gepubliceerd op 07 december 2012
Omzendbrief P&O/2012/e-Proc. - Overheidsopdrachten - Gebruik van de e-Procurement-toepassingen door de diensten van de federale Staat
FEDERALE OVERHEIDSDIENST PERSONEEL EN ORGANISATIE FEDERALE OVERHEIDSDIENST KANSELARIJ VAN DE EERSTE MINISTER
30 NOVEMBER 2012. - Omzendbrief P&O/2012/e-Proc. - Overheidsopdrachten - Gebruik van de e-Procurement-toepassingen door de diensten van de federale Staat
Aan de diensten van de federale Staat als bedoeld in artikel 2, 1°, 2° en 4° van de
wet van 22 mei 2003Relevante gevonden documenten
type
wet
prom.
22/05/2003
pub.
03/07/2003
numac
2003003367
bron
federale overheidsdienst budget en beheerscontrole en federale overheidsdienst financien
Wet houdende organisatie van de begroting en van de comptabiliteit van de federale Staat
sluiten houdende organisatie van de begroting en de comptabiliteit van de federale Staat.
Mevrouw de Minister, Mijnheer de Minister, Mevrouw de Staatssecretaris, Mijnheer de Staatssecretaris, I. INLEIDING A. Algemeen en toepassingsgebied ratione personae Richtlijn 2004/18/EG van het Europees Parlement en de Raad van 31 maart 2004 betreffende de coördinatie van de procedures voor het plaatsen van overheidsopdrachten voor werken, leveringen en diensten (1) - hierna de Richtlijn genoemd - sluit aan bij de evolutie van de nieuwe, voortdurend in ontwikkeling zijnde informatie- en communicatietechnologieën en erkent het belang om ook bij overheidsopdrachtenprocedures gebruik te maken van elektronische middelen.In dat kader legt de Richtlijn ook de juridische basis voor een aantal nieuwe aankooptechnieken die volledig via elektronische weg verlopen, meer bepaald het dynamisch aankoopsysteem en de elektronische veiling.
Overeenkomstig de Richtlijn werd de thans vigerende overheidsopdrachtenwetgeving, nl. deze onder de wet van 24 december 1993 betreffende de overheidsopdrachten en sommige opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten (2) - hierna de wet van 24 december 1993 genoemd - herzien teneinde het gebruik van elektronische middelen in het kader van overheidsopdrachtenprocedures mogelijk te maken.
In de nieuwe, nog niet volledig in werking getreden, overheidsopdrachtenwetgeving, nl. deze onder de wet overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten van 15 juni 2006 (3) - hierna de wet van 15 juni 2006Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/06/2006 pub. 15/02/2007 numac 2006021341 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten sluiten genoemd - wordt het belang van het gebruik van elektronische middelen in het kader van overheidsopdrachtenprocedures bevestigd, en verwerven de nieuwe elektronische aankooptechnieken nu ook een grondslag in de Belgische wetgeving.
Deze omzendbrief is toepasselijk op de diensten van de federale Staat als bedoeld in artikel 2, 1°, 2° en 4° van de wet van 22 mei 2003Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/05/2003 pub. 03/07/2003 numac 2003003367 bron federale overheidsdienst budget en beheerscontrole en federale overheidsdienst financien Wet houdende organisatie van de begroting en van de comptabiliteit van de federale Staat sluiten houdende organisatie van de begroting en de comptabiliteit van de federale Staat (4). Hieronder vallen met name de Federale en Programmatorische Overheidsdiensten, de administraties met beheersautonomie maar zonder rechtspersoonlijkheid en de staatsbedrijven.
Deze omzendbrief is niet toepasselijk op de diensten als bedoeld in artikel 2, 3°, van de voormelde wet van 22 mei 2003Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/05/2003 pub. 03/07/2003 numac 2003003367 bron federale overheidsdienst budget en beheerscontrole en federale overheidsdienst financien Wet houdende organisatie van de begroting en van de comptabiliteit van de federale Staat sluiten, zijnde de overheidsinstellingen met rechtspersoonlijkheid, zij het voor de toepassing van deze omzendbrief met inbegrip van de openbare instellingen van sociale zekerheid van de categorie D van de wet van 16 maart 1954, betreffende de controle op sommige instellingen van openbaar nut en van de openbare instellingen van de sociale zekerheid bedoeld in het koninklijk besluit van 3 april 1997 houdende maatregelen met het oog op responsabilisering van de openbare instellingen van sociale zekerheid. Deze diensten worden evenwel sterk aanbevolen de in deze omzendbrief vervatte maatregelen toe te passen.
B. Belang van het gebruik van elektronische middelen in het kader van het federale aankoopbeleid Het gebruik van elektronische middelen (5) bij het plaatsen en uitvoeren van overheidsopdrachten leidt tot een efficiënter aankoopbeleid. Het vermindert immers niet alleen de administratieve werklast, maar bespaart ook tijd en kosten, bevordert de mededinging en de transparantie van de overheidsopdrachtenprocedures en dit voor alle betrokken partijen.
Er dient te worden onderstreept dat in het kader van deze omzendbrief met « elektronische middelen » wordt gedoeld op de elektronische middelen die voldoen aan specifieke waarborgen op het vlak van de integriteit en de vertrouwelijkheid van de gegevens. De eenvoudige elektronische communicatiemiddelen als de gewone e-mail of telefax, die deze waarborgen niet bieden, zijn in dit kader dus minder relevant.
De waarborgen die zowel in de huidige als in de nieuwe wetgeving worden opgelegd, verschillen naargelang de aard van de informatie en stukken die in de loop van de procedure worden uitgewisseld en medegedeeld.
Wanneer in de loop van de procedure schriftelijke stukken die geen aanvragen tot deelneming noch offertes zijn, worden uitgewisseld via elektronische middelen, dienen deze middelen minstens te voldoen aan de eisen die, naargelang het geval, vermeld zijn in artikel 81ter, § 1, 1°, van het koninklijk besluit van 8 januari 1996Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 08/01/1996 pub. 29/10/2013 numac 2013000671 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot regeling van de inschrijving van de commerciële kentekenplaten voor motorvoertuigen en aanhangwagens. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de overheidsopdrachten van werken, leveringen en diensten en de concessies van openbare werken - hierna koninklijk besluit van 8 januari 1996Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 08/01/1996 pub. 29/10/2013 numac 2013000671 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot regeling van de inschrijving van de commerciële kentekenplaten voor motorvoertuigen en aanhangwagens. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten genoemd - of in artikel 6, § 1, 1°, van het koninklijk besluit plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren van 15 juli 2011 (6) - hierna koninklijk besluit van 15 juli 2011Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 15/07/2011 pub. 09/08/2011 numac 2011021058 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Koninklijk besluit plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren sluiten genoemd.
