Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Vlaamse Regering van 05 juli 2013
gepubliceerd op 24 juli 2013

Besluit van de Vlaamse Regering betreffende het kader voor het invoeren van intelligente vervoerssystemen op het gebied van wegvervoer en voor interfaces met andere vervoerswijzen

bron
vlaamse overheid
numac
2013035655
pub.
24/07/2013
prom.
05/07/2013
ELI
eli/besluit/2013/07/05/2013035655/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

5 JULI 2013. - Besluit van de Vlaamse Regering betreffende het kader voor het invoeren van intelligente vervoerssystemen op het gebied van wegvervoer en voor interfaces met andere vervoerswijzen


De Vlaamse Regering, Gelet op het decreet van 29 maart 2013Relevante gevonden documenten type decreet prom. 29/03/2013 pub. 16/04/2013 numac 2013035341 bron vlaamse overheid Decreet betreffende het kader voor het invoeren van intelligente vervoerssystemen op het gebied van wegvervoer en voor interfaces met andere vervoerswijzen sluiten betreffende het kader voor het invoeren van intelligente vervoerssystemen op het gebied van wegvervoer en voor interfaces met andere vervoerswijzen, artikel 8;

Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 5 maart 2013;

Gelet op advies 53.314/3 van de Raad van State, gegeven op 5 juni 2013 met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Gelet op het overleg tussen de federale overheid en de gewesten, dat heeft plaatsgevonden op 2 juli 2013;

Op voorstel van de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken;

Na beraadslaging, Besluit : HOOFDSTUK 1. - Definities

Artikel 1.In dit besluit wordt verstaan onder decreet van 29 maart 2013Relevante gevonden documenten type decreet prom. 29/03/2013 pub. 16/04/2013 numac 2013035341 bron vlaamse overheid Decreet betreffende het kader voor het invoeren van intelligente vervoerssystemen op het gebied van wegvervoer en voor interfaces met andere vervoerswijzen sluiten: het decreet van 29 maart 2013Relevante gevonden documenten type decreet prom. 29/03/2013 pub. 16/04/2013 numac 2013035341 bron vlaamse overheid Decreet betreffende het kader voor het invoeren van intelligente vervoerssystemen op het gebied van wegvervoer en voor interfaces met andere vervoerswijzen sluiten betreffende het kader voor het invoeren van intelligente vervoerssystemen op het gebied van wegvervoer en voor interfaces met andere vervoerswijzen. HOOFDSTUK 2. - De specificaties voor prioritair gebied I: optimaal gebruik van weg-, verkeers- en reisgegevens

Art. 2.De specificaties voor de prioritaire actie, vermeld in artikel 6, 1°, van het decreet van 29 maart 2013Relevante gevonden documenten type decreet prom. 29/03/2013 pub. 16/04/2013 numac 2013035341 bron vlaamse overheid Decreet betreffende het kader voor het invoeren van intelligente vervoerssystemen op het gebied van wegvervoer en voor interfaces met andere vervoerswijzen sluiten, omvatten de omschrijving van de eisen voor de accuratesse en het over de grenzen heen ter beschikking stellen van multimodale reisinformatiediensten voor ITS-gebruikers, op basis van: 1° de beschikbaarheid en toegankelijkheid van bestaande, accurate weg- en realtimeverkeersgegevens die worden gebruikt voor multimodale reisinformatie voor ITS-dienstaanbieders, onverminderd de eisen qua veiligheid en verkeersbeheer;2° het faciliteren van grensoverschrijdende elektronische gegevensuitwisseling tussen de bevoegde overheden en belanghebbenden en de bevoegde ITS-dienstaanbieders;3° het tijdig actualiseren van beschikbare weg- en verkeersgegevens die worden gebruikt voor multimodale reisinformatie door de bevoegde overheid en belanghebbenden;4° het tijdig actualiseren van multimodale reisinformatie door de ITS-dienstaanbieders.

Art. 3.De specificaties voor de prioritaire actie, vermeld in artikel 6, 2°, van het decreet van 29 maart 2013Relevante gevonden documenten type decreet prom. 29/03/2013 pub. 16/04/2013 numac 2013035341 bron vlaamse overheid Decreet betreffende het kader voor het invoeren van intelligente vervoerssystemen op het gebied van wegvervoer en voor interfaces met andere vervoerswijzen sluiten, omvatten de omschrijving van de eisen voor de accuratesse en het over de grenzen heen ter beschikking stellen van realtimeverkeersinformatie voor ITS-gebruikers, op basis van: 1° de beschikbaarheid en toegankelijkheid van bestaande, accurate weg- en realtimeverkeersgegevens die worden gebruikt voor realtimeverkeersinformatie voor ITS-dienstaanbieders, onverminderd de eisen qua veiligheids- en verkeersbeheer;2° het faciliteren van grensoverschrijdende elektronische gegevensuitwisseling tussen de bevoegde overheden en belanghebbenden en de bevoegde ITS-dienstaanbieders;3° het tijdig actualiseren van beschikbare weg- en verkeersgegevens die worden gebruikt voor realtimeverkeersinformatie door de bevoegde overheden en belanghebbenden;4° het tijdig actualiseren van realtimeverkeersinformatie door de ITS-dienstaanbieders.

