Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 31 augustus 2014
gepubliceerd op 18 september 2014

Koninklijk besluit tot goedkeuring van de eerste aanpassing van de vierde bestuursovereenkomst tussen de Belgische Staat en de Rijksdienst voor kinderbijslag voor werknemers

bron
federale overheidsdienst sociale zekerheid
numac
2014022483
pub.
18/09/2014
prom.
31/08/2014
ELI
eli/besluit/2014/08/31/2014022483/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

31 AUGUSTUS 2014. - Koninklijk besluit tot goedkeuring van de eerste aanpassing van de vierde bestuursovereenkomst tussen de Belgische Staat en de Rijksdienst voor kinderbijslag voor werknemers


FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 26 juli 1996Relevante gevonden documenten type wet prom. 26/07/1996 pub. 05/10/2012 numac 2012205395 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot bevordering van de werkgelegenheid en tot preventieve vrijwaring van het concurrentievermogen. - Officieuzecoördinatie in het Duits sluiten tot modernisering van de sociale zekerheid en tot vrijwaring van de leefbaarheid van de wettelijke pensioenstelsels, artikel 47;

Gelet op de wet van 25 april 1963Relevante gevonden documenten type wet prom. 25/04/1963 pub. 27/01/2015 numac 2015000030 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende het beheer van de instellingen van openbaar nut voor sociale zekerheid en sociale voorzorg. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen type wet prom. 25/04/1963 pub. 21/02/2013 numac 2013000100 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende het beheer van de instellingen van openbaar nut voor sociale zekerheid en sociale voorzorg. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende het beheer van de instellingen van openbaar nut voor sociale zekerheid en sociale voorzorg;

Gelet op het koninklijk besluit van 3 april 1997Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 03/04/1997 pub. 02/08/1997 numac 1997000178 bron ministerie van binnenlandse zaken Koninklijk besluit tot vaststelling van de officiële Duitse vertaling van het koninklijk besluit van 10 december 1996 betreffende de identiteitsstukken en -bewijzen voor kinderen onder de twaalf jaar type koninklijk besluit prom. 03/04/1997 pub. 05/07/1997 numac 1997002238 bron ministerie van sociale zaken, volksgezondheid en leefmilieu Koninklijk besluit tot toekenning van een toelage aan het « Belgisch Centrum voor Farmakoterapeutische informatie » voor het jaar 1997 type koninklijk besluit prom. 03/04/1997 pub. 15/08/1997 numac 1997021143 bron diensten van de eerste minister Koninklijk besluit houdende wijziging van de samenstelling van de Koninklijke Commissie voor Toponymie en Dialectologie type koninklijk besluit prom. 03/04/1997 pub. 11/06/1997 numac 1997011154 bron ministerie van economische zaken Koninklijk besluit houdende bekrachtiging van Belgische normen uitgewerkt door het Belgisch Instituut voor Normalisatie sluiten houdende maatregelen met het oog op de responsabilisering van de openbare instellingen van sociale zekerheid, met toepassing van artikel 47 van de wet van 26 juli 1996Relevante gevonden documenten type wet prom. 26/07/1996 pub. 05/10/2012 numac 2012205395 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot bevordering van de werkgelegenheid en tot preventieve vrijwaring van het concurrentievermogen. - Officieuzecoördinatie in het Duits sluiten tot modernisering van de sociale zekerheid en tot vrijwaring van de leefbaarheid van de wettelijke pensioenstelsels, laatst gewijzigd bij de wet van 10 december 2009;

Gelet op het koninklijk besluit van 21 mei 2013Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 21/05/2013 pub. 09/08/2013 numac 2013022321 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Koninklijk besluit tot goedkeuring van de vierde bestuursovereenkomst van de Rijksdienst voor kinderbijslag voor werknemers sluiten tot goedkeuring van de vierde bestuursovereenkomst van de Rijksdienst voor kinderbijslag voor werknemers;

Gelet op de dringende noodzakelijkheid;

Gelet op het advies van het Beheerscomité, gegeven op 3 december 2013;

Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 20 maart 2014;

Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting, gegeven op 26 maart 2014;

Op de voordracht van de Minister van Sociale Zaken, de Minister van Begroting, de Minister van Financiën, belast met Ambtenarenzaken, de Staatssecretaris voor Sociale Zaken, Gezinnen en Personen met een handicap, belast met Beroepsrisico's en de Staatssecretaris voor Ambtenarenzaken en op het advies van de in Raad vergaderde Ministers, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.De eerste aanpassing van de vierde bestuursovereenkomst tussen de Belgische Staat en de Rijksdienst voor kinderbijslag voor werknemers, wordt goedgekeurd.

Art. 2.Dit besluit en de bijgevoegde aanpassing van de bestuursovereenkomst hebben uitwerking met ingang van 5 mei 2014.

Art. 3.De minister bevoegd voor Sociale Zaken, de minister bevoegd voor Begroting en de minister bevoegd voor Ambtenarenzaken zijn, ieder wat hem betreft, belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 31 augustus 2014.

