Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 27 januari 2008
gepubliceerd op 20 februari 2008

Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 8 januari 2006 tot bepaling van de informatietypes, verbonden met de informatiegegevens bedoeld in artikel 3, eerste lid, van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen

bron
federale overheidsdienst binnenlandse zaken
numac
2008000023
pub.
20/02/2008
prom.
27/01/2008
ELI
eli/besluit/2008/01/27/2008000023/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

27 JANUARI 2008. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 8 januari 2006 tot bepaling van de informatietypes, verbonden met de informatiegegevens bedoeld in artikel 3, eerste lid, van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen


VERSLAG AAN DE KONING Sire, De programmawet van 27 december 2006, bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad van 28 december 2006, voegt, op grond van haar artikel 166, een veertiende informatiegegeven toe aan artikel 3, eerste lid, van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen. Het genoemde informatiegegeven krijgt de benaming "verblijfstoestand voor de vreemdelingen bedoeld in artikel 2", dat wil zeggen de vreemdelingen die ingeschreven staan in de bevolkingsregisters en in de vreemdelingenregisters, die door de gemeenten gehouden worden, evenals de vreemdelingen die ingeschreven staan in het wachtregister (vreemdelingen die de erkenning van hun statuut als vluchteling aanvragen).

De invoering van dit nieuw informatiegegeven strekt ertoe bepaalde gegevens betreffende buitenlandse staatsburgers ter beschikking te stellen van de partners van het LIMOSA-project (Landenoverschrijdend Informatiesysteem ten behoeve van Migratie Onderzoek bij de Sociale Administratie), gecoördineerd door de RSZ, de RSVZ en de KSZ. Het betreft een WEB-applicatie voor de verplichte, voorafgaande aangifte van elke vorm van tewerkstelling van buitenlandse staatsburgers.

Het genoemde project houdt eveneens de oprichting in van een centraal kadaster dat, naast de aangiften betreffende de tewerkstelling, eveneens belangrijke gegevens bevat betreffende de verblijfstoestand van de buitenlanders teneinde de federale en regionale inspectiediensten de mogelijkheid te bieden om meer gerichte controles uit te oefenen op de tewerkstelling van buitenlandse arbeidskrachten, en om statistische informatiegegevens op dat gebied te kunnen genereren.

Bovendien tellen deze informatiegegevens, en in het bijzonder het informatietype 202, ook mee in het kader van de toepassing van de volgende bepalingen: -de Verordening (EG) nr. 862/2007 van het Europees Parlement en de Raad van 11 juli 2007 betreffende communautaire statistieken over migratie en internationale bescherming en tot intrekking van Verordening (EEG) nr. 311/76 van de Raad betreffende de opstelling van statistieken over buitenlandse werknemers; - de Richtlijn 2004/38/EG van het Europees Parlement en de Raad van 29 april 2004 betreffende het recht van vrij verkeer en verblijf op het grondgebied van de lidstaten voor de burgers van de Unie en hun familieleden, tot wijziging van Verordening (EEG) nr. 1612/68 en tot intrekking van de Richtlijnen 64/221/EEG, 68/360/EEG, 72/194/EEG, 73/148/EEG, 75/34/EEG, 75/35/EEG, 90/364/EEG, 90/365/EEG en 93/96/EEG; - het decreet van 28 april 1998 inzake het Vlaamse beleid ten aanzien van etnisch-culturele minderheden, alsmede het decreet van 28 februari 2003 betreffende het Vlaamse inburgeringsbeleid.

Vanuit de bezorgdheid voor transparantie is het noodzakelijk om de inhoud van het veertiende informatietype, vermeld in de wet tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen, precies te bepalen.

Dit informatiegegeven zal de gegevens bevatten betreffende de vreemdelingenkaarten en de verblijfsdocumenten (IT 195), de beroepskaart voor vreemdelingen die een zelfstandige activiteit uitoefenen (IT 197), de arbeidsvergunning (IT 198) en de "bijzondere informatiegegevens" (IT 202).

