Etaamb.openjustice.be
Protocol van 05 november 2018
gepubliceerd op 16 januari 2019

Protocolakkoord tussen de Federale Regering en de in artikel 128, 130, 135 en 138 van de grondwet bedoelde overheden inzake de organisatie en de financiering van een nationaal contactpunt grensoverschrijdende gezondheidszorg

bron
federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu
numac
2018015012
pub.
16/01/2019
prom.
05/11/2018
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

FEDERALE OVERHEIDSDIENST VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU


5 NOVEMBER 2018. - Protocolakkoord tussen de Federale Regering en de in artikel 128, 130, 135 en 138 van de grondwet bedoelde overheden inzake de organisatie en de financiering van een nationaal contactpunt grensoverschrijdende gezondheidszorg


Gelet op de respectievelijke bevoegdheden waarover de Federale Staat en de in artikelen 128, 130, 135 en 138 van de Grondwet bedoelde overheden, hierna de Gemeenschappen en Gewesten, GGC (Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie van Brussel Hoofdstad) en COCOF (Franse Gemeenschapscommissie) genoemd, op vlak van het gezondheidsbeleid beschikken;

Overwegende de Richtlijn 2011/24/EU van het Europees Parlement en de Raad van 9 maart 2011 betreffende de toepassing van de rechten van patiënten bij grensoverschrijdende gezondheidszorg, en meer in het bijzonder artikel 6;

Overwegende de beslissing genomen op 2 april 2012 door de leden van de Interministeriële Conferentie om een gezamenlijk nationaal contactpunt grensoverschrijdende zorg (hierna: NCP) op te zetten in de zin van Richtlijn 2011/24/EU;

Overwegende de beslissing, genomen op 2 juli 2018 door de leden van de Interministeriële Conferentie om de werking en de financiering van het NCP te herzien;

