Etaamb.openjustice.be
Vacante Bettreking
gepubliceerd op 12 januari 2021

Derde oproep tot kandidaten voor twee mandaten van leden van het directiecomité van de Belgische Mededingingsautoriteit De Minister van Economie, Gelet op het koninklijk besluit van 21 mei 2013 houdende vaststelling van het programma en de na BESLUIT : Derde oproep tot kandidaten voor twee mandaten van leden van het directiecomité van de(...)

bron
federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie
numac
2021030014
pub.
12/01/2021
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

FEDERALE OVERHEIDSDIENST ECONOMIE, K.M.O., MIDDENSTAND EN ENERGIE


Derde oproep tot kandidaten voor twee mandaten van leden van het directiecomité van de Belgische Mededingingsautoriteit De Minister van Economie, Gelet op het koninklijk besluit van 21 mei 2013Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 21/05/2013 pub. 27/05/2013 numac 2013011252 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van het statuut van de leden van het directiecomité en de assessoren van de Belgische Mededingingsautoriteit type koninklijk besluit prom. 21/05/2013 pub. 27/05/2013 numac 2013011253 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van het programma van het examen inzake beroepsbekwaamheid met het oog op de benoeming van de leden van het directiecomité en van de assessoren van de Belgische Mededingingsautoriteit sluiten houdende vaststelling van het programma en de nadere regels van het examen inzake beroepsbekwaamheid met het oog op de benoeming van de leden van het directiecomité en van de assessoren van de Belgische Mededingingsautoriteit, artikel 4, 1°, 2°, 3° en 4°, ingevoegd door het koninklijk besluit van 8 juli 2020, BESLUIT : Derde oproep tot kandidaten voor twee mandaten van leden van het directiecomité van de Belgische Mededingingsautoriteit 1. Inleiding De mandaten van twee leden van het directiecomité van de Belgische Mededingingsautoriteit zijn vacant verklaard.Deze mandaten gelden voor volgende functies : - de voorzitter van het directiecomité ; - de auditeur-generaal. 2. Functiecontext De Belgische Mededingingsautoriteit (hierna BMA), opgericht door de wet van 3 april 2013Relevante gevonden documenten type wet prom. 03/04/2013 pub. 26/04/2013 numac 2013011190 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende invoeging van boek IV « Bescherming van de mededinging » en van boek V « De mededinging en de prijsevoluties » in het Wetboek van economisch recht en houdende invoeging van de definities eigen aan boek IV en aan boek V en van de rechtshandhavingsbepalingen eigen aan boek IV en aan boek V, in boek I van het Wetboek van economisch recht type wet prom. 03/04/2013 pub. 26/04/2013 numac 2013011191 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende invoeging van de bepalingen die een aangelegenheid regelen als bedoeld in artikel 77 van de Grondwet, in boek IV « Bescherming van de mededinging » en boek V « De mededinging en de prijsevoluties » van het Wetboek van economisch recht sluiten, is een autonome dienst met rechtspersoonlijkheid die bijdraagt tot het definiëren en toepassen van een mededingingsbeleid in België (Boek IV van het Wetboek van economisch recht).De BMA vervolgt mededingingsbeperkende praktijken, zoals kartels en misbruiken van machtspositie, ziet toe op de voornaamste fusies en overnames en beteugelt misbruiken van economische afhankelijkheid. De BMA werkt samen met de mededingingsautoriteiten van de Lidstaten van de Europese Unie en de Europese Commissie binnen het Europees Mededingingsnetwerk (ECN).

De BMA wordt geleid door een directiecomité dat onder meer verantwoordelijk is voor het dagelijks bestuur van de organisatie, het vaststellen van de beleidsprioriteiten en het opstellen van richtsnoeren met betrekking tot de toepassing van de mededingingsregels. Het is samengesteld uit de voorzitter, de auditeur-generaal, de directeur economische zaken en de directeur juridische zaken.