FILIP Van Koningswege : De Minister van Sociale Zaken, Mevr. L. ONKELINX De Minister van Begroting, O. CHASTEL De Minister van Financiën, belast met Ambtenarenzaken, K. GEENS De Staatssecretaris voor Sociale Zaken, Ph. COURARD De Staatssecretaris voor Ambtenarenzaken, H. BOGAERT

BIJAKTE AAN DE BESTUURSOVEREENKOMST 2013 - 2015 tussen de Belgische Staat en de Rijksdienst voor Kinderbijslag voor Werknemers In artikel "2. Splitsing, 2. Initiatieven (verbintenissen)" worden drie alinea's toegevoegd als volgt : "De Rijksdienst verbindt zich verder tot het concreet overdenken van de criteria die de bevoegdheid van de deelstaten bepalen en tot het voorbereiden van de verdeling van de dossiers op basis daarvan om de overdracht te vergemakkelijken en te versnellen.

Bovendien verbindt de Rijksdienst zich tot het toekennen zonder enige onderbreking van de gezinsbijslag uit hoofde van zelfstandigen voor wie hij bevoegd wordt na de eenmaking van de zelfstandigen- en werknemersregelingen.

Als een deelstaat dat zou wensen, verbindt de Rijksdienst zich tot het analyseren van de haalbaarheid van de digitalisering van de actieve dossiers waarvoor hij bevoegd is, rekening houdend met de wensen over de verwachte deliverables, de termijnen voor het uitvoeren van de hele operatie en de opgelegde timing, naast de beschikbare middelen (personeel, technisch, informatica, en financieel). De Rijksdienst verbindt zich tot het ter beschikking stellen van de deskundigheid verworven bij het uitvoeren van zijn digitaliseringsproject zoals beschreven in artikel 26 van deze overeenkomst." In artikel "2. Splitsing, 3. Resultaatindicatoren" worden drie punten toegevoegd als volgt : - functies ontwikkeld in Itinera om de overdracht van de dossiers naar de deelstaten mogelijk te maken; - functies ontwikkeld in Itinera om de voortzetting van de betalingen voor zelfstandigen waarvoor hij bevoegd is mogelijk te maken; - verslag over de haalbaarheid van de digitalisering van de dossiers.

Er wordt een artikel 2bis ingevoegd. "Artikel 2bis : Aanrekenen van de voor rekening van de deelstaten betaalde bedragen" 1. Doelstelling Rechtmatig aanrekenen van de voor rekening van iedere deelstaat betaalde bedragen.2. Initiatieven (verbintenissen) De RKW verbindt zich ertoe om op basis van de aanknopingsfactoren die van kracht zullen worden, de noodzakelijke financiële gegevens uit het betalingscircuit te halen met het oog op het correct aanrekenen van de betalingen tussen de deelstaten.3. Resultaatsindicatoren Maandelijkse verwerking van de financiële verslagen uit het betalingscircuit die, zodra ze door de Rijksdienst samengevoegd zijn, naar de deelstaten worden gestuurd. 4. Meerwaarde Door de reikwijdte en de verwerking van de huidige financiële verslagen uit te breiden, zorgt de RKW voor het correct aanrekenen van de bedragen die betaald zijn met de als gevolg van de bevoegdheidsoverdracht samengestelde financiële enveloppes." In artikel 4 "Gegevensbeheer en strijd tegen sociale fraude, 3.

Initiatieven (verbintenissen), 3.1. Kadaster van de Kinderbijslag", worden de `Omgevingsfactoren' geschrapt.

In artikel 4 "Gegevensbeheer en strijd tegen sociale fraude, 3.

Initiatieven (verbintenissen), 3.2. Gegevensuitwisseling", worden twee alinea's toegevoegd na de vierde alinea : "Bovendien moeten verschillende nog te omschrijven fluxen worden ontwikkeld in het kader van de eenheidswet voor de kinderbijslag voor werknemers en zelfstandigen (AKBW), waarmee de kinderbijslagregeling voor de zelfstandigen volledig wordt opgenomen in die van de werknemers, en tot integratie van de zelfstandigen in het Kadaster die eruit voortvloeit.

De Rijksdienst verbindt zich tot het ontwikkelen van die fluxen binnen de termijnen nodig voor het waarborgen van het recht op kinderbijslag, ook voor de gezinnen van de zelfstandigensector vanaf de toepassing van de eenheidswet." In artikel "5. Controle, A. Toezicht op het beheer van de betaalinstellingen, 1. Beleidsdoelstelling" worden alinea 1 en 2 vervangen door de volgende bepalingen : "In uitvoering van zijn wettelijke opdracht oefent de RKW als regulator toezicht uit op de kwaliteit van het beheer van de kinderbijslagfondsen.

Om een kwaliteitsvolle dienstverlening aan alle gezinnen te waarborgen biedt de Rijksdienst aan om voortaan ook kwaliteitsmetingen uit te voeren in de RKW als betaalinstelling." In artikel "5. Controle, A. Toezicht op het beheer van de betaalinstellingen, 3. Initiatieven (verbintenissen) Inzake het administratief toezicht" worden het 3de en het 4de streepje geschrapt.

