Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 20 juli 2021
gepubliceerd op 20 augustus 2021

Koninklijk besluit houdende uitvoering van artikel 100ter, § 3, tweede lid, van de herstelwet van 22 januari 1985 houdende sociale bepalingen

bron
federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg
numac
2021031987
pub.
20/08/2021
prom.
20/07/2021
ELI
eli/besluit/2021/07/20/2021031987/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

20 JULI 2021. - Koninklijk besluit houdende uitvoering van artikel 100ter, § 3, tweede lid, van de herstel wet van 22 januari 1985Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/01/1985 pub. 12/08/2013 numac 2013000511 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Herstelwet houdende sociale bepalingen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten houdende sociale bepalingen


VERSLAG AAN DE KONING Sire, Het ontwerpbesluit dat ik de eer heb voor te leggen ter ondertekening aan Uwe Majesteit beoogt de maximale duur van het verlof voor mantelzorg op te trekken van één naar drie maanden per zorgbehoevende persoon.

Het recht op verlof voor mantelzorg wordt geregeld door de artikelen 100ter en 102ter van de herstel wet van 22 januari 1985Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/01/1985 pub. 12/08/2013 numac 2013000511 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Herstelwet houdende sociale bepalingen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten houdende sociale bepalingen.

Dit verlof is van toepassing op de werknemers die erkend mantelzorger zijn van een zorgbehoevende persoon. Voor wat betreft het begrip "erkend mantelzorger" verwijzen de betrokken bepalingen naar de persoon van wie de hoedanigheid van mantelzorger erkend is overeenkomstig hoofdstuk 3 van de wet van 12 mei 2014Relevante gevonden documenten type wet prom. 12/05/2014 pub. 06/06/2014 numac 2014203605 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Wet betreffende de erkenning van de mantelzorger die een persoon met een grote zorgbehoefte bijstaat type wet prom. 12/05/2014 pub. 29/09/2014 numac 2014000737 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de erkenning van de mantelzorger die een persoon met een grote zorgbehoefte bijstaat. - Duitse vertaling sluiten betreffende de erkenning van de mantelzorger die een persoon met een grote zorgbehoefte bijstaat (het opschrift van deze wet werd evenwel gewijzigd en luidt nu als volgt: "wet betreffende de erkenning van de mantelzorger").

Tijdens het verlof voor mantelzorg maakt de werknemer aanspraak op een onderbrekingsuitkering vanwege de Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening.

Op vandaag is het recht op verlof voor mantelzorg beperkt tot één maand volledige schorsing van de uitvoering van de arbeidsovereenkomst (= een volledige onderbreking van de arbeidsprestaties) per zorgbehoevende persoon (art. 100ter van de herstelwet). Bij een in Minsterraad overlegd koninklijk besluit kan deze duur van één maand worden verlengd tot maximum zes maanden schorsing per zorgbehoevende persoon en kunnen hiervoor de nadere voorwaarden en regels worden vastgesteld (art. 100ter, § 3, tweede lid van de herstelwet).

Het recht op de volledige schorsing in het kader van het verlof voor mantelzorg bedraagt in elk geval maximum zes maanden over de gehele beroepsloopbaan. Een werknemer die gedurende zijn beroepsloopbaan erkend mantelzorger is van verschillende zorgbehoevende personen, zal over zijn gehele beroepsloopbaan in totaal dus nooit meer dan zes maanden voltijds verlof voor mantelzorg kunnen opnemen.

De uitoefening van het recht op verlof voor mantelzorg onder de vorm van een volledige schorsing van de uitvoering van de arbeidsovereenkomst (art. 100ter van de herstelwet) staat zowel open voor voltijdse als voor deeltijdse werknemers die erkend mantelzorger zijn van een zorgbehoevende persoon.

Het recht op verlof voor mantelzorg kan ook worden opgenomen onder de vorm van een vermindering van de arbeidsprestaties met 1/5de of de helft (art. 102ter van de herstelwet). In de huidige stand van de regelgeving staat deze mogelijkheid evenwel enkel open voor de voltijdse werknemers die erkend mantelzorger zijn van een zorgbehoevende persoon. Met andere woorden, deeltijdse werknemers die erkend mantelzorger zijn van een zorgbehoevende persoon kunnen het verlof voor mantelzorg wel opnemen onder de vorm van een volledige schorsing, maar niet onder de vorm van een vermindering van de arbeidsprestaties met 1/5de of de helft.

