Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Regering Van De Franse Gemeenschap van 20 mei 2020
gepubliceerd op 08 juni 2020

Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap ter verduidelijking van het begrip "prestaties die aanzienlijk lager zijn dan het gemiddelde van de vergeleken scholen" en ter definiëring van het proces voor de identificatie van de bedoelde scholen

bron
ministerie van de franse gemeenschap
numac
2020021010
pub.
08/06/2020
prom.
20/05/2020
ELI
eli/besluit/2020/05/20/2020021010/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

20 MEI 2020. - Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap ter verduidelijking van het begrip "prestaties die aanzienlijk lager zijn dan het gemiddelde van de vergeleken scholen" en ter definiëring van het proces voor de identificatie van de bedoelde scholen


De Regering van de Franse Gemeenschap, Gelet op het decreet van 24 juli 1997Relevante gevonden documenten type decreet prom. 24/07/1997 pub. 23/09/1997 numac 1997029337 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren type decreet prom. 24/07/1997 pub. 28/01/1998 numac 1997029394 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende de eerste aanpassing van de algemene uitgavenbegroting van de Franse Gemeenschap voor het begrotingsjaar 1997 type decreet prom. 24/07/1997 pub. 06/11/1997 numac 1997029343 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet dat het statuut bepaalt van het bestuurs- en onderwijzend personeel en van het opvoedend hulppersoneel van de hogescholen ingericht of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap type decreet prom. 24/07/1997 pub. 14/10/1997 numac 1997029340 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende de eerste aanpassing van de middelenbegroting van de Franse Gemeenschap voor het begrotingsjaar 1997 sluiten dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren, artikel 68 § 1er, zoals vervangen bij het decreet van 13 september 2018Relevante gevonden documenten type decreet prom. 13/09/2018 pub. 09/10/2018 numac 2018014153 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot oprichting van de Algemene sturingsdienst voor de scholen en psycho-medisch-sociale centra en tot bepaling van het statuut van de zonedirecteurs en afgevaardigden voor de doelstellingenovereenkomst sluiten;

Gelet op Boek 1 van de Code voor het basis- en secundair onderwijs, artikel 1.5.2-13 ;

Gelet op het advies van de Sturingscommissie van 17 december 2019, Gelet op de « gendertest », op 23 januari 2020 uitgevoerd met toepassing van artikel 4, tweede lid, 1°, van het decreet van 7 januari 2016Relevante gevonden documenten type decreet prom. 07/01/2016 pub. 12/02/2016 numac 2016029074 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende integratie van de genderdimensie in het geheel van de beleidslijnen van de Franse Gemeenschap sluiten houdende integratie van de genderdimensie in het geheel van de beleidslijnen van de Franse Gemeenschap;

Gelet op het onderhandelingsprotocol van 19 februari 2019 met het onderhandelingscomité van de vertegenwoordigings- en coördinatieorganen van de inrichtende machten van het onderwijs en van de gesubsidieerde psycho-medisch-sociale centra van het decreet van 20 juli 2006 betreffende het overleg van de vertegenwoordigings- en coördinatieorganen van de inrichtende machten van het onderwijs en van de gesubsidieerde psycho-medisch-sociale centra;

Gelet op het syndicale onderhandelingsprotocol van 19 februari 2019 van het onderhandelingscomité van sector IX, van het comité voor de provinciale en plaatselijke overheidsdiensten, afdeling II, en van het onderhandelingscomité voor de statuten van het personeel van het vrij gesubsidieerd onderwijs volgens de procedure van het koninklijk besluit van 28 september 1984 houdende uitvoering van de wet van 19 december 1974 tot organisatie van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel;

Gelet op het advies nr. 67.154/2 van de Raad van State, gegeven op 30 april 2020, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Op de voordracht van de Minister van Onderwijs;

Na beraadslaging, Besluit :

Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder: 1° "ISE": ISE-klassen verwijzen naar de definitie van klasse in artikel 4 van het decreet van 30 april 2009Relevante gevonden documenten type decreet prom. 30/04/2009 pub. 09/07/2009 numac 2009029351 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende organisatie van een gedifferentieerde omkadering binnen de schoolinrichtingen van de Franse Gemeenschap om alle leerlingen gelijke kansen op sociale emancipatie te bieden in een kwaliteitsvolle pedagogische omgeving sluiten houdende organisatie van een gedifferentieerde omkadering binnen de schoolinrichtingen van de Franse Gemeenschap om alle leerlingen gelijke kansen op sociale emancipatie te bieden in een kwaliteitsvolle pedagogische omgeving;2° "scholen": scholen voor basis- of secundair onderwijs;3° "coördinerend afgevaardigde": de coördinerend afgevaardigde als bedoeld in artikel 3, § 1, van het decreet van 13 september 2018Relevante gevonden documenten type decreet prom. 13/09/2018 pub. 09/10/2018 numac 2018014153 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot oprichting van de Algemene sturingsdienst voor de scholen en psycho-medisch-sociale centra en tot bepaling van het statuut van de zonedirecteurs en afgevaardigden voor de doelstellingenovereenkomst sluiten tot oprichting van de Algemene sturingsdienst voor de scholen en psycho-medisch-sociale centra en tot bepaling van het statuut van de zonedirecteurs en afgevaardigden voor de doelstellingenovereenkomst.

