Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 20 juli 2022
gepubliceerd op 08 augustus 2022

Koninklijk besluit tot uitvoering van artikel 13, § 2, 5° en 6° van de wet van 23 maart 2019 betreffende de organisatie van de penitentiaire diensten en van het statuut van het penitentiair personeel

bron
federale overheidsdienst justitie
numac
2022041620
pub.
08/08/2022
prom.
20/07/2022
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

20 JULI 2022. - Koninklijk besluit tot uitvoering van artikel 13, § 2, 5° en 6° van de wet van 23 maart 2019Relevante gevonden documenten type wet prom. 23/03/2019 pub. 11/04/2019 numac 2019011569 bron federale overheidsdienst justitie Wet betreffende de organisatie van de penitentiaire diensten en van het statuut van het penitentiair personeel type wet prom. 23/03/2019 pub. 28/03/2019 numac 2019011399 bron federale overheidsdienst justitie Wet tot wijziging van het Burgerlijk Wetboek, teneinde te bepalen dat op zon- en/of feestdagen huwelijken mogen worden voltrokken type wet prom. 23/03/2019 pub. 10/07/2020 numac 2020041957 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot wijziging van het Burgerlijk Wetboek, teneinde te bepalen dat op zon- en/of feestdagen huwelijken mogen worden voltrokken. - Duitse vertaling sluiten betreffende de organisatie van de penitentiaire diensten en van het statuut van het penitentiair personeel


VERSLAG AAN DE KONING Sire, Het ontwerp van koninklijk besluit dat ik ter ondertekening aan Uwe Majesteit voorleg, kadert binnen de uitvoering van de doelstellingen van de wet van 23 maart 2019Relevante gevonden documenten type wet prom. 23/03/2019 pub. 11/04/2019 numac 2019011569 bron federale overheidsdienst justitie Wet betreffende de organisatie van de penitentiaire diensten en van het statuut van het penitentiair personeel type wet prom. 23/03/2019 pub. 28/03/2019 numac 2019011399 bron federale overheidsdienst justitie Wet tot wijziging van het Burgerlijk Wetboek, teneinde te bepalen dat op zon- en/of feestdagen huwelijken mogen worden voltrokken type wet prom. 23/03/2019 pub. 10/07/2020 numac 2020041957 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot wijziging van het Burgerlijk Wetboek, teneinde te bepalen dat op zon- en/of feestdagen huwelijken mogen worden voltrokken. - Duitse vertaling sluiten betreffende de organisatie van de penitentiaire diensten en van het statuut van het penitentiair personeel, meer bepaald de differentiatie van de functies uitgeoefend door het bewakingspersoneel. In de memorie van toelichting bij de wet van 23 maart 2019Relevante gevonden documenten type wet prom. 23/03/2019 pub. 11/04/2019 numac 2019011569 bron federale overheidsdienst justitie Wet betreffende de organisatie van de penitentiaire diensten en van het statuut van het penitentiair personeel type wet prom. 23/03/2019 pub. 28/03/2019 numac 2019011399 bron federale overheidsdienst justitie Wet tot wijziging van het Burgerlijk Wetboek, teneinde te bepalen dat op zon- en/of feestdagen huwelijken mogen worden voltrokken type wet prom. 23/03/2019 pub. 10/07/2020 numac 2020041957 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot wijziging van het Burgerlijk Wetboek, teneinde te bepalen dat op zon- en/of feestdagen huwelijken mogen worden voltrokken. - Duitse vertaling sluiten betreffende de organisatie van de penitentiaire diensten en het statuut van het penitentiair personeel, wordt daarover het volgende geschreven: "Het is immers de bedoeling om de multifunctionele invulling van de opdrachten van het bewakings- en technisch personeel verder te differentiëren om ze vervolgens elk vanuit hun eigenheid verder te kunnen ontwikkelen. Het door elkaar lopen van bewakings-, begeleidings- en technische of logistieke opdrachten, is voorbijgestreefd. Deze differentiatie zal uiteindelijk ook zichtbaar moeten worden in de verloning die er op moet gericht zijn medewerkers te stimuleren hun loopbaan gericht uit te bouwen." En verder: "In het bijzonder moet het de aanpassing van het personeelsbestand mogelijk maken voor die medewerkers die enerzijds hoofdzakelijk instaan voor de bewaking en de beveiliging van de gebouwen en personen en anderzijds zij die hoofdzakelijk instaan voor de begeleiding en het toezicht op de gedetineerden op de verblijfsafdelingen of in het kader van activiteiten".

Voorgaande laat zich terecht lezen als dat de huidige functie van penitentiair bewakingsassistent de combinatie van zowel taken van beveiliging en bewaking als taken van begeleiding en toezicht kent. In het streven naar een meer perfomante organisatie is het de ambitie om op deze beide domeinen meer deskundigheid te ontwikkelen en dat via de weg van de functiedifferentiatie.

Om die redenen creëren we binnen de graad van penitentiair bewakingsassistent (niveau C) bijkomend twee nieuwe functies, waarbij een onderscheid wordt gemaakt tussen functies gericht op veiligheidsopdrachten enerzijds en functies gericht op begeleidingsopdrachten anderzijds.

Naar aanleiding van het advies van de Raad van State nr. 71.428 kunnen de volgende verduidelijkingen worden aangebracht.

De evolutie van de actuele functie van (penitentiair) bewakingsassistent naar veiligheidsassistent houdt in dat het accent voornamelijk op domeinen van statische en procedure veiligheid wordt verlegd en dat hierbinnen verdere methodologische professionalisering wordt uitgebouwd. Dit zal dan voornamelijk zichtbaar zijn op technieken inzake perifere bewaking, toegangscontrole en beheer van de bewegingen van personen en goederen. De evolutie van de technische uitrustingen van de gevangenissen is een bijkomende prikkel om het deskundigheidsniveau hier op te krikken. Doordat andere opdrachten die specifiek gericht zijn op de begeleiding van gedetineerden, in veel mindere mate tot het basis takenpakket van deze personeelsleden zullen behoren (en vooral wat het multidisciplinaire karakter ervan betreft), blijft het competentieprofiel grotendeels gelijk aan het profiel van de huidige functie van (penitentiair) bewakingsassistent.

De evolutie van de actuele functie van (penitentiair) bewakingsassistent naar detentiebegeleider, herpositioneert deze functie binnen de totale personeelsformatie op een meer grondiger wijze.

De detentiebegeleider heeft een specifieke opdracht in het begeleiden van de gedetineerden zowel tijdens de detentie als in de voorbereiding van hun terugkeer naar de samenleving. De detentiebegeleider staat in, voor het motiveren en doorverwijzen naar andere diensten, maar is ook actief betrokken bij sommige activiteiten met gedetineerden (vb. op vlak van tewerkstelling, sport, ontspanning, activiteiten op de leefeenheid enz.). Teneinde in interactie met de gedetineerde te treden en inzicht in (het gedrag van) de gedetineerden te verwerven, gedrag dat relevant is in het licht van het werken aan de maatschappelijke re-integratie van de gedetineerden, ontleent de detentiebegeleider diens opdrachten aan de resultaten van het multidisciplinair overleg met in het bijzonder de medewerkers van de psychosociale diensten de zorgequipes, de diensten die instaan voor hulp- en dienstverlening aan gedetineerden en de directie. Binnen dat veld wordt de detentiebegeleider een sleutelfiguur inzake detentieplanning. Voorgaande vraagt een grondige wijziging van het competentieprofiel van de detentiebegeleider, waarbij de focus veeleer komt te liggen op de soft skills. De functie van detentiebegeleider vergt meer complexe vaardigheden van medewerkers, voornamelijk op het gebied van de soft skills wat een gediversifieerde en aangepaste verloning verantwoordt. Bijgevolg zal een specifieke toelage aan de detentiebegeleiders worden toegekend.

Beide functies zijn echter wel complementair. Toezien op orde en veiligheid, functioneren als dagelijkse ondersteuning en aanspreekpunt voor gedetineerden, collega's, derden en optreden in crisissituaties vormen gemeenschappelijke opdrachten. Vanuit die optiek, is het niet de bedoeling, laat staan wenselijk, dat veiligheidsassistenten geen taken zouden kunnen opnemen die een directer contact met de gedetineerden inhouden. Ook veiligheidsassistenten kunnen op leefeenheden worden ingezet. Wat van hen niet verwacht zal worden, zijn de toegevoegde competenties die zich binnen het pallet van de multidisciplinaire werking situeren. Anderzijds zullen ook detentiebegeleiders uiteraard hun begeleidingsopdrachten moeten uitvoeren met respect en oog voor veiligheidsaspecten, worden ze dus evenzeer geacht de veiligheidsprocedures te kennen en toe te passen, staan ze eveneens in voor het voorkomen van ontvluchtingen enzovoort.

Binnen de twee domeinen zullen de penitentiair bewakingsassistenten-ploegchef, zoals nu het geval is, instaan voor de opvolging en bijsturing van een team.