Een voltijdse werknemer die erkend mantelzorger is van een zorgbehoevende persoon kan er dus ook voor opteren om het recht op verlof voor mantelzorg op te nemen onder de vorm van een vermindering van zijn voltijdse arbeidsprestaties met 1/5de of de helft. Daarbij moet rekening worden gehouden met het principe dat één maand schorsing per zorgbehoevende persoon gelijk is aan twee maanden vermindering van de arbeidsprestaties per zorgbehoevende persoon en dat de maximumduur van zes maanden schorsing over de gehele beroepsloopbaan gelijk is aan een maximumduur van twaalf maanden vermindering van de arbeidsprestaties over de gehele beroepsloopbaan (art. 102ter, § 1, tweede en derde lid, van de herstelwet).

Op heden kan een voltijdse werknemer die erkend mantelzorger is van een zorgbehoevende persoon zijn arbeidsprestaties in het kader van het recht op verlof voor mantelzorg voor die persoon dus hetzij gedurende één maand volledig onderbreken, hetzij gedurende twee maanden verminderen met 1/5de of de helft. Een voltijdse werknemer die gedurende zijn beroepsloopbaan erkend mantelzorger is van verschillende zorgbehoevende personen is niet verplicht om het verlof voor mantelzorg voor elk van die zorgbehoevende personen onder dezelfde vorm op te nemen (t.t.z. steeds onder de vorm van hetzij een volledige schorsing, hetzij een vermindering van de arbeidsprestaties). Er zal dan wel rekening moeten worden gehouden met het principe dat één maand schorsing gelijk is aan twee maanden vermindering van de arbeidsprestaties en dat het maximum van zes maanden schorsing over de gehele beroepsloopbaan gelijk is aan maximum twaalf maanden vermindering van de arbeidsprestaties. De totale duur van het verlof voor mantelzorg zal over zijn gehele beroepsloopbaan m.a.w. niet meer mogen bedragen dan (het equivalent van) zes maanden volledige schorsing.

Voorliggend ontwerp van koninklijk besluit zorgt er nu, in uitvoering aan artikel 100ter, § 3, tweede lid, van de herstelwet, voor dat de duur van één maand volledige schorsing of twee maanden vermindering van de arbeidsprestaties per zorgbehoevende persoon wordt verlengd tot drie respectievelijk zes maanden.

Waar het verlof voor mantelzorg voor één welbepaalde zorgbehoevende persoon tot hiertoe beperkt was tot één maand volledige schorsing van de uitvoering van de (voltijdse of deeltijdse) arbeidsovereenkomst of twee maanden vermindering van de voltijdse arbeidsprestaties, zal een werknemer als gevolg van deze wijziging voor dezelfde zorgbehoevende persoon waarvan hij erkend mantelzorger is nu drie maanden volledige schorsing of zes maanden vermindering van de voltijdse arbeidsprestaties kunnen opnemen.

Het ontwerp van koninklijk besluit legt ook de nadere voorwaarden en regels hiervoor vast.

De werknemer krijgt de mogelijkheid om de drie maanden volledige schorsing per zorgbehoevende persoon op te splitsen in periodes van een maand of een veelvoud hiervan. De zes maanden vermindering van de voltijdse arbeidsprestaties kan hij opsplitsen in periodes van twee maanden of een veelvoud hiervan. Per kennisgeving aan de werkgever kan de werknemer wel slechts één aaneengesloten periode van verlof voor mantelzorg aanvragen.

Het wettelijk vastgelegde maximum van zes maanden volledige schorsing of twaalf maanden vermindering van de arbeidsprestaties over de gehele beroepsloopbaan blijft daarbij uiteraard van toepassing. Dit volgt immers uit artikel 100ter, § 3, derde lid, en artikel 102ter, § 1, derde lid, van de herstelwet en de Koning heeft niet de mogelijkheid gekregen om hiervan af te wijken. Het totale verlof voor mantelzorg over de gehele beroepsloopbaan van de werknemer blijft m.a.w. beperkt tot (het equivalent van) maximum zes maanden volledige schorsing.

