gepubliceerd op 15 juni 2018
Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 12 juni 2008 betreffende de planning van het medisch aanbod
12 JUNI 2018. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 12 juni 2008Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 12/06/2008 pub. 18/06/2008 numac 2008024242 bron federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu Koninklijk besluit betreffende de planning van het medisch aanbod sluiten betreffende de planning van het medisch aanbod
VERSLAG AAN DE KONING Sire, Dit koninklijk besluit heeft tot doel het maximaal aantal geattesteerde kandidaten te bepalen dat toegang heeft tot een opleiding leidend tot één van de beroepstitels voorbehouden aan de beoefenaars van de geneeskunde voor het jaar 2024.
Het vastleggen van de quota heeft tot doel de stabiliteit en kwaliteit van de medische workforce op middellange termijn te garanderen.
Overeenkomstig artikel 92, § 1, 1°, van de wet betreffende de uitoefening van de gezondheidszorgberoepen, gecoördineerd op 10 mei 2015, vervangen bij de wet van 22 maart 2018Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/03/2018 pub. 29/03/2018 numac 2018011393 bron federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu Wet tot wijziging van de wet betreffende de uitoefening van de gezondheidszorgberoepen, gecoördineerd op 10 mei 2015 type wet prom. 22/03/2018 pub. 05/10/2020 numac 2020043064 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot wijziging van de wet betreffende de uitoefening van de gezondheidszorgberoepen, gecoördineerd op 10 mei 2015. - Duitse vertaling sluiten, wordt het globale aantal kandidaten vastgelegd per gemeenschap.
Er wordt dus geen globaal aantal voor België meer opgenomen in het besluit.
De in dit besluit vastgestelde quota voor het jaar 2024 zijn gebaseerd op het advies 2018-03 van de Planningscommissie-Medisch aanbod dat op 17 april 2018 werd uitgebracht, met inachtneming van de verdeelsleutel bepaald door het Rekenhof.
De Planningscommissie adviseert voor het jaar 2024 een globaal quotum van 1445 voor België. Het Rekenhof heeft de verdeelsleutel tussen de Vlaamse en de Franse Gemeenschap vastgesteld op respectievelijk 59,43 procent en 40,57 procent.
Dit leidt ertoe dat de maximale quota voor artsen voor 2024 vastgesteld worden op : - 859 voor de Vlaamse Gemeenschap; - 586 voor de Franse Gemeenschap.
De quota in dit besluit moeten in samenhang gelezen worden met het nieuwe artikel 92/1, § 1, van de wet betreffende de uitoefening van de gezondheidszorgberoepen, ingevoegd bij de wet van 22 maart 2018Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/03/2018 pub. 29/03/2018 numac 2018011393 bron federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu Wet tot wijziging van de wet betreffende de uitoefening van de gezondheidszorgberoepen, gecoördineerd op 10 mei 2015 type wet prom. 22/03/2018 pub. 05/10/2020 numac 2020043064 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot wijziging van de wet betreffende de uitoefening van de gezondheidszorgberoepen, gecoördineerd op 10 mei 2015. - Duitse vertaling sluiten.
Bijgevolg moet het vastgestelde overschot aan arts-kandidaten ten bedrage van 1531 voor de Franse Gemeenschap jaarlijks afgebouwd. Dit overschot wordt in mindering gebracht van de quota en dit tot het overschot is weggewerkt. Het aantal dat jaarlijks in mindering wordt gebracht is gelijk aan het verschil tussen het toekomstige quotum voor een bepaald jaar en een vast aantal van 505.
Deze negatieve lissage wordt voor het eerst toegepast op de quota van 2024 en dit tot het overschot is weggewerkt.
Voor het jaar 2024 worden de quota ten bedrage van 586 dus verminderd met 81. De facto bedraagt het maximaal aantal geattesteerde arts-kandidaten voor 2024 in de Franse Gemeenschap dus 505.
Het overtal zoals vastgesteld door de Planningscommissie wordt dus ook verminderd met 81.
Het resterend weg te werken overschot bedraagt nog 1450 in de Franse Gemeenschap.
Op basis van artikel 92/1, § 2, van voormelde wet worden in dit besluit de nadere regels bepaald voor het corrigeren van de toekomstige quota rekening houdend met het tekort dat op basis van het advies 2017-03 van de Planningscommissie-medisch aanbod is vastgesteld.
Bijgevolg wordt het tekort aan arts-kandidaten ten bedrage van 1040 in de Vlaamse Gemeenschap aangezuiverd door de quota van 2024 te verhogen met 8%. De facto bedraagt het maximaal aantal geattesteerde arts-kandidaten voor 2024 in de Vlaamse Gemeenschap dus 928.
