Etaamb.openjustice.be
Ministerieel Besluit van 30 april 2024
gepubliceerd op 29 juli 2024

Ministerieel besluit tot: - herziening van het gewestplan Waver-Geldenaken-Perwijs - aanneming van het ontwerpplan met het oog op de opneming van een gebied van gemeentelijk belang, een natuurgebied en een groengebied op het grondgebied van de gemeente Terhulpen - onderwerping van het ontwerpplan aan de milieueffectenbeoordeling en tot goedkeuring van de ontwerpinhoud van het milieueffectenrapport

bron
waalse overheidsdienst
numac
2024007346
pub.
29/07/2024
prom.
30/04/2024
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

30 APRIL 2024. - Ministerieel besluit tot: - herziening van het gewestplan Waver-Geldenaken-Perwijs (bladen 31/8 en 39/4) - aanneming van het ontwerpplan met het oog op de opneming van een gebied van gemeentelijk belang, een natuurgebied en een groengebied op het grondgebied van de gemeente Terhulpen - onderwerping van het ontwerpplan aan de milieueffectenbeoordeling en tot goedkeuring van de ontwerpinhoud van het milieueffectenrapport


De minister van Ruimtelijke Ordening, Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 13 januari 2022Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 13/01/2022 pub. 26/01/2022 numac 2022030274 bron waalse overheidsdienst Besluit van de Waalse Regering tot vaststelling van de verdeling van de ministeriële bevoegdheden en tot regeling van de ondertekening van haar akten sluiten tot vaststelling van de verdeling van de ministeriële bevoegdheden en tot regeling van de ondertekening van haar akten;

Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 26 september 2019Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 26/09/2019 pub. 07/10/2019 numac 2019204496 bron waalse overheidsdienst Besluit van de Waalse Regering tot regeling van de werking van de Regering sluiten tot regeling van de werking van de Waalse Regering;

Gelet op het Waalse Wetboek van Ruimtelijke Ontwikkeling;

Gelet op het ruimtelijk ontwikkelingsplan aangenomen door de Waalse Regering op 27 mei 1999;

Gelet op het koninklijk besluit van 28 maart 1979 tot opstelling van het gewestplan Waver-Geldenaken-Perwijs en op de latere wijzigingen ervan;

Gelet op het ministerieel besluit van 22 november 1991 tot het vastleggen van de omtrek van de herin te richten site SAR/WJP3 die bekend staat als `Intermills' in Terhulpen en Rixensart;

Overwegende dat dit besluit drie bestemmingen toewijst aan de site volgens een verhouding bepaald in het plan (`algemeen programma') dat daaraan is bijgevoegd, met name 1/3 bebouwde oppervlakte, 1/3 oppervlakte voor uitrustingen en bijbehorend groen en 1/3 oppervlakte voor groene ruimten; dat ditzelfde besluit voorziet in de herziening van het gewestplan;

Overwegende de beslissing van het gemeentecollege van Terhulpen van 19 december 2017 om een procedure tot herziening van het gewestplan op initiatief van de gemeente op te starten volgens artikel D.II.47 van het Waalse Wetboek van Ruimtelijke Ontwikkeling met als doel het project verder te zetten dat gedragen wordt door het vorige gemeentelijke ontwikkelingsplan, waarbij de nieuwe van kracht zijnde bepalingen nageleefd worden;

Uiteenzetting van de aanvraag Overwegende dat de gemeente Terhulpen, hierna `de gemeente', in toepassing van artikel D.II.47 van het Waalse Wetboek van Ruimtelijke Ontwikkeling bij de Waalse Regering een aanvraag tot herziening van het gewestplan Waver-Geldenaken-Perwijs heeft ingediend met het oog op de opneming van een gebied van gemeentelijk belang en een groengebied op haar grondgebied;

Overwegende dat de aanvraag vergezeld wordt van de documenten die vereist zijn op grond van artikel D.II.47, § 1 van het Waalse Wetboek van Ruimtelijke Ontwikkeling, waaronder met name: 1. een basisdossier overeenkomstig de elementen vastgelegd in artikel D.II.44, lid 1, 1° tot 7° van het Waalse Wetboek van Ruimtelijke Ontwikkeling dat het volgende bevat: - de verantwoording van de geplande herziening van het gewestplan ten opzichte van artikel D.I.1 van het Waalse Wetboek van Ruimtelijke Ontwikkeling; - de betrokken omtrek; - de bestaande feitelijke en rechtstoestand; - een verslag ter verantwoording van de onderzochte en niet in aanmerking genomen alternatieve projecten, rekening houdend met name met de behoeften waarop de geplande herziening van het plan moet inspelen, de beschikbaarheden inzake grond in de bebouwingsgebieden en de bereikbaarheid van de gekozen locaties; - een voorontwerpvoorstel op schaal 1/10.000e; - de verantwoording van de overeenstemming van de gekozen omtrek met artikel D.II.45, § 5 en een bodembestemmingsplan wanneer de herziening de opneming beoogt van een gebied van gemeentelijk belang; 2. de gegevens betreffende het verloop van de procedure inzake de informatie van het publiek;3. het advies van de gemeentelijke adviescommissie voor ruimtelijke ordening van Terhulpen;4. de beslissing van de gemeenteraad om de herziening van het gewestplan te vragen; Lokalisatie en voorwerp van de herziening van het gewestplan Overwegende dat de aanvraag de opneming van een gebied van gemeentelijk belang en een groengebied tot voorwerp heeft, respectievelijk in de zin van artikelen D.II.35 en D.II.38 van het Waalse Wetboek van Ruimtelijke Ontwikkeling en met een oppervlakte van 10,70 ha en 2,98 ha, op percelen die in het huidige gewestplan zijn opgenomen als industriële bedrijfsruimte, woongebied en groengebied;

Overwegende dat de omtrek van de aangevraagde herziening zich volledig op het grondgebied van de gemeente Terhulpen bevindt, in het noorden van de provincie Waals-Brabant, nabij de grens met het Vlaamse Gewest; dat deze omtrek ingesloten is door het woongebied in het hart van de gemeente en begrensd wordt door de gewestweg N253 in het noordwesten, de spoorlijn 161 die Brussel-Zuid met Namen verbindt in het noordoosten en de waterloop Mazerine en de grens met de gemeente Rixensart in het zuiden;

Overwegende dat de aanvraag duidt op de wens van de gemeente Terhulpen om de site met de `voormalige papierfabrieken van Intermills' te herbestemmen, die momenteel voor een groot deel een braakliggend industrieterrein vormt, om er een nieuwe woonwijk te ontwikkelen en deze op een functionele en stedenbouwkundige manier te integreren in het bestaande weefsel; dat de omtrek van de aanvraag deze site grotendeels omvat;

Overwegende dat de gemeente een gemengde programmering beoogt in het gebied van gemeentelijk belang om er voornamelijk woningen en diensten voor de bevolking te voorzien; dat de tertiaire functie, die reeds gedeeltelijk op de site vertegenwoordigd is via de aanwezigheid van kantoren in het historische gebouw van de papierfabrieken, vervolledigd zal worden met de inplanting van handelszaken en horeca evenals met de mogelijkheid om er vrije beroepen in onder te brengen; dat de inrichting van openbaar groen eveneens overwogen wordt;

Overwegende dat de aanvraag eveneens de opneming van een groengebied beoogt volgend op het deel van de industriële bedrijfsruimte van de herzieningsomtrek gelegen in Natura 2000-gebied;

Overwegende dat de aanvrager vaststelt dat de voorschriften van het besluit van SAR/WJP3 genaamd `Intermills' in termen van bestemming moeilijk beantwoorden aan de behoeften en doelstellingen inzake de verstedelijking van het gebied; dat de aanvrager bijgevolg oordeelt dat "de verwezenlijking van de site gepaard moet gaan met een procedure die de effecten moet wegnemen van de bestemming van de gebieden en hun verhouding" zoals beoogd door dit besluit;

Voorafgaande informatievergadering Overwegende dat de voorafgaande informatievergadering voor het publiek gehouden werd op 21 december 2022 om 20u15 in het gemeentehuis van Terhulpen, Rue des Combattants 59 te 1310 Terhulpen, nadat deze werd aangekondigd via de kanalen en volgens de vormen die voorgeschreven worden door artikel D.VIII.5 van het Waalse Wetboek van Ruimtelijke Ontwikkeling;

Overwegende dat de gemeentediensten van de gemeente Terhulpen de notulen van de vergadering hebben opgesteld;

Overwegende dat er op- en aanmerkingen werden geformuleerd tijdens de voorafgaande informatievergadering; dat de aanvrager reeds bepaalde antwoorden gegeven heeft op vragen die tijdens de vergadering gesteld werden;

Overwegende dat na afloop van de termijn van vijftien dagen na de voorafgaande informatievergadering er 72 klachtenbrieven gericht werden aan het gemeentecollege; dat deze klachten hoofdzakelijk betrekking hebben op de volgende elementen: - twijfels over de manier waarop de voorafgaande informatievergadering werd georganiseerd waaronder de beperkte keuze aan passende data; - twijfels over de procedure, met name over de keuze om het gewestplan te herzien voor de aanneming van het nieuwe gemeentelijke ontwikkelingsplan waarmee een algemeen zicht verkregen kan worden van het gemeentelijk beleid op het vlak van milieu, ruimtelijke ordening en stedenbouw; - de mogelijke problemen inzake de onafhankelijkheid van deze procedure ten opzichte van de lopende vergunningen; de wens dat de ontwikkelingsanalyse van het gebied wel degelijk losstaat van de belangen van de vastgoedontwikkelaars; - de vaststelling dat de visie op de toekomstige ontwikkeling van de site niet zo duidelijk is; de moeilijkheid om op basis hiervan een mening te vormen over de ontwikkeling van deze site; - het verzoek om meer rekening te houden met eerdere studies, bouwwerken, richtlijnen, contracten, programma's en plannen van de gemeente; het verzoek om rekening te houden met de initiële versie van het ontwerp en met de verschillende adviezen en informatiegegevens verstrekt in het kader van de vorige voorafgaande informatievergadering van 2021 en met de latere wijzigingen die aan het ontwerp werden aangebracht; - de vaststelling van bepaalde tekortkomingen of onjuistheden in het basisdossier (onduidelijkheden in de straatnamen, het overzicht met de elementen van het ecologische netwerk, de historiek van de site, de eigendommen ...); - de wens om de site niet te ontwikkelen en deze te vrijwaren van een nieuwe verstedelijking omwille van zijn ecologische belang in ruime zin; alternatieven zoeken voor de `betonnering' van de site; - de vaststelling dat er in het algemeen te weinig rekening wordt gehouden met de hydrologische problemen op de site: de waterlopen, het overstromingsgevaar, de gevolgen van het ondoorlatend maken van de grond, de toenemende neerslag als gevolg van de klimaatverandering, rekening houden met de ministeriële omzendbrief inzake bouwen in overstromingsgebied van 21 december 2021 ...; - bezorgdheden over de naleving van de bebouwde omgeving van de site, met name van het `typische' dorpskarakter van Terhulpen; - de vraag naar een gedetailleerde analyse en naar voorstellen om een kader te scheppen voor de uitvoering van de site en voor hun mogelijke gevolgen: fasering van de ontwikkeling, woondichtheid, bouwprofiel; - de vrees voor een te hoge woondichtheid of, omgekeerd, het aanmoedigen van een dichtheid die voldoende is en beantwoordt aan de criteria voor ruimtelijke ordening in Wallonië; - bezorgdheden op het vlak van mobiliteit (meer verkeer, meer hinder ...); de vraag naar een gedetailleerde analyse van de gevolgen van het ontwerp in termen van mobiliteit, zowel wat het wegverkeer als de zachte mobiliteit betreft, rekening houdend met de toegankelijkheid van de site en met de noodzakelijke inrichtingen (wegen, rotondes, netwerken ...) ..., rekening houdend met de verwachte toename van de bevolking en andere in de nabije toekomst verwachte ontwikkelingen (station...); de vraag naar het formuleren van concrete voorstellen op het vlak van mobiliteit, met name zachte mobiliteit; - bezorgdheden over de gevolgen op het vlak van ecologie en leefmilieu, rekening houdend met de nabijheid van het Natura 2000-gebied, de rol van ecologisch doorgangsgebied van de omtrek, de aanwezige biodiversiteit (dier- en plantensoorten), de oevers van de waterlopen, het bosrijke karakter van bepaalde gebieden ...; de vraag naar een uitvoerig onderzoek van deze gevolgen; het verzoek om beschermingsmaatregelen voor te stellen en te analyseren; de vraag naar meer groene ruimten of onbebouwde gebieden in het algemeen; het verzoek om de oevers van de Grand Etang en diens publieke toegankelijkheid te verbeteren; - bezorgdheden over de gevolgen van de ontwikkeling van de site op de buurt: vervuiling, geluidshinder ...; de `psychologische impact' die gepaard gaat met de ontwikkeling van zo'n site niet verwaarlozen; rekening houden met de algemene kosten en gevolgen in functie van de verwachte toename van de bevolking, met name op de gemeentelijke infrastructuren; - de vraag naar alternatieve bestemmingen/afbakeningen: twijfels bij de herbestemming van het groengebied ten noordwesten van de site tot gebied van gemeentelijk belang omwille van diens rol als ecologisch doorgangsgebied; de integratie van de kleine vijver aan de Rue du Cerf; - bezorgdheden, vragen, suggesties ... die meer specifiek te maken hebben met de verwezenlijking van de site (met name via vergunningen): gebouwen met hoge energieprestaties, het gebruik van hernieuwbare energiebronnen, het voorzien in voldoende diensten en/of handelszaken (scholen, kinderdagverblijven ...) ...; de vraag naar architecturale eenheid; het voorstel om als alternatief een ontwerp te weerhouden dat lijkt op de wijk Champ des Mottes in Terhulpen; de vraag om het project `Les Berges de l'Argentine' van Constructeur des Berges te bestuderen als alternatief; - ongerustheid over de aanwezigheid van gasleidingen op de site;