Een voltijdse werknemer die erkend mantelzorger is van een zorgbehoevende persoon zal hierdoor in het kader van het verlof voor mantelzorg voor die persoon dus hetzij drie maanden volledige schorsing, hetzij zes maanden vermindering van de arbeidsprestaties met 1/5de of de helft, hetzij een combinatie van beide opnamevormen kunnen opnemen (uiteraard rekening houdend met de regels inzake opsplitsing). In dit laatste geval zal de totale duur van het verlof voor mantelzorg voor deze zorgbehoevende persoon niet meer mogen bedragen dan (het equivalent van) drie maanden volledige schorsing.

Over de gehele beroepsloopbaan zal deze werknemer maximum (het equivalent van) zes maanden volledige schorsing kunnen opnemen, zo ook indien hij gedurende zijn beroepsloopbaan erkend mantelzorger zou zijn voor verschillende zorgbehoevende personen.

Artikelsgewijze bespreking Artikel 1 verlengt de duur van het verlof voor mantelzorg onder de vorm van een volledige schorsing tot drie maanden per zorgbehoevende persoon en maakt het voor de werknemer mogelijk om deze periode op te splitsen in periodes van een maand of een veelvoud ervan.

Artikel 2 bevestigt welke gevolgen deze verlenging naar drie maanden volledige schorsing per zorgbehoevende persoon heeft op de vermindering van de arbeidsprestaties met 1/5de of de helft in het kader van het verlof voor mantelzorg. De duur van de periode van vermindering van de arbeidsprestaties zal hierdoor meer bepaald op zes maanden per zorgbehoevende persoon worden gebracht en de werknemer krijgt de mogelijkheid om deze periode op te splitsen in periodes van twee maanden of een veelvoud hiervan.

Artikel 3 verduidelijkt dat de schriftelijke kennisgeving van de werknemer aan zijn werkgever slechts betrekking kan hebben op één aaneengesloten periode van verlof voor mantelzorg. Hieruit volgt dat hij voor niet-aaneengesloten periodes van verlof voor mantelzorg bijgevolg aparte kennisgevingen zal moeten doen t.a.v. zijn werkgever.

Artikel 4 regelt de inwerkingtreding en de werking in de tijd van dit besluit. Dit besluit zal met name in werking treden op de eerste dag van de maand na die waarin het is bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad en van toepassing zijn op de kennisgevingen m.b.t. het verlof voor mantelzorg die vanaf die datum bij de werkgever worden ingediend.

Ik heb de eer te zijn, Sire, Van Uwe Majesteit, de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaar, De Minister van Werk, P.-Y. DERMAGNE

Raad van State afdeling Wetgeving Advies 69.622/1 van 15 juli 2021 over een ontwerp van koninklijk besluit `houdende uitvoering van artikel 100ter, § 3, tweede lid, van de herstel wet van 22 januari 1985Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/01/1985 pub. 12/08/2013 numac 2013000511 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Herstelwet houdende sociale bepalingen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten houdende sociale bepalingen' Op 16 juni 2021 is de Raad van State, afdeling Wetgeving, door de Minister van Werk verzocht binnen een termijn van dertig dagen, van rechtswege verlengd tot 2 augustus 2021 (*), een advies te verstrekken over een ontwerp van koninklijk besluit `houdende uitvoering van artikel 100ter, § 3, tweede lid, van de herstel wet van 22 januari 1985Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/01/1985 pub. 12/08/2013 numac 2013000511 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Herstelwet houdende sociale bepalingen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten houdende sociale bepalingen'.

Het ontwerp is door de eerste kamer onderzocht op 8 juli 2021. De kamer was samengesteld uit Marnix VAN DAMME, kamervoorzitter, Bert THYS en Wouter PAS, staatsraden, Michel TISON en Johan PUT, assessoren, en Greet VERBERCKMOES, griffier.

Het verslag is uitgebracht door Jonas RIEMSLAGH, auditeur.

De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst van het advies is nagezien onder toezicht van Bert THYS, staatsraad.

