar Leefmilieu. Als hetzij de lokale adviescommissie hetzij de toezichthoudende ambtenaar Leefmilieu beslist tot heraansluiting, voert de exploitant die uit binnen vijf werkdagen na kennisgeving van de beslissing aan de exploitant.

Als een huishoudelijke klant werd afgesloten omwille van een weigering om met de exploitant een regeling uit te werken voor de betaling van openstaande facturen of omwille van het niet naleven van de afbetalingsregeling, voert de exploitant de heraansluiting uit binnen de vijf werkdagen nadat aan de volgende voorwaarden is voldaan : 1° de klant heeft de afbetalingsregeling opgestart of hervat volgens de afgesproken modaliteiten en heeft de exploitant hiervan ingelicht;2° de exploitant heeft de betaling of een bewijs van betaling ontvangen. Bij herhaalde afsluiting van de huishoudelijke klant wegens het niet naleven van een afbetalingsregeling binnen de looptijd ervan, kan de exploitant een herziening van de afbetalingsregeling vragen.

De kosten voor de afsluiting en heraansluiting zijn ten laste van de klant en worden teruggevorderd via een verlenging van de afbetalingsregeling, tenzij de klant deze kosten onmiddellijk betaalt. § 5. Als een niet-huishoudelijke klant van oordeel is dat de afsluiting niet meer gerechtvaardigd is, kan hij met een gewone brief een heraansluiting bij de exploitant aanvragen. Als de exploitant binnen vijf werkdagen na de verzending van het verzoek de klant niet opnieuw aangesloten heeft of daarvoor geen actie ondernomen heeft, kan de niet-huishoudelijke klant een heraansluiting vragen bij de toezichthoudende ambtenaar Leefmilieu volgens de procedure en de voorwaarden, vermeld in artikel 17, § 8, van het decreet van 24 mei 2002Relevante gevonden documenten type decreet prom. 24/05/2002 pub. 23/07/2002 numac 2002035862 bron ministerie van de vlaamse gemeenschap Decreet betreffende water bestemd voor menselijke aanwending sluiten, als de afsluiting is uitgevoerd op bevel van de toezichthoudende ambtenaar Leefmilieu.

Als de toezichthoudende ambtenaar Leefmilieu beslist tot heraansluiting, voert de exploitant die uit binnen vijf werkdagen na kennisgeving van de beslissing aan de exploitant. § 6. Met behoud van de toepassing van de verplichtingen van de klant of titularis kan de exploitant, bij vermoeden dat het aangesloten onroerend goed onbewoond of in onbruik is, de titularis schriftelijk contacteren en hem verzoeken om binnen vijftien kalenderdagen contact op te nemen met de exploitant om kenbaar te maken of het aangesloten onroerend goed al dan niet leegstaat of in onbruik is, en aangeven via welke weg hij zijn verplichtingen ten aanzien van de exploitant zal nakomen. De titularis heeft daarbij een van de volgende mogelijkheden : 1° zich als klant laten registreren bij de exploitant en alle verplichtingen ten aanzien van de exploitant als klant nakomen;2° een stopzetting van de waterlevering aanvragen bij de exploitant waarvan de kosten ten laste zijn van de titularis. Als de titularis binnen vijftien kalenderdagen niet reageert, heeft de exploitant het recht om de waterlevering af te sluiten.

Als de exploitant wil overgaan tot een effectieve afsluiting, maakt hij die beslissing kenbaar aan de titularis en aan de wooneenheden in het betreffende onroerend goed.

De exploitant respecteert een minimumtermijn van vijftien kalenderdagen tussen de kennisgeving en de effectieve afsluiting van de waterlevering. § 7. Bij een weigering van een tegensprekelijke overname of vernieuwde indienststelling van de verbruiker in een aangesloten onroerend goed of wooneenheid neemt de exploitant schriftelijk contact op met de verbruikers en de titularis als die bekend is bij de exploitant. De exploitant verzoekt hen om binnen vijftien kalenderdagen contact op te nemen met de exploitant om kenbaar te maken hoe de verplichtingen ten aanzien van de exploitant zullen worden nagekomen. De verbruikers of de titularis hebben daarbij een van de volgende mogelijkheden : 1° zich als klant laten registreren bij de exploitant en alle verplichtingen ten aanzien van de exploitant als klant nakomen;2° een stopzetting van de waterlevering aanvragen bij de exploitant waarvan de kosten ten laste zijn van de aanvrager. Als geen van beiden binnen vijftien kalenderdagen gevolg heeft gegeven aan de oproep van de exploitant, heeft de exploitant het recht om een aanvraag tot afsluiting van de waterlevering in te dienen bij de lokale adviescommissie.

