gepubliceerd op 02 juni 2016
Ministeriële omzendbrief betreffende de trimestriële melding van de begrotingsgegevens van de hulpverleningszones
FEDERALE OVERHEIDSDIENST BINNENLANDSE ZAKEN
20 MEI 2016. - Ministeriële omzendbrief betreffende de trimestriële melding van de begrotingsgegevens van de hulpverleningszones
Aan Mevrouw de Zonevoorzitster, Aan Mijnheer de Zonevoorzitter, Aan Mevrouw de Provinciegouverneur, Aan Mijnheer de Provinciegouverneur, Inleiding Met de Richtlijn 2011/85/EU van 8 november 2011 tot vaststelling van voorschriften voor de begrotingskaders van de lidstaten, verplicht de Raad van de Europese Unie elke lidstaat de begrotingsgegevens van de overheid voor alle subsectoren regelmatig en tijdig openbaar te maken.
Deze bepaling werd in Belgisch recht omgezet door ze in de wet van 22 mei 2003Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/05/2003 pub. 03/07/2003 numac 2003003367 bron federale overheidsdienst budget en beheerscontrole en federale overheidsdienst financien Wet houdende organisatie van de begroting en van de comptabiliteit van de federale Staat sluiten houdende organisatie van de begroting en van de comptabiliteit van de federale staat, op te nemen.
Voor de lokale overheden moeten de gegevens betreffende de uitvoering van de begroting trimestrieel worden overgezonden, telkens voor het einde van het daaropvolgende trimester. Aangezien de hulpverleningszones werden opgenomen in de lijst van "eenheden van de publieke sector" onder de rubriek "lokale overheden", dienen zij zich te richten naar de vigerende reglementering.
Werkwijze De hulpverleningszones moeten, wegens de bevoegdheid van bijzonder specifiek toezicht van de federale Staat over de begroting van de hulpverleningszones, de begrotingsgegevens betreffende de uitvoering van hun begroting trimestrieel overzenden aan de gouverneur.
Hiertoe worden zij verzocht om het document (Excel-bestand in bijlage) aan te vullen dat door de FOD Budget en Beheerscontrole, Macrobudgettaire dienst, is uitgewerkt, met als doel de uniformiteit van de inzameling van de begrotingsgegevens te waarborgen. Om een correcte behandeling van de gegevens te verzekeren wordt er aan de hulpverleningszones gevraagd de layout van dit document niet te wijzigen. Dit document is tevens beschikbaar op de website van de Algemene Directie Civiele Veiligheid: www.civieleveiligheid.be.
Dit document moet per mail naar de financiële deskundige, belast met het bijzonder specifiek toezicht op provinciaal niveau, wiens adresgegevens u hieronder vindt, gestuurd worden : Vlaams-Brabantbrandweer@vlaamsbrabant.be Antwerpen gerd.vancauwenberghe@FDGantwerpen.be Limburg federaal@limburg.be (ter attentie van Sara Vandenbosch) Oost-Vlaanderen marysa.bonte@oost-vlaanderen.be West-Vlaanderen sarah.maes@ibz.fgov.be EN caroline.dierendock@ibz.fgov.be Waals-Brabant corine.sermeus@gouverneurbw.be Henegouwen veronique.cambier@ibz.fgov.be Luik florence.rowier@provincedeliege.be Luxembourg nathalie.hermand@ibz.fgov.be Namen teresa.cernero@gouv-namur.be De provinciale financiële deskundige zal het inzamelen van de begrotingsfiches opvolgen. Daarna stuurt hij de fiches door naar de FOD Binnenlandse Zaken die belast is met het overzenden van alle begrotingsgegevens van de hulpverleningszones aan de FOD Budget en Beheerscontrole.
De gegevens die gestuurd worden moeten overeenstemmen : -met de netto vastgestelde rechten (voor wat betreft de ontvangsten), zijnde de vastgestelde rechten verminderd met de onverhaalbare posten en de oninvorderbare ontvangsten; - en de aanrekeningen (voor wat betreft de uitgaven).