Art. 2.Het begrip "prestaties" wordt bepaald door vier indicatoren, waarbij elke indicator wordt gedefinieerd door een variabele, de "hoofdvariabele".

De prestaties die een significant verschil vertonen ten opzichte van het gemiddelde van de vergeleken scholen zijn gericht op een duidelijke en gecombineerde verslechtering van drie belangrijke variabelen onder de vier in dit besluit genoemde variabelen.

Art. 3.§ 1. De vier belangrijkste variabelen zijn : 1° voor het schoolklimaat: het opgegeven afwezigheidspercentage van de leerlingen;2° voor het traject van de leerlingen: de gegenereerde graad van blijven zitten;3° voor de resultaten van de leerlingen: het gemiddelde van de gemiddelde resultaten per vak en per externe certificeringsevaluatie;4° voor onderwijsteams: de afwezigheidsgraad van de personeelsleden. De lijst van de belangrijkste variabelen is opgenomen in bijlage 1 en de methode voor de berekening van de belangrijkste variabelen in bijlage 2 bij dit besluit. § 2 Een evaluatie van deze variabelen en van de berekeningswijze van de belangrijkste variabelen wordt eenmaal per jaar uitgevoerd door de Minister die belast is met het Leerplichtonderwijs aan het einde van het tweede semester van het kalenderjaar.

In afwijking van het vorige lid vindt de eerste evaluatie plaats aan het einde van de tweede helft van het jaar 2021.

Art. 4.Om scholen met een significant verschil in prestaties onder het gemiddelde van de vergeleken scholen te kunnen identificeren, wordt de vergelijkende analyse van de gekruiste en terugkerende indicatoren ook gebaseerd op de volgende elementen: 1° de definitie van profielen waarin scholen worden gegroepeerd op basis van het type studies dat ze organiseren.De volgende profielen worden bepaald: - scholen die kleuteronderwijs organiseren (EM) ; - scholen die gewoon basis- of secundair onderwijs (EMP) organiseren; - scholen die gespecialiseerd basisonderwijs (ESF) organiseren; - scholen die voor meer dan 85% van de leerlingen van de tweede en derde graden (EST) gewoon secundair doorstromingsonderwijs organiseren; - scholen die voor meer dan 75% van de leerlingen van de tweede en derde graden (ESQ) gewoon secundair kwalificatieonderwijs organiseren; - andere scholen die gewoon secundair onderwijs organiseren, de zogenaamde gemengde scholen, d.w.z. de scholen die niet in het EST- en ESQ-profiel (ESM) zijn opgenomen; - scholen die gespecialiseerd secundair onderwijs organiseren, voornamelijk van vorm 1 en/of 2 (ESS1); - scholen die gespecialiseerd secundair onderwijs organiseren, voornamelijk van vorm 3 en/of 4 (ESS2); 2° de definitie van ISE-gerelateerde categorieën binnen elk profiel. Er zijn vier categorieën vastgesteld, waarbij elke categorie 25% van de leerlingen van alle scholen van het profiel omvat. Kwartiel 1 bevat de scholen met het laagste ISE, waarin 25% van de leerlingen is ingeschreven. Kwartielen 2, 3 en 4 zijn scholen met respectievelijk 25% van de leerlingen, met een steeds toenemend ISE. 3° het toekennen van een samengesteld indexcijfer aan elke school.Het samengestelde indexcijfer voor elke school wordt vastgesteld op basis van de waarden van de drie hoogste, of de laagste wat de 'resultaten'-variabele betreft, van de vier belangrijkste variabelen die de school heeft verkregen; 4° een klein aantal hulpvariabelen met betrekking tot elk van de vier hoofdvariabelen.De hulpvariabelen hebben tot doel een kruiselingse aflezing van de hoofdvariabele voor elke indicator te verzekeren. De lijst van hulpvariabelen is opgenomen in bijlage 1 evenals de berekeningswijze van deze variabelen in bijlage 2 bij dit besluit.

