gepubliceerd op 16 januari 2009
Koninklijk besluit betreffende het secretariaat van de Vaste Commissie van de Lokale Politie en tot wijziging van het koninklijk besluit van 26 maart 2005 tot regeling van de structurele detacheringen van personeelsleden van de politiediensten en van soortgelijke toestanden en tot invoering van verschillende maatregelen
23 DECEMBER 2008. - Koninklijk besluit betreffende het secretariaat van de Vaste Commissie van de Lokale Politie en tot wijziging van het koninklijk besluit van 26 maart 2005 tot regeling van de structurele detacheringen van personeelsleden van de politiediensten en van soortgelijke toestanden en tot invoering van verschillende maatregelen
VERSLAG AAN DE KONING Sire, Het ontwerp van besluit dat ik de eer heb aan de goedkeuring van Uwe Majesteit voor te leggen, regelt de oprichting en werking van een secretariaat ter ondersteuning van de Vaste Commissie van de Lokale Politie.
Het wijzigt artikel 21, § 1, 1°, van het koninklijk besluit van 26 maart 2005 tot regeling van de structurele detacheringen van personeelsleden van de politiediensten en van soortgelijke toestanden en tot invoering van verschillende maatregelen.
Het secretariaat zal bestaan uit personeelsleden van de lokale politie of van de federale politie die daartoe voor onbepaalde duur gedetacheerd worden.
Het secretariaat van de Vaste Commissie van de Lokale Politie vervangt het voormalige secretariaat van de Vaste Commissie van de Gemeentepolitie, ingesteld krachtens het sindsdien opgeheven artikel 228 van de nieuwe gemeentewet.
ARTIKELSGEWIJZE AANVULLENDE TOELICHTINGEN
Artikel 2.Het begrip "leidinggevende functie in een lokaal politiekorps", betekent niet dat de vaste secretaris korpschef moet zijn geweest.
Artikel 3.Het begrip "deskundige" wijst op de personeelsleden die gekozen worden om deel uit te maken van het secretariaat op grond van een bepaalde kennis of ervaring, die een specifieke meerwaarde kunnen bieden aan de werking van de Commissie.
De leden van het secretariaat worden gedetacheerd vanuit de federale politie of vanuit de lokale politie. Hun bijzondere statutaire situatie wordt dus bepaald door de detacheringsregels.
Het artikel 96 van de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, werd uitgevoerd door een koninklijk besluit van 26 maart 2005. Dit koninklijk besluit tot regeling van de structurele detacheringen van personeelsleden van de politiediensten en van soortgelijke toestanden en tot invoering van verschillende maatregelen voorziet, in het artikel 21, welke de regels zijn die van toepassing zijn op de personeelsleden die gedetacheerd zijn naar het secretariaat van de Vaste Commissie van de Lokale Politie. Het gaat om detacheringen die gelijkgesteld zijn met de structurele detacheringen.
Artikel 4.De detacheringen vinden plaats op voorstel van de Vaste Commissie van de Lokale Politie.
De Commissie zal waken over de vertegenwoordiging van de drie gewesten van het land.
Voor elke persoon die naar het secretariaat wordt gedetacheerd, wordt een detacheringscontract van onbepaalde duur afgesloten tussen de Belgische Staat vertegenwoordigd door de Minister van Binnenlandse Zaken, de politiezone waarvan de gedetacheerde deel uitmaakt en de gedetacheerde. Deze contracten worden door de Inspectie van Financiën van een visum voorzien.
Artikel 6.Dit artikel beoogt een jaarlijkse forfaitaire functietoelage toe te kennen aan de leden van het secretariaat.
Het gaat om een toelage die eigen is aan de Vaste Commissie en die dus complementair is aan de statutaire regelingen, waarover sprake in artikel 3. Deze kan met alle statutaire voordelen en tegemoetkomingen worden gecumuleerd.
Het bedrag is hetzelfde als dat van de toelage voor de leden van de diensten voor beleidsondersteuning bij de federale politie. Het is evenwel evenredig met de prestaties uitgevoerd door de gedetacheerde.
De toelage wordt verantwoord door het feit dat de leden van het secretariaat, anders dan andere gedetacheerden, geroepen worden om de federale politie of de lokale politie op diverse fora te vertegenwoordigen en daar stelling in te nemen, wat een grote verantwoordelijkheid inhoudt. Tenslotte sluit deze toelage aan bij de vele voorbeelden van toelagen die beogen een compensatie te geven voor het loonverlies dat het gevolg is van het onttrekken van personen aan ambten en opdrachten in continudienst en/of waaraan diverse toelagen en vergoedingen zijn verbonden.
Het eerder geringe aantal geschikte kandidaten die zich kandidaat stelden voor een functie bij het secretariaat van de Vaste Commissie van de gemeentepolitie leert ons bovendien dat een zeker incentive moet worden voorzien.
In toepassing van artikel 21, § 4, van het koninklijk besluit van 26 maart 2005 wordt deze toelage door de Staat integraal terugbetaald aan de werkgever.
Het artikel 7 voorziet in overgangsmaatregelen, inzonderheid om de continuïteit in de werking van het secretariaat te waarborgen.
Bijgevolg, zonder dat de plaatsen formeel vacant moeten worden verklaard en er een nieuw onderzoek van de personeelsleden waarvan sprake moet plaatsvinden, kunnen zij hun opdracht binnen het Secretariaat van de Vaste Commissie van de Lokale Politie blijven verzetten. Indien zij kiezen om op het Secretariaat van de Vaste Commissie te blijven, dan blijven hun huidige detacheringscontracten van toepassing.
De artikelen 9 tot 12 tenslotte voorzien in de opheffings- en wijzigingsbepalingen.
Ik heb de eer te zijn, Sire, van Uwe Majesteit, de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaar, De Minister van Binnenlandse Zaken, P. DEWAEL
23 DECEMBER 2008. - Koninklijk besluit betreffende het secretariaat van de Vaste Commissie van de Lokale Politie en tot wijziging van het koninklijk besluit van 26 maart 2005 tot regeling van de structurele detacheringen van personeelsleden van de politiediensten en van soortgelijke toestanden en tot invoering van verschillende maatregelen ALBERT II, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, inzonderheid op artikel 91, tweede lid en artikel 121;
Gelet op het koninklijk besluit van 5 april 1995 tot vaststelling van de samenstelling en de werkingsmodaliteiten van de Vaste Commissie van de Gemeentepolitie;
Gelet op het koninklijk besluit van 26 maart 2005 tot regeling van de structurele detacheringen van personeelsleden van de politiediensten en van soortgelijke toestanden en tot invoering van verschillende maatregelen, inzonderheid op artikel 21, § 1, 1°;
Gelet op het koninklijk besluit van 7 december 2006 betreffende de Vaste Commissie van de Lokale Politie;
Gelet op het protocol nr. 216/4 van 27 juni 2007 van het onderhandelingscomité van de politiediensten;
Gelet op het advies van de Inspecteur-generaal van Financiën, gegeven op 26 februari 2007;
Gelet op het advies van de Adviesraad van burgemeesters, gegeven op 26 juni 2007;
Gelet op de akkoordbevinding van Onze Staatssecretaris voor Begroting van 9 mei 2008;
Gelet op de akkoord van Onze Minister van Ambtenarenzaken van 4 juni 2008;
Gelet op het advies 45.133/2 van de Raad van State, gegeven op 17 september 2008, in toepassing van artikel 84, eerste lid, 2°, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State;
Op de voordracht van Onze Minister van Binnenlandse Zaken en Onze Minister van Justitie en op advies van Onze in Raad vergaderde Ministers, Hebben Wij besloten en besluiten Wij : HOOFDSTUK I. - Oprichting en Samenstelling
Artikel 1.Het Secretariaat van de Vaste Commissie van de Lokale Politie, hierna « de Commissie » genoemd, bestaat binnen de grenzen van de begrotingskredieten uit tenminste zeven en ten hoogste twaalf leden.
De Vaste Secretaris is hierbij inbegrepen. Hij heeft de leiding van het Secretariaat.
Art. 2.De Vaste Secretaris, lid van een lokaal politiekorps en benoemd in de graad van hoofdcommissaris, heeft een ervaring van ten minste vijf jaar in een leidinggevende functie in een lokaal politiekorps.
Hij staat onder het gezag van de Voorzitter in voor de leiding, de organisatie, de uitvoering van het beheer van het Secretariaat en de verdeling van de taken binnen het Secretariaat.
De Vaste Secretaris woont de zittingen van de Commissie bij en stelt de verslagen ervan op. Zijn andere taken worden omschreven in het huishoudelijk reglement.
Art. 3.Om de ondersteuning aan de leden van de Commissie te verzekeren beschikt de Vaste Secretaris over een ploeg bestaande uit deskundigen en administratieve medewerkers gedetacheerd vanuit een politiedienst.
De deskundigen worden gedetacheerd uit het operationeel kader of uit de personeelsleden van niveau A of B van het administratief en logistiek kader. Ze worden « adjunct-secretaris » genoemd.
