Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 26 december 2022
gepubliceerd op 30 december 2022

Koninklijk besluit houdende vaststelling van een subsidie tot vergroening van de luchtvaart

bron
federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer
numac
2022043147
pub.
30/12/2022
prom.
26/12/2022
ELI
eli/besluit/2022/12/26/2022043147/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

26 DECEMBER 2022. - Koninklijk besluit houdende vaststelling van een subsidie tot vergroening van de luchtvaart


FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 22 mei 2003Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/05/2003 pub. 03/07/2003 numac 2003003367 bron federale overheidsdienst budget en beheerscontrole en federale overheidsdienst financien Wet houdende organisatie van de begroting en van de comptabiliteit van de federale Staat sluiten houdende organisatie van de begroting en van de comptabiliteit van de federale Staat, de artikelen 121 tot 124;

Gelet op de wet van 23 december 2021Relevante gevonden documenten type wet prom. 23/12/2021 pub. 29/12/2021 numac 2021034312 bron federale overheidsdienst beleid en ondersteuning Wet houdende de algemene uitgavenbegroting voor het begrotingsjaar 2022 sluiten houdende de algemene uitgavenbegroting voor het begrotingsjaar 2022;

Gelet op het koninklijk besluit van 27 mei 2004Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 27/05/2004 pub. 24/06/2004 numac 2004014121 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit betreffende de omzetting van Brussels International Airport Company in een naamloze vennootschap van privaatrecht en betreffende de luchthaveninstallaties type koninklijk besluit prom. 27/05/2004 pub. 16/07/2004 numac 2004014137 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit betreffende de omzetting van Brussels International Airport Company in een naamloze vennootschap van privaatrecht en betreffende de luchthaveninstallaties. - Addendum sluiten betreffende de omzetting van Brussels International Airport Company (B.I.A.C.) in een naamloze vennootschap van privaatrecht en betreffende de luchthaveninstallaties;

Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 20 december 2022;

Overwegende de wens van de regering om België in de voorhoede van de ecologische transitie te positioneren, met name in de luchtvaartsector;

Overwegende dat de Europese instellingen momenteel werken aan een nieuw rechtskader ter bevordering van het gebruik van alternatieve brandstoffen in de luchtvaart, dat het gebruik en het beheer van bevoorradingsmodaliteiten en de bijbehorende infrastructuur zich zullen ontwikkelen tijdens een overgangsperiode die het gebruik van koolstofvrije brandstoffen en fossiele brandstoffen in dezelfde soorten infrastructuur mogelijk maakt, of zelfs de ontwikkeling van bepaalde specifieke infrastructuur voor bepaalde energiebronnen; dat deze overgangsperiode de mogelijkheid voor luchtvaartmaatschappijen zal regelen om het percentage te gebruiken duurzame vliegtuigbrandstof te bepalen;

Overwegende dat het noodzakelijk is om de uitdagingen van de tenuitvoerlegging van dit regelgevingskader te anticiperen teneinde de overgang naar een toenemend gebruik van koolstofvrije brandstoffen doeltreffend te ondersteunen en te bevorderen;

Overwegende dat de regering heeft besloten een subsidie toe te kennen voor de vergroening van de luchtvaartsector, met name voor projecten ter bevordering van het gebruik van duurzame vliegtuigbrandstoffen op de luchthaven Brussel-Nationaal;

Overwegende de noodzaak tot de uitbreiding van de huidige operationele en technische expertise en kennis over de efficiënte bevoorrading, levering en tankbeurt van duurzame vliegtuigbrandstoffen, zowel bij Brussels Airport Company als bij de luchtvaartmaatschappijen die er actief zijn;

Op de voordracht van de Minister van Mobiliteit;

Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.§ 1er. Onverminderd de toepasselijke wettelijke en reglementaire bepalingen, zal een enkel maximumbedrag van twee miljoen euro (2.000.000 EUR) (de Subsidie) onder de voorwaarden en volgens de modaliteiten voorzien in dit besluit worden betaald aan Brussels Airport Company NV, met maatschappelijke zetel te 1030 Schaarbeek - Auguste Reyerslaan 80 en ingeschreven in de Kruispuntbank van Ondernemingen onder ondernemingsnummer 0890.082.292, als houder van de exploitatielicentie van de luchthaven Brussel-Nationaal. § 2. De Subsidie is bedoeld ter ondersteuning van de uitvoering van projecten die gericht zijn op de verduurzaming van de luchtvaartsector (de "Projecten") door de kosten te dekken die nodig zijn voor de studie, ontwikkeling en uitrol van vergroeningsprojecten in de luchtvaartsector, met name nieuwe infrastructuur, faciliteiten, te ontwikkelen of aan te passen apparatuur (zoals opslagfaciliteiten, rollend materieel, aanpassing aan bestaande faciliteiten voor gebruik van duurzame vliegtuigbrandstoffen), elke digitale ontwikkeling die gericht is op het ondersteunen van het gebruik van duurzame vliegtuigbrandstoffen. Studies, effectbeoordelingen en andere testactiviteiten en initiatieven gericht op het gebruik van duurzame vliegtuigbrandstoffen door of in samenwerking met luchtvaartmaatschappijen die actief zijn op de luchthaven Brussel-Nationaal kunnen ook in aanmerkingen komen voor deze subsidie . § 3. De Subsidie bedoeld in paragraaf 1 wordt aangerekend op de basisallocatie 33 52 30 313201, "Subsidie om projecten ter verduurzaming van de luchtvaartsector te financieren", van de afdeling 52/2 (Directoraat-generaal Luchtvaart) van de begroting van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer. § 4. De vastlegging en de liquidatie van de Subsidie zijn afhankelijk van de beschikbaarheid van de kredieten. § 5. De liquidatie van de Subsidie wordt uitgevoerd aan de hand van een systeem van een voorschot en een saldo. Een voorschot van 80% zal de begroting van het Staat voor het jaar 2022 impacteren en zaal gestort worden volgens de voorwaarden overeengekomen met Brussels Airport Company op een aparte rekening van Brussels Airport Company.

Brussels Airport Company deelt bovenvermeld rekeningnummer mee aan de Federale Overheid. De liquidatie van de resterende 20% van de Subsidie zal plaatsvinden bij de afsluiting van de projecten en uiterlijk op 31 december 2024 na goedkeuring door het Directoraat-generaal Luchtvaart. § 6. Kosten kunnen niet twee keer worden gefinancierd, dus de financiering van kosten die het onderwerp zijn van andere nationale of Europese financiering is uitgesloten. § 7. Het gebruik van de Subsidie door Brussels Airport Company kan gespreid worden tot 31 december 2024. Het ongebruikte Subsidiebedrag per 31 december 2024 wordt niet vereffend (wat het saldo van 20% betreft) of wordt teruggestort aan de Schatkist (wat het voorschot van 80% betreft).

Art. 2.§ 1er. Vóór 31 maart 2023 stelt Brussels Airport Company de gedetailleerde status van de Projecten op en stuurt deze ter validatie door aan het Directoraat-generaal Luchtvaart en de Minister van Mobiliteit in overeenstemming met het toepasselijke wettelijke en reglementaire kader. § 2. Brussels Airport Company stelt jaarlijks op 31 december een verslag op over het gebruik van de Subsidie en de uitvoering van projecten. Alle documenten en bewijsstukken met betrekking tot het gebruik van de Subsidie worden ter beschikking gesteld van het Directoraat-generaal Luchtvaart. Het verslag is onderworpen aan een advies van het Directoraat-generaal Luchtvaart en wordt binnen twee maanden goedgekeurd door de minister. § 3. Brussels Airport Company zal ervoor zorgen dat de ervaring met betrekking tot de Projecten op termijn toegankelijk kan worden gemaakt in overeenstemming met de modaliteiten die moeten worden overeengekomen met het Directoraat-generaal Luchtvaart en in overeenstemming met de wettelijke bepalingen die van toepassing zijn, in het bijzonder met betrekking tot de bescherming van persoonsgegevens, de bescherming van bedrijfsgeheimen, om het proces van het duurzaam maken van andere luchthavens te versnellen in overeenstemming met de toepasselijke wettelijke en reglementaire verplichtingen.

Art. 3.Dit besluit heeft uitwerking met ingang van 15/12/2022.

Art. 4.De Minister bevoegd voor de Luchtvaart is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Ciergno, 26 december 2022.

FILIP Van Koningswege : De Minister van Mobiliteit, G. GILKINET

^