Etaamb.openjustice.be
Omzendbrief van 17 maart 2022
gepubliceerd op 31 maart 2022

Omzendbrief tot wijziging van de omzendbrief van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 27 januari 2022 houdende richtlijnen voor het personeelsbeheer van de gewestelijke overheidsdiensten en de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest in het kader van het Coronavirus zoals gewijzigd bij de omzendbrief van 17 februari 2022

bron
brussels hoofdstedelijk gewest
numac
2022031493
pub.
31/03/2022
prom.
17/03/2022
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

BRUSSELS HOOFDSTEDELIJK GEWEST


17 MAART 2022. - Omzendbrief tot wijziging van de omzendbrief van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 27 januari 2022 houdende richtlijnen voor het personeelsbeheer van de gewestelijke overheidsdiensten en de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest in het kader van het Coronavirus (COVID-19) zoals gewijzigd bij de omzendbrief van 17 februari 2022Relevante gevonden documenten type omzendbrief prom. 17/02/2022 pub. 25/02/2022 numac 2022031017 bron brussels hoofdstedelijk gewest Omzendbrief van 17 februari 2022 tot wijziging van de omzendbrief van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 27 januari 2022 houdende richtlijnen voor het personeelsbeheer van de gewestelijke overheidsdiensten en de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest in het kader van het Coronavirus sluiten


Beste collega's, Mevrouw, Meneer, De Regering wenst de verschillende gewestelijke diensten te herinneren aan de richtlijnen betreffende het coronavirus COVID-19, die u kunt vinden op www.coronavirus.brussels, www.sciensano.be en www.crisiscentrum.be.

Gelet op de omzendbrief van 27 januari 2022Relevante gevonden documenten type omzendbrief prom. 27/01/2022 pub. 03/02/2022 numac 2022030610 bron brussels hoofdstedelijk gewest Omzendbrief van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 27 januari 2022 houdende richtlijnen voor het personeelsbeheer van de gewestelijke overheidsdiensten en de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest in het kader van het CORONAVIRUS sluiten houdende richtlijnen voor het personeelsbeheer van de gewestelijke overheidsdienst en de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest in het kader van het Coronavirus (COVID-19) zoals gewijzigd bij de omzendbrief van 17 februari 2022Relevante gevonden documenten type omzendbrief prom. 17/02/2022 pub. 25/02/2022 numac 2022031017 bron brussels hoofdstedelijk gewest Omzendbrief van 17 februari 2022 tot wijziging van de omzendbrief van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 27 januari 2022 houdende richtlijnen voor het personeelsbeheer van de gewestelijke overheidsdiensten en de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest in het kader van het Coronavirus sluiten.

Gelet op de beslissingen van het Overlegcomité van 4 maart 2022;

Gelet op het koninklijk besluit van de 5 maart 2022 houdende wijziging van het koninklijk besluit van 28 oktober 2021Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 28/10/2021 pub. 29/10/2021 numac 2021042995 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit houdende de nodige maatregelen van bestuurlijke politie teneinde de gevolgen voor de volksgezondheid van de afgekondigde epidemische noodsituatie betreffende de coronavirus COVID-19 pandemie te voorkomen of te beperken sluiten houdende de nodige maatregelen van bestuurlijke politie teneinde de gevolgen voor de volksgezondheid van de afgekondigde epidemische noodsituatie betreffende de coronavirus COVID-19 pandemie te voorkomen of te beperken;

Overwegende dat er een nieuwe fase is aangebroken in het beheer van de coronapandemie en de maatregelen rond de organisatie van de arbeid binnen het gewestelijk openbaar ambt dienen te worden aangepast aan deze nieuwe omstandigheden;

Overwegende de noodzaak om de gevolgen voor de personeelsleden van het gewestelijk openbaar ambt te verduidelijken en te preciseren;

Zou de Regering U willen vragen de volgende richtlijnen rond de arbeidsorganisatie mee te delen aan de personeelsleden van de diensten die onder uw verantwoordelijkheid vallen en te verwijzen naar de "Generieke gids: Veilig werken tijdens een epidemie of een pandemie", die ter beschikking wordt gesteld op de website van de Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg; 1. Punt 1 "Telewerk tijdens COVID-19" wordt vervangen door: "De huidige regels gelden zowel voor statutair als voor contractueel personeel. Zolang het personeelslid niet ziek is, is hij verplicht zijn werkzaamheden verder te zetten.