Het advies, waarvan de tekst hierna volgt, is gegeven op 15 juli 2021. 1. Met toepassing van artikel 84, § 3, eerste lid, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973, heeft de afdeling Wetgeving zich toegespitst op het onderzoek van de bevoegdheid van de steller van de handeling, van de rechtsgrond, alsmede van de vraag of aan de te vervullen vormvereisten is voldaan. STREKKING EN RECHTSGROND VAN HET ONTWERP 2. Het om advies voorgelegde ontwerp van koninklijk besluit strekt hoofdzakelijk ertoe de maximale duur van het mantelzorgverlof zoals bedoeld in artikel 100ter en 102ter van de herstel wet van 22 januari 1985Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/01/1985 pub. 12/08/2013 numac 2013000511 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Herstelwet houdende sociale bepalingen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten `houdende sociale bepalingen' op te trekken en enkele aspecten die daarmee verband houden te regelen. 3.1. Het ontwerp vindt, onder voorbehoud van hetgeen hierna volgt, rechtsgrond in het tweede lid van artikel 100ter, § 3, van de herstel wet van 22 januari 1985Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/01/1985 pub. 12/08/2013 numac 2013000511 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Herstelwet houdende sociale bepalingen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten. De desbetreffende paragraaf luidt als volgt: "De periode tijdens welke de werknemer de uitvoering van zijn arbeidsovereenkomst kan schorsen, wordt vastgesteld op één maand per zorgbehoevende persoon als bedoeld in § 1.

De Koning kan, bij een in Ministerraad overlegd besluit, de duur van deze periode verlengen tot maximum zes maanden en hiervoor de nadere voorwaarden en regels vastleggen.

Het recht op de volledige schorsing bedraagt maximum zes maanden over de gehele beroepsloopbaan." 3.2. De bij artikel 100ter, § 3, tweede lid, van de herstel wet van 22 januari 1985Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/01/1985 pub. 12/08/2013 numac 2013000511 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Herstelwet houdende sociale bepalingen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten aan de Koning verleende machtiging om de duur van het mantelzorgverlof te verlengen, geldt enkel voor de situatie van een volledige schorsing van de arbeidsovereenkomst.

De vermindering van de arbeidsprestatie met 1/5 of de helft in het kader van mantelzorg is geregeld in artikel 102ter, § 1, van de voormelde wet. Die bepaling luidt als volgt: "Een werknemer die erkend mantelzorger is van een zorgbehoevende persoon, heeft het recht om zijn voltijdse arbeidsprestaties te verminderen met 1/5 of de helft, onder de voorwaarden bepaald bij artikel 100ter, §§ 2 tot 5.

Voor de toepassing van dit artikel moet rekening worden gehouden met het principe dat de in artikel 100ter, § 3, eerste lid, vastgestelde periode van een maand schorsing, gelijk is aan twee maanden vermindering van de arbeidsprestaties.

Voor de toepassing van dit artikel moet rekening worden gehouden met het principe dat de in artikel 100ter, § 3, derde lid, vastgestelde maximumduur van zes maanden schorsing gelijk is aan twaalf maanden vermindering van de arbeidsprestaties." Artikel 2, eerste lid, van het ontwerp geeft geen uitvoering aan een uitdrukkelijk door de wetgever aan de Koning verleende machtiging, maar lijkt veeleer weer te geven wat hoe dan ook volgt uit de toepassing van artikel 102ter, § 1, tweede lid, van de herstel wet van 22 januari 1985Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/01/1985 pub. 12/08/2013 numac 2013000511 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Herstelwet houdende sociale bepalingen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten. Artikel 2, tweede lid, van het ontwerp past de desbetreffende verhoudingsregeling dan weer toe op hetgeen in artikel 1, tweede lid, van het ontwerp is bepaald met betrekking tot de schorsing van de arbeidsovereenkomst.

Het overnemen in een lagere regeling van bepalingen van een hogere regeling dient echter te worden vermeden. Niet alleen is een dergelijke werkwijze op het normatieve vlak overbodig aangezien ze geen nieuwe norm tot stand brengt, maar bovendien kan ze tot verwarring leiden over de precieze aard van het in de lagere regeling opgenomen voorschrift en kan ze inzonderheid aanleiding ertoe zijn dat later uit het oog wordt verloren dat alleen de hogere regelgever het betrokken voorschrift kan wijzigen(1). Het overnemen van wettelijke bepalingen in een koninklijk besluit kan dan ook alleen maar worden gedoogd in zoverre zulks noodzakelijk is voor de leesbaarheid van het besluit.