Aanvankelijk was voorgesteld onder de vermeldingen " bijzondere informatiegegevens " alle bijkomende informatiegegevens op te nemen met betrekking tot de verblijfstoestand van de vreemdelingen, die door de gemeenten facultatief ingegeven zijn in een niet-gestructureerde alfanumerieke zone.

De Raad van State is echter in zijn advies nr. 43.561/2 van 19 september 2007 van mening dat het bepalen van de informatiegegevens niet mag worden overgelaten aan de vrije beoordeling van de gemeentelijke overheden en dat ze in de tekst zelf van het besluit duidelijk bepaald en gestructureerd moeten voorkomen, Om tegemoet te komen aan de opmerking van de Raad van State, werd het informatietype 202 "bijzondere informatiegegevens" derhalve zodanig gestructureerd dat de reden van verblijf en, eventueel in geval van gezinshereniging, het identificatienummer van het Rijksregister van de persoon die het recht op gezinshereniging opent, worden gepreciseerd.

Bijgevolg strekt het ontwerp van koninklijk besluit dat ik de eer heb ter ondertekening aan Uwe Majesteit voor te leggen, ertoe het koninklijk besluit van 8 januari 2006 tot bepaling van de informatietypes, verbonden met de informatiegegevens bedoeld in artikel 3, eerste lid, van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen, te wijzigen door er de volledige inhoud van het informatiegegeven betreffende "de verblijfstoestand voor vreemdelingen" aan toe te voegen.

Ik heb de eer te zijn, Sire, van Uwe Majesteit, de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaar, De Minister van Binnenlandse Zaken, P. DEWAEL

Advies nr. 24/2007 van 4 juli 2007 van de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer Advies met betrekking tot het ontwerp van koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 8 januari 2006 tot bepaling van de informatietypes, verbonden met de informatiegegevens bedoeld in artikel 3, eerste lid, van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen.

De Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer;

Gelet op de wet van 8 december 1992 betreffende de bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens (hierna "WVP"), inzonderheid art. 29;

Gelet op de adviesaanvraag vanwege de Minister van Binnenlandse Zaken Patrick DEWAEL, ontvangen op 10 mei 2007;

Gelet op het verslag van de voorzitter;

Brengt op 4 juli 2007 het volgende advies uit : I. VOORWERP VAN DE AANVRAAG Ingevolge artikel 166 van de programmawet van 27 december 2006 werd een veertiende informatiegegeven toegevoegd aan artikel 3, eerste lid, van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen (hierna "WRR"), namelijk "de verblijfstoestand voor vreemdelingen bedoeld in artikel 2".

Dit gegeven werd ingevoegd teneinde het netwerk van de sociale zekerheid en de gewestelijke administraties bevoegd voor werkgelegenheid toe te laten de gegevens met betrekking tot de verblijfstitels van vreemdelingen op Belgisch grondgebied te gebruiken en dit in het kader van een centrale databank (kadaster) van alle informatie rond tewerkstelling van uit het buitenland op Belgisch grondgebied en van het uniek loket, ingesteld door het Limosa-project (Kamer, doc 51-2773/001 blz.109).

Er werd verder opgemerkt: "Ten aanzien van deze personen is het absoluut noodzakelijk dat de overheden bevoegd voor de aflevering van bijvoorbeeld de arbeidsvergunningen de mogelijkheid hebben vast te stellen of de persoon effectief over een verblijfsvergunning beschikt.

Dit geldt eveneens voor de inspectiediensten" (Kamer, doc 51-2773/001, blz.109).

Het koninklijk besluit van 8 januari 2006 tot bepaling van de informatietypes, verbonden met de informatiegegevens bedoeld in artikel 3, eerste lid, van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen legt per informatiegegeven een aantal informatietypes vast die de werkelijke inhoud van de informatiegegevens verduidelijken.