Wanneer evenwel elektronische middelen worden gebruikt voor de indiening van aanvragen tot deelneming of offertes, dienen deze elektronische middelen nog de bijkomende waarborgen te bieden als vermeld in de artikelen 81ter, § 1, 2°, en artikel 81quater, § 1, van het koninklijk besluit van 8 januari 1996Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 08/01/1996 pub. 29/10/2013 numac 2013000671 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot regeling van de inschrijving van de commerciële kentekenplaten voor motorvoertuigen en aanhangwagens. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten of in de artikelen 6, § 1, 2°, en 52, § 1, van het koninklijk besluit van 15 juli 2011Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 15/07/2011 pub. 09/08/2011 numac 2011021058 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Koninklijk besluit plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren sluiten, naargelang de toepasselijke wetgeving (7).
Binnen dit kader heeft de Federale Overheidsdienst Personeel en Organisatie dan ook een geheel van elektronische toepassingen ontwikkeld (hierna "de e-Procurement-toepassingen" genoemd) die ondernemingen (8) en aanbestedende overheden (beiden hierna "de gebruikers" genoemd) in staat stellen om zowel het plaatsen als het uitvoeren van overheidsopdrachten elektronisch te organiseren, te beheren en op te volgen. Het proces waarbij de gebruikers dit geheel aan elektronische toepassingen en middelen aanwenden om hun overheidsopdrachten te plaatsen en uit te voeren, wordt "e-Procurement" genoemd.
De maatregelen beschreven in deze omzendbrief hebben tevens een gevoelige impact op het vlak van duurzame ontwikkeling, in de zin dat een algemeen gebruik van e-Procurement het papierverbruik in het aankoopproces sterk zal doen dalen, zowel bij de aanbestedende overheden als bij de kandidaten en inschrijvers. Bovendien zal dit leiden tot een sterke reductie van de port- en transportkosten.
De volgende e-Procurement-toepassingen kunnen door de gebruikers worden aangewend : * e-Notification : een toepassing die aanbestedende overheden de mogelijkheid biedt om hun overheidsopdrachten op Belgisch en Europees niveau elektronisch bekend te maken, en hun opdrachtdocumenten online ter beschikking te stellen. Dezelfde toepassing laat ondernemingen toe kennis te nemen van de aankondigingen van opdrachten en de opdrachtdocumenten te raadplegen; * e-Tendering : een toepassing die ondernemingen in staat stelt aanvragen tot deelneming en offertes met elektronische middelen in te dienen en het aanbestedende overheden mogelijk maakt de opening van offertes elektronisch te organiseren; * e-Awarding : een toepassing die de aanbestedende overheden ondersteunt bij de uitvoering van bepaalde interne taken (backoffice) tijdens de procedure, zoals het in de toepassing invoeren van de gunningscriteria, het evalueren van de offertes en de gunning van de opdracht; * e-Auction : een toepassing voor het organiseren van elektronische veilingen; * e-Catalogue : een toepassing die het mogelijk maakt om in geval van "gesloten" raamovereenkomsten (9) bestellingen te plaatsen via een elektronische catalogus.
Alle toepassingen zijn beschikbaar via de portaalsite www.publicprocurement.be. De gebruikers vinden er eveneens handleidingen en checklists m.b.t. het gebruik van alle e-Procurement-toepassingen. Daarnaast biedt de FOD Personeel en Organisatie via een helpdesk binnen de dienst e-Procurement (e.proc@publicprocurement.be of 02-790 52 00) de gebruikers gratis ondersteuning bij het gebruik van de e-Procurement-toepassingen.
C. Doel en toepassingsgebied ratione temporis van deze omzendbrief Omwille van het belang van het gebruik van elektronische middelen in het kader van het federale aankoopbeleid worden de diensten van de federale Staat als bedoeld in artikel 2, 1°, 2° en 4° van de voormelde wet van 22 mei 2003Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/05/2003 pub. 03/07/2003 numac 2003003367 bron federale overheidsdienst budget en beheerscontrole en federale overheidsdienst financien Wet houdende organisatie van de begroting en van de comptabiliteit van de federale Staat sluiten, en hierna "diensten van de federale Staat" genoemd, opgedragen bij het plaatsen en uitvoeren van hun overheidsopdrachten de maatregelen te implementeren zoals vermeld in punt « II.INSTRUMENTEN » van deze omzendbrief.
De implementatie van sommige van deze maatregelen zal evenwel slechts mogelijk zijn vanaf de volledige inwerkingtreding van de nieuwe overheidsopdrachtenwetgeving (onder de wet van 15 juni 2006Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/06/2006 pub. 15/02/2007 numac 2006021341 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten sluiten). Daarom wordt in punt "II. INSTRUMENTEN" van deze omzendbrief een onderscheid gemaakt tussen, enerzijds, de maatregelen waarvan de implementatie reeds onder de huidige wetgeving (onder de wet van 24 december 1993) mogelijk is en die de diensten van de federale Staat uiterlijk tegen 1 januari 2013 moeten hebben geïmplementeerd (10), en anderzijds de maatregelen die de diensten van de federale Staat moeten uitvoeren vanaf de volledige inwerkingtreding van de nieuwe overheidsopdrachtenwetgeving.
II. INSTRUMENTEN A. Maatregelen te implementeren uiterlijk tegen 1 januari 2013 (11) 1. Zichtbaarheid e-Procurement vergroten 1.1. Maatregel De diensten van de federale Staat dienen publiek te maken dat ze voor de plaatsing van hun overheidsopdrachten gebruik maken van de e-Procurement-toepassingen, met name e-Notification en e-Tendering.
Daartoe moeten ze uiterlijk tegen 1 januari 2013 het e-Procurement-logo duidelijk zichtbaar op hun respectieve portaalsites afbeelden en er minstens een rechtstreekse link plaatsen naar de e-Notification-toepassing (https://enot.publicprocurement.be).
