Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 12 december 2024
gepubliceerd op 20 december 2024

Koninklijk besluit betreffende de scheepsmeting

bron
federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer
numac
2024010825
pub.
20/12/2024
prom.
12/12/2024
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

12 DECEMBER 2024. - Koninklijk besluit betreffende de scheepsmeting


FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op het Belgisch Scheepvaartwetboek, de artikelen 1.1.1.3, § 3, 4°, 2.2.2.2, § 2 en 2.2.2.14;

Gelet op het koninklijk besluit van 7 mei 1984 ter uitvoering van de wet van 12 juli 1983 op de scheepsmeting;

Gelet op het koninklijk besluit van 13 november 2009Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 13/11/2009 pub. 18/12/2009 numac 2009014303 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit inzake vaarbevoegdheidsbewijzen voor de zeevisserijvaart sluiten inzake vaarbevoegdheidsbewijzen voor de zeevisserijvaart;

Gelet op het koninklijk besluit van 26 juni 2020Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 26/06/2020 pub. 21/08/2020 numac 2020031121 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit inzake registratie van zeeschepen sluiten inzake registratie van zeeschepen;

Gelet op het koninklijk besluit van 22 augustus 2020Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 22/08/2020 pub. 31/08/2020 numac 2020042375 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit betreffende zeevarenden sluiten betreffende zeevarenden;

Gelet op het koninklijk besluit van 5 september 2023Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 05/09/2023 pub. 18/09/2023 numac 2023044795 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot vaststelling van het juridisch kader voor non-SOLAS-schepen sluiten tot vaststelling van het juridisch kader voor non-SOLAS-schepen;

Gelet op de betrokkenheid van de gewestregeringen;

Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 1 juli 2024;

Gelet op het advies 77.020/4 van de Raad van State gegeven op 16 september 2024 met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Gelet op de verwijzing van de Gegevensbeschermingsautoriteit tijdens zijn vergadering van 26 april 2024 naar het standaardadvies nr. 65/2023 van 24 maart 2023;

Op de voordracht van de Minister van Noordzee,

Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Dit besluit voorziet in de uitvoering van het TMC-Verdrag.

Art. 2.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder: 1° "minister": de minister bevoegd voor de maritieme mobiliteit;2° "midscheeps »: het punt gelegen in het midden van de lengte waarbij het voorste eindpunt van deze lengte samenvalt met de voorkant van de voorsteven;3° "olietanker": een schip dat beantwoordt aan de omschrijving van olietankschip in voorschrift 1 (5), van bijlage I van het MARPOL-Verdrag;4° "gescheiden ballast »: de ballast die beantwoordt aan de omschrijving van gescheiden ballast in voorschrift 1 (18), in bijlage I van het MARPOL-Verdrag;5° "gescheiden-ballasttank »: een tank die uitsluitend gebruikt wordt voor het vervoer van gescheiden ballast.

