Etaamb.openjustice.be
Ministerieel Besluit van 05 juni 2024
gepubliceerd op 25 juli 2024

Ministerieel besluit houdende goedkeuring van het gemeentelijk plan van aanleg "Uitbreiding van het bedrijventerrein Créalys" in Gembloux, waarvan de opstelling met het oog op de herziening van het gewestplan van Namen werd beslist bij ministerieel besluit van 14 januari 2015

bron
waalse overheidsdienst
numac
2024203790
pub.
25/07/2024
prom.
05/06/2024
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

5 JUNI 2024. - Ministerieel besluit houdende goedkeuring van het gemeentelijk plan van aanleg "Uitbreiding van het bedrijventerrein Créalys" in Gembloux, waarvan de opstelling met het oog op de herziening van het gewestplan van Namen werd beslist bij ministerieel besluit van 14 januari 2015Relevante gevonden documenten type ministerieel besluit prom. 14/01/2015 pub. 19/02/2015 numac 2015200779 bron waalse overheidsdienst Ministerieel besluit tot uitvoering van het besluit van de Waalse Regering van 27 juni 2013 tot invoering van een certificeringsregeling voor installateurs van systemen voor energieproductie uit hernieuwbare energiebronnen en voor vaklui die werken i.v.m. energie-efficiëntie uitvoeren, wat betreft de dossierrechten, de erkenningsaanvragen en de uitrusting van de opleidingscentra of examencentra sluiten


De Minister van Ruimtelijke Ordening Gelet op het Waalse wetboek van ruimtelijke ontwikkeling (Code du développement territorial - CoDT);

Gelet op het Waalse wetboek van ruimtelijke ontwikkeling, stedenbouw en erfgoed (Code wallon de l'aménagement du territoire, de l'urbanisme et du patrimoine - CWATUP);

Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 27 mei 2009Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 27/05/2009 pub. 04/09/2009 numac 2009027164 bron waalse overheidsdienst Besluit van de Waalse Regering betreffende de inwerkingtreding en de uitvoering van het decreet van 15 juli 2008 betreffende het Boswetboek type besluit van de waalse regering prom. 27/05/2009 pub. 17/07/2009 numac 2009203081 bron waalse overheidsdienst Besluit van de Waalse Regering tot aanneming van de lijst van de ontwerpen van gemeentelijke plannen van aanleg overeenkomstig artikel 49bis van het Waalse Wetboek van Ruimtelijke Ordening, Stedenbouw en Patrimonium sluiten houdende goedkeuring van de lijst van ontwerpen van gemeentelijke plannen van aanleg opgesteld of herzien met het oog op de herziening van het sectorplan, overeenkomstig artikel 49 bis, lid 1, van het Wetboek, zoals gewijzigd en aangevuld door de besluiten van de Waalse Regering van 12 mei 2011, 13 december 2012, 21 februari 2013, 8 mei 2013, 17 oktober 2013, 19 maart 2015, 16 juli 2015, 10 december 2015, 10 maart 2016, 6 oktober 2016 en 8 december 2016;

Gelet op de beraadslaging van de gemeenteraad van Gembloux van 2 juli 2014 waarbij beslist werd aan de Waalse Regering de toelating te vragen om het gemeentelijk plan van aanleg "Uitbreiding van het bedrijventerrein Créalys" in Isnes op te stellen met het oog op de herziening van het sectorplan van Namen;

Gelet op het ministerieel besluit van 14 januari 2015Relevante gevonden documenten type ministerieel besluit prom. 14/01/2015 pub. 19/02/2015 numac 2015200779 bron waalse overheidsdienst Ministerieel besluit tot uitvoering van het besluit van de Waalse Regering van 27 juni 2013 tot invoering van een certificeringsregeling voor installateurs van systemen voor energieproductie uit hernieuwbare energiebronnen en voor vaklui die werken i.v.m. energie-efficiëntie uitvoeren, wat betreft de dossierrechten, de erkenningsaanvragen en de uitrusting van de opleidingscentra of examencentra sluiten waarbij toestemming wordt verleend om het gemeentelijk plan van aanleg "Uitbreiding van het bedrijventerrein Créalys" in Gembloux op te stellen met het oog op de herziening van het sectorplan van Namen;

Gelet op de beraadslaging van 2 december 2015 van de gemeenteraad van Gembloux waarbij het Bureau Economique de la Province de Namur (BEP) werd aangesteld als projectauteur voor de opstelling van het gemeentelijk plan van aanleg;

Gelet op de beraadslaging van 7 december 2016 van de gemeenteraad van Gembloux houdende goedkeuring van het voorontwerp van het gemeentelijk plan van aanleg "Uitbreiding van het bedrijventerrein Créalys", tot vaststelling van het inhoudelijk ontwerp van het milieueffectenrapport (MER) en tot voorlegging, voor advies, van het voorontwerp alsook van het inhoudelijk ontwerp van het milieueffectenrapport aan de Waalse raad voor het leefmilieu en de duurzame ontwikkeling (Conseil wallon pour l'environnement et le développement durable - CWEDD) en aan de gemeentelijke adviescommissie voor ruimtelijke ordening en mobiliteit (Commission consultative communale d'aménagement du territoire et de mobilité - CCATM);

Gelet op de beraadslaging van 29 maart 2017 van de gemeenteraad van Gembloux die de inhoud van het milieueffectenrapport bevestigt;

Gelet op de beraadslaging van de gemeenteraad van Gembloux van 4 oktober 2017 waarbij het studiebureau "Aménagement sc Spatial Planning/Environnement" als projectauteur van het MER wordt aangesteld;

Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 26 september 2019Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 26/09/2019 pub. 07/10/2019 numac 2019204496 bron waalse overheidsdienst Besluit van de Waalse Regering tot regeling van de werking van de Regering sluiten tot regeling van de werking van de Waalse regering;

Gelet op de beraadslaging van de gemeenteraad van 8 september 2021 houdende voorlopige goedkeuring van het ontwerp van het gemeentelijk plan van aanleg tot herziening "Uitbreiding van het bedrijventerrein Créalys", vergezeld van het milieueffectenrapport en met de opdracht aan het gemeentecollege om het openbaar onderzoek te organiseren;

Gelet op het besluit van de Waalse regering van 13 januari 2022Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 13/01/2022 pub. 26/01/2022 numac 2022030274 bron waalse overheidsdienst Besluit van de Waalse Regering tot vaststelling van de verdeling van de ministeriële bevoegdheden en tot regeling van de ondertekening van haar akten sluiten tot vaststelling van de verdeling van de bevoegdheden tussen de ministers en tot regeling van de ondertekening van de regeringsakten;

Gelet op de beraadslaging van de gemeenteraad van Gembloux van 27 april 2022 waarin wordt vastgesteld dat het onmogelijk is om een volledig geïnformeerde beslissing te nemen over het ontwerp van het plan van aanleg "Uitbreiding van het bedrijventerrein Créalys" in Isnes zolang het milieueffectenrapport niet is geactualiseerd en er geen aanvullende studies zijn uitgevoerd, en waarin het BEP wordt opgedragen om een actualisering van het milieueffectenrapport en de uitvoering van aanvullende studies te initiëren;

Gelet op de beraadslaging van de gemeenteraad van Gembloux van 4 oktober 2023 houdende voorlopige goedkeuring van het ontwerp van het gemeentelijk plan van aanleg tot herziening "Uitbreiding van het bedrijventerrein Créalys" met het oog op de herziening van het sectorplan, vergezeld van het voltooide milieueffectenrapport en met de opdracht aan het gemeentecollege om het openbaar onderzoek te organiseren;

Gelet op de beraadslaging van 13 maart 2024 van de gemeenteraad van Gembloux tot definitieve goedkeuring van het gemeentelijk plan van aanleg "Uitbreiding van het bedrijventerrein Créalys" in Gembloux met het oog op de herziening van het sectorplan en de bijbehorende milieuverklaring;

Overgangsbepalingen Overwegende dat de overgangsbepalingen van artikel D.II.67 van het Waalse wetboek van ruimtelijke ontwikkeling bepalen dat: "De opstelling of herziening van een gemeentelijk plan van aanleg waarvan het voorontwerp is goedgekeurd of het ontwerp voorlopig is goedgekeurd door de gemeenteraad vóór de datum van inwerkingtreding van het Wetboek, wordt voortgezet overeenkomstig de bepalingen die vóór die datum van kracht waren";

Overwegende dat de gemeenteraad van Gembloux op 7 december 2016 het voorontwerp van het gemeentelijk plan van aanleg "Uitbreiding van het bedrijventerrein Créalys" heeft goedgekeurd, zijn de bepalingen van de artikelen 46 tot en met 52 van het CWATUP van toepassing;

Doel en perimeters van het gemeentelijke plan van aanleg dat is opgesteld met het oog op de herziening van het sectorplan Gelet op het sectorplan voor Namen, definitief goedgekeurd door de Waalse Gewestexecutieve op 14 mei 1986;

Overwegende dat het belangrijkste doel van het opstellen van dit gemeentelijk plan van aanleg is om de uitbreiding van het bedrijventerrein Créalys mogelijk te maken door de inschrijving van twee uitbreidingen aan weerszijden van het bestaande gebied met industriële economische activiteit;

Overwegende dat het ministerieel besluit van 14 januari 2015Relevante gevonden documenten type ministerieel besluit prom. 14/01/2015 pub. 19/02/2015 numac 2015200779 bron waalse overheidsdienst Ministerieel besluit tot uitvoering van het besluit van de Waalse Regering van 27 juni 2013 tot invoering van een certificeringsregeling voor installateurs van systemen voor energieproductie uit hernieuwbare energiebronnen en voor vaklui die werken i.v.m. energie-efficiëntie uitvoeren, wat betreft de dossierrechten, de erkenningsaanvragen en de uitrusting van de opleidingscentra of examencentra sluiten tot toelating van de opstelling van het gemeentelijk plan van aanleg "Uitbreiding van het bedrijventerrein Créalys" te Gembloux met het oog op de herziening van het sectorplan bepaalt dat het plan in totaal 219,3 ha beslaat, verdeeld over de zes hieronder beschreven perimeters, allemaal gelegen op het gemeentelijk grondgebied van Gembloux;

Overwegende dat de eerste perimeter is gelegen op het grondgebied van de voormalige gemeenten Mazy en Isnes en een oppervlakte van 162 ha beslaat; dat dit het bestaande bedrijventerrein omvat en uitbreidt: - enerzijds in het gedeelte van het landbouwgebied ten westen van het bestaande gebied met industriële economische activiteit dat in het zuiden begrensd wordt door de N93 die Nijvel met Namen verbindt, in het westen door het tracé van de ondergrondse gasleiding (Warnant - Dreye - Saint-Amand) die in het sectorplan is aangegeven, en in het noorden door de Rue du Triot; - ten tweede in het deel van het landbouwgebied dat ten oosten van het bestaande gebied met industriële economische activiteit ligt, en dat in het zuiden wordt begrensd door de N93 en de E42, in het oosten door de Rue du Chauffour en de gemeentegrens, en in het noorden door het tracé van de hoogspanningslijn die op het sectorplan is aangegeven;

Overwegende dat, voor deze eerste perimeter, het gemeentelijk plan van aanleg het sectorplan in zoverre herziet dat het van plan is om de 24 ha van de westelijke uitbreiding van de perimeter te bestemmen als een gebied met gemengde economische activiteit, en de 27,8 ha van de oostelijke uitbreiding als een gebied met industriële economische activiteit, d.w.z. een totaal van 51,8 ha aan terreinen die momenteel ingeschreven zijn als landbouwgrond;

