Etaamb.openjustice.be
Beschikking van 14 oktober 2021
gepubliceerd op 14 oktober 2021

Ordonnantie betreffende de uitbreiding van het COVID Safe Ticket in geval van noodzakelijkheid voortvloeiend uit een specifieke epidemiologische situatie

bron
gemeenschappelijke gemeenschapscommissie van brussel-hoofdstad
numac
2021022225
pub.
14/10/2021
prom.
14/10/2021
ELI
eli/ordonnantie/2021/10/14/2021022225/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

GEMEENSCHAPPELIJKE GEMEENSCHAPSCOMMISSIE VAN BRUSSEL-HOOFDSTAD


14 OKTOBER 2021. - Ordonnantie betreffende de uitbreiding van het COVID Safe Ticket in geval van noodzakelijkheid voortvloeiend uit een specifieke epidemiologische situatie


De Verenigde Vergadering heeft aangenomen en Wij, Verenigd College, bekrachtigen hetgeen volgt : HOOFDSTUK 1. - Inleidende bepaling, definities en algemene beginselen

Artikel 1.Deze ordonnantie regelt een aangelegenheid als bedoeld in artikel 135 van de Grondwet.

Art. 2.Voor de toepassing van deze ordonnantie wordt verstaan onder : 1° Het samenwerkingsakkoord van 14 juli 2021 : het samenwerkingsakkoord van 14 juli 2021 tussen de Federale Staat, de Vlaamse Gemeenschap, de Franse Gemeenschap, de Duitstalige Gemeenschap, de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie, het Waalse Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie betreffende de verwerking van gegevens met betrekking tot het digitaal EU-COVID-certificaat, het COVID Safe Ticket, het PLF en de verwerking van persoonsgegevens van in het buitenland wonende of verblijvende werknemers en zelfstandigen die activiteiten uitvoeren in België, zoals gewijzigd op 27 september 2021;2° Het uitvoerend samenwerkingsakkoord : het uitvoerend samenwerkingsakkoord van 27 september 2021Relevante gevonden documenten type samenwerkingsakkoord prom. 27/09/2021 pub. 01/10/2021 numac 2021033376 bron federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu Uitvoerend samenwerkingsakkoord tussen de Federale Staat, de Vlaamse Gemeenschap, de Franse Gemeenschap, de Duitstalige Gemeenschap, de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie, het Waalse Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie betreffende de verwerking van gegevens met betrekking tot het digitaal EU-COVID-certificaat, het COVID Safe Ticket, het PLF en de verwerking van persoonsgegevens van in het buitenland wonende of verblijvende werknemers en zelfstandigen die activiteiten uitvoeren in België sluiten tussen de Federale Staat, de Vlaamse Gemeenschap, de Franse Gemeenschap, de Duitstalige Gemeenschap, de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie, het Waalse Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie betreffende de verwerking van gegevens met betrekking tot het digitaal EU-COVID-certificaat, het COVID Safe Ticket, het PLF en de verwerking van persoonsgegevens van in het buitenland wonende of verblijvende werknemers en zelfstandigen die activiteiten uitvoeren in België;3° COVID Safe Ticket : het COVID Safe Ticket zoals bedoeld in het samenwerkingsakkoord van 14 juli 2021;4° Massa-evenement : het evenement van een zekere omvang dat binnen wordt georganiseerd voor een publiek van minimaal 50 personen of buiten voor een publiek van minimaal 200 personen, medewerkers en organisatoren niet meegeteld, met naleving van de modaliteiten van het toepasselijk samenwerkingsakkoord.Het aantal personen wordt bepaald ten opzichte van het hoogste aantal ten opzichte van het aantal genodigden die aanwezig zijn op basis van persoonlijke uitnodigingen of, bij ontstentenis daarvan, van de capaciteit van de locatie in kwestie of het aantal personen dat daadwerkelijk aanwezig is.