Hierover bevraagd, verklaarde de gemachtigde het volgende: "Het klopt dat artikel 2, eerste en tweede lid van het ontwerp van koninklijk besluit in feite de toepassing van artikel 102ter, § 1, tweede lid van de herstel wet van 22 januari 1985Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/01/1985 pub. 12/08/2013 numac 2013000511 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Herstelwet houdende sociale bepalingen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten houdende sociale bepalingen vormen - met dien verstande dat er ook een andere opsplitsing van de periode van vermindering van arbeidsprestaties per zorgbehoevende had kunnen worden vastgelegd (bv. een opsplitsing van de vermindering van zes maanden per zorgbehoevende per periode van 3 maanden of een veelvoud ervan). Om de rechtszekerheid en transparantie te waarborgen werd ervoor gekozen om de impact van de verlenging van de volledige schorsing per zorgbehoevende op de vermindering van de arbeidsprestaties in het kader van het verlof voor mantelzorgverlof, alsook de regels inzake de opsplitsing van de periode van vermindering van de arbeidsprestaties per zorgbehoevende uitdrukkelijk uit te werken in het ontwerp." In het licht van die verantwoording kan worden aanvaard dat artikel 2, eerste en tweede lid, van het ontwerp behouden blijft, mits een uitdrukkelijke verwijzing naar de betrokken wetsbepaling wordt toegevoegd om ze voldoende herkenbaar te houden ("Overeenkomstig artikel 102ter, § 1, tweede lid, van de herstel wet van 22 januari 1985Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/01/1985 pub. 12/08/2013 numac 2013000511 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Herstelwet houdende sociale bepalingen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten ...").

Voor artikel 2, eerste en tweede lid, van het ontwerp kan in dat geval rechtsgrond worden gevonden in artikel 108 van de Grondwet, waarin de algemene uitvoeringsbevoegdheid van de Koning vervat ligt, gelezen in samenhang met artikel 102ter, § 1, tweede lid, van de herstel wet van 22 januari 1985Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/01/1985 pub. 12/08/2013 numac 2013000511 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Herstelwet houdende sociale bepalingen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten. De aanhef van het ontworpen koninklijk besluit moet dienovereenkomstig worden aangevuld. 3.3. Artikel 1, derde lid, en artikel 2, derde lid, vormen daarentegen niet meer dan de loutere overname van hetgeen reeds uitdrukkelijk is bepaald in respectievelijk artikel 100ter, § 3, derde lid, en artikel 102ter, § 1, derde lid, van de herstel wet van 22 januari 1985Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/01/1985 pub. 12/08/2013 numac 2013000511 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Herstelwet houdende sociale bepalingen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten, waarvan de Koning hoe dan ook niet kan afwijken en waaraan hij evenmin nadere uitvoering kan geven.

Dit werd door de gemachtigde bevestigd als volgt: "Artikel 1, derde lid en artikel 2, derde lid van het ontwerp van koninklijk besluit hernemen inderdaad de maximumduur van het verlof voor mantelzorg over de gehele beroepsloopbaan, zoals bepaald in de artikelen 100ter, § 3, derde lid en 102ter, § 1, derde lid van de herstelwet. Om de rechtszekerheid en transparantie te waarborgen, werd er geopteerd om in het ontwerp van koninklijk besluit eveneens te bevestigen dat de optrekking van het verlof per zorgbehoevende persoon geen impact heeft op de maximumduur van het verlof over de gehele beroepsloopbaan." Aangezien er geen redelijke twijfel kan bestaan over de toepasselijkheid en de draagwijdte van de betrokken wetsbepalingen, komt het de Raad van State, afdeling Wetgeving, voor dat de overname ervan in de artikelen 1, derde lid, en 2, derde lid, van de thans voorliggende uitvoeringsregeling niet kan worden verantwoord. Deze laatstgenoemde bepalingen moeten bijgevolg uit het ontwerp worden weggelaten.

ONDERZOEK VAN DE TEKST Artikel 3 4. In de Nederlandse tekst van artikel 3 van het ontwerp moet het getal 185 uiteraard worden vervangen door het jaartal 1985. De Griffier, De Voorzitter, Greet Verberckmoes Marnix Van Damme _______ Nota's (*) Deze verlenging vloeit voort uit artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, in fine, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973, waarin wordt bepaald dat deze termijn van rechtswege verlengd wordt met vijftien dagen wanneer hij begint te lopen tussen 15 juli en 31 juli of wanneer hij verstrijkt tussen 15 juli en 15 augustus. (1) Zie ook Beginselen van de wetgevingstechniek.Handleiding voor het opstellen van wetgevende en reglementaire teksten, Raad van State, 2008, aanbeveling 80, te raadplegen op de internetsite van de Raad van State (www.raadvst consetat.be).

