gepubliceerd op 20 december 2002
Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot vaststelling van de wijze waarop de ambtenaren die behoren tot het ministerie en sommige openbare instellingen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest een mandaat kunnen opnemen bij een instelling van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest
3 OKTOBER 2002. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot vaststelling van de wijze waarop de ambtenaren die behoren tot het ministerie en sommige openbare instellingen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest een mandaat kunnen opnemen bij een instelling van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest
De Brusselse Hoofdstedelijke Regering, Gelet op de bijzondere wet van 12 januari 1989 met betrekking tot de Brusselse instellingen, inzonderheid op artikel 40, gewijzigd door de bijzondere wet van 16 juli 1993;
Gelet op de wet van 21 augustus 1987 tot wijziging van de wet houdende organisatie van de agglomeraties en de federaties van gemeenten en houdende bepalingen betreffende het Brusselse Gewest, inzonderheid op artikel 27, § 3;
Gelet op het koninklijk besluit van 8 maart 1989 tot oprichting van het Brussels Instituut voor Milieubeheer, bekrachtigd door de wet van 16 juni 1989, inzonderheid op artikel 1, § 2;
Gelet op artikel 8, tweede lid, van de ordonnantie van 19 juli 1990 houdende oprichting van de Brusselse Hoofdstedelijke Dienst voor Brandweer en Dringende Medische Hulp, inzonderheid op artikel 8, tweede lid;
Gelet op het koninklijk besluit van 13 maart 1991 houdende coördinatie van de wetten van 28 december 1984 en van 26 juni 1990 betreffende de afschaffing en de herstructurering van instellingen van openbaar nut en andere overheidsdiensten, inzonderheid op artikelen 9 en 16;
Gelet op de ordonnantie van 3 december 1992 betreffende de exploitatie en de ontwikkeling van het kanaal, de haven, de voorhaven en de aanhorigheden ervan in het Brusselse Hoofdstedelijk Gewest, inzonderheid op artikel 17, vierde lid;
Gelet op het koninklijk besluit van 22 december 2000 tot bepaling van de algemene principes, inzonderheid op artikel 13;
Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 6 mei 1999 houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van het ministerie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, inzonderheid artikel 87;
Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 26 september 2002 houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest;
Gelet op het advies van de Inspecteur van financiën, gegeven op 26 maart 2001;
Gelet op de akoordbevinding van de federale Minister van Pensioenen van 18 mei 2001;
Gelet op het advies van het beheerscomité van de Brusselse Gewestelijke Dienst voor Arbeidsbemiddeling van 8 mei 2001;
Gelet op het advies van de raad van bestuur van de Brusselse Gewestelijke Huisvestingsmaatschappij van 24 april 2001;
Gelet op het advies van de raad van bestuur van de Gewestelijke Vennootschap van de Haven van Brussel van 27 april 2001;
Gelet op het protocol nr. 2001/15 van 7 juni 2001 van het sectorcomité XV;
Gelet op de beslissing van de Regering van 28 juni 2001 inzake het verzoek om advies binnen een maand;
Gelet op het advies nr 32.001/4 van de Raad van State, gegeven op 8 oktober 2001, met toepassing van artikel 84, eerste lid, 1° van de gecoördineerde wetten op de Raad van Staat,;
Op de voordracht van de Minister bevoegd voor ambtenarenzaken, Na beraadslaging, Besluit : HOOFDSTUK I. - Toepassingsgebied
Artikel 1.Dit besluit is van toepassing op de ambtenaren van het ministerie en de openbare instellingen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest bedoeld in artikel 2, 3° van dit besluit.
Art. 2.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder : 1° Regering : de Brusselse Hoofdstedelijke Regering;2° ministerie : het ministerie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest;3° instellingen : de hierna vermelde openbare instellingen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest : - Centrum voor Informatica voor het Brussels Gewest; - Brussels Instituut voor Milieubeheer; - Brusselse Hoofdstedelijke Dienst voor Brandweer en Dringende Medische Hulp, met uitzondering van het operationele personeel; - Brusselse Gewestelijke Huisvestingsmaatschappij; - Brusselse Gewestelijke Dienst voor Arbeidsbemiddeling; - Gewestelijke vennootschap van de Haven van Brussel; - Economische en Sociale Raad voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest : de ambtenaren afkomstig van de Gewestelijke Economische Raad voor Brabant; 4° instelling van oorsprong : de instelling waarvan de ambtenaar deeluitmaakt vóór zijn aanstelling als mandaathouder in een andere instelling;5° ontvangende instelling : de instelling waar de ambtenaar is aangesteld als mandaathouder 6° ambtenaren : de ambtenaren bedoeld in artikel 1 van dit besluit;7° statuut van het ministerie : besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 6 mei 1999 houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest;8° statuut van de instellingen van openbaar nut : besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 26 september 2002 houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. HOOFDSTUK II Openstelling van de mandaatbetrekkingen bij een instelling
Art. 3.De betrekkingen bij een instelling die zijn verbonden aan de graden van rang A5, A4+ en A4, die door de Regering bij mandaat begeven worden, staan open voor de ambtenaren van het ministerie of een andere instelling onder dezelfde voorwaarden en volgens dezelfde regels als die bepaald in boek 1, titel IV, hoofdstuk III van het statuut van de instellingen van openbaar nut, artikelen 81 tot 96.