Overwegende dat de tweede perimeter gelegen is op het grondgebied van de voormalige gemeenten Corroy-le-Château en Bothey, ten zuiden van de Rue du Grenadier; dat deze een oppervlakte heeft van 17 ha;

Overwegende dat voor deze tweede perimeter het gemeentelijke plan van aanleg het sectorplan herziet voor zover het voorziet in het bestemmen: - als landbouwgebied van 16 ha terreinen die momenteel ingeschreven zijn als gebied waarvan de aanleg door de gemeente aan een overlegprocedure onderworpen is, en 0,2 ha terreinen die momenteel ingeschreven zijn als woongebied; - als woongebied en woongebied met landbouwkarakter van respectievelijk 0,6 ha en 0,2 ha terreinen die momenteel ingeschreven zijn als landbouwgebied;

Overwegende dat de derde perimeter gelegen is op het grondgebied van de voormalige gemeente Grand-Leez; dat deze overeenkomt met een ontginningsgebied bekend als "la carrière des sept voleurs" gelegen langs de Chemin du Ridas; dat deze een oppervlakte heeft van 12,7 ha;

Overwegende dat het gemeentelijk plan van aanleg voor deze derde perimeter het sectorplan herziet voor zover het voorziet in de bestemming van terreinen die momenteel ingeschreven zijn als gebied van aanhorigheden bij ontginningsactiviteiten: - als gebied van groene ruimten voor 6,5 ha; - als landbouwgebied voor 6,2 ha;

Overwegende dat de vierde perimeter gelegen is op het grondgebied van de voormalige gemeente Gembloux; dat deze zich bevindt op het gebied waarvan de aanleg door de gemeente aan een overlegprocedure onderworpen is van Lonzée; dat deze een oppervlakte van 9,3 ha beslaat;

Overwegende dat, voor deze vierde perimeter, het gemeentelijk plan van aanleg het sectorplan herziet voor zover het voorziet in de inschrijving van: - een landbouwgebied met een oppervlakte van 7 ha, een gebied van groene ruimten van 0,7 ha en een woongebied van 0,2 ha op terreinen die momenteel ingeschreven staan als een gebied waarvan de aanleg door de gemeente aan een overlegprocedure onderworpen is; - een landbouwgebied van 1,4 ha op terreinen momenteel ingeschreven zijn als woongebied;

Overwegende dat de vijfde perimeter gelegen is op het grondgebied van de voormalige gemeente Bossière; dat deze gelegen is in het gebied voor openbare diensten en gemeenschapsvoorzieningen van La Fausse Cave; dat deze een oppervlakte van 7,6 ha heeft;

Overwegende dat het gemeentelijk plan van aanleg voor deze vijfde perimeter het sectorplan herziet voor zover het voorziet in de inschrijving van: - een landbouwgebied met een oppervlakte van 6,6 ha, een gebied van groene ruimten van 0,3 ha en een gebied van aanhorigheden bij ontginningsactiviteiten van 0,5 ha op terreinen die momenteel ingeschreven zijn als gebied voor openbare diensten en gemeenschapsvoorzieningen; - een gebied van groene ruimten van 0,2 ha op terreinen die momenteel ingeschreven zijn als landbouwgebied;

Overwegende dat de zesde perimeter betrekking heeft op het zuidelijke deel van het gebied voor openbare diensten en gemeenschapsvoorzieningen van het Institut Technique Horticole de Gembloux in Grand-Manil;

Overwegende dat het gemeentelijke plan van aanleg voor deze zesde perimeter het sectorplan herziet voor zover het voorziet in de bestemming als landbouwgebied van 10,7 ha terreinen die momenteel ingeschreven staan als gebied voor openbare diensten en gemeenschapsvoorzieningen;

Overwegende dat het artikel 46, § 1, lid 1 van het CWATUP het volgende bepaalt: "Wanneer de herziening van het sectorplan gericht is op een nieuwe zonering die een antwoord vormt op behoeften waarvan de impact, problematiek en effecten kunnen worden opgevangen door lokale aanleg, zijn de bepalingen van het gemeentelijk plan van aanleg, bedoeld in artikel 48, lid 2, van toepassing";

Overwegende dat artikel 48, lid 2 van het CWATUP het volgende bepaalt: "Het gemeentelijk plan van aanleg kan het sectorplan herzien in de volgende gevallen: 1° of wanneer er behoeften zijn waarvan de impact, de problematiek en de effecten door lokale aanleg kunnen worden opgevangen, en in voorkomend geval de planologische of alternatieve compensatie bedoeld in artikel 46, § 1, lid 2, 3° op deze schaal wordt georganiseerd;2° of wanneer er een gemeentelijk structuurschema of een door de regering goedgekeurd stedenbouwkundig en milieurapport bestaat dat verwijst naar de hypothese en de perimeter van een ontwerp van gemeentelijk plan van aanleg bepaalt, en wanneer, in voorkomend geval, de planologische of alternatieve compensatie bedoeld in artikel 46, § 1, lid 2, 3° op die schaal wordt georganiseerd"; Overwegende dat artikel 46, § 1, lid 2, van het CWATUP het volgende bepaalt: "De volgende bepalingen zijn van toepassing [op het gemeentelijke plan van aanleg dat het sectorplan herziet]: 1° de inschrijving van een nieuw gebied bestemd voor stedelijke ontwikkeling grenst aan een bestaand gebied bestemd voor stedelijke ontwikkeling;enkel de inschrijving van een gebied voor openbare diensten en gemeenschapsvoorzieningen, voor vrije tijd bestemd voor recreatieve activiteiten van gevaarlijke, ongezonde of hinderlijke aard, voor industriële economische activiteit, voor specifieke economische activiteit met de overdruk "A.E." of "R.M.", voor ontginningen of gemeentelijke aanleg aan een overlegprocedure onderworpen met industrieel karakter kan hiervan afwijken; 2° de inschrijving van een nieuw gebied bestemd voor stedelijke ontwikkeling mag niet de vorm aannemen van lintbebouwing langs de weg; onder lintbebouwing wordt verstaan de inschrijving van een gebied waarvan de vorm, in termen van diepte, lengte en de relatie tussen deze twee elementen, enkel de ontwikkeling van een enkel bebouwd front toelaat, met uitsluiting van een stedelijke compositie georganiseerd rond een nieuw wegennet; 3° met inachtneming van het evenredigheidsbeginsel wordt de inschrijving van elk nieuw voor stedelijke ontwikkeling bestemd gebied dat aanzienlijke effecten kan hebben voor het milieu, gecompenseerd door een gelijkwaardige wijziging van een bestaand voor stedelijke ontwikkeling bestemd gebied of een gebied waarvan de aanleg door de gemeente aan een overlegprocedure onderworpen is, in een niet voor stedelijke ontwikkeling bestemd gebied of door elke alternatieve compensatie die door de regering wordt bepaald op operationeel, milieu- of energievlak alsook op het vlak van mobiliteit, in het bijzonder rekening houdend met de impact van het voor stedelijke ontwikkeling bestemde gebied op de buurt;de planologische of alternatieve compensatie mag gefaseerd worden uitgevoerd";

Overwegende dat artikel 49 bis van het CWATUP het volgende bepaalt: "De regering keurt de lijst van ontwerpen van gemeentelijke plannen van aanleg, bedoeld in artikel 48, lid 2, goed.

Voor elk van die gemeentelijke plannen van aanleg geeft de regering vervolgens, hetzij op eigen initiatief, hetzij op verzoek van de betrokken gemeenteraad of -raden, naargelang het geval, bij gemotiveerd besluit, toelating tot de opstelling of de herziening van het gemeentelijk plan van aanleg bedoeld in artikel 48, lid 2, voorafgaand aan de goedkeuring van het voorontwerp bedoeld in artikel 50, § 2";

Overwegende dat de motivering van het ministeriële besluit van 14 januari 2015 rechtvaardigt dat is voldaan aan het bepaalde in de artikelen 46, 48 en 49 bis dat een beroep kan worden gedaan op de procedure van het gemeentelijke plan van aanleg tot herziening van het sectorplan;

Overwegende, echter, dat de nieuwe bestemmingen in het sectorplan van het gemeentelijk plan van aanleg "Uitbreiding van het bedrijventerrein Créalys", definitief aangenomen door de gemeenteraad van Gembloux op 13 maart 2024, verschillen van die op de kaarten in bijlage bij het ministerieel besluit van 14 januari 2015Relevante gevonden documenten type ministerieel besluit prom. 14/01/2015 pub. 19/02/2015 numac 2015200779 bron waalse overheidsdienst Ministerieel besluit tot uitvoering van het besluit van de Waalse Regering van 27 juni 2013 tot invoering van een certificeringsregeling voor installateurs van systemen voor energieproductie uit hernieuwbare energiebronnen en voor vaklui die werken i.v.m. energie-efficiëntie uitvoeren, wat betreft de dossierrechten, de erkenningsaanvragen en de uitrusting van de opleidingscentra of examencentra sluiten;

Overwegende, immers, dat naar aanleiding van de aanbevelingen van het milieueffectenrapport dat in 2018 werd afgerond, de volgende wijzigingen in de bestemming zijn aangebracht binnen de eerste perimeter: - Bestaand bedrijventerrein (Parc d'activité économique - PAE): gedeeltelijke herziening van het gebied met industriële economische activiteit om een gebied met gemengde economische activiteit van 80 ha te creëren, terwijl 30 ha in het centrum van het bestaande terrein behouden blijft als gebied met industriële economische activiteit; - Oostelijke uitbreiding: inschrijving van een gebied met gemengde economische activiteit van 27,8 ha; - Westelijke uitbreiding: inschrijving van een gebied met gemengde economische activiteit van 10 ha en een gebied met industriële economische activiteit van 14 ha;

Overwegende dat, na een eerste openbaar onderzoek en een nieuw milieueffectenrapport dat in april 2023 is afgerond, aanvullende wijzigingen in de bestemming zijn aangebracht: - binnen de eerste perimeter is het weide-bosgebied ten oosten van het PAE, op de grens met het dorp, ingeschreven als zone met groene ruimte in het sectorplan; - binnen de vierde perimeter, gelegen in Lonzée, is het deel van het woongebied langs de N4 geschrapt uit het gemeentelijk plan van aanleg en dus niet langer onderworpen aan een herziening van het sectorplan; - binnen de vijfde perimeter, gelegen in Bossière, zijn de terreinen die herbestemd waren als groene ruimten ingeschreven als natuurgebied, terwijl 0,15 ha terreinen die momenteel ingeschreven zijn als landbouwgebied, zijn herbestemd als gebied van aanhorigheden bij ontginningsactiviteiten; - binnen de zesde perimeter, gelegen in Grand-Manil, werd 0,7 ha terreinen die aanvankelijk waren herbestemd als landbouwgebied, ingeschreven als gebied met groene ruimten;

Overwegende, ten slotte, dat naar aanleiding van het tweede openbaar onderzoek en de tijdens dit onderzoek ingewonnen adviezen een laatste wijziging in de bestemmingen is aangebracht: - binnen de derde perimeter, gelegen in Grand-Leez, wordt het deel van het ontginningsgebied dat bekendstaat als de "carrière des sept voleurs", en dat aanvankelijk werd herbestemd als gebied met groene ruimten, ingeschreven als natuurgebied;

Overwegende dat de gemeenteraad van Gembloux in haar beraadslaging van 13 maart 2024, en meer bepaald in de bijgevoegde milieuverklaring, deze wijzigingen toelicht en motiveert;