Het voorgelegde ontwerp van koninklijk besluit strekt ertoe om de werkelijke inhoud van het informatiegegeven "de verblijfstoestand voor vreemdelingen bedoeld in artikel 2" af te lijnen aan de hand van 4 informatietypes, zijnde: ? de identiteitsbewijzen voor vreemdelingen (IT 195); ? de beroepskaart voor vreemdelingen die een zelfstandige activiteit uitoefenen (IT 197); ? de arbeidsvergunning (IT 198); ? de bijzondere informatiegegevens met betrekking tot de verblijfstoestand van vreemdelingen (IT 202).

II. ONDERZOEK VAN DE ONTWERPTEKST 1. Alleen de informatiegegevens die opgesomd worden in artikel 3, eerste lid, WRR en de eraan gekoppelde informatietypes zijn toegankelijk voor derden.De 4 betrokken informatietypes worden momenteel weliswaar reeds in het Rijksregister geregistreerd, doch ze zijn normaal niet toegankelijk voor derden omdat ze niet gekoppeld zijn aan een informatiegegeven. Door ze te koppelen aan een informatiegegeven vermeld in artikel 3, eerste lid, WRR, wordt een raadpleging ervan door derden mogelijk gemaakt. 2. Het onderzoek van de Commissie zal zich inzake toespitsen op het nagaan of elk informatietype kan beschouwd worden als een technisch gegeven dat verband houdt met "de verblijfstoestand voor vreemdelingen bedoeld in artikel 2". 3. Het informatietype "identiteitsbewijs voor vreemdelingen" bevat o.a. de volgende informatie: het type van identiteitsbewijs waarover een persoon beschikt, de datum waarop het werd afgeleverd, de vervaldatum, de verlenging. Deze informatie houdt duidelijk verband met de verblijfstoestand van de betrokkene. Dit is eveneens het geval voor het informatietype "bijzondere informatiegegevens met betrekking tot de verblijftoestand van vreemdelingen". Onder dit gegeven kunnen de gemeenten bijkomende inlichtingen aangaande de vreemdeling opnemen zoals bijvoorbeeld wanneer er nationaliteitsfraude wordt vastgesteld.