Overwegende dat dit Protocolakkoord tot stand kwam na gezamenlijk overleg tussen de Federale Staat, de Gemeenschappen en de Gewesten, de GGC en de COCOF binnen het Beheerscomité, Is het volgende beslist: 1. Algemene bepalingen 1.1 Dit protocolakkoord heft op en vervangt: - het Protocolakkoord van 24 juni 2013 tussen de Federale Regering en de in artikelen 128, 130 en 135 en 138 van de Grondwet bedoelde overheden inzake de organisatie en financiering van een Nationaal Contactpunt grensoverschrijdende gezondheidszorg, - het aanhangsel van 10 maart 2015 tot wijziging van het Protocolakkoord tussen de Federale Regering en de in artikel 128, 130, 135 en 138 van de grondwet bedoelde overheden inzake de organisatie en de financiering van een nationaal contactpunt grensoverschrijdende gezondheidszorg van 24 juni 2013, - het aanhangsel van 19 oktober 2015 tot wijziging van het Protocolakkoord tussen de Federale Regering en de in artikel 128, 130, 135 en 138 van de grondwet bedoelde overheden inzake de organisatie en financiering van een Nationaal Contactpunt grensoverschrijdende gezondheidszorg, - het aanhangsel van 20 november 2017 tot wijziging van het Protocolakkoord tussen de Federale Regering en de in artikel 128, 130, 135 en 138 van de grondwet bedoelde overheden inzake de organisatie en financiering van een nationaal contactpunt grensoverschrijdende gezondheidszorg van 24 juni 2013, 1.2 Voorliggend Protocolakkoord behandelt de afspraken tussen de Federale Staat en de Gemeenschappen en Gewesten, GGC en COCOF met betrekking tot de organisatie van het Nationaal Contactpunt grensoverschrijdende gezondheidszorg en strekt ertoe de verbintenis aan te gaan om de werking van dit contactpunt te garanderen en een duurzame financiering ervan te verzekeren. 1.3 Taken van het Nationaal Contactpunt grensoverschrijdende zorg: 1. Het Nationaal Contactpunt verstrekt patiënten en zorgaanbieders uit een lidstaat van de Europese Economische Ruimte op verzoek algemene informatie over de rechten en aanspraken op grensoverschrijdende zorg, in het bijzonder over de voorwaarden met betrekking tot de vergoeding van zorgkosten, de procedures voor toegang tot en vaststelling van aanspraken en de rechtsmiddelen die daarbij voor hen openstaan.In de informatie wordt onderscheid gemaakt tussen de rechten die patiënten hebben op grond van Richtlijn 2011/24/EU en Verordening (EG) Nr. 883/2004 van het Europees Parlement en de Raad van 29 april 2004 betreffende de coördinatie van socialezekerheidsstelsels. 2. Het Nationaal Contactpunt verstrekt patiënten uit een andere lidstaat van wie de behandeling in België plaatsvindt, op verzoek informatie over: - zorgaanbieders, waaronder informatie over het recht van een specifieke zorgaanbieder om diensten te verlenen of mogelijke beperkingen ten aanzien van zijn praktijk; - Patiëntenrechten, klachtenregelingen en rechtsmiddelen overeenkomstig de Belgische wetgeving; - de wettelijke en bestuursrechtelijke opties om geschillen te beslechten, - kwaliteits- en veiligheidsnormen en -richtsnoeren die in België zijn vastgesteld - de toegankelijkheid van ziekenhuizen voor personen met een handicap. 3. Het Nationaal Contactpunt is belast met het bevorderen van de uitwisseling van informatie, het samenwerken met andere nationale contactpunten en de Europese Commissie en het verstrekken van de contactgegevens van nationale contactpunten van andere lidstaten op vraag van patiënten.4. Het Nationaal Contactpunt informeert patiënten omtrent de gegevens die op grond van uitvoeringsrichtlijn 2012/52/EU moeten worden opgenomen in recepten die in een andere lidstaat worden afgegeven dan de lidstaat waarin het geneesmiddel of hulpmiddel wordt verstrekt.5. Het Nationaal Contactpunt neemt maatregelen opdat de informatie toegankelijk is voor personen met een handicap 2.Organisatie 2.1 Contactcenter De Federale overheidsdienst Volksgezondheid, Veiligheid van de voedselketen en Leefmilieu (FOD VVVL) coördineert de opvolging van het Contact Center dat zal gebaseerd zijn op 3 lijnen: - 0de lijn: 4-talige website toegankelijk via het e-gezondheidsportaal - 1ste lijn: de frontoffice van het contact Center NCP zal geïntegreerd worden in het Service Center gezondheid dat toegankelijk is via een webformulier - 2de lijn: op basis van intelligente dispatching in 1ste lijn, komen de meer complexe vragen terecht in de backoffice De kwaliteitscriteria (antwoordtermijn, percentage gemiste oproepen,...) voor het werk van de front office zullen vastgelegd worden in SLA's (Service Level Agreement).

Het Service Center Gezondheid moet aan de FOD VVVL statistische informatie bezorgen omtrent de werking van de front office, onder ander over het aantal vragen, de behandelde onderwerpen en de gemaakte kosten.

De tweede lijn (back-office) van het contactcenter zal bestaan uit de bevoegde administraties in functie van de bevoegdheden gelinkt aan elke vraag, via de respectievelijke SPOC's. 2.2 Website De FOD VVVL coördineert de keuzes op technologisch vlak, verbonden aan het beheer van de website.

De website omvat: - Een inleidende tekst voor elk element van informatie dat conform de Richtlijn 2011/24/EU aangeleverd moet worden. Deze teksten worden door elke administratie opgemaakt en vertaald (Frans, Nederlands, Duits en Engels) en doorgegeven aan de coördinator van de website met betrekking tot hun specifieke bevoegdheden. - Links die voor elk element van informatie verwijzen naar meer specifieke informatie op de websites van de entiteit.

De verschillende administraties zijn verantwoordelijk voor het actualiseren van de inleidende teksten en van de links van zodra omstandigheden het noodzakelijk maken om de informatie te wijzigen. 2.3 Beheerscomité Een beheerscomité verzekert de opvolging en de evaluatie van de organisatie van het NCP. Het beheerscomité kan de kwaliteitscriteria van het contact center NCP evalueren en aanpassen.