Overwegende dat de wijzigingen in de verdeling en de bestemmingen van het "gebied met gemengde economische activiteit" en het "gebied met industriële economische activiteit" binnen de eerste perimeter, waaronder met name de herbestemming van een deel van het bestaande gebied met industriële economische activiteit als gebied met gemengde economische activiteit, uitvoering geven aan de aanbevelingen van het milieueffectenrapport; dat zij het mogelijk maken beter te voldoen aan de vraag naar economische activiteit en dat zij de gemengde economische activiteit opnemen langs de grens met het dorp Isnes, wat de cohabitatie van activiteiten vergemakkelijkt, met name in combinatie met de opties van het gemeentelijk plan van aanleg; dat de industriële economische activiteit wordt gehandhaafd op een deel van het terrein dat nog grote percelen heeft en het mogelijk maakt gebouwen met een grotere landschappelijke impact weg van het dorp te concentreren;

Overwegende dat in het ministerieel besluit tot goedkeuring van de opstelling van het gemeentelijk plan van aanleg is bepaald dat in het milieueffectenrapport het belang van een wijziging van de bestemming van de geplande gebieden voor economische activiteit moet worden geanalyseerd;

Overwegende dat de volgende wijzigingen bedoeld zijn om tegemoet te komen aan de aanbevelingen van het milieueffectenrapport met betrekking tot het behoud van het biologische milieu: - binnen de eerste perimeter, de inschrijving van het weide-bosgebied ten oosten van het bestaande PAE als gebied met groene ruimte in het sectorplan; - binnen de vijfde perimeter, gelegen in Bossière, de inschrijving van 0,5 ha als natuurgebied in plaats van als gebied met groene ruimten; - binnen de zesde perimeter, gelegen in Grand-Manil, de inschrijving van 0,7 ha beboste terreinen als gebied met groene ruimten in plaats van als landbouwgebied;

Overwegende dat de bestemmingswijziging die tot doel heeft 0,15 ha terreinen die momenteel als landbouwgebied is ingeschreven, te herbestemmen als een gebied van aanhorigheden bij ontginningsactiviteiten binnen de vijfde perimeter, gelegen te Bossière, tot doel heeft dit gebied in overeenstemming te brengen met de feitelijke situatie, volgens dezelfde logica als die welke overheerst bij de keuze om een gebied van aanhorigheden bij ontginningsactiviteiten van 0,5 ha in te schrijven op de terreinen die momenteel zijn ingeschreven als gebied voor openbare diensten en gemeenschapsvoorzieningen, gevalideerd bij ministerieel besluit van 14 januari 2015Relevante gevonden documenten type ministerieel besluit prom. 14/01/2015 pub. 19/02/2015 numac 2015200779 bron waalse overheidsdienst Ministerieel besluit tot uitvoering van het besluit van de Waalse Regering van 27 juni 2013 tot invoering van een certificeringsregeling voor installateurs van systemen voor energieproductie uit hernieuwbare energiebronnen en voor vaklui die werken i.v.m. energie-efficiëntie uitvoeren, wat betreft de dossierrechten, de erkenningsaanvragen en de uitrusting van de opleidingscentra of examencentra sluiten;

Overwegende dat de bestemmingswijziging die plaatsvindt binnen de vierde perimeter gelegen in Lonzée ook bedoeld is om tegemoet te komen aan de aanbevelingen van het milieueffectenrapport: het deel van het woongebied gelegen langs de N4 werd uit het gemeentelijk plan van aanleg gehaald en is dus niet langer onderworpen aan een herziening van het sectorplan; dit deel van het woongebied, dat reeds is uitgerust, is in feite niet noodzakelijk om de inschrijving van de nieuwe gebieden bestemd voor stedelijke ontwikkeling te compenseren;

Overwegende voorts dat in het ministerieel besluit tot goedkeuring van de opstelling van het gemeentelijk plan van aanleg wordt vastgesteld dat de oppervlakte van de voorgestelde planologische compensaties iets groter is dan die van de nieuwe voor stedelijke ontwikkeling bestemde gebieden, en dat het bijgevolg aan de projectauteur van het plan zou toekomen om de perimeters te verfijnen die het sectorplan herzien op basis van de conclusies van het milieueffectenrapport, en om zijn keuzes te rechtvaardigen in het licht van het evenredigheidsbeginsel bedoeld in artikel 46, § 1, 3° van het Wetboek;

Overwegende, ten slotte, dat de wijziging van de herbestemming, binnen de derde perimeter gelegen te Grand-Leez, van het deel van het ontginningsgebied dat aanvankelijk gepland was als gebied met groene ruimten, als natuurgebied, naar aanleiding is van een opmerking van de Pôle Environnement in haar advies van 22 januari 2024 en bedoeld is om de bestemming te laten samenvallen met het SGIB-statuut van het gebied (gebied van groot biologisch belang);

Overwegende dus dat het gemeentelijk plan van aanleg "Uitbreiding van het bedrijventerrein Créalys", dat het voorwerp uitmaakt van het onderhavige besluit, in totaal 218,6 ha beslaat, verdeeld over de zes hieronder beschreven perimeters, allemaal gelegen op het grondgebied van de gemeente Gembloux;

Overwegende dat de eerste perimeter is gelegen op het grondgebied van de voormalige gemeenten Mazy en Isnes en een oppervlakte van 162 ha beslaat; dat dit het bestaande bedrijventerrein omvat en uitbreidt: - enerzijds in het gedeelte van het landbouwgebied ten westen van het bestaande gebied met industriële economische activiteit dat in het zuiden begrensd wordt door de N93 die Nijvel met Namen verbindt, in het westen door het tracé van de ondergrondse gasleiding (Warnant - Dreye - Saint-Amand) die in het sectorplan is aangegeven, en in het noorden door de Rue du Triot; - ten tweede in het deel van het landbouwgebied dat ten oosten van het bestaande gebied met industriële economische activiteit ligt, en dat in het zuiden wordt begrensd door de N93 en de E42, in het oosten door de Rue du Chauffour en de gemeentegrens, en in het noorden door het tracé van de hoogspanningslijn die op het sectorplan is aangegeven;

Overwegende dat het gemeentelijk plan van aanleg voor deze eerste perimeter het sectorplan herziet voor zover het voorziet in de herbestemming: - in het bestaande PAE: van 80 ha van het bestaande gebied met industriële economische activiteit als gebied met gemengde economische activiteit (78,5 ha) en gebied met groene ruimten (1,5 ha); - van 27,8 ha van de oostelijke uitbreiding als gebied met gemengde economische activiteit; - als gebied met industriële economische activiteit en als gebied met gemengde economische activiteit van respectievelijk 14 en 10 ha aan terreinen die momenteel zijn ingeschreven als landbouwgebied, en die de oostelijke uitbreiding vormen;

Overwegende dat de tweede perimeter gelegen is op het grondgebied van de voormalige gemeenten Corroy-le-Château en Bothey, ten zuiden van de Rue du Grenadier; dat deze een oppervlakte heeft van 17 ha;

Overwegende dat voor deze tweede perimeter het gemeentelijke plan van aanleg het sectorplan herziet voor zover het voorziet in het bestemmen: - als landbouwgebied van 16 ha terreinen die momenteel ingeschreven zijn als gebied waarvan de aanleg door de gemeente aan een overlegprocedure onderworpen is, en 0,2 ha terreinen die momenteel ingeschreven zijn als woongebied; - als woongebied en woongebied met landbouwkarakter van respectievelijk 0,6 ha en 0,2 ha terreinen die momenteel ingeschreven zijn als landbouwgebied;

Overwegende dat de derde perimeter gelegen is op het grondgebied van de voormalige gemeente Grand-Leez; dat deze overeenkomt met een ontginningsgebied bekend als "la carrière des sept voleurs" gelegen langs de Chemin du Ridas; dat deze een oppervlakte heeft van 12,7 ha;

Overwegende dat het gemeentelijk plan van aanleg voor deze derde perimeter het sectorplan herziet voor zover het voorziet in de bestemming van terreinen die momenteel ingeschreven zijn als gebied van aanhorigheden bij ontginningsactiviteiten: - als natuurgebied voor 6,5 ha; - als landbouwgebied voor 6,2 ha;

Overwegende dat de vierde perimeter gelegen is op het grondgebied van de voormalige gemeente Gembloux; dat deze zich bevindt op het gebied waarvan de aanleg door de gemeente aan een overlegprocedure onderworpen is van Lonzée; dat deze een oppervlakte van 8,6 ha beslaat;

Overwegende dat, voor deze vierde perimeter, het gemeentelijk plan van aanleg het sectorplan herziet voor zover het voorziet in de inschrijving van: - een landbouwgebied met een oppervlakte van 7 ha, een gebied van groene ruimten van 0,7 ha en een woongebied van 0,2 ha op terreinen die momenteel ingeschreven staan als een gebied waarvan de aanleg door de gemeente aan een overlegprocedure onderworpen is; - een landbouwgebied van 0,7 ha op terreinen momenteel ingeschreven zijn als woongebied;

Overwegende dat de vijfde perimeter gelegen is op het grondgebied van de voormalige gemeente Bossière; dat deze gelegen is in het gebied voor openbare diensten en gemeenschapsvoorzieningen van La Fausse Cave; dat deze een oppervlakte van 7,6 ha heeft;

Overwegende dat het gemeentelijk plan van aanleg voor deze vijfde perimeter het sectorplan herziet voor zover het voorziet in de inschrijving van: - een landbouwgebied met een oppervlakte van 6,6 ha, een natuurgebied van 0,3 ha en een gebied van aanhorigheden bij ontginningsactiviteiten van 0,5 ha op terreinen die momenteel ingeschreven zijn als gebied voor openbare diensten en gemeenschapsvoorzieningen; - een natuurgebied van 0,2 ha en een gebied van aanhorigheden bij ontginningsactiviteiten van 0,15 ha op terreinen die momenteel ingeschreven zijn als landbouwgebied;

Overwegende dat de zesde perimeter betrekking heeft op het zuidelijke deel van het gebied voor openbare diensten en gemeenschapsvoorzieningen van het Institut Technique Horticole de Gembloux in Grand-Manil;

Overwegende dat het gemeentelijke plan van aanleg voor deze zesde perimeter het sectorplan herziet in die zin dat het voorziet in de bestemming als landbouwgebied en gebied met groene ruimten van respectievelijk 10 en 0,7 ha terreinen die momenteel ingeschreven zijn als gebied voor openbare diensten en gemeenschapsvoorzieningen;

Overwegende dat binnen het geheel van de perimeters van het gemeentelijk plan van aanleg de nieuwe gebieden bestemd voor stedelijke ontwikkeling een totale oppervlakte hebben van 52,95 ha, waarvan 51,8 ha gebieden voor economische activiteit als uitbreiding van het terrein Créalys, en dat de nieuwe gebieden niet bestemd voor stedelijke ontwikkeling een totale oppervlakte hebben van 56,4 ha; dat bijgevolg de inschrijving van nieuwe gebieden bestemd voor stedelijke ontwikkeling wel degelijk wordt gecompenseerd door de equivalente (en zelfs grotere) wijziging van bestaande gebieden bestemd voor stedelijke ontwikkeling of gebieden waarvan de aanleg door de gemeente aan een overlegprocedure onderworpen is, in gebieden niet bestemd voor stedelijke ontwikkeling, overeenkomstig de bepalingen van artikel 46, § 1, lid 2, 3° van het CWATUP;