Dit wordt dan onder dit informatietype geregistreerd teneinde te voorkomen dat verblijfstitels zouden verschaft worden op basis van valse documenten. De Commissie benadrukt wel dat de informatie die onder dat informatietype IT 202 wordt opgenomen, alleen informatie mag zijn die op haar correctheid werd gecontroleerd (harde feiten). Het is niet aanvaardbaar dat van dit informatietype zou gebruikt gemaakt worden om vermoedens of verdachtmakingen te registreren. 4. De link tussen het informatiegegeven "verblijfstoestand vreemdelingen" en de informatietypes "beroepskaart voor vreemdelingen die een zelfstandige activiteit uitoefenen" en "arbeidsvergunning" is minder voor de hand liggend.De relevantie ervan moet beoordeeld worden rekening houdend met het doeleinde dat beoogd wordt met de invoeging van het informatiegegeven in artikel 3, eerste lid, WRR. 5. Het werd ingevoegd met het oog op het realiseren van het Limosa-project.Dit project beoogt de uitbouw van een centraal kadaster dat alle informatie over tewerkstelling vanuit het buitenland in België moet repertoriëren en ontsluiten (Kamer, doc. 51 - 2773/001, blz. 84). Dit moet een efficiënte controle mogelijk maken. Met het oog daarop wordt o.a. voorzien in een voorafgaande melding voordat de werkzaamheden op het Belgisch grondgebied effectief aangevangen worden. 6. Het feit dat een vreemdeling beschikt over een beroepskaart of een arbeidskaart, is informatie die pertinent is voor het hiervoor vermelde kadaster.Het is immers een informatie m.b.t. tot tewerkstelling vanuit het buitenland. Door deze twee informatietypes te koppelen aan de "verblijfstoestand vreemdelingen" kan deze informatie die in het Rijksregister beschikbaar is ontsloten worden. 7. Deze informatietypes verschaffen de bevoegde instanties tevens pertinente informatie met het oog op controle o.a. op de naleving van de voorafgaande melding. Wanneer m.b.t. een vreemdeling die in België verblijft en die beschikt over een beroepskaart of arbeidskaart wordt vastgesteld dat er geen voorafgaande melding werd genoteerd, dan kunnen de wettelijk voorziene sancties opgelegd worden. Omgekeerd wanneer een voorafgaande melding gebeurt, kan aan de hand van deze gegevens nagegaan worden of de betrokkene over de nodige documenten voor verblijf en het verrichten van werkzaamheden beschikt. 8. Rekening houdend met wat hiervoor werd uiteengezet zijn de informatietypes "beroepskaart voor vreemdelingen die een zelfstandige activiteit uitoefenen" en "arbeidsvergunning" een pertinente aanvulling op het informatiegegeven waaraan ze gekoppeld zijn. III. LOUTER VOLLEDIGHEIDSHALVE 9. Artikel 19, § 2, van de wet van 25 maart 2003 tot wijziging van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen en van de wet van 19 juli 1991 betreffende de bevolkingsregisters en de identiteitskaarten en tot wijziging van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen, bepaalt dat de koninklijke besluiten waarbij toegang tot of mededeling van de informatiegegevens van het Rijksregister werd verleend, van kracht blijven.10. Een aantal van deze besluiten verleende destijds zonder meer toegang tot of mededeling van alle gegevens, bedoeld bij artikel 3, eerste lid, WRR.De Commissie is van oordeel de verleende machtiging tot toegang of mededeling uitsluitend betrekking heeft op de gegevens die op het ogenblik van de machtiging in artikel 3, eerste lid, WRR werden vermeld. Inderdaad, de Koning kan niet de bedoeling gehad hebben om toegang tot of mededeling van een gegeven te verlenen dat niet voorkwam in de opsomming op het ogenblik van de machtiging. 11. De overheden die toegang wensen tot of mededeling wensen te verkrijgen van de gegevens die werden toegevoegd aan artikel 3, 1e lid, WRR, nadat zij bij koninklijk besluit of via een beraadslaging van de Commissie werden gemachtigd, zullen dus een nieuwe aanvraag moeten indienen bij het Sectoraal comité voor het Rijksregister.Dit comité zal dan, in het licht de doeleinden waarvoor de machtiging werd verleend, nagaan of een toegang tot of mededeling van deze nieuwe gegevens voldoet aan de vereisten van artikel 4, § 1, WVP. OM DEZE REDENEN, de Commissie verleent een gunstig advies De administrateur, J. BARET De voorzitter, W.DEBEUCKELAERE

Advies 43.561/2 van 19 september 2007 van de afdeling Wetgeving van de Raad van State De Raad van State, afdeling wetgeving, tweede kamer, op 23 augustus 2007 door de Vice-Eerste Minister en Minister van Binnenlandse Zaken verzocht hem, binnen een termijn van dertig dagen, van advies te dienen over een ontwerp van koninklijk besluit "tot wijziging van het koninklijk besluit van 8 januari 2006 tot bepaling van de informatietypes, verbonden met de informatiegegevens bedoeld in artikel 3, eerste lid, van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen", heeft het volgende advies gegeven : Rekening houdend met het tijdstip waarop dit advies gegeven wordt, vestigt de Raad van State de aandacht op het feit dat, wegens het ontslag van de regering, de bevoegdheid van deze laatste beperkt is tot het afhandelen van de lopende zaken. Dit advies wordt evenwel gegeven zonder dat wordt nagegaan of dit ontwerp in die beperkte bevoegdheid kan worden ingepast, aangezien de afdeling Wetgeving geen kennis heeft van het geheel van de feitelijke gegevens welke de regering in aanmerking kan nemen als zij te oordelen heeft of het vaststellen of wijzigen van een verordening noodzakelijk is.

