Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit
gepubliceerd op 14 juli 2022

Koninklijk besluit tot goedkeuring van het beheerscontract van de naamloze vennootschap van publiek recht met sociale doeleinden "Paleis voor Schone Kunsten"

bron
federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister
numac
2022202791
pub.
14/07/2022
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

1 MEI 2022. - Koninklijk besluit tot goedkeuring van het beheerscontract van de naamloze vennootschap van publiek recht met sociale doeleinden "Paleis voor Schone Kunsten"


FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 7 mei 1999Relevante gevonden documenten type wet prom. 07/05/1999 pub. 20/08/1999 numac 1999021323 bron diensten van de eerste minister Wet houdende oprichting van het Paleis voor Schone Kunsten in de vorm van een naamloze vennootschap van publiek recht met sociale doeleinden en tot wijziging van de wet van 30 maart 1995 betreffende de netten voor distributie voor omroepuitzendingen en de uitoefening van televisie-omroepactiviteiten in het tweetalig gebied Brussel-Hoofdstad sluiten houdende oprichting van Paleis voor Schone Kunsten in de vorm van een naamloze vennootschap van publiek recht met sociale doeleinden en tot wijziging van de wet van 30 maart 1995 betreffende de netten voor distributie voor omroepuitzendingen en de uitoefening van televisie-omroepactiviteiten in het tweetalig gebied Brussel-Hoofstad, artikel 13;

Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 10 maart 2022;

Gelet op de akkoordbevinding van de Staatssecretaris voor Begroting, gegeven op 22 maart 2022;

Gelet op de vrijstelling van een impactanalyse op basis van artikel 8, § 1, 4°, van de wet van 15 december 2013Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/12/2013 pub. 31/12/2013 numac 2013021138 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging sluiten houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging;

Op de voordracht van de Minister van de Federale Culturele Instellingen en op advies van de in Raad vergaderde Ministers, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Het beheerscontract gesloten tussen de Staat en de naamloze vennootschap van publiek recht met sociale doeleinden "Paleis voor Schone Kunsten", opgenomen in bijlage bij dit besluit, wordt goedgekeurd.

Art. 2.Dit besluit en zijn bijlage treden in werking de dag van hun publicatie in het Belgische Staatsblad.

Art. 3.De Staatssecretaris bevoegd voor de federale culturele instellingen is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 1 mei 2022.

FILIP Van Koningswege : De Eerste Minister, A. DE CROO De Staatssecretaris belast met de Federale culturele instellingen, M. MICHEL

Bijlage bij het koninklijk besluit van 1 mei 2022 tot goedkeuring van het beheerscontract van de naamloze vennootschap van publiek recht met sociale doeleinden "Paleis voor Schone Kunsten" Beheersovereenkomst tussen de Belgische Staat en het Paleis voor Schone Kunsten Tussen de Belgische staat, vertegenwoordigd door de Staatssecretaris belast met de Federale Culturele Instellingen, hierna de "Staat", enerzijds en De naamloze vennootschap van publiek recht met sociale doeleinden « Paleis voor Schone Kunsten », waarvan de zetel gevestigd is te 1000 Brussel, Ravensteinstraat 23, hier vertegenwoordigd door Isabelle MAZZARA, voorzitster van de Raad van Bestuur, hierna de "Vennootschap" anderzijds 1. De Vennootschap werd opgericht door de wet van 7 mei 1999Relevante gevonden documenten type wet prom. 07/05/1999 pub. 20/08/1999 numac 1999021323 bron diensten van de eerste minister Wet houdende oprichting van het Paleis voor Schone Kunsten in de vorm van een naamloze vennootschap van publiek recht met sociale doeleinden en tot wijziging van de wet van 30 maart 1995 betreffende de netten voor distributie voor omroepuitzendingen en de uitoefening van televisie-omroepactiviteiten in het tweetalig gebied Brussel-Hoofdstad sluiten houdende oprichting van het Paleis voor Schone Kunsten in de vorm van een naamloze vennootschap van publiek recht met sociale doeleinden en tot wijziging van de wet van 30 maart 1995 betreffende de netten voor distributie voor omroepuitzendingen en de uitoefening van televisieomroepactiviteiten in het tweetalig gebied Brussel-Hoofdstad. Deze wet is in werking getreden op 25 augustus 2000, ingevolge de bekendmaking in het Belgisch Staatsblad van het koninklijk besluit van 1 maart 2000Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 01/03/2000 pub. 25/08/2000 numac 2000021142 bron diensten van de eerste minister Koninklijk besluit tot vaststelling van de datum van inwerkingtreding van Titel I van de wet van 7 mei 1999 houdende oprichting van het Paleis voor Schone Kunsten in de vorm van een naamloze vennootschap van publiek recht met sociale doeleinden en tot wijziging van de wet van 30 maart 1995 betreffende de netten voor distributie voor omroepuitzendingen en de uitoefening van televisie-omroepsactiviteiten in het tweetalig gebied Brussel-Hoofdstad sluiten.

Haar statuten werden vastgelegd bij koninklijk besluit van 19 december 2001Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 19/12/2001 pub. 11/01/2002 numac 2001021642 bron diensten van de eerste minister Koninklijk besluit houdende vaststelling van de statuten van de naamloze vennootschap van publiek recht met sociale doeleinden « Paleis voor Schone Kunsten » type koninklijk besluit prom. 19/12/2001 pub. 11/01/2002 numac 2001021638 bron diensten van de eerste minister Koninklijk besluit tot oprichting van een paritair comité bij de naamloze vennootschap van publiek recht met sociale doeleinden « Paleis voor Schone Kunsten » sluiten (Belgisch Staatsblad van 11 januari 2002), genomen in uitvoering van de voormelde wet. 2. Het artikel 13 van de voormelde wet van 7 mei 1999Relevante gevonden documenten type wet prom. 07/05/1999 pub. 20/08/1999 numac 1999021323 bron diensten van de eerste minister Wet houdende oprichting van het Paleis voor Schone Kunsten in de vorm van een naamloze vennootschap van publiek recht met sociale doeleinden en tot wijziging van de wet van 30 maart 1995 betreffende de netten voor distributie voor omroepuitzendingen en de uitoefening van televisie-omroepactiviteiten in het tweetalig gebied Brussel-Hoofdstad sluiten voorziet in het sluiten van een beheersovereenkomst tussen de Vennootschap en de Staat. Een eerste beheersovereenkomst, goedgekeurd bij koninklijk besluit van 2 december 2002Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 02/12/2002 pub. 21/12/2002 numac 2002021479 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Koninklijk besluit tot goedkeuring van het beheerscontract van de naamloze vennootschap van publiek recht met sociale doeleinden « Paleis voor Schone Kunsten » sluiten (Belgisch Staatsblad van 21 december 2002), is in werking getreden op 21 december 2002.