In artikel "5. Controle, A. Toezicht op het beheer van de betaalinstellingen, 3. Initiatieven (verbintenissen) Inzake het administratief toezicht" wordt het 5de streepje vervangen door volgende bepalingen : - vanaf de evaluatie 2013 jaarlijks een administratieve controle uit te voeren op de RKW als betaalinstelling, de residuaire rechten en de gewaarborgde gezinsbijslag worden echter niet in deze kwaliteitsmeting betrokken;

Daarbij geldt de volgende timing : - in de evaluatie 2013 (op de werking 2012) een kwaliteitsmeting volgens de Dulbea-architectuur op de controlethema's uit de checklist die transversaal betrekking hebben op alle dossiers (de algemene variabelen) en op degene die betrekking hebben op de kinderen voor wie bijzondere toekenningsvoorwaarden gelden (de studenten, de rechtgevende kinderen andere dan de studenten, de kinderen met een aandoening en de geplaatste kinderen); - in de evaluaties 2014 en 2015 (op de werking in 2013 en 2014) een kwaliteitsmeting volgens de Dulbea- architectuur voor alle controlethema's die in de checklist zijn opgenomen; dus inclusief de toeslagen.

Bij de uitvoering van deze kwaliteitsmeting wordt voor elke variabele een steekproef van minstens 50 onderzoeken ingesteld.

In artikel "5. Controle, A. Toezicht op het beheer van de betaalinstellingen, 3. Initiatieven (verbintenissen) Inzake het administratief toezicht" worden de `Omgevingsfactoren' vervangen door volgende bepaling : "Om de toekenning van de responsabiliseringstoelage niet in het gedrang te brengen kan de controle van de RKW als betaalinstelling met de beschikbare middelen slechts gefaseerd en vanaf 2013 worden uitgevoerd." In artikel "5. Controle, A. Toezicht op het beheer van de betaalinstellingen, 3. Initiatieven (verbintenissen), Inzake het financieel toezicht" wordt bij de `Omgevingsfactoren' volgende bepaling toegevoegd, voor de bestaande tekst : "De Rijksdienst kan de geldmiddelen slechts tijdig aan de kinderbijslagfondsen ter beschikking stellen indien de RKW zelf op tijd de daartoe benodigde gelden heeft bekomen." Artikel "5. Controle, A. Toezicht op het beheer van de betaalinstellingen, 5. Meerwaarde", 2de alinea wordt vervangen door de volgende bepaling : "Alle dossiers zijn in eenzelfde procesmatige aanpak geïntegreerd. De vragen van de gezinnen om toekenning van de kinderbijslag aan de RKW en aan de kinderbijslagfondsen worden op eenzelfde wijze behandeld." Artikel "8. Toelaatbaarheid, 3. Initiatieven (verbintenissen), § 2.

Verbintenissen voor de globale overname van de dossiers van werkgevers van de openbare sector", wordt vervangen door de volgende bepaling : "De Rijksdienst gaat de volgende verbintenissen aan in het kader van de overname van de dossiers van de openbare sector ter voorbereiding van de uitvoering van de zesde staatshervorming, rekening houdend met het feit dat alle werkgevers van de openbare sector, of ze nu afhangen van de federale overheid of van de deelstaten, worden overgenomen vóór 1 januari 2015 : - de overname van het beheer en van de betaling van de kinderbijslagdossiers van de werkgevers van de openbare sector gebeurt volgens een globale planning gedefinieerd door de Rijksdienst, opdat zijn eerste betalingen ten laatste voor de rechten voor de maand september 2014 gebeuren; - vanaf 1 november 2013 is de Rijksdienst als enige bevoegd om nieuwe aanvragen te onderzoeken op basis van een tewerkstelling bij een werkgever waarvan de dossiers zijn overgenomen door de Rijksdienst vanaf 1 december 2013(1); - vanaf 1 januari 2014 is de Rijksdienst als enige bevoegd om nieuwe aanvragen te onderzoeken op basis van tewerkstelling bij de NMBS; - vanaf 1 maart 2014 is de Rijksdienst als enige bevoegd om nieuwe aanvragen te onderzoeken op basis van een tewerkstelling bij een werkgever die onder de bevoegdheid van de CDVU valt; - vanaf 1 juni 2014 is de Rijksdienst als enige bevoegd om nieuwe aanvragen te onderzoeken op basis van een tewerkstelling bij Defensie; - de Rijksdienst ontwikkelt een automatische procedure voor de overname van de dossiers; de werkgevers van de openbare sector moeten aan de hand van XML-berichten alle correcte gegevens doorsturen nodig voor de overname van hun dossiers volgens het protocol bepaald door het Beheerscomité; - op het moment van de overname, en voor zover de rechthebbende is vermeld op een multifunctionele aangifte van de werkgever en de gegevens daarop een recht op gezinsbijslag wettigen, wordt de bevoegdheid van de werkgever waarvan de dossiers zijn overgenomen door de Rijksdienst beschouwd als door hem vastgesteld conform de wettelijke en reglementaire bepalingen; - op het moment dat het overname-XML-bestand wordt doorgestuurd moet de werkgever de Rijksdienst de lijst bezorgen met de werknemers die hij tewerkstelt en die aanspraak kunnen maken op kinderbijslag op basis van hun prestaties, maar die niet voorkomen op een multifunctionele aangifte; in de maand na het eind van elk kwartaal bezorgt hij een bijgewerkte lijst met de betrokken werknemers; als de werkgever die verplichting niet nakomt, houdt de Rijksdienst rekening met de laatst bezorgde lijst en rekent hij de werkgever de gezinsbijslag aan die hij betaalde; - hij integreert alle actoren van de kinderbijslagdossiers van de overgenomen werkgevers van de openbare sector in het Kadaster van de Kinderbijslag." Artikel "8. Toelaatbaarheid, 3. Initiatieven (verbintenissen), Specifieke omgevingsfactoren voor de dossiers van werkgevers van de openbare sector", tussen het eerste en het tweede streepje wordt het volgende ingevoegd : - Om in het kader van de voorbereiding van de zesde staatshervorming de overname van Defensie en de CDVU te doen moet de Rijksdienst bovendien beschikken over de personeels- en werkingskredieten, voorzien door die instellingen voor het beheer en de betaling van de kinderbijslag. Bij toepassing van de ambtshalve mobiliteit in de zin van artikel 35 van het koninklijk besluit van 15 januari 2007Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 15/01/2007 pub. 19/01/2007 numac 2007002002 bron federale overheidsdienst personeel en organisatie Koninklijk besluit betreffende de mobiliteit van de statutaire ambtenaren in het federaal administratief openbaar ambt sluiten betreffende de mobiliteit van de statutaire ambtenaren in het federaal administratief openbaar ambt op de personeelsleden van de vermelde instellingen, belast met het beheer van de kinderbijslagdossiers, worden de personeelskredieten aangepast om rekening te houden met de werkelijke loonlast voor de Rijksdienst, en meer bepaald met de pensioenbijdragen voor de Pool van de parastatalen. De overdracht van de kredieten van Defensie en van de CDVU gebeurt geleidelijk op basis van de planning van de overnames.