Aangezien de adviesaanvraag ingediend is op basis van artikel 84, § 1, eerste lid, 1 °, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State, zoals het is vervangen bij de wet van 2 april 2003, beperkt de afdeling wetgeving overeenkomstig artikel 84, § 3, van de voornoemde gecoördineerde wetten haar onderzoek tot de rechtsgrond van het ontwerp, de bevoegdheid van de steller van de handeling en de te vervullen voorafgaande vormvereisten.

Wat deze drie punten betreft, geeft het ontwerp aanleiding tot de volgende opmerkingen.

Algemene opmerkingen 1. Het zou goed zijn dat advies nr.24/2007 van 4 juli 2007 van de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer samen met het ontworpen koninklijk besluit in het Belgisch Staatsblad bekendgemaakt wordt, aangezien het het verslag aan de Koning aanvult met betrekking tot de aspecten van de bescherming van de persoonlijke levenssfeer waarmee rekening moet worden gehouden en rekening is gehouden. 2. In dat advies stelt de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer het volgende : « 9.Artikel 19, § 2, van de wet van 25 maart 2003 tot wijziging van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen en van de wet van 19 juli 1991 betreffende de bevolkingsregisters en de identiteitskaarten en tot wijziging van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen, bepaalt dat de Koninklijke besluiten waarbij toegang tot of mededeling van de informatiegegevens van het Rijksregister werd verleend, van kracht blijven. 10. Een aantal van deze besluiten verleende destijds zonder meer toegang tot of mededeling van alle gegevens, bedoeld bij artikel 3, eerste lid, WRR.De Commissie is van oordeel [dat] de verleende machtiging tot toegang of mededeling uitsluitend betrekking heeft op de gegevens die op het ogenblik van de machtiging in artikel 3, eerste lid, WRR werden vermeld. Inderdaad, de Koning kan niet de bedoeling gehad hebben om toegang tot of mededeling van een gegeven te verlenen dat niet voorkwam in de opsomming op het ogenblik van de machtiging. 11. De overheden die toegang wensen tot of mededeling wensen te verkrijgen van de gegevens die werden toegevoegd aan artikel 3, 1e lid, WRR, nadat zij bij koninklijk besluit of via een beraadslaging van de Commissie werden gemachtigd, zullen dus een nieuwe aanvraag moeten indienen bij het Sectoraal comité voor het Rijksregister.Dit comité zal dan, in het licht de doeleinden waarvoor de machtiging werd verleend, nagaan of een toegang tot of mededeling van deze nieuwe gegevens voldoet aan de vereisten van artikel 4, § 1, WVP. » Met andere woorden, de machtiging tot toegang die een overheid heeft verkregen voordat het voorliggende koninklijk besluit in werking treedt, slaat alleen op de toegang tot de gegevens waarin het koninklijk besluit van 8 januari 2006 tot bepaling van de informatietypes, verbonden met de informatiegegevens bedoeld in artikel 3, eerste lid, van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen voorzag op het tijdstip waarop die machtiging is verleend. Die machtiging mag dus niet uitgebreid worden tot de informatiegegevens waarop het voorliggende koninklijk besluit betrekking heeft, zonder een nieuwe procedure waarbij toegang daartoe wordt aangevraagd. Dat behoort duidelijk gepreciseerd te worden in het verslag aan de Koning. 3. Tot de informatietypes die verbonden zijn met de informatiegegevens bedoeld in het ontwerp van koninklijk besluit, behoren "de bijzondere informatiegegevens met betrekking tot de verblijfstoestand van vreemdelingen". Op het verzoek om over de inhoud van dat informatietype meer uitleg te verschaffen dan gegeven wordt in het verslag aan de Koning, heeft de gemachtigde ambtenaar de volgende toelichting verstrekt aan de Raad van State : « Au niveau de la réglementation sur la tenue des registres de la population, cette information est définie très brièvement sous le chapitre III, CHAPITRE III. - « MODELES DE DOCUMENTS ET DE FORMULAIRES UTILISES POUR L'ENREGISTREMENT DE LA POPULATION ». numéro 55, § 3 des Instructions générales concernant la tenue des registres de population, (version coordonnée du 27 avril 2007 publiée sur le site web du registre national http://registrenational.fgov.be) comme une information spéciale pour étrangers (par exemple le numéro du dossier communal).

Les instructions Registre national pour la tenue des informations précisent le contenu et la structure d'enregistrement de cette information (...).

Peuvent être repris sous ce type d'information, des informations complémentaires relatives aux étrangers.

Cette information comprend la date propre à l'information et à son contenu.

En effet, le contenu de l'information n'est à l'heure actuelle pas structuré. La commune peut enregistrer après la date un commentaire qui peut comprendre des lettres et/ ou des chiffres (c'est ce qu'on entend par zone alphanumérique). La longueur maximum de ce commentaire est de 40 caractères maximum (lettres et/ou chiffes) (...).

Quelques exemples au niveau du contenu que peut avoir cette information : - un étranger ne peut plus rester en Belgique après la fin de ses études. Cette personne a été inscrite le 1er septembre 2000 et aura normalement achevé ses études en juin 2004. La commune peut enregistrer sous ce type d'information le contenu suivant : la date d'inscription (01092000) suivi du commentaire : Pas de prorogation après études : 01072004; - le numéro du dossier communal attribué à la personne concernée; - en cas d'expulsion d'un étranger du pays sans précision du lieu de destination, la mention de l'expulsion est enregistrée sous le type d'information 202; - d'autres informations complémentaires relatives à la situation de séjour des étrangers peuvent être enregistrées sous ce type d'information.

Dans l'état actuel de la réglementation et de la programmation, l'information 202 est considérée comme une information communale. Lors d'un changement de commune de résidence, l'information 202 est supprimée automatiquement.

Il est envisagé, suite à une demande de l'Office des étrangers, d'ajouter à la structure d'enregistrement existante, la possibilité d'effectuer un enregistrement structuré de ce type d'information pour permettre d'y enregistrer le motif de séjour des étrangers. Les adaptations à apporter aux programmes d'application du Registre national pour permettre cette structuration doivent encore être réalisées. » Het bepalen van de informatiegegevens die opgetekend worden, mag niet worden overgelaten aan de vrije beoordeling van de gemeentelijke overheden. Die informatiegegevens moeten in de tekst zelf van het besluit voorkomen.

Bijzondere opmerkingen Aanhef Tweede lid Er moet gepreciseerd worden dat het ontworpen besluit zijn rechtsgrond ontleent aan artikel 3, eerste lid, 14°, van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen.

Derde lid De wet van 19 juli 1991 betreffende de bevolkingsregisters en de identiteitskaarten en tot wijziging van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen levert geen rechtsgrond op voor het ontworpen besluit. Naar die wet zou kunnen worden verwezen in een overweging.

De kamer was samengesteld uit : de heren : Y. Kreins, kamervoorzitter;

Mevrn.

P. Vandernoot, M. Baguet, staatsraden;

Mevr. A.-C. Van Geersdaele, griffier.

De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst werd nagezien onder toezicht van de heer P. Vandernoot.

Het verslag werd uitgebracht door de heer J. Regnier, auditeur-afdelingshoofd.

De griffier, A.-C. Van Geersdaele.

De voorzitter, Y. Kreins.

27 JANUARI 2008. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 8 januari 2006 tot bepaling van de informatietypes, verbonden met de informatiegegevens bedoeld in artikel 3, eerste lid, van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen ALBERT II, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op artikel 108 van de Grondwet;

Gelet op de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen, inzonderheid artikel 3, eerste lid,14°, aangevuld bij de programmawet van 27 december 2006;

Gelet op het koninklijk besluit van 8 januari 2006 tot bepaling van de informatietypes, verbonden met de informatiegegevens bedoeld in artikel 3, eerste lid, van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 22 januari 2007;

Overwegende dat de wet van 19 juli 1991 betreffende de bevolkingsregisters, de identiteitskaarten, de vreemdelingkaarten en de verblijfsdocumenten en tot wijziging van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen van toepassing is;

Gelet op het advies van de Commissie voor de Bescherming van de Persoonlijke Levenssfeer nr. 24/2007, gegeven op 4 juli 2007;

Gelet op het advies nr. 43.561/2 van de Raad van State, gegeven op 19 september 2007 met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State;

Op de voordracht van Onze Minister van Binnenlandse Zaken, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.In artikel 1 van het koninklijk besluit van 8 januari 2006 tot bepaling van de informatietypes, verbonden met de informatiegegevens bedoeld in artikel 3, eerste lid, van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen moet de volgende vermelding toegevoegd worden : "14° de verblijfstoestand voor de vreemdelingen bedoeld in artikel 2, namelijk : - de vreemdelingenkaarten en de verblijfsdocumenten; - de beroepskaart voor vreemdelingen die een zelfstandige activiteit uitoefenen; - de arbeidsvergunning; - de bijzondere informatiegegevens met betrekking tot de verblijfstoestand van vreemdelingen : 1) de reden van verblijf, die één van de volgende redenen kan zijn : 1.0.0 Gezinshereniging, samenwoning en adoptie 1.1.0 Gezinshereniging met een niet-Europeaan 1.1.1 Echtgenoot/partner 1.1.2 Ascendent 1.1.3 Descendent 1.2.0 Gezinshereniging met een Europeaan (behalve een Belg) of met een Zwitser 1.2.1 Echtgenoot/partner 1.2.2 Ascendent 1.2.3 Descendent 1.3.0 Gezinshereniging met een Belg 1.3.1 Echtgenoot/partner 1.3.2 Ascendent 1.3.3 Descendent 1.4.0 Samenwoning (omzendbrief van 1997) 1.5.0 Adoptie 2.0.0 Asiel en diverse bescherming 2.1.0 Vluchteling 2.2.0 Subsidiaire bescherming 2.3.0 Tijdelijke bescherming 2.4.0 Slachtoffer van mensenhandel 2.5.0 NBMV 2.6.0 Apatride 3.0.0 Regularisatie 3.1.0 Art. 9, derde lid- humanitaire 3.2.0 Art. 9bis 3.3.0 Art. 9ter 3.4.0 Wet van 1999 4.0.0 Werknemer 4.1.0 Niet-Europese werknemer 4.1.1 Loontrekkende 4.1.2 Zelfstandige 4.1.3 Onderzoeker 4.1.4 Hooggekwalificeerde werknemer 4.1.5 Seizoenarbeider 4.1.6 Begunstigde van het "vakantie-werk"-regime 4.2.0 Europese en Zwitserse werknemer 4.2.1 Loontrekkende 4.2.2 Zelfstandige 4.2.3 PECO-akkoorden 5.0.0 Andere redenen : 5.1.0 Niet-Europese onderdaan : 5.1.1 Houder van een D-visum dat een tijdelijk beperkt verblijf toestaat 5.2.0 Europese onderdaan 5.2.1 Gepensioneerde 5.2.2 Genothebber van dienst 5.2.3 Rentenier 5.2.4 Machtiging tot verblijf 5.2.5 Werkzoekende 6.0.0 Student 6.1.0 Niet-Europese student 6.1.1 Student 6.1.2 Andere opleidingsvorm 6.2.0 Europese en Zwitserse student 7.0.0 Langdurig ingezetene 7.1.0 Tewerkstelling als werknemer of niet 7.2.0 Studies of opleiding 7.3.0 Andere doelen 8.0.0 Vreemdeling die een bijzonder statuut geniet 8.1.0 Shape 8.2.0 NAVO 2) het identificatienummer van het Rijksregister van de persoon die het recht op gezinshereniging opent.

Art. 2.Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt.

Art. 3.Onze Minister van Binnenlandse Zaken belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 27 januari 2008.

ALBERT Van Koningswege : De Minister van Binnenlandse Zaken, P. DEWAEL

^