Advies van de gemeentelijke adviescommissie voor ruimtelijke ordening en mobiliteit van Terhulpen Overwegende dat, in overeenstemming met artikel D.II.47, § 1, lid 3, 3° van het Waalse Wetboek van Ruimtelijke Ontwikkeling de aanvraag het advies moet omvatten van de gemeentelijke commissie indien deze bestaat;dat het basisdossier op 15 december 2022 ter advies werd overgemaakt aan de gemeentelijke adviescommissie voor ruimtelijke ordening en mobiliteit van Terhulpen;

Overwegende dat de gemeentelijke adviescommissie voor ruimtelijke ordening en mobiliteit van Terhulpen haar advies heeft uitgebracht tijdens de zitting van 19 januari 2023; dat dit advies werd verzonden na de termijn van 30 dagen bepaald bij artikel D.I.16, § 3 van het Waalse Wetboek van Ruimtelijke Ontwikkeling; dat dit advies bij ontstentenis gunstig wordt geacht;

Advies van de beleidsgroepen, van de gemachtigde ambtenaar en van de personen of instanties die de Waalse Regering nuttig heeft geacht te raadplegen Overwegende dat het volledige dossier op 24 juli 2023 ter advies werd voorgelegd aan de beleidsgroep `Ruimtelijke Ordening', de beleidsgroep `Leefmilieu', de gemachtigde ambtenaar van Waals-Brabant, de SPW Agriculture, Ressources naturelles et Environnement, de SPW Mobilité et Infrastructures, de intercommunale in BW, Fluxys nv en Infrabel nv;

Overwegende dat de adviezen op grond van artikel D.II.47, § 2 van het Waalse Wetboek van Ruimtelijke Ontwikkeling binnen de zestig dagen na de aanvraag verzonden werden; dat ze bijgevolg ten laatste op 22 september 2023 verzonden moesten worden; dat ze bij ontstentenis als gunstig worden geacht;

Overwegende dat de adviezen van de SPW Mobilité et Infrastructures, van Fluxys nv en Infrabel nv niet binnen de vereiste termijn verzonden werden; dat ze bijgevolg gunstig worden geacht;

Overwegende dat het advies van de intercommunale in BW uitgebracht werd op 21 augustus 2023; dat dit advies gunstig is; dat dit advies vermeldt dat de beste oplossing voor het beheer van het afvalwater dat gegenereerd wordt door het toekomstige gebied van gemeentelijk belang in deze fase van het project niet geïdentificeerd kan worden; dat zelfs indien dit meer specifiek onderzoek wordt in het kader van de toekenning van de vergunning, het advies luidt dat de verwerking van het afvalwater verzekerd kan worden door het zuiveringsstation van Rosières en dat de site aangesloten kan worden op het bestaande rioleringsnetwerk;

Overwegende dat, wat het beheer betreft van het regenwater op de site en op het toekomstige gebied van gemeentelijk belang in beschermd waterwinningsgebied, in BW aangeeft dat de inrichting van de site eveneens rekening zal moeten houden met de verplichtingen en beperkingen die hieraan verbonden zijn en bepaald worden in artikel R.168 van het besluit van de Waalse Regering van 16 mei 2019Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 16/05/2019 pub. 11/09/2019 numac 2019014388 bron waalse overheidsdienst Besluit van de Waalse Regering tot wijziging van Boek II van het Wetboek van Leefmilieu, dat het Waterwetboek inhoudt, met het oog op een betere bescherming van de oppervlaktewaterwinningen voor tot drinkwater verwerkbaar water en de grondwaterwinningen en verscheidene bepalingen terzake sluiten tot wijziging van Boek II van het Wetboek van Leefmilieu, dat het Waterwetboek inhoudt, met het oog op een betere bescherming van de oppervlaktewaterwinningen voor tot drinkwater verwerkbaar water en de grondwaterwinningen en verscheidene bepalingen terzake.

Overwegende dat het advies van de beleidsgroep `Leefmilieu' uitgebracht werd op 29 augustus 2023; dat dit advies gunstig is; dat de beleidsgroep zich aansluit bij de doelstellingen van de herziening van het gewestplan om tegemoet te komen aan de behoeften op het vlak van huisvesting, openbaar groen en mobiliteit, waarbij een braakliggend terrein opgewaardeerd wordt; dat ze eveneens de ideale locatie van de site benadrukt ten opzichte van de uitrustingen en diensten van het centrum van Terhulpen en diens station;

Overwegende dat de beleidsgroep `Leefmilieu' de wens heeft dat het voorgestelde bodembestemmingsplan besproken en toegelicht wordt, met name wat betreft de overgangsgebieden vanaf de buiten- en binnengrens, de voorschriften van toepassing op de gebieden en de voorziene toegang in het oosten van de site;

Overwegende dat de beleidsgroep `Leefmilieu' eveneens de aandacht vestigt op de volgende uitdagingen die in aanmerking genomen moeten worden in het kader van het milieueffectenrapport: - de opneming van een natuurgebied over een deel of het geheel van de Natura 2000-site die binnen de herzieningsomtrek ligt; - de verantwoording van de woondichtheid in overeenstemming met de uitstekende ligging van de omtrek ten opzichte van de uitrustingen en diensten en het openbaar vervoer; de behoeften van de gemeente op het vlak van huisvesting en openbaar groen; de vele beperkingen die verbonden zijn aan de omgeving van de site en aan het statuut van het gebied in het nieuwe ruimtelijk ontwikkelingsplan bij aanneming hiervan; - de fasering van de uitvoering van het gebied; - de instandhouding en verbetering van de biologische kwaliteit van de site en van diens functie als ecologisch doorgangsgebied; - het overzicht van de habitats en soorten van communautair belang en van de invasieve soorten; - de beheersing van het overstromingsgevaar en van de oevers van de Argentine alsook rekening houden met de aanwezigheid van de waterlaag net onder het oppervlak; - de economische levensvatbaarheid van de voorziene dichtheden, rekening houdend met de milieubeperkingen van de site;

Overwegende dat de beleidsgroep `Leefmilieu' het nuttig acht om de link te leggen tussen het project en de historiek van de herin te richten site (SAR) alsook met het gemeentelijke ontwikkelingsplan van Terhulpen dat momenteel herzien wordt;

Overwegende dat de beleidsgroep `Leefmilieu' het interessant acht om aan de rand van de herzieningsomtrek de Grand Etang te valoriseren in termen van zichtbaarheid en toegang voor het publiek, de Mazerine gedeeltelijk open te leggen, verbindingen voor zachte mobiliteit te voorzien die doorlopen van het centrum tot het station en een programma uit te voeren voor de uitroeiing van invasieve soorten;

Overwegende dat het advies van de beleidsgroep `Ruimtelijke Ordening' op 15 september 2023 werd uitgebracht; dat het advies gunstig is; dat de beleidsgroep zich aansluit bij de diverse doelstellingen van deze herziening, met name in termen van het tegemoetkomen aan de behoeften op het vlak van huisvesting, tewerkstelling, diensten en uitrustingen en openbare (groene) ruimten evenals in termen van de valorisering van een braakliggend terrein binnen het bestaande weefsel op het vlak van mobiliteit, van de verbinding tussen wijken en zachte mobiliteitsnetwerken; dat zij eveneens de versterking van de omliggende ecologische doorgangsgebieden goedkeurt net als het voorgestelde groene en blauwe weefsel die de natuur- en landschapskwaliteiten van de omtrek valoriseren;

Overwegende dat de beleidsgroep `Ruimtelijke Ordening' wenst dat in het kader van de opmaak van het milieueffectenrapport de volgende verschillende aandachtspunten in acht genomen en geanalyseerd worden: - de behoeften aan openbare nutsvoorzieningen en gemeenschapsvoorzieningen die voortvloeien uit de toename van de bevolking van de gemeente die verwacht en geschat wordt op 10%; - het gebrek aan duidelijkheid en precisie over de verschillende gebieden in het bodembestemmingsplan, met name met betrekking tot de dichtheden, de ecologische doorgangsgebieden, de renaturatie van de van nature overstroombare oevers van de rivier en de mobiliteit op het vlak van het wegennet en de verbindingen tussen de wijken en met het centrum van Terhulpen en het station; - de beheersing van de overstromingsrisico's: - de samenhang tussen het ontwerp tot herziening en de instrumenten die momenteel uitgewerkt worden, met name het gemeentelijke ontwikkelingsplan en het ruimtelijk ontwikkelingsplan;

Overwegende dat het advies van de SPW Agriculture, Ressources naturelles et Environnement werd uitgebracht op 19 september 2023; dat de beleidsgroep onder voorwaarden akkoord gaat met de voortzetting van de procedure; dat zij vindt dat de betrokken industriële bedrijfsruimte verouderd is gelet op zijn omgeving; dat de reconversie van de site de verbindingen tussen het historische centrum en het station zou dynamiseren en zou passen binnen een nieuw netwerk van openbare ruimten dat als gunstig beschreven kan worden voor de gemeenschap; dat zij meent dat hoofdstuk 4.4 van het basisdossier aantoont dat de opneming van een gebied van gemeentelijk belang volledig gerechtvaardigd is; "dat de herindeling van de site en de keuze voor een gebied met gemeentelijk belang met name de aantrekkingskracht van deze belangrijke centrumfunctie zal vergroten"; dat het aanbod aan beschikbare grond in Terhulpen voor de inplanting van woongebieden beschreven wordt als klein en niet altijd goed gelegen";

Overwegende dat de SPW Agriculture, Ressources naturelles et Environnement wenst dat het milieueffectenrapport de volgende zaken uitvoerig bestudeert en analyseert: - de bestemming van de groene ruimte voorgesteld in het bodembestemmingsplan als groengebied in het gewestplan, wat "meer samenhang en continuïteit zou brengen tussen de bestemmingen in het gewestplan en het grondgebruik en wat meer garanties zou bieden op het vlak van natuurbehoud"; - het behoud van het groengebied aan de noordingang van de site en ten oosten van de Rue François Dubois om de latere verstedelijking ervan te beperken die een begin van verbinding vormt tussen de beheerseenheden 1 en 8 van het Natura 2000-gebied `BE31002'; - de inachtneming van de vereisten van het decreet van 1 maart 2018Relevante gevonden documenten type decreet prom. 01/03/2018 pub. 22/03/2018 numac 2018070014 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende bodembeheer en bodemsanering type decreet prom. 01/03/2018 pub. 12/03/2018 numac 2018201184 bron waalse overheidsdienst Decreet tot invoeging van een Titel VIII in boek I van het tweede deel van het Waalse Wetboek van Sociale Actie en Gezondheid betreffende de erkenning van de diensten en de voorzieningen voor de begeleiding van partnergeweld en gendergerelateerd geweld sluiten betreffende bodembeheer en bodemsanering bij de analyse van de mogelijkheden voor bestemming, inrichting en gebruik in de zin van dit decreet; - het ondoorlatend maken van de grond voor de latere inrichtingen, het beheer van regenwater en de concentratie van natuurlijke afvloeiing van regenwater (overstromingen door afvloeiend water, LIDAXES, droge vallei) op minder dan 20 m van het gebied;

Overwegende dat een passende effectenbeoordeling in de zin van artikel 29, § 2 van de wet van 12 juli 1973Relevante gevonden documenten type wet prom. 12/07/1973 pub. 24/08/2010 numac 2010000473 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet op het natuurbehoud Duitse vertaling van de federale versie sluiten op het natuurbehoud alsook een specifieke biologische evaluatie in de zin van artikel 2 en volgende van de wet van 12 juli 1973Relevante gevonden documenten type wet prom. 12/07/1973 pub. 24/08/2010 numac 2010000473 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet op het natuurbehoud Duitse vertaling van de federale versie sluiten op het natuurbehoud eveneens gewenst worden door de SPW Agriculture, Ressources naturelles et Environnement om: - de impact nauwkeuriger te evalueren op de soorten en habitats van communautair belang binnen het Natura 2000-gebied BE31002 evenals op deze soorten en habitats die beschermd zijn krachtens artikel 2 en volgende van de wet van 12 juli 1973Relevante gevonden documenten type wet prom. 12/07/1973 pub. 24/08/2010 numac 2010000473 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet op het natuurbehoud Duitse vertaling van de federale versie sluiten op het natuurbehoud; - maatregelen voor te stellen die het ecologische doorgangsgebied dat door de site loopt te verzekeren waarmee de impact op het natuurlijke erfgoed en in het bijzonder op de soorten en habitats van het Natura 2000-gebied BE31002 voorkomen, verminderd en gecompenseerd kan worden;

Overwegende dat de SPW Agriculture, Ressources naturelles et Environnement oordeelt dat er geen reden is om zich te verzetten tegen de aanvraag tot herziening voor wat de hydrogeologische context en de afwezigheid van risico's van het plan op de ondergrondse watervoorraden betreft; dat de toekomstige projecten of vergunningen overigens in termen van beperkingen voor de `natuurlijke afvloeiing' ondersteund moeten worden door een nauwkeurige evaluatie van de ondoordringbaarheidsniveaus en van de mogelijkheden voor het beheer van regenwater;

