Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 19 december 2012
gepubliceerd op 28 december 2012

Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 18 oktober 2011 tot toekenning van een Staatswaarborg aan bepaalde leningen van Dexia NV en « Dexia Crédit Local SA »

bron
federale overheidsdienst financien
numac
2012003390
pub.
28/12/2012
prom.
19/12/2012
ELI
eli/besluit/2012/12/19/2012003390/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

19 DECEMBER 2012. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 18 oktober 2011Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 18/10/2011 pub. 24/10/2011 numac 2011003357 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit tot toekenning van een Staatswaarborg aan bepaalde leningen van Dexia NV en « Dexia Crédit Local SA » sluiten tot toekenning van een Staatswaarborg aan bepaalde leningen van Dexia NV en « Dexia Crédit Local SA »


VERSLAG AAN DE KONING Sire, Het koninklijk besluit dat U ter ondertekening wordt voorgelegd, beoogt het koninklijk besluit dat U heeft genomen in het kader van de gezamenlijke redding van de Dexia groep door de Belgische, Franse en Luxemburgse staten aan te passen. Het dossier is sindsdien geëvolueerd, gelet op de progressieve ontmanteling van de groep, de discussies met de Europese Commissie en de effecten van de soevereine schuldencrisis op de markten.

Uw besluit van 18 oktober 2011 stond een waarborg van 90 miljard euro toe aan bepaalde leningen uit te geven door Dexia NV en haar dochter Dexia Crédit Local NV, waarvan 60,5 %, ofwel 54,45 miljard, ten laste was van de Belgische Staat.De Europese Commissie heeft in december 2011 provisioneel toegestaan dat deze waarborg in werking trad ten belope van maximum 45 miljard (later verhoogd tot 55 miljard) voor een periode die zou verstrijken op 31 mei 2012 (later verlengd tot 30 september 2012 en daarna tot 31 januari 2013). Dit was het voorwerp van een garantieovereenkomst ondertekend op 16 december 2011, dewelke achteraf verschillende malen werd geamendeerd. De gewaarborgde leningen zijn tot op heden enkel uitgegeven door Dexia Crédit Local NV. Hun op 30 november 2012 uitstaande bedrag bedroeg 52.661.532.774,45 euro (naast het saldo van 19.815.577.467,43 euro van oude leningen gewaarborgd overeenkomstig de overeenkomst gesloten in toepassing van Uw besluit van 16 oktober 2008).

De raad van bestuur van de NV Dexia heeft op 7 november 2012 een waardevermindering van haar aandeel in Dexia Crédit Local NV vastgesteld als gevolg waarvan de maatschappelijke eigen middelen van de NV Dexia negatief zijn geworden en de Belgische en Franse staten er zich toe dienden te verbinden de NV Dexia te herkapitaliseren ten belope van 5,5 miljard euro, waarvan 53 % ten laste van België en 47 % ten laste van Frankrijk. Tegelijk zijn België, Frankrijk en Luxemburg overeengekomen de modaliteiten van de in 2011 aan Dexia verleende waarborg te wijzigen. Deze waarborg was onder de drie Staten als volgt verdeeld : 60,5 % voor België, 36,5 % voor Frankrijk en 3 % voor Luxemburg. Het maximumbedrag van de waarborg is verminderd tot 85 miljard euro en de verdeelsleutel is afgestemd op de verdeelsleutel voor de herkapitalisatie (zonder Luxemburg) en bedraagt aldus 51,41 % voor België, 45,59 % voor Frankrijk en 3 % voor Luxemburg. Het maximumbedrag van de waarborg van België is zo van 54,45 miljard euro verminderd tot 43,7 miljard euro.