De Raad van State merkt in haar advies 63.566/2 van 29 mei 2018 in algemene bewoordingen op dat het Rekenhof zich baseert op de gegevens van de berekening van het aantal leerlingen, beschikbaar in het kader van de toepassing van de bijzondere wet van 23 mei 2000Relevante gevonden documenten type wet prom. 23/05/2000 pub. 30/05/2000 numac 2000021259 bron diensten van de eerste minister Wet tot bepaling van de criteria bedoeld in artikel 39, § 2, van de bijzondere wet van 16 januari 1989 betreffende de financiering van de Gemeenschappen en de Gewesten type wet prom. 23/05/2000 pub. 20/02/2012 numac 2012200993 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot bepaling van de criteria bedoeld in artikel 39, § 2, van de bijzondere wet van 16 januari 1989 betreffende de financiering van de Gemeenschappen en de Gewesten. - Duitse vertaling sluiten tot bepaling van de criteria bedoeld in artikel 39, § 2, van de bijzondere wet van 16 januari 1989 betreffende de financiering van de gemeenschappen en de gewesten, hoewel de relevante criteria diegene zijn die volgen uit artikel 92 § 1/1 van de wet betreffende de uitoefening van de gezondheidszorgberoepen, gecoördineerd op 10 mei 2015, ingevoegd bij artikel 4 van de wet van 22 maart 2018Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/03/2018 pub. 29/03/2018 numac 2018011393 bron federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu Wet tot wijziging van de wet betreffende de uitoefening van de gezondheidszorgberoepen, gecoördineerd op 10 mei 2015 type wet prom. 22/03/2018 pub. 05/10/2020 numac 2020043064 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot wijziging van de wet betreffende de uitoefening van de gezondheidszorgberoepen, gecoördineerd op 10 mei 2015. - Duitse vertaling sluiten.
De Raad van State geeft echter niet aan om welke redenen zij tot dit besluit komt.
De Regering houdt vast aan de wettigheid van de door het Rekenhof vastgestelde verdeelsleutel. In tegenstelling tot wat de Raad van State laat verstaan betreft het namelijk geen advies, maar heeft het Rekenhof bij wet de opdracht gekregen om de verdeelsleutel vast te stellen.
Het Rekenhof zet in haar document van 29 maart 2018Relevante gevonden documenten type document prom. 29/03/2018 pub. 27/04/2018 numac 2018202017 bron ministerie van de duitstalige gemeenschap Besluit van de Regering tot aanwijzing van de leden van de raad van beroep voor het gemeenschapsonderwijs type document prom. 29/03/2018 pub. 27/04/2018 numac 2018202016 bron ministerie van de duitstalige gemeenschap Besluit van de Regering tot aanwijzing van de leden van de raad van beroep voor het gesubsidieerd officieel onderwijs type document prom. 29/03/2018 pub. 27/04/2018 numac 2018202014 bron ministerie van de duitstalige gemeenschap Besluit van de Regering tot aanwijzing van de leden van het Comité voor onderwijs aan leerlingen met specifieke behoeften type document prom. 29/03/2018 pub. 27/04/2018 numac 2018202018 bron ministerie van de duitstalige gemeenschap Besluit van de Regering tot aanwijzing van de leden van de raad van beroep voor het gesubsidieerd vrij confessioneel onderwijs type document prom. 29/03/2018 pub. 27/04/2018 numac 2018202015 bron ministerie van de duitstalige gemeenschap Besluit van de Regering tot aanwijzing van de leden van de raad van beroep voor de autonome hogeschool in de Duitstalige Gemeenschap type document prom. 29/03/2018 pub. 19/04/2018 numac 2018040013 bron brussels hoofdstedelijk gewest Raadpleging : Ontwerp van milieuovereenkomst inzake uitgebreide verantwoordelijkheid van producenten van fotovoltaïsche panelen sluiten uiteen op welke methode zij zich baseert voor het bepalen van het aantal inwoners en voor het bepalen van het aantal leerlingen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
De wet betreffende de uitoefening van de gezondheidszorgberoepen bepaalt niet op basis van welke methodologie het aantal leerlingen moet berekend worden.
De wetgever heeft er net voor gekozen om de criteria tot berekening van het aantal inwoners te bepalen en de berekening zelf over te laten aan het Rekenhof.
Bovendien werd ten tijde van de bespreking van het wetsontwerp, waarvan voormeld artikel 92, § 1/1 deel uitmaakte, in de plenaire vergadering van de Kamer van Volksvertegenwoordigers door de Minister zeer duidelijk aangegeven dat de verdeling van de leerlingenaantallen in Brussel diende te gebeuren op basis van de methodiek zoals opgenomen in de wet van 23 mei 2000Relevante gevonden documenten type wet prom. 23/05/2000 pub. 30/05/2000 numac 2000021259 bron diensten van de eerste minister Wet tot bepaling van de criteria bedoeld in artikel 39, § 2, van de bijzondere wet van 16 januari 1989 betreffende de financiering van de Gemeenschappen en de Gewesten type wet prom. 23/05/2000 pub. 20/02/2012 numac 2012200993 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot bepaling van de criteria bedoeld in artikel 39, § 2, van de bijzondere wet van 16 januari 1989 betreffende de financiering van de Gemeenschappen en de Gewesten. - Duitse vertaling sluiten in uitvoering van artikel 39, § 2 van de wet van 16 januari 1989.