Overwegende dat de SPW Agriculture, Ressources naturelles et Environnement oordeelt dat er onvoldoende informatie en gegevens zijn over de bodemtoestand om de omvang van de residuele verontreiniging en de plaats van de ophogingen te kennen of om de eventuele aanvullende maatregelen te detailleren die genomen moeten worden om het toekomstige gebied van gemeentelijk belang in te richten; dat hij zich ook niet kan uitspreken over de compatibiliteit van de gronden met de toekomstige bestemmingen opgenomen op het bestemmingsplan; dat hij daarenboven opwerpt dat dit plan vrij onnauwkeurig is;

Overwegende dat gelet op de historiek van de site en de werkzaamheden die aan zijn toekomst verbonden zijn de SPW Agriculture, Ressources naturelles et Environnement de uitvoering aanbeveelt van een zogenaamd `gecombineerd' bodemonderzoek op basis van het voorschrift van het van kracht zijnde bodemdecreet om de samenhang aan te tonen tussen de bestemmingen, inrichtingen, gebruiken en voorziene veiligheidsmaatregelen in functie van de eventuele aanwezigheid van residuele verontreiniging en in voorkomend geval om te kunnen anticiperen op hun aanpassing; dat hij eveneens voorstelt dat de inhoud en de conclusies van deze studie gevalideerd worden door de Direction de l'Assainissement des Sols (DAS) en dat de conclusies op het vlak van bodemsanering en -beheer opgenomen worden in het milieueffectenrapport; dat de SPW Agriculture, Ressources naturelles et Environnement echter in hetzelfde advies benadrukt dat dit aspect ongetwijfeld valt onder de vergunningen die de verwezenlijking van het gebied beogen;

Overwegende dat het advies van de gemachtigde ambtenaar van Waals-Brabant op 21 september 2023 werd uitgebracht; dat dit advies gunstig is over het principe om het gewestplan minstens op de voorgestelde site te herzien maar evenwel onder voorbehoud van de resultaten en aanbevelingen van het milieueffectenrapport en onder de voorwaarde dat deze laatste de verschillende punten analyseert die in zijn advies en in het basisdossier door de aanvrager opgeworpen worden;

Overwegende dat hij benadrukt dat de gegevens op het bodembestemmingsplan geen volledige en duidelijke omschrijving geven van de talrijke doelstellingen en uitdagingen van het project evenals van de bestemmingen en de voorgestelde inrichtingen; dat deze vaststelling inzake de onvolledigheid van de gegevens en opties vermeld in het basisdossier op het bodembestemmingsplan eveneens geldt voor de verschillende elementen vermeld in lid 2, b), c), e), f) en h) van artikel D.II.44. van het Waalse Wetboek van Ruimtelijke Ontwikkeling; dat deze situatie zou kunnen leiden tot interpretatieconflicten in het kader van de analyse van de vergunningsaanvragen;

Overwegende dat de gemachtigde ambtenaar eveneens aangeeft dat de zogenaamde `groene ruimte' op het bodembestemmingsplan impliciet lijkt te verwijzen naar de bestemming die beoogd wordt in artikel D.II.38 van het Waalse Wetboek van Ruimtelijke Ontwikkeling zonder evenwel het begrip openbaar te integreren zoals vermeld in lid 2 van artikel D.II.35 van het Waalse Wetboek van Ruimtelijke Ontwikkeling; dat het begrip publiek toegankelijk minstens opgenomen zou moeten worden in de omschrijving van deze bestemming; dat deze formulering bij gebrek aan precisering onvermijdelijk zal leiden tot verschillende interpretaties over de mogelijkheid om handelingen en werken in dit gebied toe te laten; dat de opportuniteit bestudeerd moet worden om dit gebied te bestemmen als een groengebied op het gewestplan;

Overwegende dat de gemachtigde ambtenaar opwerpt dat de voorgestelde dichtheden de wil om de site te versterken en te dynamiseren niet echt lijken over te brengen, dat deze dichtheden zelfs lager zouden lijken dan deze van de naburige straten van de site; dat ze ruim onder de huidige minima liggen voor centrums die over een dergelijke bediening van het openbaar vervoer beschikken en even goed voorzien zijn van uitrustingen/diensten op korte afstand; dat de strijd tegen ongecontroleerde verstedelijking ertoe dwingt om verder te kijken dan de stadsmodellen die voorheen ontworpen werden van de wijken die rond de site liggen;

Overwegende dat de gemachtigde ambtenaar suggereert dat het beter zou zijn om binnen de logica van het gemeentelijke ontwikkelingsplan te blijven dat de minimale dichtheden vastlegt; dat het relevanter zou zijn om een optimale dichtheid te bepalen volgens een redenering in termen van stedenbouwkundige sfeer, dat het arbitrair vastleggen van een maximum het voorwerp zou kunnen vormen van een interpretatie waarbij het perceel, het blok of de wijk als referentie genomen zou worden; dat hij in dit opzicht wenst dat het milieueffectenrapport in een alternatief voorziet voor het project dat gekenmerkt wordt door de bouw van zowat 250 tot 300 wooneenheden op de site, oftewel een aantal dat gebaseerd is op een nettoreferentiedichtheid van circa 60 tot 70 wooneenheden per hectare, en eveneens oplossingen voorstelt voor de eventuele hinder die door deze dichtheid veroorzaakt wordt;

Overwegende dat de gemachtigde ambtenaar wenst dat het milieueffectenrapport meer in het bijzonder de volgende elementen bestudeert: - de uitbreiding van de herzieningsomtrek naar het station in de strijd tegen ongecontroleerde verstedelijking en met het oog op de verdichting van de polen, met name om een herziening te overwegen van de bijzonder verspreide verstedelijking langs de Avenue du Bois d'Hennessy; - de uitbreiding van de herzieningsomtrek naar het westen in de richting van het centrum van Terhulpen waarbij met name het blok omvat wordt dat door de provinciale school wordt ingenomen; - de mogelijkheid tot alternatieve omtrekken in de geest van de stedenbouwkundige doelstellingen die de opneming van een deel van het grondgebied als gebied van gemeentelijk belang heeft; - een ruimere beschouwing op territoriaal niveau, waaronder de voorafgaande uitwerking van een meergemeentelijk ontwikkelingsplan voor de gemeenten Terhulpen en Rixensart aangezien deze laatste sterk getroffen zou kunnen worden in termen van mobiliteit en geplande bestemmingen verbonden aan de site; - de uitbreiding van de herzieningsomtrek naar de gemeente Rixensart; - de impact van de gemeentelijke leidraad voor stedenbouw op de toekomstige vergunningsaanvragen, met name wat de naleving van de doelstellingen van deze leidraad betreft voor de nieuwe functies die voorgesteld worden door deze herziening van het gewestplan; - het opnieuw in evenwicht brengen van de verdeling van de oppervlaktes aan gemengd gebied en woongebied voor de `geest' van het gebied van gemeentelijk belang; - de mogelijkheid om in situ te voorzien in de behoeften aan diensten afgestemd op jongeren en hun ouders, die ontbreken op het voorgestelde bodembestemmingsplan; - de mogelijkheid om in situ te voorzien in de behoefte aan sociale cohesie door een polyvalent gebied te creëren dat ontbreekt op het voorgestelde bodembestemmingsplan; - de actualisering van de gegevens in het basisdossier met betrekking tot de overstromingsrisico's en de afvloeiingsassen, de opvolging van de analyse van hun effecten op de herziening; - de aanleg van toegangen van of naar de site; - de mogelijkheid dat de opstelling van een onteigeningsplan noodzakelijk is; - de intrekking van de delen van plannen en leidraden die de herzieningsomtrek dekken en die in tegenspraak zouden kunnen zijn met het bodembestemmingsplan en, in voorkomend geval, de eventuele effecten van een dergelijke intrekking; - de mobiliteit; - het beheer van de stedenbouwkundige beperkingen die met name opgelegd worden door de ondergrondse leidingen die de sites doorkruisen; - de bodemverontreiniging; - de inventaris van opmerkelijke bomen, struiken en hagen; - de instandhouding van vochtige gebieden; - de elementen met betrekking tot de ecologische doorgangsgebieden; - het Natura 2000-gebied, dat gedeeltelijk binnen de herzieningsomtrek ligt, via een passende effectenbeoordeling in de zin van artikel 29, § 2 van de wet van 12 juli 1973Relevante gevonden documenten type wet prom. 12/07/1973 pub. 24/08/2010 numac 2010000473 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet op het natuurbehoud Duitse vertaling van de federale versie sluiten op het natuurbehoud;

Rechtvaardiging van de gevraagde herziening Overwegende dat de aanvraag duidt op het doel van de gemeente Terhulpen om de site met de voormalige papierfabrieken van Intermills, die momenteel voor een groot deel verlaten is, te herwaarderen en te herbestemmen waarbij een bestemming tot industriële bedrijfsruimte als achterhaald wordt beschouwd en niet beantwoordt aan de behoeften inzake plaatselijke ruimtelijke ordening;

Overwegende dat deze herziening voor de gemeente een kans inhoudt om te voorzien in de behoeften en eisen inzake huisvesting, tewerkstelling, groene ruimten, mobiliteit en beleving en dit in overeenstemming met haar strategische visie;

Overwegende dat de gemeente de centrumfunctie van Terhulpen wil versterken door een gemengde programmering te ontwikkelen die verdeeld is in verschillende blokken met variabele dichtheden; dat de gemeente haar aanvraag steunt op de incompatibiliteit van de huidige bestemming van het gebied met dit project;

Overwegende dat de gemeente hoofdzakelijk de nadruk legt op de doelstelling om het woonaanbod te versterken met het doel om het massale vertrek van jongvolwassenen en jonge gezinnen te beperken, waaraan de bevolking van de gemeente een groot tekort vertoont in deze leeftijdscategorieën; dat de gemeente "dit fenomeen wil indijken" door hen een huisvestingsaanbod voor te stellen aan toegankelijke prijzen en door te voorzien in hun behoeften in termen van grootte, uitrusting en toegankelijkheid tot de diensten;

Overwegende dat de gemeente haar aanvraag eveneens rechtvaardigt met het doel de aanzienlijke vergrijzing van haar bevolking tegen te gaan door woningen en diensten voor te stellen die zijn afgestemd op een minder mobiele bevolking, terwijl alles in de buurt blijft van handelszaken en andere reeds bestaande diensten;

Overwegende dat de gemeente oordeelt dat de herbestemming van een oude industriële site tot een gemengd project met functies, die hoofdzakelijk een residentiële component omvatten, past bij de gewestelijke doelstellingen voor ruimtelijke ordening met het oog op het afremmen van ongecontroleerde verstedelijking door de artificialisering van nieuwe gronden te voorkomen;

Overwegende dat Terhulpen weinig beschikbare grond heeft voor woongebied met een gepaste ligging;

Overwegende dat de gemeente de opneming van een gebied van gemeentelijk belang rechtvaardigt met het feit dat deze de stedenbouwkundige samenhang verzekert tussen de toekomstige inrichtingen en de bestaande bebouwing in het gebied;

Overwegende dat de site strategisch gelegen is tussen het historische centrum en het station van Terhulpen en dat deze dus het potentieel heeft om de verbinding tussen deze twee polen te dynamiseren, een verbinding die de gemeente wenst te versterken naar aanleiding van deze herziening;

Overwegende dat de site momenteel afgesloten en ontoegankelijk is voor het publiek en dat het project beoogt deze toegankelijk te maken via wegen voor actieve vervoerswijzen; dat één van de gewenste doelstellingen eveneens de ontwikkeling van de site is binnen een netwerk van openbare ruimten tot wiens versterking hij zal bijdragen ten voordele van de gemeenschap;

Overwegende dat de gemeente de opneming als een gebied van gemeentelijk belang van het deel van het groengebied ten noorden van de herzieningsomtrek langs de Rue François Dubois rechtvaardigt door zijn toekomstige functie als belangrijke toegang tot de site; dat dit gebied tot op vandaag ingenomen is door de oude toegangsweg tot de Swift-site evenals door parkeerplaatsen; dat deze bestemming zou zorgen voor continuïteit in de bebouwing langs de weg die het centrum van Terhulpen verbindt met het station, waarbij de functies die aan een passagedynamiek verbonden zijn, ontwikkeld kunnen worden; dat de hierboven genoemde functies betrekking hebben handelszaken, horeca en vrije beroepen;

Overwegende dat de aanvrager voorziet om de bestaande natuurlijke milieus en de landschappelijke troeven van de site te vrijwaren zoals de rivier, de bebossing en de spoorwegbermen; dat gezien een deel van de bedrijfsruimte gelegen is binnen een Natura 2000-gebied, de gemeente de herziening van de terreinen in kwestie tot groengebied voorstelt om er enkel inrichtingen te voorzien die bestemd zijn voor de bescherming van de fauna en flora;

Overwegende dat de gemeente de opneming van het deel van de industriële bedrijfsruimte gelegen binnen Natura 2000-gebied als groengebied rechtvaardigt om de bestaande natuurlijke milieus maximaal te beschermen en de ecologische corridorfunctie van de Argentine-vallei te versterken; dat deze vallei bezaaid is met Natura 2000-gebieden en opgenomen is als gewestelijk ecologisch doorgangsgebied in het besluit van de Waalse regering van 9 mei 2019Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 09/05/2019 pub. 30/10/2019 numac 2019030963 bron waalse overheidsdienst Besluit van de Waalse Regering van 9 mei 2019 tot aanneming van de ecologische doorgangsgebieden bedoeld in artikel D.II.2, § 2, vierde lid, van het Wetboek van Ruimtelijke Ontwikkeling sluiten tot aanneming van de ecologische doorgangsgebieden zoals beoogd in artikel D.II.2, § 2, lid 4 van het Waalse Wetboek van Ruimtelijke Ontwikkeling; dat het Natura 2000-gebied BE31002 ligt binnen de herzieningsomtrek die de beheerseenheden omvat die met name elke wijziging van het bodemreliëf verbieden;