Dexia heeft in maart 2012 een « plan voor geordende ontmanteling » opgemaakt, waarna in november 2012 een gewijzigde versie met het oog op de goedkeuring ervan door de Europese Commissie. De definitieve goedkeuring door de Commissie van de waarborgen door de drie Staten zal gebonden zijn aan de goedkeuring van het ontmantelingsplan. In tussentijd heeft Dexia reeds het grootste deel van haar dochtervennootschappen behalve Dexia Crédit Local overgedragen zodanig dat de groep, geleidelijk, volgens de bewoordingen van het semestrieel financieel rapport, dat op 30 juni 2012 werd gepubliceerd door Dexia, « een restbank waarvan de uitdoving op lange termijn zal worden begeleid » wordt.

De soevereine schuldencrisis die blijft doorwegen op de markten vormde een groot obstakel voor het plaatsen door de Dexia groep van leningen gewaarborgd door de drie Staten. Niettegenstaande de leningen gewaarborgd onder het regime van de overeenkomst gesloten in toepassing van Uw besluit van 16 oktober 2008 zonder veel moeilijkheden werden geplaatst, hebben momenteel weinig investeerders interesse in deze leningen. Het grootste deel van de uitgiften gedaan door Dexia Crédit Local diende bijgevolg te worden geplaatst, direct of indirect, bij de centrale banken. Zo is op een gedeelte van de uitgiftes ingetekend geworden door dochtervennootschappen van de Dexia groep om deze vervolgens te plaatsen bij hun respectieve centrale banken.

Er is gebleken dat het feit dat de waarborg gezamenlijk door drie Staten is verstrekt, voor sommige beleggers weinig aantrekkelijk is.

Onder het stelsel van de gewijzigde waarborg zal Dexia Crédit Local leningen kunnen uitgeven die gezamenlijk door de drie Staten zijn gewaarborgd volgens de verdeelsleutel 51,41/45,59/3 en zal ze ook parallel drie gelijkaardige, maar afzonderlijke leninglijnen kunnen uitgeven waarvan elke lijn voor 100 % door één van de Staten is gewaarborgd. Wel verstaan dienen de respectieve bedragen van deze drie leninglijnen de tussen de drie Staten overeengekomen verdeelsleutel na te leven. Andere mechanismen die uiteindelijk dezelfde verdeling verzekeren kunnen, in voorkomend geval, worden gebruikt in functie van de behoeften.

De verschillen qua formulering van de machtigingsinstrumenten in de drie landen veroorzaakten ongerustheid bij sommige beleggers. Het besluit dat U wordt voorgelegd streeft ernaar deze formuleringen zo veel mogelijk op elkaar af te stemmen.

Deze verschillende factoren leggen uit waarom het waarborgstelsel dat in toepassing van Uw besluit van 18 oktober 2011 is ingevoerd, dient te worden aangepast.

Het is duidelijk en publiekelijk gekend dat de voorwaarden bepaald in artikel 36/24, § 1, van de wet van 22 februari 1998Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/02/1998 pub. 28/03/1998 numac 1998003158 bron ministerie van financien Wet tot vaststelling van het organiek statuut van de Nationale Bank van België sluiten tot vaststelling van het organiek statuut van Nationale Bank van België, dat de juridische basis vormt van het betrokken besluit, hetzij « een plotse crisis op de financiële markten » hetzij een « ernstige dreiging van een systemische crisis » waarvan de « omvang of de gevolgen dient te worden beperkt », heden nog steeds vervuld zijn. Verscheidene landen van de eurozone worden geconfronteerd met ernstige financiële moeilijkheden; na Griekenland, is het van Spanje dat de investeerders zich afwenden, met als gevolg een explosie van de financieringskost van zijn publieke schuld, een inkrimping van de economische activiteit en de onbekwaamheid van sommige regio's om het hoofd te bieden aan hun schuld; Italië dient een veel hogere interest te betalen in vergelijking met deze die gelden voor Duitsland of België. Dexia, dat zich altijd heeft geconcentreerd op de financiering van de publieke sector, lijdt meer dan anderen onder deze soevereine schuldencrisis en is niet in staat om hier het hoofd aan te bieden zonder de hulp van de Staten.