In het kader van het Coronavirus (COVID-19) is telethuiswerk niet langer verplicht, noch aanbevolen. De standaardvoorschriften betreffende telewerk zoals voorzien in de regionale wetteksten zijn van toepassing. De openbare besturen worden aangemoedigd om, in overleg met de sociale partners, een structurele telewerkregeling te verankeren indien deze nog niet werd voorzien.". 2. In punt 2 "Loketten en publieke toegankelijke plaatsen", wordt punt a) "De loketten" als volgt vervangen: "De loketten zijn in principe open. In elk geval moeten voldoende maatregelen worden genomen om de veiligheid van de personeelsleden te waarborgen.

Dit betekent dat het loketpersoneel onder meer volgende hygiënevoorschriften in acht moet nemen: - een afstand houden van 1,50 m van bezoekers; - regelmatig de handen wassen (40-60 seconden met water + zeep of 20-30 seconden met hydroalcoholische gel); - vermijden om ogen, mond of neus aan te raken met de handen als deze niet schoon zijn; - wegwerpzakdoekjes gebruiken en deze bij voorkeur deponeren in vuilnisbakken met deksel; - neus en mond afdekken bij het hoesten of niezen; - vermijden van nabij contact met mensen die symptomen vertonen van aandoeningen aan de luchtwegen (bv. hoesten, niezen...); - de vertrekken ventileren: de vertrekken voldoende verluchten en afkoelen.

De modaliteiten van de ventilatie zijn beschreven door de taskforce "ventilatie" van het coronacommissariaat.

Het dragen van een mondmasker is niet langer verplicht, maar wordt aanbevolen wanneer het niet mogelijk is om voldoende afstand tussen personen te bewaren.

Als men een zieke burger toch documenten moet bezorgen, dan moeten ze op de tafel worden gelegd en niet van hand naar hand gaan. Want coronavirussen verspreiden zich via mensen en dieren. Documenten zijn geen belangrijke drager bij de verspreiding van het virus. Het wordt niettemin aanbevolen bij wijze van voorzorg hydroalcoholische gel te gebruiken na het aanraken van de documenten." 3. In punt 2 "Loketten en publieke toegankelijke ruimtes", wordt punt b) "Publieke toegankelijke ruimtes en ontvangstruimtes" als volgt vervangen: "Het bedekken van de mond en neus met een mondmasker is niet langer verplicht in de voor het publiek toegankelijke ruimten.Wel wordt het dragen van een mondmasker aanbevolen wanneer het niet mogelijk is om voldoende afstand tussen personen te bewaren.

Om de veiligheid van de ontvangstruimtes te garanderen, wordt gevraagd uw ontmoetingen met externe klanten te plannen op afspraak, dit voor zover ze noodzakelijk zijn, en/of vaste tijdsblokken in te stellen voor bezoekers.". 4. Punt 13 "Ventilatie" wordt als volgt vervangen: "Er wordt aanbevolen de werkruimte regelmatig en voldoende te ventileren, hetzij door natuurlijke ventilatie (bv.door ramen of deuren open te zetten), hetzij door mechanische ventilatie.

De CO2-concentratie moet zo laag mogelijk zijn. De CO2-concentratie in de ruimte is een indicator voor de ventilatie en mag in geen geval de grenswaarde overschrijden zoals vermeld in artikel III.1-34 van de Codex over het welzijn op het werk. Als de CO2-concentratie te hoog dreigt te worden, verminder dan zo mogelijk het aantal mensen in de binnenruimten en/of zorg voor extra ventilatie, bij voorkeur met verse buitenlucht.

Om de luchtkwaliteit bij openbare besturen goed op te volgen, wordt het aanbevolen om in overleg met de arbeidsgeneesheer, ervoor te zorgen dat er CO2-meters komen in alle lokalen van openbare besturen waar veel mensen samenkomen.". 5. Punt 14 "Het dragen van een mondmasker en veilige afstand" wordt als volgt vervangen: "Het dragen van een mondmasker is niet langer verplicht, maar blijft aanbevolen in binnenruimten waar het niet mogelijk is om de veilige afstand van 1,5 meter tussen personen te bewaren.".

De andere punten van de omzendbrief van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 27 januari 2022 houdende richtlijnen voor het personeelsbeheer van de gewestelijke overheidsdiensten en de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest in het kader van het CORONAVIRUS (COVID-19) zoals gewijzigd bij de omzendbrief van 17 februari 2022Relevante gevonden documenten type omzendbrief prom. 17/02/2022 pub. 25/02/2022 numac 2022031017 bron brussels hoofdstedelijk gewest Omzendbrief van 17 februari 2022 tot wijziging van de omzendbrief van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 27 januari 2022 houdende richtlijnen voor het personeelsbeheer van de gewestelijke overheidsdiensten en de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest in het kader van het Coronavirus sluiten blijven onveranderd.

Deze omzendbrief treedt in werking op de datum van haar goedkeuring.

Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering: De Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, R. VERVOORT De Minister bevoegd voor het Openbaar Ambt, S. GATZ .

^