Etaamb.openjustice.be
Omzendbrief van 28 januari 2003
gepubliceerd op 26 februari 2003

Omzendbrief PLP 31 betreffende de briefwisseling inzake bepaalde materies van politiebeheer, rechtstreeks te richten aan de FOD Binnenlandse Zaken, Algemene Directie Veiligheids- en Preventiebeleid

bron
federale overheidsdienst binnenlandse zaken
numac
2003000080
pub.
26/02/2003
prom.
28/01/2003
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

FEDERALE OVERHEIDSDIENST BINNENLANDSE ZAKEN


28 JANUARI 2003. - Omzendbrief PLP 31 betreffende de briefwisseling inzake bepaalde materies van politiebeheer, rechtstreeks te richten aan de FOD Binnenlandse Zaken, Algemene Directie Veiligheids- en Preventiebeleid


Aan Mevrouw en de heren Provinciegouverneurs, Aan Mevrouw de gouverneur van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, Aan de Dames en Heren Burgemeesters, Ter informatie : Aan de Dames en Heren Arrondissementscommissarissen, Aan de heer Voorzitter van de Vaste Commissie van de lokale politie, Mevrouw, Mijnheer de Gouverneur, Mevrouw, Mijnheer de Burgemeester, Hierbij deel ik u mee dat, met het oog op een grotere efficiëntie, de brieven met betrekking tot de volgende aangelegenheden, die worden overgemaakt aan de FOD Binnenlandse Zaken, rechtstreeks moeten worden gericht aan de Algemene Directie « Veiligheids- en Preventiebeleid » (voorheen A.R.P.) (1) 1. Aanwijzing, hernieuwing en voortijdige beëindiging van een mandaat (zonechef en sommige mandaten bedoeld in artikel VII.III.44 RPPol (2) waarvan de aanwijzing ressorteert onder de bevoegdheid van de Koning); 2. Ontslag van de hoofdcommissaris van politie;3. Tuchtprocedures;4. Specifiek administratief toezicht over de besluiten van de politiezones (cfr.omzendbrief PLP12 van 8 oktober 2001 (3) punt II.C. : « Zoals voorzien in mijn omzendbrief ZPZ17 van 6 april 2001 (4), moet, afhankelijk van het onderscheid gemaakt door de artikelen 85 en 86 van de WGP, ofwel een kopie van de lijst met een beknopte omschrijving van de beslissingen, ofwel een kopie van de volledige tekst van de beslissingen mij toegestuurd worden. De omzendbrief vermeldt vervolgens het adres van mijn administratie in de Koningsstraat 56, te 1000 Brussel »); 5. Rechtvaardigingsbesluiten en beroepen in het kader van het specifiek administratief toezicht. Wat dit punt betreft, leg ik de nadruk op het feit dat de beslissing van de lokale overheid om een rechtvaardigingsbesluit of een beroep in te dienen, noodzakelijkerwijs moet voorkomen in een besluit meegedeeld in extenso en verplicht moet worden toegezonden via aparte briefwisseling.

FOD Binnenlandse Zaken Algemene Directie Veiligheids- en Preventiebeleid Koningsstraat 56 1000 Brussel Gelieve, Mevrouw, Mijnheer de Gouverneur, de datum waarop deze omzendbrief in het Belgisch Staatsblad wordt gepubliceerd, in het Bestuursmemoriaal te willen vermelden.

Ik zou het ten zeerste op prijs stellen indien u het voorgaande zou meedelen aan de burgemeesters van de gemeenten die tot de meergemeentezones van uw provincie behoren.

De Minister, A. DUQUESNE _______ Nota's (1) Ministerieel besluit van 29 september 2000 tot bepaling van de administratieve behandelingsprocedure van de aangelegenheden bedoeld in de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus.(2) Koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten.(3) Omzendbrief PLP12 van 8 oktober 2001 betreffende de rol van de gouverneurs in het kader van het algemeen specifiek toezicht voorzien door de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus. (4) Omzendbrief ZPZ17 van 6 april 2001 met betrekking tot de verdere inplaatsstelling van de lokale politie.

^