Een tweede beheersovereenkomst, goedgekeurd bij koninklijk besluit van 22 december 2009Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 22/12/2009 pub. 28/12/2009 numac 2009205891 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Koninklijk besluit tot goedkeuring van het beheerscontract van de naamloze vennootschap van publiek recht met sociale doeleinden "Paleis voor Schone Kunsten" voor de periode 2009-2013 sluiten (Belgisch Staatsblad van 28 december 2009), is in werking getreden op 28 december 2009.

Een derde beheersovereenkomst, goedgekeurd bij koninklijk besluit van 26 mei 2016Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 26/05/2016 pub. 17/06/2016 numac 2016203022 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Koninklijk besluit tot goedkeuring van het beheerscontract van de naamloze vennootschap van publiek recht met sociale doeleinden « Paleis voor Schone Kunsten » sluiten (Belgisch Staatsblad van 17 juni 2016), is in werking getreden op 17 juni 2016.

Krachtens het voormelde artikel 13 moet deze overeenkomst ten minste de volgende aangelegenheden regelen: 1° De modaliteiten volgens dewelke de openbare dienstverlening van de vennootschap, zoals vermeld in artikel 3, § 1, 1°, zal verzekerd worden.2° de beschrijving van de grote lijnen en accenten inzake culturele programmatie;3° de vaststelling, de berekening, de voorwaarden en modaliteiten van betaling van de eventuele toelagen ten laste van de Algemene Uitgavenbegroting van de Federale Staat;4° de manier waarop de financiële belangen van de Federale Staat worden gewaarborgd;5° de verplichtingen inzake intern en extern toezicht;6° de wijze waarop een meertalige dienstverlening aan het cliënteel en aan de partners van de vennootschappen zal verzekerd worden;7° lange termijn overeenkomsten met de vennootschappen, groeperingen, verenigingen en instellingen die actief deelnemen aan de verwezenlijking van het maatschappelijk doel.3. De Vennootschap voert een actief beleid dat erop gericht is de toegang tot de verschillende artistieke disciplines die in het Paleis voor Schone Kunsten worden voorgesteld, te vergemakkelijken, rekening houdend met de diversiteit van de bevolking die in België leeft.Zij streeft met name naar vernieuwing en verbreding van het publiek waarop zij zich richt. 4. De Vennootschap ziet erop toe dat activiteiten die buiten haar opdrachten van openbare dienstverlening vallen, geen afbreuk doen aan de goede uitvoering van deze opdrachten. Derhalve wordt het volgende overeengekomen: TITEL I. - Voorwerp van de beheersovereenkomst

Art. 1.Deze beheersovereenkomst heeft als doel, overeenkomstig artikel 13, § 1, 1° van voornoemde wet van 7 mei 1999Relevante gevonden documenten type wet prom. 07/05/1999 pub. 20/08/1999 numac 1999021323 bron diensten van de eerste minister Wet houdende oprichting van het Paleis voor Schone Kunsten in de vorm van een naamloze vennootschap van publiek recht met sociale doeleinden en tot wijziging van de wet van 30 maart 1995 betreffende de netten voor distributie voor omroepuitzendingen en de uitoefening van televisie-omroepactiviteiten in het tweetalig gebied Brussel-Hoofdstad sluiten, de respectieve rechten en plichten van de Staat en de Vennootschap te regelen. Deze rechten en plichten verduidelijken onder welke voorwaarden de door de Staat aan de Vennootschap toevertrouwde taken van openbare dienstverlening moeten worden uitgevoerd.

TITEL II. - Algemene bepalingen

Art. 2.De bepalingen onder deze titel zijn van toepassing op de opdrachten bepaald in hoofdstuk I en II van Titel III van onderhavig contract.

Art. 3.De Vennootschap verzekert de communicatie en de promotie van de manifestaties die georganiseerd worden in het Paleis voor Schone Kunsten.

De contacten met het publiek - in welke vorm dan ook - vinden in elk geval minstens plaats in het Nederlands en in het Frans. De personeelsleden die in contact staan met het publiek, hetzij rechtstreeks, hetzij via de communicatiekanalen, zijn beschikbaar om het publiek in deze talen te ontvangen en te informeren. Er wordt speciale aandacht besteed aan de digitale toegankelijkheid.

Art. 4.De Vennootschap besteedt bijzondere aandacht aan het onthaal en het comfort van het publiek.

Daartoe stelt zij hen een cafetaria, een restaurant en bars ter beschikking tijdens de pauzes, evenals een bookshop, behalve als vastgesteld wordt dat dit economisch gezien niet haalbaar is.

Art. 5.De Vennootschap organiseert een eigen professionele kaartverkoop en maakt hiertoe gebruik van de meest geavanceerde technieken.

Art. 6.De Vennootschap verbindt zich ertoe te zorgen voor uitrusting voor de scène, tentoonstellingen, onderhoud en communicatie die aan de hedendaagse kwaliteits- en toegankelijkheidsnormen voldoen.

Art. 7.De Vennootschap respecteert de wettelijke en reglementaire normen met betrekking tot de veiligheid van het publiek, het personeel, de artiesten en de kunstwerken uit collecties. Bovendien sluit zij ad hoc verzekeringscontracten af.

Art. 8.De Vennootschap mag in geen enkel geval het gebouw ter beschikking stellen van een natuurlijke persoon, een rechtspersoon of een groepering van welke aard ook die zich op een manifeste manier vijandig toont tegenover de rechten en vrijheden die worden gegarandeerd door de Conventie van 4 november 1950 ter bescherming van de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden, zoals goedgekeurd door de wet van de 13 mei 1955, en door de aanvullende protocollen bij deze conventie die van toepassing zijn in België.

De Vennootschap kan de terbeschikkingstelling van haar infrastructuur aan derden weigeren wanneer dit een ernstig risico inhoudt voor de veiligheid van het publiek, het personeel, de artiesten of de kunstwerken.

Art. 9.De Vennootschap verbindt zich ertoe een culturele, artistieke, professionele en technische referentie te zijn.

In overeenstemming met de bestemming van het Paleis als cultureel en artistiek centrum, draagt de Vennootschap er zorg voor dat de culturele programmering coherent is en dat het geheel van de voorgestelde activiteiten de geest van die programmering naleven.

