Etaamb.openjustice.be
Omzendbrief
gepubliceerd op 12 september 2012

Hervorming van de Civiele Veiligheid. - Omzendbrief betreffende de PZO + uitvoeringsbesluiten, het Operationeel zonaal organisatieplan en de raadpleging van de vakorganisaties Aan de Dames en Heren Provinciegouverneurs Deze omzendbrief is bes - de inhoud van de uitvoeringsbesluiten van de wet tot toekenning van rechtspersoonlijkheid aan de (...)

bron
federale overheidsdienst binnenlandse zaken
numac
2012000561
pub.
12/09/2012
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

FEDERALE OVERHEIDSDIENST BINNENLANDSE ZAKEN


Hervorming van de Civiele Veiligheid. - Omzendbrief betreffende de PZO + uitvoeringsbesluiten, het Operationeel zonaal organisatieplan en de raadpleging van de vakorganisaties Aan de Dames en Heren Provinciegouverneurs Deze omzendbrief is bestemd voor alle gemeenten en vult de omzendbrief aan van 9 juli 2012 met als doel om de gemeenten te informeren over de volgende drie punten : - de inhoud van de uitvoeringsbesluiten van de wet tot toekenning van rechtspersoonlijkheid aan de prezones; - het operationeel zonaal organisatieplan; - de noodzaak om de vakorganisaties te raadplegen in het kader van de prezones.

A. De uitvoeringsbesluiten Na de goedkeuring in de plenaire vergadering in de Kamer op 28 juni jongstleden van de wet tot wijziging van de wet van 15 mei 2007Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/05/2007 pub. 31/07/2007 numac 2007000663 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de civiele veiligheid sluiten betreffende de civiele veiligheid en de wet van 31 december 1963 betreffende de civiele bescherming, heeft de ministerraad op mijn voorstel de ontwerpen van de uitvoeringsbesluiten van deze wet goedgekeurd.

Het gaat om de volgende ontwerpen van koninklijk besluit : - Het besluit houdende toekenning van een federale dotatie aan de prezones - Het besluit tot vastlegging van de minimale normen van de snelste adequate hulp en de adequate middelen - Het besluit tot vastlegging van de minimale normen inzake de persoonlijke beschermingsmiddelen en de collectieve beschermingsmiddelen Met het oog op de correcte inwerkingstelling van de prezones binnen de gestelde termijnen, deel ik u met deze omzendbrief de inhoud mee van deze besluiten, alsook die van het ontwerp van koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 8 november 1967 houdende, voor de vredestijd, organisatie van de gemeentelijke en gewestelijke brandweerdiensten en coördinatie van de hulpverlening in geval van brand.

Zoals ik al aangegeven heb in de omzendbrief van 9 juli 2012Relevante gevonden documenten type omzendbrief prom. 09/07/2012 pub. 28/08/2012 numac 2012000480 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Ministeriële omzendbrief sluiten, moeten de prezones immers aantonen dat ze voldoen aan de voorwaarden die vastgelegd zijn in artikel 221/1 van de wet van 15 mei 2007Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/05/2007 pub. 31/07/2007 numac 2007000663 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de civiele veiligheid sluiten betreffende de civiele veiligheid tegen ten laatste 31 oktober 2012, door de beraadslagingen van de prezoneraad naar mijn diensten te sturen. Als ze dit niet doen, verliezen ze het recht op de federale dotatie.

Deze teksten kunnen, net als een verklarende handleiding ervan, geraadpleegd worden op de website van de Algemene Directie Civiele Veiligheid van de FOD Binnenlandse Zaken (http ://www.civieleveiligheid.be/) zodat de prezones hun inwerkingstelling kunnen voorbereiden.

Ik vestig uw aandacht op het feit dat zowel de handleiding als de ontwerpen van besluit pas definitief zijn na de publicatie van de besluiten in het Belgisch Staatsblad. Al deze teksten kunnen dus nog aanpassingen ondergaan.

