Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Regering Van De Franse Gemeenschap van 24 april 2019
gepubliceerd op 24 september 2019

Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot vaststelling van de prioriteitscriteria voor de modaliteiten van de oproep tot projecten bedoeld in artikel 6, § 2 van het decreet van 29 juli 1992 betreffende de organisatie van het secundair onderwijs met volledig leerplan, artikel 2bis van het decreet van 13 juli 1998 betreffende de organisatie van het gewone kleuter- en lager onderwijs en de wijziging van de onderwijswetgeving en artikel 212bis van het decreet van 3 maart 2004 betreffende de organisatie van het gespecialiseerd onderwijs

bron
ministerie van de franse gemeenschap
numac
2019014651
pub.
24/09/2019
prom.
24/04/2019
ELI
eli/besluit/2019/04/24/2019014651/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

24 APRIL 2019. - Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot vaststelling van de prioriteitscriteria voor de modaliteiten van de oproep tot projecten bedoeld in artikel 6, § 2 van het decreet van 29 juli 1992 betreffende de organisatie van het secundair onderwijs met volledig leerplan, artikel 2bis van het decreet van 13 juli 1998Relevante gevonden documenten type decreet prom. 13/07/1998 pub. 28/08/1998 numac 1998029358 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de organisatie van het gewoon kleuteronderwijs en lager onderwijs en de wijziging van de onderwijswetgeving sluiten betreffende de organisatie van het gewone kleuter- en lager onderwijs en de wijziging van de onderwijswetgeving en artikel 212bis van het decreet van 3 maart 2004Relevante gevonden documenten type decreet prom. 03/03/2004 pub. 03/06/2004 numac 2004029137 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende organisatie van het gespecialiseerd onderwijs sluiten betreffende de organisatie van het gespecialiseerd onderwijs


De Regering van de Franse Gemeenschap, Gelet op het decreet van 29 juli 1992 betreffende de organisatie van het secundair onderwijs met volledig leerplan, artikel 6, § 2, alinea 5;

Gelet op het decreet van 13 juli 1998Relevante gevonden documenten type decreet prom. 13/07/1998 pub. 28/08/1998 numac 1998029358 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de organisatie van het gewoon kleuteronderwijs en lager onderwijs en de wijziging van de onderwijswetgeving sluiten betreffende de organisatie van het gewone kleuter- en lager onderwijs en de wijziging van de onderwijswetgeving, artikel 2bis, alinea 5;

Gelet op het decreet van 3 maart 2004Relevante gevonden documenten type decreet prom. 03/03/2004 pub. 03/06/2004 numac 2004029137 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende organisatie van het gespecialiseerd onderwijs sluiten betreffende de organisatie van het gespecialiseerd onderwijs, artikel 212bis;

Gelet op het advies van de Algemene Inspectie van Financiën, gegeven op 26 oktober 2018;

Gelet op het akkoord van de Minister van Begroting, gegeven op 24 november 2017;

Gelet op het protocol van onderhandelingen van 6 december 2018 van het Overlegcomité tussen de Regering van de Franse Gemeenschap en de vertegenwoordigende en coördinerende organen van de inrichtende machten van het onderwijs en de gesubsidieerde psycho-medisch-sociale centra die door de Regering erkend zijn;

Gelet op de "gendertest" van 6 februari 2019, uitgevoerd overeenkomstig artikel 4, tweede lid, 1°, van het decreet van 7 januari 2016Relevante gevonden documenten type decreet prom. 07/01/2016 pub. 12/02/2016 numac 2016029074 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende integratie van de genderdimensie in het geheel van de beleidslijnen van de Franse Gemeenschap sluiten betreffende de integratie van de genderdimensie in alle beleiden van de Franse Gemeenschap;

Gelet op de adviesvraag binnen dertig dagen die op 13 maart 2019 bij de Raad van State is ingediend, overeenkomstig artikel 84, § 1, eerste alinea, 2°, van de gecoördineerde wetten van 12 januari 1973 op de Raad van State;

Overwegende dat het advies niet is meegedeeld binnen die termijn;

Gelet op artikel 84, § 4, alinea 2, van de gecoördineerde wetten van 12 januari 1973 op de Raad van State;

Gelet op het decreet van 5 februari 1990 betreffende schoolgebouwen voor niet-universitair onderwijs dat door de Franse Gemeenschap wordt georganiseerd of gesubsidieerd;

Op de voordracht van de Minister bevoegd voor schoolgebouwen;

Na beraadslaging, Besluit :

Artikel 1.Dit besluit regelt de praktische modaliteiten van de oproep tot projecten voor de creatie van plaatsen bedoeld in artikel 6, § 2, vijfde lid, van het decreet van 29 juli 1992, in artikel 2bis, vijfde lid, van het decreet van 13 juli 1998Relevante gevonden documenten type decreet prom. 13/07/1998 pub. 28/08/1998 numac 1998029358 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de organisatie van het gewoon kleuteronderwijs en lager onderwijs en de wijziging van de onderwijswetgeving sluiten en in artikel 212bis, eerste lid, van het decreet van 3 maart 2004Relevante gevonden documenten type decreet prom. 03/03/2004 pub. 03/06/2004 numac 2004029137 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende organisatie van het gespecialiseerd onderwijs sluiten.

