Etaamb.openjustice.be
Protocol
gepubliceerd op 12 februari 2020

Samenwerkingsovereenkomst tussen de Belgische Staat, het Vlaamse Gewest, het Waalse Gewest en het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest, en het Nationaal Geografisch Instituut voor de ontwikkeling en het beheer van het nationaal toegangspunt voor (...) De partijen De Belgische Staat, vertegenwoordigd door de minister van Mobiliteit, waarvan de fed(...)

bron
federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer
numac
2020020078
pub.
12/02/2020
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

Samenwerkingsovereenkomst tussen de Belgische Staat, het Vlaamse Gewest, het Waalse Gewest en het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest, en het Nationaal Geografisch Instituut voor de ontwikkeling en het beheer van het nationaal toegangspunt (NAP) voor multimodale reisinformatiediensten De partijen De Belgische Staat, vertegenwoordigd door de minister van Mobiliteit, waarvan de federale opdracht voor het NAP wordt uitgevoerd door mevrouw Emmanuelle Vandamme, voorzitster van het Directiecomité van de FOD Mobiliteit en Vervoer, hierna "de FOD MV" genoemd;

Het Vlaamse Gewest, vertegenwoordigd door de Vlaamse Regering, bij delegatie in persoon van de heer Filip Boelaert, secretaris-generaal van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken;

Het Waalse Gewest, vertegenwoordigd door de Waalse Regering, bij delegatie in persoon van de heer Philippe Henry, minister van Klimaat, Energie en Mobiliteit, waarvan de Waalse opdracht voor het NAP wordt uitgevoerd door de heer Etienne Willame, directeur-generaal van SPW - Mobiliteit en Infrastructuren;

Het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest, vertegenwoordigd door de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, bij delegatie in persoon van mevrouw Elke Van den Brandt, minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Verkeersveiligheid, waarvan de Brusselse Hoofdstedelijke opdracht voor het NAP wordt uitgevoerd door de heer Christophe Vanoerbeek, directeur-generaal van Brussel Mobiliteit; en het Nationaal Geografisch Instituut, vertegenwoordigd door mevrouw Ingrid Vanden Berghe, administrateur-generaal, hierna het "NGI" genoemd;

Gelet op de gedelegeerde verordening (EU) nr. 2017/1926 van de Commissie van 31 mei 2017 tot aanvulling van Richtlijn 2010/40/EU van het Europees Parlement en de Raad met betrekking tot het aanbieden van EU-brede multimodale reisinformatiediensten;

Gelet op de wet van 8 juni 1976 tot oprichting van het Nationaal Geografisch Instituut, artikel 3, gewijzigd bij koninklijk besluit nr. 234 van 22 december 1983, en artikel 3bis, gewijzigd bij de wet van 15 december 2011Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/12/2011 pub. 09/01/2012 numac 2011007288 bron ministerie van landsverdediging Wet tot omzetting van de Richtlijn 2007/2/EG van het Europees Parlement en de Raad van 14 maart 2007 tot oprichting van een infrastructuur voor ruimtelijke informatie in de Gemeenschap (1) type wet prom. 15/12/2011 pub. 21/08/2012 numac 2012000503 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot omzetting van de Richtlijn 2007/2/EG van het Europees Parlement en de Raad van 14 maart 2007 tot oprichting van een infrastructuur voor ruimtelijke informatie in de Gemeenschap . - Duitse vertaling sluiten tot omzetting van de Richtlijn 2007/2/EG van het Europees Parlement en de Raad van 14 maart 2007 tot oprichting van een infrastructuur voor ruimtelijke informatie in de Gemeenschap (Inspire);

Gelet op de wet van 17 augustus 2013Relevante gevonden documenten type wet prom. 17/08/2013 pub. 19/09/2013 numac 2013000603 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot creatie van het kader voor het invoeren van intelligente vervoerssystemen en tot wijziging van de wet van 10 april 1990 tot regeling van de private en bijzondere veiligheid type wet prom. 17/08/2013 pub. 18/08/2014 numac 2014000611 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot creatie van het kader voor het invoeren van intelligente vervoerssystemen en tot wijziging van de wet van 10 april 1990 tot regeling van de private en bijzondere veiligheid. - Duitse vertaling sluiten tot creatie van het kader voor het invoeren van intelligente vervoerssystemen en tot wijziging van de wet van 10 april 1990 tot regeling van de private en bijzondere veiligheid, de artikelen 4, 5 en 6;