Deze besluiten worden immers voorgelegd voor advies aan de afdeling wetgeving van de Raad van State. Ze zullen begin september verschijnen, en laten zo de concrete inwerkingstelling van de prezones toe. 1. Ontwerp van koninklijk besluit houdende toekenning van een federale dotatie aan de prezones Deze tekst legt de budgettaire verdeelsleutel vast voor de verdeling van de federale dotatie onder de prezones, alsook - de definities die van toepassing zijn voor dit besluit - de maximale dotatie, uitgedrukt als een percentage, waarop elke prezone aanspraak kan maken op basis van de verdeelsleutel - de betalingsmodaliteiten van de dotatie - de controle van de naleving van de verplichtingen door de prezone Ter herinnering, voor de toekenning van de dotatie moet de prezone voldoen aan de volgende verplichtingen : - De aanduiding van de voorzitter van de prezoneraad : de leden van de raad, namelijk van rechtswege de burgemeesters van de gemeenten van de zone, duiden in hun midden de voorzitter aan.Bij gelijkheid van stemmen wordt de voorkeur gegeven aan de oudste persoon; - De aanduiding van de ontvanger of financieel beheerder van de prezone : het gaat om de gemeentelijke ontvanger of de financieel beheerder van een van de gemeenten van de zone, die gedetacheerd kan worden naar de prezone om de ontvangsten en uitgaven van de prezone uit te voeren; - De aanduiding van de coördinator van de prezone : het gaat om een officier van een brandweerdienst van de zone, die een diploma van niveau A heeft. Bij gebrek aan een kandidaat met dit profiel, kan elk personeelslid van de brandweerdiensten van de zone aangeduid worden als coördinator. De coördinator is idealiter voltijds gedetacheerd.

Hij kan echter ook, naargelang de omstandigheden die eigen zijn aan een zone, enkel gedetacheerd worden voor beperkte prestaties. Het betreft in elk geval één enkele persoon. Het verdelen van deze functie onder verschillende personen is niet toegestaan; - De goedkeuring door de prezoneraad van het operationeel zonaal organisatieplan : dit plan wordt voorgesteld door de coördinator (inzake de inhoud, cf. hieronder); - De goedkeuring door de prezoneraad van de begroting van de prezone : deze begroting wordt opgemaakt door de voorzitter van de raad (inzake de inhoud, cf. hieronder).

Zodra vastgesteld wordt dat voldaan is aan deze verplichtingen, kan het bedrag van de federale dotatie vastgelegd worden door de FOD Binnenlandse Zaken en aan de prezones gestort worden.

De formule die gebruikt wordt om de verdeelsleutel te bepalen is dezelfde als de formule die gebruikt werd voor de toekenning van de subsidies aan de prezones in 2010 en in 2011. Het resultaat van de toepassing van deze verdeelsleutel is uitgedrukt als een percentage van het beschikbare budget en is vermeld in de bijlage bij het ontwerp van koninklijk besluit.

Het in 2012 beschikbare budget voor de betaling van de federale dotatie aan de prezones bedraagt k€ 21.747.

Het ontwerp van wet tot toekenning van rechtspersoonlijkheid aan de prezones voorziet dat de federale dotatie van de zone beperkt of gerecupereerd kan worden indien de prezone het operationeel zonaal organisatieplan geheel of gedeeltelijk niet uitvoert. Het wetsontwerp bepaalt dat het plan moet uitgevoerd worden binnen de termijn van twee jaar vanaf de goedkeuring ervan door de prezoneraad.

Om de naleving van het plan te controleren, voorziet het ontwerp van koninklijk besluit houdende toekenning van een federale dotatie aan de prezones dat de prezoneraad het zonaal plan, alsook elke wijziging ervan, en een kopie van de jaarrekeningen en van het vooruitgangsrapport van het zonaal plan aan de FOD Binnenlandse Zaken moet bezorgen. 2. Ontwerp van koninklijk besluit tot vastlegging van de minimale normen van de snelste adequate hulp en de adequate middelen Dit ontwerp legt de minimale adequate middelen inzake materiaal en personeel vast voor een kwaliteitsvolle uitvoering van de opdrachten van de hulpverleningszone enerzijds en voor de arbeidsveiligheid van haar personeel anderzijds.Het beoogt enkel de dringende opdrachten waarvoor het principe van de snelste adequate hulp geldt.