Art. 4.Met behoud van de toepassing van artikel 2 en 3, omvatten de specificaties voor de prioritaire acties, vermeld in artikel 6, 1° en 2°, van het decreet van 29 maart 2013Relevante gevonden documenten type decreet prom. 29/03/2013 pub. 16/04/2013 numac 2013035341 bron vlaamse overheid Decreet betreffende het kader voor het invoeren van intelligente vervoerssystemen op het gebied van wegvervoer en voor interfaces met andere vervoerswijzen sluiten: 1° de omschrijving van de eisen voor het door de bevoegde overheden of, in voorkomend geval, de particuliere sector verzamelen van weg- en verkeersgegevens, met name verkeerscirculatieplannen, verkeersregels en aanbevolen routes, in het bijzonder voor vrachtwagens, en voor het beschikbaar stellen van die gegevens aan ITS-dienstaanbieders, op basis van: a) de beschikbaarheid voor ITS-dienstaanbieders van bestaande weg- en verkeersgegevens, met name verkeerscirculatieplannen, verkeersregels en aanbevolen routes, die door de bevoegde overheden of de particuliere sector zijn verzameld;b) het faciliteren van elektronische gegevensuitwisseling tussen de bevoegde overheden en de ITS-dienstaanbieders;c) het tijdig actualiseren door de bevoegde overheden of, in voorkomend geval, de particuliere sector van weg- en verkeersgegevens, met name verkeerscirculatieplannen, verkeersregels en aanbevolen routes;d) het tijdig actualiseren door de ITS-dienstaanbieders van de ITS-diensten en -toepassingen die van de weg- en verkeersgegevens gebruikmaken;2° de omschrijving van de eisen voor de accuratesse en het, indien mogelijk, ter beschikking stellen van weg-, verkeers- en vervoersgegevens die voor digitale kaarten worden gebruikt, aan makers van digitale kaarten en desbetreffende dienstaanbieders, op basis van: a) de beschikbaarheid voor makers en dienstaanbieders van digitale kaarten van bestaande weg- en verkeersgegevens die worden gebruikt voor digitale kaarten;b) het faciliteren van elektronische gegevensuitwisseling tussen de bevoegde overheden en belanghebbenden en de makers van digitale kaarten en dienstaanbieders;c) het tijdig actualiseren van weg- en verkeersgegevens voor digitale kaarten door de bevoegde overheden en belanghebbenden;d) het tijdig actualiseren van de digitale kaarten door makers en dienstaanbieders van digitale kaarten.

Art. 5.De specificaties voor de prioritaire actie, vermeld in artikel 6, 3°, van het decreet van 29 maart 2013Relevante gevonden documenten type decreet prom. 29/03/2013 pub. 16/04/2013 numac 2013035341 bron vlaamse overheid Decreet betreffende het kader voor het invoeren van intelligente vervoerssystemen op het gebied van wegvervoer en voor interfaces met andere vervoerswijzen sluiten, omvatten de omschrijving van de minimumeisen voor het, indien mogelijk, kosteloos verstrekken aan alle gebruikers van universele verkeersinformatie in verband met verkeersveiligheid, alsook de minimale inhoud daarvan, op basis van: 1° de vaststelling en het gebruik van een gestandaardiseerde lijst van veiligheidsgerelateerde verkeersgebeurtenissen, met name universele verkeersboodschappen, die gratis aan ITS-gebruikers moeten worden doorgegeven;2° de compatibiliteit en de integratie van universele verkeersboodschappen in ITS-diensten voor realtimeverkeersinformatie en multimodale reisinformatie. HOOFDSTUK 3. - De specificaties voor prioritair gebied II: continuïteit van ITS-diensten voor verkeers- en vrachtbeheer