Art. 2.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder de volgende definities: - de administratie: de administratie belast met de infrastructuren van het Ministerie van de Franse Gemeenschap; - de instanties die aan de monitoring deelnemen: de Algemene Directie Sturing van het onderwijssysteem van het Algemeen bestuur Onderwijs, met de samenwerking, als uitgenodigde leden, het "Institut Wallon de l'évaluation, de la prospective et de la statistique (IWEPS)", en "perspective.brussels", inzonderheid het Brussels Instituut voor Statistiek en Analyse (BISA) en de "Service Ecole" zoals bedoeld bij artikel 69, § 5, van het decreet van 24 juli 1997Relevante gevonden documenten type decreet prom. 24/07/1997 pub. 23/09/1997 numac 1997029337 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren sluiten dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren; - de Karakteroverschrijdende Commissie: de Karakteroverschrijdende Commissie bedoeld in artikel 11 van het decreet van 16 november 2007Relevante gevonden documenten type decreet prom. 16/11/2007 pub. 24/01/2008 numac 2008029008 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende het prioritaire programma voor werken aan de schoolgebouwen van het gewoon en gespecialiseerd basisonderwijs, van het gewoon en gespecialiseerd secundair onderwijs en van het secundair onderwijs voor sociale promotie, van het kunstonderwijs met beperkt leerplan, van de psycho-medisch-sociale centra alsook van de internaten van het gewoon en gespecialiseerd basis- en secundair onderwijs, georganiseerd of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap sluiten betreffende het prioritaire programma voor werken aan de schoolgebouwen van het gewoon en gespecialiseerd basisonderwijs, van het gewoon en gespecialiseerd secundair onderwijs en van het secundair onderwijs voor sociale promotie, van het kunstonderwijs met beperkt leerplan, van de psycho-medisch-sociale centra alsook van de internaten van het gewoon en gespecialiseerd basis- en secundair onderwijs, georganiseerd of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap; - het decreet van 5 februari 1990: het decreet van 5 februari 1990 betreffende de schoolgebouwen van het niet-universitair onderwijs georganiseerd of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap; - het decreet van 29 juli 1992: het decreet van 29 juli 1992 houdende organisatie van het secundair onderwijs met volledig leerplan; - het decreet van 13 juli 1998Relevante gevonden documenten type decreet prom. 13/07/1998 pub. 28/08/1998 numac 1998029358 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de organisatie van het gewoon kleuteronderwijs en lager onderwijs en de wijziging van de onderwijswetgeving sluiten: het decreet van 13 juli 1998Relevante gevonden documenten type decreet prom. 13/07/1998 pub. 28/08/1998 numac 1998029358 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de organisatie van het gewoon kleuteronderwijs en lager onderwijs en de wijziging van de onderwijswetgeving sluiten betreffende de organisatie van het gewoon kleuteronderwijs en lager onderwijs en de wijziging van de onderwijswetgeving; - het decreet van 3 maart 2004Relevante gevonden documenten type decreet prom. 03/03/2004 pub. 03/06/2004 numac 2004029137 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende organisatie van het gespecialiseerd onderwijs sluiten betreffende de organisatie van gespecialiseerd onderwijs.

Art. 3.De oproep tot projecten bedoeld bij artikel 1 wordt jaarlijks gedaan door de administratie via een omzendbrief, en/of elk ander middel dat de administratie aangepast acht om voor een ruime bekendmaking te zorgen bij iedere rechtspersoon die ertoe in staat zou zijn een instelling voor leerplichtonderwijs georganiseerd of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap op te richten of om nieuwe plaatsen te creëren binnen een bestaande instelling die door de Franse Gemeenschap wordt georganiseerd of gesubsidieerd.

De antwoorden op de oproep tot projecten worden geformaliseerd in een document waarvan de Minister bevoegd voor de schoolgebouwen het model bepaalt.

Vanaf het schooljaar 2019-2020 delen de organen die de inrichtende machten vertegenwoordigen en coördineren, indien zij gebruik maken van de mogelijkheid om het percentage van het bedrag van de interventie en het maximale interventieplafond per project, voorzien in artikel 13bis, § 2, derde lid van het decreet van 5 februari 1990, te beperken, deze informatie uiterlijk op 30 september van het lopende schooljaar mee aan de administratie.