Een verduidelijking van deze begrippen staat in het Koninklijk Besluit van 19 april 2014Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 19/04/2014 pub. 12/12/2014 numac 2014000420 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de hulpverleningszones sluiten houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de hulpverleningszones: - Art. 37: De budgettaire boekhouding vermeldt en verantwoordt: 1° bij de ontvangsten: de invorderingsrechten, de onverhaalbare posten en de oninvorderbare ontvangsten;2° bij de uitgaven: de vastleggingen en de aanrekeningen. Ze wordt gevoerd volgens de methode van enkelvoudig boekhouden door middel van het journaal en het grootboek van de budgettaire boekhouding. Ze geeft na afloop van elk dienstjaar de begrotingsrekening. - Art. 1, 15° : onder "invorderingsrecht" wordt verstaan: elk bedrag dat met zekerheid, door een welbepaalde derde, tijdens een bepaald dienstjaar, aan de hulpverleningszone verschuldigd is. - Art. 1, 16° : onder "vastgesteld recht" wordt verstaan: invorderingsrecht dat geboekt is. Artikel 43 zegt dat elk invorderingsrecht onmiddellijk geboekt wordt.
Tot slot, conform de eisen van Eurostat moeten gegevens die zijn doorgestuurd tijdens een eerdere rapportering maar die ondertussen herzien werden in het boekhoudprogramma, geüpdatet worden bij de volgende rapportering.
Voorbeeld: een hulpverleningszone maakt haar gegevens betreffende het eerste kwartaal over, maar tijdens de rapportering met betrekking tot het tweede kwartaal beseft ze dat er gegevens van het eerste kwartaal herzien werden in het boekhoudprogramma; ze vult de gegevens van het tweede kwartaal in en brengt ook de nodige correcties voor het eerste kwartaal aan.
De hulpverleningszones die in staat zijn om op automatische wijze de gevraagde begrotingsgegevens uit hun boekhoudkundige programma's te extraheren, schrijven deze rechtstreeks in in het document dat hen door de FOD Budget en Beheerscontrole ter beschikking wordt gesteld.
De andere zones waar het boekhoudkundig programma dit thans niet toelaat, moeten in afwachting van een structurele oplossing het geheel van de begrotingsgegevens manueel coderen in de controlemodule "begroting", om vervolgens de door de FOD Budget en Beheerscontrole gevraagde begrotingsgegevens daaruit te onttrekken.
Timing De eerste aanlevering van de hulpverleningszones wordt door de FOD Budget en Beheerscontrole, Macrobudgettaire dienst, verwacht tegen 20 juni 2016 en heeft betrekking op de inkomsten en uitgaven betreffende de periode van 01/01/2016 tot 31/03/2016.
Voor de eerste aanlevering verzoek ik de hulpverleningszones om het document (het Excel-bestand in bijlage) uiterlijk op 8 juni 2016 volledig ingevuld terug te sturen aan de provinciaal financieel deskundige, die tot 17 juni 2016 heeft om de goedgekeurde gegevens op het volgende adres over te zenden : scvjur@ibz.fgov.be.
Later gebeurt de melding van de trimestriële gegevens volgens het hieronder weergegeven stappenplan: Tweede trimester 2016 : de hulpverleningszones sturen het Excel-bestand ten laatste op 9 september 2016 aan de provinciaal financieel expert. Deze stuurt het ten laatste op 23 september 2016 aan scvjur@ibz.fgov.be.
Derde trimester 2016 : de hulpverleningszones sturen het Excel-bestand ten laatste op 5 december 2016 aan de provinciaal financieel expert.
Deze stuurt het ten laatste op 19 december 2016 aan scvjur@ibz.fgov.be.
Vierde trimester 2016 : de hulpverleningszones sturen het Excel-bestand ten laatste op 6 maart 2017 aan de provinciaal financieel expert. Deze stuurt het ten laatste op 20 maart 2017 aan scvjur@ibz.fgov.be.