20 JULI 2021. - Koninklijk besluit houdende uitvoering van artikel 100ter, § 3, tweede lid, van de herstel wet van 22 januari 1985Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/01/1985 pub. 12/08/2013 numac 2013000511 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Herstelwet houdende sociale bepalingen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten houdende sociale bepalingen (1) FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de Grondwet, artikel 108;

Gelet op de herstel wet van 22 januari 1985Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/01/1985 pub. 12/08/2013 numac 2013000511 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Herstelwet houdende sociale bepalingen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten houdende sociale bepalingen, artikel 100ter, § 3, tweede lid, hersteld bij de wet van 17 mei 2019Relevante gevonden documenten type wet prom. 17/05/2019 pub. 02/07/2019 numac 2019203027 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Wet tot erkenning van de mantelzorgers sluiten;

Gelet op het advies van het beheerscomité van de Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening, gegeven op 6 mei 2021;

Gelet op het advies van de inspecteur van Financiën, gegeven op 3 mei 2021;

Gelet op de akkoordbevinding van de Staatssecretaris voor Begroting, gegeven op 10 juni 2021;

Gelet op de regelgevingsimpactanalyse, uitgevoerd overeenkomstig de artikelen 6 en 7 van de wet van 15 december 2013Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/12/2013 pub. 31/12/2013 numac 2013021138 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging sluiten houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging;

Gelet op het advies nr. 69.622/1 van de Raad van State, gegeven op 15 juli 2021, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Op de voordracht van de Minister van Werk en op het advies van de in Raad vergaderde Ministers, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.De periode tijdens dewelke de werknemer de uitvoering van zijn arbeidsovereenkomst kan schorsen overeenkomstig artikel 100ter van de herstel wet van 22 januari 1985Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/01/1985 pub. 12/08/2013 numac 2013000511 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Herstelwet houdende sociale bepalingen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten houdende sociale bepalingen, wordt verlengd tot drie maanden per zorgbehoevende persoon.

Deze schorsing wordt opgenomen in periodes van een maand of een veelvoud hiervan.

Art. 2.Overeenkomstig artikel 102ter, § 1, tweede lid, van de herstel wet van 22 januari 1985Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/01/1985 pub. 12/08/2013 numac 2013000511 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Herstelwet houdende sociale bepalingen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten houdende sociale bepalingen moet voor de toepassing van artikel 102ter van de herstel wet van 22 januari 1985Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/01/1985 pub. 12/08/2013 numac 2013000511 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Herstelwet houdende sociale bepalingen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten houdende sociale bepalingen rekening worden gehouden met het principe dat de in artikel 1, eerste lid, vastgestelde periode van drie maanden schorsing per zorgbehoevende persoon gelijk is aan zes maanden vermindering van de arbeidsprestaties per zorgbehoevende persoon.

Overeenkomstig artikel 102ter, § 1, tweede lid, van de herstel wet van 22 januari 1985Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/01/1985 pub. 12/08/2013 numac 2013000511 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Herstelwet houdende sociale bepalingen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten houdende sociale bepalingen wordt de vermindering van de arbeidsprestaties opgenomen in periodes van twee maanden of een veelvoud hiervan.

Art. 3.Per schriftelijke kennisgeving aan de werkgever als bedoeld in artikel 100ter, § 4, van de herstel wet van 22 januari 1985Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/01/1985 pub. 12/08/2013 numac 2013000511 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Herstelwet houdende sociale bepalingen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten houdende sociale bepalingen, kan slechts één aaneengesloten periode van verlof voor mantelzorg worden gevraagd.

Art. 4.Dit besluit treedt in werking op de eerste dag van de maand na die waarin het is bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad.

Dit besluit is van toepassing op de kennisgevingen die bij de werkgever worden ingediend vanaf de in het eerste lid bedoelde datum van inwerkingtreding.

Art. 5.De minister bevoegd voor Werk is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 20 juli 2021.

FILIP Van Koningswege : De Minister van Werk, P.-Y. DERMAGNE _______ Nota (1) Verwijzingen naar het Belgisch Staatsblad: Wet van 22 januari 1985Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/01/1985 pub. 12/08/2013 numac 2013000511 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Herstelwet houdende sociale bepalingen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten, Belgisch Staatsblad van 24 januari 1985. Wet van 17 mei 2019Relevante gevonden documenten type wet prom. 17/05/2019 pub. 02/07/2019 numac 2019203027 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Wet tot erkenning van de mantelzorgers sluiten, Belgisch Staatsblad van 2 juli 2019.

^