Overwegende dat de wijzigingen die zijn aangebracht in het kader van de herziening van het sectorplan, voldoen aan het bepaalde in de artikelen 46, 48 en 49 bis, op grond waarvan een beroep kan worden gedaan op de procedure van het gemeentelijke plan van aanleg tot herziening van het sectorplan dat bij ministerieel besluit van 14 januari 2015Relevante gevonden documenten type ministerieel besluit prom. 14/01/2015 pub. 19/02/2015 numac 2015200779 bron waalse overheidsdienst Ministerieel besluit tot uitvoering van het besluit van de Waalse Regering van 27 juni 2013 tot invoering van een certificeringsregeling voor installateurs van systemen voor energieproductie uit hernieuwbare energiebronnen en voor vaklui die werken i.v.m. energie-efficiëntie uitvoeren, wat betreft de dossierrechten, de erkenningsaanvragen en de uitrusting van de opleidingscentra of examencentra sluiten is gevalideerd;

Inhoud van het gemeentelijke plan van aanleg dat is opgesteld met het oog op de herziening van het sectorplan Overwegende dat artikel 48, lid 1 van het CWATUP het volgende bepaalt: "Het gemeentelijke plan van aanleg specificeert, door het te vervolledigen, het sectorplan";

Overwegende dat artikel 49 van het CWATUP het volgende bepaalt: "Voor het deel van het gemeentelijke grondgebied dat het vaststelt, omvat het gemeentelijke plan van aanleg: 1° opties van aanleg met betrekking tot energiebesparing en transport, infrastructuur en technische netwerken, landschap, stedenbouw, architectuur en groene ruimten; 2° in voorkomend geval, wanneer het sectorplan herziet, een kaart van de bodembestemming, opgesteld op een schaal van 1: 10.000, waarop de door het sectorplan te herziene perimeter is aangeduid; 3° de bepaling van de verschillende bodembestemmingen en, in voorkomend geval, de locaties die voorbehouden zijn voor groene ruimten, locaties die nodig zijn voor het ecologische netwerk of voor openbare of gemeenschapsvoorzieningen;4° het bestaande of geplande tracé of in plaats daarvan de gereserveerde perimeter van het communicatie-infrastructuurnetwerk en de verbindingen met de belangrijkste bestaande netwerken voor fluïdum- en energietransport"; Ook overwegende dat het besluit van 14 januari 2015 houdende machtiging tot het opstellen van het gemeentelijk plan van aanleg het volgende bepaalt: - "de opties van aanleg met betrekking tot de infrastructuur zullen in overleg met de gewestelijke wegbeheerder bepalen hoe het bedrijventerrein bediend zal worden; - de opties van aanleg met betrekking tot infrastructuur en technische netwerken, stedenbouw en groene ruimten en de locaties die in het gemeentelijk plan van aanleg zijn gereserveerd voor groene ruimten en, waar van toepassing, openbare en gemeenschapsvoorzieningen, zullen ervoor zorgen dat eigendommen en personen die een overstromingsrisico lopen in het geplande gebied met industriële economische activiteit in het oosten, worden beschermd; - de opties van aanleg met betrekking tot landschap en stedenbouw moeten ervoor zorgen dat de krachtlijnen van het landschap worden gerespecteerd, zowel voor een waarnemer die zich buiten de nieuwe gebieden voor economische activiteit bevindt, en in het bijzonder op de gewestelijke wegen, als voor een waarnemer die zich daarbinnen bevindt; - de opties van aanleg met betrekking tot groene ruimten en de locaties die het gemeentelijk plan van aanleg daarvoor kan reserveren, zullen ervoor zorgen dat bestaande bomen en rijen van opmerkelijke bomen behouden blijven, en dat de biologische diversiteit wordt ontwikkeld door de aanleg van onbebouwde ruimten;

Overwegende dat, binnen de eerste perimeter, het plan en de opties een kader bieden voor de ontwikkeling van industriële economische activiteit en gemengde economische activiteit in afzonderlijke gebieden binnen het bedrijventerrein; dat de opties een kader bieden voor toegang en parkeren, technische netwerken en in het bijzonder regenwaterbeheer, veranderingen in bodemreliëf, beplanting, groene ruimten en ruimten voor landschapsintegratie, energiebesparing, perceelbeheer, locaties en omgeving, architectonisch ontwerp en materialen;

Overwegende, in het bijzonder, dat het plan en de opties het bedrijventerrein in de hiërarchie van het bestaande wegennet plaatsen en de methoden om het bedrijventerrein te bedienen definiëren; dat zij de toegang prioriteren en beperken en voorzien in de inrichting van verkeersveiligheidssystemen op een bepaald aantal kruispunten die in het bestemmingsplan zijn gespecificeerd; dat zij ook een kader bieden voor het parkeren binnen het bedrijventerrein;

Overwegende dat het infrastructuurplan en de opties van aanleg met betrekking tot de infrastructuren en de technische netwerken, de stedenbouw en de ruimten voor landschapsintegratie bijdragen tot de bescherming van personen en goederen tegen het risico van overstromingen; dat het infrastructuurplan met name voorziet in de nodige ruimten voor waterbeheer (regenwaternet, infiltratiegrachten en infiltratiezones); dat in gebieden met een overstromingsrisico het niveau van de begane grond moet worden verhoogd tot boven het wegniveau;

Overwegende dat het plan locaties reserveert voor groene ruimten en in het bijzonder voor het behoud van bepaalde bebossing, alsmede bomen en rijen van opmerkelijke bomen, zowel bestaande als te ontwikkelen; dat de opties van aanleg met betrekking tot groene ruimten, erkende groene ruimten en voor ruimten voor landschapsintegratie waarschijnlijk de biologische diversiteit binnen het bedrijventerrein en in relatie tot de omliggende ruimten zullen versterken, evenals de opties met betrekking tot de ontwikkeling van de omgeving, gebieden die niet bestemd zijn voor bebouwing en parkeerplaatsen binnen de bedrijventerreinen;

Overwegende dat de bovengenoemde bepalingen van het plan en de opties van aanleg ook een kader bieden aan de landschapsintegratie van het bedrijventerrein in zijn omgeving door de extensieve beplanting van onbebouwde ruimten maar ook de ontwikkeling van landschappelijke lijnen van vegetatie, met name bomen, die de opeenvolging van stedelijke ontwikkeling en een betere integratie van economische bebouwing bevorderen; dat deze bepalingen ook worden aangevuld met andere die gericht zijn op de optimale lokalisatie en het verbergen van technische installaties, opslagruimten en/of materiaaldepots;

Ook overwegende dat specifieke bepalingen op het gebied van landschapsintegratie verband houden met het deel van het gebied voor gemengde economische activiteit dat zichtbaar is vanaf de snelweg;

Overwegende dat er via het plan en de opties van aanleg ook specifieke bepalingen zijn gekoppeld aan de kwetsbare gebieden in de buurt van het dorp Isnes: bescherming van het weide-bosgebied gelegen tussen het bedrijventerrein en het dorp Isnes door het in te schrijven als gebied met groene ruimten, reservering van de delen van het gebied met gemengde economische activiteit die in contact staan met het dorp voor de ontvangst van bedrijven waarvan de activiteiten geen geur-, geluids- of landschapshinder veroorzaken, aangevuld met een verbod op de inrichting van externe manoeuvreer- en opslagterreinen of een verbreding van de ruimte voor landschapsintegratie;

Overwegende, ten slotte, dat, met uitzondering van de zeer kleine oppervlakten die bestemd zijn als woongebied, woongebied met landschappelijk karakter en gebieden van aanhorigheden bij ontginningsactiviteiten binnen de perimeters 2 tot en met 6, de plannen en opties van aanleg de volledige oppervlakte van deze perimeters teruggeven aan de functies landbouw, natuur en groene ruimten;

Overwegende dat het gemeentelijk plan van aanleg in kwestie derhalve opties van aanleg bevat met betrekking tot energiebesparing en vervoer, infrastructuren en technische netwerken, landschap, stedenbouw, architectuur en groene ruimten in overeenstemming met de wettelijke vereisten; dat het tevens kaarten bevat op een schaal van 1: 10.000 met vermelding van de herzieningen die in het sectorplan zijn aangebracht; dat het bestemmingsplannen bevat die de bodembestemmingen bepalen, alsmede het tracé en een plan van de infrastructuren;

Overwegende, derhalve, dat het voldoet aan de eisen van artikel 49 van het CWATUP en een coherente ontwikkeling voorstelt die is aangepast aan de kenmerken van de gebieden en hun respectieve liggingen;

Verband tussen het gemeentelijk plan van aanleg met andere documenten die van toepassing zijn op het betrokken grondgebied Overwegende dat artikel 47, lid 3 van het CWATUP het volgende bepaalt: "Het gemeentelijk plan van aanleg wordt opgesteld na bestudering van het gemeentelijk structuurschema, het stedenbouwkundig en milieurapport of het gemeentelijk mobiliteitsplan, indien deze bestaan";

Gelet op het gemeentelijk ontwikkelingsschema (vroeger gemeentelijk structuurschema genoemd) van Gembloux, dat uiteindelijk werd goedgekeurd op 7 februari 1996 en momenteel wordt herzien;

Overwegende dat er een intercommunaal mobiliteitsplan is opgesteld tussen de gemeenten Gembloux, Chastre, Perwez, Sombreffe en Walhain; dat de afronding ervan is overeengekomen in 2004; dat het momenteel wordt bijgewerkt;

Overwegende dat de motivering van het ministerieel besluit van 14 januari 2015Relevante gevonden documenten type ministerieel besluit prom. 14/01/2015 pub. 19/02/2015 numac 2015200779 bron waalse overheidsdienst Ministerieel besluit tot uitvoering van het besluit van de Waalse Regering van 27 juni 2013 tot invoering van een certificeringsregeling voor installateurs van systemen voor energieproductie uit hernieuwbare energiebronnen en voor vaklui die werken i.v.m. energie-efficiëntie uitvoeren, wat betreft de dossierrechten, de erkenningsaanvragen en de uitrusting van de opleidingscentra of examencentra sluiten rechtvaardigt dat het project in overeenstemming is met de opties voor de uitvoering van het gemeentelijk plan van aanleg, met name wat betreft de keuzes inzake locatie en bestemmingen; dat zij eveneens tot uitdrukking brengen dat het gemeentelijk mobiliteitsplan geen enkele actie definieert met betrekking tot de perimeters van het gemeentelijk plan van aanleg dat is opgesteld met het oog op de herziening van het sectorplan;

Gelet op het ontwikkelingsschema van het grondgebied dat de Waalse regering op 27 mei 1999 heeft goedgekeurd;

Overwegende dat de territoriale structuur van dit schema de gemeente Gembloux als knooppunt en ankerpunt op de eurocorridor Brussel-Luxemburg plaatst; dat de geplande gebieden voor economische activiteit zich in de supraregionale samenwerkingszone met Brussel en op de eurocorridor Luik-Namen-Charleroi-Lille bevinden;

Overwegende dat het project voldoet aan punt V.2. "Anticiperen op de behoeften inzake economische ontwikkeling en de voorwaarden garanderen voor de ontwikkeling van bedrijven" in de uitvoering van het ontwerp van het schema voor de ontwikkeling van de gewestelijke ruimte, en meer bepaald in punt V.2.D. "Een gunstig klimaat creëren voor bedrijven om zich te vestigen";

Overwegende dat het ook voldoet aan punt VII.2. "De bescherming en de ontwikkeling van het natuurlijk erfgoed als onderdeel van een duurzaam ontwikkelingsbeleid voor het Waals Gewest" in zoverre dat het voorziet in verschillende herbestemmingen als groene ruimte en natuurgebieden met het oog op het behoud van de biologische kwaliteiten van de betrokken percelen;

