Etaamb.openjustice.be
Ministerieel Besluit van 29 mei 2013
gepubliceerd op 31 oktober 2013

Ministerieel besluit betreffende het Huishoudelijk Reglement van de Hoge Raad voor Preventie en Bescherming op het werk

bron
federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg
numac
2012012016
pub.
31/10/2013
prom.
29/05/2013
ELI
eli/besluit/2013/05/29/2012012016/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

FEDERALE OVERHEIDSDIENST WERKGELEGENHEID, ARBEID EN SOCIAAL OVERLEG


29 MEI 2013. - Ministerieel besluit betreffende het Huishoudelijk Reglement van de Hoge Raad voor Preventie en Bescherming op het werk


De Minister van Werk, Gelet op de wet van 4 augustus 1996Relevante gevonden documenten type wet prom. 04/08/1996 pub. 08/06/2005 numac 2005015073 bron federale overheidsdienst buitenlandse zaken, buitenlandse handel en ontwikkelingssamenwerking Wet houdende instemming met de Overeenkomst tussen het Koninkrijk België en de Republiek Gabon tot het vermijden van dubbele belasting en tot het voorkomen van het ontgaan van belasting inzake belastingen naar het inkomen en naar het vermogen, ondertekend te Brussel op 14 januari 1993 type wet prom. 04/08/1996 pub. 24/07/1997 numac 1996015142 bron ministerie van buitenlandse zaken, buitenlandse handel en ontwikkelingssamenwerking Wet houdende goedkeuring van de Overeenkomst tussen het Koninkrijk België en de Arabische Republiek Egypte tot het vermijden van dubbele belasting en het voorkomen van het ontgaan van belasting inzake belastingen naar het inkomen, ondertekend te Kaïro op 3 januari 1991 type wet prom. 04/08/1996 pub. 21/10/1999 numac 1999015088 bron ministerie van buitenlandse zaken, buitenlandse handel en internationale samenwerking Wet houdende instemming met het Protocol tussen de regering van het Koninkrijk België en de regering van de Franse Republiek betreffende het kraamgeld, ondertekend te Brussel op 26 april 1993 sluiten betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk, de artikelen 44 en 47;

Gelet op het koninklijk besluit van 27 oktober 2006Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 27/10/2006 pub. 21/11/2006 numac 2006202942 bron federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg Koninklijk besluit betreffende de Hoge Raad voor Preventie en Bescherming op het werk sluiten betreffende de Hoge Raad voor Preventie en Bescherming op het werk, artikel 16;

Overwegende dat de Hoge Raad voor Preventie en Bescherming op het werk zijn huishoudelijk reglement heeft opgesteld op 16 december 2011, Besluit : Enig artikel. Het huishoudelijk reglement van de Hoge Raad voor Preventie en Bescherming op het werk, gevoegd in bijlage bij dit besluit, wordt goedgekeurd.

Brussel, 29 mei 2013.