Aan artikel "8. Toelaatbaarheid, 3. Initiatieven (verbintenissen), Specifieke omgevingsfactoren voor de dossiers van werkgevers van de openbare sector", worden de volgende streepjes toegevoegd : - Om de globale overname van de werkgevers van de openbare sector in het kader van de voorbereiding van de zesde staatshervorming tot een goed einde te brengen moet de Rijksdienst beschikken over het nodige gekwalificeerde personeel, en dit ook tijdens de voorbereidende fase van de overnames; - De protocollen betreffende de modaliteiten voor de overdracht van de dossiers en de gegevens die de overname van de betalingen door de Rijksdienst mogelijk moeten maken, moeten tijdig worden afgesloten; - De werkgevers moeten zich houden aan de planning voor de overname van hun dossiers.

Artikel "9. Toekennen en betalen, 2. Bijkomende operationele doelstelling bij globale overname van de dossiers van een werkgever van de openbare sector", 2de alinea wordt vervangen door volgende bepaling : "De overheidswerkgever blijft verantwoordelijk voor de continuïteit van de betalingen tot de datum bepaald in de planning van de overnames door de Rijksdienst en zelfs daarna, telkens als de controles voorzien in het kader van de overnameprocedure leidden tot de weigering van een dossier wegens een fout of een ontbrekend gegeven dat noodzakelijk is voor de correcte doorbetaling. Om de continuïteit van de betalingen te waarborgen verbindt de Rijksdienst zich tot het meedelen aan elke werkgever van een exacte planning in verband met de datum waarop hij de Rijksdienst de overnamebestanden moet bezorgen met alle gegevens nodig voor de overname, zodat de continuïteit van de betalingen verzekerd is." Artikel "9. Toekennen en betalen, 3. Initiatieven, § 2. Verbintenissen bij globale overname van de dossiers van werkgevers van de openbare sector, Bijkomende omgevingsfactoren voor de globale overname van dossiers van een werkgever van de openbare sector" wordt aangevuld met de volgende alinea : "In het kader van de overnames met het oog op de zesde staatshervorming moeten de werkgevers in het overnamebestand alle voorziene gegevens aan de Rijksdienst meedelen. Bovendien moeten ze binnen de door de Rijksdienst in zijn vraag bepaalde termijn alle gegevens en documenten doorsturen nodig voor het vaststellen van het recht waarop de gezinnen legitiem aanspraak kunnen maken wanneer die gegevens en/of documenten niet op papier verkrijgbaar zijn. De werkgevers mogen uitzonderlijk de gegevens doorsturen aan de hand van een document als PDF-bestand in plaats van via de procedure van het hiertoe speciaal ontwikkelde bijgewerkte XML-bestand." In artikel "17. Voorbereiden en adviseren van het beleid, 3.

Initiatieven (verbintenissen)" wordt het 2de streepje van de `Omgevingsfactoren' geschrapt.

Er wordt een artikel 17bis toegevoegd na artikel 17. "Artikel 17bis : Voorbereiden en adviseren van het beleid in het kader van de zesde staatshervorming op basis van het regeerakkoord" "In het kader van de adequate voorbereiding van de overdracht van de bevoegdheid inzake kinderbijslag staat de RKW op vraag van de beleidscel van de minister in voor het voorbereiden, het adviseren en het uitvoeren van het beleid dienaangaande.