Binnen niveau B creëren we binnen de graad van technisch deskundige bewaking eveneens twee nieuwe functies, waarbij een onderscheid wordt gemaakt tussen de functie van coördinator veiligheid gericht op veiligheidsopdrachten enerzijds en de functie van coördinator begeleiding gericht op begeleidingsopdrachten anderzijds. De coördinator staat in voor het coördineren, aansturen en superviseren van de teamchefs en de uitvoering van de opdrachten binnen het domein waartoe hij behoort. Als deskundige staat hij in voor het permanent ontwikkelen van eigen competenties en deze van het personeel dat onder zijn toezicht staan. Als adviseur van de directeur formuleert hij verbetervoorstellen binnen zijn domein.

De invoering van deze functiedifferentiatie zal gefaseerd verlopen.

Het is de minister van Justitie die bepaalt in welke gevangenissen of afdelingen van gevangenissen de functiedifferentiatie wordt ingevoerd.

Hierbij zal rekening gehouden worden met de specifieke context van de gevangenis, zoals infrastructuur, personeelskader, e.a.

In de gevangenissen waar de functiedifferentiatie nog niet wordt ingevoerd, blijft de huidige situatie behouden.

Het ontwerp is gestructureerd volgens drie delen: - het eerste hoofdstuk preciseert het toepassingsgebied van de tekst; geeft definities; beschrijft de functies binnen de twee domeinen Bewaking en Beveiliging van gebouwen en personen en Toezicht en Begeleiding van de gedetineerden; voert in een toelage eigen aan de personeelsleden van het domein Toezicht en Begeleiding van gedetineerden in; bepaalt de toegangsvoorwaarden tot een functie binnen het domein "Toezicht en Begeleiding van de gedetineerden"; - het tweede hoofdstuk betreft de overgangsbepalingen; - het derde hoofdstuk betreft de slotbepalingen.

Artikelsgewijze bespreking Artikel 1 bepaalt het toepassingsgebied.

Dit besluit is van toepassing op de personeelsleden tewerkgesteld door de FOD Justitie binnen de penitentiaire administratie.

Dit besluit is toepasselijk op de personeelsleden die de functies van bewaking, beveiliging of begeleiding uitvoeren. De technische functies vallen niet onder het toepassingsgebied van dit besluit.

Betreffende het toepassingsgebied in de tijd van huidig besluit, wordt een geleidelijke toepassing van de bepalingen van dit besluit voorzien. De eerste toepassing zal plaatsvinden in de detentiehuizen en in de nieuwe gevangenissen van Haren, Dendermonde en Ieper. Na deze eerste toepassing van de functiedifferentiatie is een tussentijdse evaluatie gepland. De elementen en keuzes die een belangrijke rol hebben gespeeld bij de ontwikkeling van het concept zullen in dit proces centraal staan. Met de resultaten van de evaluatie zal rekening worden gehouden bij latere beslissingen over de uitbreiding van het concept tot andere gevangenissen of afdelingen van gevangenissen volgens een kalender, die door de Minister bepaald zal worden.

Voor het implementeren van deze nieuwe functies en het detentiebeleid dat zij ondersteunen vormen de nieuwe gevangenissen van Haren en Dendermonde een grote opportuniteit, omdat de materiële omkadering en structuur van die gevangenissen deze functiedifferentiatie minstens faciliteert zoniet noodzaakt, evenals in de kleinschalige detentiehuizen. De ervaring en lessons learned vanuit de eerste toepassingen van deze functiedifferentiatie zal de verdere gefaseerde implementatie ervan in alle gevangenissen van het Koninkrijk ondersteunen.

De geleidelijke toepassing van de bepalingen voorzien door het huidige besluit mag uiteraard niet tot gevolg hebben dat het recht op mutatie van de ambtenaren wordt beperkt. Personeelsleden die hun functie uitoefenen in een detentiehuis of in een gevangenis of gevangenisafdeling waar het systeem van functiedifferentiatie is ingevoerd, kunnen nog steeds een mutatie aanvragen naar een gevangenis of gevangenisafdeling waar dit systeem nog niet is ingevoerd. In geval van mutatie, zullen zij de functie van penitentiair bewakingsassistent uitoefenen en desgevallend dus niet langer in aanmerking komen voor de begeleidingstoelage.

Artikel 2 neemt de definitie van het woord "functie" van artikel 3, § 2, derde alinea, van het statuut van het federaal ambt over.

De artikelen 3 tot 5 creëren de nieuwe functies op het domein van Bewaking en beveiliging van gebouwen en personen. Er worden twee nieuwe functies gecreëerd.

Binnen niveau B wordt de functie van coördinator veiligheid gecreëerd.

De coördinator veiligheid staat in voor het coördineren, aansturen en superviseren van de veiligheidsassistent-teamchefs en de uitvoering van de opdrachten op vlak van bewaking en beveiliging. Als deskundige staat hij in voor het permanent ontwikkelen van eigen competenties en deze van de veiligheidsassistenten en hun teamchefs. Als adviseur van de directeur formuleert hij verbetervoorstellen binnen dit domein.

Binnen niveau C wordt de functie van veiligheidsassistent gecreëerd.

Binnen dit niveau zullen de teamchefs- veiligheidsassistent in staan voor de opvolging en bijsturing van een team van de veiligheidsassistenten.

De artikelen 6 tot 8 creëren de nieuwe functies op het domein van Toezicht en Begeleiding van de gedetineerden. Er worden twee nieuwe functies gecreëerd.

Binnen niveau B wordt de functie van coördinator begeleiding gecreëerd. De coördinator begeleiding staat in voor het coördineren, aansturen en superviseren van de detentiebegeleider-teamchefs en de uitvoering van de opdrachten op vlak van toezicht en begeleiding. Als deskundige staat hij in voor het permanent ontwikkelen van eigen competenties en deze van de detentiebegeleiders en hun teamchefs. Als adviseur van de directeur formuleert hij verbetervoorstellen binnen dit domein.

Binnen niveau C wordt de functie van detentiebegeleider gecreëerd.

Binnen dit niveau zullen de teamchefs-detentiebegeleider in staan voor de opvolging en bijsturing van een team van de detentiebegeleiders.

De artikelen 9 en 10 introduceren een nieuwe toelage: "de begeleidingstoelage". Deze begeleidingstoelage met een bedrag van 3€ per gepresteerde dag wordt toegekend aan het personeelslid van het niveau C die een functie, die behoort tot het domein van "Toezicht en Begeleiding van gedetineerden", uitoefent.

De definitie van "een gepresteerde dag" omvat concreet alle effectieve prestaties verricht op de werkvloer (vroege of late shift, dag, nacht, enz.), alsook de gelijkgestelde prestaties, dat wil zeggen de interne en externe opleidingen, de zendingen, het telewerk of het werken in een satelliet kantoor.

De toekenning van de toelage gebeurt op voorwaarde dat het personeelslid een effectieve prestatie verricht heeft. Het personeelslid dat afwezig is, ongeacht de reden, dus ook in geval van afwezigheid ten gevolge van een arbeidsongeval, een arbeidswegongeval of een beroepsziekte of een verlof in het kader van moederschapsbescherming, ontvangen bijgevolg deze toelage niet.

Betreffende het forfaitaire karakter van de toelage, moet benadrukt worden dat een minimale of maximale duur van de prestatie niet voorzien is om aanspraak te kunnen maken op deze dagtoelage, maar het is noodzakelijk dat de prestatie volgens het werkrooster van het personeelslid verricht wordt, dat wil zeggen volgens zijn gepland rooster. Wanneer het personeelslid, met de vereiste toestemming, minder uren heeft gepresteerd dan gepland, krijgt het de dagtoelage.

Indien het personeelslid bijkomende uren presteert bij zijn shift, dan krijgt hij 1 enkele toelage voor de totaalprestatie . Een nachtprestatie (nachtshift) geeft recht op één dagtoelage, omdat het als één prestatie aanzien wordt.

Deze nieuwe toelage kan niet gecumuleerd worden met de toelagen bedoeld in artikels 1 en 3 van In het ministerieel besluit van 20 juli 2005Relevante gevonden documenten type ministerieel besluit prom. 20/07/2005 pub. 21/09/2005 numac 2005009608 bron federale overheidsdienst justitie Ministerieel besluit tot toekenning van een toelage aan sommige ambtenaren van de buitendiensten van het Directoraat-generaal Uitvoering van Straffen en Maatregelen die bijzondere functies uitvoeren sluiten tot toekenning van een toelage aan sommige personeelsleden van de buitendiensten van het Directoraat-generaal EPI - Penitentiaire Inrichtingen die bijzondere functies uitoefenen.

Behalve de hierboven vermelde toelagen blijven de huidige toelagen en vergoedingen onveranderd.

Hetzelfde geldt voor het verlof voorafgaand aan het pensioen.

De artikelen 11 tot 13 bepalen de voorwaarden om een functie binnen het domein van Toezicht en Begeleiding van de gedetineerden uit te oefenen. Het principe is dat de in functie zijnde personeelsleden zich kandidaat kunnen stellen voor de functies binnen dit domein. Het slagen voor de interne selectie is dus noodzakelijk om de functie binnen het domein Toezicht en Begeleiding van de gedetineerden uit te oefenen.

De artikelen 14 tot 20 bepalen de overgangsmaatregelen.