Art. 10.De verbintenissen die de Vennootschap in het kader van deze beheersovereenkomst aangaat, blijven rechtstreeks gekoppeld aan de financiële middelen waarover zij beschikt en met name aan de toelagen die haar worden toegekend voor de uitvoering van haar opdrachten.

TITEL III. - Dienstverlenende opdrachten en aanvullende opdrachten HOOFDSTUK I. - Dienstverlenende opdrachten

Art. 11.Overeenkomstig artikel 3, § 1, van voornoemde wet van 7 mei 1999Relevante gevonden documenten type wet prom. 07/05/1999 pub. 20/08/1999 numac 1999021323 bron diensten van de eerste minister Wet houdende oprichting van het Paleis voor Schone Kunsten in de vorm van een naamloze vennootschap van publiek recht met sociale doeleinden en tot wijziging van de wet van 30 maart 1995 betreffende de netten voor distributie voor omroepuitzendingen en de uitoefening van televisie-omroepactiviteiten in het tweetalig gebied Brussel-Hoofdstad sluiten heeft de Vennootschap als doel zich actief in te zetten voor het opzetten, uitwerken en uitvoeren, bij voorkeur op de site van het Paleis voor Schone Kunsten maar ook buiten haar site om haar activiteit volledig en met coherentie te kunnen organiseren, van een multidisciplinaire en geïntegreerde culturele programmering die bijdraagt tot de Europese en internationale uitstraling van het federale België, de Gemeenschappen en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

Deze opdracht omvat : 1. culturele producties eigen aan de Vennootschap van het Paleis voor Schone Kunsten, die zich niet exclusief tot deze of gene Gemeenschap richten;2. coproducties op de in de vorige paragraaf bedoelde gebieden, in samenwerking met verenigingen, organen en instellingen met gelijkaardige maatschappelijke doeleinden;3. de terbeschikkingstelling van de zalen en de infrastructuur van het gebouw aan verenigingen, organen en instellingen met een eigen culturele programmering, voor zover die niet strijdig zijn met de artistieke productie van de Vennootschap.

Art. 12.Met uitzondering van de perioden van onderhoud van de toneel- en tentoonstellingszalen, is het Paleis voor Schone Kunsten gedurende het gehele jaar operationeel. Sluitingsdagen kunnen worden vastgelegd tijdens de zomer- of eindejaarsperiodes, maar hierbij wordt steeds een zekere voorspelbaarheid gegarandeerd voor de gebruikers.

Art. 13.De Vennootschap exploiteert haar infrastructuur door regelmatig en gelijktijdig - alleen of in samenwerking met andere instellingen, verenigingen of organen - verscheidene artistieke disciplines voor te stellen zoals muziek, plastische kunsten, film, dans, theater, lezingen, debatten, symposia, multimedia,... en moedigt multidisciplinaire samenwerking dus aan.

Art. 14.De Vennootschap bepaalt haar eigen prijsbeleid.

Overeenkomstig haar maatschappelijk doel, maakt de Vennootschap het Paleis voor Schone Kunsten toegankelijk voor alle sociaaleconomische bevolkingsgroepen en voert zij met name significante prijsverlagingen door voor de volgende categorieën van personen : werklozen, gerechtigden op uitkeringen van sociale bijstand (leefloon, inkomensgarantie voor ouderen en tegemoetkomingen aan gehandicapten), gerechtigden op de verhoogde verzekeringstegemoetkoming bedoeld in artikel 37, § 19, van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen gecoördineerd op 14 juli 1994, ouderen en jongeren.

Art. 15.De Vennootschap organiseert ten minste eenmaal per jaar een opendeurdag. In dit verband kan zij bezoeken aan het gebouw organiseren en een reeks evenementen organiseren die representatief zijn voor haar activiteit. De toegang tot deze dag en tot alle in dit kader georganiseerde activiteiten is geheel gratis.

Het Paleis voor Schone Kunsten is op de Nationale Feestdag toegankelijk voor het publiek, onverminderd de specifieke politiereglementen met betrekking tot de feestelijkheden.

Art. 16.De Vennootschap werkt stap voor stap aan een inclusief beleid, gebaseerd op een goede kennis van het huidige publiek en van de diversiteit in al haar vormen. Het omgaan met verschillen en overeenkomsten, het benutten van nieuw talent en ervoor zorgen dat elk individu zich veilig en gerespecteerd voelt, is een troef en een verrijking voor de hele organisatie.

De Vennootschap ontwikkelt en vervult een transversaal programma inzake vorming en publiekswerking dat de verschillende hoofdlijnen van haar programmering omvat en voor doelgroepen bestemd is (kinderen, jongeren, scholen, studenten, liefhebbers, regelmatige bezoekers, andersvalide personen, personen uit minder bedeelde milieus, mensen van vreemde origine,...).

De strategie inzake publiekswerking heeft als doelstelling: - een groter publiek aan te spreken en voor iedereen toegang tot de programmering te verzekeren, - bij te dragen aan de levenslange educatie, - de stuwende rol van artistieke creatie en cultuur voor de sociale cohesie te versterken.

De dienst voor vorming en publiekswerking brengt specifieke instrumenten aan zoals geschreven materiaal, activiteiten ter begeleiding van de programmering en participatie-activiteiten. Voor de periode 2021-2024 zijn de specifieke doelstellingen: - de band met het publiek versterken: de impact vergroten van artistieke activiteiten op verschillende publieksgroepen op het vlak van kennis, intellectuele en persoonlijke verrijking, - de tools digitaliseren/ nieuwe technologieën gebruiken: meer digitalisering van de tools die voor, tijdens en na het bezoek gebruikt worden. In het kader van het Belgische nationale Plan voor Herstel en Veerkracht (PHV) heeft de Vennootschap 7,45 miljoen euro voorzien voor haar digitaliseringsproject. Het doel is het concurrentievermogen van de culturele sector te verbeteren, de uitstraling van de instelling te bevorderen en de toegang tot de nieuwe digitale culturele diensten voor alle burgers te vergemakkelijken. De vooruitgang die op dit gebied wordt geboekt, zal worden opgenomen in het activiteitenverslag dat aan de voogdijoverheid wordt voorgelegd; - publieksgroepen diversifiëren: aantrekken van nieuw publiek uit alle opleidings- en ervaringsniveaus dat de culturele diversiteit van het Gewest of het land vertegenwoordigt.