Mevr. M. DE CONINCK

Bijlage bij het Ministerieel besluit van 29 mei 2013 betreffende het Huishoudelijk Reglement van de Hoge Raad voor Preventie en Bescherming op het werk Huishoudelijk Reglement (Hoge Raad PBW en organen met uitzondering van de Vaste Operationele Commissie) Huishoudelijk Reglement voor de Hoge Raad PBW en zijn organen Vooraf. - Definities Voor de toepassing van de bepalingen van het huishoudelijke reglement wordt verstaan onder : 1. de wet : de wet van 4 augustus 1996Relevante gevonden documenten type wet prom. 04/08/1996 pub. 08/06/2005 numac 2005015073 bron federale overheidsdienst buitenlandse zaken, buitenlandse handel en ontwikkelingssamenwerking Wet houdende instemming met de Overeenkomst tussen het Koninkrijk België en de Republiek Gabon tot het vermijden van dubbele belasting en tot het voorkomen van het ontgaan van belasting inzake belastingen naar het inkomen en naar het vermogen, ondertekend te Brussel op 14 januari 1993 type wet prom. 04/08/1996 pub. 24/07/1997 numac 1996015142 bron ministerie van buitenlandse zaken, buitenlandse handel en ontwikkelingssamenwerking Wet houdende goedkeuring van de Overeenkomst tussen het Koninkrijk België en de Arabische Republiek Egypte tot het vermijden van dubbele belasting en het voorkomen van het ontgaan van belasting inzake belastingen naar het inkomen, ondertekend te Kaïro op 3 januari 1991 type wet prom. 04/08/1996 pub. 21/10/1999 numac 1999015088 bron ministerie van buitenlandse zaken, buitenlandse handel en internationale samenwerking Wet houdende instemming met het Protocol tussen de regering van het Koninkrijk België en de regering van de Franse Republiek betreffende het kraamgeld, ondertekend te Brussel op 26 april 1993 sluiten betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk;2. het koninklijk besluit : het koninklijk besluit van 27 oktober 2006Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 27/10/2006 pub. 21/11/2006 numac 2006202942 bron federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg Koninklijk besluit betreffende de Hoge Raad voor Preventie en Bescherming op het werk sluiten betreffende de Hoge Raad voor Preventie en Bescherming op het werk;3. de Hoge Raad : de Hoge Raad voor Preventie en Bescherming op het werk;4. het Secretariaat : het Secretariaat van de Raad;5. de algemene directie : Algemene Directie Humanisering van de Arbeid. Toepassingsgebied Deze tekst omvat het huishoudelijk reglement van de Hoge Raad PBW en zijn organen behalve dat van de Vaste Operationele Commissie die krachtens artikel 35 van het koninklijk besluit een eigen huishoudelijk reglement heeft.

Dit huishoudelijk reglement bevat echter beschikkingen over de wijze van het samenstellen van een lijst van plaatsvervangers voor de Vaste Operationele Commissie.

HOOFDSTUK 1 Wanneer vergaderen de Hoge Raad en zijn organen ? Het Uitvoerend Bureau maakt een kalender van de data van de vergaderingen van de bijeenkomsten van de Plenaire Vergadering van de Hoge Raad en van het Uitvoerend Bureau voor het volgende werkjaar.

De Voorzitter kan na informatie aan de leden van het Uitvoerend Bureau beslissen een geplande vergadering af te gelasten omdat er geen agendapunten zijn of bijkomende vergaderingen inlassen wanneer dit nodig is.

De Hoge Raad en zijn organen kunnen niet geldig beraadslagen, tenzij uitdrukkelijk anders bepaald in een koninklijk besluit, indien niet minstens de helft van de werknemersvertegenwoordigers en niet minstens de helft van de werkgeversvertegenwoordigers aanwezig zijn of vertegenwoordigd worden door een plaatsvervangend lid.

HOOFDSTUK 2. - Redactie en verzending van uitnodigingen en andere documenten Uitnodigingen en bijhorende documenten worden minstens 10 kalenderdagen vóór de vergaderdatum verzonden of beschikbaar gesteld op de internetgemeenschap van het betrokken orgaan van de Hoge Raad.

Wanneer de datum van een vergadering vastgelegd wordt, worden de betrokkenen daarvan onverwijld ingelicht.

Van dit principe kan afgeweken worden na akkoord van het Uitvoerend Bureau.

Er wordt een verslag gemaakt van de bijeenkomsten van de Plenaire Vergadering van de Hoge Raad waarin duidelijk aangegeven wordt wat eventueel gemeenschappelijke standpunten zijn en waarin de verdeelde standpunten van werknemers- en werkgeversvertegenwoordigers aangegeven worden.

In dit verslag worden ook de opmerkingen van de buitengewone leden en van de permanente deskundigen opgenomen.

Het Secretariaat zorgt voor de nodige documenten en verslagen om de werking van het Uitvoerend Bureau te ondersteunen.