Deze overgangsmaatregelen worden gestructureerd in twee afdelingen: - Afdeling 1 omschrijft de bepalingen betreffende de integratie binnen de nieuwe functies toepasselijk op datum van inwerkingtreding; - Afdeling 2 legt de specifieke bepalingen m.b.t. de integratie van de laureaten van bepaalde selecties vast.

Wat betreft de afdeling 1, voorzien de artikelen 14 tot 17 de geldende integratieregels. De personeelsleden behorend tot de bewaking die werken in een gevangenis of een afdeling van een gevangenis waar de nieuwe functies worden ingevoerd worden ambtshalve geïntegreerd in het domein van Veiligheid en Bewaking van gebouwen en personen. Afdeling 2 bepaalt de specifieke regels inzake de integratie van de

laureaten van bepaalde selecties.

De verplichting om te slagen voor een interne selectie om toegang te krijgen tot het domein Toezicht en Begeleiding van de gedetineerden, zoals voorzien de artikels 11 t.e.m. 13, is niet toepasselijk op twee specifieke situaties.

Enerzijds, wordt voorzien in de artikelen 18 en 19 dat de laureaten van een selectie georganiseerd vóór of op het ogenblik van de inwerkingtreding van huidig besluit voor een functie binnen een detentiehuis worden geacht laureaat te zijn van een selectie binnen het domein van Toezicht en Begeleiding van gedetineerden.

Anderzijds, voorziet artikel 20 dat de minister van Justitie bij ministerieel besluit de lijst van de selecties georganiseerd vóór of op het ogenblik van de inwerkingtreding van huidig besluit, en waarvan de laureaten worden geacht laureaat te zijn van een functie binnen het domein van toezicht en begeleiding van gedetineerden, bepaalt.

De artikelen 18, 19 en 20 beogen zowel de interne selecties als de vergelijkende wervingselecties.

De functies binnen het domein van Toezicht en Begeleiding van gedetineerden zullen eerst in de detentiehuizen geïntroduceerd worden, alsook in de nieuwe gevangenissen van Haren, Dendermonde en Ieper. Om aan de dringende personeelsbehoeften te kunnen voldoen omwille van de opening van deze nieuwe inrichtingen, werden en zullen selecties gelanceerd of georganiseerd worden vóór de inwerkingtreding van huidig besluit. De getoetste competenties in het kader van deze selecties leggen de focus op de soft skills gelinkt aan het profiel voor de functie binnen het domein van Toezicht en Begeleiding van gedetineerden.

Het doel van de overgangsmaatregelen is dat vermeden wordt dat de betrokken laureaten aan een nieuwe selectie voor dezelfde betrekkingen hoeven deel te nemen, terwijl de getoetste competenties in de betrokken selecties bepaald en gewogen werden rekening houdend met de nieuwe profielen.

De artikelen 21 tot 22 bepalen de slotbepalingen.

Voor het overige werd er rekening gehouden met alle opmerkingen van de Raad van State.

Ik heb de eer te zijn, Sire, Van Uwe Majesteit, de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaar, De Minister van Justitie, V. VAN QUICKENBORNE

Raad van State, afdeling Wetgeving Advies 71.428/1 van 1 juni 2022 over een ontwerp van koninklijk besluit `tot uitvoering van artikel 13, § 2, 5° en 6° van de wet van 23 maart 2019Relevante gevonden documenten type wet prom. 23/03/2019 pub. 11/04/2019 numac 2019011569 bron federale overheidsdienst justitie Wet betreffende de organisatie van de penitentiaire diensten en van het statuut van het penitentiair personeel type wet prom. 23/03/2019 pub. 28/03/2019 numac 2019011399 bron federale overheidsdienst justitie Wet tot wijziging van het Burgerlijk Wetboek, teneinde te bepalen dat op zon- en/of feestdagen huwelijken mogen worden voltrokken type wet prom. 23/03/2019 pub. 10/07/2020 numac 2020041957 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot wijziging van het Burgerlijk Wetboek, teneinde te bepalen dat op zon- en/of feestdagen huwelijken mogen worden voltrokken. - Duitse vertaling sluiten betreffende de organisatie van de penitentiaire diensten en van het statuut van het penitentiair personeel' Op 28 april 2022 is de Raad van State, afdeling Wetgeving, door de Minister van Justitie verzocht binnen een termijn van dertig dagen, verlengd tot 3 juni 2022, een advies te verstrekken over een ontwerp van koninklijk besluit `tot uitvoering van artikel 13, § 2, 5° en 6° van de wet van 23 maart 2019Relevante gevonden documenten type wet prom. 23/03/2019 pub. 11/04/2019 numac 2019011569 bron federale overheidsdienst justitie Wet betreffende de organisatie van de penitentiaire diensten en van het statuut van het penitentiair personeel type wet prom. 23/03/2019 pub. 28/03/2019 numac 2019011399 bron federale overheidsdienst justitie Wet tot wijziging van het Burgerlijk Wetboek, teneinde te bepalen dat op zon- en/of feestdagen huwelijken mogen worden voltrokken type wet prom. 23/03/2019 pub. 10/07/2020 numac 2020041957 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot wijziging van het Burgerlijk Wetboek, teneinde te bepalen dat op zon- en/of feestdagen huwelijken mogen worden voltrokken. - Duitse vertaling sluiten betreffende de organisatie van de penitentiaire diensten en van het statuut van het penitentiair personeel'.

Het ontwerp is door de eerste kamer onderzocht op 24 mei 2022 . De kamer was samengesteld uit Marnix Van Damme, kamervoorzitter, Wouter Pas en Inge Vos, staatsraden, Johan Put, assessor, en Wim Geurts, griffier.

Het verslag is uitgebracht door Barbara Speybrouck, eerste auditeur.

De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst van het advies is nagezien onder toezicht van Wouter Pas, staatsraad.

Het advies, waarvan de tekst hierna volgt, is gegeven op 1 juni 2022.

STREKKING EN RECHTSGROND 1. Het om advies voorgelegde ontwerp van koninklijk besluit strekt ertoe om, overeenkomstig artikel 13 van de wet van 23 maart 2019Relevante gevonden documenten type wet prom. 23/03/2019 pub. 11/04/2019 numac 2019011569 bron federale overheidsdienst justitie Wet betreffende de organisatie van de penitentiaire diensten en van het statuut van het penitentiair personeel type wet prom. 23/03/2019 pub. 28/03/2019 numac 2019011399 bron federale overheidsdienst justitie Wet tot wijziging van het Burgerlijk Wetboek, teneinde te bepalen dat op zon- en/of feestdagen huwelijken mogen worden voltrokken type wet prom. 23/03/2019 pub. 10/07/2020 numac 2020041957 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot wijziging van het Burgerlijk Wetboek, teneinde te bepalen dat op zon- en/of feestdagen huwelijken mogen worden voltrokken. - Duitse vertaling sluiten `betreffende de organisatie van de penitentiaire diensten en van het statuut van het penitentiair personeel', de functies uitgeoefend door de penitentiaire beambten van de buitendiensten van het Directoraat-generaal Penitentiaire Inrichtingen van de FOD Justitie die deel uitmaken van de bewaking, te verdelen over twee verschillende domeinen: het domein van Bewaking en Beveiliging van gebouwen en personen en het domein van Toezicht en Begeleiding van de gedetineerden. De beide domeinen omvatten de functies op niveau B en C (artikelen 3 en 6). Binnen de graad van technische deskundige bewaking (niveau B) worden twee nieuwe functies gecreëerd: "coördinator veiligheid" bij Bewaking en Beveiliging (artikel 4) en "coördinator begeleiding" bij Toezicht en Begeleiding (artikel 7). Binnen de graad van penitentiair bewakingsassistent (niveau C) worden eveneens twee nieuwe functies gecreëerd: "veiligheidsassistent" bij Bewaking en Beveiliging (artikel 5, § 1) en "detentiebegeleider" bij Toezicht en Begeleiding (artikel 8, § 1). De "penitentiair bewakingsassistenten-ploegchef" (niveau C) zal in de betrokken domeinen de functie van "veiligheidsassistent-teamchef" respectievelijk "detentiebegeleider-teamchef" uitoefenen (artikelen 5, § 2, en 8, § 2).

Voor de beide domeinen geldt dat de stagiairs en de contractuelen moeten slagen voor twee opeenvolgende examensessies in het kader van de door de penitentiaire opleidingsdienst georganiseerde basisopleiding tijdens de stage respectievelijk het eerste dienstjaar (artikel 9). Zij worden ontslagen wegens beroepsongeschiktheid wanneer zij voor de tweede keer niet slagen voor een van de beide examensessies.

De personeelsleden van niveau C die behoren tot Toezicht en Begeleiding ontvangen een "begeleidingstoelage" (artikelen 10 en 11).

De in functie zijnde personeelsleden niveau B en C kunnen zich kandidaat stellen voor de voor hen corresponderende functie bij Toezicht en Begeleiding en zij moeten slagen voor een interne selectie (artikelen 12 tot 14).