Overwegende, ten slotte, dat het project in overeenstemming is met artikel 1 van het CWATUP en in het bijzonder met het beginsel van zuinig beheer van de grond, met name omdat in de opties het beginsel van spaarzaam gebruik van het grondgebied is opgenomen bij de definitie van het perceel, coëfficiënten voor grondgebruik zijn vastgesteld, verdichting van reeds bebouwde ruimten wordt aanbevolen of compacte volumes worden opgelegd die het gebruik van grond tot een minimum beperken;

Overwegende dat het gemeentelijk plan van aanleg "Uitbreiding van het bedrijventerrein Créalys" in overeenstemming is met de doelstellingen van het SDT en de vereisten van artikel 1 van het CWATUP;

Procedure Overwegende dat artikel 50, § 1 van het CWATUP het volgende bepaalt: "Uit de personen die overeenkomstig artikel 11 zijn erkend, wijst de gemeenteraad een natuurlijke persoon of een privaat- of publiekrechtelijke rechtspersoon aan die verantwoordelijk is voor het opstellen van het voorontwerp van het gemeentelijk plan";

Overwegende dat het Bureau économique de la Province de Namur (BEP) over de vereiste erkenning beschikt;

Overwegende dat artikel 50, § 2, van het CWATUP het volgende bepaalt: "De gemeenteraad beslist om een gemeentelijk plan van aanleg op te stellen en keurt het voorontwerp goed, dat wordt opgesteld op basis van een analyse van de bestaande feitelijke en juridische situatie, in het bijzonder de beschermingsperimeters die onder dit Wetboek of andere wetgeving vallen. Er wordt een milieueffectenrapport opgesteld waarin de reikwijdte en gedetailleerdheid van de informatie wordt uiteengezet, inclusief: 1° een samenvatting van de inhoud en een beschrijving van de doelstellingen van het voorontwerp van het plan, alsook de verbanden met andere relevante plannen of programma's;2° de verantwoording van het voorontwerp van het plan met betrekking tot artikel 1, § 1;3° de menselijke en milieukenmerken van het betrokken grondgebied en de mogelijkheden ervan, alsook de waarschijnlijke evolutie van de milieusituatie als het plan niet wordt uitgevoerd;4° de milieukenmerken van gebieden die waarschijnlijk significante gevolgen zullen ondervinden;5° de milieuproblemen van het voorontwerp van het gemeentelijk plan van aanleg die betrekking hebben op gebieden die van bijzonder belang zijn voor het milieu, zoals de gebieden die zijn aangewezen overeenkomstig de richtlijnen 79/409/EEG en 92/43/EEG;6° de milieuproblemen in gebieden waar faciliteiten zouden kunnen worden gevestigd die een groot risico inhouden voor personen, goederen of het milieu in de zin van richtlijn 96/82/EG, of indien het voorontwerp van het plan voorziet in de inschrijving van woongebieden, door het publiek bezochte gebieden of infrastructuren in de nabijheid van dergelijke faciliteiten;7° de relevante milieubeschermingsdoelstellingen en de wijze waarop daarmee rekening wordt gehouden bij de opstelling van het plan; 8° de waarschijnlijke niet-verwaarloosbare effecten, d.w.z. de secundaire, cumulatieve, synergetische, blijvende en tijdelijke effecten op korte, middellange en lange termijn, zowel positief als negatief, op het milieu, met inbegrip van biologische diversiteit, de bevolking, de menselijke gezondheid, fauna, flora, bodem, water, lucht, klimaatfactoren, materiële goederen, cultureel erfgoed, met inbegrip van architecturaal en archeologisch erfgoed, landschappen en de interacties tussen deze factoren; 9° de effecten op land- en bosbouwactiviteit;10° de te nemen maatregelen om de in 8° en 9° bedoelde negatieve effecten te vermijden, te verminderen of te compenseren;10° bis de compensaties voorgesteld door de Regering in toepassing van artikel 46, § 1, lid 2, 3°;11° een presentatie van mogelijke alternatieven en hun rechtvaardiging op basis van 1° tot 10°;12° een beschrijving van de gebruikte evaluatiemethode en eventuele ondervonden moeilijkheden;13° de geplande maatregelen om de uitvoering van het gemeentelijk plan van aanleg op te volgen;14° een niet-technische samenvatting van de hierboven vermelde informatie. Het gemeentebestuur legt het ontwerp van de inhoud van het milieueffectenrapport en het voorontwerp van het plan voor advies voor aan het gemeentebestuur of, bij gebrek daaraan, aan het gewestelijk comité, aan de Conseil wallon de l'Environnement pour le Développement durable en aan de personen en instanties die het nodig acht om te raadplegen. De ontwerpinhoud van het milieueffectenrapport en het voorontwerpplan worden voor advies voorgelegd aan de Direction générale des Ressources naturelles et de l'Environnement, hetzij wanneer het voorontwerpplan een gebied omvat dat bestemd is voor de vestiging van faciliteiten die een groot risico inhouden voor personen, zaken of het milieu in de zin van het decreet van 11 maart 1999Relevante gevonden documenten type decreet prom. 11/03/1999 pub. 08/06/1999 numac 1999027439 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende de milieuvergunning sluiten betreffende de milieuvergunningen, hetzij wanneer het voorziet in door het publiek bezochte plaatsen of het opnemen van gebieden als bedoeld in artikel 25, lid 2, gelegen in een kwetsbaar gebied als bedoeld in artikel 136 bis, § 1, of, bij ontstentenis daarvan, rond dergelijke inrichtingen voor zover zij het risico van een zwaar ongeval kunnen vergroten of de gevolgen ervan kunnen verergeren. De adviezen hebben betrekking op de reikwijdte en nauwkeurigheid van de informatie die het rapport moet bevatten. Adviezen worden binnen dertig dagen verzonden. Anders worden ze geacht gunstig te zijn. [...]";

Overwegende dat de gemeenteraad van Gembloux bij haar beraadslaging van 7 december 2016 het voorontwerp van het gemeentelijk plan van aanleg "Uitbreiding van het bedrijventerrein Créalys" heeft goedgekeurd, het inhoudelijk ontwerp van het milieueffectenrapport (MER) heeft bepaald en heeft beslist het voorontwerp en het inhoudelijk ontwerp van het milieueffectenrapport voor advies voor te leggen aan de Conseil wallon pour l'environnement et le développement durable (CWEDD) en de Commission consultative communale d'aménagement du territoire et de mobilité (CCATM);

Overwegende dat de CWEDD de gemeente bij brief van 16 december 2016 heeft laten weten geen advies uit te brengen over de ontwerpinhoud van het milieueffectenrapport;

Overwegende dat de CCATM van haar kant op 7 februari 2017 een gunstig advies heeft uitgebracht over het voorstel inzake het gemeentelijke inhoudelijk voorstel, waarbij zij de opsteller van het milieueffectenrapport verzocht bijzondere aandacht te besteden aan de volgende elementen: - Interne en externe mobiliteit van het PAE, - Keuze van bestemmingen van gebieden voor planologische compensatie, - Invloed op oppervlakte- en grondwater, - Spaarzaam gebruik van land en verdichting van het PAE;

Overwegende dat het ministerieel besluit van 14 januari 2015Relevante gevonden documenten type ministerieel besluit prom. 14/01/2015 pub. 19/02/2015 numac 2015200779 bron waalse overheidsdienst Ministerieel besluit tot uitvoering van het besluit van de Waalse Regering van 27 juni 2013 tot invoering van een certificeringsregeling voor installateurs van systemen voor energieproductie uit hernieuwbare energiebronnen en voor vaklui die werken i.v.m. energie-efficiëntie uitvoeren, wat betreft de dossierrechten, de erkenningsaanvragen en de uitrusting van de opleidingscentra of examencentra sluiten tot goedkeuring van de opstelling van het PCAR "Uitbreiding van het bedrijventerrein Créalys" bepaalt dat "de reikwijdte en de mate van gedetailleerdheid van de informatie in het milieueffectenrapport zodanig worden vastgesteld dat bijzondere aandacht wordt besteed aan de analyse van de effecten van het voorontwerp van het gemeentelijk plan van aanleg op: - het landschap; - de mobiliteit en toegankelijkheid van het gebied; - de biologische diversiteit; - het oppervlaktewater; - het archeologisch erfgoed; - de landbouwactiviteit";

Overwegende dat de definitieve inhoud van het milieueffectenrapport, vastgesteld door de gemeenteraad van Gembloux in haar beraadslaging van 29 maart 2017, de opgesomde aandachtspunten bevat;

Overwegende dat het ministerieel besluit van 14 januari 2015Relevante gevonden documenten type ministerieel besluit prom. 14/01/2015 pub. 19/02/2015 numac 2015200779 bron waalse overheidsdienst Ministerieel besluit tot uitvoering van het besluit van de Waalse Regering van 27 juni 2013 tot invoering van een certificeringsregeling voor installateurs van systemen voor energieproductie uit hernieuwbare energiebronnen en voor vaklui die werken i.v.m. energie-efficiëntie uitvoeren, wat betreft de dossierrechten, de erkenningsaanvragen en de uitrusting van de opleidingscentra of examencentra sluiten tot goedkeuring van de opstelling van het PCAR "Uitbreiding van het bedrijventerrein Créalys" ook bepaalt dat "de opsteller van het milieueffectenrapport een andere moet zijn dan de persoon die is aangewezen om de bestaande feitelijke en juridische situatie te analyseren en het gemeentelijk plan van aanleg op te stellen". De opsteller of zijn onderaannemer moet erkend zijn in de zin van artikel 11 van het CWATUPE en in de zin van de wetgeving inzake de evaluatie van milieueffecten";

Overwegende dat het studiebureau "Aménagement sc Spatial Planning/Environnement", opsteller van het milieueffectenrapport, voldoet aan de voorwaarden van het ministerieel besluit van 14 januari 2015Relevante gevonden documenten type ministerieel besluit prom. 14/01/2015 pub. 19/02/2015 numac 2015200779 bron waalse overheidsdienst Ministerieel besluit tot uitvoering van het besluit van de Waalse Regering van 27 juni 2013 tot invoering van een certificeringsregeling voor installateurs van systemen voor energieproductie uit hernieuwbare energiebronnen en voor vaklui die werken i.v.m. energie-efficiëntie uitvoeren, wat betreft de dossierrechten, de erkenningsaanvragen en de uitrusting van de opleidingscentra of examencentra sluiten;

Overwegende dat in november 2018 een milieueffectenrapport (MER) is ingediend door het studiebureau "Aménagement sc Spatial Planning/Environnement";

Overwegende dat de aanbevelingen van dit MER hebben geleid tot wijzigingen in het voorontwerp van het gemeentelijk plan van aanleg dat is opgesteld met het oog op de herziening van het sectorplan;

Overwegende dat artikel 51, § 1 van het CWATUP het volgende bepaalt: "Op basis van een analyse van de feitelijke en juridische situatie, en na advies van de gedelegeerde ambtenaar, keurt de gemeenteraad het ontwerp van het gemeentelijk plan van aanleg voorlopig goed, in voorkomend geval vergezeld van het milieueffectenrapport, en draagt ze het college van burgemeester en schepenen op om het te onderwerpen aan een openbaar onderzoek overeenkomstig artikel 4";

Overwegende dat de door de Direction extérieure de Namur gedelegeerde ambtenaar op 27 april 2021 een gunstig advies heeft uitgebracht, rekening houdend met een aantal opmerkingen over de compensatieperimeters;

Overwegende dat, in overeenstemming met artikel 4 van het Wetboek, het gemeentelijk plan van aanleg van 8 november tot 10 december 2021 aan een openbaar onderzoek is onderworpen;

Overwegende dat op 9 november 2021 een openbare informatiebijeenkomst is gehouden;

Overwegende dat er 48 brieven met klachten of opmerkingen zijn ontvangen;

Overwegende dat artikel 51, § 3 van het CWATUP het volgende bepaalt: "Binnen acht dagen na de afsluiting van het openbaar onderzoek bezorgt het college van burgemeester en schepenen het dossier met het ontwerpplan, samen met het verslag bedoeld in paragraaf 1 en de eventuele klachten, opmerkingen, processen-verbaal en adviezen, aan de gemeentelijke commissie of, bij ontstentenis daarvan, aan de gewestelijke commissie en aan de Conseil wallon de l'environnement pour le développement durable, alsook aan de andere personen en instanties en aan de Direction générale des Ressources naturelles et de l'Environnement, indien deze geraadpleegd werden overeenkomstig artikel 50, § 2, lid 2, voor advies.

