gepubliceerd op 18 april 1998
Ministerieel besluit tot indeling in bevrachtingsdistricten van het bevoegdheidsgebied van de Dienst voor Regeling der Binnenvaart
10 FEBRUARI 1998. Ministerieel besluit tot indeling in bevrachtingsdistricten van het bevoegdheidsgebied van de Dienst voor Regeling der Binnenvaart
De Minister van Vervoer, Gelet op het statuut van de Dienst voor Regeling der Binnenvaart, gevoegd als bijlage bij het koninklijk besluit van 3 december 1968 houdende omwerking van het statuut van de Dienst voor Regeling der Binnenvaart, geïnterpreteerd en gewijzigd bij de wet van 7 september 1979 en gewijzigd bij het koninklijk besluit nr. 173 van 30 december 1982;
Gelet op het ministerieel besluit van 28 oktober 1996 tot bepaling van de modaliteiten van tussenkomst van de Dienst voor Regeling der Binnenvaart in de totstandkoming van bevrachtingsovereenkomsten en tot vaststelling van de prijzen en de voorwaarden waaraan deze bevrachtingsovereenkomsten dienen te beantwoorden;
Gelet op de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973, inzonderheid op artikel 3, § 1, gewijzigd bij de wet van 4 juli 1989;
Gelet op de dringende noodzakelijkheid;
Overwegende dat het dringend noodzakelijk is het bevoegdheidsgebied van sommige bevrachtingsdistricten aan te passen gelet op de sluiting van de beurtbevrachtingskantoren van Brugge en Brussel met ingang van 1 januari 1998, Besluit :
Artikel 1.Het bevoegdheidsgebied van de Dienst voor Regeling der Binnenvaart wordt ingedeeld in bevrachtingsdistricten volgens de lijst in bijlage.
Met uitzondering van het bevrachtingsdistrict Brussel wordt er in elk district een beurtbevrachtingskantoor gevestigd waar de tonnenmaatsaanvragen worden ingediend voor de bevrachtingen waarvan de laadplaats gelegen is in het betrokken district en waar een beurtlijst wordt gehouden van de schepen die in aanmerking komen voor deze bevrachtingen.
Onverminderd de bepalingen van artikel 2 wordt een schip ingeschreven op de beurtlijst van één beurtbevrachtingskantoor naar keuze van de aanvragen.
Art. 2.De schepen die gelost werden of ledig zijn toegekomen uit het buitenland in het bevrachtingsdistrict Doornik kunnen worden ingeschreven op de beurtlijst van dat district, alsmede op die van een ander district naar keuze van de vervoerondernemer.
De vervoerondernemer licht beide beurtbevrachtingskantoren in van zijn dubbele keuze.
De dubbele inschrijving blijft geldig voor de duur van drie dagen, zaterdagen, zondagen en wettelijke feestdagen niet inbegrepen. Na verloop van deze tijd dient de vervoerondernemer een definitieve keuze te maken voor een van de districten. In het andere district wordt het schip van de beurtlijst geschrapt.
Zolang het schip een dubbele inschrijving heeft kan het tijdens de eerste naamafroeping op de bevrachtingszitting van de betrokken beurtbevrachtingskantoren slechts het onderwerp zijn van een kandidatuur voor een bevrachting waarvoor de tonnenmaatsaanvraag werd ingediend bij het beurtbevrachtingskantoor Doornik.
Art. 3.De tonnenmaatsaanvragen voor de bevrachtingen waarvan de laadplaats gelegen is in het district Brussel worden ingediend bij het beurtbevrachtingskantoor Antwerpen of bij het beurtbevrachtingskantoor Charleroi, naar keuze van de indiener van de aanvraag.
Van zodra deze keuze is gemaakt voor de bevrachtingen met een bepaalde laadplaats en voor een bepaalde opdrachtgever, blijft ze definitief behouden.
Art. 4.Voor de tonnenmaatsaanvragen die worden ingediend bij het beurtbevrachtingskantoor Gent met betrekking tot bevrachtingen waarvan de laadplaats gelegen is in het deelgebied Brugge en waarbij het schip op de dag van indiening van de tonnenmaatsaanvraag dient te melden op de laadplaats of laadklaar dient te zijn voor 12 u. van de volgende werkdag, kunnen schepen tijdens de bevrachtingszitting slechts het onderwerp zijn van een kandidatuur indien ze zich bevinden in het deelgebied Brugge.
Dezelfde voorwaarde geldt voor de tonnenmaatsaanvragen die in optie worden ingediend.
Art. 5.Het ministerieel besluit van 28 oktober 1996 tot indeling in bevrachtingsdistricten van het bevoegdheidsgebied van de Dienst voor Regeling der Binnenvaart wordt opgeheven.
Art. 6.Dit besluit treedt in werking op 1 januari 1998.
Brussel, 10 februari 1998.
M. DAERDEN
Bijlage Lijst van de bevrachtingsdistricten van de Dienst voor Regeling der Binnenvaart Beurtbevrachtingsdistrict Antwerpen - De Zeeschelde van de weg- en spoorwegbrug te Dendermonde tot aan de Nederlandse grens (Antwerpen dokken en de Waaslandhaven inbegrepen) - De Durme - Het Albertkanaal, van de sluis te Olen tot aan zijn uiteinde te Antwerpen - Het kanaal van Dessel over Turnhout naar Schoten van sluis nr. 2 te Brecht tot aan zijn verbinding met het Albertkanaal te Schoten - Het Netekanaal - De Rupel - De Beneden-Nete - De Dijle - Het kanaal van Leuven naar de Dijle - Het Zeekanaal van Brussel naar de Rupel van de sluis van Zemst tot de verbinding met de Rupel - Het kanaal van Bocholt naar Herentals van de sluis nr. 10 te Herentals tot de verbinding met het Albertkanaal.