Er worden meerdere overgangsmaatregelen voorzien (artikelen 15 tot 23). 2.1. De aanhef vermeldt als rechtsgrond voor het ontwerp artikel 13, § 2, 5° en 6° en artikel 23 van de wet van 23 maart 2019Relevante gevonden documenten type wet prom. 23/03/2019 pub. 11/04/2019 numac 2019011569 bron federale overheidsdienst justitie Wet betreffende de organisatie van de penitentiaire diensten en van het statuut van het penitentiair personeel type wet prom. 23/03/2019 pub. 28/03/2019 numac 2019011399 bron federale overheidsdienst justitie Wet tot wijziging van het Burgerlijk Wetboek, teneinde te bepalen dat op zon- en/of feestdagen huwelijken mogen worden voltrokken type wet prom. 23/03/2019 pub. 10/07/2020 numac 2020041957 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot wijziging van het Burgerlijk Wetboek, teneinde te bepalen dat op zon- en/of feestdagen huwelijken mogen worden voltrokken. - Duitse vertaling sluiten.

Artikel 13, § 2, 5° en 6°, van de wet van 23 maart 2019Relevante gevonden documenten type wet prom. 23/03/2019 pub. 11/04/2019 numac 2019011569 bron federale overheidsdienst justitie Wet betreffende de organisatie van de penitentiaire diensten en van het statuut van het penitentiair personeel type wet prom. 23/03/2019 pub. 28/03/2019 numac 2019011399 bron federale overheidsdienst justitie Wet tot wijziging van het Burgerlijk Wetboek, teneinde te bepalen dat op zon- en/of feestdagen huwelijken mogen worden voltrokken type wet prom. 23/03/2019 pub. 10/07/2020 numac 2020041957 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot wijziging van het Burgerlijk Wetboek, teneinde te bepalen dat op zon- en/of feestdagen huwelijken mogen worden voltrokken. - Duitse vertaling sluiten vormt inderdaad de rechtsgrond voor de artikelen 1 tot 8 en 12 tot 22 van het ontwerp. De algemene uitvoeringsbevoegdheid van de Koning, op grond van artikel 108 van de Grondwet, gelezen in samenhang met artikel 23 van de wet van 23 maart 2019Relevante gevonden documenten type wet prom. 23/03/2019 pub. 11/04/2019 numac 2019011569 bron federale overheidsdienst justitie Wet betreffende de organisatie van de penitentiaire diensten en van het statuut van het penitentiair personeel type wet prom. 23/03/2019 pub. 28/03/2019 numac 2019011399 bron federale overheidsdienst justitie Wet tot wijziging van het Burgerlijk Wetboek, teneinde te bepalen dat op zon- en/of feestdagen huwelijken mogen worden voltrokken type wet prom. 23/03/2019 pub. 10/07/2020 numac 2020041957 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot wijziging van het Burgerlijk Wetboek, teneinde te bepalen dat op zon- en/of feestdagen huwelijken mogen worden voltrokken. - Duitse vertaling sluiten vormt de rechtsgrond voor de artikelen 9 en 23 van het ontwerp. Voorwaarde hiervoor is wel dat de wetsbepalingen in werking worden gesteld door de Koning, op grond van artikel 37 van de wet van 23 maart 2019Relevante gevonden documenten type wet prom. 23/03/2019 pub. 11/04/2019 numac 2019011569 bron federale overheidsdienst justitie Wet betreffende de organisatie van de penitentiaire diensten en van het statuut van het penitentiair personeel type wet prom. 23/03/2019 pub. 28/03/2019 numac 2019011399 bron federale overheidsdienst justitie Wet tot wijziging van het Burgerlijk Wetboek, teneinde te bepalen dat op zon- en/of feestdagen huwelijken mogen worden voltrokken type wet prom. 23/03/2019 pub. 10/07/2020 numac 2020041957 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot wijziging van het Burgerlijk Wetboek, teneinde te bepalen dat op zon- en/of feestdagen huwelijken mogen worden voltrokken. - Duitse vertaling sluiten. Artikel 24, 1°, van het ontwerp, dat dus rechtsgrond vindt in dit artikel 37 van de wet van 23 maart 2019Relevante gevonden documenten type wet prom. 23/03/2019 pub. 11/04/2019 numac 2019011569 bron federale overheidsdienst justitie Wet betreffende de organisatie van de penitentiaire diensten en van het statuut van het penitentiair personeel type wet prom. 23/03/2019 pub. 28/03/2019 numac 2019011399 bron federale overheidsdienst justitie Wet tot wijziging van het Burgerlijk Wetboek, teneinde te bepalen dat op zon- en/of feestdagen huwelijken mogen worden voltrokken type wet prom. 23/03/2019 pub. 10/07/2020 numac 2020041957 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot wijziging van het Burgerlijk Wetboek, teneinde te bepalen dat op zon- en/of feestdagen huwelijken mogen worden voltrokken. - Duitse vertaling sluiten, stelt evenwel enkel artikel 13, § 2, 5° en 6°, van de wet van 23 maart 2019Relevante gevonden documenten type wet prom. 23/03/2019 pub. 11/04/2019 numac 2019011569 bron federale overheidsdienst justitie Wet betreffende de organisatie van de penitentiaire diensten en van het statuut van het penitentiair personeel type wet prom. 23/03/2019 pub. 28/03/2019 numac 2019011399 bron federale overheidsdienst justitie Wet tot wijziging van het Burgerlijk Wetboek, teneinde te bepalen dat op zon- en/of feestdagen huwelijken mogen worden voltrokken type wet prom. 23/03/2019 pub. 10/07/2020 numac 2020041957 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot wijziging van het Burgerlijk Wetboek, teneinde te bepalen dat op zon- en/of feestdagen huwelijken mogen worden voltrokken. - Duitse vertaling sluiten in werking. Ook artikel 23 van dezelfde wet moet dus in werking worden gesteld. (1) 2.2. De aanhef vermeldt geen dienstige rechtsgrond voor de artikelen 10 en 11 van het ontwerp. De gemachtigde verwijst in dit verband naar artikel 27 van de wet van 23 maart 2019Relevante gevonden documenten type wet prom. 23/03/2019 pub. 11/04/2019 numac 2019011569 bron federale overheidsdienst justitie Wet betreffende de organisatie van de penitentiaire diensten en van het statuut van het penitentiair personeel type wet prom. 23/03/2019 pub. 28/03/2019 numac 2019011399 bron federale overheidsdienst justitie Wet tot wijziging van het Burgerlijk Wetboek, teneinde te bepalen dat op zon- en/of feestdagen huwelijken mogen worden voltrokken type wet prom. 23/03/2019 pub. 10/07/2020 numac 2020041957 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot wijziging van het Burgerlijk Wetboek, teneinde te bepalen dat op zon- en/of feestdagen huwelijken mogen worden voltrokken. - Duitse vertaling sluiten. Ook deze bepaling is evenwel nog niet in werking getreden, zodat ze enkel als rechtsgrond kan worden ingeroepen indien ze minstens gelijktijdig met het in werking treden van het ontwerpbesluit, door de Koning in werking wordt gesteld. Artikel 24 van het ontwerp moet in die zin worden aangevuld.

VORMVEREISTEN 3. De ambtenaren op wie de ontworpen wijzigingen betrekking hebben, behoren tot de FOD Justitie.Bijgevolg gaat het om bijzondere bepalingen die uitvoering verlenen aan het statuut van de rijksambtenaren en moeten die bepalingen krachtens artikel 6, § 1, derde lid, van het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 `houdende het statuut van het rijkspersoneel' om advies worden voorgelegd aan het directiecomité.

Indien het ontwerp zou worden gewijzigd als gevolg van het vervullen van dat voorafgaand vormvereiste, moet het opnieuw om advies worden voorgelegd aan de afdeling Wetgeving van de Raad van State.

ONDERZOEK VAN DE TEKST Algemene opmerking 4. Artikel 1, § 1, van het ontwerp bepaalt dat het besluit van toepassing is op de ambtenaren, de stagiairs en de contractuelen.In de verdere bepalingen van het ontwerp wordt voornamelijk de term ambtenaren gebruikt, af en toe personeelslid/personeelsleden en soms contractuelen.

Hierover ondervraagd, stelt de gemachtigde: "Le principe est que notre projet est applicable à tous les membres du personnel quel que soit le statut (agent, stagiaire ou contractuel) comme indiqué à l'art 1er. Cependant dans notre texte, on a utilisé le plus souvent le terme `agent' quand les dispositions sont applicables à tous les membres du personnel, car on a pris comme modèle l'AR du 12/11/2009. Vu le lien entre l'arrêté royal du 12/11/2009 et notre projet, on a repris cette terminologie. Par contre pour certaines dispositions quand on ne parle que des contractuels, c'est parce qu'on vise uniquement les contractuels. Vu l'évolution de notre projet, il serait toutefois plus judicieux de remplacer à chaque fois le mot `agent' par `membre du personnel' et d'ajouter la définition de `membre du personnel' dans l'article 1er, § 1er." Het is inderdaad raadzaam de terminologie aan te passen in de diverse bepalingen van het ontwerp. Dit is overigens meer in overeenstemming met de wet van 23 maart 2019Relevante gevonden documenten type wet prom. 23/03/2019 pub. 11/04/2019 numac 2019011569 bron federale overheidsdienst justitie Wet betreffende de organisatie van de penitentiaire diensten en van het statuut van het penitentiair personeel type wet prom. 23/03/2019 pub. 28/03/2019 numac 2019011399 bron federale overheidsdienst justitie Wet tot wijziging van het Burgerlijk Wetboek, teneinde te bepalen dat op zon- en/of feestdagen huwelijken mogen worden voltrokken type wet prom. 23/03/2019 pub. 10/07/2020 numac 2020041957 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot wijziging van het Burgerlijk Wetboek, teneinde te bepalen dat op zon- en/of feestdagen huwelijken mogen worden voltrokken. - Duitse vertaling sluiten waar in artikel 2, 8°, het begrip "personeelslid" wordt gedefinieerd als "elke werknemer tewerkgesteld door de FOD Justitie in de penitentiaire administratie" en in artikel 13 het begrip "personeelsleden" wordt gehanteerd.