De adviezen worden binnen zestig dagen na het verzoek van het college van burgemeester en schepenen toegezonden; bij gebreke daarvan worden de adviezen geacht gunstig te zijn";

Overwegende dat de SPW infrastructures, Direction des Routes de Namur, in een advies van 12 januari 2022, heeft ingestemd met de uitbreiding van het PAE en daarbij de aandacht van het gemeentecollege heeft gevestigd op een aantal specifieke punten met betrekking tot het beheer van toekomstige toegangen en ontwikkelingen op de N93;

Overwegende dat de Commission consultative communale d'aménagement du territoire et de mobilité op 18 januari 2022 een reeks opmerkingen over het ontwerpplan heeft gemaakt met betrekking tot: - de monofunctionaliteit van het project, - de noodzaak om de levenskwaliteit van de inwoners van nabijgelegen dorpen, in het bijzonder Isnes, te behouden; - de noodzaak om ervoor te zorgen dat het PAE in zijn omgeving past, met name in het landschap; - voorzieningen voor zachte vervoerswijzen binnen het terrein en tussen het terrein en het station Saint-Denis-Bovesse; - de noodzaak om de doortocht van vrachtwagens door de dorpen Isnes en Bossière te voorkomen, - het objectiveren van de overlast voor omwonenden;

Overwegende dat de Cellule GISER van de SPW ARNE in een advies van 21 januari 2022 een gunstig advies heeft uitgebracht onder voorwaarden met betrekking tot overstromingsrisicobeheer;

Overwegende dat de Pôle environnement (voorheen de Conseil wallon de l'environnement pour le développement durable) de gemeente in een advies van 14 februari 2022 heeft laten weten dat het milieueffectenrapport niet voldeed aan de eisen van artikel 50, § 2 van het CWATUP, en dat zij daarom geen advies kon uitbrengen over de perimeter van het PCA en de voorgestelde compensatie;

Overwegende dat, aangezien het milieueffectenrapport in het advies van de Pôle environnement in twijfel werd getrokken, de gemeenteraad op 27 april 2022 heeft vastgesteld dat het onmogelijk was om tot een volledig geïnformeerde beslissing te komen over het ontwerp van het gemeentelijk plan van aanleg "Uitbreiding van het bedrijventerrein Créalys" in Isnes zolang het milieueffectenrapport niet was geactualiseerd en er geen aanvullende studies waren uitgevoerd; dat zij bijgevolg het BEP heeft opgedragen een actualisering van het milieueffectenrapport en aanvullende studies uit te voeren;

Overwegende dat een tweede milieueffectenrapport in april 2023 werd afgerond;

Overwegende dat dit milieueffectenrapport is opgesteld in overeenstemming met artikel 50, § 2 van het Waals wetboek van ruimtelijke ordening, stedenbouw en erfgoed;

Overwegende, met name, wat de keuze van de toewijzingen binnen het PAE en de compensatiegebieden betreft, dat het milieueffectenrapport een aantal aanbevelingen heeft opgeleverd die hebben geleid tot de hierboven in detail beschreven wijzigingen;

Ook overwegende, met betrekking tot de landschapsintegratie van het PAE, dat het MER onder andere aanbevelingen heeft gedaan met betrekking tot de hoogtes en breedtes van de ruimten voor landschapsintegratie, de locatie van opslagruimten en depots, en plantenschermen; dat zij tevens aanbeveelt de hoogtes van gebouwen te beperken, met name langs het dorp Isnes;

Overwegende, met betrekking tot de biologische diversiteit, dat de analyses van het MER hebben geleid tot het formuleren van aanbevelingen met betrekking tot de hierboven reeds beschreven bestemmingskeuzes; dat zij ook betrekking hadden op het behoud van de bestaande bomenrijen via de zonering van het bestemmingsplan, alsmede op diverse maatregelen met betrekking tot het beheer van groene en restruimten binnen het PAE;

Overwegende dat, ten aanzien van de effecten op het oppervlakte- en grondwater, het MER en aanvullende analyses hebben geleid tot het formuleren van aanbevelingen met betrekking tot het aanleggen van sloten en infiltratiebekkens, regenwateropvangtanks, verharding van parkeerplaatsen en wegen, bodemafdekking en verhoging van bebouwingsdrempels in bepaalde gebieden van het gemeentelijke plan van aanleg;

Overwegende dat, wat betreft het spaarzame beheer van de grond en de verdichting van het PAE, de analyses in het MER soms de opties hebben gevalideerd en soms hebben geleid tot de formulering van aanvullende aanbevelingen, bijvoorbeeld met betrekking tot de COS binnen het PAE;

Overwegende dat het MER ook de interne en externe mobiliteit en de toegankelijkheid van het PAE heeft geanalyseerd; dat deze analyses over het algemeen de belangrijkste opties van het gemeentelijke plan van aanleg valideren; dat er niettemin aanbevelingen worden gedaan, die hoofdzakelijk betrekking hebben op procedures die door hun aard buiten het toepassingsgebied van het gemeentelijke plan van aanleg vallen (ontwikkeling van het TEC-netwerk, aanleg van fietspaden buiten de grenzen van het PCA) of betrekking hebben op latere uitvoeringsfasen (aanleg van kruispunten en installatie van verkeerslichten);

Overwegende, met betrekking tot het archeologisch erfgoed, dat het MER geen significante gevolgen van het project heeft vastgesteld;

Overwegende dat in het MER de waarschijnlijke gevolgen van de uitvoering van het gemeentelijk plan van aanleg voor de landbouwactiviteit zijn geanalyseerd; dat in het MER wordt aanbevolen het vrijgeven van terreinen die de grootste schade veroorzaken, zoveel mogelijk uit te stellen en dat het BEP toezicht houdt op de situatie om gelijkwaardige gronden terug te geven aan de landbouwers die door het verlies van gronden worden getroffen, het gebruik van de nog beschikbare percelen in het PAE aan te moedigen of de dichtheid van het PAE te verhogen; dat deze aanbevelingen voornamelijk betrekking hebben op de volgende fasen van de uitvoering van het gemeentelijke plan van aanleg;

Overwegende dat dit verslag dus enerzijds de meeste opties van het gemeentelijke plan van aanleg heeft gevalideerd en anderzijds tot de aanpassing van andere heeft geleid; dat het ook aanbevelingen heeft gedaan die noch onder het plan, noch onder de opties van het gemeentelijke plan van aanleg vallen; dat zij echter in het kader van de uitvoering van het gebied voor economische activiteit kunnen worden bestudeerd;

Overwegende dat het gemeentebestuur in haar beraadslaging van 13 maart 2024 en in de bijbehorende milieuverklaring gedetailleerd uiteenzet welke aanpassingen in het gemeentelijk plan van aanleg zijn aangebracht naar aanleiding van dit verslag en waarom bepaalde aanbevelingen niet zijn opgevolgd;

Overwegende dat artikel 51, § 1 van het CWATUP het volgende bepaalt: "Op basis van een analyse van de feitelijke en juridische situatie, en na advies van de gedelegeerde ambtenaar, keurt de gemeenteraad het ontwerp van het gemeentelijk plan van aanleg voorlopig goed, in voorkomend geval vergezeld van het milieueffectenrapport, en draagt ze het college van burgemeester en schepenen op om het te onderwerpen aan een openbaar onderzoek overeenkomstig artikel 4";

Overwegende dat de gedelegeerde ambtenaar van de Direction extérieure de Namur op 29 augustus 2023 een gunstig advies heeft uitgebracht over het gemeentelijk plan van aanleg zoals het is aangepast volgens de aanbevelingen van het MER;

Overwegende dat de gemeenteraad van Gembloux op 4 oktober 2023 het ontwerp van het gemeentelijk plan van aanleg, opgesteld met het oog op de herziening van het sectorplan en het bijbehorende MER, voorlopig heeft goedgekeurd en het gemeentecollege heeft opgedragen om het te onderwerpen aan een openbaar onderzoek;

Overwegende dat, overeenkomstig artikel 4 van het Wetboek, het gemeentelijk plan van aanleg van 23 oktober tot en met 24 november 2024 aan een openbaar onderzoek is onderworpen;

Overwegende dat op 24 oktober 2023 een openbare informatiebijeenkomst is gehouden;

Overwegende dat 23 brieven en/of e-mails (waarvan twee na de deadline) zijn ontvangen door de gemeentelijke autoriteiten; dat deze brieven twee petities bevatten met respectievelijk 169 en 27 handtekeningen;

Overwegende dat de gemaakte opmerkingen en klachten betrekking hebben op de volgende onderwerpen: - de opportuniteit van het uitbreidingsproject van het PAE, in het bijzonder met betrekking tot: * het werkelijke effect van de uitbreiding van het PAE op het creëren van jobs; * de bijdrage van het project voor de uitbreiding van het PAE aan de toenemende kunstmatige verkaveling, die strijdig wordt geacht met de Waalse gewestelijke beleidsverklaring 2019-2024 en het ontwerp van SDT dat op 30 maart 2023 door de Waalse regering is goedgekeurd; * het niet-gekozen alternatief om voorrang te geven aan braakliggend terrein voor economische ontwikkeling; - het beheer van de bezetting van het PAE, met name in termen van: * keuze van ontvangen bedrijven en wetenschappelijke thematisering van het PAE (respect en onderhoud), * perceelsindeling, bewoningsdichtheid, inspringing enz.; * effectieve toepassing van de geplande bepalingen, met name op het gebied van beplanting en waterbeheer op privépercelen van bedrijven; - de impact van de uitbreiding van het PAE op de landbouwactiviteit, met name: * het daadwerkelijke verlies van meer dan 50 hectare landbouwgrond en de gevolgen daarvan voor de rentabiliteit en levensvatbaarheid van de betrokken landbouwbedrijven * een eerlijke beoordeling van de kwaliteit van de landbouwterreinen die zullen worden afgenomen van de getroffen boeren; * de nodige begeleidende maatregelen voor de getroffen landbouwbedrijven; - de toegankelijkheid van het PAE en het effect ervan op de mobiliteit, met name: * de beslissing om een PAE te ontwikkelen op een site die geen alternatief heeft voor wegtransport; * slechte bereikbaarheid van het PAE met het openbaar vervoer (bus en trein); * de noodzaak om voetgangers- en fietspaden veiliger te maken; * de vrees in verband met de ontwikkeling van het PAE wat betreft de impact in termen van vrachtverkeer en de daarmee gepaard gaande overlast, met name door de doortocht door de naburige dorpen Isnes en Bossière; - de gevolgen van de uitbreiding van het PAE voor het overstromingsrisico en de vrees dat deze risico's nog groter zullen worden door de grotere ondoorlaatbaarheid van de gronden door de uitbreiding van het bedrijventerrein; - de impact van de uitbreiding van het PAE op de biodiversiteit; - de landschappelijke impact van de uitbreiding van het PAE en de bepalingen met betrekking tot de landschapsintegratie ervan; - bezorgdheid over vervuiling en overlast door huidige en toekomstige bedrijven van het PAE; - de ontwikkeling van windturbines en zonnepanelen op de grond binnen het PAE; - planologische compensatie (relevantie, alternatieven); - de banden tussen het PES en het dorp, zowel wat betreft de impact van het PES op de levenskwaliteit in het dorp als wat betreft synergieën; - de mogelijkheid om banden en synergieën te ontwikkelen tussen het PAE en het dorp Isnes;