Art. 3.§ 1. Dit besluit is van toepassing op de internationale meetbrief en de nationale meetbrief. § 2. Dit besluit is van toepassing op de volgende schepen die geregistreerd zijn in België of zullen worden geregistreerd in België: 1° zeeschepen;2° pleziervaartuigen van meer dan 24 meter. Dit besluit is niet van toepassing, tenzij andersluidende bepaling, op: 1° oorlogsschepen;2° pleziervaartuigen die over een Uniebinnenvaartcertificaat of een certificaat dat is afgegeven op grond van artikel 22 van de Herziene Rijnvaartakte beschikken;3° vissersvaartuigen die voldoen aan het koninklijk besluit van 4 september 2022Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 04/09/2022 pub. 15/09/2022 numac 2022041755 bron federaal agentschap voor geneesmiddelen en gezondheidsproducten Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 19 april 2001 betreffende de parallelinvoer van geneesmiddelen voor menselijk gebruik en de parallelle distributie van geneesmiddelen voor menselijk en diergeneeskundig gebruik type koninklijk besluit prom. 04/09/2022 pub. 08/09/2022 numac 2022041734 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit betreffende de aanduiding van een gemachtigde, belast met het toezicht op de wet van 15 april 1994 betreffende de bescherming van de bevolking en van het leefmilieu tegen de uit ioniserende stralingen voortspruitende gevaren en betreffende het Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle en haar uitvoeringsbesluiten type koninklijk besluit prom. 04/09/2022 pub. 08/09/2022 numac 2022041733 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit betreffende de aanduiding van een gemachtigde, belast met het toezicht op de wet van 15 april 1994 betreffende de bescherming van de bevolking en van het leefmilieu tegen de uit ioniserende stralingen voortspruitende gevaren en betreffende het Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle en haar uitvoeringsbesluiten sluiten betreffende Belgische lijnvissersvaartuigen;4° onbemande zeeschepen zoals omschreven in het koninklijk besluit van 16 juni 2021Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 16/06/2021 pub. 24/06/2021 numac 2021042023 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit betreffende onbemande vaart in Belgische maritieme zones en tot wijziging van verschillende koninklijke besluiten sluiten betreffende onbemande vaart in Belgische maritieme zones en tot wijziging van verschillende koninklijke besluiten;5° zeeschepen van minder dan 24 meter die overeenkomstig artikel 2, § 2, derde lid van het koninklijk besluit van 5 september 2023Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 05/09/2023 pub. 18/09/2023 numac 2023044795 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot vaststelling van het juridisch kader voor non-SOLAS-schepen sluiten tot vaststelling van het juridisch kader voor non-SOLAS-schepen werden vrijgesteld van de nationale meetbrief.

Art. 4.De bruto- en nettotonnenmaat van een schip worden vastgesteld door meting en berekening van de volumes van de hiervoor aangemerkte ruimten van het schip overeenkomstig de bepalingen van bijlage I van het TMC-Verdrag.

Art. 5.§ 1. De aanvraag tot het verkrijgen van een meetbrief dient aan de Scheepvaartcontrole te worden gericht volgens diens instructies en zoals bekendgemaakt op de website van de Scheepvaartcontrole. § 2. Indien de aanvrager voor bepaalde ruimten erop aanspraak maakt dat deze ruimten aangemerkt worden als niet in de bruto-tonnenmaat begrepen ruimten, worden bij de aanvraag tekeningen voorgelegd, welke in detail de bijzonderheden aangeven waarop de aanspraak berust. § 3. Betreft de aanvraag van een meetbrief een schip waarvoor niet eerder een meetbrief is afgegeven, dan dient met het oog op de meting van de ruimte onder het bovendek, de aanvraag te worden gedaan zodra het schip van zijn dekken is voorzien, doch voordat in de ruimten isolatie of anderszins is aangebracht, of werktuigen zijn geplaatst. § 4. Bij de aanvraag van een meetbrief worden de tekeningen van het schip, evenals alle andere inlichtingen en bescheiden nodig voor het vaststellen van de tonnenmaten, het opstellen van de meetbrief en verificatie van de erin voorkomende gegevens, door de aanvrager aan de Scheepvaartcontrole overgelegd.

Indien de aanvraag betrekking heeft op een vreemd schip dat onder Belgische vlag wordt gebracht, dient eveneens de buitenlandse meetbrief, of een afschrift ervan, te worden overgelegd.

Bij de aanvraag van een nieuwe meetbrief wordt de oude meetbrief overgelegd.

Art. 6.§ 1. De aanvrager van een meetbrief verschaft de Scheepvaartcontrole de middelen en de hulp om op een veilige wijze aan en van boord te komen en elk gedeelte van het schip te bereiken.

De aanvrager verstrekt de nodige tekeningen, welke bij de Scheepvaartcontrole blijven berusten, verschaft alle gevorderde inlichtingen die voor de uitvoering van hun taak nodig zijn en doet op hun aanwijzingen alle losse voorwerpen verplaatsen die een juiste meting kunnen belemmeren.

De aanvrager is ertoe gehouden op diens kosten, overal waar nodig, trappen, ladders of stellingen op te richten, ten einde de Scheepvaartcontrole in staat te stellen op een veilige manier de voor het volbrengen van hun taak nodige metingen uit te voeren. § 2. De Scheepvaartcontrole kan de afgifte van de meetbrief ophouden tot de aanvrager aan het bepaalde van de eerste paragraaf heeft voldaan.