Eerste trimester 2017 : de hulpverleningszones sturen het Excel-bestand ten laatste op 5 juni 2017 aan de provinciaal financieel expert. Deze stuurt het ten laatste op 19 juni 2017 aan scvjur@ibz.fgov.be.
Tweede trimester 2017 : de hulpverleningszones sturen het Excel-bestand ten laatste op 8 september 2017 aan de provinciaal financieel expert. Deze stuurt het ten laatste op 22 september 2017 aan scvjur@ibz.fgov.be.
Derde trimester 2017 : de hulpverleningszones sturen het Excel-bestand ten laatste op 4 december 2017 aan de provinciaal financieel expert.
Deze stuurt het ten laatste op 18 december 2017 aan scvjur@ibz.fgov.be.
Vierde trimester 2017 : de hulpverleningszones sturen het Excel-bestand ten laatste op 9 maart 2018 aan de provinciaal financieel expert. Deze stuurt het ten laatste op 23 maart 2018 aan scvjur@ibz.fgov.be.
Contact Huidige omzendbrief en de informatie die hierop betrekking heeft, kunnen worden geraadpleegd op www.civieleveiligheid.be. (Hervorming> Financiering en Boekhouding) Mijn administratie staat steeds ter beschikking voor verdere toelichtingen in verband met deze omzendbrief.
Met de meeste hoogachting.
J. JAMBON, Minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken
Handleiding voor het invullen van de tabellen
Manuel pour remplir les tableaux
U vindt een tabblad "uitgaven" en een tabblad "ontvangsten". In elk tabblad wordt u gevraagd:
Vous trouverez une feuille de calcul "recettes" et une feuille de calcul "dépenses". Dans chaque feuille de calcul il vous est demandé :
1) de naam van uw hulpverleningszone te vermelden in de hiervoor bedoelde cel (bovenaan in het tabblad); 1) d'indiquer le nom de votre zone de secours dans la case prévue à cet effet (en haut de la feuille). 2) naargelang het geval, de uitgaven (netto vastgestelde rechten) of de ontvangsten (aanrekeningen) van uw hulpverleningszone te vermelden. 2) d'indiquer, selon le cas, les dépenses (droits constatés nets) ou les recettes (imputations) de votre zone de secours. De opgenomen bedragen moeten geventileerd worden naargelang:
Les montants inscrits doivent être ventilés en fonction :
- de twee eerste cijfers van de economische code, die in de rijen van de tabel staan. Voor elke economische code met twee cijfers, moet u alle bedragen optellen die worden opgenomen in alle economische codes die beginnen met die twee eerste cijfers;
- des deux premiers chiffres du code économique, repris dans les lignes du tableau. Pour chaque code économique à deux chiffres, vous devez additionner tous les montants repris dans tous les codes économiques commençant par ces deux chiffres ;
- de betrokken periode: er is een kolom voorzien voor elk kwartaal van het jaar.
- de la période concernée : il y a une colonne prévue pour chaque trimestre de l'année.
De kolom "initiële begroting" moet verplicht ingevuld worden (zelfs indien de begroting nog niet officieel goedgekeurd is), alsook de kolom "aangepaste begroting" indien de begroting herzien werd. De gegevens betreffende elk kwartaal moeten ingevuld worden volgens de kalender vastgelegd door de federale overheid.
La colonne "budget initial" doit obligatoirement être remplie (même si le budget n'a pas encore été officiellement approuvé), de même que la colonne "budget ajusté" lorsque le budget a été revu. Les données relatives à chaque trimestre doivent être complétées conformément au calendrier arrêté par l'autorité fédérale.
Opgelet : het is verboden de structuur van het bestand te wijzigen !
Attention : il est interdit de modifier la structure du fichier !
Nom de la zone de secours/Naam van de hulpverleningszone : Année/Jaar : 2016 Unité monétaire/Munteenheid: EURO
DEPENSES - UITGAVEN
Code éco.