In uitvoering van het regeerakkoord van 1 december 2011 dat bepaalt dat de nog bestaande verschillen tussen de regeling voor werknemers en de regeling voor zelfstandigen weggewerkt moeten worden voor de kinderbijslag wordt overgedragen aan de gemeenschappen en de GGC, werd de Rijksdienst door de beleidscel van de minister belast met de nodige grondige analyse en het opstellen van een eenheidswet tot opname van de zelfstandigenregeling in de werknemersregeling. Die eenheidswet is een noodzakelijke voorwaarde voor de bevoegdheidsoverdracht van de kinderbijslag naar de deelstaten. Een rationalisering van het stelsel vergemakkelijkt namelijk de overgang van het federale niveau naar de deelstaten.

Daarnaast staat de RKW, tevens op vraag van de beleidscel van de minister, in voor de analyse en het uitwerken van wettelijke en reglementaire initiatieven betreffende de organieke aspecten van de bevoegdheidsoverdracht, die essentieel zijn voor een correcte en adequate reglementaire omkadering van de bevoegdheidsoverdracht.

Ten slotte betreft het alle aspecten van beleidsvoorbereiding en beleidsadvisering, op vraag of op eigen initiatief, die gelieerd zijn aan de splitsing en die hetzij de regelgeving inzake kinderbijslag, de organieke aspecten van de kinderbijslagregeling of andere aspecten betreffen, met inachtneming van de door de minister bepaalde prioritisering." In artikel "22. Informatie verstrekken aan de gezinnen, 1.

Beleidsdoelstelling" wordt, na de 1ste alinea, volgende bepaling ingevoegd : "Met de bevoegdheidsoverdracht in het vooruitzicht, wil de RKW dat de verschillende stakeholders (gezinnen, professionelen, entiteiten) over de actuele en correcte informatie kunnen beschikken." In artikel "22. Informatie verstrekken aan de gezinnen, 2.

Operationele doelstellingen" wordt het 1ste streepje vervangen door volgende bepaling : - aan de gezinnen actuele en toegankelijke informatie over de kinderbijslag te bieden via de website van de RKW en via facebook en door regelmatig nieuws- en persberichten te publiceren over actuele thema's of bij belangrijke wijzigingen aan de regelgeving;

In artikel "22. Informatie verstrekken aan de gezinnen, 2.

Operationele doelstellingen" worden volgende bepalingen ingevoegd na het 1ste streepje : - in de context van de bevoegdheidsoverdracht, aan de verschillende stakeholders (gezinnen, professionelen, gemeenschappen/politiek) actuele en correcte informatie te bieden - via een nieuwe website, met AnySurferlabel, - via gerichte mailings aan de gezinnen; - via informatiesessies voor de professionelen en de entiteiten.

In artikel "22. Informatie verstrekken aan de gezinnen, 3.

Initiatieven (verbintenissen)" worden volgende bepalingen toegevoegd : - een nieuwe website te ontwikkelen waarin de nieuwe naam en de nieuwe context tot uiting komen; - een facebookpagina te creëren; - mailings te richten aan de gezinnen bij belangrijke fasen in de overgangsperiode; - informatiesessies te organiseren voor de entiteiten (de professionelen); - een communicatieplan ter goedkeuring voor te leggen aan het Beheerscomité.

In artikel "22. Informatie verstrekken aan de gezinnen, 4.

Resultaatsindicatoren" worden volgende bepalingen toegevoegd : - Datum lancering nieuwe website. - Datum behalen AnySurferlabel. - Datum creatie facebookpagina. - Aantal mailings aan de gezinnen en data. - Aantal informatiesessies voor de gemeenschappen (professionelen) en data. - Datum goedkeuring communicatieplan.

Artikel "22. Informatie verstrekken aan de gezinnen, 5. Meerwaarde" wordt vervangen door volgende bepaling : "Via een goed uitgebouwde informatiestrategie die drempelverlagend werkt, krijgt de burger - ook tijdens de overgangsperiode van de bevoegdheidsoverdracht - snel en eenvoudig correcte, geïntegreerde informatie over zijn recht op kinderbijslag en kraamgeld, en over de in de kinderbijslagregeling voor werknemers geldende bedragen." In artikel "23. Informatie verstrekken aan de beleidsmakers en de professionele wereld, 2. Operationele doelstellingen" wordt het 1ste streepje vervangen door de volgende bepaling : - bij de betaalinstellingen de relevante statistische gegevens over de gezinnen waaraan ze betalen te vergaren rekening houdend met de bevoegdheidsoverdracht vanaf juli 2014;

In artikel "23. Informatie verstrekken aan de beleidsmakers en de professionele wereld, 2. Operationele doelstellingen" wordt na het 4de streepje het volgende streepje ingevoegd : - het maken van budgettaire en andere ramingen die hem gevraagd worden, meer bepaald in het kader van de bevoegdheidsoverdracht;

In artikel "23. Informatie verstrekken aan de beleidsmakers en de professionele wereld, 3. Initiatieven (verbintenissen)" wordt het 1ste streepje vervangen door de volgende bepaling : - regelmatig publiceren van statistieken via statistische reeksen en andere studies, en ook via het statistisch portaal op de website. Die publicaties worden georganiseerd per deelstaat op basis van de gegevens vergaard in 2014;