Art. 7.§ 1. Een internationale meetbrief of een nationale meetbrief wordt afgeleverd aan een schip waarvan de bruto- en nettotonnenmaat zijn vastgesteld overeenkomstig de bepalingen van bijlage I van het TMC-Verdrag.

Indien het schip voorzien is van het in artikel 2.5.3.5, § 4 van het Belgisch Scheepvaartwetboek bedoelde IMO-identificatienummer, zullen de meetbrieven bedoeld in het eerste lid pas worden afgeleverd nadat het IMO-identificatienummer op een duidelijk zichtbare plaats in de scheepsstructuur ingeslagen of ingekapt wordt of op een andere goedgekeurde en duurzame wijze volgens de richtlijnen van de Scheepvaartcontrole wordt aangeduid.

Ingeval het schip niet is voorzien van het in artikel 2.5.3.5, § 4 van het Belgisch Scheepvaartwetboek bedoelde IMO-identificatienummer, zullen de meetbrieven bedoeld in het eerste lid pas worden afgeleverd nadat een uniek nummer op een duidelijk zichtbare plaats in de scheepsstructuur wordt ingeslagen of ingekapt of op een andere goedgekeurde en duurzame wijze volgens de richtlijnen van de Scheepvaartcontrole wordt aangeduid. Dit uniek nummer bestaat uit het nummer van de meetbrief voorafgegaan door `O.'.

De gezagvoerder, de scheepseigenaar of de lasthebber zijn verplicht zorg te dragen dat de merken bedoeld in het tweede en derde lid in stand blijven en zo nodig worden vernieuwd. § 2. Ingeval de meetbrief van een schip verloren gaat, kan op vraag van de scheepseigenaar of de lasthebber een nieuwe meetbrief ter vervanging worden afgeleverd. § 3. In de internationale meetbrief wordt onder de rubriek "Opmerkingen" de volgende verklaring met betrekking tot de tonnenmaat van de gescheiden-ballasttanks in olietankers opgenomen: "De gescheiden-ballasttanks zijn in overeenstemming met voorschrift 18 van bijlage I van het MARPOL-Verdrag, en de totale tonnenmaat van die uitsluitend voor het vervoer van gescheiden-ballastwater gebruikte tanks bedraagt ...

De verminderde voor de berekening van de rechten in aanmerking te nemen brutotonnenmaat bedraagt ...".

Art. 8.§ 1. De internationale meetbrief is in overeenstemming voor wat betreft de vorm en inhoud van het in Bijlage II van het TMC-Verdrag opgenomen model. § 2. De vorm en de inhoud van de nationale meetbrief wordt vastgesteld door de Scheepvaartcontrole.

De nationale meetbrief bevat ten minste de volgende gegevens: 1° de naam, het onderscheidingsnummer of -letters en de thuishaven van het schip;2° de datum waarop de kiel is gelegd of waarop het schip zich in soortgelijk stadium van aanbouw bevond, of de datum waarop het schip veranderingen of wijzigingen van belangrijke aard heeft ondergaan;3° de hoofdafmetingen van het schip: lengte, breedte en holte naar de mal midscheeps tot het bovendek;4° de bruto- en nettotonnenmaat;5° de ruimten begrepen in de inhoud;6° de datum en plaats van uitgifte;7° de handtekening en functie van de ondertekenaar;8° eventuele opmerkingen. § 3. Op aanvraag van de scheepseigenaar of de lasthebber kan door de Scheepvaartcontrole een voor eensluidend verklaard duplicaat van de meetbrief worden afgeleverd.

Art. 9.Indien de aanvrager een verzoek tot corrigerende meting deed overeenkomstig artikel 2.2.2.12 van het Belgisch Scheepvaartwetboek, wordt de eerste vaststelling van de bruto- en nettotonnenmaat geacht juist te zijn indien het verschil tussen de daarbij vastgestelde bruto- of nettotonnenmaat van het schip en die vastgesteld bij de tweede meting, niet meer bedraagt dan één procent. De uitslag van de tweede meting wordt schriftelijk aan de aanvrager medegedeeld.

Indien de eerste vaststelling niet juist blijkt te zijn, kan de Scheepvaartcontrole een nieuwe meting uitvoeren.