Art. 6.De specificaties voor de continuïteit en interoperabiliteit van diensten voor verkeers- en vrachtbeheer, met name op het trans-Europese vervoersnetwerk, omvatten: 1° de omschrijving van de maatregelen die nodig zijn om een ITS-kaderarchitectuur te ontwikkelen binnen de Europese Unie, met een specifieke regeling voor de interoperabiliteit, continuïteit van diensten en multimodaliteitsaspecten op ITS-gebied, met inbegrip van bijvoorbeeld multimodale interoperabele kaartverkoop, waarbinnen de lidstaten en hun bevoegde instanties, in samenwerking met de particuliere sector, hun eigen ITS-architectuur voor mobiliteit op nationaal, regionaal of lokaal niveau kunnen ontwikkelen;2° de omschrijving van de minimumeisen voor de continuïteit van ITS-diensten, met name grensoverschrijdende diensten, voor het beheer van passagiersvervoer over verschillende vervoerswijzen heen, op basis van: a) het faciliteren van elektronische uitwisseling van verkeersgegevens en -informatie tussen de bevoegde verkeersinformatie- of controlecentra en de verschillende belanghebbenden over de landsgrenzen heen en, in voorkomend geval, over de grenzen van de regio's heen, en tussen stedelijke en interstedelijke gebieden;b) het gebruik van gestandaardiseerde informatiestromen of verkeersinterfaces tussen de bevoegde verkeersinformatie- of controlecentra en de verschillende belanghebbenden;3° de omschrijving van de minimumeisen voor de continuïteit van ITS-diensten voor het beheer van vrachtvervoer langs vervoerscorridors heen en over verschillende vervoerswijzen heen, op basis van: a) het faciliteren van elektronische uitwisseling van verkeersgegevens en -informatie tussen de bevoegde verkeersinformatie- of controlecentra en de verschillende belanghebbenden over de landsgrenzen heen en, in voorkomend geval, over de grenzen van de regio's heen, en tussen stedelijke en interstedelijke gebieden;b) het gebruik van gestandaardiseerde informatiestromen of verkeersinterfaces tussen de bevoegde verkeersinformatie- of controlecentra en de verschillende belanghebbenden;4° de omschrijving van de maatregelen die nodig zijn om ITS-toepassingen tot stand te brengen, met name het volgen en traceren van vracht onderweg en voor verschillende vervoerswijzen voor de vrachtvervoerslogistiek (eFreight), op basis van: a) de beschikbaarheid van relevante ITS-technologieën voor en het gebruik ervan door ontwikkelaars van ITS-toepassingen;b) de integratie van de resultaten van plaatsbepaling in hulpmiddelen en centra voor verkeersbeheer;5° de omschrijving van de interfaces die nodig zijn om compatibiliteit en interoperabiliteit te garanderen tussen de stedelijke en de Europese ITS-architectuur, op basis van: a) de beschikbaarheid voor stedelijke controlecentra en dienstaanbieders van gegevens over openbaar vervoer, reisplanning, vraag naar vervoer, en verkeers- en parkeergegevens;b) het faciliteren van de elektronische uitwisseling van multimodale gegevens tussen de verschillende stedelijke controlecentra en dienstaanbieders voor openbaar of privévervoer;c) de integratie van alle relevante gegevens en informatie in één architectuur. HOOFDSTUK 4. - De specificaties voor prioritair gebied III: ITS-toepassingen voor verkeersveiligheid en -beveiliging

Art. 7.De specificaties voor de prioritaire actie, vermeld in artikel 6, 4°, van het decreet van 29 maart 2013Relevante gevonden documenten type decreet prom. 29/03/2013 pub. 16/04/2013 numac 2013035341 bron vlaamse overheid Decreet betreffende het kader voor het invoeren van intelligente vervoerssystemen op het gebied van wegvervoer en voor interfaces met andere vervoerswijzen sluiten, omvatten de omschrijving van de maatregelen die nodig zijn voor de geharmoniseerde voorziening van een interoperabele eCall, die het volgende omvat: 1° de beschikbaarheid aan boord van voertuigen van de vereiste ITS-gegevens die moeten worden uitgewisseld;2° de beschikbaarheid van de nodige apparatuur in de noodoproepcentrales die de door de voertuigen uitgezonden gegevens ontvangen;3° het faciliteren van elektronische uitwisseling van gegevens tussen de voertuigen en de noodoproepcentrales.

Art. 8.De specificaties voor de prioritaire actie, vermeld in artikel 6, 5°, van het decreet van 29 maart 2013Relevante gevonden documenten type decreet prom. 29/03/2013 pub. 16/04/2013 numac 2013035341 bron vlaamse overheid Decreet betreffende het kader voor het invoeren van intelligente vervoerssystemen op het gebied van wegvervoer en voor interfaces met andere vervoerswijzen sluiten, omvatten de omschrijving van de maatregelen die nodig zijn om ITS-gebaseerde informatiediensten voor veilige en beveiligde parkeerplaatsen voor vrachtwagens en bedrijfsvoertuigen te verlenen, met name aan servicestations en op rustplaatsen langs de weg, op basis van: 1° de beschikbaarheid van parkeerinformatie voor gebruikers;2° het faciliteren van elektronische uitwisseling van gegevens tussen parkeerplaatsen, centra en voertuigen.