Het strekt de diensten van de federale Staat bovendien tot aanbeveling om op hun respectieve portaalsites ook een rechtstreekse link te plaatsen naar de e-Tendering-toepassing (https://eten.publicprocurement.be) (12). 1.2. Finaliteit De implementatie van deze maatregel zorgt voor een grotere bekendheid van de e-Procurement-toepassingen bij aanbestedende overheden en ondernemingen in het kader van een overheidsopdrachtenprocedure. Een betere vertrouwdheid van de ondernemingen met deze toepassingen verlaagt de drempel om er daadwerkelijk ook gebruik van te maken. Het vergroten van de zichtbaarheid ervan is dan ook een onontbeerlijk instrument voor een succesvol e-Procurement. 2. Toestaan van het elektronisch indienen van aanvragen tot deelneming en offertes 2.1. Reglementair kader Zowel de huidige (13) als de nieuwe (14) overheidsopdrachtenwetgeving bieden de aanbestedende overheid reeds de mogelijkheid om het gebruik van elektronische middelen toe te staan voor het uitwisselen, in de loop van de procedure, van schriftelijke stukken die geen aanvragen tot deelneming noch offertes zijn. Deze wetgevingen stellen de aanbestedende overheid ook in staat om, wat betreft het indienen van aanvragen tot deelneming en/of offertes, voor elke opdracht afzonderlijk te beslissen om het gebruik van elektronische middelen toe te staan of te verplichten (15). Voorwaarde is wel dat ze haar beslissing in de opdrachtdocumenten vermeldt. Als deze vermelding ontbreekt, is het gebruik van deze middelen verboden.
Er dient evenwel een onderscheid gemaakt te worden tussen, enerzijds, aanvragen tot deelneming en offertes die met elektronische middelen zijn opgesteld maar per brief of op een drager worden ingediend (bv. een offerte die wordt opgeslagen op een materiële informaticadrager zoals een CD, DVD, USB-sleutel), en anderzijds aanvragen tot deelneming en offertes die niet alleen met elektronische middelen zijn opgesteld maar ook via elektronische middelen worden ingediend (16).
De maatregel bedoeld in punt 2.2. beoogt het toestaan van aanvragen tot deelneming en offertes die niet alleen met elektronische middelen zijn opgesteld maar ook via elektronische middelen worden ingediend. 2.2. Maatregel Vanaf 1 januari 2013 moet elke dienst van de federale Staat toestaan dat bij open procedures de offertes via elektronische middelen worden ingediend. Hetzelfde geldt voor de aanvragen tot deelneming en offertes in het kader van beperkte procedures en onderhandelingsprocedures met bekendmaking alsook voor de concurrentiedialoog.
Aangezien in de e-Notification-toepassing de uitnodiging tot het indienen van een offerte in het kader van beperkte procedures en onderhandelingsprocedures met bekendmaking vooralsnog de vorm aanneemt van een "gewone" e-mail, wordt het elke dienst van de federale Staat, bij wijze van overgangsmaatregel, aangeraden deze uitnodiging tot het indienen van een offerte - met inbegrip van alle gegevens die deze uitnodiging minstens dient te bevatten - dezelfde dag aangetekend te bevestigen. Deze overgangsoplossing kan worden stopgezet zodra de e-Notification-toepassing deze uitnodiging op elektronische wijze zal kunnen versturen met dezelfde juridische bewijskracht als de aangetekende zending.
Eén jaar na de implementatie van deze maatregel zal de FOD Personeel & Organisatie de verhouding nagaan tussen het aantal aanvragen tot deelneming en offertes ingediend op een elektronische drager of op papier en het aantal aanvragen tot deelneming en offertes ingediend via elektronische middelen. Ze zal de resultaten analyseren en er verslag over uitbrengen bij de Ministerraad die, naargelang de resultaten, zal beslissen wanneer de volgende fase kan worden ingezet.
Tijdens deze latere fase zal de diensten van de federale Staat worden opgedragen om de ondernemingen het gebruik van elektronische middelen voor het indienen van aanvragen tot deelneming en offertes op te leggen (zie ook punt IV - Monitoring). 2.3. Finaliteit De verplichting om met elektronische middelen ingediende aanvragen tot deelneming en offertes toe te staan, vormt een belangrijk instrument voor het bewerkstelligen van een efficiënter federaal aankoopbeleid (cf. punt I.B. van deze omzendbrief). Deze maatregel strekt er ook toe de diensten van de federale Staat te informeren over de wijze waarop zij artikel 81quater, § 2, van het koninklijk besluit van 8 januari 1996Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 08/01/1996 pub. 29/10/2013 numac 2013000671 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot regeling van de inschrijving van de commerciële kentekenplaten voor motorvoertuigen en aanhangwagens. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten of artikel 52, § 2, van het koninklijk besluit van 15 juli 2011Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 15/07/2011 pub. 09/08/2011 numac 2011021058 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Koninklijk besluit plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren sluiten, naargelang de vigerende wetgeving, dienen toe te passen.
Bovendien is deze maatregel essentieel om de ondernemingen voor te bereiden op een eventuele latere beslissing om alle diensten van de federale Staat te verplichten de ondernemingen het gebruik van elektronische middelen voor de indiening van aanvragen tot deelneming en offertes op te leggen. Ze dienen immers de mogelijkheid te hebben om ter zake de nodige kennis en ervaring te verwerven.
Ondertussen behouden de ondernemingen evenwel de mogelijkheid om bedoelde aanvragen tot deelneming en offertes op papier in te dienen wanneer de aanbestedende overheid het gebruik van elektronische middelen niet heeft opgelegd (17). 3. Sensibiliseren van de ondernemingen en aanbestedende overheden voor het elektronisch indienen van aanvragen tot deelneming en offertes 3.1. Maatregel 1 : Informatie verstrekken en sensibiliseren Elke dienst van de federale Staat zal vanaf 1 januari 2013 verplicht zijn de ondernemingen informatie te verstrekken over het gebruik van elektronische middelen voor de indiening van hun aanvragen tot deelneming en offertes. Daarnaast dienen zij de ondernemingen te sensibiliseren en aan te moedigen om hun aanvragen tot deelneming en offertes ook daadwerkelijk met elektronische middelen in te dienen. 3.1.1. Ondersteuning De diensten van de federale Staat kunnen voor de implementatie van deze maatregel ondersteuning krijgen van de FOD Personeel & Organisatie die hen handleidingen en checklists ter beschikking stelt op de website www.publicprocurement.be en van de helpdesk van de dienst e-Procurement. Bovendien kunnen ze gratis een specifieke opleiding volgen die verstrekt wordt door de FOD Personeel & Organisatie, voor zover ze nog geen dergelijke opleiding hebben genoten. 3.2. Maatregel 2 : Specifiek sensibiliseren door de FOD Personeel & Organisatie De FOD Personeel & Organisatie zal ondernemingen vanaf 1 januari 2013 specifiek sensibiliseren via een communicatiecampagne, voor ondernemingen bestemde handleidingen en gratis informatiesessies (zie www.publicprocurement.be voor tijdschema). Overigens biedt de FOD Personeel & Organisatie vandaag reeds ondersteuning aan de federale aanbestedende overheden (o.m., door infosessies, helpdesk, checklists, handleidingen en opleidingen georganiseerd via het Opleidingsinstituut van de Federale Overheid). 4. Online plaatsen van de opdrachtdocumenten op e-Notification 4.1. Maatregel Voor alle open procedures stelt elke dienst van de federale Staat vanaf 1 januari 2013 zijn opdrachtdocumenten online ter beschikking op de e-Notification-toepassing (18), of plaatst hij er een elektronische link die een vrije, rechtstreekse, onmiddellijke en volledige toegang tot deze documenten verschaft.