Aanhef 5. Aan de aanhef moet een verwijzing naar artikel 108 van de Grondwet worden toegevoegd.In het eerste lid van de aanhef van het ontwerp, zoals het om advies is voorgelegd, moet een verwijzing naar de artikelen 27 en 37 van de wet van 23 maart 2019Relevante gevonden documenten type wet prom. 23/03/2019 pub. 11/04/2019 numac 2019011569 bron federale overheidsdienst justitie Wet betreffende de organisatie van de penitentiaire diensten en van het statuut van het penitentiair personeel type wet prom. 23/03/2019 pub. 28/03/2019 numac 2019011399 bron federale overheidsdienst justitie Wet tot wijziging van het Burgerlijk Wetboek, teneinde te bepalen dat op zon- en/of feestdagen huwelijken mogen worden voltrokken type wet prom. 23/03/2019 pub. 10/07/2020 numac 2020041957 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot wijziging van het Burgerlijk Wetboek, teneinde te bepalen dat op zon- en/of feestdagen huwelijken mogen worden voltrokken. - Duitse vertaling sluiten worden toegevoegd. 6. Gelet op hetgeen over de rechtsgrond werd opgemerkt, is het niet nodig in het voorliggende tweede lid van de aanhef te verwijzen naar het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 `houdende het statuut van het rijkspersoneel'.Dit lid van de aanhef wordt het best geschrapt. 7. In het derde en het vierde lid van de aanhef van het ontwerp, zoals het om advies is voorgelegd, wordt verwezen naar het koninklijk besluit van 12 november 2009Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 12/11/2009 pub. 24/11/2009 numac 2009009800 bron federale overheidsdienst justitie Koninklijk besluit tot vaststelling van de administratieve en geldelijke bepalingen van de loopbaan van verschillende personeelsleden van de FOD Justitie die deel uitmaken van de bewaking, techniek en logistiek sluiten `tot vaststelling van de administratieve en geldelijke bepalingen van de loopbaan van verschillende personeelsleden van de FOD Justitie die deel uitmaken van de bewaking, techniek en logistiek' respectievelijk het ministerieel besluit van 20 juli 2005Relevante gevonden documenten type ministerieel besluit prom. 20/07/2005 pub. 21/09/2005 numac 2005009608 bron federale overheidsdienst justitie Ministerieel besluit tot toekenning van een toelage aan sommige ambtenaren van de buitendiensten van het Directoraat-generaal Uitvoering van Straffen en Maatregelen die bijzondere functies uitvoeren sluiten `tot toekenning van een toelage aan sommige personeelsleden van de buitendiensten van het Directoraat-generaal EPI - Penitentiaire Inrichtingen die bijzondere functies uitoefenen'.Geen van de beide besluiten wordt gewijzigd of opgeheven door het ontwerp. De gemachtigde bevestigt dit maar stelt dat een verwijzing naar het voormelde koninklijk besluit van 12 november 2009Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 12/11/2009 pub. 24/11/2009 numac 2009009800 bron federale overheidsdienst justitie Koninklijk besluit tot vaststelling van de administratieve en geldelijke bepalingen van de loopbaan van verschillende personeelsleden van de FOD Justitie die deel uitmaken van de bewaking, techniek en logistiek sluiten onder de overwegingen kan worden opgenomen "comme cet arrêté royal est l'arrêté principal relatif à la carrière du personnel de surveillance et du personnel technique". Daarmee kan worden ingestemd. 8. In het vijfde lid van de aanhef van het ontwerp, zoals het om advies is voorgelegd, dient ook te worden verwezen naar het advies van de Inspecteur van Financiën van 21 april 2022.In het voorliggende achtste lid moet het nummer 516 van het protocol worden ingevuld alsook de datum van 8 maart 2022. 9. Gelet op de toepassing die de stellers wensen te maken van artikel 27 van de wet van 23 maart 2019Relevante gevonden documenten type wet prom. 23/03/2019 pub. 11/04/2019 numac 2019011569 bron federale overheidsdienst justitie Wet betreffende de organisatie van de penitentiaire diensten en van het statuut van het penitentiair personeel type wet prom. 23/03/2019 pub. 28/03/2019 numac 2019011399 bron federale overheidsdienst justitie Wet tot wijziging van het Burgerlijk Wetboek, teneinde te bepalen dat op zon- en/of feestdagen huwelijken mogen worden voltrokken type wet prom. 23/03/2019 pub. 10/07/2020 numac 2020041957 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot wijziging van het Burgerlijk Wetboek, teneinde te bepalen dat op zon- en/of feestdagen huwelijken mogen worden voltrokken. - Duitse vertaling sluiten (zie de opmerking sub 2.2), is de verwijzing in het voorliggende negende lid van de aanhef naar het koninklijk besluit van 13 juli 2017Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 13/07/2017 pub. 19/07/2017 numac 2017040352 bron federale overheidsdienst beleid en ondersteuning Koninklijk besluit tot vaststelling van de toelagen en vergoedingen van de personeelsleden van het federaal openbaar ambt sluiten `tot vaststelling van de toelagen en vergoedingen van de personeelsleden van het federaal openbaar ambt' overbodig. Het lid wordt het best geschrapt.

Artikel 1 10.1. In artikel 1, § 2, van het ontwerp wordt bepaald dat de artikelen 6 tot 11 van het ontwerp van toepassing zijn op de personeelsleden die hun functie uitoefenen hetzij in een gevangenis, of een afdeling ervan, waarvan de lijst bij ministerieel besluit wordt vastgelegd, hetzij in een detentiehuis. Deze artikelen 6 tot 11 hebben (grotendeels) betrekking op de nieuwe functies op het domein van Toezicht en Begeleiding van gedetineerden.

In het Verslag aan de Koning wordt gesteld: "Betreffende [het] toepassingsgebied in de tijd van huidig besluit, wordt de implementatie van de nieuwe begeleidingsfuncties voorzien voor de detentiehuizen, maar ook per gevangenis of sectie van gevangenis volgens een kalender, die door de Minister bepaald zal worden. Voor het implementeren van deze nieuwe functies en het detentiebeleid dat zij ondersteunen vormen de nieuwe gevangenissen van Haren en Dendermonde een grote opportuniteit, omdat de materiële omkadering en structuur van die gevangenissen deze functiedifferentiatie minstens faciliteert zoniet noodzaakt, evenals de kleinschalige detentiehuizen. De ervaring en lessons learned vanuit de eerste toepassingen van deze functiedifferentiatie zal de verdere gefaseerde implementatie ervan in alle gevangenissen van het Koninkrijk ondersteunen." De gemachtigde stelt: "Le Ministre de la Justice va fixer par arrêté ministériel les prisons dans lesquelles les nouvelles fonctions d'accompagnement vont être mises en place. Il s'agira dans un premier temps des nouvelles prisons de Haren, de Dendermonde et de Ypres. Après le déploiement des nouvelles fonctions à Haren, Dendermonde, Ypres et dans les maisons de détention, une évaluation intermédiaire est prévue. Les éléments et les choix qui ont joué un rôle important dans le développement du concept seront au coeur de cette démarche. Nous pensons aux effets sur l'environnement de travail et de vie, tant pour le personnel que pour les détenus, qui seront mesurables, surtout à long terme. Les résultats de l'évaluation seront pris en compte dans les décisions ultérieures concernant l'extension du concept à d'autres prisons par le biais d'un arrêté ministériel." 10.2. Uit artikel 1, § 1, van het ontwerp volgt dat het ontwerp in beginsel van toepassing is op alle personeelsleden in de penitentiaire administratie. De beoogde geleidelijke toepassing van de bepalingen inzake de nieuwe begeleidingsfuncties zal met andere woorden gericht moeten zijn op de uiteindelijke toepassing op alle gevangenissen en afdelingen van gevangenissen. Het verdient aanbeveling in artikel 1, § 2, duidelijker tot uiting te brengen dat de minister ertoe gehouden is alle gevangenissen onder de toepassing van het besluit te brengen.