Gelet op het decreet van 29 maart 2013Relevante gevonden documenten type decreet prom. 29/03/2013 pub. 16/04/2013 numac 2013035341 bron vlaamse overheid Decreet betreffende het kader voor het invoeren van intelligente vervoerssystemen op het gebied van wegvervoer en voor interfaces met andere vervoerswijzen sluiten betreffende het kader voor het invoeren van intelligente transportsystemen op het vlak van wegvervoer en voor interfaces met andere vervoerswijzen; en het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 betreffende het kader voor het invoeren van intelligente vervoerssystemen op het gebied van wegvervoer en voor interfaces met andere vervoerswijzen;

Gelet op de ordonnantie van 28 maart 2013 betreffende het kader voor het invoeren van intelligente vervoerssystemen op het gebied van wegvervoer en voor interfaces met andere vervoerswijzen;

Gelet op het decreet van 18 april 2013Relevante gevonden documenten type decreet prom. 18/04/2013 pub. 26/04/2013 numac 2013202454 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende het kader voor het invoeren van intelligente vervoerssystemen op het gebied van wegvervoer en voor interfaces met andere vervoerswijzen sluiten betreffende het kader voor het invoeren van intelligente vervoerssystemen op het gebied van wegvervoer en voor interfaces met andere vervoerswijzen;

Gelet op het samenwerkingsakkoord van 15 juli 2014Relevante gevonden documenten type samenwerkingsakkoord prom. 15/07/2014 pub. 12/08/2016 numac 2016014240 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Samenwerkingsakkoord betreffende de Richtlijn 2010/40/EU van het Europees Parlement en de Raad van 7 juli 2010 betreffende het kader voor het invoeren van intelligente vervoerssystemen op het gebied van wegvervoer en voor interfaces met andere vervoerswijzen sluiten betreffende de Richtlijn 2010/40/EU van het Europees Parlement en de Raad van 7 juli 2010 betreffende het kader voor het invoeren van intelligente vervoerssystemen op het gebied van wegvervoer en voor interfaces met andere vervoerswijzen, hetwelk de oprichting bepaalt van een ITS-stuurgroep, inzonderheid artikel 2;

Gelet op het huishoudelijk reglement betreffende de werking en de vertegenwoordiging van de ITS-stuurgroep;

Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, geaccrediteerd bij de FOD MV, gegeven op 5 september 2019;

Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, geaccrediteerd bij de Vlaamse overheid, gegeven op 25 september 2019;

Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, geaccrediteerd bij de Waalse overheidsdienst, gegeven op 17 november 2019;

Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, geaccrediteerd bij de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel, gegeven op 11 oktober 2019;

Overwegende dat multimodale routeplanners belangrijke hulpmiddelen zijn om voor een meer duurzame mobiliteit de gewenste modale verschuiving te bevorderen;

Overwegende dat de EU-lidstaten met dat doel de verplichting hebben om een nationaal toegangspunt (NAP) op te richten, in uitvoering van de gedelegeerde verordening (EU) nr. 2017/1926;

Overwegende de visie 2030 waarin het NGI aangeeft hoe het zijn wettelijke opdracht om de federale overheid optimaal gebruik te laten maken van de kracht van geografische gegevens wil realiseren door de uitbouw van de rol van geo-broker;

Overwegende de beslissing van de federale regering van 20 juli 2016 waarin deze zich akkoord verklaart om het NGI om te vormen tot de federale geo-informatiebroker voor het verder ontsluiten van de geodata ten voordele van de federale instellingen en de andere overheden;

Overwegende dat het NGI de Richtlijn 2007/2/EG van het Europees Parlement en de Raad van 14 maart 2007 tot oprichting van een infrastructuur voor ruimtelijke informatie in de Gemeenschap (Inspire) reeds met succes heeft geïmplementeerd en daarbij een federaal portaal heeft gecreëerd dat de verbinding kan maken met de gewestelijke gegevens;

Overwegende dat de ITS-stuurgroep wenst samen te werken met het NGI om op basis van zijn expertise, knowhow en middelen, het NAP voor multimodale reisinformatiediensten te ontwikkelen en onderhouden;

Overwegende dat daartoe de verbintenissen van de respectieve Partijen moeten worden vastgelegd;

De Partijen zijn het volgende overeengekomen:

Artikel 1.Definities Voor de toepassing van deze overeenkomst wordt verstaan onder: 1) "toegangspunt": een digitale interface die aan gebruikers met het oog op hergebruik toegang verschaft tot reisgegevens, samen met de overeenkomstige metagegevens, of tot de bronnen en metagegevens van die gegevens;2) "multimodale reisinformatie": informatie voor gebruikers en eindgebruikers die middels een willekeurig communicatiemiddel is afgeleid van statische en/of dynamische reis- en verkeersgegevens en die betrekking heeft op ten minste twee vervoerswijzen en die de gebruiker in staat stelt vervoerswijzen met elkaar te vergelijken; 3) "reisgegevens": een ITS-dienst, m.i.v. digitale kaarten, die de gebruikers en eindgebruikers reis- en verkeersinformatie verschaft voor ten minste één vervoerswijze; 4) "dynamische reis- en verkeersgegevens": gegevens in verband met verschillende vervoerswijzen die vaak of op regelmatige basis veranderen;5) "metagegevens": een gestructureerde beschrijving van de inhoud van de gegevens die het zoeken naar en gebruiken van deze gegevens vergemakkelijken;6) "gebruiker": elke openbare of particuliere entiteit die gebruik maakt van het nationale toegangspunt, zoals vervoersautoriteiten, vervoersexploitanten, aanbieders van reisinformatiediensten, producenten van digitale kaarten, aanbieders van vraagafhankelijk vervoer en infrastructuurbeheerders;7) "eindgebruiker": alle natuurlijke personen of rechtspersonen die toegang hebben tot reisinformatie;8) "vervoersautoriteit": een overheidsinstantie die belast is met verkeersbeheer of -planning of met de controle op of het beheer van een bepaald vervoersnetwerk en/of bepaalde vervoerswijzen die onder haar territoriale bevoegdheid vallen;9) "vervoersexploitant": een publieke of particuliere entiteit die verantwoordelijk is voor het in stand houden en het beheer van de vervoersdienst; 10) "aanbieder van reisinformatiediensten": een publieke of particuliere aanbieder van reis- en verkeersinformatie aan gebruikers en eindgebruikers, m.u.v. loutere doorgeefluiken van informatie; 11) "vraagafhankelijk vervoer": een personenvervoersdienst met een flexibele route, zoals autodelen, carpoolen, fietsdelen, delen autorit, taxi of vervoer op afroep.Doorgaans gaat aan deze diensten een interactie vooraf tussen de eindgebruiker en de aanbieder van het vraagafhankelijk vervoer; 12) "personenvervoersdienst": openbare of particuliere vervoersdienst of een dienst die beschikbaar is voor collectief of particulier gebruik door het grote publiek en die verschillende vervoerswijzen omvat; 13) "aanbieder van vraagafhankelijk vervoer": een publieke of particuliere aanbieder van vraagafhankelijk vervoer aan gebruikers en eindgebruikers, m.i.v. reis- en verkeersinformatie daarover; 14) "infrastructuurbeheerder": een publieke of particuliere instantie of onderneming die verantwoordelijk is voor de totstandbrenging en het onderhoud van vervoersinfrastructuur of een deel daarvan;15) "zoekdiensten": diensten die het mogelijk maken gegevens te zoeken aan de hand van de inhoud van de overeenkomstige metagegevens en die inhoud weer te geven.