Daarnaast bestaat de BMA uit een onderzoeksorgaan (het Auditoraat), dat onder leiding staat van de auditeur-generaal, en een beslissingsorgaan (het Mededingingscollege), samengesteld uit de voorzitter en twee assessoren. Het Mededingingscollege spreekt zich uit over aanvragen tot voorafgaande toelating voor concentraties, over restrictieve mededingingspraktijken en over aanvragen tot voorlopige maatregelen, die de restrictieve mededingingspraktijken die het voorwerp van het onderzoek uitmaken, kunnen schorsen, indien dringend een toestand dient te worden vermeden die een ernstig, onmiddellijk en moeilijk herstelbaar nadeel kan veroorzaken voor de ondernemingen waarvan de belangen aangetast worden door deze praktijken of die schadelijk kan zijn voor het algemeen economisch belang. 3. De voorzitter 3.1 Doel De voorzitter neemt de leiding van de BMA op zich, draagt bij tot de verdere ontwikkeling van een strategische visie voor de BMA en bepaalt, in samenwerking met het directiecomité, de modaliteiten en de prioriteiten voor de uitvoering van het mededingingsbeleid met als doel het mededingingsbeleid in België gestalte te geven en een beter begrip van het mededingingsrecht in België na te streven. 3.2 Resultaatgebieden De voorzitter heeft volgende verantwoordelijkheden en taken : - neemt de dagelijkse leiding van de BMA, en meer specifiek van de dienst van de voorzitter, op zich - vertegenwoordigt België in de Europese en internationale mededingingsorganisaties voor alle besprekingen die de bevoegdheden van de BMA betreffen en neemt deel aan de andere besprekingen in Europese en internationale instellingen over wet- en regelgeving die het mededingingsbeleid betreffen - draagt bij aan de voorbereiding en de evaluatie van het mededingingsbeleid in België ten behoeve van de FOD Economie, het Parlement, de regering of andere instanties - leidt studies, beantwoordt informeel vragen en betwistingen over de toepassing van de mededingingsregels in zaken waarin geen formeel onderzoek wordt gevoerd en draagt op die manier bij tot een betere kennis van het mededingingsbeleid - draagt bij tot de voorbereiding van de Belgische wetgeving en reglementering met betrekking tot de mededingingsregels en het mededingingsbeleid - vertegenwoordigt de BMA in de procedures voor de hoven en rechtbanken - zit het Mededingingscollege voor en neemt samen met de andere leden van het college beslissingen over de toelaatbaarheid van de concentraties, over restrictieve mededingingspraktijken en over voorlopige maatregelen die uitgevaardigd worden om dergelijke praktijken te schorsen (WER, boek IV) of om tijdelijk een door het Prijzenobservatorium gemeld probleem op vlak van prijzen of marges, een abnormale prijsevolutie of een structureel marktprobleem aan te pakken (WER, boek V) - delegeert, wanneer het opdrachten van het Mededingingscollege betreft, aan de assessor-ondervoorzitter in geval van belangenconflict of gemotiveerde onbeschikbaarheid - delegeert andere taken aan de directeurs economische of juridische zaken, of aan personeelsleden van de BMA. 3.3 Competentieprofiel 3.3.1 Functiespecifieke competenties - kennis van het mededingingsrecht en van het mededingingsbeleid zowel op Belgisch als op Europees vlak - kennis van het economisch recht en de economie - in staat zijn een strategische visie te ontwikkelen met betrekking tot de grote uitdagingen binnen de BMA - kennis van en inzicht in moderne managementtechnieken in grote (diensten)organisaties - vlotte, mondelinge communicatie in het Nederlands, Frans en Engels. 3.3.2 Generieke competenties - manier van denken : analytisch vermogen, flexibel en vernieuwend denken, visie en integratievermogen, vermogen om weloverwogen beslissingen te nemen - manier van omgaan binnen de HR-omgeving : coachen, motiveren en ontwikkelen van personeel, aansturen van groepen - interactie met de omgeving : samenwerken en uitbouwen van netwerken, overtuigen en onderhandelen, organisatiebetrokkenheid - doelstellingen : beheren van de dienst/organisatie, verantwoordelijkheidszin, realiseren van doelstellingen. 4. De auditeur-generaal 4.1 Doel De auditeur-generaal is lid van het directiecomité en de leidende ambtenaar van het auditoraat van de BMA. In die functie is hij belast met het formele vervolgingsbeleid van de autoriteit. 4.2 Resultaatgebieden De auditeur-generaal heeft volgende verantwoordelijkheden en taken : - leidt het auditoraat en coördineert en organiseert de onderzoeken - ontvangt de klachten en injuncties betreffende de restrictieve praktijken en de aanmeldingen van concentraties - opent de onderzoeken en bepaalt de volgorde van de behandeling van de onderzoeken na advies van de directeur economische zaken - geeft algemene leiding aan de formele onderzoeken en aan de analyse van informele klachten die mogelijk tot formele onderzoeksdossiers kunnen leiden - ziet toe op de uitvoering van de door het Mededingingscollege en het Marktenhof genomen beslissingen inzake de mededingingsregels. 4.3 Competentieprofiel 4.3.1 Functiespecifieke competenties - kennis van het mededingingsrecht en van het mededingingsbeleid zowel op Belgisch als op Europees vlak - kennis van het economisch recht en de economie - in staat zijn een strategische visie te ontwikkelen met betrekking tot de grote uitdagingen binnen de BMA - kennis van en inzicht in moderne managementtechnieken in grote (diensten)organisaties - vlotte, mondelinge communicatie in het Nederlands, Frans en Engels. 4.3.2 Generieke competenties - manier van denken : analytisch vermogen, flexibel en vernieuwend denken, visie en integratievermogen, vermogen om weloverwogen beslissingen te nemen - manier van omgaan binnen de HR-omgeving : coachen, motiveren en ontwikkelen van personeel, aansturen van groepen - interactie met de omgeving : samenwerken en uitbouwen van netwerken, overtuigen en onderhandelen, organisatiebetrokkenheid - doelstellingen : beheren van de dienst/organisatie, verantwoordelijkheidszin, realiseren van doelstellingen. 5. Deelnemingsvoorwaarden De deelnemingsvoorwaarden, gevraagd op de uiterste inschrijvingsdatum, worden als volgt gedefinieerd: 5.1 Vereiste diploma voor de voorzitter en de auditeur-generaal: - houder zijn van een basisdiploma van de 2e cyclus (vb. licentiaat/master) van universitair onderwijs of van hoger onderwijs van het academisch niveau. 5.2 Ervaringsvereisten wat de voorzitter betreft: - een relevante professionele ervaring van minstens 10 jaar in een juridische en/of economische mededingingsomgeving én waarvan minstens 6 jaar in het beheer van een administratieve dienst of onderneming of als leidinggevende van meerdere teams in grote (diensten)organisaties;