Art. 9.De specificaties voor de prioritaire actie, vermeld in artikel 6, 6°, van het decreet van 29 maart 2013Relevante gevonden documenten type decreet prom. 29/03/2013 pub. 16/04/2013 numac 2013035341 bron vlaamse overheid Decreet betreffende het kader voor het invoeren van intelligente vervoerssystemen op het gebied van wegvervoer en voor interfaces met andere vervoerswijzen sluiten, omvatten de omschrijving van de maatregelen die nodig zijn om ITS-gebaseerde reservatiediensten voor veilige en beveiligde parkeerplaatsen voor vrachtwagens en bedrijfsvoertuigen te verlenen, op basis van: 1° de beschikbaarheid van parkeerinformatie voor gebruikers;2° het faciliteren van elektronische uitwisseling van gegevens tussen parkeerplaatsen, centra en voertuigen;3° de integratie van relevante ITS-technologieën in zowel voertuigen als parkeerfaciliteiten om de informatie over beschikbare parkeerplaatsen bij te werken met het oog op reserveringen.

Art. 10.Specificaties voor andere acties omvatten: 1° de omschrijving van de maatregelen die nodig zijn ter ondersteuning van de veiligheid van weggebruikers met betrekking tot de mens-machine-interface aan boord en het gebruik van nomadische apparaten ter ondersteuning van het rijden of de vervoersverrichtingen, alsook de beveiliging van de communicatie in voertuigen;2° de omschrijving van de nodige maatregelen om de veiligheid en het comfort van kwetsbare weggebruikers te verbeteren voor alle relevante ITS-toepassingen;3° de omschrijving van de maatregelen die nodig zijn om geavanceerde rijhulpinformatiesystemen voor bestuurders die buiten het toepassingsgebied van de Richtlijnen 2007/46/EG, 2002/24/EG en 2003/37/EG vallen, in voertuigen en weginfrastructuur te integreren.4° In het eerste lid, 1°, wordt verstaan onder nomadisch apparaat: het draagbare communicatie- of informatieapparaat dat in het voertuig kan worden meegenomen ter ondersteuning van het rijden of de vervoershandelingen. HOOFDSTUK 5. - De specificaties voor prioritair gebied IV: koppeling van het voertuig aan de vervoersinfrastructuur

Art. 11.De specificaties voor ITS-toepassingen om het voertuig te koppelen aan de vervoersinfrastructuur omvatten: 1° de omschrijving van de maatregelen die nodig zijn om verschillende ITS-toepassingen te integreren in een open platform aan boord van voertuigen, op basis van: a) het bepalen van functionele vereisten van bestaande of geplande ITS-toepassingen;b) de omschrijving van een open architectuur waarin de functiekenmerken en interfaces worden vastgelegd die nodig zijn voor de interoperabiliteit of onderlinge verbinding met infrastructuursystemen en -faciliteiten;c) de "plug and play"-integratie van toekomstige nieuwe of opgewaardeerde ITS-toepassingen in een open platform aan boord van voertuigen;d) het gebruik van een normalisatieproces voor de goedkeuring van de architectuur en de open specificaties aan boord van voertuigen;2° de omschrijving van de maatregelen die nodig zijn om de ontwikkeling en implementatie te bevorderen van coöperatieve systemen, met name voertuig-voertuigsystemen, voertuig-infrastructuursystemen, infrastructuur-infrastructuursystemen, op basis van: a) het faciliteren van de uitwisseling van gegevens of informatie tussen voertuigen onderling, tussen infrastructuren onderling en tussen voertuig en infrastructuur;b) de beschikbaarheid van de uit te wisselen relevante gegevens of informatie voor de respectieve partijen, met name voertuig of weginfrastructuur;c) het gebruik van een gestandaardiseerd berichtformaat voor de uitwisseling van gegevens of informatie tussen het voertuig en de infrastructuur;d) de omschrijving van een communicatie-infrastructuur voor uitwisseling van gegevens of informatie tussen voertuigen onderling, tussen infrastructuren onderling en tussen voertuig en infrastructuur;e) het gebruik van normalisatieprocessen voor de goedkeuring van de respectieve architecturen. HOOFDSTUK 6. - Slotbepalingen

Art. 12.De Vlaamse minister, bevoegd voor de openbare werken, het mobiliteitsbeleid en het vervoer, is belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 5 juli 2013.

De minister-president van de Vlaamse Regering, K. PEETERS De Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken, H. CREVITS

^