Art. 4.De betrekkingen van een instelling bedoeld in artikel 3 kunnen enkel opengesteld worden voor de ambtenaren van het ministerie of een andere instelling op voorwaarde dat voornoemde betrekkingen vacant zijn en dat het totaal aantal betrekkingen ingeschreven in de personeelsformatie van de instelling waar de betrekkingen worden begeven, voor de graden van rang A3 tot A5 op het ogenblik van de vacantverklaring het aantal titularissen van die betrekkingen overtreft.
Art. 5.De ambtenaren die aangeworven zijn volgens een bijzondere benoemingswijze of die het voordeel genoten hebben van een eerste benoeming gebaseerd op bepalingen welke afwijken van die voorgeschreven in de personeelsstatuten, kunnen zich niet kandidaat stellen voor de in artikel 3 bedoelde mandaatbetrekkingen gedurende de eerste twaalf jaar na hun aanwerving. HOOFDSTUK III. - Verlof en administratieve stand van de ambtenaren
Art. 6.Zodra ze zijn aangesteld in een mandaatbetrekking bij een instelling en tot op het ogenblik van hun eerste evaluatie als mandaathouder of hun tweede evaluatie ingeval de eerste evaluatie negatief is, wordt aan de ambtenaren ambtshalve verlof toegekend bij het ministerie of hun instelling van oorsprong naargelang het geval.
Zij kunnen hun aanspraken laten gelden voor de toewijzing van een ander mandaat.
Dit verlof is niet bezoldigd en is voor het overige gelijkgesteld met een periode van dienstactiviteit.
Art. 7.§ 1. Tijdens voornoemd verlof geldt voor de ambtenaren het statuut en de bezoldigingsregeling die van toepassing zijn op de ambtenaren van de ontvangende instelling.
Zij verliezen de voordelen van ongeacht welke aard die zij genoten bij het ministerie of de instelling van oorsprong.
Zij behouden echter de voordelen die hen werden toegekend als verworven rechten krachtens wetten of bijzondere reglementeringen voor hun eventuele overplaatsing naar een dienst van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. § 2. De ontvangende instelling vereffent en betaalt de bezoldiging van de ambtenaren, met inbegrip van de toelagen, eventuele vergoedingen en maaltijdcheques waarop zij recht hebben bij de genoemde instelling.
Het ministerie of de instelling van oorsprong bezorgt de ontvangende instelling alle nodige inlichtingen voor de bijwerking van het individueel dossier en het beheer van de wedde.
Art. 8.Tijdens de in artikel 6 bedoelde periode ressorteren de ambtenaren onder het hiërarchisch en functioneel gezag van de ontvangende instelling. Zij dienen de arbeidsvoorwaarden na te leven die zijn opgelegd in de instelling en meer bepaald de plichten, onverenigbaarheden, werktijden en verlofregeling.
Tot op het ogenblik van hun nieuwe evaluatie als mandaathouders, behouden zij de laatste evaluatievermelding bekomen in het ministerie of de instelling van oorsprong. Als bij de ontvangende instelling aangestelde mandaathouders zijn zij onderworpen aan de evaluatieregels die gelden voor de mandaathouders van de genoemde instelling.
Art. 9.Het verlof van de ambtenaren wordt ambtshalve beëindigd wanneer het mandaat, om een van de volgende redenen tijdens de in artikel 6 bedoeld periode een einde neemt : vrijwillig ontslag van de mandaathouder, in geval van schorsing van de mandaathouder in het belang van de dienst gedurende meer dan zes maanden, in geval van langdurige ziekte van meer dan zes maanden, in geval van terugzetting in graad of in geval van een tweede negatieve evaluatie ».