Een door de lokale besturen toegelaten betoging wordt niet aanzien als een massa-evenement; 5° Proef- en pilootproject : de activiteit met een bepaalde risicograad dat binnen wordt georganiseerd voor een publiek van minimum 50 personen of buiten voor een publiek van minimum 200 personen, medewerkers en organisatoren niet meegeteld, waarbij wordt afgeweken van de maatregelen van bestuurlijke politie om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken, die bijdraagt tot de toepassing van modaliteiten en protocollen en die een onderzoeksgerichte proef vormt om bijkomende kennis te verwerven over veiligheidsmodaliteiten en besmettingsrisico's bij een gelijkaardige activiteit en waarbij de toegang zal worden gecontroleerd op basis van een COVID Safe Ticket of bijkomende maatregelen.Het aantal personen wordt bepaald ten opzichte van de capaciteit van de locatie in kwestie of het aantal personen dat daadwerkelijk uitgenodigd of aanwezig is; 6° Voorzieningen van Horeca-activiteiten : de voorzieningen van Horeca-activiteiten, zoals bedoeld in het samenwerkingsakkoord van 14 juli 2021, met uitzondering van de sociale restaurants en voedselhulpdiensten;7° Dancings en discotheken : de dancings en discotheken zoals bedoeld in het samenwerkingsakkoord van 14 juli 2021;8° Sport- en fitnesscentra : de sport- en fitnesscentra zoals bedoeld in het samenwerkingsakkoord van 14 juli 2021;9° Handelsbeurzen en congressen : de handelsbeurzen en congressen zoals bedoeld in het samenwerkingsakkoord van 14 juli 2021;10° Voorzieningen die behoren tot de culturele, feestelijke en recreatieve sector : de inrichtingen gedefinieerd in het uitvoerend samenwerkingsakkoord;11° Voorzieningen voor residentiële opvang van kwetsbare personen : de ziekenhuizen en voorzieningen voor opvang of huisvesting van bejaarde personen.Het Verenigd College kan deze categorie uitbreiden tot de revalidatiecentra, diensten voor gespecialiseerde opvang van jonge kinderen (SASPE), instellingen voor personen met een handicap, psychiatrische instellingen of instellingen voor mensen met psychische stoornissen; 12° Bezoekers : bezoekers ouder dan 12 jaar van voorzieningen voor residentiële opvang voor kwetsbare personen en bezoekers ouder dan 16 jaar van evenementen of voorzieningen, met uitzondering van personen die slechts kortelings toetreden tot het evenement of de voorziening zonder er plaats te nemen of deel te nemen aan het evenement.Onder bezoekers kan niet worden begrepen de organisator, de uitbater, de directieleden, personeel, zelfstandige of vrijwillige medewerkers of enige personen die (i) zich aanbieden om zorg te krijgen, (ii) deel nemen aan of in de zorgverlening en vanuit die optiek bekend zijn bij de directie of organisatie van deze voorzieningen of (iii) omwille van een noodzakelijkheid vanuit dienstverlening of zorg toegang tot de voorziening moeten verkrijgen en voor zover deze personen bij de voorziening gekend zijn; 13° Begeleider : de persoon die een kwetsbare of zieke persoon begeleidt in een voorziening voor residentiële opvang van kwetsbare personen voor de duur van de verzorging;14° Organisator : de organisator van een evenement of de uitbater van een voorziening;15° Schoolgroep : een groep bezoekers die dezelfde school bezoeken en de personen die hen begeleiden die samen een evenement of voorziening bezoeken in het kader van een activiteit die door de school wordt georganiseerd in het kader van de activiteiten in verband met het onderwijs; 16° Deelnemer : elke persoon ouder dan 12 jaar die niet behoort tot een van de categorieën bedoeld bij de punten 12° t.e.m. 15°, die deelneemt aan een evenement of aanwezig is in een voorzieningen; 17° RAG : de Risk Assessment Group bedoeld in artikel 7 van het protocol van 5 november 2018Relevante gevonden documenten type protocol prom. 05/11/2018 pub. 16/01/2019 numac 2018015012 bron federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu Protocolakkoord tussen de Federale Regering en de in artikel 128, 130, 135 en 138 van de grondwet bedoelde overheden inzake de organisatie en de financiering van een nationaal contactpunt grensoverschrijdende gezondheidszorg type protocol prom. 05/11/2018 pub. 16/01/2019 numac 2019010115 bron federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu Protocolakkoord over de verdeling van het maximaal aantal van 25 locoregionale klinische netwerken over de overheden bevoegd voor de erkenning sluiten gesloten tussen de federale overheid en de overheden bedoeld in artikelen 128, 130 en 135 van de Grondwet « tot vaststelling van de generische structuren voor het sectoraal gezondheidsbeheer van crisissen voor de volksgezondheid en hun werkwijze voor de toepassing van het Internationaal Gezondheidsreglement (2005), en Besluit nr.1082/2013/EU over ernstige grensoverschrijdende bedreigingen van de gezondheid; 18° Huishouden : de personen die onder hetzelfde dak wonen;19° Eenpersoonszaak : Voorziening van Horeca-activiteiten waar het personeel dat is belast met de dienst beperkt is tot één enkele persoon.

