Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Regering Van De Franse Gemeenschap van 22 november 2023
gepubliceerd op 02 februari 2024

Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot organisatie van twee aanvullende opleidingen gewijd aan mechanismen voor de ondersteuning en de ontwikkeling van de beroepsvaardigheden en de evaluatie van het onderwijspersoneel

bron
ministerie van de franse gemeenschap
numac
2023047708
pub.
02/02/2024
prom.
22/11/2023
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

22 NOVEMBER 2023. - Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot organisatie van twee aanvullende opleidingen gewijd aan mechanismen voor de ondersteuning en de ontwikkeling van de beroepsvaardigheden en de evaluatie van het onderwijspersoneel


De regering van de Franse Gemeenschap, Gelet op het Wetboek van het basis- en secundair onderwijs, artikel 6.1.3-9 en de artikelen 6.1.9-3, 6.1.9-5, zoals ingevoegd door het decreet van 20 juli 2023Relevante gevonden documenten type decreet prom. 20/07/2023 pub. 22/11/2023 numac 2023045211 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de ondersteuning, de ontwikkeling van beroepscompetenties en de evaluatie van het onderwijzend personeel sluiten met betrekking tot de ondersteuning, de ontwikkeling van de beroepsvaardigheden en de evaluatie van het onderwijspersoneel ;

Gelet op het decreet van 30 juni 1998Relevante gevonden documenten type decreet prom. 30/06/1998 pub. 01/09/1998 numac 1998029350 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet met betrekking tot de bijscholing van de leden van het bestuurs- en onderwijzend personeel en het opvoedend hulppersoneel in het onderwijs voor sociale promotie type decreet prom. 30/06/1998 pub. 27/08/1998 numac 1998029306 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot instelling van het hoger onderwijs van het lange type in de kinesitherapie binnen de door de Franse Gemeenschap georganiseerde of gesubsidieerde Hogescholen type decreet prom. 30/06/1998 pub. 22/08/1998 numac 1998029332 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet dat erop gericht is alle leerlingen gelijke kansen op sociale emancipatie te geven, inzonderheid door de invoering van maatregelen voor positieve discriminatie sluiten betreffende de opleiding tijdens de loopbaan en het mechanisme voor de ondersteuning en de ontwikkeling van de beroepsvaardigheden van de leden van het bestuurs- en onderwijspersoneel, het opvoedend hulppersoneel en de deskundigen in het onderwijs voor sociale promotie, de artikelen 8.3 en 8.5 ;

Gelet op het decreet van 15 maart 1999Relevante gevonden documenten type decreet prom. 15/03/1999 pub. 16/07/1999 numac 1999029340 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de opleiding tijdens de loopbaan van de leden van het bestuurs- en onderwijzend personeel en van het onderwijzend hulppersoneel van het kunstsecundair onderwijs met beperkt leerplan gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap sluiten betreffende de opleiding tijdens de loopbaan en het mechanisme voor de ondersteuning en de ontwikkeling van de beroepsvaardigheden van de leden van het bestuurs- en onderwijspersoneel en het opvoedend hulppersoneel van het secundair kunstonderwijs met beperkt leerplan gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap, de artikelen 8/3 en 8/5 ;

Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën van 17 juli 2023 ;

Gelet op het akkoord van de minister van Begroting, gegeven op 20 juli 2023 ;

Gelet op de « gendertest » van 11 juli 2023 uitgevoerd in toepassing van artikel 4, lid 2, 1°, van het decreet van 07 januari 2016Relevante gevonden documenten type decreet prom. 07/01/2016 pub. 12/02/2016 numac 2016029074 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende integratie van de genderdimensie in het geheel van de beleidslijnen van de Franse Gemeenschap sluiten betreffende de integratie van de genderdimensie in alle beleidslijnen van de Franse Gemeenschap ;

Gelet op het onderhandelingsprotocol van 02 oktober 2023 met het onderhandelingscomité tussen de Regering en « Wallonie-Bruxelles Enseignement » en de federaties van inrichtende machten bedoeld in de artikelen 1.6.5-6 en volgende van het Wetboek van het basis- en secundair onderwijs ;