De ambtenaren worden in dat geval geherintegreerd bij het ministerie of hun instelling van oorsprong en bekleden er de graad die zij voorafgaand aan de uitoefening van het mandaat bekleedden. De duur van het mandaat wordt in aanmerking genomen voor de berekening van de administratieve en geldelijke anciënniteit.
Zodra ze opnieuw bij hun instelling zijn ingedeeld, herkrijgen de ambtenaren de evaluatie die zij bekwamen vóór de uitoefening van hun mandaat. HOOFDSTUK IV. - Overplaatsing van de ambtenaren
Art. 10.Vanaf hun eerste positieve evaluatie als mandaathouder bij de ontvangende instelling, worden de ambtenaren ambtshalve overgeplaatst naar de instelling en wordt er ambtshalve een einde gemaakt aan hun verlof bij het ministerie of de instelling van oorsprong.
De overplaatsing van de ambtenaren geschiedt met terugwerkende kracht tot de datum van hun aanstelling als mandaathouders in de ontvangende instelling.
De Regering vaardigt een individueel besluit uit dat in het Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt in de vorm van een uittreksel. Een kopie wordt ter informatie verstuurd naar het ministerie of de instelling van oorsprong.
Art. 11.Voor de overgeplaatste ambtenaren gelden dezelfde statutaire bepalingen en dezelfde bezoldigingsregeling als voor de ambtenaren van de ontvangende instelling. Zij behouden de administratieve en geldelijke anciënniteit die zij verworven hadden vóór hun overplaatsing. HOOFDSTUK V. - Situatie inzake personeelsformatie bij het ministerie of de instelling van oorsprong
Art. 12.Tijdens de in artikel 6 bedoelde periode wordt de betrekking van de ambtenaar die een mandaat in een instelling heeft gekregen opgenomen in het geheel van de effectieven van rang A3 tot A7 van de personeelsformatie van het ministerie of de instelling van oorsprong.
Art. 13.Tijdens de in artikel 6 bedoelde periode kunnen de betrekkingen van rang A3 tot A7 van de personeelsformatie van het ministerie of de instelling van oorsprong enkel vacant worden verklaard indien het totaal aantal ingenomen betrekkingen van deze rangen kleiner is dan het totaal aantal betrekkingen van rang A3 tot A7 van de personeelsformatie.
De betrekkingen van rang A3 die niet vacant kunnen worden verklaard overeenkomstig het eerste lid, kunnen middels hogere functies worden verleend voor de duur van het verlof.
De Regering kan beslissen de betrekkingen van rang A4 tot A7 die niet vacant kunnen worden verklaard overeenkomstig het eerste lid, middels hogere functies te verlenen voor de duur van het verlof.
Deze hogere functies kunnen met 6 maanden verlengd worden ingeval de Regering beslist de bedoelde betrekkingen vacant te verklaren.
Art. 14.Na de in artikel 10 bedoelde overplaatsing, kunnen de betrekkingen die de ambtenaren innamen bij het ministerie of de instelling van oorsprong, vacant verklaard worden.
HOOFSTUK VI. - Overgangs- en slotbepalingen
Art. 15.Indien de ambtenaren op het ogenblik dat dit besluit in werking treedt, op grond van hun eigen statuut niet bekleed zijn met dezelfde graden als die bepaald in het statuut van de ambtenaren van het ministerie, worden de mandaten van rang A4, A4+ en A5 opengesteld voor de ambtenaren van rang 13 of hoger die minstens over drie jaar graadanciënniteit beschikken.
Art. 16.In afwachting dat de Regering de regels in verband met de toekenning van managementbrevetten bepaalt, zijn de ambtenaren die zich kandidaat stellen bij de eerste toewijzing van mandaten vrijgesteld van de verplichting om de in artikel 82 van het statuut van de instellingen van openbaar nut vervatte voorwaarden te vervullen.
Art. 17.De ambtenaren van rang 13 of hoger die de beoordeling « goed » of « zeer goed » bekomen hebben of aan wie nog geen beoordeling werd toegekend, worden voor de toekenning van een mandaat verondersteld de beoordeling « voldoende » te hebben.
Art. 18.De Minister van Ambtenarenzaken is belast met de uitvoering van dit besluit.
Brussel, 3 oktober 2002.
Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering : De Minister-Voorzitter van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Plaatselijke Besturen, Ruimtelijke Ordening, Monumenten en Landschappen, Stadsvernieuwing en Wetenschappelijk Onderzoek, F.-X. de DONNEA De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Financiën, Begroting, Openbaar Ambt en Externe Betrekkingen, G. VANHENGEL