De Vennootschap verzekert de zichtbaarheid van het programma dat door haar dienst publiekswerking wordt voorgesteld. Naargelang de betrokken domeinen kan de Vennootschap specifieke partnerschappen aangaan.

Art. 17.In het algemeen zal de Vennootschap Brussel en België vanuit cultureel oogpunt promoten op Europees en internationaal niveau.

Naast het opzetten van gemeenschappelijke artistieke projecten wenst de Vennootschap met de KMS en het NOB samen te werken aan gemeenschappelijke marketingacties die erop gericht zijn het publiek te informeren en aan te zetten om naar Brussel te komen door de rijkdom van de programmering van de federale culturele instellingen in de verf te zetten.

Gelet op het statuut van Brussel als Europese hoofdstad onderhoudt de vereniging banden met de Europese instellingen om de ontwikkeling van culturele actie op deze schaal te ondersteunen. De projecten die uiteindelijk aan de Europese Commissie zullen worden voorgelegd, moeten een toegevoegde waarde hebben in artistiek opzicht en positieve neveneffecten, met name in financieel opzicht.

Art. 18.De Vennootschap schenkt bijzondere aandacht aan de mening van en de vragen naar inlichtingen van het publiek.

Daarnaast zorgt zij voor de opvolging van de schriftelijke klachten.

Daartoe houdt de Vennootschap een centraal bestand bij van de klachten en het gevolg dat eraan wordt gegeven. Zij coördineert de dossierbehandelingsprocedure die de betrokken dienst zal uitvoeren.

De Vennootschap stelt een jaarverslag op over de werking van al haar diensten en legt dit voor aan de Raad van Bestuur. Dit verslag wordt eveneens voorgelegd aan het paritair comité.

Art. 19.De Vereniging voert een beleid van inventarisatie, conservatie, vrijwaring, digitalisering en valorisatie van haar archieven en erfgoed. HOOFDSTUK II. - Aanvullende opdrachten

Art. 20.Voor zover de programmatie het mogelijk maakt, tracht de Vennootschap haar infrastructuur ten volle te benutten door middel van aanvullende activiteiten die evenwel nooit voorrang kunnen krijgen op de in het kader van de dienstverlenende opdracht van de Vennootschap opgezette manifestaties.

In dit kader stelt de Vennootschap haar infrastructuur tevens ter beschikking van de federale overheid of andere overheden voor de organisatie van manifestaties die een "public relations" karakter hebben. De voorwaarden vermeld in artikel 9 van deze overeenkomst moeten worden nageleefd.

In die context ziet de Vennootschap erop toe dat de culturele programmatie, als bedoeld in artikel 3, § 1, 1°, van de wet van 7 mei 1999Relevante gevonden documenten type wet prom. 07/05/1999 pub. 20/08/1999 numac 1999021323 bron diensten van de eerste minister Wet houdende oprichting van het Paleis voor Schone Kunsten in de vorm van een naamloze vennootschap van publiek recht met sociale doeleinden en tot wijziging van de wet van 30 maart 1995 betreffende de netten voor distributie voor omroepuitzendingen en de uitoefening van televisie-omroepactiviteiten in het tweetalig gebied Brussel-Hoofdstad sluiten houdende oprichting van de Vennootschap, minimaal 75 % van de activiteiten van het Paleis uitmaakt.

TITEL IV. - Samenwerking

Art. 21.De Vennootschap ziet erop toe initiatieven op het getouw te zetten om de samenwerking met andere instellingen te ontwikkelen - in het bijzonder met die welke regelmatig gebruikmaken van het Paleis voor Schone Kunsten - voor wat de muziek, de plastische kunsten, cinema en de podiumkunsten betreft.

Art. 22.De federale culturele instellingen (Paleis voor Schone Kunsten, NOB en KMS) zetten zich met name in voor samenwerking en synergie tussen de federale culturele instellingen met het oog op de coherentie en complementariteit van hun respectieve artistieke beleid.

De synergiën tussen de drie federale instellingen komen met name tot stand in: - de artistieke samenwerking; - de educatie en professionele inschakeling; - de communicatie; - de ondersteunende diensten; - de aanwerving van muzikanten.

Art. 23.Wat de artistieke samenwerking betreft, verbinden de drie instellingen zich ertoe samen te werken bij de artistieke programmering, teneinde de complementariteit en de artistieke coherentie van de muzikale programma's en artistieke projecten te waarborgen.

Deze verbintenis wordt voor de Vennootschap op de volgende manieren ingevuld: - de organisatie, samen met de KMS en het NOB, van een jaarlijks concert waarbij de muzikanten van de beide orkesten hun kwaliteiten kunnen tonen en het federale imago van de drie culturele instellingen in het licht worden gesteld. Voor de seizoenen 2022/2023 en 2023/2024 liggen deze projecten reeds vast; - de organisatie van andere artistieke projecten waarbij, elk seizoen, de artistieke medewerkers van de drie instellingen betrokken zijn.

Deze projecten zullen erop gericht zijn de banden met het publiek aan te halen door de ontwikkeling van vernieuwende benaderingen en formats (zoals United Music Of Brussels); - de geselecteerde projecten zullen in de eerste plaats bijdragen tot het bereiken van een nieuw publiek, onder meer door de programmering van extramurale concerten. De projecten zijn bedoeld om de toegang tot klassieke muziek voor het grote publiek te vergemakkelijken, in een bredere context dan die van de reguliere concerten en met het oog op inclusie. Deze aanpak kan de vorm aannemen van een focus- of een jaarlijks festival; - elke instelling heeft haar eigen artistieke autonomie. Niettemin plegen de instellingen lang genoeg van tevoren overleg en stemmen zij hun programmering op elkaar af om te streven naar een grotere complementariteit, en met name om te voorkomen dat in dezelfde seizoenen identieke werken worden geprogrammeerd.

Art. 24.De federale culturele instellingen hebben een lange ervaring op het gebied van educatie. Om het huidige geïndividualiseerde aanbod uit te breiden, bepalen het Paleis voor Schone Kunsten, de KMS en het NOB een gemeenschappelijke strategie voor publiekswerking en educatie, die de complementariteit van de projecten van elke partner beoogt.

Deze strategie versterkt de stuwende rol van artistieke creatie en cultuur in de sociale cohesie.