Eco. code
Budget initial Initiële begroting
Budget ajusté Aangepaste begroting
01-03/ 2016
04-06/ 2016
07-09/ 2016
10-12/ 2016
Total Totaal
Libellé Omschrijving
10
-
Recettes et dépenses courantes non ventilées pour biens et services Niet verdeelbare courante ontvangsten en uitgaven voor goederen en diensten
11
-
Dépenses de personnel Personeelsuitgaven
12
-
Achats de biens non durables et de services Aankoop van niet-duurzame goederen en diensten
14
-
Dépenses de fonctionnement de la voirie et des cours d'eau Werkingsuitgaven voor wegen en waterlopen
20
-
Corrections des charges financières et des pertes des entreprises Correcties op financiële kosten van de schuld en andere financiële kosten
21
-
Charges financières de la dette et autres charges financières Financiële kosten van de schuld en andere financiële kosten
22
-
Participations aux pertes d'exploitation des entreprises publiques Bijdragen in de exploitatieverliezen van openbare ondernemingen
30
-
Transferts de revenus non ventilés du et vers d'autres secteurs que le secteur public Niet verdeelbare inkomensoverdrachten aan en van andere sectoren dan de overheid
31
-
Subsides en loyers et en intérêts aux entreprises Huur- en intrestsubsidies aan ondermingen
32
-
Autres subsides aux entreprises Andere subsidies aan ondermingen
33
-
Transferts de revenus aux ménages Inkomensoverdrachten aan gezinnen
40
-
Transferts de revenus non ventilés à l'intérieur du secteur public Niet verdeelbare inkomensoverdrachten binnen de overheidssector
41
-
Transferts de revenus vers l'autorité supérieure Inkomensoverdrachten aan de hogere overheid
43
-
Transferts de revenus vers les provinces et les autres pouvoirs publics Inkomensoverdrachten aan andere overheidsinstellingen
44
-
Transferts des revenus vers l'enseignement libre Inkomensoverdrachten aan het vrij onderwijs
50
-
Transferts de capitaux non ventilés de et vers les autres secteurs que le secteur public Niet verdeelbare vermogensoverdrachten aan en van andere sectoren dan de overheid
51
-
Transferts de capitaux vers les entreprises Vermogensoverdrachten aan ondernemingen
52
-
Transferts de capitaux vers les ménages Vermogensoverdrachten aan gezinnen
60
-
Transferts de capitaux non ventilés à l'intérieur du secteur public Niet verdeelbare vermogensoverdrachten binnen de overheidssector
61
-
Transferts de capitaux vers l'autorité supérieure Vermogensoverdrachten aan de hogere overheden
63
-
Transferts de capitaux vers les autres pouvoirs publics Vermogensoverdrachten aan andere overheidsinstellingen
64
-
Transferts de capitaux vers l'enseignement libre Vermogensoverdrachten aan het vrij onderwijs
70
-
Investissements non ventilables Niet verdeelbare investeringen
71
-
Achats de terrains et de bâtiments Aankoop van gronden en gebouwen
72
-
Constructions, aménagements, maintenance extraordinaire des terrains et des bâtiments Aanleg van gronden en oprichting, vergroting, omvangrijke herstelling, verbouwing van gebouwen
73
-
Travaux de voirie et d'infrastructure Aanleg van wegen en infrastructuur
74
-
Autres investissements Andere investeringen
81
-
Octrois de prêts et versements de participations dans les entreprises Leningen aan en stortingen van deelnemingen in ondernemingen
82
-
Prêts aux ménages et aux ASBL Leningen aan gezinnen en VZW's
84
-
Prêts au secteur public Toegestane leningen binnen de overheidssector
91
-
Remboursement de la dette Aflossing van de schuld
95
-
Résultats positifs de l'exercice et prélèvements Batig resultaat van het dienstjaar en de overboekingen
99
-
Résultats négatifs de l'exercice et prélèvements Nadelig resultaat van het dienstjaar en de overboekingen
Tota(a)l
-
-
-
-
-
-
-
Nom de la zone de secours/Naam van de hulpverleningszone : Année/Jaar : 2016 Unité monétaire/Munteenheid: EURO
RECETTES - ONTVANGSTEN
Code éco.