Het Rekenhof heeft zich hierop terecht gebaseerd aangezien dit deel uitmaakt van de Parlementaire Werkzaamheden.
Om bovengemelde redenen is het duidelijk dat de door het Rekenhof gebruikte methode in overeenstemming is met de in artikel 92, § 1/1 van de wet betreffende de uitoefening van de gezondheidszorgberoepen bedoelde criteria. De Regering laat subsidiair ook gelden dat er geen andere berekeningsmethode is om het aantal leerlingen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest te berekenen.
Teneinde transparant te zijn, worden de adviezen 2017-03 en 2018-03 van de Planningscommissie-medisch aanbod, alsook het advies van de Raad van State, als bijlage van dit besluit gepubliceerd.
Ik heb de eer te zijn, Sire, Van Uwe Majesteit, de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaar, De Minister van Volksgezondheid, M. DE BLOCK
RAAD VAN STATE afdeling Wetgeving Advies 63.566/2 van 29 mei 2018 over een ontwerp van koninklijk besluit `tot wijziging van het koninklijk besluit van 12 juni 2008Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 12/06/2008 pub. 18/06/2008 numac 2008024242 bron federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu Koninklijk besluit betreffende de planning van het medisch aanbod sluiten betreffende de planning van het medisch aanbod' Op 23 mei 2018 is de Raad van State, afdeling Wetgeving, door de Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid verzocht binnen een termijn van vijf werkdagen een advies te verstrekken over een ontwerp van koninklijk besluit `tot wijziging van het koninklijk besluit van 12 juni 2008Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 12/06/2008 pub. 18/06/2008 numac 2008024242 bron federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu Koninklijk besluit betreffende de planning van het medisch aanbod sluiten betreffende de planning van het medisch aanbod'.
Het ontwerp is door de tweede kamer onderzocht op 29 mei 2018. De kamer was samengesteld uit Pierre VANDERNOOT, kamervoorzitter, Luc DETROUX en Patrick RONVAUX, staatsraden, en Béatrice DRAPIER, griffier.
Het verslag is uitgebracht door Stéphane TELLIER, auditeur.
De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst van het advies is nagezien onder toezicht van Pierre VANDERNOOT. Het advies, waarvan de tekst hierna volgt, is gegeven op 29 mei 2018.
Volgens artikel 84, § 1, eerste lid, 3°, van de wetten `op de Raad van State', gecoördineerd op 12 januari 1973, moeten in de adviesaanvraag in het bijzonder de redenen aangegeven worden tot staving van het spoedeisende karakter ervan.
In het onderhavige geval luidt de motivering in de brief met de adviesaanvraag als volgt: "Het verzoek om spoedbehandeling is gemotiveerd door de omstandigheid dat de studenten et de universiteiten zo snel mogelijk op de hoogte moeten zijn van de quota;
Dat dit de rechtszekerheid ten goede komt van zowel de studenten als van de universiteiten gelet op hun deelname aan het toelatingsexamen en de organisatie ervan voor de start van volgend academiejaar;
Dat het bovendien nodig is om de globale quota vast te stellen opdat de gemeenschappen hun respectieve subquota kunnen bepalen;
Dat bijgevolg onderhavig besluit zo snel mogelijk moet worden gepubliceerd;".
Aangezien de adviesaanvraag ingediend is op basis van artikel 84, § 1, eerste lid, 3°, van de wetten `op de Raad van State', gecoördineerd op 12 januari 1973, beperkt de afdeling Wetgeving, overeenkomstig artikel 84, § 3, van de voornoemde gecoördineerde wetten haar onderzoek tot de rechtsgrond van het ontwerp, de bevoegdheid van de steller van de handeling en de te vervullen voorafgaande vormvereisten.
Wat die drie punten betreft, geeft het ontwerp aanleiding tot de volgende opmerkingen.