Bij afgifte van een nieuwe meetbrief verliest de oorspronkelijke meetbrief zijn geldigheid.

Art. 10.Indien één van de op de meetbrief vermelde gegevens wijzigen, moet dit gemeld worden aan de Scheepvaartcontrole.

Art. 11.Onverminderd de redenen bedoeld in artikel 2.2.2.6 van het Belgisch Scheepvaartwetboek, verliest de meetbrief zijn geldigheid zodra één van de op de meetbrief vermelde gegevens niet meer correct is.

Wanneer een meetbrief zijn geldigheid verliest, meldt de Scheepvaartcontrole dit aan de reder en wordt de meetbrief door de Scheepvaartcontrole ingetrokken. Indien het een papieren meetbrief betreft, dient de reder de meetbrief van boord te halen en terug te bezorgen aan de Scheepvaartcontrole. Elektronische meetbrieven worden door de Scheepvaartcontrole ongeldig gemaakt.

Art. 12.Meetbrieven uitgereikt overeenkomstig het koninklijk besluit van 7 mei 1984 ter uitvoering van de wet van 12 juli 1983 op de scheepsmeting, blijven geldig.

Indien gegevens op het bijvoegsel van de meetbrief bedoeld in het eerste lid wijzigen, dient de reder de Scheepvaartcontrole op de hoogte te stellen van de wijzigingen en zal de Scheepvaartcontrole een nieuwe meetbrief overeenkomstig dit besluit afleveren.

Art. 13.In artikel 2, § 1, derde lid van het koninklijk besluit van 26 juni 2020Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 26/06/2020 pub. 21/08/2020 numac 2020031121 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit inzake registratie van zeeschepen sluiten inzake registratie van zeeschepen, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 16 juni 2021Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 16/06/2021 pub. 24/06/2021 numac 2021042023 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit betreffende onbemande vaart in Belgische maritieme zones en tot wijziging van verschillende koninklijke besluiten sluiten, wordt het woord "kiellegging" vervangen door het woord "oplevering".

Art. 14.Artikel 2, § 2, derde lid van het koninklijk besluit van 5 september 2023Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 05/09/2023 pub. 18/09/2023 numac 2023044795 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot vaststelling van het juridisch kader voor non-SOLAS-schepen sluiten tot vaststelling van het juridisch kader voor non-SOLAS-schepen wordt vervangen als volgt: "De Minister mag afwijken van de artikelen 12, 20 § 2, 28 en 42 van het koninklijk besluit van 26 juni 2020Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 26/06/2020 pub. 21/08/2020 numac 2020031121 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit inzake registratie van zeeschepen sluiten inzake registratie van zeeschepen en van het koninklijk besluit van 12 december 2024 betreffende de scheepsmeting wat betreft de nationale meetbrief."

Art. 15.In artikel 1, 14° van het koninklijk besluit van 13 november 2009Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 13/11/2009 pub. 18/12/2009 numac 2009014303 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit inzake vaarbevoegdheidsbewijzen voor de zeevisserijvaart sluiten inzake vaarbevoegdheidsbewijzen voor de zeevisserijvaart, worden de woorden ", zoals vermeld in het bijvoegsel aan de meetbrief waarvan het model opgenomen is in bijlage III bij het koninklijk besluit van 7 mei 1984 ter uitvoering van de wet van 12 juli 1983 op de scheepsmeting" opgeheven.

Art. 16.In artikel 1, 15° van het koninklijk besluit van 22 augustus 2020Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 22/08/2020 pub. 31/08/2020 numac 2020042375 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit betreffende zeevarenden sluiten betreffende zeevarenden, worden de woorden ", zoals vermeld in het bijvoegsel aan de meetbrief waarvan het model opgenomen is in bijlage III bij het koninklijk besluit van 7 mei 1984 ter uitvoering van de wet van 12 juli 1983 op de scheepsmeting" opgeheven.

Art. 17.Het koninklijk besluit van 7 mei 1984 ter uitvoering van de wet van 12 juli 1983 op de scheepsmeting wordt opgeheven.

Art. 18.De minister bevoegd voor de maritieme mobiliteit is belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 12 december 2024.

FILIP Van Koningswege : De Minister van Noordzee P. VAN TIGCHELT


^