Eco. code
Budget initial Initiële begroting
Budget ajusté Aangepaste begroting
01-03/ 2016
04-06/ 2016
07-09/ 2016
10-12/ 2016
Total Totaal
Libellé Omschrijving
10
-
Recettes et dépenses courantes non ventilées pour biens et services Niet verdeelbare courante ontvangsten en uitgaven voor goederen en diensten
16
-
Vente de biens non durables et de services Verkoop van niet-duurzame goederen en diensten
18
-
Remboursement des travaux pour l'entretien des voiries et des cours d'eau Terugbetaling van onderhoudskosten van wegen en waterlopen
20
-
Corrections des charges financières et des pertes des entreprises Correcties op financiële kosten van de schuld en andere financiële kosten
26
-
Intérêts et autres produits financiers Renten van overheidsvorderingen
27
-
Participations aux bénéfices d'exploitation des entreprises publiques Aandeel in exploitatiewinsten van openbare ondernemingen
28
-
Autres revenus du patrimoine Overige opbrengsten van eigendom
30
-
Transferts de revenus non ventilés du et vers d'autres secteurs que le secteur public Niet verdeelbare inkomensoverdrachten aan en van andere sectoren dan de overheid
36
-
Impôts communaux Gemeentelijke belastingen
37
-
Additionnels aux impôts Aanvullende belastingen
38
-
Autres contributions des entreprises et des ménages Andere bijdragen uit ondernemingen en gezinnen
40
-
Transferts de revenus non ventilés à l'intérieur du secteur public Niet verdeelbare inkomensoverdrachten binnen de overheidssector
46
-
Transferts de revenus en provenance de l'autorité supérieure Inkomensoverdrachten van hogere overheden
48
-
Transferts de revenus des autres pouvoirs publics Inkomensoverdrachten van andere overheidsinstellingen
49
-
Transferts de revenus de l'enseignement libre Inkomensoverdrachten van het vrij onderwijs
50
-
Transferts de capitaux non ventilés de et vers les autres secteurs que le secteur public Niet verdeelbare vermogensoverdrachten aan en van andere sectoren dan de overheid
56
-
Transferts de capitaux en provenance des entreprises Vermogensoverdrachten van ondernemingen
58
-
Transferts de capitaux en provenance des ménages Vermogensoverdrachten van gezinnen
60
-
Transferts de capitaux non ventilés à l'intérieur du secteur public Niet verdeelbare vermogensoverdrachten binnen de overheidssector
66
-
Transferts de capitaux en provenance de l'autorité supérieure Vermogensoverdrachten van de hogere overheden
68
-
Transferts de capitaux en provenance des autres pouvoirs publics Vermogensoverdrachten van andere overheidsinstellingen
70
-
Investissements non ventilables Niet verdeelbare investeringen
76
-
Ventes de terrains et de bâtiments Verkoop van gronden en gebouwen
77
-
Ventes de biens mobiliers durables Verkoop van duurzame roerende goederen
86
-
Remboursement de prêts et de participations par les entreprises Aflossing van leningen door en liquidatie van deelnemingen in ondernemingen
87
-
Remboursement de prêts par les ménages et les ASBL Aflossing van leningen door gezinnen en VZW's
89
-
Remboursement de prêts et vente de titres à l'intérieur du secteur public Aflossing van leningen en verkoop van effecten binnen de overheidssector
95
-
Résultats positifs de l'exercice et prélèvements Batig resultaat van het dienstjaar en de overboekingen
96
-
Dette et emprunts Aangaan van leningen en schuld
99
-
Résultats négatifs de l'exercice et prélèvements Nadelig resultaat van het dienstjaar en de overboekingen
Tota(a)l
-
-
-
-
-
-
-