Als de exploitant wil overgaan tot een effectieve afsluiting, maakt hij die beslissing kenbaar aan de verbruikers van het water in het betreffende onroerend goed en aan de titularis als die bekend is bij de exploitant.

De exploitant respecteert een minimumtermijn van zes weken tussen de kennisgeving en de effectieve afsluiting van de waterlevering. § 8. Als de exploitant vaststelt dat er fraude gepleegd wordt, neemt de exploitant de nodige maatregelen om een einde te stellen aan die fraude. De exploitant kan daarvoor de binneninstallatie laten aanpassen conform de gangbare wettelijke en technische voorschriften.

Bij verzet tegen de poging van de exploitant om een einde te stellen aan de fraude, is de exploitant gemachtigd om over te gaan tot onmiddellijke afsluiting van de waterlevering.

Op basis van de feitelijke toestand wordt door de exploitant een gemotiveerde schatting van het verbruik en het beschikbare debiet gemaakt.

Alle kosten kunnen aan de fraudeur worden aangerekend tegen de geldende tarieven. Voor die aanrekeningen gelden dezelfde betalingsvoorwaarden en procedures als voor de verbruiksfactuur, vermeld in artikel 17 en 18.".

Art. 16.Aan artikel 6, § 1, van hetzelfde besluit wordt een zevende lid toegevoegd, dat luidt als volgt : "De verplichting voor een individuele bemetering per wooneenheid geldt niet voor voorzieningen binnen het beleidsdomein Welzijn, Volksgezondheid en Gezin die instaan voor residentiële opvang en begeleiding en die, overeenkomstig de desbetreffende regelgeving, vergund, erkend of structureel gesubsidieerd worden door de bevoegde Vlaamse minister of Vlaamse administratie. De Vlaamse minister, bevoegd voor de bijstand aan personen en voor het gezondheidsbeleid, kan een lijst opstellen met daarop de bedoelde voorzieningen.".

Art. 17.In artikel 7 van hetzelfde besluit wordt paragraaf 3 vervangen door wat volgt : " § 3. Iedere binneninstallatie wordt, louter met het oog op de bescherming van de volksgezondheid, om kwaliteitsproblemen met het water bestemd voor menselijke consumptie te voorkomen ten gevolge van terugstroming in de binneninstallatie of terugstroming naar het openbaar waterdistributienetwerk, aan een keuring onderworpen in de volgende gevallen : 1° vóór de eerste ingebruikname;2° bij belangrijke wijzigingen;3° bij heringebruikname na een afsluiting wegens een onmiddellijke bedreiging voor de gezondheid van de verbruiker of voor de volksgezondheid en de veiligheid van de drinkwatervoorziening, op verzoek van de exploitant;4° na vaststelling van een inbreuk op de wettelijke en technische voorschriften, ter preventie van terugstroming, op verzoek van de exploitant. De exploitant of zijn aangestelde is verantwoordelijk voor de keuring van de binneninstallatie.

De klant of titularis kan de exploitant verzoeken een keuring van de binneninstallatie uit te voeren.

De keuring ontslaat de klant respectievelijk titularis evenwel niet van zijn verantwoordelijkheid voor het behoud van de waterkwaliteit in de binneninstallatie.

De kosten die verbonden zijn aan de keuring van de binneninstallatie, zijn ten laste van de aanvrager.

Als de exploitant of zijn aangestelde naar aanleiding van een keuring vaststelt dat de binneninstallatie niet voldoet aan de wettelijke en technische voorschriften ter preventie van terugstroming, kan hij ter bescherming van het openbaar waterdistributienetwerk een verbinding van de binneninstallatie met het openbaar waterdistributienetwerk weigeren of de binneninstallatie ontkoppelen van het openbaar waterdistributienetwerk.