In artikel "23. Informatie verstrekken aan de beleidsmakers en de professionele wereld, 3. Initiatieven (verbintenissen)" wordt het 3de streepje vervangen door de volgende bepaling : - naargelang van de noden focusstudies publiceren waarin belangrijke evoluties of thema's in verband met kinderbijslag helder beschreven worden, met passend commentaar. De focusstudies worden gepubliceerd op de website;

In artikel "23. Informatie verstrekken aan de beleidsmakers en de professionele wereld, 3. Initiatieven (verbintenissen)" wordt na het 2de streepje het volgende streepje ingevoegd : - in het kader van de bevoegdheidsoverdracht naar de deelstaten verbindt de Rijksdienst zich, in overleg met de deelstaten, tot het aanpassen van het vergaren en publiceren van de statistieken aan de nieuwe informatiebehoeften ontstaan door die overdracht. Die hervorming gebeurt in samenwerking met de fondsen binnen de grenzen van hun technische mogelijkheden;

Artikel "23. Informatie verstrekken aan de beleidsmakers en de professionele wereld, 4. Resultaatindicatoren", het 1ste en het 2de streepje worden vervangen door de volgende bepalingen : - het opmaken van nieuwe statistische verklaringen aangepast aan de vereisten in het kader van de bevoegdheidsoverdracht vanaf juli 2014; - het aantal gepubliceerde statistische studies en brochures;

In artikel "24. Ethiek en beleid op het gebied van de human resources, 3. Initiatieven (verbintenissen), Change Management" wordt de 1ste alinea vervangen door de volgende bepalingen : "Gelet op de impact van de bevoegdheidsoverdracht op het geheel van het personeel en het onvermijdelijke change management dat deze impact zal teweegbrengen, wordt het beheer van de projecten die opgestart zijn wegens die overdracht, toevertrouwd aan een gespecialiseerd daartoe opgeleid team, ter ondersteuning van het werk voor de projecten dat personeelsleden die chef of medewerker zijn van een project naast hun gebruikelijke taken doen en waarvoor zij om die reden beloond worden door de betaling van projectpremies.Met name via een van deze projecten verbindt de Rijksdienst zich ertoe zijn teamverantwoordelijken op alle niveaus te ondersteunen bij de ontwikkeling van hun leiderschapscompetenties zodat de veranderingen waar zij mee te maken zullen krijgen zo goed mogelijk kunnen worden doorstaan." De titel van artikel "26 Digitalisering" wordt vervangen door "26.

Digitalisering om telewerk voor zijn medewerkers te vergemakkelijken" In artikel "26 Digitalisering, 1. Beleidsdoelstelling" wordt de volgende bepaling toegevoegd : "De techniek die zal gebruikt worden zal echter voldoende beveiligd zijn om te waarborgen dat gescande stukken bewijskracht hebben (na praktische en juridische analyse blijft de mogelijkheid om het gescande document te vernietigen dan ook bestaan)." Na artikel 26 wordt een artikel 26bis toegevoegd. "

Artikel 26bis.Digitalisering om zijn medewerkers een veilige en aangename werkomgeving te bieden." 1. Beleidsdoelstelling De Rijksdienst streefde altijd naar optimalisering van het huidig en toekomstig beheer van zijn gebouwen in het belang van het welzijn van zijn medewerkers. De Rijksdienst stelde vast dat het aantal kinderbijslagdossiers dat de diensten moeten behandelen gestaag toeneemt en dat de overname van alle dossiers beheerd door de werkgevers van de openbare sector het aantal dossiers aanzienlijk zal doen toenemen, en vreest dan ook dat de stabiliteit van sommige van zijn gebouwen (Antwerpen, Brussel, Charleroi en Luik) niet meer voldoende gewaarborgd is en dat de werkruimte wegens de beperkte ruimte voor het klassement bovendien dermate vol staat dat de kwaliteit van die omgeving in het gedrang komt. Men besliste dus om het klassement van de actieve dossiers (m.a.w. de dossiers in betaling en in onderzoek) te digitaliseren.

Gezien de onzekere context van de splitsing en de toekomst van de Rijksdienst worden de dossiers `ruw' gedigitaliseerd, m.a.w. zonder voorafgaande sortering. Geschrapte of geweigerde dossiers, bewaard gedurende de wettelijk bepaalde tijd, blijven bewaard op papier, maar worden in specifieke hiertoe voorziene ruimtes opgeslagen.

Voor de technische oplossingen wordt bij voorkeur gebruik gemaakt van de synergieën tussen OISZ om direct te beschikken over al aanwezige deskundigheid en hulpmiddelen. 2. Operationele doelstellingen Naast de klassieke voordelen van gedigitaliseerde gegevens (dossierbeheer los van de opslagruimte;minder fysieke behandeling en dus minder tijdverlies; raadpleging van het dossier op afstand los van de opslagruimte enz.) moet de digitalisering van de actieve dossiers het ook mogelijk maken om het papieren klassement in de betrokken betaaldiensten op te heffen en dus het gewicht dat de gebouwen moeten dragen te verlagen. Dat leidt ook tot een aangenamere werkomgeving voor de medewerkers, omdat de werkruimte minder vol is. 3. Initiatieven (verbintenissen) De Rijksdienst verbindt zich tot het digitaliseren van de actieve kinderbijslagdossiers van de betaaldiensten waar een risico bestaat dat de gebouwen het gewicht van de kasten en de dossiers niet meer kunnen dragen (Antwerpen, Brussel, Charleroi en Luik). In een eerste fase zal de Rijksdienst trachten een synergie op te starten met een OISZ die de gewenste deskundigheid bezit en zijn instrumenten ter beschikking kan stellen (scansoftware, scanners en operatoren).