ALGEMENE OPMERKING Uit het dossier blijkt dat het advies dat het Rekenhof op 29 maart 2018 heeft gegeven en op basis waarvan de quota's zijn bepaald voor de universiteiten die respectievelijk onder de Vlaamse Gemeenschap en de Franse Gemeenschap vallen, gebaseerd is op de gegevens van de leerlingentelling die beschikbaar zijn in het kader van de toepassing van de bijzondere financieringswet ( wet van 23 mei 2000Relevante gevonden documenten type wet prom. 23/05/2000 pub. 30/05/2000 numac 2000021259 bron diensten van de eerste minister Wet tot bepaling van de criteria bedoeld in artikel 39, § 2, van de bijzondere wet van 16 januari 1989 betreffende de financiering van de Gemeenschappen en de Gewesten type wet prom. 23/05/2000 pub. 20/02/2012 numac 2012200993 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot bepaling van de criteria bedoeld in artikel 39, § 2, van de bijzondere wet van 16 januari 1989 betreffende de financiering van de Gemeenschappen en de Gewesten. - Duitse vertaling sluiten `tot bepaling van de criteria bedoeld in artikel 39, § 2, van de bijzondere wet van 16 januari 1989 betreffende de financiering van de Gemeenschappen en de Gewesten'), terwijl de relevante criteria die zijn welke voortvloeien uit artikel 92, § 1/1, van de wet `betreffende de uitoefening van de gezondheidszorgberoepen, gecoördineerd op 10 mei 2015', dat is ingevoegd bij artikel 4 van de wet van 22 maart 2018Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/03/2018 pub. 29/03/2018 numac 2018011393 bron federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu Wet tot wijziging van de wet betreffende de uitoefening van de gezondheidszorgberoepen, gecoördineerd op 10 mei 2015 type wet prom. 22/03/2018 pub. 05/10/2020 numac 2020043064 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot wijziging van de wet betreffende de uitoefening van de gezondheidszorgberoepen, gecoördineerd op 10 mei 2015. - Duitse vertaling sluiten.
In zoverre het ontworpen besluit die onregelmatigheid overneemt, is het zelf onwettig.
Dit advies wordt hoe dan ook verstrekt onder het volgende voorbehoud: de afdeling Wetgeving beschikt niet over voldoende feitenkennis om te kunnen oordelen over de relevantie van de gegevens die in het formeel advies nr. 2018-03 van 17 april 2018 van de Planningscommissie zijn vermeld en op basis waarvan de globale quota voor België is bepaald, en dus over de afstemming van het vermelde aantal op de noden inzake medisch aanbod. (1) BIJZONDERE OPMERKING AANHEF Het eerste lid moet worden aangevuld met een verwijzing naar artikel 92/1 van de wet `betreffende de uitoefening van de gezondheidszorgberoepen', gecoördineerd op 10 mei 2015.
De griffier, Béatrice Drapier De voorzitter, Pierre Vandernoot _______ Nota (1) Zie in die zin ook advies 61.555/2, gegeven op 19 juni 2017 over een ontwerp dat geleid heeft tot het koninklijk besluit van 31 juli 2017Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 31/07/2017 pub. 10/08/2017 numac 2017020557 bron federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 12 juni 2008 betreffende de planning van het medisch aanbod sluiten `tot wijziging van het koninklijk besluit van 12 juni 2008Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 12/06/2008 pub. 18/06/2008 numac 2008024242 bron federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu Koninklijk besluit betreffende de planning van het medisch aanbod sluiten betreffende de planning van het medisch aanbod'.
12 JUNI 2018. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 12 juni 2008Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 12/06/2008 pub. 18/06/2008 numac 2008024242 bron federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu Koninklijk besluit betreffende de planning van het medisch aanbod sluiten betreffende de planning van het medisch aanbod FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de wet betreffende de uitoefening van de gezondheidszorgberoepen, gecoördineerd op 10 mei 2015, artikel 92, § 1, 1°, vervangen bij de wet van 22 maart 2018Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/03/2018 pub. 29/03/2018 numac 2018011393 bron federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu Wet tot wijziging van de wet betreffende de uitoefening van de gezondheidszorgberoepen, gecoördineerd op 10 mei 2015 type wet prom. 22/03/2018 pub. 05/10/2020 numac 2020043064 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot wijziging van de wet betreffende de uitoefening van de gezondheidszorgberoepen, gecoördineerd op 10 mei 2015. - Duitse vertaling sluiten en artikel 92/1, ingevoegd bij de wet van 22 maart 2018Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/03/2018 pub. 29/03/2018 numac 2018011393 bron federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu Wet tot wijziging van de wet betreffende de uitoefening van de gezondheidszorgberoepen, gecoördineerd op 10 mei 2015 type wet prom. 22/03/2018 pub. 05/10/2020 numac 2020043064 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot wijziging van de wet betreffende de uitoefening van de gezondheidszorgberoepen, gecoördineerd op 10 mei 2015. - Duitse vertaling sluiten;
Gelet op het koninklijk besluit van 12 juni 2008Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 12/06/2008 pub. 18/06/2008 numac 2008024242 bron federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu Koninklijk besluit betreffende de planning van het medisch aanbod sluiten betreffende de planning van het medisch aanbod;