Elk van de ondertekenende overheden van dit protocol zal twee personen aanduiden die deelnemen aan de activiteiten van dit beheerscomité: een vertegenwoordiger van elke minister en een vertegenwoordiger van de betrokken administratie.

Elk van de ondertekenende overheden zal het secretariaat van het beheerscomité op de hoogte brengen bij wijzigingen in hun respectievelijke vertegenwoordigers.

Het voorzitterschap en het secretariaat van het beheerscomité zullen waargenomen worden door de FOD VVVL. In onderling overleg zal een reglement van inwendige orde vastgesteld worden om de werkingsmodaliteiten van het beheerscomité te bepalen. 3. Financiering De financiering moet een duurzaam en stabiel kader creëren voor de functionering van het Nationaal Contactpunt in al zijn aspecten en dient rekening te houden met evoluties op lange termijn. Elk van de ondertekende overheden neemt deel aan de financiering van het contactpunt volgens de volgende modaliteiten: De jaarlijkse bijdrage wordt bepaald op 20.000 euro ter ondersteuning van: - Front office (verzekerd door Service Center Gezondheid): 2.500 euro per trimester - Beheer website: 10.000 euro per jaar Deze kost voor de functionering van het contactpunt grensoverschrijdende zorg zal verdeeld worden tussen de verschillende overheden volgens volgende verdeelsleutel:

Federale overheid

50 %

10.000 €

Autorité fédérale

50 %

10.000 €

Vlaanderen

25 %

5000 €

Flandre

25 %

5000 €

Franse Gemeenschap

8.0 %

1600 €

Communauté française

8.0 %

1600 €

Waals gewest

12 %

2400 €

Région wallonne

12 %

2400 €

GGC

2.5 %

500 €

COCOM

2.5 %

500 €

COCOF

2.0 %

400 €

COCOF

2.0 %

400 €

Duitstalige gemeenschap

0.5 %

100 €

Communauté germanophone

0.5 %

100 €


De ondertekenende overheden verbinden zich ertoe dit bedrag jaarlijks ter beschikking te stellen, rekening houdend met de beschikbare middelen en de goedgekeurde begrotingen.

De verschuldigde bedragen (zie hierboven) worden gestort op de rekening IBAN BE45 6792 0042 0689 van de Federale overheidsdienst Volksgezondheid, Veiligheid van de voedselketen en Leefmilieu in de loop van het eerste trimester van elk kalenderjaar.

De Interministeriële Conferentie kan steeds beslissen om zowel de bijdrage als de hierboven vermelde verdeelsleutel aan te passen mits unanimiteit van de stemmen.

De bedragen die niet gerechtvaardigd worden door de reële prestaties van het Contact Center NCP worden automatisch overgedragen voor de werking van het opeenvolgend trimester.

Aldus gesloten te Brussel op 5 november 2018 in negen originele exemplaren.

Voor de Federale Staat : M. DE BLOCK, Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid Voor de Vlaamse Gemeenschap en het Vlaams Gewest : J. VANDEURZEN, Vlaams Minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin Pour la Région Wallonne : A. GREOLI, Vice-Présidente et Ministre de l'Action sociale, de la Santé, de l'Egalité des Chances, de la Fonction publique et de la Simplification administrative Pour la Communauté française : R. DEMOTTE, Ministre-Président de la Fédération Wallonie-Bruxelles Voor de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie van Brussel-Hoofdstad : D. GOSUIN, Membre du Collège réuni de la Commission communautaire commune (COCOM), chargé de la Politique de la Santé, de la Fonction publique, des Finances, du Budget, du Patrimoine et des Relations extérieures Voor het Verenigd College van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest : C. JODOGNE, Membre du Collège de la Commission communautaire française, compétent pour la Politique de Santé Voor de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie van Brussel-Hoofdstad : G. VANHENGEL, Lid van het Verenigd College van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie, belast met Gezondheidsbeleid Für die Deutschsprachige Gemeinschaft: A. ANTONIADIS, Minister der Deutschsprachigen Gemeinschaft für Familie, Gesundheit und Soziales

^