Zij onderzoeken samen hoe ze een soort gezamenlijk educatief traject voor kinderen, jongeren en volwassenen kunnen ontwikkelen, dat tot doel heeft de zichtbaarheid en de impact van het aanbod van de afzonderlijke instellingen te vergroten, maar ook nieuwe initiatieven te stimuleren. Dit educatief traject beoogt het publiek te verbreden, te verdiepen en te diversifiëren en de programma's voor iedereen toegankelijk te maken.

Wat de professionele inschakeling betreft, zetten de KMS en het NOB hun samenwerking voort op het gebied van de opleiding en professionele inschakeling van jonge muzikanten uit de 8 Belgische muziekconservatoria. In de toekomst zal het Paleis voor Schone Kunsten deze projecten verrijken en ondersteunen. - Voor de studenten van Belgische kunst- en muziekhogescholen zetten zij een systeem van een orkestacademie op en ontwikkelen dit verder.

De KMS bepaalt samen met het NOB de voorwaarden voor toegang en auditie, het aantal deelnemers en de voorwaarden die hen een kwaliteitsvolle praktijk binnen de twee orkesten garanderen. - De KMS en het NOB zullen ervoor zorgen dat de geselecteerde studenten systematisch kunnen deelnemen aan ten minste één productie van elke instelling, met individuele begeleiding door een of meer beroepsmuzikanten. Er wordt ook een evaluatieproces opgezet. - De KMS en het NOB bieden masterclasses aan met gastsolisten van de twee orkesten die overeenstemmen met de instrumentale disciplines van de studenten. Het is de bedoeling dat het effect van deze masterclasses zal worden versterkt door gebruik te maken van de meer geschikte ruimten voor deze evenementen in het Paleis voor Schone Kunsten en op die manier de derde federale instelling bij dit synergieproject te betrekken. - Het Paleis voor Schone Kunsten, de KMS en het NOB zullen ervoor zorgen dat deze projecten op nationaal of, indien relevant, internationaal niveau onder de aandacht worden gebracht. - De keuze van de solisten voor deze masterclasses zal worden uitgebreid met gastartiesten uit het Muziekprogramma van Bozar die komen voor recitals, kamermuziekconcerten of optredens met niet-residente orkesten. - De academici hebben ook zoveel mogelijk toegang tot bepaalde voorstellingen en concerten die door de drie instellingen worden georganiseerd.

Art. 25.De samenwerking op het gebied van de communicatie is een verbintenis die een of meer van de volgende vormen aanneemt : - de ontwikkeling van een gemeenschappelijke digitale aanpak en een bijbehorend aanbod dat gebruik maakt van de infrastructuur die binnen het PSK wordt ontwikkeld ten behoeve van alle drie de instellingen; - de ontwikkeling van een gemeenschappelijke aanpak van marketing en verkoop, waarbij gebruik wordt gemaakt van de meest efficiënte hedendaagse instrumenten. De gemeenschappelijke aanpak van de instellingen moet een referentie worden in de hedendaagse aanpak van marketing en verkoop voor de podiumkunsten en artistieke muziekproducties in het bijzonder. - Verder zullen de drie federale culturele instellingen: o nagaan welke ruilregelingen voor abonnees en groepstarieven er mogelijk zijn; o ervoor zorgen dat hun communicatie volledig op elkaar is afgestemd, zodat hun respectieve publiek op de hoogte is van de activiteiten die in andere culturele instellingen worden aangeboden;

De drie federale culturele instellingen zullen er ook voor zorgen dat Brussel, België en zijn deelstaten op Europees en internationaal niveau vanuit cultureel oogpunt worden gepromoot.

Art. 26.De coördinatie op het niveau van de ondersteunende diensten wordt uitgevoerd door middel van een gemeenschappelijke strategie met het oog op : o een grotere convergentie van de boekhoudkundige en financiële informatiesystemen van de drie instellingen, rekening houdend met de Belgische en Europese verplichtingen; o een grotere convergentie van de IT-systemen.

Elke instelling dient dus bij het opzetten van een nieuw systeem prioritair: 1/ het belang te beoordelen om over te stappen op een gemeenschappelijk instrument; 2/ een systeem dat reeds bestaat in een van de twee andere instellingen te installeren, indien dit bestaande systeem efficiënt blijkt te zijn in overeenstemming met de wetgeving betreffende de overheidsopdrachten.

Art. 27.De samenwerkingsovereenkomst tussen het NOB en het Paleis voor Schone Kunsten zal worden hernieuwd met het oog op inwerkingtreding uiterlijk op 1 september 2022.

In het kader van deze overeenkomst verbindt de Federale Staat zich ertoe om vanaf het seizoen 22-23 een residentie voor het Nationaal Orkest van België in te richten in het Paleis voor Schone Kunsten.

Deze residentie beantwoordt aan de criteria die inherent zijn aan de status en de verantwoordelijkheid van een voltijds nationaal orkest van internationale faam.

Dit betekent onder meer : - dat het orkest, volgens de bepalingen van een nog op te stellen protocol, prioritaire toegang krijgt tot de Henry Le Boeufzaal voor alle prerepetities en generale repetities, alsmede voor de concerten. - dat het Paleis voor Schone Kunsten na de renovatie volgens een nog op te stellen protocol gebruik zal kunnen maken van de repetitieruimte om buiten de repetitietijden van het orkest activiteiten te ontwikkelen die in overeenstemming zijn met zijn opdracht. - dat het Paleis voor Schone Kunsten en het NOB een gemeenschappelijke strategische visie ontwikkelen, met inachtneming van hun programmeringsautonomie, ter ondersteuning van de ontwikkeling op lange termijn van de residentie in het Paleis voor Schone Kunsten (artistieke, financiële en operationele aspecten) - dat het NOB in zijn programmering een passend programma van kamermuziek opneemt. - dat het Orkest en het Paleis voor Schone Kunsten nauw samenwerken om een ambitieus publieksontwikkelingsbeleid te voeren en het publiek voor de klassieke muziek in het Paleis voor Schone Kunsten te vergroten, wat tot uiting komt in de communicatie en marketing van het Paleis voor Schone Kunsten, zowel in het gebouw als in de gebruikte fysieke en virtuele communicatie- en marketingmiddelen. - dat het Orkest zich actief inzet voor de positionering van het Paleis voor Schone Kunsten en de internationale promotie van de zaal Henry Le Boeuf.

De twee instellingen werken nauw samen op het gebied van de ondersteunende diensten, zoals de boekhouding en het sociaal secretariaat. Het Paleis voor Schone Kunsten is verantwoordelijk voor het beheer van het loket en de ticketverkoop voor de concerten van het NOB die plaatsvinden in het Paleis.