Art. 3.§ 1. Deze ordonnantie bepaalt de wettelijke basis voor de verwerking van persoonsgegevens, die nodig zijn voor het genereren van het COVID Safe Ticket op basis van het digitaal EU-COVID-certificaat.

Zij bepaalt de voorwaarden voor een uitbreiding van het materiële, territoriale en temporele toepassingsgebied van het COVID Safe Ticket voor het grondgebied van het tweetalige gebied Brussel-Hoofdstad. § 2. Met het oog op het gebruik van het COVID Safe Ticket, is het wettelijk kader rond het COVID Safe Ticket zoals opgenomen in het samenwerkingsakkoord van 14 juli 2021 van toepassing in geval van uitbreiding van het COVID Safe Ticket. § 3. Het gebruik van het COVID Safe Ticket mag enkel toegelaten worden voor houders van een digitaal EU-COVID-certificaat met de leeftijd van 12 en ouder, onder de voorwaarden van huidige ordonnantie en van het samenwerkingsakkoord van 14 juli 2021, teneinde de toegang tot de betrokken evenementen en voorzieningen te regelen, gelet op de beperking van de sanitaire en organisatorische maatregelen opgelegd in deze evenementen en voorzieningen.

Dit gebruik kan niet dienen om de toegang tot het evenement of de voorziening te ontzeggen aan personen onder de 12 jaar of 16 jaar, naargelang het geval. HOOFDSTUK 2. - Uitbreidingsmaatregelen van het COVID Safe Ticket

Art. 4.§ 1. Overeenkomstig en in toepassing van de artikelen 13bis en 13ter van het samenwerkingsakkoord van 14 juli 2021, mag het Verenigd College het gebruik van het COVID Safe Ticket op het grondgebied van het tweetalige gebied Brussel-Hoofdstad opleggen of toelaten in de gevallen en onder de voorwaarden die omschreven worden in deze ordonnantie.

Het gebruik van het COVID Safe Ticket houdt in dat de bezoeker geen evenement of voorziening mag betreden zonder te beschikken over een COVID Safe Ticket dat door de organisator geverifieerd werd volgens de modaliteiten omschreven bij artikelen 12, 13 en 14, § 3, van het samenwerkingsakkoord van 14 juli 2021.

In afwijking van het vorige lid is de toegang van leden van een schoolgroep tot evenementen en instellingen in het kader van schoolactiviteiten niet onderworpen aan het gebruik van een COVID Safe Ticket, op voorwaarde dat de beschermingsregels die van toepassing zijn in de schoolcontext tijdens deze activiteit worden toegepast en dat de leden van de schoolgroep een mondmasker of een ander alternatief van stof dragen.

Evenzo is de toegang tot een evenement of voorziening in het kader van en om te voldoen aan een wettelijke of reglementaire verplichting niet onderworpen aan het gebruik van een COVID Safe Ticket, op voorwaarde dat de betrokken personen een masker of een ander alternatief van stof dragen en dat individuele beschermende maatregelen worden genomen.

De organisator ziet erop toe dat maatregelen worden genomen om de risico's in verband met de aanwezigheid van een dergelijke groep mensen in het evenement of de voorziening te beperken. § 2. Onverminderd de strengere regels die van toepassing zijn op de betrokken activiteitensector, moeten de organisator en de deelnemers aangepaste individuele beschermingsregels aannemen voor een maximaal beschermingsniveau, wanneer het gebruik van het COVID Safe Ticket wordt opgelegd in de voorziening of op het evenement. Zij moeten ten minste een mondmasker of een ander alternatief in stof dragen. Zo ook zijn de begeleiders ertoe gehouden dergelijke beschermingsmaatregels na te leven.

Het mondmasker of elk alternatief in stof mag occasioneel worden afgezet om te eten en te drinken, en wanneer het dragen ervan onmogelijk is omwille van de aard van de activiteit.

Wanneer het dragen van een mondmasker of elk alternatief in stof niet mogelijk is omwille van medische redenen, mag een gelaatsscherm worden gebruikt.

De personen die in de onmogelijkheid zijn een mondmasker, een alternatief in stof of een gelaatsscherm te dragen omwille van een beperking, gestaafd door middel van een medisch attest, moeten niet voldoen aan de bepalingen van deze ordonnantie die deze verplichting voorzien.

Wanneer dergelijke uitzonderingen op de mondmaskerplicht toepasselijk zijn, zorgen de organisator, de deelnemers en de begeleiders ervoor dat zij de regels van social distancing garanderen of enige andere houding die toelaat om een maximaal niveau van bescherming te bieden. § 3. De organisator is ertoe gehouden de bezoekers te informeren over het gebruik van het COVID Safe Ticket.