Beschrijving van de gevraagde omtrek Overwegende dat de gevraagde herziening voor het grootste deel betrekking heeft op de site met de voormalige papierfabrieken van Intermills gelegen binnen de gebieden die in het huidige gewestplan opgenomen zijn als industriële bedrijfsruimte, woongebied en groengebied;

Overwegende dat het gebied van gemeentelijk belang en het groengebied gevraagd in het basisdossier, met een totale oppervlakte van ongeveer 13,68 ha, worden begrensd: - in het noorden en het oosten: door de grens van de industriële bedrijfsruimte; - in het noordwesten: door de Rue François du Bois; - in het westen en het zuidwesten: door de Rue de la Procession; - in het zuiden: door de Rue du Cerf, de gemeentegrens, de Mazarine en de Argentine;

Overwegende dat om de toegang tot de site te verzekeren, de aanvrager voorstelt om binnen het gebied van gemeentelijk belang ook een groengebied van 0,20 ha ten noordwesten van de omtrek op te nemen dat reeds is ingenomen door een oude toegangsweg en een parking;

Overwegende dat de aanvrager eveneens voorstelt om het deel van de omtrek dat binnen het Natura 2000-gebied ligt, dat tevens de grens vormt van het geplande gebied, op te nemen als een groengebied van 2,98 ha;

Bodembestemmingsplan Overwegende dat het basisdossier een bodembestemmingsplan omvat overeenkomstig artikel D.II.44, lid 2 van het Waalse Wetboek van Ruimtelijke Ontwikkeling;

Overwegende dat de gemeente de algemene doelstellingen die ze nastreeft in het kader van de herbestemming en de ontwikkeling van de site met de voormalige papierfabrieken op een grafische manier opneemt in haar bodembestemmingsplan; dat dit plan de inrichting van de site tot nieuwe woonwijk weergeeft;

Overwegende dat een groot deel van het gebied in het bodembestemmingsplan is opgenomen als zogenaamd `residentieel' of `gemengd' weefsel; dat het deel ten noorden van de Argentine is opgenomen als `groene ruimte';

Overwegende dat de `groene ruimte' zal bijdragen tot de groene overgang tussen het aangrenzende Natura 2000-gebied en het stadsweefsel evenals tot de landschapsvorming;

Overwegende dat het bebouwingsgebied verdeeld is in 5 gebieden met nummers `1A', `1B', `2', `3' en `4'; dat bepaalde van de beoogde percelen gebouwen omvatten langs de wegen die de site afbakenen; dat het bodembestemmingsplan het soort stadsweefsel definieert dat in deze gebieden ingeplant zal worden;

Overwegende dat `gebied 1A' in het zuidelijke gedeelte van het gebied van gemeentelijk belang grenzend aan de Rue de la Procession, de Rue du Cerf en de Clos de Pommerage reeds uit verstedelijkte eigendommen bestaat; dat deze gekenmerkt wordt door een `te onderhouden gesloten en halfopen residentieel weefsel'; dat zijn bestemming een huisvesting beoogt die compatibel is met gemengde functies;

Overwegende dat `gebied 1B' in het centrum van het gebied van gemeentelijk belang een `te verstedelijken gebied' is dat gewijd zal worden aan een `samen te stellen gesloten en halfopen residentieel weefsel' met een brutodichtheid van 25 tot 35 wooneenheden per hectare; dat zijn bestemming een huisvesting beoogt met gemengde functies;

Overwegende dat de inrichting van `gebieden 1A' en `1B' rekening zal houden met een stedenbouwkundige en landschappelijke structuur die opener is naar het oosten evenals met de bestaande indeling van de percelen;

Overwegende dat in `gebied 2', dat reeds bestaat uit bebouwde percelen die grenzen aan de Place Camille Lemonnier in het westelijke gedeelte van het gebied van gemeentelijk belang, een grotere functionele gemengdheid voorzien wordt om het plein te animeren; dat het hier zal gaan om een `te onderhouden gemengd weefsel met gesloten karakter';

Overwegende dat `gebied 3', dat overeenstemt met het noordwestelijke gedeelte en dat grenst aan de Rue François Dubois, de bestemming `samen te stellen gemengd weefsel met halfopen karakter' zal krijgen, die compatibel is met de woonfunctie en de brutodichtheid van 65 tot 75 wooneenheden per hectare; dat er gemeenschapsvoorzieningen voor ouderen gebouwd zullen worden; dat de beoogde residentiële programmering hoofdzakelijk eengezinswoningen beoogt; dat de verstedelijking van dit gebied zich zal ontwikkelen vanuit de renovatie van het gebouw tegenover de Grand Etang; dat een visuele doorgang rond dit gebouw in de richting van de Argentine en de toegang tot deze laatste gewaarborgd zullen zijn; dat de verstedelijking van dit gebied rekening zal houden met de doelstellingen op het vlak van ecologische en landschappelijke structuur evenals met de aard van de bodem en de nabijheid van de Argentine;

Overwegende dat `gebied 4' dat het centrale deel van de site beslaat en zich uitstrekt naar het noordoosten, grenzend aan de rechteroever van de Argentine, gewijd zal worden aan een `samen te stellen residentieel weefsel met halfopen karakter' met een brutodichtheid van 25 tot 35 wooneenheden per hectare; dat zijn verstedelijking zal steunen op de aanwezigheid van de Argentine evenals op het behoud en het herstel van de kroonbedekking;

Overwegende dat de aanvrager een wegennet wenst dat rekening houdt met zowel de algemene context van een hoge verkeersdichtheid als de noodzakelijke versterking van het woonaanbod in de gemeente; dat het project beoogt files en sluipverkeer te beperken en alternatieven te bevorderen voor de wagen om de leefomgeving zo aangenaam mogelijk te houden;

Overwegende dat een principetracé van het toekomstige wegennet van de site is opgenomen in het bodembestemmingsplan; dat het bestaat uit een netwerk van fiets- en voetgangerspaden die verbonden zijn met de bestaande wegen ten oosten, westen en zuiden van het gebied;

Overwegende dat een principetracé van een weg van het type `plaatselijke bediening' voor gemotoriseerd verkeer is aangeduid en het gebied van oost naar west doorkruist, dat dit tracé beoogt om toegang te verlenen tot de site via minstens twee verschillende wegen die aan de site grenzen;

Overwegende dat volgens de aanvrager het gebied van gemeentelijk belang de fauna en flora ter hoogte van het naburige Natura 2000-gebied zal beschermen, de overgang zal beheren tussen deze laatste en de verstedelijkte delen en de belangrijke ecologische troef van de Argentine en Mazerine zal valoriseren; dat de inrichtingen de ecologische structuur van de site zullen versterken, ook in samenhang met zijn ecologische kenmerken; dat er nieuwe ecologische continuïteit gecreëerd zal worden;

Overwegende dat de aanvrager aangeeft dat binnen het project openbare ruimten en groene ruimten voorzien zijn;

Overwegende dat in termen van technische infrastructuur en netwerken, de aanvrager meldt dat de verschillende inrichtingen van de site en zijn grenzen rekening zullen houden met de beperkingen voor de verstedelijking die specifiek gelden voor het gebied;

Overwegende dat het bodembestemmingsplan de uitvoering van de verstedelijking van de site beoogt in twee fasen; dat de eerste fase de inrichtingen beoogt ten westen van de gemeenteweg, de zogenaamde `l'impasse des crapauds', die overeenkomt met weg nr. 20 op de Atlas der Buurtwegen van 1841; dat de tweede fase de inrichtingen beoogt ten oosten van deze weg; dat er eveneens sprake is van een voorafgaande fase van bodemsanering, herstel van de groengebieden, renaturatie van de oevers van de Argentine en inrichting van een wandelpad;

Analyse van de belangrijkste elementen van de bestaande feitelijke en rechtstoestand Overwegende dat de terreinen die vallen onder de aanvraag momenteel opgenomen zijn als industriële bedrijfsruimte, woongebied en groengebied in het gewestplan Waver-Geldenaken-Perwijs;

Overwegende dat de door de herziening beoogde omtrek grotendeels een bebost karakter heeft op ongeveer 6 ha; dat de residentiële percelen tot 100 meter diep kunnen zijn en dat de voormalige `SWIFT'-gebouwen en een parkeerzone zich bevinden aan de kant van de wegen die de herzieningsomtrek afbakenen in het noordwesten, het westen en het zuiden; dat gediversifieerde groene ruimten en een gesaneerd gebied, dat door een spontane plantengroei gekoloniseerd werd, eveneens binnen de site aanwezig zijn;

Overwegende dat de site halverwege het centrum en het station van Terhulpen ligt, op minder dan 500 meter hiervan; dat de site zich op ongeveer 1500 meter van het station van Genval bevindt;

Overwegende dat de site van de herziening amper toegankelijk en te zien is vanaf de buitenkant door de aanwezigheid van natuurlijke schermen en de omliggende bebouwing;

Overwegende dat de woonfunctie en de tertiaire sector hoofdzakelijk het verstedelijkte kader rondom de herzieningsomtrek vormen; dat de nettodichtheid van het bebouwde weefsel van het centrum van Terhulpen en langs de wegen grenzend aan de herzieningsomtrek zowat 30 tot 40 wooneenheden per hectare bedraagt;

Overwegende dat de site van de papierfabrieken doorkruist wordt door het zogenaamde `Forêt des vallées du Brabant', een ecologisch doorgangsgebied in de zin van artikel D.II.2, § 2, lid 4 van het Waalse Wetboek van Ruimtelijke Ontwikkeling; dat dit ecologische geheel, dat de site omvat, met name bestaat uit het meer van Genval, de Grand Etang en een ketting van vijvers langs de waterlopen en verder gelegen het Zoniënwoud en uit meerdere private en openbare parken; dat het bijgevolg een rol kan spelen zowel op ecologisch als op landschappelijk vlak;

Overwegende dat de omtrek van de aanvraag gedeeltelijk ligt binnen de site van groot biologisch belang nr. 3654, `Vallée de l'Argentine en aval des anciennes papeteries de La Hulpe'; dat de Grand Etang is opgenomen als site van groot biologisch belang nr. 266;

Gelet op het besluit van de Waalse Regering tot aanwijzing van de Natura 2000-locatie BE31002 `Vallées de l'Argentine et de la Lasne' van 1 december 2016, dat in werking is getreden op 31 december 2017;

Overwegende dat de herzieningsomtrek de genoemde site doorkruist; dat deze site in zijn geheel een oppervlakte van ongeveer 720 ha beslaat op het grondgebied van de gemeenten Terhulpen, Lasne, Rixensart en Waterloo; dat deze site aan de rand en binnen de herzieningsomtrek de Grand Etang, de beboste heuvel van la Corniche en de alluviale vlakte van de Argentine ten noorden van de Rue du Cerf tot aan de spoorlijn omvat; dat er afhankelijk van het type beheerseenheid juridische beperkingen van toepassing kunnen zijn binnen of in de nabijheid van de omtrek van de toegelaten handelingen en werken op grond van het besluit van de Waalse Regering van 24 maart 2011Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 24/03/2011 pub. 03/05/2011 numac 2011202045 bron waalse overheidsdienst Besluit van de Waalse Regering houdende de algemene preventieve maatregelen die toepasselijk zijn op de Natura 2000-locaties, alsook op de locaties die in aanmerking komen voor het Natura 2000-netwerk sluiten houdende de algemene preventieve maatregelen die toepasselijk zijn op de Natura 2000-locaties, alsook op de locaties die in aanmerking komen voor het Natura 2000-netwerk, alsook dat de vegetatie zonder stedenbouwkundige vergunning gerooid of gewijzigd kan worden; dat de herzieningsomtrek de beheerseenheden BE1, BE2, BE7, BE8 en BE11 omvat in de zin van artikel 2 van het besluit van de Waalse Regering van 19 mei 2011Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 19/05/2011 pub. 30/05/2011 numac 2011202583 bron waalse overheidsdienst Besluit van de Waalse Regering tot wijziging van het besluit van de Waalse Regering van 6 mei 2004 tot uitvoering van het decreet van 11 maart 2004 betreffende de gewestelijke incentives ten gunste van de kleine en middelgrote ondernemingen type besluit van de waalse regering prom. 19/05/2011 pub. 03/06/2011 numac 2011202729 bron waalse overheidsdienst Besluit van de Waalse Regering tot bepaling van de beheerseenheidstypes die binnen een Natura 2000-locatie afgebakend zouden kunnen worden, alsook tot bepaling van de verbodsmaatregelen en van de bijzondere preventieve maatregelen die erop toepasselijk zijn type besluit van de waalse regering prom. 19/05/2011 pub. 30/05/2011 numac 2011202584 bron waalse overheidsdienst Besluit van de Waalse Regering tot wijziging van het besluit van de Waalse Regering van 30 augustus 2007 tot vaststelling van de minimale gezondheidsnormen, de overbevolkingsnormen en houdende de in artikel 1, 19° tot 22°bis van de Waalse Huisvestingscode bedoelde begripsomschrijvingen sluiten;