Gelet op het protocol van syndicale onderhandeling binnen het Onderhandelingscomité van Sector IX, het Provinciaal en Plaatselijk Comité voor de Openbare Diensten, Afdeling II, en het Onderhandelingscomité voor de Statuten van het Gesubsidieerd Vrij Onderwijspersoneel overeenkomstig de procedure van het Koninklijk Besluit van 28 september 1984 tot uitvoering van de wet van 19 december 1974 houdende organisatie van de betrekkingen tussen de openbare besturen en de vakorganisaties van de werknemers die onder deze besturen ressorteren, afgesloten op 18 september 2023 ;

Gelet op het verzoek om advies aan de Raad van State binnen een termijn van 30 dagen, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973 ;

Overwegende dat het verzoek om advies op 07 november 2023 is ingeschreven in het register van de afdeling Wetgeving van de Raad van State onder nummer 74.827/2 ;

Gelet op de beslissing van de afdeling Wetgeving van 07 november 2023 om geen advies uit te brengen binnen de gevraagde termijn, met toepassing van artikel 84, § 5, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973 ;

Op de voordracht van de minister van Onderwijs en de minister belast met het Onderwijs voor sociale promotie ;

Na beraadslaging, Besluit :

Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder : 1° afgevaardigde van de directeur: het personeelslid aangewezen door de directeur, in de zin van artikel 6.1.9-4 van het Wetboek voor het basis- en secundair onderwijs, artikel 8.4 van voormeld decreet van 30 juni 1998Relevante gevonden documenten type decreet prom. 30/06/1998 pub. 01/09/1998 numac 1998029350 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet met betrekking tot de bijscholing van de leden van het bestuurs- en onderwijzend personeel en het opvoedend hulppersoneel in het onderwijs voor sociale promotie type decreet prom. 30/06/1998 pub. 27/08/1998 numac 1998029306 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot instelling van het hoger onderwijs van het lange type in de kinesitherapie binnen de door de Franse Gemeenschap georganiseerde of gesubsidieerde Hogescholen type decreet prom. 30/06/1998 pub. 22/08/1998 numac 1998029332 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet dat erop gericht is alle leerlingen gelijke kansen op sociale emancipatie te geven, inzonderheid door de invoering van maatregelen voor positieve discriminatie sluiten en artikel 8/4 van voormeld decreet van 15 maart 1999Relevante gevonden documenten type decreet prom. 15/03/1999 pub. 16/07/1999 numac 1999029340 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de opleiding tijdens de loopbaan van de leden van het bestuurs- en onderwijzend personeel en van het onderwijzend hulppersoneel van het kunstsecundair onderwijs met beperkt leerplan gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap sluiten ; 2° halve opleidingsdagen: halve opleidingsdagen als bedoeld, voor zover het leerplichtonderwijs betreft, in artikel 6.1.3-9 van het Wetboek voor het basis- en secundair onderwijs ; 3° schoolinrichting: elke school in de zin van artikel 1.3.1-1 van het Wetboek voor het basis- en secundair onderwijs of elke instelling die onderwijs aanbiedt in het kader van sociale promotie of secundair kunstonderwijs met beperkt leerplan.

Art. 2.§ 1. Tijdens de schooljaren 2023-2024, 2024-2025 en 2025-2026 zal een aanvullende opleiding worden georganiseerd tussen het netoverschrijdend niveau en het netniveau, bestaande uit vier halve dagen face-to-face of hybride opleiding gewijd aan mechanismen voor de ondersteuning en ontwikkeling van de beroepsvaardigheden en de evaluatie van het onderwijspersoneel.

De doelgroep voor de opleiding waarnaar wordt verwezen in lid 1 bestaat uit de volgende personen : 1° directeurs die zijn aangesteld of aangeworven in vast verband, stagiairs of die zijn aangesteld of aangeworven op tijdelijke basis, in dienstactiviteit in een onderwijsinrichting ;2° de leden van de inrichtende machten van het onderwijs georganiseerd of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap die het wensen. Het aantal halve opleidingsdagen bedoeld in lid 1 wordt gelijk verdeeld tussen het netoverschrijdend niveau en het netniveau bedoeld in artikel 6.1.3-3, § 1, van het Wetboek voor het basis- en secundair onderwijs.

