gepubliceerd op 12 oktober 2018
Besluit van de Voorzitter van het Directiecomité tot oprichting van de diensten van de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen en tot intrekking van het besluit van de Voorzitter van het directiecomité van 16 oktober 2014 tot oprichting van de nieuwe diensten van de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen en het besluit van de Voorzitter van het directiecomité van 27 januari 2015 tot vaststelling van de ambtsgebieden van de hulpkantoren van de Administratie Enig Kantoor - Geïntegreerde Verwerking van de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen, en tot wijziging van het besluit van de Voorzitter van het directiecomité tot oprichting van de nieuwe diensten van de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen
26 SEPTEMBER 2018. - Besluit van de Voorzitter van het Directiecomité tot oprichting van de diensten van de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen en tot intrekking van het besluit van de Voorzitter van het directiecomité van 16 oktober 2014 tot oprichting van de nieuwe diensten van de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen en het besluit van de Voorzitter van het directiecomité van 27 januari 2015 tot vaststelling van de ambtsgebieden van de hulpkantoren van de Administratie Enig Kantoor - Geïntegreerde Verwerking van de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen, en tot wijziging van het besluit van de Voorzitter van het directiecomité tot oprichting van de nieuwe diensten van de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen
Gelet op het
koninklijk besluit van 15 maart 2010Relevante gevonden documenten
type
koninklijk besluit
prom.
15/03/2010
pub.
31/03/2010
numac
2010003195
bron
gewestelijke ontwikkelingsmaatschappij voor het brusselse hoofdstedelijk gewest
Koninklijk besluit betreffende de oprichting van diensten in de schoot van de Federale Overheidsdienst Financiën, de vaststelling van hun zetel en van hun materiële en territoriale bevoegdheid
sluiten betreffende de oprichting van diensten binnen van de Federale Overheidsdienst Financiën, de vaststelling van hun zetel en van hun materiële en territoriale bevoegdheid;
Gelet op het koninklijk besluit van 19 juli 2013Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 19/07/2013 pub. 02/08/2013 numac 2013003216 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit tot vaststelling van het organiek reglement van de Federale Overheidsdienst Financiën en van de bijzondere bepalingen die van toepassing zijn op het statutair personeel sluiten tot vaststelling van het organiek reglement van de Federale Overheidsdienst Financiën en van de bijzondere bepalingen die van toepassing zijn op het statutair personeel, de artikelen 4 en 6 gewijzigd bij het koninklijk besluit van 6 september 2018;
Gelet op het ministerieel besluit van 23 april 2010Relevante gevonden documenten type ministerieel besluit prom. 23/04/2010 pub. 04/05/2010 numac 2010003273 bron federale overheidsdienst financien Ministerieel besluit waarbij delegatie wordt verleend aan de voorzitter van het directiecomité met betrekking tot de oprichting van diensten, de vaststelling van hun zetel en van hun materiële en territoriale bevoegdheid sluiten waarbij delegatie wordt verleend aan de voorzitter van het directiecomité met betrekking tot de oprichting van diensten, de vaststelling van hun zetel en van hun materiële en territoriale bevoegdheid;
Gelet op het besluit van de Voorzitter van het directiecomité van 16 oktober 2014 tot oprichting van de nieuwe diensten van de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen;
Gelet op het besluit van de Voorzitter van het directiecomité van 27 januari 2015 tot vaststelling van de ambtsgebieden van de hulpkantoren van de Administratie Enig Kantoor - Geïntegreerde Verwerking van de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen, en tot wijziging van het besluit van de Voorzitter van het directiecomité tot oprichting van de nieuwe diensten van de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen;
Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 18 september 2018;
Gelet op het advies van de Douaneraad van de Belgisch-Luxemburgse Economische Unie, gegeven op 22 juni 2018; HOOFDSTUK 1. - STRUCTUUR, OPDRACHTEN, MATERIELE BEVOEGDHEDEN EN AMBTSGEBIEDEN Afdeling 1. - Structuur
Artikel 1.De Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen, hierna genoemd AAD&A, bestaat uit: 1° op het niveau van de Administrateur-generaal, de Dienst Operationele Expertise en Ondersteuning, de Dienst Operationele Coördinatie en Communicatie en de Dienst van de Administrateur-generaal;2° de Administratie Operaties en de Administratie Opsporing. Afdeling 2. - De diensten op het niveau van de Administrateur-generaal
Art. 2.Op het niveau van de Administrateur-generaal, bevinden zich de volgende diensten: 1° De Dienst van de Administrateur-generaal die verantwoordelijk is: 1) voor het integriteitsbeleid en het klachtenbeheer, tevens staat deze dienst in voor de monitoring waarbij de werking wordt geëvalueerd en wordt nagegaan of het interne controlesysteem effectief is;2) voor de coördinatie inzake de strijd tegen het terrorisme;3) voor de ontwikkeling van een langetermijnvisie voor de aanschaf van de vereiste uitrusting voor alle operationele diensten van de AAD&A. Daarnaast wordt de implementatie en de optimalisatie hiervan opgevolgd; 4) voor het secretariaat van de Administrateur-generaal.2° De Dienst Operationele Expertise en Ondersteuning die bestaat uit de volgende departementen: a) Het Departement Algemeen beleid dat verantwoordelijk is: 1) om als enige schakel op te treden in het kader van de coördinatie