In het bijzonder zijn de moeilijkheden van de Dexia groep begin oktober 2011 verergerd ingevolge de dreiging van het ratingagentschap Moody's om de banks financial strength ratings van de drie voornaamste operationele entiteiten van de groep (Dexia Bank België, Dexia Crédit Local en Dexia Banque Internationale te Luxemburg) te verlagen gezien de belangrijke liquiditeitsbehoefte van de Dexia groep te wijten aan de strenger geworden marktvoorwaarden. Ingevolge deze plaatsing onder negatief toezicht hebbende cliënten van Dexia Bank België talrijke opvragingen gedaan, wat haar blootstelde aan het risico van een bank run. De marktvoorwaarden zijn in 2012 verder blijven verslechteren ingevolge de aanhoudende spanningen omtrent de soevereine schulden in de eurozone. Ook de economische conjunctuur is achteruit gegaan. De hardnekkigheid van deze spanningen heeft geleid tot een verscherpt wantrouwen van de beleggers ten opzichte van tegenpartijen die bank zijn en tot steeds hoger oplopende financieringskosten van de Dexia groep, gelet op inzonderheid het belangrijk gebruik door de groep van dringende liquiditeitslijnen bij de centrale banken.

Dexia komt, sinds de eerste november 2012, niet meer voor op de lijst van de 28 globale, systemisch belangrijke banken zoals gepubliceerd door het Financial Stability Board. Het FSB heeft haar weglating van de lijst gerechtvaardigd door het feit dat Dexia het voorwerp uitmaakt van een geordend resolutieplan; maar dit geordend resolutieplan is slechts realiseerbaar indien de hier betrokken Staatsgaranties worden ingevoerd. Bovendien blijft Dexia systemisch op Belgisch niveau en blijft zij voorkomen op de lijst van de systemische instellingen zoals opgesteld door de Nationale Bank van België overeenkomstig artikel 36/3, § 2, van haar organieke wet.

De waarborg van de Staat toegestaan in het besluit dat aan U wordt voorgelegd, maakt mogelijk Dexia te laten voortbestaan en zo een systeemschok waarvan de effecten desastreus zouden zijn, te vermijden.

Toelichting bij de artikelen Artikel 1 Enkel Dexia Crédit Local SA heeft gebruik gemaakt van de Staatswaarborgen die werden opgezet in uitvoering van het koninklijk besluit van 18 oktober 2011Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 18/10/2011 pub. 24/10/2011 numac 2011003357 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit tot toekenning van een Staatswaarborg aan bepaalde leningen van Dexia NV en « Dexia Crédit Local SA » sluiten; Dexia zelf heeft geen gewaarborgde leningen uitgegeven. Het is trouwens Dexia Crédit Local SA die over een erkenning beschikt als kredietinstelling. Het is niet voorzien dat deze situatie in de toekomst wijzigt en het opschrift van Uw besluit is bijgevolg in die zin aangepast.

De term « verbintenissen » komt overeen met de formulering van de machtigingswet, of met artikel 36/24, § 1, eerste lid, 2°, van wet van 22 februari 1998Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/02/1998 pub. 28/03/1998 numac 1998003158 bron ministerie van financien Wet tot vaststelling van het organiek statuut van de Nationale Bank van België sluiten tot vaststelling van het organiek statuut van de Nationale Bank van België.

Art. 2 Artikel 1 van Uw besluit wordt gewijzigd om rekening te houden met de evoluties beschreven in de uitleg bij het vorige artikel, alsook om te zorgen voor een betere afstemming van de formuleringen tussen de machtigingsinstrumenten van de drie landen. Het preciseert ook dat op de gewaarborgde uitgiftes mag worden ingetekend door de dochtervennootschappen van de groep om de hierboven in de algemene uiteenzetting aangegeven redenen.

Art. 3 De vermindering van het maximumbedrag van de waarborg van 54.450.000.000 tot 43.698.500.000 euro vloeit voort uit de vermindering van het aandeel van België in de gezamenlijke waarborg van de drie Staten, van 60,5 naar 51,41 % en de vermindering van het globale maximumbedrag van 90 naar 85 miljard euro.