Art. 2.Voorwerp § 1. Deze samenwerkingsovereenkomst bepaalt de voorwaarden van de samenwerking tussen de ITS-stuurgroep en het NGI voor het ontwikkelen en het beheer van het nationaal toegangspunt (NAP - National Access Point) voor multimodale reisinformatiediensten. Het NAP moet zo worden uitgebouwd dat België voldoet aan de verplichtingen zoals opgelegd door de artikelen 3 tot en met 8 van de gedelegeerde verordening (EU) nr. 2017/1926. § 2. In het kader van de samenwerking zal het NGI het NAP ontwikkelen met minstens volgende kenmerken: 1° het informeren van de beoogde gebruikers van het NAP over de reglementaire en technische aspecten, conform de gedelegeerde verordening (EU) nr.2017/1926 en de door de ITS-stuurgroep genomen beslissingen (zoals het integreren van de dynamische reis- en verkeersgegevens), via verschillende workshops en een internetportaal dat onder meer een communicatieplatform bevat; 2° het ter beschikking stellen van de reis- en verkeersgegevens zoals bepaald in de bijlage van de gedelegeerde verordening (EU) nr. 2017/1926 en door de ITS-stuurgroep, via een internetportaal met een register van koppelingen naar de bestaande openbare en particuliere toegangspunten; 3° gegevenseigenaars (vervoersautoriteiten, vervoersexploitanten, aanbieders van vraagafhankelijk vervoer en infrastructuurbeheerders) de mogelijkheid bieden om zich te registreren en de nodige elementen, zoals metagegevens, mee te delen zodat hun gegevens ter beschikking gesteld worden van het NAP, met inbegrip van een verklaring van overeenstemming met de voorschriften zoals bepaald in artikel 9, 2.b) van de gedelegeerde verordening (EU) nr. 2017/1926; 4° gegevenseigenaars de mogelijkheid bieden om hun gegevensbestand op te laden;5° het ter beschikking stellen van zoekdiensten;6° gegevenseigenaars contacteren in geval van vastgestelde onnauwkeurigheden in de aangeboden informatie, zodat zij hun gegevens kunnen corrigeren;7° een platform ten behoeve van de communicatie met en de ondersteuning van de gebruikers van het NAP;8° analysefuncties om het gebruik van het NAP te monitoren. § 3. Het NAP zal beschikbaar zijn in het Nederlands, Frans, Duits en Engels. § 4. Vanaf 2020 zal het NGI als aanbestedende overheid een orgaan aanstellen om de beoordeling van de naleving door de gegevenseigenaars uit te voeren, in overeenstemming met artikel 9 van de gedelegeerde verordening (EU) nr. 2017/1926. Het NGI zal de geijkte procedures naleven om dit orgaan te selecteren. Dit orgaan moet onpartijdig zijn ten opzichte van de gebruikers van het NAP. § 5. De FOD MV, de Gewesten en hun partnerorganisaties nemen initiatieven om de beoogde gebruikers van het NAP te engageren en zo de realisatie van de gedelegeerde verordening (EU) nr. 2017/1926 te faciliteren. Het NGI zal daaraan in de mate van het mogelijke zijn medewerking verlenen. § 6. Het NGI verricht alle noodzakelijke en wenselijke activiteiten om het voorwerp van deze overeenkomst te realiseren. Het NGI engageert zich het NAP te ontwikkelen met aandacht voor kwaliteitscontrole, de interne controle, de beveiliging van de gegevens en duurzame ontwikkeling.

Art. 3.Organieke en functionele bepalingen § 1. De relatie tussen het NGI en de administraties van de bij deze overeenkomst betrokken overheden verloopt via de ITS-stuurgroep. Het NGI legt voor haar activiteiten in het kader van deze samenwerkings-overeenkomst inhoudelijk en financieel verantwoording af ten aanzien van de ITS-stuurgroep. § 2. Het NAP is eigendom van de contracterende partijen in de ITS-stuurgroep, zodat bij beëindiging van de overeenkomst, het op eenvoudig verzoek van de ITS-stuurgroep, kan worden overgedragen aan een door de ITS-stuurgroep aangeduide organisatie. § 3. De ITS-stuurgroep stelt een themagroep van deskundigen in die wordt belast met het concretiseren en opvolgen van de activiteiten vermeld in artikel 2.

Operationele vragen die zich aandienen in de ontwikkeling en het beheer van het NAP zullen in deze themagroep worden behandeld en consensueel zal een oplossing worden nagestreefd.

De formele besluitvorming blijft voorbehouden aan de ITS-stuurgroep.

De relaties tussen de themagroep van deskundigen en de ITS-stuurgroep worden verzekerd door de coördinator van de themagroep.

Naast stuurgroepleden en deskundigen die door de ITS-stuurgroep zijn geselecteerd, zal het NGI deelnemen aan deze themagroep. Het orgaan vermeld in artikel 2, § 4 zal eenmalig worden uitgenodigd, om overeenstemming te bereiken over diens werkwijze. § 4. De themagroep van deskundigen uit § 3 behandelt de uitvoering van het project dat behoort tot `Connecting Europe Facility (CEF) - transport sector', getiteld `Belgium Programme Support Action (PSA) for the implementation of Union-wide multimodal travel information services on the TEN-T network'.

Dit project zal belangrijke ondersteuning bieden voor vele van de kenmerken van het NAP, zoals vermeld in artikel 2, § 2. De einddatum van dat project valt samen met de huidige einddatum van deze overeenkomst (vermeld in artikel 8, § 2). Heel deze periode zal het NGI nauw samenwerken met de themagroep van deskundigen en de projectresultaten zoveel mogelijk implementeren. § 5. Indien het NGI wil afwijken van de activiteiten zoals bedoeld in artikel 2 of in artikel 3, § 3, vraagt het de goedkeuring aan de ITS-stuurgroep. § 6. Het NGI staat de ITS-stuurgroep bij in de communicatie over het NAP, zowel naar de beoogde gebruikers van het NAP, experten, politieke verantwoordelijken als het brede publiek. Elk voorstel tot communicatie moet eerst door de ITS-stuurgroep worden goedgekeurd. Op het internetportaal van het NAP, zal het NGI duidelijk vermelden dat zij het NAP uitvoert in opdracht en voor rekening van de ITS-stuurgroep, gepaard gaand met het logo van de ITS-stuurgroep.

Art. 4.De periodieke verslaggeving § 1. Het NGI levert minstens tweemaal per jaar een omstandig verslag af aan de ITS-stuurgroep. Dit verslag behandelt de verrichte werkzaamheden en de bereikte resultaten in het kader van deze samenwerkingsovereenkomst, zowel van het NGI als van het orgaan beschreven in artikel 2, § 4. Het verslag bevat de gepresteerde werkuren, de kostprijs ervan op basis van de analytische (of een gelijkwaardige) boekhouding van het NGI en het aandeel ervan dat ten laste van deze samenwerkingsovereenkomst zal worden gelegd. De uitgaven voor leveringen en diensten van derden en eventuele andere uitgaven worden eveneens in dit verslag opgenomen. Het verslag wordt opgesteld in het Nederlands en het Frans. § 2. Tot op het moment waarop het NAP operationeel wordt, levert het NGI maandelijks een voortgangsrapport af aan de ITS-stuurgroep. Van zodra het NAP operationeel is, wordt dit vervangen door een boordtabel die inzicht geeft in het aantal geregistreerde gegevenseigenaars per categorie en het gebruik van het NAP. Deze rapportering wordt opgesteld in het Nederlands en het Frans. § 3. De door het NGI opgemaakte verslagen worden goedgekeurd door de voorzitter van de ITS-stuurgroep. § 4. Het NGI zal de ITS-stuurgroep ook de nodige gegevens aanreiken om de verslaglegging te kunnen uitvoeren die de Belgische Staat verplicht is ten aanzien van de Europese Commissie.

Art. 5.Financiële bepalingen § 1. Het ontwikkelen en het beheren van het NAP wordt financieel gedragen door de FOD MV en de Gewesten, volgens een verdeelsleutel die zij onderling afspreken en die wordt opgenomen in de bijlage bij deze overeenkomst. § 2. Nadat de voorzitter van de ITS-stuurgroep het in artikel 4, § 1 omschreven verslag heeft goedgekeurd, zal het NGI de bewuste kosten factureren. § 3. In de financiering is vanaf 2020 een bepaalde som voorbehouden ter uitvoering van de activiteit beschreven in artikel 2, § 4. § 4. De kostenraming wordt hernomen in de bijlage aan deze overeenkomst.

Art. 6.Aansprakelijkheid § 1. Elke partij is aansprakelijk voor de schade die door haar of in haar opdracht is veroorzaakt. Schade die aan geen enkele partij kan worden toegewezen, wordt evenredig verdeeld onder alle partijen. § 2. Wanneer een verhaal door derden wordt uitgeoefend, vrijwaart elke aansprakelijke partij de andere partijen. § 3. Elke partij komt, op eenvoudig verzoek van één van de andere partijen, vrijwillig tussen in elke procedure die zou worden gevoerd.

Art. 7.Geschillen en opzegging van de overeenkomst § 1. Ingeval van een geschil tussen de Partijen bij deze overeenkomst over een aangelegenheid die onder de toepassing van deze samenwerkingsovereenkomst valt of een gevolg is van deze samenwerking, zullen de leden van de themagroep van deskundigen vermeld in artikel 3, § 3 en hun bevoegde diensten via overleg een oplossing trachten te vinden die voor elk van hen aanvaardbaar is. § 2. Indien de leden van de themagroep van deskundigen er niet in slagen om binnen een termijn van zes maanden een oplossing te bereiken, zal het geschillendossier voor bemiddeling worden bezorgd aan de voorzitter van het Comité van Beheer van het NGI en de federale en de gewestelijke ministers bevoegd voor Mobiliteit. § 3. Indien voor het geschil geen aanvaardbare oplossing kan worden gevonden, kan elk van de Partijen deze overeenkomst bij aangetekende brief opzeggen, mits inachtneming van een opzegtermijn van zes maanden.