van de internationale en nationale samenwerking met andere autoriteiten / instanties en met andere stakeholders op strategisch en tactisch niveau;2) voor het adviseren van de Administrateur-generaal in zijn strategische beleidskeuzes voor de oriëntering van de organisatie, de missie van de organisatie, tendensen, innovaties en impulsen van nationaal en internationaal niveau.b) Het Departement Wetgeving dat verantwoordelijk is: 1) voor de uitwerking van de wettelijke en reglementaire bepalingen inzake douane en accijnzen of hieraan mee te werken;2) voor het geven van een uniforme interpretatie van de wettelijke en reglementaire bepalingen, onder meer via commentaren in de vorm van circulaires;3) voor de behandeling van de prejudiciële vragen voor het Hof van Justitie van de Unie;4) voor de behandeling van de beroepen voor het Hof van Justitie van de Unie, het Grondwettelijk Hof en het Hof van Cassatie.c) Het Departement Informatiemanagement dat verantwoordelijk is voor de ontwikkeling en het onderhoud van de IT-toepassingen die door de nationale of communautaire reglementeringen worden opgelegd en/of die noodzakelijk zijn om de operationele activiteiten te ondersteunen, met inbegrip van het gegevensbeheer.d) Het Departement Processen & methodes dat verantwoordelijk is: 1) voor de opmaak van alle werkmethodes op basis van de wettelijke bepalingen en processen;2) voor het opstellen en documenteren van de processen en er de coherentie van te verzekeren;3) voor het geven van bijstand aan de administraties bedoeld in artikel 1, 2°, bij de uitvoering van de werkmethodes en processen.e) Het departement Marketing dat verantwoordelijk is: 1) voor het verspreiden en het promoten van de douane- en accijnsregels die afhankelijk van hun respectieve situatie, maximaal zijn aangepast aan de noodwendigheden van de ondernemingen;2) voor de ondersteuning en de begunstiging van de economische en concurrentiële positie van België met het oog op het aantrekken van investeringen;3) voor de analyse van de opleidingsbehoeften en voor de coördinatie van de activiteiten in verband hiermee.f) Het departement Boekhouding dat verantwoordelijk is: 1) voor de elektronische verwerking van de gegevens voor de inning, de invordering, de terugbetaling, de kwijtschelding van de verschuldigde sommen of de sommen waarvoor de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen belast is om ze te innen, in te vorderen, terug te betalen of kwijt te schelden voor rekening van derden;2) voor de aanvaarding, de opvolging, de intrekking, de wijziging van akten van borgtocht voor de waarborgen die overeenkomstig de wetgeving gesteld moeten worden;3) voor de controle van alle financiële transacties;4) voor het opmaken van de boekhoudkundige staten en het opstellen van de jaarrekeningen. De ambtenaar belast met de leiding van dit departement is rekenplichtige in de zin van de wet van 22 mei 2003Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/05/2003 pub. 03/07/2003 numac 2003003367 bron federale overheidsdienst budget en beheerscontrole en federale overheidsdienst financien Wet houdende organisatie van de begroting en van de comptabiliteit van de federale Staat sluiten houdende organisatie van de begroting en van de comptabiliteit van de federale staat. g) Het Departement Risicomanagement dat verantwoordelijk is: 1) voor het beheren van de ontwikkeling en de methodologie van het risicobeheer voor zowel de fiscale als de niet-fiscale domeinen;2) voor de vertegenwoordiging van de AAD&A op nationaal en internationaal niveau wat betreft risicobeheer;3) voor het uitvoeren van het risicobeheer;4) voor de implementatie van de selectieprofielen in het systeem dat de aangiften selecteert voor controle binnen de AAD&A;5) voor de analyse van grote hoeveelheden gegevens om onregelmatigheden op te sporen en nieuwe inzichten te verwerven;6) voor de implementatie van de gemeenschappelijke veiligheidsrisicoanalyses op basis van Europese risicoregels;h) Het departement Geschillen dat verantwoordelijk is: 1) voor het beleid inzake de bestraffing en vervolging van de inbreuken op de Europese en nationale wetgeving inzake douane en accijnzen; 2)- voor de behandeling van de administratieve beroepen, - voor de wederzijdse bijstand invordering, - voor het beheer van de schuldendatabank; 3) voor de behandeling of coördinatie van: - de geschillen waarbij is vastgesteld dat de schuld of de schade gelijk of groter is dan 100.000 euro, - de geschils- of invorderingsdossiers die voortvloeien uit onderzoeken die zijn verricht door Olaf, - de door deze dienst geselecteerde geschildossiers met betrekking tot verbods-, controle-, of beperkingsmaatregelen. 3° De Dienst Operationele Coördinatie en Communicatie die verantwoordelijk is: a) voor het adviseren van de Administrateur-generaal bij zijn strategische keuzes en voor de ondersteuning bij de uitvoering ervan en bij de analyse van de behaalde resultaten;b) voor het beheer van alle programma's en projecten en voor de opvolging van de implementatie ervan;voor de bijstand aan de programmamanagers, de projectleiders en de projectmedewerkers binnen de AAD&A; c) voor de begeleiding en de omkadering van de communicatie-initiatieven van en voor de AAD&A.Deze dienst bepaalt de communicatiestrategie en verzekert de coherentie van de communicatie, in het bijzonder wat het imago van deze Algemene Administratie betreft; d) voor de ondersteuning van de ontwikkeling van het interne controlesysteem binnen de AAD&A volgens de binnen de Federale Overheidsdienst Financiën toegepaste methodologie. Afdeling 3. - De Administraties
Art. 3.De Administraties bedoeld in artikel 1, 2°, bestaan uit een centrale component en buitendiensten.