Overwegende dat een deel van de herzieningsomtrek beschermde plantensoorten herbergt en een belangrijk reservoir van biodiversiteit vormt evenals een essentiële habitat voor fauna en flora, dat dit deel binnen een subregionale context van sterke verstedelijking dan ook van groot belang is op het vlak van ecologie en natuurbescherming;

Overwegende dat de gemeente Terhulpen een intergemeentelijk mobiliteitsplan deelt met de gemeenten Rixensart en Lasne dat in 2004 werd aangenomen; dat het plan de noodzaak verduidelijkt om het vrachtwagenverkeer en het doorgaand verkeer naar de grote assen te verminderen; dat het plan de nadruk legt op multimodaliteit, intermodaliteit en de verschuiving van het verkeer naar de structurerende assen;

Overwegende dat bepaalde hoofdwegen in termen van inrichtingen bestemd voor actieve vervoerswijzen zoals fietspaden hier niet van voorzien zijn; dat het intergemeentelijk mobiliteitsplan de uitdaging van veiligheid op de structurerende assen van een sterk belast wegennet erkent en deze dus vaak onveilig zijn voor voetgangers en fietsers;

Overwegende dat de site, die het voorwerp van deze herziening uitmaakt, amper toegankelijk is voor voetgangers; dat de site desondanks het potentieel heeft zich te ontwikkelen in termen van bereikbaarheid via verschillende wegen die hieraan grenzen en via de aanwezigheid van een geheel van - niet geregistreerde - paden op de site die het begin van een netwerk voor actieve vervoerswijzen vormen;

Overwegende dat de buslijnen, waarvan de haltes zich bevinden langs de Rue François Dubois, een verbinding verzekeren met het centrum van Terhulpen in het zuiden en met het noorden van de gemeente waaronder het station van Terhulpen, Eigenbrakel en Argenteuil; dat deze buslijnen verbonden zijn met lijnen die Court-Saint-Etienne, Rixensart, Elsene en Etterbeek verbinden;

Overwegende dat de omtrek van de aanvraag grenst aan spoorlijn 161 Brussel-Ottignies-Namen en zijn beboste berm; dat deze lijn is opgenomen in het GEN-project; dat het station van Terhulpen door deze lijn bediend wordt;

Overwegende dat de herzieningsomtrek als westelijke grens de gewestweg N253 heeft die Leuven met Waterloo verbindt; dat de aanleg van een toegang tot deze site via deze weg voorzien is; dat de omtrek van de site zich eveneens ten noorden en in de nabijheid van de gewestweg N275 bevindt; dat deze wegen voor een rechtstreekse verbinding zorgen met de Brusselse ring R0 en de autosnelweg E411 die respectievelijk aan het westen en het oosten van het grondgebied van de gemeente Terhulpen grenzen; dat deze nationale wegen en andere buurtwegen reeds een grote verkeersdichtheid kennen tijdens de spitsuren;

Overwegende dat de gemeente Terhulpen beschikt over een gemeentelijk ontwikkelingsplan dat in 1994 aangenomen werd; dat dit plan dezelfde algemene intenties bevat als deze aanvraag tot herziening van het gewestplan, met uitzondering van de bestemmingen en aanduidingen met betrekking tot de voormalige Intermills-site in termen van industriële activiteit, kantoren en zone non-aedificandi; dat er desalniettemin een nieuw gemeentelijk ontwikkelingsplan in aanmaak is en dat dit plan de bestemmingen van deze herziening van het gewestplan zal opnemen;

Overwegende dat het huidige gemeentelijke ontwikkelingsplan met name beoogt om "het dorps- en plattelandskarakter over het volledige gemeentelijke grondgebied maximaal te bewaren"; dat het plan voor de woongebieden in het centrum van Terhulpen en aan het station eveneens vermeldt dat "de te bereiken doelstelling erin bestaat om de centrumfunctie van Terhulpen te bevestigen", dat "de kern van Terhulpen nog dichter kan worden" en dat er een minimale dichtheid van 18 wooneenheden per hectare op toegepast wordt;

Overwegende dat het plan eveneens de volgende voorschriften preciseert die van toepassing zijn op de waterlopen die door de site stromen; " de oevers van de rivieren Argentine en Mazerine moeten beschermd worden tegen bebouwing [...]", "er moet zich een groene strook van variabele breedte aan weerskanten van de waterlopen bevinden [...]", "de oevers van de hierboven vermelde rivieren moeten geherwaardeerd worden met hun huidige vegetatie [...]. Deze oevers bieden een zekere visuele en dus ook landschappelijke kwaliteit";

Overwegende dat het gemeentelijke ontwikkelingsplan eveneens aangeeft dat "de rechteroever van de in onbruik geraakte bedrijfssite van Intermills het voorwerp zou moeten uitmaken van gebouwen die in een gebied van het type dorpscentrum van Terhulpen geïntegreerd worden om het landschappelijke kader te bewaren waarbinnen de Argentine stroomt en om de ontwikkeling mogelijk te maken van de woonfunctie die het centrum nodig heeft"; dat het een toekomstige herdefiniëring beoogt van de `Intermills Zone' in een groengebied, een overstromingsgebied, een kantoorgebied (de huidige SWIFT-site) en een gemengd gebied voor woningen, kantoren en kmo's.

Overwegende dat de gemeente Terhulpen een gemeentelijke leidraad voor stedenbouw heeft die in 1995 aangenomen en in 2009 herzien werd; dat deze leidraad melding maakt van een woongebied, de zogenaamde `Aire centrale' op het grootste deel van de site en in overeenstemming met de kenmerken van een gebied van gemeentelijk belang; dat dit nochtans niet het geval is voor het deel van de herzieningsomtrek gelegen binnen het Natura 2000-gebied waarvoor een herbestemming als groengebied gevraagd wordt door de huidige herziening van het gewestplan; dat een klein deel ten noorden van de toekomstige bestemming als gebied van gemeentelijk belang eveneens als `groene ruimte' omschreven staat in deze leidraad;

Overwegende dat, met betrekking tot de stedenbouwkundige kenmerken van de woongebieden, de gemeentelijke leidraad voor stedenbouw met name aanbeveelt om de gemengdheid van functies te behouden en te versterken, om een hoge dichtheid van kwaliteitsvolle wooneenheden te bereiken, om het woonaanbod te diversifiëren, om de functie van het stedelijk groen binnen de woonblokken te bewaren en te versterken, om de morfologie van het traditionele dorp na te leven en om het typologische karakter van alle bestaande gebouwen te beschermen wat hun profiel, volume, ligging en architectuur betreft;

Overwegende dat de herzieningsomtrek voor een groot deel ligt binnen de herin te richten site SAR/WJP3 `Intermills' aangenomen op 22 november 1991; dat de oppervlakte van de bestemmingen voor groene ruimten en diensten gelijk verdeeld wordt met name een derde bebouwde oppervlakte, een derde oppervlakte voor uitrustingen en bijbehorend groen en een derde oppervlakte voor groene ruimten; dat de herziening van het gewestplan dat deze nieuwe bestemmingen zou moeten afbakenen tot op vandaag niet uitgevoerd werd; dat deze voorschriften niet beantwoorden aan de huidige behoeften en doelstellingen inzake de verstedelijking van het gebied; dat de herziening van de SAR bijgevolg gevraagd wordt samen met de herziening van het gewestplan;

Overwegende dat het grootste deel van de aangevraagde site zich bevindt in een gebied met een laag overstromingsrisico door overstroming van de waterlopen; dat er eveneens een gebied met een middelhoog overstromingsrisico en een gebied met een hoog overstromingsrisico aanwezig zijn; dat er binnen de omtrek meerdere afvloeiingsassen met een middelhoog tot hoog overstromingsrisico werden vastgesteld;

Overwegende dat er twee waterwinningsgebieden aanwezig zijn in de buurt van de omtrek van de aanvraag die overeenstemmen met de putten die vroeger geboord werden voor de dranken die verhandeld werden door Orangina Schweppes Belgium die nabij de site gevestigd was; dat deze laatste is opgenomen als een preventiegebied IIB op forfaitaire afstand van deze twee waterwinningsgebieden; dat de aanwezigheid van deze twee waterwinningsgebieden nabij de site, zelfs indien ze momenteel niet meer gebruikt worden (zie advies SPW Agriculture, Ressources naturelles et Environnement), bepaalde bijzondere bepalingen met zich meebrengt met betrekking tot nieuwe parkeergebieden van meer dan twintig motorvoertuigen, die met name ondoorlaatbaar gemaakt en voorzien moeten worden van een vloeistofopvangsysteem dat naar een koolwaterstofscheider leidt; dat een derde winningsgebied zonder preventiegebied dat vroeger door Intermills nv werd gebruikt zich eveneens in de onmiddellijke nabijheid van het ontwerp tot herziening bevindt;

Overwegende dat de site van de herziening zich bevindt in een voor nitraatvervuiling kwetsbare zone van het ondergrondse waterbekken van de Brusselien zanden dat door het ministerieel besluit van 26 juli 1994 aanduid werd als kwetsbare zone; dat de bepalingen over deze zone betrekking hebben op de landbouwpraktijken en dus niet op de site in kwestie;

Overwegende dat een `ingesloten' waterhoudende laag die door andere minder doorlatende gesteenten wordt afgeschermd van het oppervlak en dus weinig onderhevig is aan verontreiniging, behalve ter hoogte van de winningsputten, en een vrije waterhoudende laag in contact met het oppervlak die dus gevoeliger is voor verontreiniging doorkruist wordt door de ondergrond van de herzieningsomtrek; dat de quartaire afzettingen een oppervlaktelaag omsluiten;

Overwegende dat de Grand Etang en zijn oevers die grenzen aan de herzieningsomtrek aan de andere kant van de Rue François Dubois zijn opgenomen als landschappelijk waardevolle omtrek in de zin van artikel D.II.21, § 2, 3° van het Waalse Wetboek van Ruimtelijke Ontwikkeling; dat het zicht naar de Grand Etang vanuit de Rue François Dubois is opgenomen als opmerkelijk vergezicht en uitkijkpunt in de ADESA-inventaris;

Overwegende dat de Grand Etang overigens deel uitmaakt van de beschermde site `Vallée de l'Argentine : en cours du ruisseau et roselières à Gaillemarde, cours du ruisseau et étangs depuis la chaussée de Bruxelles jusqu'à la rue F. Dubois, y compris le Grand Etang des Papeteries' bij besluit van 17 februari 1983;

Overwegende dat de herzieningsomtrek de industriële gebouwen `les Papeteries de la Hulpe' en `les Papeteries du Grand Etang' omvat die langs de Rue François Dubois gelegen zijn evenals een woning aan de straatkant van de Place Camille Lemonnier die opgenomen is als beschermd monument in de erfgoedinventaris;

Overwegende dat de Argentine en zijn zijrivier de Mazerine, die het herzieningsgebied doorkruisen, onbevaarbare waterlopen van de tweede categorie zijn; dat er een erfdienstbaarheid non-aedificandi opgelegd wordt voor het onderhoud van 5 meter aan weerskanten van de rand van de oevers van de waterlopen;

Overwegende dat de topografie van het herzieningsgebied voornamelijk relatief kleine hoogteverschillen vertoont met hellingen van minder dan 5%; dat de noordgrens van de herzieningsomtrek duidelijk gemarkeerd wordt door een talud met steile hellingen die grotendeels een percentage hoger dan 15% kennen; dat de hellingen van dit talud risico's op afvloeiing en modderstromen op de hellingen met zich meebrengen; dat de aanleg van geartificialiseerde of beboste gronden op dit stroomgebied deze risico's beperkt; dat het beboste karakter eveneens een interessant landschappelijk kader biedt;

Overwegende dat de site doorkruist wordt door 2 gasleidingen beheerd door Fluxys die op 7 meter van elkaar liggen; dat deze leidingen een zone non-aedificandi vereisen van 5 meter aan weerskanten van de as van elke leiding, oftewel van 17 meter in totaal;

Overwegende dat de site doorkruist wordt door twee collectoren beheerd door de Intercommunale in BW; dat deze collectoren het behoud vereisen van een zone non-aedificandi van 2 meter aan weerskanten van de as van de collectoren;

Overwegende dat een middenspanningslijn beheerd door ORES de site doorkruist; dat deze lijn een erfdienstbaarheid vereist;

Overwegende dat 3 sites opgenomen op de archeologische kaart van Wallonië het ontwerp tot herziening doorkruisen; dat de eerste site de gebouwen omvat langs de Rue de la Procession en de Rue François Dubois, met inbegrip van het historische gebouw van de papierfabrieken en de vroegere opslagplaatsen die achteraan afgebroken werden; dat de tweede site zich ten noorden van de Rue du Cerf bevindt, aan weerskanten van het wandelpad Pommerage; dat de derde site zich bevindt tussen de Rue du Cerf en de spoorweg, aan het oostelijke uiteinde van de site;

Overwegende dat een goot deel van de percelen van de herzieningsomtrek zijn opgenomen in de databank inzake de bodemtoestand; dat deze reeds onderworpen zijn of nog zullen worden aan de procedure voor bodembeheer op grond van artikel 12, §§ 2 en 3 van het decreet van 1 maart 2018Relevante gevonden documenten type decreet prom. 01/03/2018 pub. 22/03/2018 numac 2018070014 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende bodembeheer en bodemsanering type decreet prom. 01/03/2018 pub. 12/03/2018 numac 2018201184 bron waalse overheidsdienst Decreet tot invoeging van een Titel VIII in boek I van het tweede deel van het Waalse Wetboek van Sociale Actie en Gezondheid betreffende de erkenning van de diensten en de voorzieningen voor de begeleiding van partnergeweld en gendergerelateerd geweld sluiten betreffende bodembeheer en bodemsanering; dat er ook percelen aanwezig zijn met strikt informatieve informatie die tot geen enkele verplichting leiden in de zin van § 4 van hetzelfde decreet;