Het ontwerp bepaalt in bijlage 1 de minimale adequate middelen die gewaarborgd moeten worden bij een eerste uitruk. Bijlage 2 van het ontwerp bepaalt de minimale bezetting van de voertuigen die vermeld worden in bijlage 1.

De zone moet deze minimale middelen evalueren in functie van haar operationele risicoanalyse, van de risicoanalyse inzake welzijn op het werk, van de prioriteiten die vastgelegd zijn in het meerjarenbeleidsplan en van de eventuele bijzondere nood- en interventieplannen.

Ik wil benadrukken dat dit besluit in werking treedt 10 dagen na de publicatie ervan in het Belgisch Staatsblad, maar dat de prezones en de hulpverleningszones over een overgangstermijn tot 31 december 2017 beschikken om te voldoen aan de normen die in het koninklijk besluit worden bepaald. 3. Ontwerp van besluit tot bepaling van de minimale normen inzake de persoonlijke beschermingsmiddelen en de collectieve beschermingsmiddelen Het ontwerp voorziet de persoonlijke beschermingsmiddelen en de collectieve beschermingsmiddelen voor elk interventietype die de zone ter beschikking moet stellen van haar operationeel personeel. Als werkgever van het brandweerpersoneel zijn de gemeenten - en later de zones- verantwoordelijk voor de uitvoering van de wet van 4 augustus 1996Relevante gevonden documenten type wet prom. 04/08/1996 pub. 21/10/1999 numac 1999015088 bron ministerie van buitenlandse zaken, buitenlandse handel en internationale samenwerking Wet houdende instemming met het Protocol tussen de regering van het Koninkrijk België en de regering van de Franse Republiek betreffende het kraamgeld, ondertekend te Brussel op 26 april 1993 type wet prom. 04/08/1996 pub. 24/07/1997 numac 1996015142 bron ministerie van buitenlandse zaken, buitenlandse handel en ontwikkelingssamenwerking Wet houdende goedkeuring van de Overeenkomst tussen het Koninkrijk België en de Arabische Republiek Egypte tot het vermijden van dubbele belasting en het voorkomen van het ontgaan van belasting inzake belastingen naar het inkomen, ondertekend te Kaïro op 3 januari 1991 type wet prom. 04/08/1996 pub. 08/06/2005 numac 2005015073 bron federale overheidsdienst buitenlandse zaken, buitenlandse handel en ontwikkelingssamenwerking Wet houdende instemming met de Overeenkomst tussen het Koninkrijk België en de Republiek Gabon tot het vermijden van dubbele belasting en tot het voorkomen van het ontgaan van belasting inzake belastingen naar het inkomen en naar het vermogen, ondertekend te Brussel op 14 januari 1993 type wet prom. 04/08/1996 pub. 30/06/1998 numac 1998015016 bron ministerie van buitenlandse zaken, buitenlandse handel en ontwikkelingssamenwerking Wet houdende goedkeuring van de Overeenkomst over het Wegvervoer tussen het Koninkrijk België, de Republiek Estland, de Republiek Letland, de Republiek Litouwen, het Groothertogdom Luxemburg en het Koninkrijk der Nederlanden, ondertekend te Athene op 11 juni 1992 type wet prom. 04/08/1996 pub. 19/05/1999 numac 1999015018 bron ministerie van buitenlandse zaken, buitenlandse handel en ontwikkelingssamenwerking Wet houdende goedkeuring van de Overeenkomst over het wegvervoer tussen het Koninkrijk België, de Republiek Estland, de Republiek Letland, de Republiek Litouwen, het Groothertogdom Luxemburg en het Koninkrijk der Nederlanden, ondertekend te Athene op 11 juni 1992. - Addendum sluiten betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk. Met andere woorden, ze zijn gehouden om de nodige maatregelen te treffen om de arbeidsveiligheid te verzekeren voor alle aspecten van het brandweerpersoneel, waaronder de terbeschikkingstelling van de nodige persoonlijke en collectieve beschermingsmiddelen.