Voor de beperkte procedures en onderhandelingsprocedures met bekendmaking en de concurrentiedialoog geldt dezelfde maatregel, en dit zowel voor de indiening van aanvragen tot deelneming als voor de indiening van offertes.
Wat de opdrachtdocumenten betreft die de geselecteerde ondernemingen in staat stellen een offerte in te dienen in het kader van beperkte procedures, onderhandelingsprocedures met bekendmaking en van de concurrentiedialoog (19, wordt het elke dienst van de federale Staat aangeraden - en dit om dezelfde redenen als die bedoeld in punt II., A., 2.2. van deze omzendbrief - om dezelfde dag dat deze opdrachtdocumenten online ter beschikking worden gesteld op de e-Notification-toepassing (of via een elektronische link), de geselecteerde ondernemingen hiervan per aangetekend schrijven in te lichten. 4.2. Finaliteit Deze maatregel bewerkstelligt een vrije, rechtstreekse, onmiddellijke en volledige toegang tot de opdrachtdocumenten voor de ondernemingen.
Hierdoor stijgt hun participatiegraad, hetgeen de efficiëntie van het aankoopbeleid optimaliseert. 5. Gebruik van de Free Market voor bepaalde onderhandelingsprocedures zonder bekendmaking 5.1. Situering Binnen de e-Notification-toepassing vormt de "Free Market" een specifieke omgeving waarin aanbestedende overheden op vrijwillige basis overheidsopdrachten kunnen bekendmaken die niet onderworpen zijn aan enige bekendmakingsvoorschriften. Dergelijke opdrachten worden dan bekendgemaakt middels een vereenvoudigd aankondigingsformulier (Formulier F50 - Vereenvoudigde aankondiging van een opdracht) en worden dan ook uitsluitend via de e-Notification-toepassing bekendgemaakt. Bovendien laat de "Free Market" ook toe dat aanbestedende overheden, zelfs zonder een dergelijke facultatieve bekendmaking van hun overheidsopdrachten, een overzicht krijgen van alle de ondernemingen die zich voor de e-Notification-toepassing hebben geregistreerd onder één of meerdere CPV (20)-codes waarvan het voorwerp overeenstemt met de in te vullen behoefte van de aanbestedende overheid. 5.2. Maatregel Vanaf 1 juli 2013 dienen de diensten van de federale Staat de ondernemingen van hun keuze te raadplegen via de "Free Market"-omgeving als de volgende voorwaarden vervuld zijn : 1° het gaat om een opdracht geplaatst via onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking op grond van artikel 17, § 2, 1°, a), van de wet van 24 december 1993 (21), en;2° de geraamde waarde van de opdracht overschrijdt het bedrag, inclusief BTW, vermeld in artikel 15, § 1, 3°, c), van het koninklijk besluit van 16 november 1994 betreffende de administratieve en begrotingscontrole (22) of in het besluit ter vervanging van dat onder de wet van 15 juni 2006Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/06/2006 pub. 15/02/2007 numac 2006021341 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten sluiten. Volgens artikel 15, § 1, 3°, c), van het koninklijk besluit van 16 november 1994 betreffende de administratieve en begrotingscontrole is het bedrag momenteel vastgesteld op 31.000 euro, inclusief BTW. Een aanbestedende overheid kan zowel ondernemingen uitnodigen die reeds geregistreerd zijn voor de e-Notification-toepassing als ondernemingen die nog niet voor die toepassing geregistreerd zijn.
Daarnaast kan, in geval van een open publicatie (23), elke onderneming die de "Free Market" raadpleegt, de opdrachtdocumenten raadplegen. 5.2.1. Uitzondering Zijn niet onderworpen aan de onder 5.2. geformuleerde verplichting, de overheidsopdrachten waarvoor kan worden aangetoond dat hun aard of de omstandigheden het onmogelijk maken de raadpleging van de ondernemingen via de "Free Market"-omgeving binnen de e-Notification-toepassing te laten verlopen. 5.3. Finaliteit De wetgeving (24) biedt de aanbestedende overheid de mogelijkheid een opdracht te plaatsen via onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking, indien de goed te keuren uitgave niet hoger is dan 67.000 (25) euro exclusief btw en, in de toekomst, 85.000 (26) euro exclusief btw (27).
Een aanbestedende overheid dient evenwel, ook bij de plaatsing van opdrachten via deze procedure, erop toe zien dat de mededinging voldoende effectief is en dat de gelijke behandeling van de ondernemingen wordt gegarandeerd. De "Free Market"-omgeving binnen de e-Notification-toepassing laat toe om deze fundamentele beginselen ook te handhaven voor de plaatsing van opdrachten met geringe waarde.
B. Maatregelen te implementeren vanaf de volledige inwerkingtreding van de nieuwe overheidsopdrachtenwetgeving 1. Toestaan van het elektronisch indienen van aanvragen tot deelneming en offertes 1.1. Maatregel Vanaf de volledige inwerkingtreding van de nieuwe overheidsopdrachtenwetgeving zal de maatregel bedoeld in punt II, A, 2.2. van deze omzendbrief, naast de in dat punt reeds vermelde procedures, ook toepasselijk zijn in geval van vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met bekendmaking. 2. Online plaatsen van de opdrachtdocumenten op e-Notification 2.1. Maatregel Vanaf de volledige inwerkingtreding van de nieuwe overheidsopdrachtenwetgeving zal de maatregel bedoeld in punt II, A, 4.1. van deze omzendbrief, naast de in dat punt reeds vermelde procedures, ook toepasselijk zijn in geval van vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met bekendmaking. 3. Gebruik van de elektronische veiling (28) 3.1. Wettelijk kader Artikel 3, 14°, van de wet 15 juni 2006 definieert de elektronische veiling als het zich herhalend proces langs elektronische weg, toepasselijk op leveringen en diensten voor courant gebruik, voor de voorstelling van nieuwe verlaagde prijzen of van nieuwe waarden (29) voor bepaalde elementen van de offertes, dat plaatsvindt na een eerste volledige beoordeling van de offertes en hun klassering op basis van elektronische verwerking mogelijk maakt.