Overwegende, met betrekking tot de opmerkingen die hierboven zijn geformuleerd over de opportuniteit van het project voor de uitbreiding van het bedrijventerrein, dat de motivering van het ministerieel besluit van 14 januari 2015Relevante gevonden documenten type ministerieel besluit prom. 14/01/2015 pub. 19/02/2015 numac 2015200779 bron waalse overheidsdienst Ministerieel besluit tot uitvoering van het besluit van de Waalse Regering van 27 juni 2013 tot invoering van een certificeringsregeling voor installateurs van systemen voor energieproductie uit hernieuwbare energiebronnen en voor vaklui die werken i.v.m. energie-efficiëntie uitvoeren, wat betreft de dossierrechten, de erkenningsaanvragen en de uitrusting van de opleidingscentra of examencentra sluiten de opportuniteit van de inschrijving van het bedrijventerrein bevestigt en rechtvaardigt dat is voldaan aan het bepaalde in de artikelen 46, 48 en 49 bis dat een beroep kan worden gedaan op de procedure van het gemeentelijke plan van aanleg voor de herziening van het sectorplan; dat elk van deze motiveringen bovendien wordt bevestigd door de conclusies van het milieueffectenrapport dat in april 2023 is afgerond;

Overwegende, met betrekking tot de opmerkingen en vragen die hierboven samengebracht zijn onder het thema van de bezetting van het bedrijventerrein, dat de vergunningen die voorafgaand aan de vestiging van bedrijven worden verleend, niet alleen onderworpen zijn aan de bepalingen van het CoDT en de Code de l'environnement, maar ook aan de wetgeving inzake economische erkenning; dat toekomstige vergunningen ook zullen worden getoetst aan de bepalingen van het stedenbouwkundig plan dat het voorwerp uitmaakt van deze beslissing; dat er dus van kan worden uitgegaan dat de inwerkingtreding van het stedenbouwkundig plan het niveau van de eisen met betrekking tot de geuite bezorgdheden waarvoor bepalingen zijn vastgesteld, zal verhogen;

Overwegende dat de gemeenteraad in de milieuverklaring bij de beraadslaging van 13 maart 2024 haar voornemen bevestigt om voorrang te blijven geven aan wetenschappelijke bedrijven op het bedrijventerrein, maar ook de grenzen van dit voornemen aangeeft;

Overwegende, met betrekking tot de gevolgen van de uitbreiding van het bedrijventerrein voor de landbouwactiviteit, dat de gemeenteraad in de milieuverklaring bij de beraadslaging van 13 maart 2024 herinnert aan de mechanismen die de verwerving van gronden voorafgaand aan de uitvoering van het plan zullen regelen, de gedetailleerde analyse van de geleden schade in het milieueffectenrapport en de steunmaatregelen voor landbouwers die het BEP van plan is in te voeren;

Gelet op de validaties van de locatie van het project door het ministerieel besluit van 14 januari 2015Relevante gevonden documenten type ministerieel besluit prom. 14/01/2015 pub. 19/02/2015 numac 2015200779 bron waalse overheidsdienst Ministerieel besluit tot uitvoering van het besluit van de Waalse Regering van 27 juni 2013 tot invoering van een certificeringsregeling voor installateurs van systemen voor energieproductie uit hernieuwbare energiebronnen en voor vaklui die werken i.v.m. energie-efficiëntie uitvoeren, wat betreft de dossierrechten, de erkenningsaanvragen en de uitrusting van de opleidingscentra of examencentra sluiten en de conclusies van het milieueffectenrapport over de toegankelijkheid van het bedrijventerrein;

Overwegende dat, met betrekking tot de interne en externe mobiliteit van het PAE en zijn toegankelijkheid, het MER over het algemeen de belangrijkste opties van het gemeentelijke plan van aanleg heeft gevalideerd; dat de desondanks gedane aanbevelingen voornamelijk betrekking hebben op procedures die geen deel uitmaken van het gemeentelijke plan van aanleg of betrekking hebben op latere uitvoeringsfasen (zie hierboven);

Overwegende, wat betreft de veiligheid van de voetgangerspaden en de problemen van de impact van het door het bedrijventerrein gegenereerde verkeer op de levenskwaliteit van de omwonenden, dat de gemeente Gembloux in de milieuverklaring bij de beraadslaging van 13 maart 2024 de bepalingen ontwikkelt van het gemeentelijk plan van aanleg - met name wat betreft de reserveringen voor actieve vervoersmiddelen - maar ook de geplande en lopende wegaanpassingen en andere ontwikkelingen die niet onder het gemeentelijk plan van aanleg vallen - waaronder het veiliger maken van de verbinding met het station Saint-Denis-Bovesse; dat een aantal maatregelen die de situatie zouden helpen verbeteren niet onder het gemeentelijk plan van aanleg vallen;

Overwegende, met betrekking tot overstromingsrisico's, dat het gemeentelijk plan van aanleg specifieke bepalingen bevat op het vlak van infrastructuren en opties van aanleg met betrekking tot infrastructuren en technische netwerken, stedenbouw en ruimten voor landschapsintegratie die bijdragen tot de preventie ervan; dat deze bepalingen het voorwerp uitmaakten van een specifieke studie door een gespecialiseerd bureau, dat de resultaten van deze studie vervolgens werden vergeleken door de opsteller van het milieueffectenrapport en de Cellule GISER; dat de gemeenteraad van Gembloux er in de milieuverklaring bij de beraadslaging van 13 maart 2024 op wijst dat de principes van het waterbeheer en specifieke aanverwante ontwikkelingen zijn geïntegreerd in de opties en plannen van het gemeentelijk plan van aanleg en voor het overige zullen worden uitgevoerd in het kader van het infrastructuurproject en zullen worden onderworpen aan specifieke studies en vergunningen;

Overwegende, wat de gevolgen van het project voor de biologische diversiteit betreft, dat het plan en de opties van het gemeentelijk plan van aanleg een aantal bepalingen bevatten - die hierboven nader zijn toegelicht - die gunstig zijn voor het behoud en de ontwikkeling ervan; dat de analyses in het milieueffectenrapport niet alleen hebben geleid tot de validering, maar ook tot de verbetering ervan (zie hierboven);

Overwegende dat de bepalingen van het gemeentelijk plan van aanleg met betrekking tot de landschapsintegratie van het bedrijventerrein die gedetailleerd zijn onder de rubriek "inhoud van het gemeentelijk plan van aanleg opgesteld met het oog op de herziening van het sectorplan" aantonen dat met deze problematiek rekening werd gehouden en dat er wijzigingen werden aangebracht naar aanleiding van de aanbevelingen van het milieueffectenrapport en het openbaar onderzoek; dat de gemeenteraad van Gembloux deze aanpassingen gedetailleerd toelicht in de milieuverklaring bij de beraadslaging van 13 maart 2024;

Overwegende, zoals de gemeenteraad van Gembloux in de milieuverklaring bij de beraadslaging van 13 maart 2024 uitlegt, dat de vervuiling en de hinder die de bedrijven kunnen veroorzaken, worden beoordeeld in het licht van het milieubeleid in de vergunningsfase; dat er niettemin specifieke bepalingen aan de opties van het stedenbouwkundig plan zijn toegevoegd om de uitvoering van een akoestisch onderzoek voor lawaaierige bedrijven verplicht te stellen; dat het stedenbouwkundig plan bovendien een "gevoelig gebied met gemengde economische activiteit" aan de rand van het dorp Isnes bevat, dat voorbehouden is voor bedrijven die verenigbaar zijn met de nabijgelegen woonwijk, met uitsluiting van activiteiten die geurhinder, lawaai of landschapsvervuiling veroorzaken;

Overwegende dat de gemeenteraad van Gembloux in de milieuverklaring bij de beraadslaging van 13 maart 2024 met betrekking tot de ontwikkeling van windturbines en zonnepanelen op de grond binnen het bedrijventerrein toelicht dat ze de bepalingen van het gemeentelijk plan van aanleg heeft gewijzigd om de ontwikkelingsmogelijkheden van windturbines en zonnepanelen tot bepaalde specifieke gevallen te beperken;

Overwegende dat de motivering van het ministeriële besluit van 14 januari 2015 rechtvaardigt dat is voldaan aan het bepaalde in de artikelen 46, 48 en 49 bis dat een beroep kan worden gedaan op de procedure van het gemeentelijke plan van aanleg tot herziening van het sectorplan; dat deze motivering met name betrekking heeft op de validatie van de keuze van de compensaties;

Overwegende, zoals de gemeenteraad van Gembloux aangeeft in de milieuverklaring bij de beraadslaging van 13 maart 2024, dat het milieueffectenrapport, dat in april 2023 werd afgerond, de relevantie van deze compensaties heeft gevalideerd;

Overwegende, wat de gevolgen van de uitbreiding van het bedrijventerrein voor het dorp Isnes betreft, dat niet kan worden ontkend dat de uitbreiding van het bedrijventerrein gevolgen zal hebben voor het levenskader van het nabijgelegen dorp;

Overwegende, evenwel, enerzijds, dat de motivering van het ministerieel besluit van 14 januari 2015Relevante gevonden documenten type ministerieel besluit prom. 14/01/2015 pub. 19/02/2015 numac 2015200779 bron waalse overheidsdienst Ministerieel besluit tot uitvoering van het besluit van de Waalse Regering van 27 juni 2013 tot invoering van een certificeringsregeling voor installateurs van systemen voor energieproductie uit hernieuwbare energiebronnen en voor vaklui die werken i.v.m. energie-efficiëntie uitvoeren, wat betreft de dossierrechten, de erkenningsaanvragen en de uitrusting van de opleidingscentra of examencentra sluiten rechtvaardigt dat is voldaan aan het bepaalde in de artikelen 46, 48 en 49 bis, op grond waarvan een beroep kan worden gedaan op de procedure van het gemeentelijk plan van aanleg tot herziening van het sectorplan;

Overwegende, anderzijds, dat de opties en het plan talrijke bepalingen bevatten om de risico's van overlast ten gevolge van de nieuwe stedelijke ontwikkeling te beperken en tot een minimum te beperken; dat deze bepalingen het voorwerp hebben uitgemaakt van een gedetailleerd onderzoek door de opsteller van het milieueffectenrapport, dat tot aanpassingen heeft geleid; dat de gemeenteraad in de milieuverklaring bij de beraadslaging van 13 maart 2024 gedetailleerd aangeeft op welke manier rekening is gehouden met de bezorgdheid van de omwonenden en waarom bepaalde verzoeken niet zijn ingewilligd;

Overwegende dat artikel 51, § 3 van het CWATUP het volgende bepaalt: "Binnen acht dagen na de afsluiting van het openbaar onderzoek bezorgt het college van burgemeester en schepenen het dossier met het ontwerpplan, samen met het verslag bedoeld in paragraaf 1 en de eventuele klachten, opmerkingen, processen-verbaal en adviezen, aan de gemeentelijke commissie of, bij ontstentenis daarvan, aan de gewestelijke commissie en aan de Conseil wallon de l'environnement pour le développement durable, alsook aan de andere personen en instanties en aan de Direction générale des Ressources naturelles et de l'Environnement, indien deze geraadpleegd werden overeenkomstig artikel 50, § 2, lid 2, voor advies.