De tweede zin van het eerste lid wordt ingevoegd om de formuleringen van de machtigingsinstrumenten van de drie landen op elkaar af te stemmen. Wanneer er gewaarborgde verbintenissen uitgedrukt in vreemde munten zijn, wordt de naleving van het maximumbedrag van de waarborg nagegaan telkens er nieuwe verbintenissen worden aangegaan; voor zover, op basis van de wisselkoers van het ogenblik, het totale uitstaande bedrag van de oude en de nieuwe gewaarborgde verbintenissen op dat ogenblik het maximum bedrag niet overschrijdt, is hun waarborg integraal verworven ongeacht de latere evolutie van de wisselkoers.

Het uitstaande bedrag van de verbintenissen wordt nagegaan aan de hand van hun bedrag in hoofdsom.

Het tweede lid van artikel 2 van het koninklijk besluit van 18 oktober 2011Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 18/10/2011 pub. 24/10/2011 numac 2011003357 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit tot toekenning van een Staatswaarborg aan bepaalde leningen van Dexia NV en « Dexia Crédit Local SA » sluiten laat toe dat de gewaarborgde leningen een looptijd hebben van maximum tien jaar, te rekenen vanaf hun uitgifte die ten laatste op 31 december 2021 dient te gebeuren. Het is mogelijk dat de Europese Commissie kortere termijnen zal willen opleggen; desgevallend zullen deze vereisten worden opgenomen in de overeenkomst(en) die de Minister van Financiën sluit overeenkomstig artikel 5 van het besluit.

Art. 4 Artikel 3 van het koninklijk besluit van 18 oktober 2011Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 18/10/2011 pub. 24/10/2011 numac 2011003357 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit tot toekenning van een Staatswaarborg aan bepaalde leningen van Dexia NV en « Dexia Crédit Local SA » sluiten wordt gewijzigd om rekening te houden met het feit dat « een waarborg betaalbaar op eerste verzoek » niet noodzakelijk gepast is vooral wanneer het een preventief beroep op de waarborg door de Dexia groep betreft ten einde te vermijden dat er zich op de vervaldag een wanprestatie zou voordoen. Het is ook aangetoond dat de vereiste om bij elk verzoek « een precieze rechtvaardiging van de betrokken sommen en de verklaring dat deze sommen opeisbaar en betaalbaar zijn te verstrekken » een administratieve last zonder toegevoegde waarde met zich meebrengt, in het bijzonder als het gaat om titels aangehouden in liquidatiesystemen.

Art. 5 Het nieuwe 2° geeft het trinationale karakter van de aan de Dexia groep verstrekte waarborg en de nieuwe verdeelsleutel die tussen de drie Staten is overeengekomen, weer. Zoals reeds hiervoor uiteengezet, kunnen de gezamenlijke interventies van de drie Staten gebeuren onder de vorm van een echt gezamenlijke waarborg (met andere woorden een lening wordt gewaarborgd door de drie Staten, elk ten belope van zijn aandeel), onder de vorm van parallelle waarborgen (met andere woorden, er worden drie leningen uitgegeven, die elk worden gewaarborgd door één van de Staten, voor bedragen die overeenstemmen met het aandeel van elke Staat), of eventueel nog onder andere vormen. De Minister van Financiën zal de daartoe noodzakelijke schikkingen treffen, met dien verstande dat deze dienen te leiden tot bijdragende aandelen die de proporties van 51,41 % voor België, 45,59 % voor Frankrijk en 3 % voor Luxemburg naleven.

Het is wel verstaan dat de leningen die zijn uitgegeven voor de inwerkingtreding van de te sluiten waarborgovereenkomsten in uitvoering van het besluit dat U wordt voorgelegd, door elk van de drie Staten gewaarborgd blijven volgens de quotiteiten die van toepassing waren op het ogenblik van hun uitgifte. De rechten van de derden die de begunstigden van de waarborg zijn, worden dus niet aangetast. Vanaf de inwerkingtreding van dit besluit zal evenwel het totaal van de bedragen in hoofdsom van de leningen gedekt door de waarborg van de Belgische Staat overeenkomstig de overeenkomsten gesloten en nog te sluiten in toepassing van het koninklijk besluit van 18 oktober 2011Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 18/10/2011 pub. 24/10/2011 numac 2011003357 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit tot toekenning van een Staatswaarborg aan bepaalde leningen van Dexia NV en « Dexia Crédit Local SA » sluiten(hetzij 60,5 % van de oude leningen plus 51,41 % van de nieuwe verbintenissen) het nieuwe maximum bedrag van 43.698.500.000 euro niet mogen overschrijden.