Art. 4.Overeenkomstig de artikelen 6, § 2, alinea 9, van het decreet van 29 juli 1992, 2bis, alinea 9, van het decreet van 13 juli 1998Relevante gevonden documenten type decreet prom. 13/07/1998 pub. 28/08/1998 numac 1998029358 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de organisatie van het gewoon kleuteronderwijs en lager onderwijs en de wijziging van de onderwijswetgeving sluiten en 212bis, lid 6, van het decreet van 3 maart 2004Relevante gevonden documenten type decreet prom. 03/03/2004 pub. 03/06/2004 numac 2004029137 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende organisatie van het gespecialiseerd onderwijs sluiten, wordt elk in aanmerking komend antwoord op de oproep tot projecten geanalyseerd door de administratie die belast is met het beheer van de infrastructuur van de scholen, die de technische en budgettaire uitvoerbaarheid van het project controleert, en door de instanties die deelnemen aan de monitoring, die een rangschikkingsvoorstelopstellen.

Voor het gewoon onderwijs gebeurt de rangschikking van de projecten door die projecten als eerste te rangschikken die bijdragen tot de minimumdoelstelling die overeenstemt met de som van de plaatsen die nodig zijn om in elke gemeente van een zone of een deel van een zone, een reserve van openstaande plaatsen te bereiken die gelijk is aan of groter is dan 7 % van het geraamde aantal beschikbare plaatsen (in gebruik of leeg) van de Algemene directie Sturing van het onderwijssysteem, en vervolgens projecten die bijdragen tot het bereiken van de doelstelling van een reserve van plaatsen gelijk aan of groter dan 10 %.

Art. 5.§ 1. Onverminderd de toepassing van artikel 2 van het decreet van 5 februari 1990 zijn de prioriteitscriteria voor de beoordeling van de doeltreffendheid van de voorgestelde projecten: 1° de kosten per gecreëerde plaats ten laste van het fonds bedoeld in artikel 13bis, § 1, van het decreet van 5 februari 1990. Dit criterium kan slechts worden gebruikt om een keuze te maken tussen de projecten die vallen binnen elk van de enveloppes bedoeld in respectievelijk artikel 13bis, § 2, 1°, 13bis, § 2, 2° en 13bis, § 2, 3° van het decreet van 5 februari 1990. De kost per plaats wordt per project berekend aan de hand van het totale bedrag van de subsidie, berekend door de administratie, waarop elke inrichtende macht recht heeft, rekening houdend met de mogelijkheid om het percentage van het bedrag van de interventie te beperken en met een maximaal interventiecijfer per project zoals bedoeld in artikel 13bis, § 2, derde alinea, van het decreet van 5 februari 1990.

In het gespecialiseerd onderwijs wordt deze kost per plaats gedeeld door een coëfficiënt die gerelateerd is aan de aantallen bedoeld, voor de basisscholen, in artikel 18, § 1, van het Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 6 februari 2014 houdende de regels die de behoefte aan nieuwe of uitgebreide gebouwen en de fysieke en financiële normen voor schoolgebouwen, kostscholen en psycho-medisch-sociale centra bepalen, en voor het secundair onderwijs, in artikel 19 van hetzelfde besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 6 februari 2014. De kost per plaats wordt dan gewogen met drie elementen: a) het groeitempo van de schoolbevolking in de betrokken onderwijszone of een deel ervan voor het gewone onderwijs, of in de betrokken onderwijszone voor het gespecialiseerd onderwijs;b) de uitvoeringstermijn, die overeenkomt met het schooljaar waarin het project van start gaat;c) het aantal plaatsen dat moet gecreëerd worden. Voor het gewoon onderwijs is dit aantal het aantal dat nodig is om in elke gemeente van een betrokken zone of deel van een betrokken zone, de reserve van openstaande plaatsen waarnaar wordt verwezen, te vormen.

Voor het gespecialiseerd onderwijs is dit aantal het aantal dat moet worden bereikt om ervoor te zorgen dat het aantal aangeboden plaatsen in het gespecialiseerd onderwijs in verhouding tot het totale aantal beschikbare plaatsen (bezet en openstaand) in de gewone en gespecialiseerde scholen in de onderwijszone overeenkomt met het percentage leerlingen dat in de zone verblijft en het gespecialiseerd onderwijs volgt.