Er kan in dit verband ook aan herinnerd worden dat een geleidelijke invoering van een nieuwe regeling verantwoord kan zijn, maar steeds de toets aan het grondwettelijk gelijkheidsbeginsel zal moeten kunnen doorstaan. 11. De bepaling in artikel 1, § 2, van het ontwerp, dat enkel de "artikelen 6 t.e.m. 11" van toepassing zijn op de personeelsleden die hun functie uitoefenen in de gevangenissen die op de lijst staan en in de detentiehuizen, is niet accuraat. Artikel 9 van het ontwerp, dat de basisopleiding invoert, is immers ook van toepassing op de stagiairs tijdens hun stage en op de contractuelen tijdens hun eerste dienstjaar bij Bewaking en Beveiliging.

Het is beter om in artikel 1, § 2, van het ontwerp niet te verwijzen naar specifieke artikelen van het ontwerp maar wel een algemene formulering te hanteren waaruit blijkt dat de nieuwe functies bij Toezicht en Begeleiding enkel geleidelijk worden ingevoerd. 12. In artikel 1, § 2, van het ontwerp moet de verwijzing naar het "eerste lid" worden geschrapt aangezien paragraaf 1 bestaat uit een enig lid. Artikelen 10 en 11 13. De ontworpen artikelen 10 en 11 voeren enkel een toelage in voor de personeelsleden van niveau C bij Toezicht en Begeleiding. Gevraagd naar een verantwoording hiervoor, verklaart de gemachtigde: "Ce sont essentiellement les membres du personnel de niveau C qui vont travailler en cellulaire et qui vont accompagner les détenus. Les fonctions de niveau B sont principalement des fonctions de coordination / d'encadrement d'une l'équipe. C'est pour cela que l'allocation est allouée uniquement aux membres du personnel de niveau C." Deze verantwoording maakt evenwel niet voldoende duidelijk waarom de toelage niet eveneens wordt verleend aan de personeelsleden die de nieuwe functies zullen opnemen bij Bewaking en Beveiliging, en die werkzaam zijn in een gevangenis, of een afdeling van een gevangenis, die niet voorkomt op de lijst bepaald bij ministerieel besluit overeenkomstig artikel 1, § 2, van het ontwerp. Op grond van artikel 19 van het ontwerp zullen de personeelsleden die op grond van de artikelen 15 tot 18 "geïntegreerd" worden in de corresponderende functies in het domein Bewaking en Beveiliging, hun opdrachten immers verder uitoefenen zoals van toepassing voor de inwerkingtreding van het ontwerpbesluit. Uit het Verslag aan de Koning blijkt dat deze personeelsleden zowel voor het aspect veiligheid als voor het aspect van de begeleiding verantwoordelijk zijn.

Artikelen 12 tot 14 14. De ontworpen artikelen 12 tot 14 bepalen dat personeelsleden van niveau B en C zich voor de corresponderende nieuwe functies bij Toezicht en Begeleiding kandidaat kunnen stellen.De toegang tot deze functies is afhankelijk van het slagen voor een "interne selectie".

Gevraagd wat deze selectie inhoudt en hoe deze wordt georganiseerd, antwoordt de gemachtigde: "Les sélections internes seront organisées de la même manière que les autres fonctions ouvertes au sein du `marché interne'. Les dispositions applicables sont ici les dispositions du statut relatives aux mutations (art 49 du statut des agents de l'Etat). L'organisation de ces `sélections internes' pouvant évoluer au cours du temps (dans le cadre des dispositions fixées), il est préférable de ne rien fixer par arrêté royal." Omwille van de rechtszekerheid kan het aanbeveling verdienen in de artikelen 12 tot 14 van het ontwerp uitdrukkelijk te verwijzen naar artikel 49 van het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 `houdende het statuut van het Rijkspersoneel' dat betrekking heeft op de mutatie. 15. De Nederlandse en de Franse tekst van de artikelen in afdeling 6 van hoofdstuk 1 stemmen niet volledig overeen.In de Franse tekst is telkens sprake van een "candidature en vue d'exercer une fonction ..." terwijl in de Nederlandse tekst soms sprake is van "zich kandidaat stellen om de functie van ... uit te oefenen" en soms van "zich kandidaat stellen voor de functie van ...". Ook het opschrift van afdeling 6 moet gelijkluidend worden gemaakt.

Artikelen 20 tot 22 16. In de Nederlandse tekst van de artikelen 20 tot 22 van het ontwerp wordt telkens verwezen naar een selectie "lopend tijdens de inwerkingtreding van huidig besluit".De Franse tekst spreekt over een selectie "en cours lors de l'entrée en vigueur du présent arrêté".

De Nederlandse tekst is niet enkel zinledig, maar stemt ook niet overeen met de Franse tekst. De woorden "lors de" in de Franse tekst betekenen hier immers "op het ogenblik van". De Nederlandse tekst moet worden verbeterd. 17. Uit de artikelen 20 en 21 van het ontwerp volgt dat de laureaten van een reeds georganiseerde selectie niveau B en C, om een functie binnen een detentiehuis uit te oefenen, "geacht worden" laureaat te zijn voor de corresponderende functies, coördinator begeleiding en detentiebegeleider, bij Toezicht en Begeleiding. De gemachtigde verklaart: "Pour les maisons de détention et les nouvelles prisons d'Haren et Dendermonde, nous recrutons en interne (via le marché interne - cf art 49 du statut) ou par sélection comparative de recrutement (uniquement en externe).

Pour toutes les sélections lancées pour ces établissements avant l'entrée en vigueur de cet arrêté royal, nous avons adapté les profils aux besoins spécifiques de ces établissements en terme d'accompagnement des détenus. Le but est donc de ne pas refaire une nouvelle sélection pour les lauréats de ces sélections." Hoewel de doelstelling van de overgangsbepaling aanvaardbaar is, rijst de vraag of de laureaten nog kunnen opteren om, op basis van hun selectie, een nieuwe functie uit te oefenen bij Bewaking en Beveiliging in een detentiehuis. De stellers dienen na te gaan of de artikelen 20 en 21 van het ontwerp niet het best in die keuzemogelijkheid voorzien.

Dezelfde opmerking geldt voor artikel 22 van het ontwerp. 18. Wat het opschrift voorafgaand aan artikel 22 van het ontwerp betreft, stelt de gemachtigde dat met een "pilootgevangenis" de gevangenissen van Haren en Dendermonde worden bedoeld. Op de vraag hoe artikel 22 van het ontwerp zich verhoudt tot artikel 1, § 2, van het ontwerp, licht de gemachtigde toe dat artikel 1, § 2, betrekking heeft op de gevangenissen van Haren, Dendermonde en Ieper, terwijl artikel 22 betrekking heeft op "les lauréats des sélections pour les nouvelles prisons d'Haren et Dendermonde (publiées avants l'entrée en vigeur de l'arrêté)". Nog volgens de gemachtigde "il s'agit juste des sélections pour les nouvelles prisons lancées avant l'ev de l'AR".

Het is aan te bevelen in artikel 22 van het ontwerp uitdrukkelijk op te nemen welke gevangenissen als een pilootgevangenis worden beschouwd en dat enkel de selecties voor deze gevangenissen worden bedoeld.

Artikel 23 19. Artikel 23 van het ontwerp bepaalt dat de stagiairs wier (2) stage en de contractuelen wier eerste dienstjaar aanving vóór de datum van inwerkingtreding van huidig besluit, onderworpen blijven aan de bepalingen die toepasselijk zijn vóór deze datum en dus niet zijn onderworpen aan artikel 9 van het ontwerp. Het is evenwel niet de datum van inwerkingtreding van het huidige besluit die bepalend is, maar wel de datum van inwerkingtreding van artikel 9 van het ontwerp. Artikel 23 van het ontwerp moet in die zin worden aangepast.

Artikel 24 20.1. Artikel 24, tweede lid, van het ontwerp bepaalt dat de Minister van Justitie de datum van inwerkingtreding van artikel 9 bepaalt.

Een dergelijke bepaling komt erop neer dat de minister wordt belast met de inwerkingtreding van een deel van het ontworpen besluit. Een dergelijke bevoegdheid kan in principe niet gedelegeerd worden aan een minister omdat de datum waarop de ontworpen regeling in werking treedt geen bijkomstige of detailmatige aangelegenheid is, maar een essentieel onderdeel van die regeling. 20.2. Zoals opgemerkt sub 2.1 in verband met de rechtsgrond, is voor artikel 9 van het ontwerp de inwerkingtreding van artikel 23 van de wet van 23 maart 2019Relevante gevonden documenten type wet prom. 23/03/2019 pub. 11/04/2019 numac 2019011569 bron federale overheidsdienst justitie Wet betreffende de organisatie van de penitentiaire diensten en van het statuut van het penitentiair personeel type wet prom. 23/03/2019 pub. 28/03/2019 numac 2019011399 bron federale overheidsdienst justitie Wet tot wijziging van het Burgerlijk Wetboek, teneinde te bepalen dat op zon- en/of feestdagen huwelijken mogen worden voltrokken type wet prom. 23/03/2019 pub. 10/07/2020 numac 2020041957 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot wijziging van het Burgerlijk Wetboek, teneinde te bepalen dat op zon- en/of feestdagen huwelijken mogen worden voltrokken. - Duitse vertaling sluiten vereist.