OF - een relevante professionele ervaring van minstens 15 jaar in een juridische en/of economische mededingingsomgeving. 5.3 Ervaringsvereisten wat de auditeur-generaal betreft: - een relevante professionele ervaring van minstens 6 jaar als leidinggevende in een juridische en/of economische mededingingsomgeving ;

OF - een relevante professionele ervaring van minstens 10 jaar in een juridische en/of economische mededingingsomgeving. 6. Kandidaatstelling Om zich kandidaat te stellen voor deze mandaten dient men een bewijs van nuttige ervaring voor de uitoefening van de functie voor te leggen in de vorm van : - een uitgebreid CV met duidelijke verwijzing naar: o nuttige ervaring (cfr.paragraaf 5 met de deelnemingsvoorwaarden) o eventueel academisch parcours o eventueel geschreven artikels, boeken, studies, ... - een motivatiebrief die de kandidaten uiterlijk op 2 februari 2021 via e-mail bezorgen aan : mevrouw Chloé Campenaire én mevrouw Ellen Brems van de dienst Personeelsbewegingen van de FOD Economie, K.M.O., Middenstand en Energie: chloe.campenaire@economie.fgov.be en ellen.brems@economie.fgov.be.

De goede ontvangst van de kandidaatstelling wordt via e-mail bevestigd.