Bij verzet van de klant tegen die handelingen ter bescherming van het openbaar waterdistributienetwerk kan de exploitant een aanvraag tot afsluiting van de waterlevering in het onroerend goed indienen bij de toezichthoudende ambtenaar Leefmilieu. De effectieve afsluiting van de waterlevering wordt uitgevoerd op bevel van de toezichthoudende ambtenaar Leefmilieu. De bepalingen over de kennisgeving aan de klant en de verbruikers, vermeld in artikel 5, zijn van toepassing.

De minister kan nadere regels bepalen met betrekking tot de keuring.".

Art. 18.In artikel 14 van hetzelfde besluit wordt een paragraaf 4 toegevoegd die luidt als volgt : " § 4 De exploitant hanteert ter financiering van de kosten die verbonden zijn aan de productie en levering van water een tariefstructuur die bestaat uit een vaste vergoeding en een variabele vergoeding. De vaste vergoeding is een jaarlijks vast bedrag onafhankelijk van het waterverbruik van de abonnee. De exploitant kan een vaste vergoeding aanrekenen per wooneenheid. De variabele vergoeding is afhankelijk van het waterverbruik van de abonnee en wordt bepaald op basis van eenheidsprijzen per kubieke meter verbruikt water.".

Art. 19.In artikel 17 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° in paragraaf 6, derde lid, wordt het woord "klant" telkens vervangen door de woorden "huishoudelijke klant".2° paragraaf 7 wordt vervangen door wat volgt : " § 7.Voor huishoudelijke klanten wordt de waterlevering in de periode tussen de ingebrekestelling en de beslissing van de lokale adviescommissie niet beperkt."; 3° in paragraaf 8 wordt de zinsnede "Als het decreet van 20 december 1996Relevante gevonden documenten type decreet prom. 20/12/1996 pub. 12/09/1997 numac 1997035791 bron ministerie van de vlaamse gemeenschap Decreet houdende de algemene uitgavenbegroting van de Vlaamse Gemeenschap voor het begrotingsjaar 1997 sluiten tot regeling van het recht op minimumlevering van elektriciteit, gas en water van toepassing is" vervangen door de woorden "Voor huishoudelijke klanten";4° in paragraaf 8 wordt het woord "klant" telkens vervangen door de woorden "huishoudelijke klant".

Art. 20.In artikel 19 van hetzelfde besluit worden het derde en vierde lid vervangen door wat volgt : "De klant heeft recht op een minnelijke schikking voor het abnormaal hoge verbruik als aan de volgende voorwaarden is voldaan : 1° de klant heeft gehandeld als een goede huisvader;2° het abnormaal hoge verbruik is het gevolg van een verborgen oorzaak.Onder een verborgen oorzaak wordt ten minste verstaan : a) lekken in ondergrondse leidingen;b) lekken in leidingen die in de vloer zijn ingewerkt;c) lekken in ontoegankelijke kruipruimtes;d) lekken in een meterput;e) mits aan de gangbare wettelijke en technische voorschriften voor de binneninstallatie is voldaan na herstelling : 1° een overdrukventiel aan een warmwaterproductie of een waterontharder die blijft lopen;2° een defect aan een waterbehandelingsapparaat die meer spoelt dan vroeger, of een bijvulinstallatie voor regenwater die meer bijvult dan gewenst;3° het abnormaal hoge verbruik, herrekend op jaarbasis, moet het gemiddelde jaarverbruik met minstens 100 % overschrijden en minimaal 100 m3 bedragen.Als er geen historische verbruiksgegevens bestaan, wordt het gemiddelde jaarverbruik bepaald via een opname van de meterstand drie maanden na de herstelling van de oorzaak van het abnormaal hoge verbruik; 4° de oorzaak van het abnormaal hoge verbruik moet worden vastgesteld door de exploitant of moet door de klant bewezen worden door de herstellingsfactuur;5° de oorzaak van het abnormaal hoge verbruik moet hersteld of weggenomen zijn.De exploitant kan in dit kader een keuring van de binneninstallatie opleggen waarvan de kosten ten laste zijn van de klant; 6° er is geen sprake van kwaad opzet of bedrog;7° het abnormaal hoge verbruik wordt niet in stand gehouden door een inbreuk op de gangbare wettelijke en technische voorschriften voor de binneninstallatie. Als aan de voorwaarde voor een minnelijke schikking voor een abnormaal hoog verbruik is voldaan, geldt de volgende regeling : 1° het gemiddelde jaarverbruik wordt aangerekend tegen het integrale tarief dat van toepassing is;2° als de klant geen onderneming is of als de klant een vereniging van mede-eigenaars is die het door de exploitant geleverde water hoofdzakelijk gebruikt om te voorzien in de huishoudelijk behoeften wordt het abnormaal hoog verbruik als volgt aangerekend : a) maximaal 50 % van het geldende integraal tarief voor het abnormaal hoog verbruik tot en met 300 m3 per wooneenheid;b) maximaal 10 % van het geldende integraal tarief voor het abnormaal hoog verbruik vanaf 300 m3 per wooneenheid;3° als de klant een onderneming is of een vereniging van mede-eigenaars is die het door de exploitant geleverde water niet hoofdzakelijk gebruikt om te voorzien in de huishoudelijke behoeften, wordt het abnormaal hoog verbruik aangerekend aan maximaal 50 % van het geldende integraal tarief.

Art. 21.In artikel 21, § 3, van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° tussen het eerste en het tweede lid wordt een lid ingevoegd, dat luidt als volgt : "De titularis heeft het recht om zijn gegevens te laten registreren bij de exploitant en kan wijzigingen melden aan de exploitant."; 2° het bestaande tweede en derde lid, die het derde en het vierde lid worden, worden vervangen door wat volgt : "De exploitant behandelt de gegevens overeenkomstig de wetgeving op de bescherming van de persoonlijke levenssfeer. Met een schriftelijke, gedateerde en ondertekende aanvraag die hij tot de exploitant richt, kan de klant of de titularis die zijn identiteit aantoont, inzage krijgen in zijn persoonlijke gegevens. Als die gegevens verkeerd zijn, kan hij de rechtzetting ervan vragen.".

Art. 22.In artikel 22, eerste lid, van hetzelfde besluit wordt de zinsnede "hoofdstuk 1 tot en met 5 en 7" vervangen door de zinsnede "hoofdstuk 1 tot en met 5, en hoofdstuk 7 en 7/1".

Art. 23.Aan artikel 23 van hetzelfde besluit wordt een derde lid toegevoegd, dat luidt als volgt : "Bij wijzigingen aan het algemeen waterverkoopreglement evalueren de toezichthoudende ambtenaar, de ecologische toezichthouder en de economische toezichthouder de reeds door de minister vastgestelde bijzondere waterverkoopreglementen op eventuele strijdigheden en melden eventuele strijdigheden aan de betrokken exploitant. De exploitant herziet eventueel zijn bijzonder waterverkoopreglement overeenkomstig de bepalingen, vermeld in het eerste lid.".

Art. 24.Aan artikel 27, eerste lid, van hetzelfde besluit wordt een punt 9° toegevoegd, dat luidt als volgt : "9° de toepassing van de sociale openbare dienstverplichtingen uit hoofdstuk 7/1.".

Art. 25.In hetzelfde besluit wordt een hoofdstuk 7/1, dat bestaat uit artikel 27/1 tot en met 27/4, ingevoegd, dat luidt als volgt : "HOOFDSTUK 7/ 1. - Sociale openbare dienstverplichtingen

Art. 27/1.De exploitant stelt, als dat van toepassing is, aan het bevoegde openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn wekelijks de volgende informatie over huishoudelijke klanten ter beschikking : 1° de naam en de adresgegevens van het leveringsadres van de op basis van een advies van de lokale adviescommissie effectief afgesloten huishoudelijke klanten en de heraangesloten huishoudelijke klanten;2° de naam en de adresgegevens van het leveringsadres van de huishoudelijke klanten die door de exploitant op de hoogte gebracht zijn van de intentie tot effectieve afsluiting ter uitvoering van een advies van de lokale adviescommissie.De informatie wordt binnen zeven werkdagen na verzending van de kennisgeving bezorgd.

Art. 27/2.De huishoudelijke klant die voldoet aan een of meer van de voorwaarden, vermeld in artikel 16sexies, § 1, van het decreet van 24 mei 2002Relevante gevonden documenten type decreet prom. 24/05/2002 pub. 23/07/2002 numac 2002035862 bron ministerie van de vlaamse gemeenschap Decreet betreffende water bestemd voor menselijke aanwending sluiten, wordt vrijgesteld van de betaling van de vaste vergoeding.

De verbruiker die met toepassing van artikel 16sexies, § 2 en § 3, van het decreet van 24 mei 2002Relevante gevonden documenten type decreet prom. 24/05/2002 pub. 23/07/2002 numac 2002035862 bron ministerie van de vlaamse gemeenschap Decreet betreffende water bestemd voor menselijke aanwending sluiten, compensatiegerechtigd is, ontvangt van de exploitant een financiële compensatie ter waarde van de vaste vergoeding als de exploitant de vaste vergoeding aanrekent per wooneenheid. De voorwaarden en procedures, vermeld in artikel 16sexies, § 3, van het decreet van 24 mei 2002Relevante gevonden documenten type decreet prom. 24/05/2002 pub. 23/07/2002 numac 2002035862 bron ministerie van de vlaamse gemeenschap Decreet betreffende water bestemd voor menselijke aanwending sluiten, gelden voor de toekenning en de verlening van die compensatie.

De exploitant kan de maatregelen vermeld in het eerste en tweede lid alleen doorrekenen in de vaste vergoeding.

Art. 27/3.De volgende bepalingen gelden voor de beschermde klant : 1° de exploitant of zijn aangestelde neemt in het kader van de opmaak van een verbruiksfactuur op verzoek van een beschermde klant via een plaatsbezoek de meterstand op;2° de exploitant informeert de beschermde klant automatisch of via de door hem aangestelde die de meterstand opneemt, als het verbruik, herrekend op jaarbasis, met minstens 25 % en met minstens 50 m3 is toegenomen ten opzichte van de vorige verbruiksperiode.De exploitant informeert de beschermde klant over de mogelijke oorzaken die het vastgestelde meerverbruik kunnen verklaren en over de mogelijk te nemen maatregelen om het verbruik te beperken; 3° de beschermde klant heeft recht op een maandelijkse betaling van het waterverbruik.De maandelijkse betaling wordt op eenvoudig verzoek van beschermde klant mogelijk gemaakt. Het maandelijks te betalen bedrag wordt bepaald op basis van de voorafgaande afnamekarakteristieken van de beschermde klant; 4° de beschermde klant heeft het recht om in onderling overleg met de exploitant een afbetalingsplan op maat uit te werken;5° de kosten die verbonden zijn aan het versturen van de aanmaningsbrief en ingebrekestelling, vermeld in artikel 17, § 4 en § 5, aan een beschermde klant, zijn ten laste van de exploitant. De exploitant mag voor de toepassing van de bepalingen 1° tot en met 4° geen kosten aanrekenen aan de beschermde klant. De minister kan nadere regels vastleggen voor zowel de indieningsprocedure, de vorm en de inhoud van de bewijsstukken waaruit blijkt dat een huishoudelijke klant een beschermde klant is, de periode waarbinnen de beschermde klant van de bijkomende rechten kan gebruikmaken, als van de wijze waarop de bijkomende rechten worden toegekend door de exploitant.

Art. 27/4.De exploitant laat een waterscan uitvoeren in de woning van een beschermde klant die daarom verzoekt. De kosten voor de uitvoering van de waterscan zijn in dat geval ten laste van de exploitant.

De waterscan beoogt via een gerichte doorlichting van en advisering over het waterverbruik in de woning aan te zetten tot een duurzaam watergebruik en tot het nemen van waterbesparende maatregelen.

De minister kan, in samenspraak met de exploitanten en na een kennisgeving aan de Vlaamse Regering, de minimumvereisten vastleggen waaraan een waterscan moet voldoen.

De exploitant kan op eigen initiatief een waterscan aanbieden aan andere klanten dan beschermde klanten ter uitvoering van artikel 4. De exploitant rekent voor het uitvoeren van de waterscan een vergoeding aan.". HOOFDSTUK 3. - Slotbepalingen

Art. 26.Artikel 25 treedt in werking op 1 januari 2014.

Art. 27.De minister, bevoegd voor het leefmilieu en het waterbeleid, is belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 6 december 2013.

De Minister-President van de Vlaamse Regering, K. PEETERS De Vlaamse minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin, J. VANDEURZEN De Vlaamse minister van Leefmilieu, Natuur en Cultuur, J. SCHAUVLIEGE

^