Artikel 23 verwijst op zijn beurt evenwel naar artikel 11 van dezelfde wet. De verplichting, die op grond van artikel 23 kan worden opgelegd, tot het slagen in een basisopleiding, vereist immers dat een basisopleiding wordt georganiseerd door de penitentiaire opleidingsdienst zoals bedoeld in artikel 11 van de wet. Artikel 23 van de wet kan bijgevolg slechts in werking treden op het ogenblik dat ook artikel 11 van de wet in werking is getreden, en de penitentiaire opleidingsdienst is opgericht.

Indien het ontworpen besluit niet zelf de datum van inwerkingtreding van de artikelen 11 en 23 van de wet van 23 maart 2019Relevante gevonden documenten type wet prom. 23/03/2019 pub. 11/04/2019 numac 2019011569 bron federale overheidsdienst justitie Wet betreffende de organisatie van de penitentiaire diensten en van het statuut van het penitentiair personeel type wet prom. 23/03/2019 pub. 28/03/2019 numac 2019011399 bron federale overheidsdienst justitie Wet tot wijziging van het Burgerlijk Wetboek, teneinde te bepalen dat op zon- en/of feestdagen huwelijken mogen worden voltrokken type wet prom. 23/03/2019 pub. 10/07/2020 numac 2020041957 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot wijziging van het Burgerlijk Wetboek, teneinde te bepalen dat op zon- en/of feestdagen huwelijken mogen worden voltrokken. - Duitse vertaling sluiten kan bepalen, en aldus de inwerkingtreding van de artikelen 9 en 23 van het ontwerpbesluit, kan in het ontwerp slechts bepaald worden dat de artikelen 9 en 23 in werking treden op het ogenblik dat de Koning, op grond van artikel 37 van de wet van 23 maart 2019Relevante gevonden documenten type wet prom. 23/03/2019 pub. 11/04/2019 numac 2019011569 bron federale overheidsdienst justitie Wet betreffende de organisatie van de penitentiaire diensten en van het statuut van het penitentiair personeel type wet prom. 23/03/2019 pub. 28/03/2019 numac 2019011399 bron federale overheidsdienst justitie Wet tot wijziging van het Burgerlijk Wetboek, teneinde te bepalen dat op zon- en/of feestdagen huwelijken mogen worden voltrokken type wet prom. 23/03/2019 pub. 10/07/2020 numac 2020041957 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot wijziging van het Burgerlijk Wetboek, teneinde te bepalen dat op zon- en/of feestdagen huwelijken mogen worden voltrokken. - Duitse vertaling sluiten, de artikelen 11 en 23 in werking zal laten treden. 21. Zoals opgemerkt sub 2.2 bij de rechtsgrond moet artikel 24 van het ontwerp ook de inwerkingtreding van artikel 27 van de wet van 23 maart 2019Relevante gevonden documenten type wet prom. 23/03/2019 pub. 11/04/2019 numac 2019011569 bron federale overheidsdienst justitie Wet betreffende de organisatie van de penitentiaire diensten en van het statuut van het penitentiair personeel type wet prom. 23/03/2019 pub. 28/03/2019 numac 2019011399 bron federale overheidsdienst justitie Wet tot wijziging van het Burgerlijk Wetboek, teneinde te bepalen dat op zon- en/of feestdagen huwelijken mogen worden voltrokken type wet prom. 23/03/2019 pub. 10/07/2020 numac 2020041957 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot wijziging van het Burgerlijk Wetboek, teneinde te bepalen dat op zon- en/of feestdagen huwelijken mogen worden voltrokken. - Duitse vertaling sluiten regelen. 22. Artikel 24 van het ontwerp bevat geen wijzigingsbepalingen, zodat het opschrift van hoofdstuk 3 moet worden aangepast. De voorzitter, Marnix VAN DAMME De griffier, Wim GEURTS _______ Nota's (1) Zie in dit verband de opmerkingen bij artikel 24 van het ontwerp, sub 20.2. (2) Men vervange in de Nederlandse tekst "wiens" telkens door "wier" of "van wie de" resp."van wie het".

20 JULI 2022. - Koninklijk besluit tot uitvoering van artikel 13, § 2, 5° en 6° van de wet van 23 maart 2019Relevante gevonden documenten type wet prom. 23/03/2019 pub. 11/04/2019 numac 2019011569 bron federale overheidsdienst justitie Wet betreffende de organisatie van de penitentiaire diensten en van het statuut van het penitentiair personeel type wet prom. 23/03/2019 pub. 28/03/2019 numac 2019011399 bron federale overheidsdienst justitie Wet tot wijziging van het Burgerlijk Wetboek, teneinde te bepalen dat op zon- en/of feestdagen huwelijken mogen worden voltrokken type wet prom. 23/03/2019 pub. 10/07/2020 numac 2020041957 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot wijziging van het Burgerlijk Wetboek, teneinde te bepalen dat op zon- en/of feestdagen huwelijken mogen worden voltrokken. - Duitse vertaling sluiten betreffende de organisatie van de penitentiaire diensten en van het statuut van het penitentiair personeel FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. Gelet op de Grondwet, artikel 108;

Gelet op de wet van 23 maart 2019Relevante gevonden documenten type wet prom. 23/03/2019 pub. 11/04/2019 numac 2019011569 bron federale overheidsdienst justitie Wet betreffende de organisatie van de penitentiaire diensten en van het statuut van het penitentiair personeel type wet prom. 23/03/2019 pub. 28/03/2019 numac 2019011399 bron federale overheidsdienst justitie Wet tot wijziging van het Burgerlijk Wetboek, teneinde te bepalen dat op zon- en/of feestdagen huwelijken mogen worden voltrokken type wet prom. 23/03/2019 pub. 10/07/2020 numac 2020041957 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot wijziging van het Burgerlijk Wetboek, teneinde te bepalen dat op zon- en/of feestdagen huwelijken mogen worden voltrokken. - Duitse vertaling sluiten betreffende de organisatie van de penitentiaire diensten en van het statuut van het penitentiair personeel, artikelen 13, § 2, 5° en 6° en 27;

Gelet op de adviezen van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 27 september 2021, 20 oktober 2021, en 21 april 2022;

Gelet op de akkoordbevinding van de Staatssecretaris voor Begroting, dd. 24 november 2021, Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Ambtenarenzaken, d.d. 8 december 2021;

Gelet op het protocol nr. 516 van 8 maart 2022 van het Sectorcomité III - Justitie;

Gelet op het advies van 7 juli 2022 van het directiecomité van de Federale Overheidsdienst Justitie ;

Overwegende het koninklijk besluit van 12 november 2009Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 12/11/2009 pub. 24/11/2009 numac 2009009800 bron federale overheidsdienst justitie Koninklijk besluit tot vaststelling van de administratieve en geldelijke bepalingen van de loopbaan van verschillende personeelsleden van de FOD Justitie die deel uitmaken van de bewaking, techniek en logistiek sluiten tot vaststelling van de administratieve en geldelijke bepalingen van de loopbaan van verschillende personeelsleden van de FOD Justitie die deel uitmaken van de bewaking, techniek en logistiek;

Gelet op advies 71.428/1 van de Raad van State, gegeven op 1 juni 2022, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Op de voordracht van de Minister van Justitie en op het advies van de in Raad vergaderde Ministers, Hebben Wij besloten en besluiten Wij : HOOFDSTUK 1. - De functies en de graden van de personeelsleden Afdeling 1. - Algemene bepalingen

Artikel 1.Dit besluit is van toepassing op de personeelsleden zoals gedefinieerd in artikel 2, 8°, van de wet van 23 maart 2019Relevante gevonden documenten type wet prom. 23/03/2019 pub. 11/04/2019 numac 2019011569 bron federale overheidsdienst justitie Wet betreffende de organisatie van de penitentiaire diensten en van het statuut van het penitentiair personeel type wet prom. 23/03/2019 pub. 28/03/2019 numac 2019011399 bron federale overheidsdienst justitie Wet tot wijziging van het Burgerlijk Wetboek, teneinde te bepalen dat op zon- en/of feestdagen huwelijken mogen worden voltrokken type wet prom. 23/03/2019 pub. 10/07/2020 numac 2020041957 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot wijziging van het Burgerlijk Wetboek, teneinde te bepalen dat op zon- en/of feestdagen huwelijken mogen worden voltrokken. - Duitse vertaling sluiten betreffende de organisatie van de penitentiaire diensten en van het statuut van het penitentiair personeel die hun functie uitoefenen: 1° binnen een detentiehuis;2° binnen een gevangenis of een afdeling van een gevangenis, waarvan de lijst bij ministerieel besluit door de Minister van Justitie wordt bepaald. De nieuwe functies waarin dit besluit voorziet, zullen namelijk geleidelijk in de gevangenissen worden ingevoerd.

De Minister van Justitie moet alle gevangenissen geleidelijk onder het toepassingsgebied van huidig besluit brengen.

Art. 2.Voor de toepassing van dit besluit, wordt er onder "functie" verstaan het geheel van taken en verantwoordelijkheden dat een personeelslid moet uitvoeren. Afdeling 2. - Op het domein van Bewaking en Beveiliging van gebouwen

en personen

Art. 3.Het domein Bewaking en Beveiliging van gebouwen en personen omvat functies op twee niveaus: niveau B en C.