Art. 5.§ 1. Het samengestelde indexcijfer bedoeld in artikel 4, 3°, wordt toegekend door toepassing van de volgende methode : 1° voor elk van de vier hoofdvariabelen worden de scholen in een categorie gerangschikt per toenemende (of afdalende) waarde van de hoofdvariabele op een lijst;2° binnen de categorie is de vastgestelde lijst onderverdeeld in 20 groepen.Wanneer het aantal scholen niet een veelvoud van 20 is, wordt het aantal in elke groep op te nemen scholen wiskundig en cumulatief afgerond, te beginnen met indexcijfergroep 1, me toepassing van de volgende formule:

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld 3° aan elke groep scholen wordt een indexcijfer van 1 tot 20 toegekend.Een indexcijfer van 1 wordt toegekend aan de groep met de hoogste of laagste waarde voor de variabele "resultaten", afhankelijk van de hoofdvariabele in kwestie; 4° voor elke school wordt het gemiddelde van de drie laagste van de vier indexcijfers berekend.Het gemiddelde van deze drie indexcijfers vormt het samengestelde indexcijfer dat aan de school is toegekend; 5° als een school slechts drie indexcijfers heeft, is het samengestelde indexcijfer van de school het gemiddelde van deze drie indexcijfers.Als de school minder dan drie indexcijfers heeft, wordt het samengestelde indexcijfer van de school niet berekend en niet opgenomen in de lijst van geïdentificeerde scholen. § 2 Het samengestelde indexcijfer wordt berekend vanaf het moment dat een school acht jaar oud is op het ogenblik van de procedure voor het identificeren van scholen met een prestatieverschil. § 3 Het samengestelde indexcijfer wordt jaarlijks aan elke school toegekend op basis van de meest recente beschikbare gegevens overeenkomstig artikel 6 van dit besluit.

Art. 6.§ 1. De identificatie van scholen met een significant verschil in prestaties onder het gemiddelde van de vergeleken scholen bestaat uit het jaarlijks selecteren van ten minste 20 scholen met toepassing van de volgende methode: 1° alle scholen, waarvoor een samengesteld indexcijfer wordt berekend, worden in toenemende volgorde van hun samengestelde indexcijfer binnen hun eigen profiel gerangschikt;2° een lijst, bekend als profiellijst, bevat een aantal scholen in het profiel met het laagste samengestelde indexcijfer.Dit aantal scholen dat geselecteerd is voor de profiellijst is evenredig met het aantal leerlingen van scholen in het profiel met ten minste één school met een samengesteld indexcijfer in verhouding tot het totale aantal leerlingen van alle profielen met ten minste één school met een samengesteld indexcijfer. Als twee of meer scholen hetzelfde samengestelde index hebben, wordt het aantal "1" indexcijfers dat aan de betrokken scholen wordt toegekend, bepaald en wordt een subclassificatie gemaakt in afnemende volgorde van dat aantal. Indien nodig wordt dezelfde procedure gevolgd voor het aantal "2" indexcijfers, het aantal "3" indexcijfers, enz. In het geval van ex-aequo voor de laatste plaats op de profiellijst, worden de ex-aequo scholen behouden. De scholen die in de drie voorgaande jaren onder deze volgorde zijn geïdentificeerd, worden binnen de profiellijst geneutraliseerd en vervangen door de volgende school in de volgorde zoals bedoeld in punt 1° ; 3° de hulpvariabelen voor elke school op de geselecteerde profiellijst worden geanalyseerd.Scholen waarvoor ten minste de helft van de beschikbare hulpvariabelen een temporele evolutie vertoont die de identificatie ongeldig maakt, kunnen op basis van een met redenen omklede beslissing van de coördinerend afgevaardigde van de profiellijst worden verwijderd; 4° indien een school door de coördinerend gedelegeerde van de profiellijst wordt geschrapt, wordt de volgende school in de volgorde bedoeld in § 1, 1°, onderworpen aan de analyse bedoeld in § 3° en sluit zich zo nodig aan bij de profiellijst. § 2. De Regering stelt jaarlijks het aantal in aanmerking te nemen scholen vast. Deze beslissing wordt uiterlijk tien schooldagen voor de datum van identificatie toegezonden, met inachtneming van het in § 1, 2° bedoelde saldo.In geval van ex-aequo voor de laatste plaats kan het aantal geïdentificeerde scholen door de Minister die belast is met het leerplichtonderwijs, uiterlijk vijf schooldagen na de identificatie dienovereenkomstig worden aangepast. § 3. De identificatie van de scholen overeenkomstig dit besluit wordt uiterlijk op 20 april door de diensten van de Regering uitgevoerd. Ze wordt in alle vertrouwelijkheid ter informatie toegezonden aan de Minister die belast is met het leerplichtonderwijs.