Wanneer de voorwaarden voor uitbesteding bepaald zijn (timing, termijn, taakverdeling, technische mogelijkheden voor overdracht van elektronische gegevens) zal de Rijksdienst het volgende doen : - aanpassen van de toepassing Itinera zodat de medewerkers gescande dossiers gemakkelijk vanuit Itinera kunnen raadplegen; - bepalen waar de digitale dossiers worden opgeslagen; - organiseren van de voorbereiding van de digitaliseringswerkzaamheden; overbrengen van de dossiers naar de plaats van digitalisering, bepalen van het personeel dat de dossiers moet `schoonmaken' en die operatie daadwerkelijk uitvoeren, afdrukken van de streepjescodes ter identificatie enz.

Aangezien het PB Antwerpen in principe na de vakantie van 2014 zijn intrek neemt in zijn nieuwe lokalen, worden de dossiers van dit bureau bij voorrang gedigitaliseerd vóór de verhuizing.

Omgevingsfactoren De OISZ waaraan de digitalisering zal uitbesteed worden moet, conform de overeenkomst, altijd de actieve dossiers kunnen digitaliseren (voldoende scanners, beschikbare performante scanners, voldoende aanwezige operatoren enz.).

Het budget, de technische middelen en de human resources van de Rijksdienst moeten beschikbaar zijn, met behoud van de middelen nodig om de basisopdrachten te vervullen. 4. Resultaatindicatoren Jaarlijks verslag van de uitvoering van de opdracht. 5. Meerwaarde Dankzij de synergie tussen OISZ zal de Rijksdienst een grootschalig project sneller kunnen uitvoeren, via de deskundigheid ontwikkeld door anderen en de al beschikbare instrumenten (geen openbare aanbesteding, lagere kostprijs voor de operatie, sneller enz.).

De medewerkers van de betrokken bureaus zullen een aangenamere werkomgeving hebben, met minder papieren dossiers en veiliger, door de gewaarborgde stabiliteit van het gebouw." Er wordt een artikel 30bis toegevoegd na artikel 30. "Artikel 30bis : Informaticaprojecten in het kader van de bevoegdheidsoverdracht" "De splitsing van de kinderbijslag zal onvermijdelijk leiden tot een reeks informaticaprojecten. Het betreft onder andere : - De overname van de openbare diensten : vanaf 2013 neemt het departement Gezinnen de kinderbijslagdossiers van de diverse openbare diensten over. Gezien het grote aantal over te nemen dossiers en de opgelegde korte invoeringsperiode is het van belang dat men via de informatica het formatteren en valideren van de dossiergegevens maximaal kan automatiseren, net als de integratie ervan in de toepassing Itinera. Zo worden de nodige manuele bewerkingen of correcties tot een minimum herleid. - De overname van de dossiers van de zelfstandigen. Zoals de dossiers van de openbare diensten moeten die van de zelfstandigenregeling automatisch worden overgenomen in Itinera. Aangezien de kinderbijslag voor zelfstandigen tot op heden niet is opgenomen in het netwerk van Trivia valt op dit vlak nog werk te verrichten, en ook als de overdracht wordt uitgebreid tot de financiële gegevens. - Voor elk kind de invoering in de toepassingen van de bevoegde entiteit voor de financiering. - De splitsing van de schalen volgens entiteit : elke entiteit kan binnen de bestaande schalenstructuur nieuwe bedragen vastleggen. - DigiFam en DigitSol : projecten tot digitalisering van inkomende post in het kader van het telewerkproject en tot digitalisering van de actieve dossiers in het kader van de stabilisering van de gebouwen.

De uitvoering van die projecten leidt tot een aanzienlijke stijging van de volumes verwerkt in Itinera en Trivia, en vereist een versterking van de capaciteit door de aankoop van extra hardware (servers enz.) en meer bepaald een uitbreiding van de ontwikkelingsgebieden voor de tests en van de investering in human resources en licenties in verband daarmee." In artikel 64 wordt de 1ste alinea gewijzigd als volgt : "De beheersbegroting van de instelling voor de jaren 2013, 2014 en 2015, die overeenkomstig artikel 57 en de beslissing van de Ministerraad van 30 november 2012 werd bepaald, wordt als volgt aangepast :

2013

2014 (1)

2015 (2)

2013

2014 (1)

2015 (2)