Art. 4.Binnen niveau B wordt de functie van coördinator veiligheid uitgeoefend door personeelsleden met de graad van technisch deskundige bewaking (gemene graad).

Art. 5.§ 1. Binnen niveau C wordt de functie van veiligheidsassistent uitgeoefend door personeelsleden met de graad van penitentiair bewakingsassistent (specifieke graad). § 2. De functie van veiligheidsassistent-teamchef wordt uitgeoefend door personeelsleden met de graad van penitentiair bewakingsassistent-ploegchef. Afdeling 3. - Op het domein van Toezicht en Begeleiding van de

gedetineerden

Art. 6.Het domein van Toezicht en Begeleiding van de gedetineerden omvat functies op twee niveaus: niveau B en C.

Art. 7.Binnen niveau B wordt de functie van coördinator begeleiding uitgeoefend door personeelsleden met de graad van technisch deskundige bewaking (gemene graad).

Art. 8.§ 1. Binnen niveau C wordt de functie van detentiebegeleider uitgeoefend door personeelsleden met de graad van penitentiair bewakingsassistent (specifieke graad). § 2. De functie van detentiebegeleider-teamchef wordt uitgeoefend door personeelsleden met de graad van penitentiair bewakingsassistent-ploegchef. Afdeling 4. - Toelage toegekend aan de personeelsleden van niveau C op

het domein van "Toezicht en Begeleiding van gedetineerden"

Art. 9.Voor de toepassing van deze afdeling wordt onder "gepresteerde dag" verstaan: de dag waarop de diensten daadwerkelijk door een personeelslid worden verricht, volgens zijn werktijd of daarmee gelijkgestelde prestaties.

Art. 10.§ 1. Personeelsleden van niveau C die behoren tot het domein Toezicht en Begeleiding van gedetineerden, ontvangen een dagelijkse forfaitaire functietoelage, genaamd "begeleidingstoelage". § 2. Het bedrag van de begeleidingstoelage is vastgesteld op 3 euro per gepresteerde dag in de functie van detentiebegeleider.

Dit bedrag van 3 euro is gekoppeld aan de spilindex 138,01. § 3. De begeleidingstoelage wordt betaald in de maand die volgt op de maand waarin de diensten zijn verleend. § 4. De begeleidingstoelage kan nooit gecumuleerd worden met de toelagen vermeld in artikels 1 en 3 van het ministerieel besluit van 20 juli 2005Relevante gevonden documenten type ministerieel besluit prom. 20/07/2005 pub. 21/09/2005 numac 2005009608 bron federale overheidsdienst justitie Ministerieel besluit tot toekenning van een toelage aan sommige ambtenaren van de buitendiensten van het Directoraat-generaal Uitvoering van Straffen en Maatregelen die bijzondere functies uitvoeren sluiten tot toekenning van een toelage aan sommige personeelsleden van de buitendiensten van het Directoraat-generaal EPI - Penitentiaire Inrichtingen die bijzondere functies uitoefenen.

Bijgevolg kan deze toelage nooit gecumuleerd worden met de toelage toegekend aan de plaatsvervanger die de in de vorige alinea vermelde functies uitoefenen. Afdeling 5. - De toegang tot een functie binnen het domein "Toezicht

en Begeleiding van gedetineerden"

Art. 11.De personeelsleden met de graad van technisch deskundige bewaking kunnen zich kandidaat stellen om de functie van coördinator begeleiding uit te oefenen. De toegang tot deze functie vereist dat het personeelslid slaagt voor een interne selectie.

Art. 12.§ 1. De personeelsleden met de specifieke graad van penitentiair bewakingsassistent, kunnen hun kandidatuur indienen om de functie van detentiebegeleider uit te oefenen. De toegang tot deze functie vereist dat het personeelslid slaagt voor een interne selectie, georganiseerd overeenkomstig artikel 49 van het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van het Rijkspersoneel. § 2. De personeelsleden met de specifieke graad van penitentiair bewakingsassistent- ploegchef kunnen hun kandidatuur indienen om de functie van detentiebegeleider-teamchef uit te oefenen. De toegang tot deze functie vereist dat het personeelslid slaagt voor een interne selectie, georganiseerd overeenkomstigartikel 49 van het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van het Rijkspersoneel.

Art. 13.De personeelsleden met de specifieke graad van penitentiair assistent, adjunct-penitentiair assistent en hoofd penitentiair assistent kunnen hun kandidatuur indienen om de functie van coördinator Begeleiding uit te oefenen. De toegang tot deze functie vereist dat het personeelslid slaagt voor een interne selectie, georganiseerd overeenkomstig artikel 49 van het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van het Rijkspersoneel. HOOFDSTUK 2. - Overgangsmaatregelen Afdeling 1. - De integratie op de datum van inwerkingtreding van het

besluit

Art. 14.Worden automatisch opgenomen in het domein "Bewaking en Beveiliging van gebouwen en personen", waarin zij de functie van coördinator veiligheid vervullen, personeelsleden van niveau B met de graad van technisch deskundige bewaking.

Art. 15.§ 1. Worden automatisch opgenomen in het domein "Bewaking en Beveiliging van gebouwen en personen", waarin zij de functie van veiligheidsassistent vervullen, de personeelsleden van niveau C die de graad van penitentiair bewakingsassistent hebben. § 2. Worden automatisch opgenomen in het domein "Bewaking en Beveiliging van gebouwen en personen", waarin zij de functie van veiligheidsassistent-teamchef vervullen, de personeelsleden van niveau C die de graad hebben van penitentiair bewakingsassistent-ploegchef.

Art. 16.Worden automatisch opgenomen in het domein "Bewaking en Beveiliging van gebouwen en personen", waarin zij de functie van coördinator Veiligheid vervullen, de personeelsleden van niveau C die de volgende graad hebben: - penitentiair assistent (afgeschafte graad); - adjunct-penitentiair assistent (afgeschafte graad); - hoofd penitentiair assistent (afgeschafte graad).

Art. 17.Worden automatisch opgenomen in het domein "Bewaking en Beveiliging van gebouwen en personen", waarin zij de functie van veiligheidsmedewerker vervullen, de contractuelen van niveau D die de functie van penitentiair beambte (in uitdoving) uitvoeren. Afdeling 2. - De integratie van de laureaten van sommige selecties

1/ De specifieke situatie van de laureaat bij een functie binnen een detentiehuis:

Art. 18.De laureaten van een selectie van technisch deskundige bewaking, georganiseerd vóór of op het ogenblik van de inwerkingtreding van huidig besluit, om een functie binnen een detentiehuis, uit te oefenen, worden geacht laureaat te zijn van een selectie van coördinator begeleiding. Zij oefenen de functie van coördinator begeleiding uit, te rekenen vanaf hun indiensttreding.

Art. 19.De laureaten van een selectie van penitentiair bewakingsassistent en de laureaten van de selectie van penitentiair bewakingsassistent ploegchef, georganiseerd vóór of op het ogenblik van de inwerkingtreding van huidig besluit, om een functie binnen een detentiehuis, uit te oefenen, worden geacht laureaat te zijn van een selectie van detentiebegeleider. Zij oefenen de functie van detentiebegeleider uit te rekenen vanaf hun indiensttreding. 2/ De specifieke situatie van sommige laureaten voor een functie binnen de nieuwe gevangenissen van Haren, Dendermonde en Ieper

Art. 20.De minister van Justitie bepaalt bij besluit de lijst van de selecties voor de functies van technisch deskundige bewaking, penitentiair bewakingsassistent ploegchef en van penitentiair bewakingsassistent, georganiseerd vóór of op het ogenblik van de inwerkingtreding van huidig besluit, en waarvan de laureaten worden geacht laureaat te zijn van een functie binnen het domein "begeleiding van gedetineerden". HOOFDSTUK 3. - Slotbepalingen

Art. 21.Op de dag dat dit besluit wordt bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad, treden in werking: 1° artikelen 13, § 2, 5° en 6° et 27 van de wet van 23 maart 2019Relevante gevonden documenten type wet prom. 23/03/2019 pub. 11/04/2019 numac 2019011569 bron federale overheidsdienst justitie Wet betreffende de organisatie van de penitentiaire diensten en van het statuut van het penitentiair personeel type wet prom. 23/03/2019 pub. 28/03/2019 numac 2019011399 bron federale overheidsdienst justitie Wet tot wijziging van het Burgerlijk Wetboek, teneinde te bepalen dat op zon- en/of feestdagen huwelijken mogen worden voltrokken type wet prom. 23/03/2019 pub. 10/07/2020 numac 2020041957 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot wijziging van het Burgerlijk Wetboek, teneinde te bepalen dat op zon- en/of feestdagen huwelijken mogen worden voltrokken. - Duitse vertaling sluiten betreffende de organisatie van de penitentiaire diensten en van het statuut van het penitentiair personeel;2° dit besluit.

Art. 22.De minister bevoegd voor Justitie is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 20 juli 2022.

FILIP Van Koningswege : De Minister van Justitie, V. VAN QUICKENBORNE

^