De 3° verwijst naar de ontmanteling van de Dexia groep. Zoals hiervoor vermeld is de groep bestemd om op termijn uit te doven. De maatregelen die voorkomen in het plan dat is voorgelegd aan de Europese Commissie beogen de ontmanteling van de groep veeleer dan het eenvoudige herstel van diens solvabiliteit.

Art. 6 Rekening houdend met het feit dat het besluit dat U wordt voorgelegd geen enkele verplichting oplegt ten aanzien van de burgers, en dat het wenselijk is de waarborgen die het voorziet op korte termijn na hun goedkeuring door de Europese Commissie in werking te laten treden, lijkt de gewone termijn van de inwerkingtreding 10 dagen na de publicatie in het Belgisch Staatsblad niet opportuun en is een onmiddellijke inwerkingtreding verkiesbaar.

De aanpassing van het besluit dat U wordt voorgelegd moet bovendien zo snel mogelijk gebeuren zodat de waarborg in werking kan treden vanaf de goedkeuring door de Europese Commissie, verwacht in de loop van de maand december 2012.

Conform de algemene bepalingen inzake overgangsrecht, zullen de waarborgovereenkomsten gesloten door de Minister van Financiën voor de inwerkingtreding van het aan U voorgelegde besluit, gevolgen blijven hebben overeenkomstig de regels van het koninklijk besluit van 18 oktober 2011Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 18/10/2011 pub. 24/10/2011 numac 2011003357 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit tot toekenning van een Staatswaarborg aan bepaalde leningen van Dexia NV en « Dexia Crédit Local SA » sluiten in zijn originele versie. Totdat de nieuwe waarborgovereenkomsten, die zullen worden gesloten door de Minister van Financiën ten einde het aan U voorgelede besluit in uitvoering te brengen, in werking zullen treden, zal Dexia leningen kunnen blijven uitgeven overeenkomstig het oorspronkelijke regime; inzonderheid, de leningen die zullen worden uitgegeven tijdens deze overgangsperiode (die normaal gezien redelijk kort zal zijn) zullen nog worden gewaarborgd ten belope van 60,5 %.

Art. 7 Dit artikel behoeft geen uitleg.

Ik heb de eer te zijn, Sire, van zijne Majesteit, de zeer eerbiedige en zeer trouwe dienaar, De Vice-Eerste Minister en Minister van Financiën, S. VANACKERE

ADVIES 52.525/2 VAN RAAD VAN STATE, AFDELING WETGEVING, VAN 12 DECEMBER 2012 Een ontwerp van koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 18 oktober 2011Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 18/10/2011 pub. 24/10/2011 numac 2011003357 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit tot toekenning van een Staatswaarborg aan bepaalde leningen van Dexia NV en « Dexia Crédit Local SA » sluiten tot toekenning van een Staatswaarborg aan bepaalde leningen van Dexia NV en 'Dexia Crédit Local SA'' Op 6 december 2012 is de Raad van State, afdeling Wetgeving, door de Vice-Eerste Minister en Minister van Financiën verzocht binnen een termijn van vijf werkdagen een advies te verstrekken over een ontwerp van koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 18 oktober 2011Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 18/10/2011 pub. 24/10/2011 numac 2011003357 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit tot toekenning van een Staatswaarborg aan bepaalde leningen van Dexia NV en « Dexia Crédit Local SA » sluiten tot toekenning van een Staatswaarborg aan bepaalde leningen van Dexia NV en 'Dexia Crédit Local SA''.