HOOFDSTUK 3. - Procedure voor de totstandkoming van een advies van de Hoge Raad Totstandkoming advies Een advies op vraag van de Minister(s) doorloopt het volgende traject voor het wordt uitgebracht aan de Minister : - De Hoge Raad ontvangt een adviesaanvraag; - de termijn waarbinnen het advies moet worden gegeven, begint te lopen de dag dat het Uitvoerend Bureau in vergadering er kennis van neemt; - het Uitvoerend Bureau beslist of een commissie ad hoc of werkgroep het advies gaat voorbereiden indien het dat nodig acht; - de werkzaamheden van deze commissie ad hoc of werkgroep leiden tot een voorontwerp van advies dat de opmerkingen van de sociale partners weergeeft; - de opmerkingen van de deskundigen worden opgenomen in het verslag van deze commissie ad hoc of werkgroep indien dat gemaakt wordt; - het Uitvoerend Bureau bespreekt het voorontwerp van advies en brengt zo nodig wijzigingen aan; - de tekst van het ontwerp van advies waarover het Uitvoerend Bureau het eens is, wordt dan naar de Hoge Raad gestuurd; - een advies kan steeds op elektronische wijze aan de goedkeuring van de Hoge Raad voorgelegd worden; - de Hoge Raad bespreekt het ontwerp van advies en brengt advies uit; - wanneer het advies mondeling werd gegeven, zal het in schriftelijke vorm bevestigd worden tijdens de eerstvolgende vergadering van de Hoge Raad; - het advies wordt naar de Minister gestuurd; - het advies wordt op de website van de FOD WASO geplaatst.

In geval van een advies op eigen initiatief wordt hetzelfde procedé gevolgd.

HOOFDSTUK 4. - De Voorzitter en de Ondervoorzitters 1. Om het goed verloop te bewerkstelligen kan de Voorzitter de gewone en buitengewone leden verzoeken om hun standpunt schriftelijk of elektronisch over te maken aan het Secretariaat van de Raad.2. Wanneer de Voorzitter afwezig is, worden de vergaderingen voorgezeten door de Ondervoorzitter met de hoogste graadanciënniteit. HOOFDSTUK 5. - De tijdelijke deskundigen Tijdelijke deskundigen kunnen uitgenodigd worden en mits akkoord van de leden van het Uitvoerend Bureau deelnemen aan de bijeenkomsten van het Uitvoerend Bureau, de Plenaire Vergadering van de Hoge Raad, thematische bijeenkomsten van het Uitvoerend Bureau en bijeenkomsten van de Commissies ad hoc.

De Hoge Raad kan krachtens artikel 11 van het koninklijk besluit een beroep doen op personen die gespecialiseerd zijn in of bijzonder bevoegd zijn voor het bestudeerde onderwerp, en die al dan niet behoren tot de vaste commissie van deskundigen bedoeld in artikel 19 van het koninklijk besluit.

HOOFDSTUK 6. - De Hoge Raad § 1. Werkingsregels 1. Buitengewone leden die verhinderd zijn een vergadering bij te wonen, kunnen geen vervanger aanduiden. Zij kunnen evenwel hun bemerkingen en voorstellen in verband met punten op de dagorde van de Hoge Raad vooraf aan de Voorzitter schriftelijk mededelen; 2. De Voorzitter nodigt de door de Hoge Raad of het Uitvoerend Bureau aangewezen tijdelijke deskundigen op de vergaderingen van de Raad uit, of nodigt hen uit om hem schriftelijk hun advies te willen verstrekken;3. De Voorzitter vertegenwoordigt de Hoge Raad bij de overheden en de private organisaties, vergezeld van een afvaardiging van de Raad, hetzij door deze aangeduid, hetzij door het Uitvoerend Bureau;4. Onverminderd de bepalingen betreffende de vorm van de adviezen en de verslagen van de vergaderingen van de Hoge Raad vastgesteld in artikel 42 van het koninklijk besluit, vermelden de verslagen de standpunten van de ambtenaren en de deskundigen. Adviezen geven duidelijk de gemeenschappelijke standpunten van de sociale partners weer en vermelden de inhoud van de verdeelde standpunten; 5. Indien geen geschreven opmerkingen binnen de 20 werkdagen, uitgezonderd in de maanden juli en augustus, na de verzending toekomen, wordt het verslag betreffende de bijeenkomsten van de Plenaire Vergadering als goedgekeurd beschouwd. HOOFDSTUK 7. - Het Uitvoerend Bureau en zijn relaties tot de commissies Werkingsregels.

Het Uitvoerend Bureau streeft naar consensus; indien dit onmogelijk is, wordt de beslissing genomen bij gewone meerderheid van de aanwezige leden na herstel van de pariteit tussen werknemers- en werkgeversvertegenwoordiging.

De Minister stelt het aantal mandaten van een vaste commissie vast, bepaalt op voorstel van het Uitvoerend Bureau de lijst van de verenigingen en instanties die uitgenodigd worden iemand af te vaardigen en benoemt de leden ervan op voorstel van het Uitvoerend Bureau.

Het Uitvoerend Bureau kan voor bepaalde aan een vaste commissie toevertrouwde mandaten, een vergaderritme vragen dat hoger is dan het ritme bepaald door de Minister bij de oprichting van een vaste commissie mits daartoe de redenen op te geven.

Het Uitvoerend Bureau richt een commissie ad hoc op wanneer ten minste de helft van de leden die de werkgevers vertegenwoordigen en ten minste de helft van de leden die de werknemers vertegenwoordigen, hierom verzoeken.

Bij deze gelegenheid bepaalt het Uitvoerend Bureau het mandaat van de commissie ad hoc, haar samenstelling overeenkomstig artikel 38 van het koninklijk besluit, de datum van haar eerste vergadering, alsook de datum waarop de commissie de werkzaamheden verbonden aan haar mandaat moet beëindigen, ongeacht het resultaat.

Indien een commissie ad hoc haar werkzaamheden niet vóór de voormelde datum beëindigt, deelt zij een verslag betreffende de stand van zaken aan het Uitvoerend Bureau mee.

HOOFDSTUK 8. - Regels voor het opmaken door het Uitvoerend Bureau van de lijst van plaatsvervangers van de leden van het Uitvoerend Bureau voor de Vaste Operationele Commissie en voor de Vaste Commissie Sensibilisatie en Communicatie De leden van het Uitvoerend Bureau delen schriftelijk de namen mee van de personen die hen ingeval van verhindering kunnen vervangen tijdens de bijeenkomsten van de Vaste Operationele Commissie en van de Vaste Commissie sensibilisatie en communicatie.

Deze personen zijn - Ofwel gewone of plaatsvervangende leden van de Hoge Raad die hun organisatie vertegenwoordigen - Ofwel leden van hun organisatie bijzonder bevoegd voor de materie waarvoor deze Vaste Commissies bevoegd zijn.

Het Secretariaat van de Hoge Raad stelt de lijsten samen van personen die geen lid zijn van de Hoge Raad en legt die ter bekrachtiging voor aan het Uitvoerend Bureau. Deze lijst wordt meegedeeld aan de Minister en gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad.

In geval van verhindering voor het bijwonen van de bijeenkomsten van de Vaste Commissie verwittigen de leden van het Uitvoerend Bureau deze personen, bezorgen hen de documenten betreffende deze bijeenkomsten en brengen het Secretariaat in kennis van de vervanging.

HOOFDSTUK 9. - De Vaste Commissie van Deskundigen Het Uitvoerend Bureau beslist onder welke voorwaarden en volgens welke nadere regels aan de Vaste Commissie van Deskundigen een onderzoek, een verslag of voorstellen worden gevraagd.

De verzoeken van de Minister aan deze VC Deskundigen worden overgemaakt aan het Secretariaat van de HRPBW. Het Secretariaat maakt deze verzoeken na mededeling aan het Uitvoerend Bureau over aan de Vaste Commissie van Deskundigen.

De onderzoeken, voorstellen en verslagen worden door de VCD overgemaakt aan het Secretariaat die deze mededeelt aan het Uitvoerend Bureau en aan de Minister.

HOOFDSTUK 10. - De bijeenkomsten van de Vaste Commissie Sensibilisatie en Communicatie.

De Vaste Commissie Sensibilisatie en Communicatie vergadert op uitnodiging van zijn Voorzitter.

De uitnodiging vermeldt de punten van de agenda. Zij wordt tenminste 15 dagen vóór de datum van de vergadering aan de leden toegezonden.

Deze termijn kan in dringende gevallen verkort worden.

Van elke zitting wordt door het Secretariaat een verslag opgemaakt en aan de leden van de Vaste Commissie toegezonden.

De notulen vermelden de adviezen en de voorstellen, hun motivering en de verklaringen, waarvan de opneming wordt gevraagd.

Indien geen geschreven opmerkingen binnen de 20 werkdagen, uitgezonderd de maanden juli en augustus, na de verzending toekomen, wordt het verslag betreffende de bijeenkomsten met toepassing van artikel 26, 1° en 2° van het koninklijk besluit als goedgekeurd beschouwd.

HOOFDSTUK 11. - De andere vaste commissies (bedoeld in artikel 36 van het besluit HRPBW) De huishoudelijke reglementen van de andere sectorale vaste commissies worden opgenomen in bijlage van dit huishoudelijk reglement.

HOOFDSTUK 12. - De commissies ad hoc 1. Vergaderritme De commissies ad hoc bepalen zelf hun vergaderritme, rekening houdend met de termijn gesteld door het Uitvoerend Bureau om hun werkzaamheden te beëindigen.2. Werkingsregels In commissies ad hoc wordt niet gestemd. De leden van de commissie ad hoc die worden uitgenodigd voor een commissie ad hoc kunnen, zo zij dit wensen, hun eventuele bemerkingen in verband met de ontvangen ontwerpen van reglementaire teksten schriftelijk aan de voorzitter van de commissie ad hoc meedelen.

Indien zij aan de werkzaamheden van de desbetreffende commissie willen deelnemen of een plaatsvervanger wensen aan te duiden, brengen zij het secretariaat hiervan voorafgaandelijk op de hoogte.

Indien een lid verhinderd is deel te nemen aan een vergadering van een commissie ad hoc, voorziet het in een plaatsvervanger, verstrekt hem of haar de nodige informatie en documenten, en brengt er het secretariaat van op de hoogte.

Na afloop van de werkzaamheden van een commissie ad hoc rapporteert de commissie ad hoc aan het Uitvoerend Bureau met het oog op de opstelling van een voorontwerp van advies.

HOOFDSTUK 13. - Het Secretariaat van de Hoge Raad PBW Het secretariaat is ermede belast : - aan de leden van de Hoge Raad en zijn organen, op eigen initiatief of op aanvraag, de inlichtingen en de stukken betreffende in overweging genomen voorstellen te verschaffen die nodig zijn voor het onderzoek van de voorgelegde problemen; - de adviezen, voorstellen en verslagen in de gepaste vorm op te stellen; - de archieven te bewaren.

In toepassing van het principe van de openbaarheid van bestuur, deelt het secretariaat een kopie van de adviezen van de Raad mee aan eenieder die hierom verzoekt en verwijst, desgevallend, naar de website.

Gezien om gevoegd te worden bij het ministerieel besluit van 29 mei 2013 betreffende het Huishoudelijk Reglement van de Hoge Raad voor Preventie en Bescherming op het werk.

Brussel, 29 mei 2013.

Mevr. M. DE CONINCK

^