Volgens artikel 30 van de wet 15 juni 2006 kan de aanbestedende overheid bij open, beperkte of onderhandelingsprocedure, in de gevallen bedoeld in artikel 26, § 1, 1°, e), en § 2, 1°, a), van voornoemde wet, de gunning van de opdracht laten voorafgaan door een elektronische veiling, voor zover de specificaties van de opdracht nauwkeurig kunnen worden bepaald en het gaat om opdrachten voor leveringen en diensten voor courant gebruik. De elektronische veiling kan onder dezelfde voorwaarden worden aangewend bij het opnieuw tot mededinging oproepen van de partijen bij een raamovereenkomst, alsook voor opdrachten die in het kader van een dynamisch aankoopsysteem worden geplaatst.
Terwijl de wet van 15 juni 2006Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/06/2006 pub. 15/02/2007 numac 2006021341 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten sluiten de veiling bij open, beperkte of onderhandelingsprocedure toestaat (30), legt het koninklijk besluit van 15 juli 2011Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 15/07/2011 pub. 09/08/2011 numac 2011021058 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Koninklijk besluit plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren sluiten als voorwaarde op dat de prijs het enige gunningscriterium is. Dit betekent in de praktijk dat de veiling uitsluitend gereserveerd wordt voor de aanbestedingsprocedure (31).
Momenteel is het dus uitgesloten dat de beoordeling van het criterium betreffende de prijs in het kader van een offerteaanvraag het voorwerp kan uitmaken van een elektronische veiling. 3.2. Maatregel Vanaf de volledige inwerkingtreding van de nieuwe overheidsopdrachtenwetgeving zal elke dienst van de federale Staat die een elektronische veiling wenst te organiseren, hiervoor uitsluitend gebruik maken van de e-Auction-toepassing zoals ontwikkeld door de FOD Personeel & Organisatie. 3.3. Finaliteit De elektronische veiling heeft als specifiek voordeel dat ze op een directe wijze de concurrentie vergroot. Indien de diensten van de federale Staat zou worden toegestaan om de elektronische veiling te organiseren op een elektronisch veilingplatform naar keuze, dan zou dit voordeel grotendeels worden tenietgedaan. Ondernemingen zouden dan immers verplicht zijn om zich de specifieke werking en de typische eigenschappen van een veelheid aan veilingplatforms eigen te maken, terwijl het succes van het e-Procurement juist wordt bepaald door o.m. de vertrouwdheid van de onderneming met de e-Procurement-toepassingen (cf. punt II., A., 1.2. van deze omzendbrief). Het is dan ook van primordiaal belang dat de diensten van de federale Staat voor het organiseren van elektronische veilingen hetzelfde elektronische veilingplatform hanteren.
De dienst e-Procurement binnen de FOD Personeel & Organisatie zal dan ook optreden als technisch expertisecentrum inzake elektronische veilingen en de diensten van de federale Staat in die hoedanigheid op maat begeleiden wanneer deze een elektronische veiling wensen te organiseren. 4. Gebruik van e-Catalogue 4.1. Wettelijk kader Artikel 32 van de wet van 15 juni 2006Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/06/2006 pub. 15/02/2007 numac 2006021341 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten sluiten biedt aanbestedende overheden de mogelijkheid om raamovereenkomsten te sluiten. Een raamovereenkomst wordt in artikel 3, 15°, van diezelfde wet gedefinieerd als een overeenkomst tussen één of meer aanbestedende overheden of overheidsbedrijven en één of meer aannemers, leveranciers of dienstverleners met het doel gedurende een bepaalde periode de voorwaarden inzake te plaatsen opdrachten vast te leggen, met name wat betreft de prijzen en eventueel de beoogde hoeveelheden. Op basis van de gesloten raamovereenkomst worden dan de latere opdrachten geplaatst overeenkomstig de voorwaarden bepaald in de artikelen 137 en 138 van het koninklijk besluit van 15 juli 2011Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 15/07/2011 pub. 09/08/2011 numac 2011021058 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Koninklijk besluit plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren sluiten.
Bovendien wordt het principe van de opdrachtencentrale wettelijk verankerd in artikel 2, 4°, van de wet van 15 juni 2006Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/06/2006 pub. 15/02/2007 numac 2006021341 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten sluiten. Deze laatste kan, als aanbestedende overheid, raamovereenkomsten sluiten met betrekking tot werken, leveringen of diensten die bestemd zijn voor aanbestedende overheden, overheidsbedrijven of aanbestedende entiteiten. Krachtens artikel 15 van de wet van 15 juni 2006Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/06/2006 pub. 15/02/2007 numac 2006021341 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten sluiten wordt een aanbestedende overheid die dan een beroep doet op de opdrachtencentrale, vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren.
Aangezien de ontwikkelde e-Catalogue-toepassing toelaat om in de context van raamovereenkomsten catalogi en prijslijsten elektronisch beschikbaar te stellen van alle partijen en begunstigden en via deze weg ook bestellingen te plaatsen, worden de diensten van de federale Staat opgedragen onderstaande maatregelen te implementeren. 4.2. Maatregel 1 : Plaatsing prijslijsten en catalogi op de e-Catalogue-toepassing Vanaf de volledige inwerkingtreding van de nieuwe overheidsopdrachtenwetgeving, dient elke dienst van de federale Staat voor elke raamovereenkomst die hij als opdrachtencentrale heeft gesloten met één enkele aannemer, leverancier of dienstverlener en waarbij de betrokken opdrachten aan deze aannemer, leverancier of dienstverlener worden gegund volgens de gestelde voorwaarden in de raamovereenkomst, de prijslijsten en catalogi elektronisch ter beschikking te stellen op de e-Catalogue-toepassing. Deze maatregel geldt slechts voor zover de plaatsing van de prijslijsten en catalogi op de e-Catalogue-toepassing technisch mogelijk is.