Personeelsuitgaven

55.153.109

55.508.785

55.931.860

Dépenses de personnel

55.153.109

55.508.785

55.931.860

Werkingsuitgaven

13.193.536

13.377.367

12.417.797

Dépenses de fonctionnement

13.193.536

13.377.367

12.417.797

waarvan : Gewone werking

4.080.000

4.175.000

4.090.000

Dont : Fonctionnement ordinaire

4.080.000

4.175.000

4.090.000

Informatica

9.113.536

9.202.367

8.327.797

Informatique

9.113.536

9.202.367

8.327.797

Investeringen

2.191.295

3.173.216

1.707.936

Investissements

2.191.295

3.173.216

1.707.936

waarvan : Roerende investeringen


250.000


55.000

30.000

Dont : Investissements mobiliers


250.000

55.000

30.000

Informatica-investeringen

1.425.444

3.047.016

1.547.327

Investissements informatiques

1.425.444

3.047.016

1.547.327

Onroerende investeringen

515.851

71.200

130.609

Investissements immobiliers

515.851

71.200

130.609

Totaal

70.537.940

72.059.368

70.057.593

Total

70.537.940

72.059.368

70.057.593


(1) De personeelskredieten zijn berekend met een indexering van 1%. (2) Voor het begrotingsjaar 2015 : berekening in prijzen van 2014." In artikel 64 wordt de 2de alinea gewijzigd als volgt : "Deze beheersenveloppe omvat eveneens de kredieten voor de uitvoering van goedgekeurde regeringsmaatregelen en voor de uitvoering van moderniseringsprojecten, zoals beschreven in de bestuursovereenkomst en de bijakte aan de bestuursovereenkomst, evenals de middelen die toegekend werden (zoals de kredieten voor sociale fraude en voor de overname van de dossiers van de NMBS).

Aan de basis van de personeelskredieten van 2014 en 2015 dienen de volgende bedragen te worden toegevoegd : - de patronale meerkost van de personeelsleden van de FOD Defensie en de CDVU die in het kader van mobiliteit naar de RKW komen (in het bijzonder bijdrage Pool der parastatalen, arbeidsongeval...); - zodra de beheersinkomsten van de derde instellingen verdwijnen door de invoering van een bijdragevoet, het bedrag van deze beheersinkomsten zoals voorzien in de (aangepaste) begroting 2014; - de vergoeding voor de dossiers van de zelfstandigen die worden beheerd door de Rijksdienst, bepaald als het aandeel in de vergoeding voor beheerskosten die door de RSVZ wordt betaald, in functie van het aantal beheerde dossiers. (in 2014, 4,5 miljoen euro)" In artikel 64 wordt de 1ste zin van de 3de alinea vervangen door de volgende bepaling : "Overeenkomstig artikel 5 van het KB van 3 april 1997 wordt het maximumbedrag van de kredieten voor het statutair personeel vastgelegd op 49.583.004 EUR voor het jaar 2013, op 54.405.885 EUR voor het jaar 2014 en op 56.761.158 EUR voor het jaar 2015." Er dient nog een wijziging te gebeuren aan de Franstalige versie van de bestuursovereenkomst 2013-2015.

In artikel "12. Ondersteuning van het beheer, 3. Resultaatindicatoren" wordt het 2de streepje vervangen door de volgende bepaling : - Aantal voorgelegde verslagen als gevolg van vragen om informatie van die voogdijoverheid.

Getekend te Brussel op 5 mei 2014.

Voor de RKW

Voor de Staat

Pour l'ONAFTS

Pour l'Etat


De vertegenwoordigers van de werknemers-, werkgevers- en gezinsorganisaties, aangeduid door het Beheerscomité,

De Vice-Eerste Minister en Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid,

Les représentants des organisations de travailleurs, d'employeurs et familiales, désignés par le Comité de gestion,

La Vice-Première Ministre et Ministre des Affaires sociales et de la Santé publique,

A. BETTENS E. DEMAN M.-H. SKA J.-F. TAMELLINI

Mevr. L. ONKELINX

A. BETTENS E. DEMAN M.-H. SKA J.-F. TAMELLINI

Mme L. ONKELINX


De Staatssecretaris voor Sociale Zaken, Gezinnen en Personen met een handicap,

Le Secrétaire d'Etat aux Affaires sociales, aux Familles et aux Personnes handicapées,

Ph. COURARD

Ph. COURARD


De Vice-Eerste Minister en Minister van Financiën, belast met Ambtenarenzaken,

Le Vice-Premier Ministre et Ministre des Finances, chargé de la Fonction publique,


Het Algemeen Bestuur,

K. GEENS

L'Administration générale,

K. GEENS

T. DEKENS A. OTTEVAERE

De Minister van Begroting en Administratieve Vereenvoudiging,

T. DEKENS A. OTTEVAERE

Le Ministre du Budget et de la Simplification administrative,

O. CHASTEL

O. CHASTEL


_______ Nota (1) Het betreft de volgende werkgevers: Rijksdienst voor Sociale Zekerheid;Agence wallonne pour l'exportation; le Ministère de la Fédération Wallonie-Bruxelles; Service public de Wallonie; Centre wallon de Recherches agronomiques; Service Permanent d'Assistance en matière administrative et pécuniaire des Cabinets de la Communauté française; Secrétariat d'Aide à la gestion et au Contrôle interne des Cabinets de la Région wallonne; Société wallonne de Crédit Social;

Université de Liège.

^