gepubliceerd op 10 november 2003
Omzendbrief betreffende wijzigingen en collectes in het wachtregister
FEDERALE OVERHEIDSDIENST BINNENLANDSE ZAKEN
16 MEI 2003. - Omzendbrief betreffende wijzigingen en collectes in het wachtregister
Aan de Dames en Heren Burgemeesters van het Rijk, Gezien er onduidelijkheid heerst omtrent de toelaatbaarheid van wijzigingen en collectes in het wachtregister, met name met betrekking tot uitgeprocedeerde asielzoekers en hun kinderen, heeft deze omzendbrief als doel een aantal knelpunten hieromtrent nader toe te lichten en te coördineren. 1. Wijzigingen in het wachtregister a) Veranderingen van naam, voornaam, geslacht, geboortedatum, geboorteplaats of nationaliteit In overleg met het Rijksregister is besloten dat aanvragen om wijzigingen in het wachtregister van deze persoonlijke gegevens via de Dienst Vreemdelingenzaken dienen te gebeuren. De kandidaat-vluchtelingen hebben bij het interview de mogelijkheid om eventuele fouten in hun persoonlijke gegevens te vermelden. Als de fouten niet gemeld worden bij het interview, zal de Dienst Vreemdelingenzaken alleen nog wijzigingen doorvoeren op voorlegging van een geldig paspoort. In dit geval kan de kandidaat-vluchteling een afspraak maken met bureau RN, en moet hij zich op de overeengekomen datum aanmelden met zijn paspoort. b) Adreswijzigingen De gemeente van de nieuwe verblijfplaats dient steeds de adreswijziging door te voeren, ook voor uitgeprocedeerde kandidaat-vluchtelingen in illegaal verblijf. Een bijzondere regeling geldt voor de uitgeprocedeerde kandidaat-vluchtelingen in illegaal verblijf die van ambtswege geschrapt zijn. Zij dienen eerst aan de gemeente die de schrapping doorgevoerd heeft, de annulering hiervan te vragen. Deze annulering zal enkel toegestaan worden indien de betrokkene kan bewijzen dat hij niet het land heeft verlaten.
Volledigheidshalve wijs ik er op dat een kandidaat-vluchteling uitgeprocedeerd is indien er geen beroep meer mogelijk is bij het Commissariaat-generaal voor Vluchtelingen en Staatlozen of de Vaste Beroepscommissie voor Vluchtelingen, en illegaal verblijft indien hem een uitvoerbaar bevel om het grondgebied te verlaten is betekend. 2. Collectes in het wachtregister a) Collecte van kinderen die in België geboren zijn en waarvan de ouders ingeschreven zijn in het wachtregister De geboorteakte wordt gefaxt naar bureau RN.De collecte wordt gedaan door de cel wachtregister van de Dienst Vreemdelingenzaken. De gemeente mag het kind bijschrijven op de bijlage van één van de ouders (gewoonlijk die van de moeder). b) Collecte van kinderen die niet in België geboren zijn en waarvan de ouders ingeschreven zijn in het wachtregister Een afspraak wordt gemaakt met bureau R-Mena.Op deze afspraak dient één van de ouders zich met het kind, de identiteitsdocumenten (geboorteakte) van het kind en de eigen verblijfsdocumenten aan te melden. Er kan een interview van het kind en de ouders worden afgenomen. Als de familieband afdoende wordt aangetoond, wordt het kind bijgeschreven op de bijlage van één van de ouders (gewoonlijk die van de moeder). c) Opmerkingen Voortaan wordt een collecte uitgevoerd voor alle kinderen waarvan de ouders ingeschreven zijn in het wachtregister, ook voor kinderen van uitgeprocedeerde kandidaat-vluchtelingen in illegaal verblijf. De gemeenten zijn niet bevoegd om personen te collecteren in het wachtregister. Het is de gemeenten dus zeker niet toegestaan personen te collecteren in het vreemdelingenregister en dan het Rijksregister te vragen deze personen over te plaatsen naar het wachtregister. 3. Slotbepaling Het punt II.C.4.1 (« collectes en aanpassingen in het wachtregister ») van de Preciseringen van 17 juli 2001 aangaande de rol van het gemeentebestuur in het kader van de toepassing van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen, alsmede aangaande de taken van bepaalde bureaus van de Dienst Vreemdelingenzaken (Belgisch Staatsblad van 28 augustus 2001) wordt opgeheven.
Elke inlichting betreffende het onderwerp van deze omzendbrief kan verkregen worden bij de Dienst Vreemdelingenzaken : Bureau RN : tel. 02-205 54 14, fax 02-274 66 62, e-mail Bur_R01@dofi.fgov.be;
Bureau R-Mena : tel. 02-205 57 31, fax 02-274 66 61, e-mail Bur_RMENA@dofi.fgov.be Brussel, 16 mei 2003.
De Minister van Binnenlandse Zaken, A. DUQUESNE