Beurtbevrachtingsdistrict Gent a) Deelgebied Gent : - De Zeeschelde van de sluis te Gentbrugge tot aan de weg- en spoorwegbrug te Dendermonde - De Boven-Schelde, van de sluis te Spiere tot aan de sluis te Gentbrugge, de afleidingen van het Strop, de Oosterarm, de Visserijvaart en de vertakkingen De Pauw te Gent inbegrepen - De Leie, van de Franse grens tot aan haar monding, de vertakkingen, de Ketelvaart en de Muinkschelde inbegrepen - Het kanaal van Gent naar Terneuzen (Belgisch gedeelte), de armen van Langerbrugge en Rodenhuize alsook de dokken van de haven van Gent inbegrepen - De Moervaart - Het gemeentekanaal van Eeklo - Het kanaal van Gent naar Oostende tot aan de Louisabrug te Beernem (Bloemendale) - Het verbindingskanaal te Gent - Het afleidingskanaal van de Leie - De Ringvaart om Gent - De gekanaliseerde Dender van de sluis te Twee Acren tot aan zijn monding in de Schelde - Het kanaal van Bossuit naar Kortrijk - Het kanaal van Roeselare naar de Leie b) Deelgebied Brugge : - Het kanaal van Gent naar Oostende, van de Louisabrug te Beernem (Bloemendale) tot aan zijn uiteinde, de dokken van de haven van Oostende inbegrepen - Het Boudewijnkanaal met inbegrip van de dokken en de rede van de haven van Zeebrugge - Het bevaarbaar gedeelte van het kanaal van Brugge naar Sluis - Het kanaal van Plassendale naar Nieuwpoort - De IJzer - Het kanaal van Ieper naar de IJzer - Het kanaal van Nieuwpoort naar Duinkerken (Belgisch gedeelte) - Het Lokanaal Beurtbevrachtingsdistrict Hasselt - Het Albertkanaal van de kom te Klein-Ternaaien (niet inbegrepen) tot aan de sluis te Olen - De Zuidwillemsvaart (Belgisch gedeelte) - Het verbindingskanaal Briegden-Neerharen - Het bevaarbaar gedeelte van de Maas tussen de Nederlandse grens te Smeermaas en de Nederlandse grens te Kessenich - Het kanaal van Bocholt naar Herentals van de sluis nr.10 te Herentals tot de verbinding met de Zuidwillemsvaart - Het kanaal van Dessel naar Kwaadmechelen - Het kanaal van Beverlo - Het kanaal van Dessel over Turnhout naar Schoten van zijn verbinding met het kanaal van Bocholt naar Herentals te Dessel tot aan sluis nr. 2 te Brecht Beurtbevrachtingsdistrict Luik - Het Albertkanaal, van zijn oorsprong te Luik tot en met de kom te Klein-Ternaaien - Het verbindingskanaal van Haccourt naar Wezet - De verbindingsgeul van het Albertkanaal met de Maas te Luik - De Maas, van de Franse grens tot aan de Nederlandse grens te Ternaaien - De gekanaliseerde Ourthe - De Samber van de sluis nr. 17 te Namen (Salzinnes) tot aan haar monding - Het kanaal van Ternaaien naar Maastricht (Belgisch gedeeelte).
Beurtbevrachtingsdistrict Charleroi - De Samber, van de Franse grens tot aan sluis nr. 17 te Namen (Salzinnes) - Het kanaal van Charleroi naar Brussel tot aan de zwaaikom te Virginal (inbegrepen ) met inbegrip van de secties van het oud kanaal van Charleroi naar Brussel - De vertakking van Bellecourt - De hoofdvertakking en de vertakkingen van La Louviere en La Croyère van het kanaal Charleroi naar Brussel - Het gedeelte van het Centrumkanaal tot aan de scheepslift nr. 1 te Houdeng-Goegnies Beurtbevrachtingsdistrict Doornik - De Boven-Schelde, van de Franse grens tot aan de sluis te Spiere - Het kanaal van Nimy/Blaton/Péronnes - Het Spierekanaal - Het kanaal van Blaton naar Aat, van zijn oorspong te Blaton tot aan zijn verbinding met de Dender te Aat - Het kanaal van Pommeroeul naar Condé van de Franse grens tot de verbinding met het kanaal Nimy/Blaton/Péronnes - Het Centrumkanaal van scheepslift nr. 1 te Houdeng-Goegnies tot de aansluiting op het kanaal Nimy/Blaton/Péronnes te Nimy (Bergen) - De gekanaliseerde Dender, van zijn verbinding met het kanaal van Blaton naar Aat, tot aan de sluis te Twee Acren Bevrachtingsdistrict Brussel - Het zeekanaal van Brussel naar de Rupel van de sluis te Zemst tot de verbinding met het kanaal van Charleroi naar Brussel - Het kanaal van Charleroi naar Brussel van de zwaaikom te Virginal (niet inbegrepen) tot de verbinding met het zeekanaal van Brussel naar de Rupel Gezien om te worden gevoegd bij het ministerieel besluit van 10 februari 1998.
De Minister van Vervoer, M. DAERDEN