Binnen elke aanvullende opleiding worden de halve opleidingsdagen die op netoverschrijdend niveau worden georganiseerd, systematisch gevolgd door een opleidingsbegunstigde vóór de halve opleidingsdagen die op netniveau worden georganiseerd.

De halve opleidingsdagen die op netoverschrijdend niveau worden georganiseerd, zijn gewijd aan de richtlijnen die verband houden met de mechanismen voor de ondersteuning en ontwikkeling van de beroepsvaardigheden en de evaluatie van het onderwijspersoneel, alsook aan de doelstellingen van deze mechanismen en de instrumenten die de regelgevende macht in het kader van deze mechanismen moet gebruiken.

De halve opleidingsdagen die op netniveau worden georganiseerd, zijn gewijd aan het contextualiseren en implementeren van de richtlijnen, doelstellingen en instrumenten waarnaar in het vorige lid wordt verwezen, in de specifieke realiteit van het net of de schoolinrichtingen.

Voor de opleidingen van een halve dag die op netniveau worden georganiseerd, ligt de klemtoon op het mechanisme voor de ondersteuning en de ontwikkeling van de beroepsvaardigheden voor de doelgroep bedoeld in lid 2, 1°, en de klemtoon op het evaluatiemechanisme voor de doelgroep bedoeld in lid 2, 2°. § 2. In de schooljaren 2023-2024, 2024-2025 en 2025-2026 wordt aanvullende opleiding georganiseerd tussen het netoverschrijdend niveau en het netniveau, bestaande uit vier halve dagen face-to-face of hybride opleiding gewijd aan het mechanisme voor ondersteuning en ontwikkeling van de beroepsvaardigheden van het onderwijspersoneel.

De doelgroep voor de opleiding bedoeld in lid 1 bestaat uit afgevaardigden van directeurs die in vast verband zijn benoemd of aangeworven of tijdelijk zijn aangesteld of aangeworven, die in dienstactiviteit zijn in een onderwijsinstelling.

Het aantal halve opleidingsdagen bedoeld in lid 1 wordt gelijk verdeeld tussen het netoverschrijdend niveau en het netniveau bedoeld in artikel 6.1.3-3, § 1, van het Wetboek van het basis- en secundair onderwijs.

Binnen elke aanvullende opleiding worden de halve opleidingsdagen die op netoverschrijdend niveau worden georganiseerd, systematisch gevolgd door een opleidingsbegunstigde vóór de halve opleidingsdagen die op netniveau worden georganiseerd.

De halve opleidingsdagen die op netoverschrijdend niveau worden georganiseerd, zijn gewijd aan de richtlijnen in verband met de mechanismen voor ondersteuning en ontwikkeling van beroepsvaardigheden en voor de evaluatie van het onderwijspersoneel, alsook aan de doelstellingen van deze mechanismen en de instrumenten die de regelgevende macht in het kader van deze mechanismen moet gebruiken.

De nadruk ligt op het mechanisme voor de ondersteuning en ontwikkeling van beroepsvaardigheden.

De opleidingssessies van een halve dag die op netniveau worden georganiseerd, zijn gewijd aan het contextualiseren en implementeren van de richtlijnen, doelstellingen en instrumenten van de regelgevende macht met betrekking tot het mechanisme voor het ondersteunen en ontwikkelen van de beroepsvaardigheden waarnaar in het vorige lid wordt verwezen, in de specifieke realiteit van het net of de schoolinrichtingen. De nadruk ligt op het begrip delegatie.

Art. 3.De aanvullende opleidingen bedoeld in artikel 2 zijn niet onderworpen aan een premie zoals bedoeld in artikel 6.1.6-4 van het Wetboek voor het basis- en secundair onderwijs.

Art. 4.Dit besluit treedt in werking op 01 januari 2024.

Art. 5.De ministers bevoegd voor het leerplichtonderwijs, het secundair kunstonderwijs met beperkt leerplan en het onderwijs voor sociale promotie zijn, ieder wat hem/haar betreft, belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 22 november 2023.

De Minister-president, belast met Internationale Betrekkingen, Sport en het Onderwijs voor Sociale Promotie, P.-Y. JEHOLET De Minister van Onderwijs, C. DESIR

^