Overwegende dat de gronden van de site van de papierfabrieken in het verleden werden herschikt en aangeaard; dat er binnen de omtrek reeds bodemstudies werden uitgevoerd waarbij verontreinigde gebieden vastgesteld werden die overeenkomen met de vroegere bezinkbakken; dat er ook reeds saneringswerken werden uitgevoerd;

Verslag ter verantwoording van de onderzochte en niet in aanmerking genomen alternatieve projecten Overwegende dat de aanvrager een aantal alternatieven heeft onderzocht;

Overwegende dat de aanvrager de gebieden binnen en buiten deze site in het centrum van Terhulpen onderzocht heeft die geschikt zijn voor een project dat kan inspelen op de behoeften en dat overeenstemt met de doelstellingen van de herzieningsaanvraag van het gewestplan;

Overwegende dat buiten deze site in het centrum van Terhulpen de vrije gronden in woongebied heel erg klein in aantal en klein in omvang zijn; dat een verdere verdichting een aantal wooneenheden zou kunnen opleveren dat identiek is aan het aantal dat beoogd wordt door de aanvraag; dat de typologie en de kwaliteit van de wooneenheden die door dit soort mechanismen worden voortgebracht slechts ten dele zouden kunnen beantwoorden aan de geïdentificeerde behoeften inzake huisvesting; dat de andere behoeften met name in termen van de toegang tot openbaar groen, tot een netwerk van actieve vervoerswijzen en tot ruimten met een gemeenschappelijke functie niet ingevuld zouden worden;

Overwegende dat de aanvrager ook andere gebieden heeft onderzocht die geschikt zouden kunnen zijn voor het project maar die een voorafgaande herziening van het gewestplan vereisen; dat het potentieel geanalyseerd werd op het grondgebied van de gemeente Terhulpen en in de nabijheid ervan op het grondgebied van de gemeenten Rixensart, Lasne en Waterloo; dat de alternatieven voorzien werden in gebieden die reeds bestemd en niet bestemd zijn voor bebouwing;

Overwegende dat het geheel van onderzochte gebieden één of meer grote nadelen inhield voor het project zoals een te kleine oppervlakte of beschikbaarheid, een configuratie die de ontwerp- en programmeringsmogelijkheden beperkt, een ongunstige ligging ten opzichte van de centra van de gemeenten of de toegankelijkheid tot de percelen, de moeilijkheid om eventuele procedures uit te voeren (samenwerking tussen de gemeenten ...), fysieke, ecologische of landschappelijke beperkingen, reeds lopende projecten die al dan niet overeenstemmen met de doelstelling van de aanvraag, een bestemming die een herziening van het gewestplan vereist;

Overwegende dat de aanvrager de niet in overwegingneming van alternatieve locaties op terreinen die niet bestemd zijn voor bebouwing rechtvaardigt met het feit dat de herziening van het gewestplan vergezeld moet gaan met een compensatie; dat de zoektocht naar een planologische compensatie niet gemakkelijk is in een context van grondverzadiging; dat de niet-bebouwingsgebieden van Terhulpen voornamelijk bestaan uit bos- en parkgebieden evenals uit enkele landbouw- en groengebieden; dat de zoektocht naar alternatieve bouwlocaties op deze plaatsen in strijd zou zijn met de wens van de gemeente en met de strategische documenten die deze wens vertalen waaronder het gemeentelijke ontwikkelingsplan dat hun bescherming beoogt;

Overwegende dat de aanvrager de mogelijkheid heeft overwogen om een woongebied op te nemen ten koste van een gebied van gemeentelijk belang; dat deze optie niet weerhouden werd omwille van de voorschriften met betrekking tot het woongebied die volgens de aanvrager de gewenste functionele gemengdheid dreigen te beperken; dat het woongebied de mogelijkheid beperkt om het stedenbouwkundige ontwerp en de inrichting van de site in zijn geheel te bekijken; dat het woongebied niet rechtstreeks verbonden is met het begrip om de centrumfunctie te versterken; dat het indicatieve karakter van de fasering van een bodembestemmingsplan dat aan het gebied van gemeentelijk belang verbonden is ervoor kan zorgen dat er rekening gehouden kan worden met eventuele onzekerheden in de uitvoeringsmodaliteiten van het project;

Overwegende dat de aanvrager alternatieve afbakeningen heeft onderzocht voor het voorwerp van zijn aanvraag;

Overwegende dat de aanvrager de mogelijkheid heeft overwogen om de omtrek uit te breiden naar het centrum van Terhulpen; dat de bestemming van woongebied van de terreinen die deel zouden kunnen nemen aan de uitbreiding van de omtrek alsook de bepalingen van het gemeentelijke ontwikkelingsplan en van de gemeentelijke leidraad voor stedenbouw voldoende lijken voor een ontwikkeling van de centrumfunctie die verenigbaar en complementair is met het voorstel tot herziening;

Overwegende dat in de andere richtingen de kenmerken van het grondgebied weinig compatibel zijn met een eventuele uitbreiding van de omtrek van een gebied van gemeentelijk belang waarvan de criteria bepaald worden in artikel D.II.45, § 5 van het Waalse Wetboek van Ruimtelijke Ontwikkeling;

Voorontwerpvoorstel op schaal 1/10.000e Overwegende dat een voorontwerpvoorstel bij het basisdossier is gevoegd;

Opneming van bijkomende voorschriften in het gewestplan Overwegende dat het aanvraagdossier niet voorziet in de opneming van een bijkomend voorschrift in de zin van artikel D.II.21, § 3 van het Waalse Wetboek van Ruimtelijke Ontwikkeling;

Beslissingsvoorstel Overwegende dat artikel D.II.35 van het Waalse Wetboek van Ruimtelijke Ontwikkeling het volgende duidelijk maakt: "Gebieden van gemeentelijk belang zijn bedoeld om zonder onderscheid verblijven, ambachtelijke activiteiten, dienstverlening, distributie, onderzoek of kleine industrie, socioculturele inrichtingen, economische activiteiten, bouwwerken en openbare nutsvoorzieningen en gemeenschapsvoorzieningen en toeristische of recreatieve accommodatie te ontvangen. Die gebieden moeten ook voorzien in openbaar groen en in een wegennet voor zachte mobiliteit. De bestaande activiteiten [...] kunnen er behouden blijven en verder ontwikkeld worden.";

Overwegende dat het gebied van gemeentelijk belang kan zorgen voor de ontwikkeling van een polyvalente wijk die gekenmerkt wordt door functionele en sociale gemengdheid, door openbaar groen en een wegennet voor zachte mobiliteit, waarbij diens structuur verduidelijkt kan worden via het bodembestemmingsplan door hierin de bestemming per gebied en, voor de woongebieden, de aanbevolen dichtheid vast te leggen;

Overwegende dat uit de analyse van de aanvraag, uit de adviezen van de instanties en uit de verzamelde opmerkingen blijkt dat het ontwerp tot herziening van de site van de papierfabrieken van Intermills ten volle bijdraagt aan een algemene strategie tot dynamisering van het grondgebied van Terhulpen; dat het ontwerp gerechtvaardigd is vanuit sociaal, economisch en ecologisch oogpunt;

Overwegende dat de gemeente Terhulpen, met name via haar gemeentelijke ontwikkelingsplan, de nadruk legt op het potentieel van de site om te beantwoorden aan de gemeentelijke doelstelling om de bestaande centrumfunctie te versterken, om de functionele gemengdheid en een kwaliteitsvolle leefomgeving te ontwikkelen, om gepaste openbare ruimten en gemeenschapsuitrustingen aan te leggen, om het woongebied te verdichten en een verkeersnet te garanderen voor alle gebruikers; dat de site een verbinding zal verzekeren tussen het stadscentrum en het station via een netwerk van actieve vervoerswijzen; dat het multimodale karakter van de mobiliteit voor toegang tot de site eveneens bevestigd is;

Overwegende dat de huidige bestemming van de site niet overeenstemt met diens potentieel tot ontwikkeling en dynamisering van de gemeentekern; dat de site, voor een groot deel braakliggend industrieterrein, momenteel verouderd is en niet voldoet aan de plaatselijke behoeften inzake ruimtelijke ordening; dat de site momenteel ondergewaardeerd wordt gelet op diens strategische ligging en diens grote potentieel om een verbinding voor zachte mobiliteit te vormen tussen het centrum en het station van de gemeente, en eveneens tussen Terhulpen en Genval;

Overwegende dat uit het bodembestemmingsplan gevoegd bij de aanvraag van de gemeente Terhulpen blijkt dat de ontwikkeling van de site beoogd door de gemeentelijke overheden wel degelijk zal bijdragen tot de ontwikkeling van het potentieel van de site op het grondgebied van Terhulpen; dat de opties die zij beoogt uit te voeren grotendeels geïnspireerd zijn op de beginselen van artikel D.II.45, § 5, lid 1 van het Waalse Wetboek van Ruimtelijke Ontwikkeling in termen van verdichting, hernieuwing, functionele en sociale gemengdheid en verbetering van het leefkader;

Overwegende dat, ondanks de lopende herziening van het gemeentelijke ontwikkelingsplan, deze herziening een antwoord wil bieden op de uitdagingen en de behoeften die door de gemeente geuit worden; dat in voorkomend geval de bijwerking van het gemeentelijke ontwikkelingsplan rekening zal moeten houden met deze herziening van het gewestplan en niet omgekeerd;

Overwegende dat de opneming van een gebied van gemeentelijk belang derhalve gerechtvaardigd wordt op basis van de geïdentificeerde behoeften; dat diens locatie beantwoordt aan het voorschrift van een zuinig bodembeheer;

Overwegende dat de grenzen van het gebied van gemeentelijk belang evenwel aangepast moeten worden ten opzichte van de aanvraag op basis van de vastgestelde feitelijke en rechtstoestand en de uitgebrachte adviezen;

Overwegende dat de aanvraag voor het noordelijke gedeelte langs de gewestweg N253 of de Rue François Dubois voorziet in de opneming van een strook gebied van gemeentelijk belang op de terreinen die in het huidige gewestplan zijn opgenomen als groengebied;

Overwegende dat dit groengebied in het noordelijke gedeelte van de omtrek van deze aanvraag volgens het advies van de SPW Agriculture, Ressources naturelles et Environnement van belang is voor de ontwikkeling van een ecologisch doorgangsgebied tussen de beheerseenheden 1 en 8 van het aangrenzende Natura 2000-gebied;

Overwegende dat de opneming van dit bebouwingsgebied ten koste van de niet-bebouwingsgebieden in het huidige gewestplan niet beantwoordt aan het voorschrift van artikel D.II.45, § 2 van het Waalse Wetboek van Ruimtelijke Ontwikkeling, dat stelt dat deze niet de vorm mag aannemen van een lintbebouwing langs de weg; dat de vorm, de diepte, de lengte en de verhouding tussen beide dimensies van dit deel van het gebied van gemeentelijk belang zoals gevraagd enkel de aanleg mogelijk maakt van één bouwlint langs de Rue François Dubois, zonder dat er sprake is van een stedenbouwkundige compositie die rondom een nieuw wegennet tot stand komt;

Overwegende dat dit deel van de omtrek beter groengebied blijft ondanks de aanwezigheid van een vroegere toegangsweg tot de site en van parkeerplaatsen;

Overwegende dat het noordoostelijke deel van het gebied van gemeentelijk belang, ten noorden van de Argentine, deel uitmaakt van interessante beboste ruimten in rechtstreeks contact met het aangrenzende Natura 2000-gebied; dat het bodembestemmingsplan gevoegd aan het basisdossier hier een gebied voorziet dat voorbehouden is voor `groene ruimte';

Overwegende dat er vastgesteld moet worden dat de ruimtelijke ordening van dit gebied zoals opgenomen in het bestemmingsplan overeenkomt met de definitie van groengebied in het gewestplan bepaald in artikel D.II.38 van het Waalse Wetboek van Ruimtelijke Ontwikkeling; dat deze vaststelling vermeld wordt in het advies van de gemachtigde ambtenaar;

Overwegende dat het genoemde gebied duidelijk bestemd is voor de aanleg van een groene overgang tussen het Natura 2000-gebied en de bebouwde en onbebouwde weefsels; dat dit gebied het begrip openbaar zoals bedoeld in lid 2 van artikel D.II.35 van het Waalse Wetboek van Ruimtelijke Ontwikkeling niet lijkt te integreren;

Overwegende dat het derhalve opportuun lijkt om deze ruimten op te nemen als groengebied in het gewestplan; dat dit alternatief gesteund wordt in het advies van de SPW Agriculture, Ressources naturelles et Environnement;

Overwegende dat de aanvraag erin voorziet om de strook grond, ten noorden van de Argentine en gelegen binnen het Natura 2000-gebied, opgenomen als industriële bedrijfsruimte in het huidige gewestplan op te nemen als groengebied in de zin van artikel D.II.38 van het Waalse Wetboek van Ruimtelijke Ontwikkeling;

Overwegende dat het deel van de herzieningsomtrek gelegen binnen het Natura 2000-gebied geen enkel verstedelijkingspotentieel heeft gelet op diens bijdrage aan de continuïteit van het ecologische netwerk binnen de vallei van de Argentine en op de fysische en technische beperkingen; dat diens opneming als niet-bebouwingsgebied gegrond blijkt;

Overwegende dat de beleidsgroep `Leefmilieu' in haar advies voorstelt om het deel van de herzieningsomtrek gelegen binnen het Natura 2000-gebied op te nemen als natuurgebied; dat dit gebied beheerseenheden BE1 - Aquatische milieus, BE2 - Prioritaire open milieus en BE7 - Prioritaire alluviale bossen omvat; dat de opneming als natuurgebied, terwijl aanvankelijk een opneming als groengebied voorgesteld werd, gerechtvaardigd is gelet op de aanwezigheid van deze beheerseenheden binnen het Natura 2000-gebied;

Overwegende dat het immers opportuun lijkt om deze gebieden op te nemen als natuurgebied in het gewestplan in de zin van artikel D.II.39 van het Waalse Wetboek van Ruimtelijke Ontwikkeling;

Overwegende dat de grenzen van de op te nemen gebieden in het gewestplan bepaald moeten worden in verhouding tot de vaste elementen die gemakkelijk te herkennen zijn om in de toekomst niet betwist te kunnen worden; dat de geplande grenzen van het gebied van gemeentelijk belang, van het groengebied en van het natuurgebied, zoals voorgesteld, grotendeels voldoen aan deze eis; dat het evenwel nodig is om enkele kleine aanpassingen door te voeren;

Overwegende dat de grenzen van het gebied van gemeentelijk belang dat in het huidige gewestplan is opgenomen als industriële bedrijfsruimte en woongebied, voor een totale oppervlakte van 9,94 ha, overeenstemmen met: - in het noorden: de grens met het groengebied opgenomen in het huidige gewestplan; - in het noordoosten: de grens van het Natura 2000-gebied BE31002; - in het oosten en het zuidoosten: de gemeentegrens van Terhulpen en Rixensart; - in het zuiden: de Rue du Cerf; - in het zuidwesten: de Rue de la Procession; - in het westen: de Place Camille Lemonnier; - in het noordwesten: de grens van de industriële bedrijfsruimte opgenomen in het huidige gewestplan gelegen naast de N253;

Overwegende dat het groengebied dat in het huidige gewestplan is opgenomen als industriële bedrijfsruimte een oppervlakte heeft van 0,50 ha; dat de grenzen hiervan bepaald worden door: - in het noorden: de grens met het groengebied opgenomen in het huidige gewestplan; - in het oosten: de grens van het Natura 2000-gebied BE31002; - in het zuiden: de waterloop Argentine;

Overwegende dat de grenzen van het natuurgebied opgenomen als industriële bedrijfsruimte in het huidige gewestplan, met een oppervlakte van 2,99 ha, bepaald worden door: - in het noorden: de grens met het groengebied opgenomen in het huidige gewestplan; - in het oosten: de grens van het onbestemde gebied opgenomen in het huidige gewestplan dat overeenstemt met de site van spoorlijn 161; - in het zuiden: de gemeentegrens tussen Terhulpen en Rixensart en, de Argentine daar waar de administratieve grens zich ten zuiden van deze waterloop bevindt; - in het westen: de grens van het Natura 2000-gebied BE31002;

Overwegende dat voor de omtrek bedoeld voor de opneming van het gebied van gemeentelijk belang, liggend binnen de herin te richten site SAR/WJP3 `Intermills' dat een derde van de oppervlakte voorbehoudt aan diensten, een wijziging of afschaffing van de herin te richten site nodig is gelet op de huidige behoeften van de gemeente Terhulpen en aangezien de elementen die de erkenning van deze herin te richten site destijds rechtvaardigden verouderd zullen zijn; dat de inrichtingen voorzien door het bodembestemmingsplan zonder juridisch verzet verwezenlijkt moeten worden; dat bij deze herziening de opneming van een gebied van gemeentelijk belang evenwel niet verenigbaar is met de aanwezigheid van deze herin te richten site; dat de wijziging of opheffing van de genoemde herin te richten site uitgevoerd zal moeten worden volgens een afzonderlijke herzieningsprocedure van het gewestplan en in het verlengde van de opneming van het gebied van gemeentelijk belang;

Overwegende dat de op- en aanmerkingen of de adviezen over de uitvoering van het ontwerpplan in deze fase als zijnde zonder voorwerp beschouwd worden;

Verantwoording van de overeenstemming van de gekozen omtrek met artikel D.II.45 van het Waalse Wetboek van Ruimtelijke Ontwikkeling Overwegende dat het nieuwe gebied van gemeentelijk belang is opgenomen volgend op een bebouwingsgebied in het huidige gewestplan; dat de paragrafen 1 tot en met 4 van artikel D.II.45 van het Waalse Wetboek van Ruimtelijke Ontwikkeling bijgevolg niet van toepassing zijn;

Overwegende dat uit het basisdossier blijkt dat de opneming van het gebied van gemeentelijk belang door zijn centrale ligging bijdraagt tot de dynamisering van het grondgebied van Terhulpen; dat deze opneming tot doel heeft het potentieel als centrumfunctie van het betrokken gebied te vergroten via de doelstellingen die worden nagestreefd;

Overwegende dat deze herziening op de site met de voormalige papierfabrieken van Terhulpen en haar omgeving onmiskenbaar een potentieel als centrumfunctie heeft, gekenmerkt door een concentratie van woningen en een vlotte toegang tot uitrustingen en diensten; dat de huidige dichtheid ten westen van de omtrek 33 wooneenheden per hectare voor de hele Rue François Dubois bedraagt; dat alle in het centrum van de gemeente aanwezige gemeenschapsfuncties en diensten ten behoeve van de bevolking in minder dan 15 minuten stappen te bereiken zijn;

Overwegende dat deze herziening van het gewestplan gericht is op een gebied waarvan het potentieel als centrumfunctie versterkt moet worden door een geschikte verdichting;

Overwegende dat het potentieel als centrumfunctie van de site eveneens versterkt moet worden door hernieuwing, door functionele en sociale gemengdheid en door een verbetering van het leefkader; dat het ontwerp grotendeels betrekking heeft op de sanering en de herinrichting van een herin te richten site; dat het ook voorziet in een gediversifieerd woonaanbod om de sociale en intergenerationele gemengdheid te versterken, terwijl een groot deel van de ruimte wordt voorbehouden aan andere functies van de tertiaire sector; dat de sociale gemengdheid nog meer versterkt wordt door de ontwikkeling van diensten en de inrichting van ontmoetingsruimten en groene ruimten met een sociale functie; dat deze laatsten, die rekening houden met de landschappelijke omgeving van de site, samen met de aanleg van een nieuw toegankelijk gebied uitgerust met een netwerk voor actieve vervoerswijzen, sterk bijdragen tot een verbetering van het leefkader;

Overwegende dat verschillende strategische documenten uitgewerkt op gemeentelijk niveau in dit opzicht getuigen van de bevoorrechte situatie van de site met de papierfabrieken binnen de gemeente Terhulpen;

Overwegende dat het ontwerp tot opneming van het gebied van gemeentelijk belang derhalve voldoet aan de voorwaarden zoals vastgelegd in artikel D.II.45, § 5, lid 1 van het Waalse Wetboek van Ruimtelijke Ontwikkeling;

Verantwoording van de geplande herziening van het gewestplan ten opzichte van artikel D.I.1 van het Waalse Wetboek van Ruimtelijke Ontwikkeling en van de noodzaak tot herziening van het gewestplan Overwegende dat overeenkomstig artikel D.I.1, § 1 van het Waalse Wetboek van Ruimtelijke Ontwikkeling: "Het grondgebied van Wallonië behoort tot het gemeenschappelijk erfgoed van zijn inwoners. Het Wetboek van Ruimtelijke Ordening beoogt een duurzame en aantrekkelijke ruimtelijke ontwikkeling. Deze ontwikkeling komt tegemoet aan en speelt op een evenwichtige manier in op de behoeften van de gemeenschap op sociaal, economisch, demografisch vlak, op vlak van energie, erfgoed, leefmilieu en mobiliteit, rekening houdend, zonder discriminatie, met de ruimtelijke dynamiek en specificiteit, alsook met de sociale cohesie.";

Overwegende dat de geplande herziening de tendens van bevolkingsafname in de gemeente Terhulpen wil omkeren; dat zij in die zin een antwoord biedt op de demografische en sociale behoeften door de gemeente via de ontwikkeling van wooneenheden en diensten aantrekkelijker te maken voor jonge gezinnen en haar grondgebied tegelijk aan te passen aan de vergrijzende bevolking; dat de behoeften inzake huisvesting van de bovengenoemde categorieën slechts gedeeltelijk worden vervuld door de lopende productie en projecten; dat het aanbieden van een gemengd, evenwichtig en voor middeninkomens toegankelijk woonaanbod een grote uitdaging is;

Overwegende dat het ontwerp tot herziening ook wil bijdragen aan de sociale behoeften in termen van een versterking van de sociale cohesie door het ontwikkelen van ontmoetingsplaatsen, met name kwalitatieve openbare ruimten, polyvalente ruimten en kwaliteitsvol groen; dat dit een kans biedt voor de infrastructurele ontwikkeling van een nieuw rust(- en verzorgings)huis als antwoord op de groeiende behoefte aan diensten voor ouderen binnen de gemeente; dat eveneens kan worden overwogen om tegemoet te komen aan de behoefte om de totale capaciteit van de kinderopvang- en schoolvoorzieningen te vergroten;

Overwegende dat er geen bewezen behoefte bestaat aan ruimten voorbehouden aan industriële activiteiten of aan nieuwe grote ruimten die specifiek bestemd zijn voor economische activiteiten; dat de ontwikkeling het gevolg is van een dynamiek van zeer kleine ondernemingen en zelfstandigen in de sector van handel of dienstverlening, wat past binnen de logica van functionele gemengdheid die inherent is aan het gebied van gemeentelijk belang; dat het ontwikkelen van de centrumfunctie van de site met de papierfabrieken impliceert dat commerciële of dienstverlenende functies langs de Rue François Dubois worden aangemoedigd om de levendigheid langs deze verbindingsweg tussen het centrum van Terhulpen en het station te versterken; dat een gemengd project op de site de waargenomen daling van het aantal banen in de commerciële sector een halt kan toeroepen door het aantal klanten te vergroten en nieuwe commerciële eenheden te ontwikkelen; dat aan de noodzakelijke ondersteuning van de ontwikkeling van kleine dienstverlenende bedrijven op de site reeds is voldaan in de eerste uitvoeringsfase, en dit door de renovatie van het historische gebouw van de papierfabrieken;

Overwegende dat de gemeente Terhulpen op het gebied van mobiliteit reeds een aanzienlijke stroom van woon-werk- en woon-schoolverplaatsingen kent, voornamelijk per auto en van of naar locaties buiten het grondgebied; dat deze stroom waarschijnlijk nog zal toenemen als gevolg van de extra pendelbewegingen die door de ontwikkeling van de site gegenereerd zullen worden; dat de aanvraag tot herziening dan ook tegemoet wil komen aan de noodzaak om verschillende, complementaire vervoerswijzen te voorzien om zo het modale aandeel van verplaatsingen met de wagen te reduceren; dat dit aandeel aanzienlijk moet worden verkleind door de ontwikkeling van een gemengde en centrale wijk in de buurt van het toekomstige GEN-station, van scholen, handelszaken en infrastructuur voor sport en recreatie;

Overwegende dat de herzieningsomtrek niet a priori bestemd is om aan specifieke energiebehoeften te voldoen; dat een vermindering van het modale aandeel van de wagen niettemin kan bijdragen tot een verlaging van het energieverbruik en de uitstoot van broeikasgassen; dat de bouw van nieuwe gebouwen die voldoen aan de strengste normen en de centrale ligging van de site eveneens zullen bijdragen tot een lager energieverbruik en een verminderde uitstoot van broeikasgassen;

Overwegende dat de stedenbouwkundige compositie van het ontwerp het mogelijk maakt tegemoet te komen aan de behoeften op het vlak van leefmilieu, met name door de inrichting van openbaar groen en een netwerk voor actieve vervoerswijzen, door de versterking van het ecologische netwerk en het beheer van regenwater;

Overwegende dat de renovatie en het hergebruik van de historische gebouwen van de voormalige papierfabrieken, alsook de valorisering van het uitzicht op de geklasseerde Grand Etang-site, die opgenomen is in het onderliggende ontwerp bij de aanvraag tot herziening, aan een behoefte op het gebied van erfgoed beantwoorden;

Overwegende dat de herziening een aantrekkelijke ontwikkeling van het gebied verzekert door een verlaten braakliggend terrein in het hart van de gemeente te revitaliseren;

Overwegende dat het ontwerp tot herziening rekening houdt met de ruimtelijke dynamiek en specificiteit van de gemeente Terhulpen in termen van voorgestelde bestemmingen en stedenbouwkundige opties;

Overeenstemming van de geplande herziening van het gewestplan met het ruimtelijk ontwikkelingsplan Overwegende dat de gemeente Terhulpen binnen het ruimtelijk ontwikkelingsplan is opgenomen in het supragewestelijk samenwerkingsgebied Brussel; dat de gemeente ook wordt doorkruist door de Eurocorridor Brussel-Luxemburg; dat het ontwerp tot herziening past binnen de dynamiek van deze Eurocorridor;