Gelet op het advies 2018-03 van de Planningscommissie - medisch aanbod, gegeven op 17 april 2018;
Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 16 mei 2018;
Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting, gegeven op 16 mei 2018;
Gelet op de impactanalyse van de regelgeving, uitgevoerd overeenkomstig artikelen 6 en 7 van de wet van 15 december 2013Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/12/2013 pub. 31/12/2013 numac 2013021138 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging sluiten houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging;
Gelet op het verzoek om spoedbehandeling, gemotiveerd door de omstandigheid dat de studenten en de universiteiten zo snel mogelijk op de hoogte moeten zijn van de quota;
Dat dit de rechtszekerheid ten goede komt van zowel de studenten als van de universiteiten gelet op hun deelname aan het toelatingsexamen en de organisatie ervan voor de start van volgend academiejaar;
Dat het bovendien nodig is om de globale quota vast te stellen opdat de Gemeenschappen hun respectieve subquota kunnen bepalen;
Dat bijgevolg onderhavig besluit zo snel mogelijk moet worden gepubliceerd;
Gelet op advies 63.566/2 van de Raad van State, gegeven op 29 mei 2018, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 3°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;
Op de voordracht van de Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid en op het advies van de in Raad vergaderde Ministers, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :
Artikel 1.In het koninklijk besluit van 12 juni 2008Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 12/06/2008 pub. 18/06/2008 numac 2008024242 bron federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu Koninklijk besluit betreffende de planning van het medisch aanbod sluiten betreffende de planning van het medisch aanbod, wordt een artikel 3/1 ingevoegd, luidende: "
Art. 3/1.§ 1. Het maximaal aantal Kandidaten geattesteerd door de universiteiten vallend onder de bevoegdheid van de Vlaamse Gemeenschap, wordt vastgesteld op : 1° 859 voor het jaar 2024.Dit aantal wordt, in uitvoering van artikel 92/1, § 2, van de wet betreffende de uitoefening van de gezondheidszorgberoepen, gecoördineerd op 10 mei 2015, verhoogd met 69; § 2. Het maximaal aantal kandidaten geattesteerd door de universiteiten vallend onder de bevoegdheid van de Franse Gemeenschap, wordt vastgesteld op : 1° 586 voor het jaar 2024.Dit aantal wordt, in uitvoering van artikel 92/1, § 1, van de wet betreffende de uitoefening van de gezondheidszorgberoepen, gecoördineerd op 10 mei 2015, verminderd met 81."
Art. 2.Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt.
Art. 3.De minister bevoegd voor Sociale Zaken en de minister bevoegd voor Volksgezondheid zijn, ieder wat hem betreft, belast met de uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Brussel, 12 juni 2018.
FILIP Van Koningswege : De Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, M. DE BLOCK
Formeel advies 2017- 03 van de Planningscommissie - Medisch aanbod PLANCOM Advies met betrekking tot het herstellen van het evenwicht per gemeenschap van de saldo's aan het einde van de afvlakkingsperiode Overeenkomstig artikel 91 § 2 van de gecoördineerde wet van 10 mei 2015Relevante gevonden documenten type wet prom. 10/05/2015 pub. 01/07/2015 numac 2015009275 bron federale overheidsdienst justitie Wet die naturalisaties verleent type wet prom. 10/05/2015 pub. 01/07/2015 numac 2015009277 bron federale overheidsdienst justitie Wet die naturalisaties verleent type wet prom. 10/05/2015 pub. 01/07/2015 numac 2015009276 bron federale overheidsdienst justitie Wet die naturalisaties verleent sluiten met betrekking tot de uitoefening van de gezondheidszorgberoepen;
Overeenkomstig artikel 10, § 1 van het koninklijk besluit van 2 juli 1996 tot vaststelling van de regels met betrekking tot de samenstelling en de werking van de Planningscommissie medisch aanbod;
Na geldige beraadslaging brengt de Planningscommissie-medisch aanbod het volgende advies uit: PLANCOM advies met betrekking tot het herstellen van het evenwicht van het saldo aan het einde van de afvlakkingsperiode.
Aantal bladzijden (inclusief dit blad): 3 Dit advies werd aanvaard met de volgende quorums: Aanwezige stemgerechtigde leden: Stemmen voor: 8 Stemmen tegen: 0 Onthouding: 6 Plaats en datum van de vergadering: Brussel, 7 maart 2017.
Brigitte Velkeniers Voorzitter Aurélia Somer Secretaris De planningscommissie stelt voor dat het saldo op het einde van de lissage-periode op de volgende manier terug in evenwicht wordt gebracht : - In de Franse gemeenschap wordt de wegwerking van het overschot aan opgeleide artsen vastgelegd op 17 % van het jaarlijkse quota.
Elk jaar, vanaf 2023, wordt het quota verminderd met 17 %, tot op het moment dat het positieve saldo is vereffend. De duur van deze wegwerking zal afhangen van het definitieve lissage-saldo. - In de Vlaamse gemeenschap wordt de wegwerking van het tekort aan artsen vastgelegd op 8 % van het jaarlijkse quota.
Elk jaar, vanaf 2023, zal het quota verhoogd worden met 8 %, tot op het moment dat het negatieve saldo is vereffend. De duur van deze wegwerking zal afhangen van het definitieve lissage-saldo.
De leden herinneren eraan dat de finale saldo's van de afvlakkingsperiode moeten worden vastgesteld aan de hand van de geobserveerde cijfers aan nieuw gediplomeerden, en niet op basis van schattingen. Het is dus noodzakelijk dat een opvolging van dit systeem ter herstel van het evenwicht wordt uitgevoerd na het volgende PlanCad Artsen.