Dit ontwerp concretiseert deze verplichtingen zodat alle operationele prezones en de hulpverleningszones dezelfde normen toepassen, en om het risico op arbeidsongevallen te beperken.

De prezones en de hulpverleningszones moeten de bepalingen van dit besluit stapsgewijs uitvoeren. Het besluit treedt immers in werking 10 dagen na de publicatie ervan in het Belgisch Staatsblad, maar de prezones en de zones beschikken over een overgangsperiode tot 31 december 2013 om te voldoen aan de bepalingen.

Dit ontwerp doet geen afbreuk aan de verplichtingen die voorzien zijn in voormelde wet van 4 augustus 1996Relevante gevonden documenten type wet prom. 04/08/1996 pub. 21/10/1999 numac 1999015088 bron ministerie van buitenlandse zaken, buitenlandse handel en internationale samenwerking Wet houdende instemming met het Protocol tussen de regering van het Koninkrijk België en de regering van de Franse Republiek betreffende het kraamgeld, ondertekend te Brussel op 26 april 1993 type wet prom. 04/08/1996 pub. 24/07/1997 numac 1996015142 bron ministerie van buitenlandse zaken, buitenlandse handel en ontwikkelingssamenwerking Wet houdende goedkeuring van de Overeenkomst tussen het Koninkrijk België en de Arabische Republiek Egypte tot het vermijden van dubbele belasting en het voorkomen van het ontgaan van belasting inzake belastingen naar het inkomen, ondertekend te Kaïro op 3 januari 1991 type wet prom. 04/08/1996 pub. 08/06/2005 numac 2005015073 bron federale overheidsdienst buitenlandse zaken, buitenlandse handel en ontwikkelingssamenwerking Wet houdende instemming met de Overeenkomst tussen het Koninkrijk België en de Republiek Gabon tot het vermijden van dubbele belasting en tot het voorkomen van het ontgaan van belasting inzake belastingen naar het inkomen en naar het vermogen, ondertekend te Brussel op 14 januari 1993 type wet prom. 04/08/1996 pub. 30/06/1998 numac 1998015016 bron ministerie van buitenlandse zaken, buitenlandse handel en ontwikkelingssamenwerking Wet houdende goedkeuring van de Overeenkomst over het Wegvervoer tussen het Koninkrijk België, de Republiek Estland, de Republiek Letland, de Republiek Litouwen, het Groothertogdom Luxemburg en het Koninkrijk der Nederlanden, ondertekend te Athene op 11 juni 1992 type wet prom. 04/08/1996 pub. 19/05/1999 numac 1999015018 bron ministerie van buitenlandse zaken, buitenlandse handel en ontwikkelingssamenwerking Wet houdende goedkeuring van de Overeenkomst over het wegvervoer tussen het Koninkrijk België, de Republiek Estland, de Republiek Letland, de Republiek Litouwen, het Groothertogdom Luxemburg en het Koninkrijk der Nederlanden, ondertekend te Athene op 11 juni 1992. - Addendum sluiten en in de uitvoeringsbesluiten van deze wet. 4. Ontwerp van besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 8 november 1967 houdende, voor de vredestijd, organisatie van de gemeentelijke en gewestelijke brandweerdiensten en coördinatie van de hulpverlening in geval van brand Het doel van dit ontwerpbesluit is het uitvoeren van de bepaling van het wetsontwerp die voorziet dat de prezone een preventiebeleid op het niveau van de zone moet instellen. Concreet gesteld, maakt het ontwerpbesluit mogelijk de bevoegdheden van de preventionisten uit te breiden tot de gehele hulpverleningszone waarvan zij deel uitmaken en zodoende een preventie op zonaal niveau te verzekeren.

B. Het operationeel zonaal organisatieplan Het zonaal plan zal twee luiken dienen te bevatten : een luik 'as is' en een luik 'to be'.

Het luik 'as is', waarbij de huidige situatie in kaart wordt gebracht, zal als basis dienen om de middelen in het luik 'to be' te kunnen bepalen.

Om de huidige situatie in kaart te brengen voegt de prezone volgende bijlagen toe aan het plan : - het formulier rollend materiaal; - het formulier niet-rollend operationeel materiaal; - het formulier betreffende de beheerssoftware; - het formulier betreffende de opleidingen.

Deze formulieren 'Task-Force' werden in het kader van de overeenkomsten OPZ 2010 en 2011 aangevuld, en moeten de situatie weergeven op 31 december 2011.

Het luik 'to be' moet gebaseerd zijn op een risicoanalyse en de nodige menselijke en materiële middelen bepalen voor de goede operationele werking van de zone.

De wet somt deze middelen - niet limitatief - op : - De aanwerving van personeel; - De invoering van een zonaal preventiebeleid : dit zal mogelijk gemaakt worden door een wijziging van het koninklijk besluit van 8 november 1967 houdende, voor de vredestijd, organisatie van de gemeentelijke en gewestelijke brandweerdiensten en coördinatie van de hulpverlening in geval van brand (cf. punt A.4. hierboven) - De verwezenlijking van een zonaal opleidingsplan; - De verwezenlijking van de interventieplannen overeenkomstig de geldende reglementering; - De aankoop van de persoonlijke beschermingsmiddelen om in overeenstemming te zijn met het koninklijk besluit tot vaststelling van de minimale normen inzake de persoonlijke beschermingsmiddelen en de collectieve beschermingsmiddelen (ontwerp van besluit, cf. punt A.3 hierboven); - De realisatie en de bepaling van de adequate middelen die specifiek zijn voor de zone, overeenkomstig het koninklijk besluit tot vastlegging van de minimale normen van de snelste adequate hulp en de adequate middelen (ontwerp van besluit, cf. punt A.2 hierboven).

Overigens zal een typemodel van operationeel zonaal organisatieplan weldra beschikbaar zijn op de website van de Algemene Directie Civiele Veiligheid. De 34 prezones zullen zich hierop inspireren.

C. De raadpleging van de vakorganisaties De prezoneraad wordt ertoe gebracht om beslissingen te nemen die onvermijdelijk een weerslag zullen hebben op het personeel van de verschillende brandweerdiensten van de prezone. Deze beslissingen worden goedgekeurd door de prezoneraad in het kader van het operationeel zonaal organisatieplan, maar zullen uitgevoerd worden door de gemeenten.

Omdat het zonaal plan een fundamenteel element is in de hervorming van de diensten, is het van wezenlijk belang dat de vakorganisaties betrokken worden bij de maatregelen die een weerslag hebben op het brandweerpersoneel, De principes die vervat zijn de wet van 19 december 1974Relevante gevonden documenten type wet prom. 19/12/1974 pub. 05/10/2012 numac 2012000586 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel en de vakbonden van de personeelsleden die onder deze overheid ressorteren volgens dewelke elke beslissing betreffende het administratief en geldelijk statuut niet kan worden genomen zonder voorafgaande onderhandeling met de representatieve vakorganisaties moeten inderdaad worden nageleefd. Zo ook dient elke beslissing tot vaststelling van de personeelsformatie aan voorafgaand overleg te worden voorgelegd.

Op basis van het principe van het parallellisme van de vormen, moeten de prezoneraden de vakbonden dan ook betrekken als ze beslissingen goedkeuren inzake de onderwerpen die in de wet van 19 december 1974Relevante gevonden documenten type wet prom. 19/12/1974 pub. 05/10/2012 numac 2012000586 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten het voorwerp moeten zijn van onderhandeling of overleg met de vakbonden.

Ik verzoek u deze omzendbrief te bezorgen aan alle gemeenten van uw provincie.

Met de meeste hoogachting.

Mevr. J. MILQUET, Minister van Binnenlandse Zaken

^