Art. 5.§ 1. Het gebruik van het COVID Safe Ticket mag slechts worden opgelegd nadat het Verenigd College heeft vastgesteld dat de epidemiologische situatie van het tweetalige gebied Brussel-Hoofdstad dat vereist.

De epidemiologische situatie bedoeld in lid 1 wordt beoordeeld op basis van de volgende criteria : 1° de incidentiegraad per 100.000 inwoners over 14 dagen en de tendens van deze graad, onder de algemene bevolking en bij personen ouder dan 55 jaar; 2° de positiviteitsratio;3° de besmettelijkheid van de circulerende varianten, rekening houdend met hun relatieve belang en waarschijnlijke evolutie;4° de vaccinatiegraad, in het bijzonder binnen de kwetsbare doelgroepen die door de Hoge Gezondheidsraad als risicogroepen aangemerkt worden;5° de bezettingsgraad en -snelheid van de algemene ziekenhuisbedden en de bedden op intensieve zorg door patiënten die behandeld worden voor COVID-19. Te dien einde, winst het Verenigd College het advies van het RAG in op de epidemiologische situatie op het grondgebied van het tweetalige gebied Brussel-Hoofdstad binnen de 5 werkdagen behoudens speciaal gemotiveerde hoogdringendheid. § 2. Het Verenigd College stelt de categorieën van evenementen en voorzieningen vast, uit de opsomming van evenementen en voorzieningen bedoeld bij artikel 2, 4° t.e.m. 11°, waarvoor de toegang voor bezoekers wordt onderworpen aan het gebruik van het COVID Safe Ticket.

Behoudens een gemotiveerde beslissing van het Verenigd College naar aanleiding van een aanzienlijke verslechtering van de gezondheidssituatie, kan het gebruik van het COVID Safe Ticket niet worden opgelegd aan voorzieningen en evenementen waar minder dan 50 bezoekers gelijktijdig aanwezig zijn of minder dan 200 personen gelijktijdig aanwezig zijn voor wat betreft de buitenactiviteiten van sport- en fitnesscentra. Wanneer het gebruik van het COVID Safe Ticket wordt opgelegd voor een categorie bedoeld bij lid 1, is de organisator van een evenement of voorziening die omwille van het aantal bezoekers niet onder de verplichting valt, gemachtigd om het toe te passen mits voorafgaande informatie aan de bezoekers.

De beperking tot 50 personen bedoeld in het voorgaande lid, geldt echter niet voor de binnenruimten van woonzorginstellingen voor kwetsbare personen, dancings en discotheken, Horecavoorzieningen en sport- en fitnesscentra.

In afwijking van lid 1, wordt het gebruik van het COVID Safe Ticket niet opgelegd in de buitenruimtes van Horecavoorzieningen, mits de volgende minimale regels worden nageleefd : 1° de tafels worden zo geplaatst dat een afstand van minstens 1,5 meter tussen de tafelgezelschappen wordt gegarandeerd, tenzij op het open terras voor zover de gezelschappen worden gescheiden door een plexiglazen wand of een gelijkwaardig alternatief, met een minimale hoogte van 1,8 meter;2° er zijn maximaal acht personen per tafel toegestaan, kinderen tot en met 12 jaar niet meegerekend : een huishouden mag samen de tafel delen, ongeacht de omvang van het huishouden;3° enkel zitplaatsen aan tafel zijn toegestaan;4° elke persoon moet aan zijn eigen tafel blijven zitten onder voorbehoud van de bepalingen onder 5° en 6° en behalve voor het beoefenen van cafésporten en kansspelen;5° buffetten zijn toegestaan;6° bediening aan de bar is niet toegestaan, behalve in eenmanszaken;7° minstens één volledige zijde van het terras is te allen tijde geopend en dient zo voorzien te worden in voldoende ventilatie. § 3. Het Verenigd College bepaalt de toepassingsduur van het gebruik van het COVID Safe Ticket, die een periode van drie maanden niet mag overschrijden. Indien de duur de periode van één maand overschrijdt, dan beoordeelt het Verenigd College maandelijks de mogelijkheid om de toepassing van de maatregel vroegtijdig te stoppen, gelet op het nut en de proportionaliteit van deze toepassing.

Art. 6.Bij de invoering van het gebruik van het COVID Safe Ticket alsmede na afloop van elke maandelijkse evaluatie uitgevoerd in toepassing van artikel 5, § 3, maakt het Verenigd College een dossier over aan de Verenigde Vergadering dat de elementen bevat die de invoering of de niet-beëindiging van de maatregel hebben verantwoord.