Teneinde te vermijden dat voor elke bestelling de documenten inzake de gunningsprocedure aan de inspecteur van Financiën moeten worden voorgelegd, plaatst de opdrachtencentrale de catalogi met prijslijsten slechts op de e-Catalogue-toepassing nadat zij het gunstig advies heeft gekregen van de inspecteur van Financiën geaccrediteerd bij de opdrachtencentrale ressorteert (of van de inspecteur van Financiën geaccrediteerd bij de FOD Personeel & Organisatie). Deze maatregel geldt zowel voor de eerste versie van catalogus en prijslijst na het sluiten van de raamovereenkomst met de deelnemer, als voor de aangepaste versies die op de e-Catalogue-toepassing worden opgeladen ingevolge een wijziging in het producten- of dienstenbestand alsook ingevolge prijsaanpassingen die het gevolg zijn van een prijsherziening op basis van de prijsherzieningsformule vermeld in het bestek. Bij het opladen van elke catalogus en/of prijslijst op de e-Catalogue-toepassing, wordt de op te laden versie gevalideerd door een persoon binnen de administratie waaronder de opdrachtencentrale ressorteert. Bij het valideren van elke versie op de e-Catalogue-toepassing zal deze persoon nagaan of voor de betrokken versie het gunstig advies van de inspecteur van Financiën werd bekomen. Enkel indien het gunstig advies van de inspecteur van Financiën verworven is, mag hij tot de validatie overgaan. Het proces dat bij het finaliseren en opladen van de catalogi en prijslijsten zal worden gevolgd (met aanduiding van de identiteit van de personen die bij dit proces betrokken zijn), moet door de inspecteur van Financiën gunstig worden geadviseerd, vooraleer er voor de betrokken raamovereenkomst kan worden gestart met het opladen van documenten op de e-catalogue-toepassing. Deze verplichting geldt ook bij elke wijziging van het proces of van de personen die bij dit proces betrokken zijn. 4.2.1. Finaliteit Aangezien de e-Catalogue-toepassing de aanbestedende overheid toelaat per raamovereenkomst correcte statistieken te genereren, is deze maatregel onontbeerlijk om een efficiënter aankoopbeleid te bewerkstelligen. 4.3. Maatregel 2 : Exclusiviteit van het e-Catalogue-platform Vanaf de volledige inwerkingtreding van de nieuwe overheidsopdrachtenwetgeving dienen de diensten van de federale Staat die gebruik maken van Fedcom, alle bestellingen die op basis van een e-Catalogue zoals bedoeld onder 4.2. worden geplaatst, en waarvoor het technisch mogelijk is de prijslijsten en catalogi elektronisch ter beschikking te stellen op de e-Catalogue-toepassing, uitsluitend in te voeren via dit platform. 4.3.1. Finaliteit Deze maatregel is noodzakelijk opdat de koppeling met een systeem zoals Fedcom de volledige elektronische afhandeling van de bestelling op een efficiënte wijze zou garanderen. 5. Gebruik van e-Awarding 5.1. Situering De e-Awarding-toepassing biedt de aanbestedende overheid ondersteuning bij bepaalde interne taken ("backoffice") in het kader van het plaatsen van een overheidsopdracht (met name het definiëren van de (sub)gunningscriteria, het evalueren van de offertes, de gunning en de sluiting van de opdracht).
Zo kan een aanbestedende overheid automatisch de verplichte documenten in het kader van een opdracht opmaken, en dit op basis van vooraf opgestelde templates en van de evaluatie van de offertes. 5.2. Maatregel 1 : data-analyse Na de volledige inwerkingtreding van de nieuwe overheidsopdrachtenwetgeving zal de FOD Personeel & Organisatie uiterlijk tegen 1 januari 2014 een stand van zaken van de diensten van de federale Staat geven die ofwel reeds gebruik maken van de e-Awarding-toepassing, ofwel hun evaluaties manueel uitvoeren, ofwel gebruik maken van hun eigen systeem. 5.3. Maatregel 2 : start uitrol Vanaf de volledige inwerkingtreding van de nieuwe overheidsopdrachtenwetgeving zal de FOD Personeel & Organisatie starten met de uitrol van de e-Awarding-toepassing, op vrijwillige basis, bij de diensten van de federale Staat, die nog niet over een dergelijke toepassing beschikken of overheidsopdrachten wensen te organiseren via een dynamisch aankoopsysteem (32).
III. OVERHEIDSOPDRACHTEN DIE GEPLAATST WORDEN OP BASIS VAN DE WET VAN 13 AUGUSTUS 2011Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/08/2011 pub. 01/02/2012 numac 2011021082 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten op defensie- en veiligheidsgebied sluiten - WET INZAKE OVERHEIDSOPDRACHTEN EN BEPAALDE OPDRACHTEN VOOR WERKEN, LEVERINGEN EN DIENSTEN OP DEFENSIE- EN VEILIGHEIDSGEBIED Met uitzondering van de hoofdstukken A.5 (Free Market) en B.4 (e-Catalogue) zijn de maatregelen van deze omzendbrief op analoge wijze van toepassing op de overheidsopdrachten die worden geplaatst onder de wet van 13 augustus 2011Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/08/2011 pub. 01/02/2012 numac 2011021082 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten op defensie- en veiligheidsgebied sluiten inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten op defensie- en veiligheidsgebied.
Voor de op die opdrachten specifiek toepasselijke regels wordt verwezen naar het koninklijk besluit plaatsing overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten op defensie- en veiligheidsgebied van 23 januari 2012 en naar het koninklijk besluit van 24 januari 2012 tot vaststelling van de inwerkingtreding van de wet van 13 augustus 2011Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/08/2011 pub. 01/02/2012 numac 2011021082 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten op defensie- en veiligheidsgebied sluiten inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten op defensie- en veiligheidsgebied, alsook van de regels inzake motivering, informatie en rechtsmiddelen voor deze opdrachten.
Deze wet en koninklijke besluiten zijn verschenen in het Belgisch Staatsblad van 1 februari 2012.
IV. MONITORING De FOD Personeel & Organisatie wordt ermee belast een driemaandelijks verslag op te stellen dat minstens de hieronder vermelde indicatoren, zowel globaal als per dienst van de federale Staat, bevat en over te maken aan het College van de Voorzitters van de directiecomités van de Federale en Programmatorische Overheidsdiensten, het College van de Administrateurs-generaal van de Openbare Instellingen van Sociale Zekerheid, het College van de leidinggevenden van de Instellingen van Openbaar Nut en de Dienst Overheidsopdrachten van de FOD Kanselarij van de Eerste Minister.
De Minister en Staatssecretaris bevoegd voor Ambtenarenzaken en het kernkabinet ontvangen deze informatie met dezelfde frequentie.
Minimale lijst vanaf 1 januari 2013 : * het aantal opdrachten bekendgemaakt op e-Notification; * het aantal opdrachten bekendgemaakt op e-Notification waarbij elektronische offertes zijn aanvaard; * de gemiddelde verhouding tussen het aantal offertes overgemaakt met andere dan elektronische middelen en het aantal offertes ingediend met elektronische middelen; * het gemiddelde aantal ingediende offertes per opdracht bekendgemaakt in e-Notification.