De zetel van de centrale component bevindt zich in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
Onderafdeling 1. - Administratie Operaties - Buitendiensten
Art. 4.§ 1. Het nationale grondgebied is verdeeld in zeven regio's: Antwerpen, Brussel, Gent, Hasselt, Leuven, Luik en Bergen. § 2. Bijlage 1 definieert de ambtsgebieden van de regio's.
Art. 5.Bijlage 2 beschrijft, per standplaats, de diensten die er zijn gevestigd.
Art. 6.§ 1 Met uitzondering van de hulpkantoren, de teams aangifteopvolging en de controleregies, zijn de buitendiensten bevoegd voor het volledige ambtsgebied van de regio waarin hun zetel zich bevindt. § 2. De ambtsgebieden en de materiële bevoegdheden van de hulpkantoren zijn opgenomen in bijlage 3. § 3. De aanvaarding van de aangifte gebeurt in het hulpkantoor vermeld in de aangifte. § 4. De ambtsgebieden van de teams aangifteopvolging zijn opgenomen in bijlage 4.
Onderafdeling 2. - Administratie Opsporing - Buitendiensten
Art. 7.Het nationale grondgebied is verdeeld in drie regio's: Brussel, Vlaanderen en Wallonië.
Het ambtsgebied van de regio Brussel komt overeen met dat van de regio Brussel zoals bepaald in bijlage 1.
Het ambtsgebied van de regio Vlaanderen komt overeen met dat van de regio's Antwerpen, Gent, Hasselt en Leuven zoals bepaald in bijlage 1.
Het ambtsgebied van de regio Wallonië komt overeen met dat van de regio's Bergen en Luik zoals bepaald in bijlage 1.
Art. 8.Bijlage 5 beschrijft, per standplaats, de diensten die er zijn gevestigd.
Art. 9.De regio Brussel valt rechtstreeks onder de Administrateur Opsporing.
Onderafdeling 3. - Opdrachten van de Administraties
Art. 10.Afhankelijk van de door de Administrateur-generaal van de Douane en Accijnzen bepaalde prioriteiten en met naleving van de werkmethodes vastgelegd door de diensten bedoeld in artikel 2, is de Administratie Operaties op operationeel niveau belast met de uitvoering van de taken waarvan de uitvoering door alle wettelijke en reglementaire, nationale en internationale bepalingen is toevertrouwd aan de AAD&A.
Art. 11.Onverminderd de toepassing van artikel 29, 1ste lid van het Wetboek van Strafvordering, staat de Administratie Opsporing in voor het opsporen en vaststellen van de inbreuken en strafbare feiten gepleegd tegen iedere wettelijke en reglementaire, nationale en internationale bepaling waarvoor de AAD&A bevoegd is. Deze opsporing moet worden uitgevoerd afhankelijk van de door de Administrateur-generaal van de Douane en Accijnzen bepaalde prioriteiten en met naleving van de werkmethodes vastgelegd door de diensten bedoeld in artikel 2. HOOFDSTUK 2. - OPHEFFINGSBEPALINGEN
Art. 12.Worden opgeheven: 1° het besluit van de Voorzitter van het directiecomité van 16 oktober 2014 tot oprichting van de nieuwe diensten van de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen;2° het besluit van de Voorzitter van het directiecomité van 27 januari 2015 tot vaststelling van de ambtsgebieden van de hulpkantoren van de Administratie Enig Kantoor - Geïntegreerde Verwerking van de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen, en tot wijziging van het besluit van de Voorzitter van het directiecomité tot oprichting van de nieuwe diensten van de Algemene Administratie van Douane en Accijnzen.
Art. 13.Dit besluit treedt in werking op 1 oktober 2018.
Brussel, op 26 september 2018.
De Voorzitter van het Directiecomité, H. D'HONDT
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld