gepubliceerd op 16 april 2013
Decreet betreffende het kader voor het invoeren van intelligente vervoerssystemen op het gebied van wegvervoer en voor interfaces met andere vervoerswijzen
29 MAART 2013. - Decreet betreffende het kader voor het invoeren van intelligente vervoerssystemen op het gebied van wegvervoer en voor interfaces met andere vervoerswijzen (1)
Het Vlaams Parlement heeft aangenomen en Wij, Regering, bekrachtigen hetgeen volgt : Decreet betreffende het kader voor het invoeren van intelligente vervoerssystemen op het gebied van wegvervoer en voor interfaces met andere vervoerswijzen.
Artikel 1.Dit decreet regelt een gewestaangelegenheid.
Art. 2.Dit decreet voorziet in de omzetting van Richtlijn 2010/40/EU van het Europees Parlement en de Raad van 7 juli 2010 betreffende het kader voor het invoeren van intelligente vervoerssystemen op het gebied van wegvervoer en voor interfaces met andere vervoerswijzen.
Art. 3.In dit decreet en zijn uitvoeringsbesluiten wordt verstaan onder : 1° intelligente vervoerssystemen, afgekort ITS (Intelligent Transport Systems) : systemen waarin informatie- en communicatietechnologie wordt toegepast op het gebied van het wegvervoer, met inbegrip van infrastructuur, voertuigen en gebruikers, en in het verkeers- en mobiliteitsbeheer, alsook voor interfaces met andere vervoerswijzen;2° interoperabiliteit : het vermogen van systemen en van de daaraan ten grondslag liggende bedrijfsprocessen om onderling gegevens uit te wisselen en informatie en kennis te delen;3° ITS-toepassing : operationeel instrument voor het toepassen van ITS;4° ITS-dienst : het verschaffen van een ITS-toepassing door een duidelijk omlijnd organisatorisch en operationeel kader met als doel bij te dragen tot de veiligheid, de efficiëntie en het comfort van de gebruikers of vervoers- en reisdiensten te faciliteren of te ondersteunen;5° ITS-dienstaanbieder : elke openbare of particuliere aanbieder van een ITS-dienst;6° ITS-gebruiker : elke gebruiker van ITS-toepassingen of -diensten met inbegrip van reizigers, kwetsbare verkeersdeelnemers, gebruikers en beheerders van weginfrastructuur, beheerders van wagenparken en noodhulpdiensten;7° kwetsbare weggebruikers : niet-gemotoriseerde weggebruikers zoals voetgangers en fietsers, alsook motorrijders en personen met een handicap of met beperkte mobiliteit of oriëntatie;8° platform : de al dan niet ingebouwde apparatuur die het invoeren, aanbieden, exploiteren en integreren van ITS-toepassingen en -diensten mogelijk maakt;9° architectuur : het conceptontwerp dat de structuur, het gedrag en de integratie van een bepaald systeem in zijn omgeving vastlegt;10° interface : een installatie tussen systemen die de communicatiemiddelen verschaft waardoor die systemen met elkaar in verbinding kunnen staan en met elkaar in wisselwerking kunnen treden;11° compatibiliteit : het algemene vermogen van een apparaat of systeem om zonder veranderingen samen met een ander apparaat of systeem te werken;12° continuïteit van diensten : het in de hele Europese Unie kunnen bieden van naadloze dienstverlening op vervoersnetwerken;13° weggegevens : gegevens over kenmerken van de weginfrastructuur, waaronder vaste verkeersborden of hun voorgeschreven veiligheidsattributen;14° verkeersgegevens : historische en realtimegegevens over de kenmerken van het wegverkeer;15° reisgegevens : elementaire gegevens, zoals dienstregelingen van het openbaar vervoer en tarieven, die nodig zijn om voor en tijdens de reis informatie over multimodaal reizen te kunnen verstrekken om het plannen, boeken en aanpassen van de reis gemakkelijker te maken;16° specificatie : bindende maatregel houdende bepalingen betreffende eisen, procedures of eventuele andere relevante voorschriften.
Art. 4.Dit decreet is van toepassing op ITS-toepassingen en -diensten op het gebied van het wegvervoer en de interfaces met andere vervoerswijzen.
Art. 5.Voor de toepassing van dit decreet worden de volgende prioritaire gebieden voor het ontwikkelen en toepassen van specificaties vastgesteld : 1° optimaal gebruik van weg-, verkeers- en reisgegevens;2° continuïteit van ITS-diensten voor verkeers- en vrachtbeheer;3° ITS-toepassingen voor verkeersveiligheid en -beveiliging;4° koppeling van het voertuig aan de vervoersinfrastructuur.
Art. 6.Binnen de prioritaire gebieden, vermeld in artikel 5, zijn voor de ontwikkeling en de toepassing van specificaties de volgende acties prioritair : 1° verlening van multimodale reisinformatiediensten;2° verlening van realtimeverkeersinformatiediensten;3° gegevens en procedures voor de verlening, voor zover dat mogelijk is, van minimale universele verkeersinformatie over de veiligheid op de weg die kosteloos is voor de gebruikers;4° geharmoniseerde voorziening van een interoperabele eCall;5° verlening van informatiediensten voor veilige en beveiligde parkeerplaatsen voor vrachtwagens en bedrijfsvoertuigen;6° verlening van reservatiediensten voor veilige en beveiligde parkeerplaatsen voor vrachtwagens en bedrijfsvoertuigen.
Art. 7.Het vaststellen van specificaties en het selecteren en invoeren van ITS-toepassingen en -diensten gebeurt op basis van een evaluatie van de behoeften, waarbij alle relevante belanghebbenden worden betrokken, en overeenkomstig de onderstaande beginselen waaraan die maatregelen moeten voldoen : 1° effectief zijn : een tastbare bijdrage leveren aan het oplossen van de belangrijkste problemen in verband met het wegvervoer in Europa, zoals reduceren van congestie, verlagen van de uitstoot, verbeteren van de energie-efficiëntie, tot stand brengen van een grotere veiligheid en betere beveiliging, ook van kwetsbare weggebruikers;2° kosteneffectief zijn : de verhouding tussen kosten en baten bij het halen van doelstellingen optimaliseren;3° proportioneel zijn : waar dat passend is, voorzien in verschillende niveaus van haalbare dienstverleningskwaliteit en invoering, met inachtneming van de plaatselijke, regionale, nationale en Europese specifieke kenmerken;4° continuïteit van dienstverlening ondersteunen : naadloze dienstverlening in het bijzonder op het trans-Europese vervoersnetwerk, garanderen wanneer ITS-diensten worden ingevoerd.De continuïteit van dienstverlening moet worden gewaarborgd op een niveau dat is aangepast aan de kenmerken van de vervoersnetwerken waarin verschillende landen onderling, en in voorkomend geval regio's onderling, en steden met plattelandsgebieden verbonden zijn; 5° interoperabiliteit bieden : ervoor zorgen dat systemen en de daaraan ten grondslag liggende bedrijfsprocessen onderling gegevens kunnen uitwisselen en informatie en kennis kunnen delen, zodat een effectieve ITS-dienstverlening mogelijk is;6° achterwaartse compatibiliteit ondersteunen : waar dat passend is, ervoor zorgen dat ITS-systemen kunnen werken met al bestaande systemen met dezelfde opzet, zonder dat de ontwikkeling van nieuwe technologieën erdoor wordt belemmerd;7° de kenmerken van de bestaande infrastructuren en netwerken in acht nemen : rekening houden met de inherente verschillen in de kenmerken van de vervoersnetwerken, met name wat betreft de omvang van de verkeersvolumes en de weers- en wegengesteldheid;8° gelijke toegang bevorderen : de toegang tot ITS-toepassingen en -diensten voor kwetsbare weggebruikers niet belemmeren, noch daarbij discrimineren;9° maturiteit ondersteunen : na een adequate risicobeoordeling, de soliditeit van innoverende ITS-systemen aantonen door middel van een toereikend niveau van technische ontwikkeling en operationele exploitatie;10° kwaliteit van tijds- en positiebepaling bieden : gebruikmaken van satellietgestuurde infrastructuur of van een technologie die een equivalente mate van precisie garandeert voor het gebruik van ITS-toepassingen en -diensten die mondiale, continue, accurate en gegarandeerde tijds- en positiebepalingsdiensten vereisen;11° intermodaliteit vergemakkelijken : bij de invoering van ITS rekening houden met de coördinatie van verschillende vervoerswijzen, waar dat passend is;12° samenhang in acht nemen : rekening houden met de bestaande regelgeving, beleidsmaatregelen en activiteiten van de Europese Unie die betrekking hebben op ITS, in het bijzonder wat normalisatie betreft.
Art. 8.De Vlaamse Regering bepaalt de nadere voorwaarden voor de prioritaire gebieden, acties en specificaties in overleg met de federale overheid en de andere gewesten, en desgevallend mits het afsluiten van één of meerdere samenwerkingsakkoorden.
Art. 9.§ 1. Geen bepaling van dit decreet doet afbreuk aan de wettelijke en reglementaire bescherming van de persoonlijke levenssfeer, de verwerking van persoonsgegevens, de beveiliging en het hergebruik van overheidsinformatie. § 2. In geval van conflict tussen de in § 1 bedoelde gelijktijdig toepasselijke wettelijke en reglementaire beschermingsmechanismen wordt in het kader van ITS steeds voorrang gegeven aan de bepalingen die de ITS-gebruiker ter zake de ruimste rechtsbescherming bieden. § 3. De ITS-dienstenaanbieders en ontwikkelaars van platformen, architectuur en interfaces beschermen persoonsgegevens tegen misbruik, met inbegrip van onrechtmatige toegang, wijziging of verlies. § 4. Het gebruik van anonieme gegevens, eventueel gecodeerde gegevens, voor de ITS-toepassingen en -diensten, wordt aangemoedigd. § 5. Persoonsgegevens worden enkel verwerkt indien dergelijke verwerking noodzakelijk is voor de ITS-toepassingen en -diensten.
Art. 10.Dit decreet treedt in werking op de dag die volgt op de bekendmaking ervan in het Belgisch Staatsblad.
Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.
Brussel, 29 maart 2013.
De minister-president van de Vlaamse Regering, K. PEETERS De Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken, H. CREVITS _______ Nota (1) Zitting 2012-2013 Stukken.- Ontwerp van decreet : 1869 - Nr. 1. - Verslag : 1869 - Nr. 2. - Tekst aangenomen door de plenaire vergadering : 1869 - Nr. 3.
Handelingen. - Bespreking en aanneming : Vergadering van 27 maart 2013.