Art. 7.De algemene dienst voor de sturing van scholen en PMS-centra informeert de directie en de inrichtende macht van elke geïdentificeerde school uiterlijk tien schoolwerkdagen na de identificatie.

Art. 8.§ 1. In afwijking van de methode van artikel 6, § 1, 1° tot 4°, worden gedurende de schooljaren 2019-2020 tot 2021-2022 jaarlijks ten minste zestig scholen geïdentificeerd als scholen met een significant verschil ten opzichte van het gemiddelde van de vergeleken scholen. De volgende fasering wordt dan toegepast: 1° in de loop van het schooljaar 2019-2020 worden enkel de scholen bedoeld in artikel 67, § 2, derde lid, 3°, van het decreet van 24 juli 1997Relevante gevonden documenten type decreet prom. 24/07/1997 pub. 23/09/1997 numac 1997029337 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren type decreet prom. 24/07/1997 pub. 28/01/1998 numac 1997029394 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende de eerste aanpassing van de algemene uitgavenbegroting van de Franse Gemeenschap voor het begrotingsjaar 1997 type decreet prom. 24/07/1997 pub. 06/11/1997 numac 1997029343 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet dat het statuut bepaalt van het bestuurs- en onderwijzend personeel en van het opvoedend hulppersoneel van de hogescholen ingericht of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap type decreet prom. 24/07/1997 pub. 14/10/1997 numac 1997029340 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende de eerste aanpassing van de middelenbegroting van de Franse Gemeenschap voor het begrotingsjaar 1997 sluiten dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren, d.w.z. de scholen die in 2021 hun doelstellingenovereenkomst sluiten, in het systeem opgenomen; 2° in de loop van het schooljaar 2020-2021 worden enkel de scholen bedoeld in artikel 67, § 2, derde lid, 1°, van bovenvermeld decreet van 24 juli 1997Relevante gevonden documenten type decreet prom. 24/07/1997 pub. 23/09/1997 numac 1997029337 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren type decreet prom. 24/07/1997 pub. 28/01/1998 numac 1997029394 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende de eerste aanpassing van de algemene uitgavenbegroting van de Franse Gemeenschap voor het begrotingsjaar 1997 type decreet prom. 24/07/1997 pub. 06/11/1997 numac 1997029343 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet dat het statuut bepaalt van het bestuurs- en onderwijzend personeel en van het opvoedend hulppersoneel van de hogescholen ingericht of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap type decreet prom. 24/07/1997 pub. 14/10/1997 numac 1997029340 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende de eerste aanpassing van de middelenbegroting van de Franse Gemeenschap voor het begrotingsjaar 1997 sluiten, namelijk de scholen die hun doelstellingenovereenkomst sluiten in de loop van het jaar 2019, in het systeem opgenomen;3° in de loop van het schooljaar 2021-2022 worden enkel de scholen bedoeld in artikel 67, § 2, derde lid, 2°, van voormeld decreet van 24 juli 1997Relevante gevonden documenten type decreet prom. 24/07/1997 pub. 23/09/1997 numac 1997029337 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren type decreet prom. 24/07/1997 pub. 28/01/1998 numac 1997029394 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende de eerste aanpassing van de algemene uitgavenbegroting van de Franse Gemeenschap voor het begrotingsjaar 1997 type decreet prom. 24/07/1997 pub. 06/11/1997 numac 1997029343 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet dat het statuut bepaalt van het bestuurs- en onderwijzend personeel en van het opvoedend hulppersoneel van de hogescholen ingericht of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap type decreet prom. 24/07/1997 pub. 14/10/1997 numac 1997029340 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende de eerste aanpassing van de middelenbegroting van de Franse Gemeenschap voor het begrotingsjaar 1997 sluiten, namelijk de scholen die hun doelstellingenovereenkomst in 2020 sluiten, in het systeem opgenomen. § 2 Het aantal geïdentificeerde scholen, zoals bedoeld in de eerste paragraaf, 1°, bedraagt 20. Bij ex-aequo in de laatste positie kan het aantal geïdentificeerde scholen door de Minister die het leerplichtonderwijs in zijn bevoegdheid heeft, uiterlijk vijf schoolwerkdagen na de identificatie dienovereenkomstig worden aangepast. § 3 In afwijking van artikel 6, § 3 voor het schooljaar 2020-2021 wordt de identificatie van de scholen binnen vijftien schoolwerkdagen na de inwerkingtreding van dit besluit uitgevoerd.

Art. 9.Dit besluit treedt in werking de dag waarop het wordt ondertekend.

Art. 10.De Minister die voor het leerplichtonderwijs bevoegd is, is belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 20 mei 2020.

De Minister-President, P.-Y. JEHOLET De Minister van Onderwijs, C. DESIR

^