De Vennootschap steunt de initiatieven van het NOB om zijn doelpubliek te vernieuwen en uit te breiden.

Overeenkomstig artikel 39 kan de Staat bijkomende middelen toekennen aan de toelage voor de uitvoering van dit artikel.

Art. 28.De Vennootschap overweegt de mogelijkheid van samenwerkingen en synergieën met de andere instellingen op de Kunstberg.

TITEL V. - Gebouw

Art. 29.De Vennootschap voert haar taken uit met inachtneming van het architecturale patrimonium dat zij beheert.

Art. 30.De Vennootschap is verantwoordelijk voor het beheer en het normale en operationele onderhoud van het gebouw. Dit behelst met name de inrichting van de tentoonstellingsruimten en van de theater- en concertzalen voor specifieke manifestaties.

Art. 31.De Staat verbindt zich ertoe de grote herstellings-, renovatie-, en restauratiewerkzaamheden aan het gebouw ten laste te nemen, met inbegrip van de technische installaties en de veiligheidsinstallaties voor de bezoekers, de artiesten, het personeel en de kunstwerken.

Bovendien zullen bijzondere akkoorden worden onderhandeld tussen de Staat en de Vennootschap voor de renovatiewerken die onontbeerlijk zijn voor de goede uitvoering van de opdrachten van de Vennootschap.

De Staat en de Vennootschap stellen alles in het werk om het gebouw en de kantoorruimtes aan te passen aan duurzame ontwikkeling, milieu en hernieuwbare energie. De Vennootschap besteedt ook bijzondere aandacht aan duurzame mobiliteit en de plaats van de fiets in de stad.

Overeenkomstig artikel 156 van de programmawet van 30 december 2001Relevante gevonden documenten type programmawet prom. 30/12/2001 pub. 31/12/2001 numac 2001003669 bron ministerie van financien Programmawet sluiten zal de Regie der Gebouwen de werken die overeenkomstig artikel 605 van het Burgerlijk Wetboek ten laste zijn van de naakte eigenaar uitvoeren op eigen initiatief en ten laste van de eigen begroting. De werken die de lasten van de naakte eigenaar overschrijden zullen door de Regie kunnen worden uitgevoerd op verzoek van de Vennootschap, hetzij ten laste van de begroting van de Vennootschap, hetzij wanneer de Regie der Gebouwen dergelijke werken nuttig acht voor het behoud of de vermeerdering van de waarde van het staatspatrimonium ten laste van de eigen begroting van de Regie der gebouwen.

Art. 32.Binnen haar culturele opdracht tracht de Vennootschap de ruimtes optimaal te benutten in het licht van de artistieke doelstellingen.

De Vennootschap ziet erop toe dat de exploitatie van de handelsruimtes niet in strijd is met het maatschappelijk doel van de Vennootschap en dat het gebruik ervan geen afbreuk doet aan het gebouw.

De onroerende inkomsten van de commerciële ruimtes zijn bestemd voor de N.V. Paleis voor Schone Kunsten, overeenkomstig artikel 3, § 1 2° van de wet.

Art. 33.De Vennootschap waakt erover dat het gebouw en het geheel van de infrastructuur in de mate van het mogelijke toegankelijk is voor personen met een beperking. De werken die noodzakelijk zijn voor de realisatie van deze doelstelling worden, conform deze titel, ten laste genomen door de Regie der Gebouwen.

TITEL VI. - Personeelsbeheer van de Vennootschap

Art. 34.De Vennootschap verbindt zich ertoe een dynamisch personeelsbeleid te voeren, aangepast aan de behoeften van haar opdrachten zoals bepaald in deze beheersovereenkomst en in de Organieke Wet. Een pensioenregeling van de tweede pijler komt het bestaande personeel ten goede.

Er wordt een functieclassificatie ingevoerd.

Art. 35.De Raad van Bestuur van de Vennootschap stelt, na gunstig advies van de Regeringscommissarissen en de afgevaardigde van de minister van Begroting, uiterlijk in mei 2022 een personeelsplan vast.

Doel is de geraamde personeelsbehoeften vast te stellen om de doelstellingen van de organisatie te verwezenlijken en het personeelsbeleid uit te stippelen en toe te passen om zo goed mogelijk in deze behoeften te voorzien.

Dit plan bepaalt per jaar, voor de duur van de huidige overeenkomst en met het oog op de optimalisering van de middelen, de evolutie van het personeelsvolume van de Vennootschap per niveau/rang. Het wordt opgesteld voor alle personeelsleden.

Er mogen geen aanwervingen of bevorderingen plaatsvinden zonder dat er een personeelsplan is, of in strijd met dat plan.

Het personeelsplan kan worden aangepast met instemming van de afgevaardigde van de staatssecretaris voor Begroting en de regeringscommissarissen.

TITEL VII. - Financiering

Art. 36.De Federale Staat kent een jaarlijkse toelage toe aan de Vennootschap, die de toelage uitsluitend aan de financiering van haar opdrachten van openbare dienst besteedt.

Art. 37.§ 1. De toelage die de federale Staat voor 2022 toekent aan de Vennootschap, bedraagt 12.896.000 euro.

Volgens de voorafbeelding van de initiële Begroting 2022 bedraagt ze 12.750.000 euro in 2023 en 12.604.000 euro in 2024, in overeenstemming met de besparingsmaatregelen waartoe de regering heeft beslist. § 2. Vanaf 2022 evolueert de toelage bedoeld in de vorige alinea jaarlijks op de volgende wijze : - De toelage bestaat uit twee delen : een deel bestemd om de personeelskosten te dekken en een deel bestemd om de werkingskosten en de artistieke productiekosten te dekken. Die delen bedragen respectievelijk 49 % en 51 % van het bedrag bedoeld in het eerste lid van dit artikel. - Het deel met betrekking tot de personeelsuitgaven wordt jaarlijks geïndexeerd volgens de parameters die betrekking hebben op de personeelsuitgaven zoals vermeld in de rondzendbrief over de voorafbeelding van de begroting van het desbetreffende jaar en in de rondzendbrief over de begrotingsaanpassing van datzelfde jaar. - Het deel met betrekking tot de werkingskosten en de artistieke productiekosten wordt jaarlijks geïndexeerd volgens de parameter die betrekking hebben op de werkingsuitgaven zoals vermeld in de rondzendbrief over de voorafbeelding van de begroting van het desbetreffende jaar en in de rondzendbrief over de begrotingsaanpassing van datzelfde jaar.