Minimale lijst vanaf de inwerkingtreding van de nieuwe overheidsopdrachtenwetgeving : * het totaal aantal bestellingen geplaatst via de raamovereenkomsten die zijn opgeladen in e-Catalogue; * de identiteit van de kandidaten en inschrijvers; * het totaalbedrag besteld via de raamovereenkomsten die zijn opgeladen in e-Catalogue.
V. INWERKINGTREDING Deze omzendbrief treedt in werking op 1 januari 2013 (33).
Brussel, 30 november 2012.
De Eerste Minister, E. DI RUPO De Minister van Financiën en Duurzame Ontwikkeling, belast met Ambtenarenzaken, S. VANACKERE De Staatssecretaris voor Ambtenarenzaken en Modernisering van de Openbare Diensten, H. BOGAERT _______ Nota's (1) P.B.E.U., L 134, 30 april 2004, blz. 114. (2) Belgisch Staatsblad, 22 januari 1994, blz.1308. (3) Belgisch Staatsblad, 15 februari 2007, blz.7355. (4) Belgisch Staatsblad, 3 juli 2003, blz.35883. (5) Zowel de huidige als de nieuwe overheidsopdrachtenwetgeving definiëren een "elektronisch middel" nagenoeg identiek als "een middel waarbij gebruik wordt gemaakt van elektronische apparatuur voor gegevensverwerking, met inbegrip van digitale compressie, en gegevensopslag, alsmede van verspreiding, overbrenging en ontvangst door middel van draden, straalverbindingen, optische middelen of andere elektromagnetische middelen".Zie artikel 81bis, 2°, van het koninklijk besluit van 8 januari 1996Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 08/01/1996 pub. 29/10/2013 numac 2013000671 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot regeling van de inschrijving van de commerciële kentekenplaten voor motorvoertuigen en aanhangwagens. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de overheidsopdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten en de concessies voor openbare werken (Belgisch Staatsblad , 26 januari 1996, blz. 1523) - hierna het " koninklijk besluit van 8 januari 1996Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 08/01/1996 pub. 29/10/2013 numac 2013000671 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot regeling van de inschrijving van de commerciële kentekenplaten voor motorvoertuigen en aanhangwagens. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten" genoemd - en artikel 3, 20°, van de wet van 15 juni 2006Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/06/2006 pub. 15/02/2007 numac 2006021341 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten sluiten. (6) Belgisch Staatsblad, 9 augustus 2011, blz.44862. (7) Zowel artikel 81quater, § 1, laatste lid, van het koninklijk besluit van 8 januari 1996Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 08/01/1996 pub. 29/10/2013 numac 2013000671 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot regeling van de inschrijving van de commerciële kentekenplaten voor motorvoertuigen en aanhangwagens. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten, als artikel 52, § 1, laatste lid, van het koninklijk besluit van 15 juli 2011Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 15/07/2011 pub. 09/08/2011 numac 2011021058 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Koninklijk besluit plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren sluiten - naargelang de toepasselijke wetgeving - maken nog een verder onderscheid wat de te verlenen waarborgen betreft.Aldus wordt een onderscheid gemaakt tussen het geval waarin elektronische middelen worden gebruikt voor het opstellen van aanvragen tot deelneming of offertes en het geval van de met elektronische middelen opgestelde offertes die ook via elektronische middelen worden ingediend. Zie in dit verband ook punt II., A, 2, van deze omzendbrief met inbegrip van voetnoot 15. (8) Dit zijn in de context van deze omzendbrief alle natuurlijke of rechtspersonen, alle overheidsinstellingen of elke combinatie van deze personen of overheidsinstellingen die respectievelijk de uitvoering van werken of van bouwwerken, leveringen of diensten op de markt aanbieden (artikel 2, 5°, van de wet van 15 juni 2006Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/06/2006 pub. 15/02/2007 numac 2006021341 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten sluiten).(9) Een « gesloten » raamovereenkomst in de betekenis van deze omzendbrief, is een raamovereenkomst gesloten met één deelnemer, waarbij de gunningsprocedures beperkt worden tot het plaatsen bij de deelnemer van bestellingen op basis van de voorwaarden van de raamovereenkomst. (10) Met uitzondering van de maatregel vermeld onder punt II., A., 5.2., van deze omzendbrief waarvan de implementatie slechts vereist is vanaf 1 juli 2013. (11) Zie evenwel voetnoot 10. (12) Hetzelfde geldt voor de e-Catalogue-toepassing (https://ecat.publicprocurement.be) en voor de e-Awarding- en e-Auction-toepassingen (https://eaward.publicprocurement.be) wanneer de maatregelen bedoeld in de punten II., B. 2, 3 en 4 dienen te worden geïmplementeerd. (13) Artikel 81ter, § 3, van het koninklijk besluit van 8 januari 1996Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 08/01/1996 pub. 29/10/2013 numac 2013000671 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot regeling van de inschrijving van de commerciële kentekenplaten voor motorvoertuigen en aanhangwagens. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten.(14) Artikel 6, § 3, van het koninklijk besluit van 15 juli 2011Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 15/07/2011 pub. 09/08/2011 numac 2011021058 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Koninklijk besluit plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren sluiten.(15) Wat de huidige overheidsopdrachtenwetgeving betreft, zie artikel 81quater, § 2, van het koninklijk besluit van 8 januari 1996Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 08/01/1996 pub. 29/10/2013 numac 2013000671 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot regeling van de inschrijving van de commerciële kentekenplaten voor motorvoertuigen en aanhangwagens. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten;wat de nieuwe overheidsopdrachtenwetgeving betreft, zie artikel 52, § 2, van het koninklijk besluit van 15 juli 2011Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 15/07/2011 pub. 09/08/2011 numac 2011021058 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Koninklijk besluit plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren sluiten. (16) Voor meer uitleg : zie het Verslag aan de Koning bij het koninklijk besluit van 15 juli 2011Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 15/07/2011 pub. 09/08/2011 numac 2011021058 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Koninklijk besluit plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren sluiten.(17) Het gebruik van elektronische middelen voor de indiening van aanvragen tot deelneming en offertes niet opleggen, impliceert dat een aanbestedende overheid vanaf 1 januari 2013 tegelijk met een papieren en een elektronische procedure kan worden geconfronteerd.(18) Evenwel enkel voor zover de e-Notification-toepassing het ter beschikking stellen van deze opdrachtdocumenten technisch mogelijk maakt.