Om deze evenwichtsherstellende rates te bekomen, hebben de leden van de commissie de berekening van het saldo verlengd tot het jaar 2021, zich baserend op de berekenings-methodologie van het aantal artsen dat een stageplan mag aanvatten, rekening houdend met de artsen die niet actief zijn bij het RIZIV (zie advies AFA-2017-1) : - in de Franse gemeenschap worden er 896 gediplomeerden verwacht in 2021, wat ten opzichte van het gecorrigeerde contingent op basis van de inactiviteit resulteert in een stijging van het positief saldo aan gediplomeerden ter grootte van 214 eenheden Of 896-682=214 - in de Vlaamse gemeenschap worden 818 gediplomeerden verwacht in 2021, wat ten opzichte van het gecorrigeerde contingent op basis van de inactiviteit resulteert in een stijging van het negatief saldo aan gediplomeerden ter grootte van 128 eenheden Of 818-946 = -128 Het saldo voor de periode 2004-2021 bedraagt dus : - een positief saldo in de Franse gemeenschap van 1317+214 of 1531; - een negatief saldo In de Vlaamse gemeenschap van 912+128 of 1040.
Een periode van 15 jaar wordt voorzien voor de wegwerking van deze saldo's. - In de Franse gemeenschap wordt de wegwerking bijgevolg uitgevoerd aan een ritme van -102/jaar (-1531/15= 102/jaar); - In de Vlaamse gemeenschap volgt de wegwerking een ritme van +69/jaar (+1040/15= 69/jaar).
Deze wegwerking leidt tot een aanpassing van de in het advies AFA-2017-4 vastgelegde quota, voor de jaren 2023 tot 2026 : - In de Franse gemeenschap verandert het jaarlijkse quota voor de periode 2023-2026 van 607 naar 505; - In de Vlaamse gemeenschap verandert het jaarlijkse quota voor de periode 2023-2026 van 838 naar 907.
Het betreft dus een herstel van het evenwicht ten belope van -17 % in de Franse gemeenschap (102/607) en +8 % (69/907) in de Vlaamse gemeenschap.
De Planningscommissie vestigt de aandacht van de Gemeenschappen op het belang van het beheersen van de instroom aan studenten geneeskunde om zo federaal vastgelegde toegangsquota tot de opleiding te respecteren.
Formeel advies 2018-03 van de Planningscommissie - Medisch aanbod Overeenkomstig artikel 91, § 2 van de gecoördineerde wet van 10 mei 2015Relevante gevonden documenten type wet prom. 10/05/2015 pub. 01/07/2015 numac 2015009275 bron federale overheidsdienst justitie Wet die naturalisaties verleent type wet prom. 10/05/2015 pub. 01/07/2015 numac 2015009277 bron federale overheidsdienst justitie Wet die naturalisaties verleent type wet prom. 10/05/2015 pub. 01/07/2015 numac 2015009276 bron federale overheidsdienst justitie Wet die naturalisaties verleent sluiten met betrekking tot de uitoefening van de gezondheidszorgberoepen;
Overeenkomstig artikel 10, § 1 van het koninklijk besluit van 2 juli 1996 tot vaststelling van de regels met betrekking tot de samenstelling en de werking van de Planningscommissie medisch aanbod;
Gelet op de wet betreffende de uitoefening van de gezondheidszorgberoepen, gecoördineerd op 10 mei 2015, artikel 92, § 1, 1°, vervangen bij de wet van 22 maart 2018Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/03/2018 pub. 29/03/2018 numac 2018011393 bron federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu Wet tot wijziging van de wet betreffende de uitoefening van de gezondheidszorgberoepen, gecoördineerd op 10 mei 2015 type wet prom. 22/03/2018 pub. 05/10/2020 numac 2020043064 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot wijziging van de wet betreffende de uitoefening van de gezondheidszorgberoepen, gecoördineerd op 10 mei 2015. - Duitse vertaling sluiten;
Na geldige beraadslaging brengt de Planningscommissie-medisch aanbod het volgende advies uit : Advies betreffende de contingentering van de artsen : federaal quota voor het jaar 2024 tot wijziging van het KB van 12 juni 2008 betreffende de planning van het medisch aanbod.
Aantal bladzijden (inclusief dit blad) : 5 Dit advies werd aanvaard met de volgende quorums : Aanwezige stemgerechtigde leden : Stemmen voor : 11 Stemmen tegen : 0 Onthouding : 0 Plaats en datum van de vergadering : Brussel, 17 april 2018.
Brigitte Velkeniers Voorzitter Aurélia Somer Secretaris Advies betreffende de contingentering van de artsen : de federale quota voor het jaar 2024 tot wijziging van het KB van 12 juni 2008 betreffende de planning van het medisch aanbod.