Het ontwerp is door de tweede kamer onderzocht op 12 december 2012. De kamer was samengesteld uit Yves Kreins, kamervoorzitter, Pierre Vandernoot en Martine Baguet, staatsraden, Yves De Cordt, assessor, en Bernadette Vigneron, griffier.

Het verslag is uitgebracht door Jean-Luc Paquet, eerste auditeur.

De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst van het advies is nagezien onder toezicht van Pierre Vandernoot.

Het advies, waarvan de tekst hierna volgt, is gegeven op 12 december 2012.

Volgens artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State, ingevoegd bij de wet van 4 augustus 1996Relevante gevonden documenten type wet prom. 04/08/1996 pub. 24/07/1997 numac 1996015142 bron ministerie van buitenlandse zaken, buitenlandse handel en ontwikkelingssamenwerking Wet houdende goedkeuring van de Overeenkomst tussen het Koninkrijk België en de Arabische Republiek Egypte tot het vermijden van dubbele belasting en het voorkomen van het ontgaan van belasting inzake belastingen naar het inkomen, ondertekend te Kaïro op 3 januari 1991 type wet prom. 04/08/1996 pub. 21/10/1999 numac 1999015088 bron ministerie van buitenlandse zaken, buitenlandse handel en internationale samenwerking Wet houdende instemming met het Protocol tussen de regering van het Koninkrijk België en de regering van de Franse Republiek betreffende het kraamgeld, ondertekend te Brussel op 26 april 1993 sluiten, en vervangen bij de wet van 2 april 2003, moeten in de adviesaanvraag in het bijzonder de redenen worden aangegeven tot staving van spoedeisende karakter ervan.

De brief met de adviesaanvraag luidt als volgt : « L'urgence est motivée par le fait que les dispositions du présent projet d'arrêté n'ont pu être fixées qu'après l'aboutissement, le 8 novembre 2012, des négociations y relatives entre les trois Etats concernés et Dexia, et par la nécessité de mettre en oeuvre la garantie faisant l'objet du présent projet d'arrêté dès que possible après son approbation par la Commission européenne, attendue dans le courant de ce mois de décembre 2012, afin d'assurer au groupe Dexia les capacités de financement qu'il requiert ».

Het ontwerp is niet van reglementaire aard in de zin van artikel 3, § 1, eerste lid, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State, en behoeft derhalve niet aan het met redenen omklede advies van de afdeling Wetgeving te worden voorgelegd.

De griffier, B. Vigneron.

De voorzitter, Y. Kreins.

19 DECEMBER 2012. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 18 oktober 2011Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 18/10/2011 pub. 24/10/2011 numac 2011003357 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit tot toekenning van een Staatswaarborg aan bepaalde leningen van Dexia NV en « Dexia Crédit Local SA » sluiten tot toekenning van een Staatswaarborg aan bepaalde leningen van Dexia NV en « Dexia Crédit Local SA » ALBERT II, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 22 februari 1998Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/02/1998 pub. 28/03/1998 numac 1998003158 bron ministerie van financien Wet tot vaststelling van het organiek statuut van de Nationale Bank van België sluiten tot vaststelling van het organiek statuut van de Nationale Bank van België, artikel 36/24, § 1, eerste lid, 2°, ingevoegd bij artikel 195, 18°, van het koninklijk besluit van 3 maart 2011 betreffende de evolutie van de toezichtsarchitectuur voor de financiële sector;

Gelet op het koninklijk besluit van 18 oktober 2011Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 18/10/2011 pub. 24/10/2011 numac 2011003357 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit tot toekenning van een Staatswaarborg aan bepaalde leningen van Dexia NV en « Dexia Crédit Local SA » sluiten tot toekenning van een Staatswaarborg aan bepaalde leningen van Dexia NV en « Dexia Crédit Local SA »;

Gelet op het advies van de Europese Centrale Bank, gegeven op 30 november 2012;

Gelet op het advies van de Nationale Bank van België, gegeven op 29 november 2012;

Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 29 november 2012;

Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting, gegeven op 30 november 2012;

Gelet op het verzoek om spoedbehandeling, gemotiveerd door het feit dat de bepalingen van dit besluit pas konden worden vastgesteld na afloop, op 8 november 2012, van de onderhandelingen hieromtrent tussen de drie betrokken staten en Dexia, en door de noodzaak om de Staatswaarborg die het voorwerp uitmaakt van dit besluit zo spoedig mogelijk na diens goedkeuring door de Europese Commissie, goedkeuring die verwacht wordt in de loop van de maand december 2012, ten uitvoer te leggen om aan de Dexia Group de vereiste financiële capaciteit te verzekeren;

Gelet op advies 52.525/2 van de Raad van State, gegeven op 12 december 2012, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Op de voordracht van de Vice-Eerste Minister en Minister van Financiën en op het advies van de in Raad vergaderde Ministers, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.In het opschrift van het koninklijk besluit van 18 oktober 2011Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 18/10/2011 pub. 24/10/2011 numac 2011003357 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit tot toekenning van een Staatswaarborg aan bepaalde leningen van Dexia NV en « Dexia Crédit Local SA » sluiten tot toekenning van een Staatswaarborg aan bepaalde leningen van Dexia NV en « Dexia Crédit Local SA » worden de woorden « leningen van Dexia NV en « Dexia Crédit Local SA » vervangen door de woorden « verbintenissen van Dexia Crédit Local SA ».

Art. 2.Artikel 1 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt : « De Staat waarborgt de hoofdsom, de intresten en de bijhorigheden van de financieringen aangegaan door Dexia Crédit Local SA bij kredietinstellingen en institutionele deponenten en van de obligaties en schuldinstrumenten die zij uitgeeft en die bestemd zijn voor institutionele beleggers of andere, in de zin van de op hen toepasselijke regelgeving, gekwalificeerde beleggers, met inbegrip van de rechtstreekse of onrechtstreekse dochtervennootschappen van Dexia NV of Dexia Crédit Local SA. De Minister van Financiën mag op reglementaire of contractuele wijze de criteria bepalen omtrent het institutionele of gekwalificeerde karakter van de deponenten en de beleggers. »

Art. 3.In artikel 2 van hetzelfde besluit, worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° het eerste lid wordt vervangen als volgt : « De bedragen in hoofdsom van de verbintenissen gedekt door de waarborg van de Belgische Staat zullen 43.698.500.000 euro niet overschrijden, benevens de intresten en de bijhorigheden.

Verbintenissen genieten de garantie indien, op de datum waarop zij worden aangegaan, het uitstaande gewaarborgd bedrag in hoofdsom de bovenvermelde limiet niet overschrijdt, rekening houdend, voor de verbintenissen in vreemde valuta's, met de tegenwaarde in euro op die datum van hun uitstaande hoofdsom. »; 2° in het tweede lid wordt het woord « leningen » vervangen door het woord « verbintenissen », en wordt het woord « uitgegeven » vervangen door het woord « aangegaan ».

Art. 4.Artikel 3 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt : « De waarborg is betaalbaar op eerste verzoek, of overeenkomstig de andere regels die door de Minister van Financiën worden vastgesteld. »

Art. 5.In artikel 5 van hetzelfde besluit, worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° in de bepaling onder 1° wordt het woord « leningen » vervangen door het woord « verbintenissen »;2° de bepaling onder 2° wordt vervangen als volgt : « 2° de manier van tussenkomst in de waarborg van de Franse Republiek en het Groothertogdom Luxemburg, om aldus een bijdrage van 51,41 % door de Staat, 45,59 % door de Franse Republiek en 3 % door het Groothertogdom Luxemburg te verzekeren;»; 3° de bepaling onder 4° wordt aangevuld met de woorden « of voor hun ontmanteling ».

Art. 6.Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt.

Art. 7.De Minister bevoegd voor Financiën is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 19 december 2012.

ALBERT Van Koningswege : De Vice-Eerste Minister en Minister van Financiën, S. VANACKERE

^