Art. 38.75 % van de toelage vermeld in artikel 37 wordt in de loop van het eerste trimester uitbetaald. Het resterende gedeelte zal elk jaar in september worden uitgekeerd.

Art. 39.Naast deze basistoelage kan de Federale Staat bijkomende middelen toekennen aan de Vennootschap in het kader van specifieke projecten, die met name bijdragen tot het positief imago van België in het buitenland en de verdediging van de zetelpolitiek van België en zijn roeping als internationaal centrum, en die het voorwerp uitmaken van ad hoc overeenkomsten met een eenmalig dan wel een meerjarig karakter.

De Staat zal erop toezien dat de investeringen ten voordele van de Vennootschap zoals voorzien in het samenwerkingsakkoord Beliris en het deel aan subsidies van de Nationale Loterij dat aan de Vennootschap wordt toegekend, behouden blijven.

Voor 2021 bedraagt het door de Nationale Loterij toegekende bedrag 3.095.000 euro voor de Vennootschap.

Verder wordt jaarlijks een aanvullende toelage toegekend voor de integratie van het NOB als orkest in residentie, zoals bepaald in artikel 27.

Dit bedrag loopt in 2022 op tot 700.000 euro.

Tevens kan jaarlijks een aanvullende toelage toegekend voor een of meer evenementen tussen de drie instellingen, zoals bepaald in artikel 23 (UMOB).

Art. 40.De Vennootschap verbindt zich ertoe om bijzondere aandacht te besteden aan de toename van haar bijkomende middelen bovenop de middelen toegekend door de Federale Staat en vermeld in hoofdstuk VI van deze overeenkomst. Met dat doel voert de Vennootschap een daadkrachtig beleid om bijkomende financiering te verwerven, met name gebaseerd op de aanwending van verschillende vormen en maatregelen van steun voor investeringen in artistieke producties.

De Vennootschap besteedt bijzondere aandacht aan haar verplichtingen uit hoofde van het budget dat is verkregen binnen het Plan voor Herstel en Veerkracht. De in dit kader verkregen bedragen zijn het voorwerp van een afzonderlijke begrotingsindeling. De vaststelling van de strategie voor het gebruik van deze middelen moet de duurzaamheid van de digitale actiecapaciteiten van de Vennootschap en zijn publieke partners garanderen.

TITEL VIII. - Financiële garanties ten opzichte van de staat - Interne en externe controle - Evaluatie

Art. 41.In afwachting van de overeenstemming van de wet van 7 mei 1999Relevante gevonden documenten type wet prom. 07/05/1999 pub. 20/08/1999 numac 1999021323 bron diensten van de eerste minister Wet houdende oprichting van het Paleis voor Schone Kunsten in de vorm van een naamloze vennootschap van publiek recht met sociale doeleinden en tot wijziging van de wet van 30 maart 1995 betreffende de netten voor distributie voor omroepuitzendingen en de uitoefening van televisie-omroepactiviteiten in het tweetalig gebied Brussel-Hoofdstad sluiten en van de statuten met het nieuwe Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen, nemen de bestuurders van de Vennootschap in het activiteitenverslag een hoofdstuk op over de wijze waarop de Vennootschap de verwezenlijking van haar maatschappelijk doel heeft verzekerd. De vennootschap dient uiterlijk op 31 december 2022 een project in voor de omvorming van de vennootschap met sociaal oogmerk in een vorm die overeenstemt met het nieuwe Wetboek van vennootschappen en verenigingen.

Art. 42.De Vennootschap is onderworpen aan de controle van de regeringscommissarissen, conform artikel 14 van voornoemde wet van 7 mei 1999Relevante gevonden documenten type wet prom. 07/05/1999 pub. 20/08/1999 numac 1999021323 bron diensten van de eerste minister Wet houdende oprichting van het Paleis voor Schone Kunsten in de vorm van een naamloze vennootschap van publiek recht met sociale doeleinden en tot wijziging van de wet van 30 maart 1995 betreffende de netten voor distributie voor omroepuitzendingen en de uitoefening van televisie-omroepactiviteiten in het tweetalig gebied Brussel-Hoofdstad sluiten en artikel 151 van programmawet van 8 april 2003.

Art. 43.De Vennootschap stelt zijn ontwerpbegroting op overeenkomstig de wet van 22 mei 2003Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/05/2003 pub. 03/07/2003 numac 2003003367 bron federale overheidsdienst budget en beheerscontrole en federale overheidsdienst financien Wet houdende organisatie van de begroting en van de comptabiliteit van de federale Staat sluiten houdende organisatie van de begroting en van de comptabiliteit van de federale Staat en zijn uitvoeringsbesluiten. De begroting wordt goedgekeurd door de Raad van Bestuur en overgemaakt aan de staatssecretaris voor Begroting en de voogdijminister.

De Vennootschap stelt de begrotingsvooruitzichten op die bestaan uit: - het budget waarin de Vennootschap haar inkomsten en haar uitgaven raamt, tijdens het jaar waarvoor het is opgesteld; - in voorkomend geval, een plan met maatregelen die ertoe strekken het begrotingsevenwicht te handhaven; - een plan met de voorstellen voor culturele programmering voor het komende seizoen. - een operationeel plan met het detail van de beoogde investeringen om in overeenstemming te zijn met de verplichtingen die voortvloeien uit deze beheersovereenkomst en hun respectieve financieringsplannen.

De begrotingsvooruitzichten worden elk begrotingsjaar ten laatste op 1 september ter informatie meegedeeld aan de minister bevoegd voor de culturele instellingen.

De Vennootschap past deze begrotingsvooruitzichten aan in functie van de toelagen ingeschreven in de Algemene Uitgavenbegroting van de Staat.

Art. 44.De rekeningen van de Vennootschap zijn onderworpen aan de controle van een College van Commissarissen, samengesteld uit twee leden van het Instituut der bedrijfsrevisoren en twee door het Rekenhof benoemde leden, conform artikel 15 van voornoemde wet van 7 mei 1999Relevante gevonden documenten type wet prom. 07/05/1999 pub. 20/08/1999 numac 1999021323 bron diensten van de eerste minister Wet houdende oprichting van het Paleis voor Schone Kunsten in de vorm van een naamloze vennootschap van publiek recht met sociale doeleinden en tot wijziging van de wet van 30 maart 1995 betreffende de netten voor distributie voor omroepuitzendingen en de uitoefening van televisie-omroepactiviteiten in het tweetalig gebied Brussel-Hoofdstad sluiten.