Om het rangschikkingsvoorstel bedoeld in artikel 5, alinea 2, op te stellen wordt het aantal te creëren plaatsen bijgestuurd naarmate de rangschikking van die projecten. De gewogen kost per plaats wordt beoordeeld op basis van de gegevens die zijn vastgesteld op de datum van de vergadering van de Karakteroverschrijdende commissie wanneer deze haar advies aan de Regering geeft. 2° de pedagogische waarde van de projecten in relatie tot: a) de mate van behoefte aan verschillende onderwijsniveaus, -afdelingen, -vormen of -types in verhouding tot het bestaande schoolaanbod;b) het vernieuwend karakter van het pedagogisch project;3° de kwaliteit van het architecturaal project in verhouding tot: a) het evenwicht tussen de ruimtes voorzien voor het onderwijs en de andere ruimtes;b) de energie-efficiëntie van de gebouwen;c) de mogelijkheid om binnen- of buitenruimtes te delen voor functies die niet alleen schools zijn;d) het bestaan, alleen voor het gewoon onderwijs, van faciliteiten om het gebouw inclusief en toegankelijk te maken voor leerlingen met een handicap; 4° de geografische situatie van de school ten opzichte van: a) de toegankelijkheid, met name met het openbaar vervoer en zachte mobiliteit.; b) integratie in de urbanistische omgeving;c) het bestaande schoolaanbod in relatie tot andere projecten om plaatsen te creëren.

Art. 6.Overeenkomstig de artikelen 6, § 2, tiende en elfde alinea van het decreet van 29 juli 1992, 2bis, tiende en elfde alinea, van het decreet van 13 juli 1998Relevante gevonden documenten type decreet prom. 13/07/1998 pub. 28/08/1998 numac 1998029358 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de organisatie van het gewoon kleuteronderwijs en lager onderwijs en de wijziging van de onderwijswetgeving sluiten en 212bis, zevende en achtste alinea van het decreet van 3 maart 2004Relevante gevonden documenten type decreet prom. 03/03/2004 pub. 03/06/2004 numac 2004029137 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende organisatie van het gespecialiseerd onderwijs sluiten, analyseert de Karakteroverschrijdende commissie het rangschikkingsvoorstel van het bestuur en de instanties die deelnemen aan de monitoring en brengt zij haar advies uit aan de Regering.

Indien na afloop van de rangschikking de in een of meer enveloppes beschikbare middelen niet toereikend zijn om het volledige bedrag van de subsidie te dekken waarop de inrichtende macht dat in nuttige volgorde is gerangschikt, normaliter recht zou kunnen hebben, wordt dit saldo toch aangeboden aan de inrichtende macht, die binnen een termijn van zes weken moet antwoorden.

Indien deze laatste daarmee instemt, wordt dit saldo geacht het mogelijk te hebben gemaakt het aantal plaatsen te financieren in verhouding tot het beschikbare bedrag ten opzichte van het oorspronkelijk berekende bedrag.

In geval van weigering wordt dit saldo aangeboden aan de inrichtende macht(en) die daarna gerangschikt zijn naar nuttige volgorde, onder dezelfde voorwaarden als die bedoeld in vorig lid, en dit, tot en met 31 december van het betrokken jaar.

De rangschikking van de projecten kan een reserve bevatten van projecten die zouden kunnen worden gesubsidieerd indien beter gerangschikte projecten later opgegeven zouden worden. Voor elk project, stelt de Karakteroverschrijdende Commissie aan de Regering een termijn voor gedurende welke de beschikbare bedragen ter beschikking worden voorbehouden. Deze termijn mag niet de datum van de vergadering overschrijden waarop de Karakteroverschrijdende commissie het in alinea 1 bedoeld advies uitbrengt in het kader van de volgende oproep tot projecten.

Art. 7.Het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 18 oktober 2017Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 18/10/2017 pub. 10/01/2018 numac 2017014334 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap houdende bepaling van de voorrangscriteria en de nadere regels voor de oproep tot projecten bedoeld bij artikel 6, § 2, van het decreet van 29 juli 1992 houdende organisatie van het secundair onderwijs met volledig leerplan en artikel 2bis van het decreet van 13 juli 1998 betreffende de organisatie van het gewoon kleuteronderwijs en lager onderwijs en de wijziging van de onderwijswetgeving sluiten tot vaststelling van de prioriteitscriteria en de modaliteiten van de oproep tot projecten bedoeld in artikel 6, § 2, van het decreet van 29 juli 1992 betreffende de organisatie van het secundair onderwijs met volledig leerplan en artikel 2bis van het decreet van 13 juli 1998Relevante gevonden documenten type decreet prom. 13/07/1998 pub. 28/08/1998 numac 1998029358 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de organisatie van het gewoon kleuteronderwijs en lager onderwijs en de wijziging van de onderwijswetgeving sluiten betreffende de organisatie van het gewone kleuter- en basisonderwijs en tot wijziging van de onderwijsregeling, wordt opgeheven.

Art. 8.Dit besluit treedt in werking op 1 februari 2019.

Brussel, 24 april 2019.

De Minister-President, bevoegd voor Gelijke kansen en Vrouwenrechten, R. DEMOTTE De Minister van Onderwijs, M.-M. SCHYNS

^