Federaal quota Artsen 2024 De Planningscommissie adviseert het volgend federaal quota met betrekking tot het aantal geattesteerde kandidaten dat jaarlijks toegang krijgt tot de opleiding die leidt naar één van de beroepstitels in kwestie (KB van 12 juni 2008 betreffende de planning van het medisch aanbod).
Het federaal quota wordt vastgelegd op : Voor België, Voor het jaar 2024 : 1.445 Toelichting en methode Sinds de publicatie van het formele advies 2017-04 voerde de planningscommissie geen activiteiten uit ter inzameling van nieuwe gegevens met het oog op een bijwerking van de projecties. Deze activiteiten zullen aanvangen in het tweede semester van 2018.
De leden van de planningscommissie beschikken dus niet over nieuw objectief cijfermateriaal dat hen toelaat de in het advies 2017-04 vastgelegde Artsenquota te herzien, een advies dat voorstelde om de artsenquota voor een periode van 4 jaar vast te leggen, voor de periode 2023 tot 2026.
De commissie adviseert dus het voorgestelde, globale cijfer uit het advies 2017-04 te hernemen, met name dat in 2024 1.445 artsen de toegang krijgen tot een opleiding die leidt tot één van de beroepstitels in kwestie.
Dit quota werd vastgelegd met behulp van alternatieve arbeidskracht-toekomstscenario's, ontwikkeld met behulp van een wiskundig projectiemodel.
De alternatieve scenario's verschillen op de volgende punten van de basisscenario's (standaard scenario's die de geobserveerde trends onveranderd laten doorlopen) die in 2016 werden ontwikkeld bij de voorbereiding van het quota-advies 2022. - Het effect van een toegangsfilter voor de studies geneeskunde binnen de Franstalige gemeenschap, ingaand vanaf het academiejaar 2018-2019; - Een vermindering van de arbeidstijd ten gevolge van maatschappelijke evoluties naar een betere werk-privé balans; - Een toenemende verhoging van het aandeel aan stagiairs dat kiest voor de huisartsgeneeskunde op het moment van de opleiding die leidt naar het behalen van een bijzonder beroepstitel; - Een aanpassing van het gehanteerde zorgconsumptie-patroon : de commissie schuift een visie van een langere levensverwachting in goede gezondheid naar voor en past dit aangepast zorgpatroon toe in de projecties voor de betrokken specialismen.
Net als de basisscenario's houden de alternatieve scenario's rekening met alle beschikbare gegevens wat betreft de nieuw gediplomeerden in België en in het buitenland, de stocks, de activiteit van de professionals, de Belgische bevolking en haar zorgconsumptie. Op die manier worden niet enkel ook de bestaande quota-overschrijdingen in rekening gebracht, maar ook de instroom van buitenlanders (die een basisopleiding geneeskunde komen volgen en/of een specialisatie of reeds beschikken over in het buitenland behaalde diploma's). Dit maakt het mogelijk de waargenomen en verwachte trends (projecties) op het vlak van de evolutie van het aantal actieve beroepsbeoefenaars in het kader van de verplichte ziekte- en invaliditeitsverzekering, hun dichtheid ten opzichte van de bevolking en hun gewogen dichtheid rekening houdend met de zorgvraag van de bevolking. De uit het model resulterende gegevens worden daarnaast ook uitgedrukt in termen van het activiteitsniveau (of VTE).
Om het globaal quota te kunnen bepalen, heeft de Planningscommissie de evolutie van het aantal actieve artsen per specialisme onderzocht die voortvloeit uit het opgestelde scenario en nagegaan welke van deze evoluties problematisch zijn (overschot of tekort).
Met het oog op het waarborgen van een zo groot mogelijke toegankelijkheid tot de eerstelijnsgezondheidszorg voor de Belgische bevolking, hebben de leden er bewust voor gekozen in de eerste plaats het aantal huisartsen te verhogen.
De vermelde subquota voor de huisartsgeneeskunde dienen geïnterpreteerd te worden als een te realiseren minimum. Ze houden rekening met de opleidingscapaciteit.
Voor elk specialisme werd het effect van 6 verschillende instroom-niveaus wat betreft het aantal kandidaten dat het specialisme aanvangt bestudeerd: een instroom op basis van een voortzetting van het advies-quota 2022, een instroom volgens het binnen de werkgroep ontwikkelde alternatief scenario, en vier instroomniveaus die zich in een vork rond deze laatste instroom bevinden (typische waarden -50%, -25%, +25%, +50%).
Bijzondere aandacht werd in dit kader besteed aan de geprojecteerde evoluties van de gewogen VTE- dichtheid resulterend uit deze geteste instroom-niveaus. Deze indicator combineert verschillende effecten, met name de verwachte evolutie van het activiteitsniveau en de verwachte evolutie van de zorgvraag van de bevolking.