Art. 45.De Vennootschap voegt in het activiteitenverslag over de opdrachten van openbare dienstverlening, opgesteld ter attentie van de minister, overeenkomstig artikel 14, § 6 van de wet van 1999 de volgende documenten toe: - het ondernemingsplan zoals bedoeld in artikel 10, § 11 van de wet, goedgekeurd door de Raad van Bestuur; - de evaluatie van: . de samenwerking met het NOB en de KMS bedoeld in Titel IV van deze overeenkomst; . de projecten ter ondersteuning van het Europese culturele optreden; . de specifieke projecten die bijdragen aan het imago van België; . het transversale programma voor publieksontwikkeling en educatie; . de lange-termijnrelaties met de vennootschappen, groepen, verenigingen en instellingen die actief bijdragen aan de verwezenlijking van het maatschappelijk doel; . een verslag over het gebruik van de fondsen bekomen in het kader van het Herstelplan; . een verslag over de klachten en de opvolging die eraan is gegeven; . de ontwikkeling van de aanvullende middelen; . de manier waarop de Vennootschap de verwezenlijking van zijn maatschappelijk doel heeft verzekerd; . het personeelsplan; . de evaluatie van de uitvoering van de meerjarenprogrammering van de werken waarvoor de Regie en Beliris verantwoordelijk zijn. Het deel van het verslag dat betrekking heeft op de uitvoering van de meerjarenprogrammering van de werken waarvoor Beliris en de Regie der Gebouwen verantwoordelijk zijn, wordt, indien nodig, toegezonden aan de betrokken regeringsleden, te weten de staatssecretaris bevoegd voor de Regie, de staatssecretaris voor Begroting en de minister bevoegd voor Beliris.

Het verslag wordt elk jaar uiterlijk op 1 september aan de minister toegezonden.

Art. 46.De begroting moet altijd worden voorgesteld in evenwicht. De Vennootschap verbindt zich ertoe om haar begrotingsevenwicht te verzekeren. Dat evenwicht moet ook in ESR-termen bereikt worden.

Indien de instelling van oordeel is dat zij om uitzonderlijke redenen of wegens bijzondere investeringen niet in staat is dit evenwicht in ESR-termen te bereiken, kan door de staatssecretaris voor Begroting een afwijking worden toegestaan op aanvraag bij de voogdijminister.

Art. 47.De Vennootschap houdt een dubbele boekhouding die aan een interne en een externe controle is onderworpen. De interne controle van de Vennootschap wordt uitgevoerd door de financiële directeur van de Vennootschap. De raad van bestuur richt een auditcomité en een remuneratiecomité op. Voor elk comité bepaalt de raad van bestuur de samenstelling en het mandaat.

De externe controle van de Vennootschap wordt uitgevoerd door het College van Commissarissen, onverminderd de bevoegdheden toegekend aan de regeringscommissarissen.

Die controles worden met name uitgevoerd op de boekhouding, de jaarrekeningen en het beheersrapport van de Vennootschap, alsook op het verslag voor de Minister en voor de Minister van Begroting, conform artikel 14, § 6 van voornoemde wet van 7 mei 1999Relevante gevonden documenten type wet prom. 07/05/1999 pub. 20/08/1999 numac 1999021323 bron diensten van de eerste minister Wet houdende oprichting van het Paleis voor Schone Kunsten in de vorm van een naamloze vennootschap van publiek recht met sociale doeleinden en tot wijziging van de wet van 30 maart 1995 betreffende de netten voor distributie voor omroepuitzendingen en de uitoefening van televisie-omroepactiviteiten in het tweetalig gebied Brussel-Hoofdstad sluiten.

TITEL IX. - Duur van de beheersovereenkomst - Sancties

Art. 48.Deze beheersovereenkomst wordt afgesloten tot 31 december 2024.

Ten laatste zes maanden voor het verstrijken van de beheersovereenkomst legt het directiecomité de federale minister die bevoegd is voor de culturele zaken een ontwerp van een nieuwe beheersovereenkomst voor.

Als bij het verstrijken van deze beheersovereenkomst geen nieuwe beheersovereenkomst in werking is getreden, wordt deze beheersovereenkomst van rechtswege verlengd tot de inwerkingtreding van een nieuwe beheersovereenkomst.

Art. 49.In geval van gebrekkige uitvoering of niet-uitvoering in hoofde van de Vennootschap van een van de verplichtingen die haar worden opgelegd ter uitvoering van deze overeenkomst en van de wet houdende oprichting ervan, die wordt vastgesteld door een verslag van de regeringscommissarissen, kan de regering, na de raad van bestuur van de Vennootschap in gebreke te hebben gesteld en na een termijn van één maand toegekend aan de Vennootschap om haar in staat te stellen haar verplichtingen na te komen, de in artikel 37 vermelde toelage verminderen met een bedrag dat niet hoger mag liggen dan 10 % van de toelage. Voordat die sanctie wordt toegepast, hoort de voogdijminister de voorzitter van de raad van bestuur en de directeur-generaal.

Onderhavig artikel is van toepassing, onverminderd de bepalingen van de artikelen 121 tot 124 van de wet van 22 mei 2003Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/05/2003 pub. 03/07/2003 numac 2003003367 bron federale overheidsdienst budget en beheerscontrole en federale overheidsdienst financien Wet houdende organisatie van de begroting en van de comptabiliteit van de federale Staat sluiten houdende organisatie van de begroting en van de comptabiliteit van de federale staat.

TITEL X. - Slotbepalingen

Art. 50.Wanneer zich een onverwacht evenement voordoet dat gelijk kan worden gesteld aan een geval van overmacht of ingeval de Vennootschap nieuwe lasten worden opgelegd, als gevolg van evenementen extern aan de activiteiten of de wil van beide partijen, plegen de federale regering en de Vennootschap overleg over de aanpassing of de wijziging van deze overeenkomst door middel van een bijakte l. De eventuele aanpassingen of wijzigingen moeten door de raad van bestuur worden goedgekeurd.

In geval van wijziging van de wettelijke en/of statutaire bepalingen van de Vennootschap, zal deze overeenkomst voor zover nodig aan de nieuwe bepalingen worden aangepast.

Aldus opgemaakt te Brussel, in twee exemplaren, Voor de Belgische Staat: M. MICHEL De Staatssecretaris belast met de Federale Culturele Instellingen Voor de NV van publiek recht met sociale doeleinden Paleis voor Schone Kunsten : I. MAZZARA Voorzitster van de raad van bestuur

^