De adviezen worden binnen zestig dagen na het verzoek van het college van burgemeester en schepenen toegezonden; bij gebreke daarvan worden de adviezen geacht gunstig te zijn";

Gelet op de beraadslaging van de gemeenteraad van Gembloux van 30 november 2023 waar het openbaar onderzoek met betrekking tot het ontwerp van het gemeentelijk plan van aanleg opgesteld met het oog op de herziening van het sectorplan "Uitbreiding van het bedrijventerrein Créalys" werd afgesloten, en met name werd besloten om het advies in te winnen van de volgende instanties: - Commission consultative communale d'aménagement du territoire et de mobilité, - Pôle Environnement du Conseil économique, social et environnemental de Wallonie, - INASEP, Organisme d'Assainissement Agréé, - SPW Mobilité et Infrastructures - Direction des Routes de Namur, - SPW Agriculture, Ressources naturelles et Environnement - Cellule GISER, - SPW Agriculture, Ressources naturelles et Environnement - Direction du développement rural, - SPW Economie, Emploi, Recherche - Département du Développement économique;

Overwegende dat de Commission consultative communale d'aménagement du territoire et de mobilité in een advies van 12 december 2023 een aantal opmerkingen en verzoeken heeft geformuleerd die als volgt kunnen worden samengevat: - Een herinnering aan de monofunctionele aard van het project, dat plaatsvindt op landbouwpercelen met een hoge agronomische waarde, maar waar veel vraag naar is, - Wat betreft het behoud van de levenskwaliteit van de inwoners van nabijgelegen dorpen, in het bijzonder Isnes: * ervoor zorgen dat bedrijven compatibel zijn met de woonwijk door de zogenaamde "gevoelige" zone uit te breiden, * de bufferzones vergroten en hun landschappelijke inrichtingen aan de rand van het dorp verder verbeteren, * synergieën en links creëren, bijvoorbeeld door een gemeenschapsruimte beschikbaar te maken op het terrein of door aandacht te besteden aan inrichtingen voor zachte mobiliteit op het terrein, - Wat betreft de integratie van het PAE in zijn omgeving: * nog meer nadenken over de landschapsinrichtingen op het terrein en aan de rand ervan, * de architectonische kwaliteit van toekomstige projecten waarborgen en de integratie van gebouwen in het landschap aanmoedigen door hun industriële uiterlijk tot een minimum te beperken, * het wetenschappelijke karakter van het terrein bevestigen, zowel voor het bestaande deel als voor de uitbreidingen, - Wat betreft energieproductie: * In de regelgeving de verdere ontwikkeling verbieden van grote windturbines binnen het PAE en de uitbreidingen daarvan, evenals de installatie van zonnepanelen op de grond, - Wat betreft mobiliteit: * afronding van het project voor de ontwikkeling van de Route d'Eghezée (N912) om een betere verbinding te creëren tussen het bedrijventerrein en het treinstation Saint-Denis/Bovesse, * inrichtingen voorzien voor zachte vervoerswijzen op het terrein (openbare ruimte + bedrijven), * passende verkeersborden plaatsen om te voorkomen dat vrachtwagens door de dorpen Isnes en Bossière rijden en de afsluiting aan het einde van de Rue de Florival handhaven om een omleiding te voorkomen, - Een begeleidingscomité opzetten met omwonenden, de Stad, BEPN en de vertegenwoordigers van de bedrijven, en een controlestation voorzien op het terrein om de overlast voor de omwonenden te voorkomen en te objectiveren; - Prioriteit geven aan de menselijke dimensie van het project in plaats van strikt economische belangen, zoals nu het geval is;

Overwegende dat deze aandachtspunten dezelfde zijn als die welke in de klachten naar voren zijn gebracht tijdens het openbaar onderzoek; dat de antwoorden van de gemeenteraad derhalve reeds hierboven zijn beschreven;

Overwegende dat de Cellule GISER van de SPW ARNE op 19 december 2023 een gunstig advies heeft uitgebracht;

Overwegende dat de Pôle environnement in een advies van 22 januari 2024 heeft geoordeeld dat het MER in overeenstemming is met artikel 50, § 2 van het CWATUP en een voorwaardelijk gunstig advies heeft uitgebracht over het ontwerp van het gemeentelijk plan van aanleg; dat ze de volgende opmerkingen en voorwaarden heeft geformuleerd: - De bezetting van de gebieden faseren, waarbij voorrang wordt gegeven aan optimalisering van het bestaande terrein vóór een daadwerkelijke uitbreiding, zodat de gevolgen van het project voor de betrokken boeren op de korte of middellange termijn tot een minimum worden beperkt; - Ervoor zorgen dat de terreinen in kwestie zo lang mogelijk precair en gratis worden bezet (verzadiging van het Créalys-terrein door bedrijven uit de wetenschappelijke sector, gepland voor 2029), zoals voorgesteld en beschreven in de studie (pagina 216); - Ervoor zorgen dat het bestaande terrein wordt gevuld, met inachtneming van de nieuwe coëfficiënten voor landgebruik en inspringingen, evenals de wetenschappelijke aard van de activiteiten; - Zorgen voor afvalwaterbeheer in het gebied door de uitbreiding van de afvalwaterzuiveringsinstallatie te garanderen, gepland door INASEP, voorafgaand aan de uitbreiding van het bedrijventerrein; - Een meer gedetailleerde karakterisering uitvoeren van de agronomische kwaliteit van de betrokken landbouwterreinen en het type landbouw (rekening houdend met teeltpraktijken om het type landbouw niet te reduceren tot al dan niet "biologische" certificering);

Overwegende dat de overwegingen betreffende het in aanmerking nemen van de gevolgen van de uitbreiding van het bedrijventerrein voor de landbouwactiviteit en de getroffen landbouwers overeenstemmen met die welke in de klachten van het openbaar onderzoek en in het advies van de CCATM zijn geformuleerd; dat de antwoorden van de gemeenteraad derhalve reeds hierboven zijn beschreven;

Overwegende dat de opties in het gemeentelijk plan van aanleg - inclusief die met betrekking tot coëfficiënten voor landgebruik en andere zaken - van toepassing zullen zijn op alle vergunningen die worden afgegeven binnen het gebied van het gemeentelijk plan van aanleg zodra dit van kracht wordt;

Overwegende, ten slotte, dat het beheer van de toename van het afvalwater dat door de uitbreiding van het bedrijventerrein wordt geproduceerd, een zaak is voor de latere uitvoeringsfasen van het gemeentelijk plan van aanleg;

Overwegende dat de Pôle Environnement in hetzelfde advies de voorgestelde compensaties in grote lijnen goedkeurt, maar de volgende opmerkingen maakt: - Grand-Leez: een natuurgebied lijkt aangewezen in plaats van het voorgestelde gebied met groene ruimten, om de feitelijke en de juridische situatie met elkaar in overeenstemming te brengen; - Corroy-le-Château: voor het centrale gebied zou een gebied met groene ruimten of een natuurgebied kunnen worden voorgesteld. Het gaat om een natte gracht, het begin van de beek Corroy-le-Château;

Overwegende, ten slotte, dat het gemeentelijk plan van aanleg is gewijzigd om de door de Pôle Environnement aanbevolen bestemmingswijziging in natuurgebied voor het compensatiegebied Grand-Leez (perimeter 3) op te nemen;

Overwegende, zoals de gemeenteraad van Gembloux aangeeft in de milieuverklaring bij haar beraadslaging van 13 maart 2024, dat de aanvraag voor de bestemming van een specifiek gebied langs de gracht van Corroy-le-Château betrekking heeft op een gebied dat te klein is om in de schaal van een bestemming van het sectorplan te worden opgenomen;

Overwegende dat de SPW Economie Emploi Recherche, Direction de l'équipement des parcs d'activité économique op 22 januari 2024 een gunstig advies heeft uitgebracht;

Overwegende dat de SPW Mobilité et Infrastructures, Direction des Routes de Namur, in een advies van 29 januari 2024 een aantal overwegingen formuleert met betrekking tot de uitvoering van het project;

Overwegende dat de andere benaderde instanties geen advies hebben uitgebracht;

Overwegende dat het gemeentelijk plan van aanleg na het openbaar onderzoek werd gewijzigd zonder nieuw openbaar onderzoek, overeenkomstig de bepalingen van artikel 51, § 4;

Overwegende dat deze wijzigingen het resultaat zijn van het in aanmerking nemen van de opmerkingen die tijdens de openbare onderzoeks- en adviesfase zijn gemaakt, en als minder belangrijk kunnen worden beschouwd;

Overwegende dat de gemeenteraad in haar beraadslaging van 13 maart 2024, en in het bijzonder in de daarin opgenomen milieuverklaring, op gemotiveerde wijze heeft gereageerd op de opmerkingen die tijdens het openbaar onderzoek zijn gemaakt, en op de adviezen; dat ze haar keuzes motiveert;

Overwegende dat het dossier op 3 mei 2024 volledig is verklaard door de gedelegeerde ambtenaar van de Direction extérieure de Namur;

Overwegende dat artikel 52 van het CWATUP het volgende bepaalt: " § 1. De regering keurt het gemeentelijke plan van aanleg goed of af door middel van een gemotiveerd besluit. De regering kan haar goedkeuring afhankelijk stellen van de overlegging van een onteigeningsplan. § 2. Het besluit van de regering wordt genomen binnen zestig dagen na de datum van ontvangst van het volledige dossier door de gedelegeerde ambtenaar. Deze termijn kan bij een met redenen omkleed besluit eenmaal met dertig dagen worden verlengd.";

Hieruit volgt dat op grond van voornoemd artikel en de voorgaande overwegingen is voldaan aan de procedure voor de definitieve goedkeuring van de documenten;

Bijgevolg, Besluit :

Artikel 1.Het gemeentelijk plan van aanleg "Uitbreiding van het bedrijventerrein Créalys" in Gembloux, waarvan de opstelling met het oog op de herziening van het sectorplan van Namen bij ministerieel besluit van 14 januari 2015Relevante gevonden documenten type ministerieel besluit prom. 14/01/2015 pub. 19/02/2015 numac 2015200779 bron waalse overheidsdienst Ministerieel besluit tot uitvoering van het besluit van de Waalse Regering van 27 juni 2013 tot invoering van een certificeringsregeling voor installateurs van systemen voor energieproductie uit hernieuwbare energiebronnen en voor vaklui die werken i.v.m. energie-efficiëntie uitvoeren, wat betreft de dossierrechten, de erkenningsaanvragen en de uitrusting van de opleidingscentra of examencentra sluiten werd beslist, wordt goedgekeurd.

Art. 2.De SPW Territoire Logement Patrimoine Energie zal de stad Gembloux op de hoogte brengen van dit besluit.

Namen, 5 juni 2024.

W. BORSUS .


^