De werkgroep Artsen van de Planningscommissie bestudeerde op deze manier het effect van de 6 instroom-niveaus en woog deze af tegenover de verwachte trends binnen elk medisch specialisme, en dit op basis van haar expertise en terreinkennis. Deze discussie mondde uit in de vastlegging van een instroom-niveau (quota) voor de periode 2023-2026 voor elke geanalyseerde specialisme-groep en dit per gemeenschap.
VL Gem.
FR. Gem.
Tot.
Comm. FL
Comm. FR
Tot.
Huisartsgeneeskunde
362
266
628
Médecine générale
362
266
628
Psychiatrie (3 titels)
36
27
63
Psychiatrie (3 titres)
36
27
63
Acute en urgentie-geneeskunde
43
38
81
Médecine d'urgence et médecine aiguë
43
38
81
Geriatrie
25
15
40
Gériatrie
25
15
40
Reumatologie
11
9
20
Rhumatologie
11
9
20
Klinische biologie
12
8
20
Biologie clinique
12
8
20
Pathologische anatomie
9
6
15
Anatomie pathologique
9
6
15
Oftalmologie
22
14
36
Ophtalmologie
22
14
36
Otorinolaryngologie
12
8
20
Otorhinolaryngologie
12
8
20
Dermato-venereologie
9
9
18
Dermato-vénéréologie
9
9
18
Inwendige geneeskunde
45
35
80
Médecine interne
45
35
80
Cardiologie
12
8
20
Cardiologie
12
8
20
Gastro-enterologie
15
8
23
Gastro-entérologie
15
8
23
Pneumologie
10
6
16
Pneumologie
10
6
16
Fysische geneeskunde en revalidatie
11
7
18
Médecine physique et réadaptation
11
7
18
Medische oncologie
7
7
14
Oncologie médicale
7
7
14
Anesthesie-reanimatie
50
35
85
Anesthésie-réanimation
50
35
85
Plastische heelkunde
5
3
8
Chirurgie plastique
5
3
8
Neurochirurgie
4
3
7
Neurochirurgie
4
3
7
Stomatologie
6
3
9
Stomatologie
6
3
9
Orthopedische heelkunde
15
10
25
Chirurgie orthopédique
15
10
25
Urologie
10
5
15
Urologie
10
5
15
Nucleaire geneeskunde
6
5
11
Médecine nucléaire
6
5
11
Neuropsychiatrie en Neurologie
24
15
39
Neuropsychiatrie et Neurologie
24
15
39
Gynaecologie-verloskunde
19
15
34
Gynécologie- obstétrique
19
15
34
Pediatrie
20
15
35
Pédiatrie
20
15
35
Radiotherapie-oncologie
3
2
5
Radiothérapie-oncologie
3
2
5
Radiodiagnose
15
10
25
Radiodiagnostic
15
10
25
Heelkunde
20
15
35
Chirurgie
20
15
35
FEDERAAL QUOTA
838
607
1445
QUOTA FEDERAL
838
607
1445
De som van de vastgelegde quota per gemeenschap en per specialisme bepaalt het globale quota.
Hoewel de federale Staat voortaan enkel bevoegd is voor het globaal quota, herneemt de Planningscommissie in zijn advies betreffende het federale artsenquota 2023-2026, en dit met het oog op transparantie en doorstroming van informatie, en aangezien het globaal quota wordt berekend als som van de quota per specialisme, de quota's per bijzondere beroepstitel en per Gemeenschap. De Planningscommissie formuleert op deze wijze aanbevelingen ten behoeve van de Gemeenschappen, die bevoegd zijn voor het vastleggen van hun respectievelijke subquota's.
De vastgelegde subquota's voor de 29 specialismen zijn er op gericht het medische zorgaanbod te blijven garanderen. De specifieke bijsturingen voor bepaalde specialismen in de quota 2023-2026 beogen telkens een geobserveerd of verwacht overschot of tekort op te lossen of te voorkomen.
Met het aanleveren van de uitgewerkte alternatieve scenario's rondt de Planningscommissie een studie- en analysecyclus af die aanving met de PlanCAD gegevenskoppeling Artsen in 2015 en de uitwerking van basisscenario's Artsen in 2016. De commissie dringt er dan ook op aan dat zowel het federale niveau als de Gemeenschappen de nodige stappen nemen om dit quota-advies dat voortvloeit uit een werk van lange adem te implementeren.
De gezondheidszorg is in volle ontwikkeling, zowel op wetenschappelijk als op technologisch gebied. Deze ontwikkelingen zullen waarschijnlijk een impact hebben op de medische specialismen waar de bevolking beroep op zal doen. De quota-niveaus dienen dan ook op regelmatige wijze te worden geëvalueerd. Een nieuwe PlanCAD Artsen gegevenskoppeling wordt zo voorzien in 2018, op basis van de meest recent beschikbare gegevens.
De leden van de Commissie menen tenslotte dat de contingentering van de toegang tot de beroepstitels in België enkel kan blijven voortbestaan indien tegelijkertijd een regeling wordt uitgewerkt voor de instroom van artsen die opgeleid werden in het buitenland.