De administratieve medewerkers bestaan uit personeelsleden van niveau C of D gedetacheerd uit het administratief en logistiek kader. Ze worden « assistent-secretaris » genoemd.
Art. 4.De leden van het Secretariaat zijn voor een onbepaalde tijd voltijds gedetacheerd op voordracht van de Commissie.
Elke vacante plaats wordt ter kennis gebracht van de leden van de geïntegreerde politie. De aanwijzingen worden opgenomen in het Bulletin van het personeel.
De voordracht van kandidaten gebeurt door vergelijking van titels en verdiensten van elke kandidaat na een selectie volgens één of meer selectiemodaliteiten bepaald door de Commissie.
Voor de aanwijzing in een functie op het Secretariaat komt uitsluitend in aanmerking het personeelslid dat : - beantwoordt aan het profiel dat vastgesteld wordt door het Dagelijks Bestuur van de Commissie; - geen evaluatie met eindvermelding « onvoldoende » gekregen heeft in de loop van de vijf jaar voorafgaand aan de aanwijzing; - zich bevindt in een administratieve stand waarin het zijn aanspraken op bevordering en baremische loopbaan kan doen gelden.
Art. 5.De leden van de Commissie en de leden van het Secretariaat kunnen door de Commissie belast worden met de vertegenwoordiging van de Lokale Politie in werkgroepen en commissies, ingesteld door de verschillende overheden of bij een politiedienst. De Commissie of het Dagelijks Bestuur bepaalt de grenzen van hun mandaat. Hetzelfde mandaat kan worden toegekend aan andere personeelsleden van een politiedienst, tenzij hun korpschef of desgevallend de Directeur-generaal van de Algemene Directie waaronder zij ressorteren voor wat betreft personeelsleden van de federale politie, zich hiertegen verzet.
Het secretariaat kan informatie inzamelen bij de korpsen van de lokale politie, andere dan deze bedoeld in de artikelen 44/1 tot en met 44/6 van de wet op het politieambt, ten behoeve van de lokale politie of haar vertegenwoordiging, van de Commissie, van de Minister van Binnenlandse Zaken of van andere overheden.
Art. 6.Voor de duur van zijn aanwijzing geniet de medewerker van het secretariaat een jaartoelage van 3.402,84 EUR of zo hij niet tot het kader van officieren of van niveau A behoort, van 2.381,98 EUR. Deze toelage wordt maandelijks na vervallen termijn uitbetaald. De maandtoelage is gelijk aan 1/12 van het jaarbedrag. Het mobiliteitsstelsel van toepassing op de wedden van het personeel van de ministeries is van toepassing op die toelage.
Ze wordt gekoppeld aan de spilindex 138,01.
De bepalingen van artikel XI.II.17, § 3, van het koninklijk besluit tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten zijn, mutatis mutandis, van toepassing op deze toelage. HOOFDSTUK II. - Overgangsmaatregelen
Art. 7.De leden van het secretariaat van de Vaste Commissie van de Gemeentepolitie die in dienst zijn op de dag van het in werking treden van dit besluit kunnen hun functie blijven uitoefenen binnen de Vaste Commissie van de Lokale Politie.
Art. 8.Het secretariaat van de Vaste Commissie van de Gemeentepolitie functioneert ten behoeve van de Vaste Commissie van de lokale politie tot het secretariaat van de Vaste Commissie van de Lokale Politie is opgericht en de leden ervan zijn aangesteld. HOOFDSTUK III. - Opheffings- en wijzigingsbepalingen
Art. 9.Artikel 17 van het koninklijk besluit van 7 december 1996 betreffende de Vaste Commissie van de lokale politie wordt opgeheven.
Art. 10.In artikel 13, eerste lid, eerste streep, van hetzelfde besluit, worden de woorden « Vaste secretaris » opgeheven.
Art. 11.Artikel 4 van het koninklijk besluit van 5 april 1995 tot vaststelling van de samenstelling en de werkingsmodaliteiten van de Vaste commissie van de gemeentepolitie wordt opgeheven.
Art. 12.In artikel 21, § 1, 1°, van het koninklijk besluit van 26 maart 2005 tot regeling van de structurele detacheringen van personeelsleden van de politiediensten en van soortgelijke toestanden en tot invoering van verschillende maatregelen, worden de woorden « van de federale politie of » ingevoegd tussen de woorden « de personeelsleden » en de woorden « van de lokale politie ». HOOFDSTUK IV. - Slotbepaling
Art. 13.Onze Minister van Binnenlandse Zaken is belast met de uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Brussel, 23 december 2008.
ALBERT Van Koningswege : De Minister van Binnenlandse Zaken, P. DEWAEL