Ten laatste een maand voor het verstrijken van de maatregel, mag het Verenigd College aan de Verenigde Vergadering voorstellen om een nieuwe ordonnantie aan te nemen ten einde de ingevoerde regeling te verlengen met aanvullende perioden van maximaal drie maanden, die in geen geval 30 juni 2022 mogen overschrijden. Elke verlening volgt op een beoordeling van de uitvoering van deze ordonnantie door het Verenigd College, inzonderheid op basis van de dossiers bepaald bij de vorige alinea. HOOFDSTUK 3. - Bewaartermijn

Art. 7.Het bewaren van de persoonsgegevens die worden verwerkt voor het genereren en het gebruik van het COVID Safe Ticket is beperkt tot de duur bepaald in het samenwerkingsakkoord van 14 juli 2021. HOOFDSTUK 4. - Sancties

Art. 8.§ 1. Onverminderd de bevoegdheden van de officieren van gerechtelijke politie, zijn de burgemeesters belast met de controle van de toepassing van de ingevoerde maatregelen in toepassing van deze ordonnantie door de organisatoren, beheerders en uitbaters van evenementen en voorzieningen. § 2. Onverminderd de maatregelen opgelegd door de burgemeester in toepassing van de Nieuwe Gemeentewet en de door het Strafwetboek en de bijzondere wetten opgelegde straffen, wordt de bezoeker of deelnemer die de bepalingen van artikelen 4, 5 en 7, gestraft met een geldboete van 50 tot 500 euro.

Onverminderd de maatregelen opgelegd door de burgemeester in toepassing van de Nieuwe Gemeentewet en de door het Strafwetboek opgelegde straffen, wordt de organisator die de bepalingen van artikelen 4, 5 en 7 overtreedt, gestraft met een geldboete van 50 euro tot 2.500 euro. HOOFDSTUK 5. - Lokale uitbreidingen

Art. 9.Onverminderd de modaliteiten zoals bepaald bij artikel 13bis, §§ 4 en 5, van het samenwerkingsakkoord van 14 juli 2021, vraagt de burgemeester die overweegt om dergelijke maatregelen in te voeren de goedkeuring van het Verenigd College, alvorens lokale maatregelen uit te vaardigen in toepassing van de artikelen 13bis, § 3, en 13ter, § 3, van het samenwerkingsakkoord van 14 juli 2021, om de uniformiteit van de maatregelen op niveau van het volledige grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest na te gaan. HOOFDSTUK 6. - Inwerkingtreding en einde

Art. 10.Zonder afbreuk te doen aan de maatregelen opgelegd door de federale overheid in toepassing van het samenwerkingsakkoord van 14 juli 2021, gelet op de definities vervat in huidige ordonnantie, treedt deze ordonnantie in werking op 15 oktober 2021.

Het gebruik van het COVID Safe Ticket in toepassing van deze ordonnantie wordt beëindigd ten laatste op 14 januari 2022, behoudens verlenging ingevoerd overeenkomstig en in toepassing van artikel 6.

Het gebruik van het COVID Safe Ticket in toepassing van deze ordonnantie wordt beëindigd indien een epidemische noodsituatie wordt afgekondigd overeenkomstig artikel 3, § 1, van de wet van 14 augustus 2021Relevante gevonden documenten type wet prom. 14/08/2021 pub. 20/08/2021 numac 2021021663 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de maatregelen van bestuurlijke politie tijdens een epidemische noodsituatie sluiten betreffende de maatregelen van bestuurlijke politie tijdens een epidemische noodsituatie.

In elk geval wordt het gebruik van het COVID Safe Ticket in toepassing van deze ordonnantie beëindigd op 1 juli 2022.

Kondigen deze ordonnantie af, bevelen dat ze in het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.

Brussel, 14 oktober 2021.

Het Lid van het Verenigd College, bevoegd voor Welzijn en Gezondheid, E. VAN DEN BRANDT Het Lid van het Verenigd College, bevoegd voor Welzijn en Gezondheid, A. MARON Het Lid van het Verenigd College, bevoegd voor de Gezinsbijslagen, Begroting, Openbaar Ambt en Externe betrekkingen, S. GATZ Het Lid van het Verenigd College, bevoegd voor de Gezinsbijslagen, Begroting, Openbaar Ambt en Externe betrekkingen, B. CLERFAYT _______ Nota Documenten van de Verenigde Vergadering van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie : Gewone zitting 2021-2022 B-89/1 Ontwerp van ordonnantie B-89/2 Verslag B-89/3 Amendementen na verslag Integraal verslag : Bespreking en aanneming : vergadering van vrijdag 8 oktober 2021

^