(19) In dit laatste geval bepaalt artikel 114, § 1, van het koninklijk besluit van 15 juli 2011Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 15/07/2011 pub. 09/08/2011 numac 2011021058 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Koninklijk besluit plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren sluiten : "De aanbestedende overheid nodigt gelijktijdig en schriftelijk iedere deelnemer waarvan één of meer oplossingen zijn gekozen uit om voor één of meer van zijn gekozen oplossingen een eindofferte in te dienen".(20) Common Procurement Vocabulary - Zie de Verordering (EG) nr. 213/2008 van de Commissie van 28 november 2007 tot wijziging van Verordering (EG) nr. 2195/2002 van het Europees Parlement en de Raad betreffende de gemeenschappelijke woordenlijst overheidsopdrachten (CPV) en tot wijziging van de Richtlijnen 2004/17/EG en 2004/18/EG van het Europees Parlement en de Raad inzake de procedures voor het plaatsen van overheidsopdrachten, in verband met de herziening van de CPV. (21) Of van artikel 26, § 1, 1°, a), van de wet van 15 juni 2006Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/06/2006 pub. 15/02/2007 numac 2006021341 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten sluiten bij inwerkingtreding van de nieuwe wetgeving.(22) Belgisch Staatsblad, 17 januari 1995, blz.1.062. (23) Een 'open publicatie' is een publicatie op e-Notification die elke persoon vrij kan raadplegen, zonder dat hij hiervoor eerst bepaalde formaliteiten moet vervullen.(24) Artikel 17, § 2, 1°, a), van de wet van 24 december 1993, of artikel 26, § 1, 1°, a), van de wet van 15 juni 2006Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/06/2006 pub. 15/02/2007 numac 2006021341 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten sluiten, naargelang de toepasselijke wetgeving.(25) Dit is de drempel onder de wet van 24 december 1993 en vastgesteld door het koninklijk besluit van 8 januari 1996Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 08/01/1996 pub. 29/10/2013 numac 2013000671 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot regeling van de inschrijving van de commerciële kentekenplaten voor motorvoertuigen en aanhangwagens. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten.Let wel : voor de opdrachten voor diensten van de categorie 8 van bijlage II, A, en voor deze van de categorie 21 van bijlage II, B, van de wet van 24 december 1993 stemt het bedrag evenwel overeen met de Europese drempel, in casu momenteel vastgesteld op 200.000 euro. Voor de opdrachten voor diensten van de categorie 6 van bijlage II, A, van de wet van 24 december 1993 stemt het bedrag eveneens overeen met de Europese drempel, in casu momenteel vastgesteld op 130.000 euro. (26) Dit is de drempel onder de wet van 15 juni 2006Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/06/2006 pub. 15/02/2007 numac 2006021341 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten sluiten en vastgesteld door het koninklijk besluit van 15 juli 2011Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 15/07/2011 pub. 09/08/2011 numac 2011021058 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Koninklijk besluit plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren sluiten.Let wel : voor de opdrachten voor diensten van de categorie 8 van bijlage II, A, en voor deze opgenomen in bijlage II, B, van de wet van 15 juni 2006Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/06/2006 pub. 15/02/2007 numac 2006021341 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten sluiten stemt het bedrag evenwel overeen met de Europese drempel, in casu momenteel vastgesteld op 200.000 euro. Voor de opdrachten voor diensten van de categorie 6 van bijlage II, A, van de wet van 15 juni 2006Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/06/2006 pub. 15/02/2007 numac 2006021341 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten sluiten stemt het bedrag eveneens overeen met de Europese drempel, in casu momenteel vastgesteld op 130.000 euro. (27) Inzake de drempels van 67.000 en 85.000 euro : het gaat meer bepaald om de bedragen die vermeld zijn in artikel 120, eerste lid, van het koninklijk besluit van 8 januari 1996Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 08/01/1996 pub. 29/10/2013 numac 2013000671 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot regeling van de inschrijving van de commerciële kentekenplaten voor motorvoertuigen en aanhangwagens. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten respectievelijk in artikel 105, § 1, van het koninklijk besluit van 15 juli 2011Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 15/07/2011 pub. 09/08/2011 numac 2011021058 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Koninklijk besluit plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren sluiten. (28) Dit hoofdstuk heeft geen betrekking op de elektronische veilingen in het kader van een dynamisch aankoopsysteem.(29) Artikel 30, laatste lid, van de wet van 15 juni 2006Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/06/2006 pub. 15/02/2007 numac 2006021341 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten sluiten verleent de Koning de bevoegdheid om de voorwaarden te bepalen waarin de elektronische veiling kan worden gebruikt.In het koninklijk besluit van 15 juli 2011Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 15/07/2011 pub. 09/08/2011 numac 2011021058 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Koninklijk besluit plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren sluiten worden deze voorwaarden uiteengezet in de artikelen 130 tot 135. Overeenkomstig artikel 130 van het koninklijk besluit van 15 juli 2011Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 15/07/2011 pub. 09/08/2011 numac 2011021058 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Koninklijk besluit plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren sluiten blijft een elektronische veiling bijgevolg uitsluitend beperkt tot het verbeteren van de prijs. Hierdoor blijft de zinsnede « of van nieuwe waarden » in artikel 3, 14°, van de wet 15 juni 2006 tot nader order zonder voorwerp. (30) In de gevallen bedoeld in artikel 26, § 1, 1°, e), en § 2, 1°, a), van de wet van 15 juni 2006Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/06/2006 pub. 15/02/2007 numac 2006021341 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten sluiten.(31) In theorie doet zich ook het geval voor waarin de veiling wordt gebruikt, voor zover de prijs het enige gunningscriterium is, bij onderhandelingsprocedure in de gevallen bedoeld in artikel 26, § 1, 1°, e, en § 2, 1°, a, van de wet van 15 juni 2006Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/06/2006 pub. 15/02/2007 numac 2006021341 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten sluiten.Dit geval zou evenwel zelden voorkomen in de praktijk. (32) Artikelen 3, 13°, en 29 van de wet van 15 juni 2006Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/06/2006 pub. 15/02/2007 numac 2006021341 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten sluiten. (33) De overheidsopdrachten en opdrachten bekendgemaakt vóór deze datum van inwerkingtreding of waarvoor, bij ontstentenis van een bekendmaking van een aankondiging, vóór deze datum wordt uitgenodigd om zich kandidaat te stellen of om een offerte in te dienen, blijven onderworpen aan de reglementaire bepalingen die gelden op het ogenblik van de aankondiging of van de uitnodiging.