We vestigen de aandacht van de kandidaten erop dat de ontwikkelingstermijn ("development buffer") die oorspronkelijk gevraagd werd in de tweede oproep tot kandidaten voor de mandaten van voorzitter en auditeur-generaal bij het directiecomité van de Belgische Mededingingsautoriteit, gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 9 september 2020, geschrapt wordt in deze derde oproep en dus niet langer van toepassing is. 7. Selectiereglement De selectieprocedure, bepaald in het koninklijk besluit van 21 mei 2013Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 21/05/2013 pub. 27/05/2013 numac 2013011252 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van het statuut van de leden van het directiecomité en de assessoren van de Belgische Mededingingsautoriteit type koninklijk besluit prom. 21/05/2013 pub. 27/05/2013 numac 2013011253 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van het programma van het examen inzake beroepsbekwaamheid met het oog op de benoeming van de leden van het directiecomité en van de assessoren van de Belgische Mededingingsautoriteit sluiten tot vaststelling van het programma van het examen inzake beroepsbekwaamheid, met het oog op de benoeming van de leden van het directiecomité en van de assessoren van de Belgische Mededingingsautoriteit, gewijzigd door het koninklijk besluit van 8 juli 2020, is een bekwaamheidsexamen dat bestaat uit 2 delen: een CV-screening en een diepte-interview. De jury bestaat uit experten en wordt aangesteld door de minister bevoegd voor Economie. Ze wordt voorgezeten door de Voorzitter van het Directiecomité van de FOD Economie die wordt bijgestaan door 2 selectie-experten en 2 verslaggevers. 7.1 CV-screening De kandidaten worden toegelaten tot het diepte-interview indien ze aan specifieke deelnemingsvoorwaarden voldoen, hierboven gedefinieerd in paragraaf 5. De jury screent de ingediende CV's en motivatiebrieven en geeft aan elke kandidaat een vermelding van geschikt of niet geschikt ten opzichte van de vacante functie. Dit deel is uitsluitend; wie niet voldoet aan de deelnemingsvoorwaarden, kan niet langer deelnemen aan de selectieprocedure. 7.2 Diepte-interview De overgebleven kandidaten na de CV-screening worden uitgenodigd voor een diepte-interview. Zij worden geëvalueerd op basis van hun motivatie (interesse voor de functie, beeld van de in te vullen rol, visie op de functie) en de competenties vermeld in het competentieprofiel van de voorzitter (paragraaf 3.3) en van de auditeur-generaal (paragraaf 4.3).

De jury maakt per kandidaat een schriftelijk verslag op over de mate waarin de waargenomen competenties en het vooraf bepaalde competentieprofiel op elkaar zijn afgestemd en geeft aan de kandidaat een vermelding van geschikt of minder geschikt ten opzichte van de vacante functie. 8. Aanstellingsvoorwaarden De analyseverslagen worden voor beslissing voorgelegd aan de bevoegde minister van Economie, die de beslissing meedeelt aan de FOD Economie voor uitvoering.De Minister kan alvorens een definitieve beslissing te nemen een bijkomend interview organiseren. Pas na de definitieve beslissing van de minister, kan inhoudelijke feedback gegeven worden aan de kandidaten over hun deelname aan de selectieprocedure.

De voorzitter wordt benoemd door de Koning bij besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad voor een mandaat van zes jaar dat slechts eenmaal kan hernieuwd worden. De uitoefening van de functie van voorzitter van de BMA wordt beschouwd als een opdracht in de zin van artikel 323bis, § 1, van het Gerechtelijk Wetboek.

De auditeur-generaal wordt benoemd door de Koning bij besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad voor een mandaat van zes jaar dat slechts eenmaal kan hernieuwd worden. De uitoefening van deze functie wordt beschouwd als een opdracht in de zin van artikel 323bis, § 1, van het Gerechtelijk Wetboek.

Het statuut van deze twee mandaten van voorzitter van het directiecomité en van auditeur-generaal wordt door het koninklijk besluit van 21 mei 2013Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 21/05/2013 pub. 27/05/2013 numac 2013011252 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van het statuut van de leden van het directiecomité en de assessoren van de Belgische Mededingingsautoriteit type koninklijk besluit prom. 21/05/2013 pub. 27/05/2013 numac 2013011253 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van het programma van het examen inzake beroepsbekwaamheid met het oog op de benoeming van de leden van het directiecomité en van de assessoren van de Belgische Mededingingsautoriteit sluiten tot vaststelling van het statuut van de leden van het directiecomité en de assessoren van de Belgische Mededingingsautoriteit bepaald.

^