De Partijen zullen desgevallend in onderling overleg alle passende maatregelen nemen om de uitvoering van de verplichtingen die het NAP met zich meebrengt voor de Belgische overheden, niet in het gedrang te brengen. Zonder voorafgaand akkoord over deze maatregelen kan de opzegging geen uitwerking krijgen.

Art. 8.Duur en wijziging van de overeenkomst § 1. Deze samenwerkingsovereenkomst treedt in werking op de datum dat alle betrokken partijen deze overeenkomst hebben ondertekend en tien dagen na publicatie ervan in het Belgisch Staatsblad. § 2. De overeenkomst neemt een einde op 31 december 2021. De betrokken partijen kunnen besluiten de overeenkomst te verlengen, voor een bepaalde of een onbepaalde duur. § 3. Elke Partij kan de andere Partijen verzoeken om de samenwerkingsovereenkomst te evalueren en, indien nodig, te wijzigen.

De wijzigingen gebeuren steeds schriftelijk en met wederzijds akkoord.

Gedaan te Brussel, op 19 december 2019, in vijf originele exemplaren.

Voor de Belgische Staat FOD Mobiliteit en Vervoer: E. VANDAMME, Voorzitster van het Directiecomité Voor het Vlaamse Gewest Departement Mobiliteit en Openbare Werken: F. BOELAERT, Secretaris-generaal Voor het Waalse Gewest SPW - Mobiliteit en Infrastructuren: E. WILLAME, Directeur-generaal Ph. HENRY, Minister van de Waalse Gewestregering, belast met Klimaat, Energie en Mobiliteit Voor het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest Brussel Mobiliteit: Ch. VANOERBEEK, Directeur-generaal E. VAN DEN BRANDT, Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Mobiliteit, Openbare Werken en Verkeersveiligheid Voor het Nationaal Geografisch Instituut: I. VANDEN BERGHE, Administrateur-generaal

BIJLAGEN BIJ ARTIKEL 5 Financiële bepalingen BIJLAGE 1 Verdeling van de kosten over de vier opdrachtgevende partijen 1° De kosten voor de ontwikkeling van het NAP in 2019 worden gelijk verdeeld tussen de drie Gewesten en de federale overheid.2° Voor de recurrente kosten van het beheer en de voortgezette ontwikkeling van het NAP wordt een verdeelsleutel gehanteerd op basis van het aantal inwoners per gewest, terwijl de federale bijdrage op een kwart wordt vastgelegd. Op basis van het aantal inwoners op 01/01/2018, komt dit neer op de volgende verdeelsleutel: * Vlaamse gewest: 43,2% * FOD MV: 25% * Waalse Gewest: 23,9% * Brussels Hoofdstedelijke Gewest: 7,9% 3° Twee jaar na de inwerkingtreding van deze overeenkomst, zal de in 2° vermelde verdeelsleutel worden geëvalueerd rekening houdend met de geografische spreiding van de gebruikers en eindgebruikers van het NAP.Deze herziening zal worden toegepast vanaf 2022.

BIJLAGE 2 Kostenraming 1° Zie kostenraming op de volgende pagina. 2° Toepassing van de principes uiteengezet in bijlage 1 op de kostenraming levert volgende maximaal te voorziene uitgaven op voor de periode 2019-2021: * De kosten voor de ontwikkeling van het NAP in 2019 bedragen 76.360 EUR, waarvan elke entiteit een kwart betaalt. * De kosten voor het beheer van het NAP in 2019 bedragen 94.608 EUR, waarop hogervermelde verdeelsleutel wordt toegepast. * Voor de jaren 2020 en 2021 wordt de verdeelsleutel toegepast op het volledige bedrag (beheer en voortgezette ontwikkeling van het NAP).

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Voor de Belgische Staat: FOD Mobiliteit en Vervoer: E. VANDAMME, Voorzitster van het Directiecomité Voor het Vlaamse Gewest Departement Mobiliteit en Openbare Werken: F. BOELAERT, Secretaris-generaal Voor het Waalse Gewest SPW - Mobiliteit en Infrastructuren: E. WILLAME, Directeur-generaal Ph. HENRY, Minister van de Waalse Gewestregering, belast met Klimaat, Energie en Mobiliteit Voor het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest Brussel Mobiliteit: Ch. VANOERBEEK, Directeur-generaal E. VAN DEN BRANDT Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Mobiliteit, Openbare werken en Verkeersveiligheid Voor het Nationaal Geografisch Instituut: I. VANDEN BERGHE, Administrateur-generaal

^