Overwegende dat de herziening bijdraagt tot de verwezenlijking van meerdere opties van de acht doelstellingen van het ruimtelijk ontwikkelingsplan;

Overwegende dat de aanvraag bijdraagt tot de verwezenlijking van doelstelling `I. Het Waalse grondgebied structureren' van het ruimtelijk ontwikkelingsplan door mee de stedelijke verspreiding tegen te gaan, door terreinen die momenteel verlaten zijn te hergebruiken en door de natuurlijke hulpbronnen van de bodem en ondergrond te beschermen;

Overwegende dat, gezien de ligging van de gemeente Terhulpen binnen het Brusselse voorstedelijk gebied en versterkt door de aanwezigheid van een toekomstig GEN-station en de nabijheid van het Vlaamse Gewest, de herziening van de site met de papierfabrieken bijdraagt tot doelstelling `II. De supragewestelijke dimensie integreren in de ruimtelijke ontwikkeling van Wallonië';

Overwegende dat de aanvraag tot herziening bijdraagt tot doelstelling `IV. Voorzien in de primordiale behoeften', met name op het gebied van huisvesting, uitrustingen en diensten voor jonge gezinnen en ouderen alsook op het gebied van handelszaken;

Overwegende dat het ontwerp tot herziening bijdraagt aan doelstelling `VI. De bereikbaarheid van het Waalse grondgebied verbeteren en de mobiliteit beheren' dankzij de centrale ligging ten opzichte van de infrastructuren en diensten van de gemeente, waardoor het aanzienlijke multimodale potentieel optimaal benut kan worden;

Overwegende dat de geplande bestemmingen, zowel op het bodembestemmingsplan als in het gewestplan, erop gericht zijn om te voldoen aan doelstelling `VII. Het erfgoed valoriseren en de hulpbronnen beschermen', zowel in termen van gebouwd erfgoed als in termen van landschappelijk en natuurlijk erfgoed;

Effectenbeoordeling van het ontwerpplan Overwegende dat het aldus opgemaakte ontwerpplan niet te verwaarlozen effecten op het leefmilieu kan hebben in het licht van de kenmerken van het gewestplan en van de gebieden die gevolgen kunnen ondervinden;

Overwegende dat, in overeenstemming met artikel D.VIII.33, § 1 van het Waalse Wetboek van Ruimtelijke Ontwikkeling, het ontwerp tot herziening van het gewestplan bijgevolg het voorwerp zal uitmaken van een milieueffectenrapport;

Overwegende dat, in overeenstemming met artikel D.VIII.33, § 2 van het Waalse Wetboek van Ruimtelijke Ontwikkeling, de in het milieueffectenrapport opgenomen informatie bepaald moet worden;

Overwegende dat artikel D.VIII.33, § 3 van het Waalse Wetboek van Ruimtelijke Ontwikkeling de minimale inhoud van het milieueffectenrapport vastlegt; dat de omvang en nauwkeurigheid van de te verstrekken informatie op zulke manier bepaald moeten worden dat ze rekening houden met de specificiteiten van het ontwerpplan;

Overwegende dat de inhoud van het milieueffectenrapport moet worden aangenomen op basis van de ontwerpinhoud die als bijlage gevoegd is bij dit besluit en van de raadplegingen die worden bedoeld in artikel D.VIII.33, § 4 van het Waalse Wetboek van Ruimtelijke Ontwikkeling; dat het ook de opmerkingen van het publiek en andere instanties in het kader van de voorafgaande informatievergadering voor het publiek in detail zal onderzoeken, voor zover die binnen het kader van de herziening van het gewestplan en het daaraan verbonden bodembestemmingsplan vallen; dat hiermee niet wordt verwezen naar elementen die strikt genomen binnen het uitvoeringskader van de site vallen, met inbegrip van de bijbehorende vergunningen;

Overwegende dat het milieueffectenrapport de impact van de opneming van de bestanddelen van het ontwerpplan in het gewestplan Waver-Geldenaken-Perwijs zal analyseren; dat geen enkel bestanddeel van het ontwerpplan vrijgesteld is van deze analyse;

Overwegende dat het milieueffectenrapport zijn beoordeling moet baseren op de meest recente informatie, documenten, studies en wetgeving; dat het in dat opzicht met name belangrijk zal zijn om de recentste gegevens inzake overstromingsrisico's en de effecten ervan op de herziening in acht te nemen;

Overwegende dat het milieueffectenrapport een algemene hydrologische beoordeling van het gebied zal bevatten (aanwezigheid van waterlopen, overstromingsgevaar, ondoorlatend maken van de grond en diens risico's in verband met toekomstige inrichtingen en geplande dichtheden); dat in dit verband met name rekening zal worden gehouden met de adviezen van de SPW Agriculture, Ressources naturelles et Environnement en de gemachtigde ambtenaar, voor zover deze binnen het kader van deze herziening van het gewestplan en het ermee verbonden bodembestemmingsplan vallen;

Overwegende dat het rapport de mogelijkheden zal bestuderen voor het beheer van afvalwater dat wordt gegenereerd door het ontwerp van het gebied van gemeentelijk belang, in termen van aansluiting op het bestaande net voor de afvoer en behandeling van regenwater; dat het ook oplossingen voor regenwaterbeheer zal analyseren, rekening houdend met het beschermd waterwinningsgebied waartoe de site behoort;

Overwegende dat de auteur van de studie erover zal waken om de toegangen tot de site in het algemeen te onderzoeken en, in het bijzonder, die naar het oosten en de gemeente Rixensart; dat hij met name de impact van de potentiële verkeersstromen ten gevolge van het ontwerp en de toekomstige verbindingsweg op de naburige wegen zal bestuderen;

Overwegende dat het milieueffectenrapport rekening zal houden met de verschillende stedenbouwkundige beperkingen van de site, waaronder de aanwezigheid van gasleidingen;

Overwegende dat het rapport in detail zal onderzoeken of het relevant is een natuurgebied op te nemen binnen het deel van de herzieningsomtrek dat in het Natura 2000-gebied gelegen is, of het relevant is de `groene ruimte' die aanvankelijk in de aanvraag was voorzien als groengebied op te nemen in het bodembestemmingsplan, en of het noodzakelijk is het groengebied ten noordwesten van de omtrek langs de Rue François Dubois te behouden;

Overwegende dat de auteur van de studie ervoor zal zorgen dat het bodembestemmingsplan beantwoordt aan de doelstellingen en uitdagingen van het ontwerp en aan de behoeften van de gemeente, en dat ze alle elementen bevat waarnaar wordt verwezen in het tweede lid van artikel D.II.44 van het Waalse Wetboek van Ruimtelijke Ontwikkeling;

Overwegende dat bijzondere aandacht moet worden besteed aan de rechtvaardiging en relevantie van de inrichtingen en woondichtheden die voor de site gepland zijn;

Overwegende dat het rapport zal beoordelen of het eventueel noodzakelijk is om delen van leidraden, plannen of schema's in te trekken, met name indien zij in strijd zijn met het bodembestemmingsplan, en, in voorkomend geval, wat de mogelijke effecten van deze intrekkingen zouden zijn; dat het ontwerp van het gebied van gemeentelijk belang in het bijzonder zal worden geanalyseerd in het licht van het gemeentelijk ontwikkelingsplan dat momenteel wordt herzien, alsook in het kader van de bestaande herin te richten site;

Overwegende dat het rapport de mogelijke impact van het ontwerp zal onderzoeken, met name die van het wegennet en de bebouwing op het leefmilieu, de biologische kwaliteit, de biodiversiteit en de functie als ecologisch doorgangsgebied van de site en haar omgeving; dat een inventaris zal worden opgemaakt van de fauna en flora die op de site en in haar omgeving aanwezig zijn, met inbegrip van habitats en soorten van communautair belang, invasieve soorten en opmerkelijke bomen, struiken en hagen; dat een volledige identificatie zal worden uitgevoerd van de verschillende elementen van het ecologische netwerk dat in het gebied aanwezig is;

Overwegende dat het milieueffectenrapport maatregelen moet voorstellen om het ecologische doorgangsgebied dat over de site loopt te garanderen en om de impact op het natuurlijke erfgoed, en met name op de soorten en habitats van het Natura 2000-gebied `BE31002', te verminderen en te compenseren; dat in dit opzicht, en in voorkomend geval, de beoordeling toepasselijk zal zijn in de zin van artikel 29, § 2 van de wet van 12 juli 1973Relevante gevonden documenten type wet prom. 12/07/1973 pub. 24/08/2010 numac 2010000473 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet op het natuurbehoud Duitse vertaling van de federale versie sluiten op het natuurbehoud; dat deze beoordeling, in zulk geval, zal beantwoorden aan de type-inhoud vastgesteld door de SPW Agriculture, Ressources naturelles et Environnement; dat indien deze beoordeling het bestaan aantoont van een risico op een aanzienlijk effect voor een beschermde soort, er bovendien nagegaan zal moeten worden of er kan worden voldaan aan de voorwaarden voor het toekennen van een vrijstelling in toepassing van de wet van 12 juli 1973Relevante gevonden documenten type wet prom. 12/07/1973 pub. 24/08/2010 numac 2010000473 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet op het natuurbehoud Duitse vertaling van de federale versie sluiten op het natuurbehoud;

Overwegende dat het niet passend is om binnen het kader van deze herziening over te gaan tot een gedetailleerde analyse, hoewel een potentiële verontreiniging van de bodem op de site onvermijdelijk in detail moet worden bestudeerd en in voorkomend geval moet worden overgegaan tot de noodzakelijke saneringen;

Overwegende dat het rapport de fasering van de uitvoering van de site zal bestuderen;

Overwegende dat het rapport de impact en effecten van het ontwerp op de activiteiten in de nabijheid van de site, op de buurt enz. zal bestuderen rekening houdend met de andere projecten in de omgeving;

Overwegende dat het rapport de alternatieve bestemmingen zal onderzoeken, meer in het bijzonder gebaseerd op de bestanddelen van de aanvraag, en dat het eveneens zal analyseren of het relevant is een woongebied op te nemen volgend op een gebied van gemeentelijk belang;

Overwegende dat het rapport alternatieve locaties zal bestuderen, binnen of buiten het gemeentelijke grondgebied, waarbij op elk moment rekening wordt gehouden met de voorziening in de lokale behoeften;

Overwegende dat het rapport alternatieve afbakeningen van de omtrek van het ontwerp zal bestuderen, zich daarbij beperkend tot het gemeentelijke grondgebied;

Overwegende dat het in het kader van deze herziening niet aangewezen is om een grotere denkoefening op territoriaal niveau te overwegen; dat deze rol is voorbehouden aan andere instrumenten voor ruimtelijke ordening;

Overwegende dat de studie zal nagaan of het noodzakelijk is om een onteigeningsplan op te stellen;

Overwegende dat de auteur van de studie een SWOT-analyse van het ontwerp en de bestemmingen zal voorstellen;

Conclusie Overwegende dat het om de hierboven vermelde redenen noodzakelijk is een besluit te nemen over de herziening van het gewestplan Waver-Geldenaken-Perwijs, het ontwerpplan aan te nemen en ook opdracht te geven tot het opstellen van een milieueffectenrapport van het ontwerpplan en het bijbehorende bodembestemmingsplan;

Overwegende dat de ontwerpinhoud van het milieueffectenrapport dat als bijlage gevoegd is bij dit besluit de draagwijdte van artikel D.VIII.33, § 2 van het Wetboek verduidelijkt door de omvang en nauwkeurigheid te bepalen van de informatie die het moet bevatten met betrekking tot de specificiteiten van het ontwerpplan en van het bodembestemmingsplan gevoegd bij de aanvraag van de gemeente Terhulpen;

Overwegende dat, in het licht van de uitgebrachte adviezen, behalve de beleidsgroepen `Ruimtelijke Ordening' en `Leefmilieu' ook de SPW Agriculture, Ressources naturelles et Environnement en de diensten van de gemachtigde ambtenaar moeten worden geraadpleegd over de ontwerpinhoud van het milieueffectenrapport, zoals bepaald in artikel D.VIII.33, § 4, lid 1 van het Waalse Wetboek van Ruimtelijke Ontwikkeling, Besluit :

Artikel 1.Het gewestplan Waver-Geldenaken-Perwijs (bladen 31/8 en 39/4) moet worden herzien voor het grondgebied van de gemeente Terhulpen.

Art. 2.Het ontwerp tot herziening van het gewestplan Waver-Geldenaken-Perwijs met betrekking tot de opneming van een gebied van gemeentelijk belang, een groengebied en een natuurgebied op het grondgebied van de gemeente Terhulpen wordt aangenomen overeenkomstig bijgevoegd plan.

Art. 3.Het ontwerpplan en het bijbehorende bodembestemmingsplan moeten worden voorgelegd voor een milieueffectenbeoordeling en de bijgevoegde ontwerpinhoud van het milieueffectenrapport moet worden aangenomen.

Art. 4.De SPW Territoire, Logement, Patrimoine, Energie is belast met de uitvoering van dit besluit en met de voorlegging ter advies aan de beleidsgroepen `Ruimtelijke Ordening' en `Leefmilieu', maar ook aan de SPW Agriculture, Ressources naturelles et Environnement en aan de gemachtigde ambtenaar van de SPW Territoire, Logement, Patrimoine, Energie van Waals-Brabant.

Namen, 30 april 2024.

W. BORSUS


Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld


Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld


Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld


Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld


Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld


Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld


Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld


Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld


Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld


Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld


Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld


Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld


Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld


Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld


Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld


Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld


Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld


Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld


Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld


Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld


Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld .


^