gepubliceerd op 22 december 2022
Koninklijk Besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 7 april 2019 betreffende de werking van het centraal aanspreekpunt van rekeningen en financiële contracten
12 DECEMBER 2022. - Koninklijk Besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 7 april 2019Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 07/04/2019 pub. 30/04/2019 numac 2019030397 bron federale overheidsdienst justitie en federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit betreffende de werking van het centraal aanspreekpunt van rekeningen en financiële contracten sluiten betreffende de werking van het centraal aanspreekpunt van rekeningen en financiële contracten
VERSLAG AAN DE KONING Sire, Het besluit dat de Regering de eer heeft u voor te leggen heeft tot doel een reglementair kader te scheppen voor de ingebruikname door de Nationale Bank van België (NBB) van een elektronisch kanaal voor de uitoefening van het inzagerecht in de gegevens die op naam van de betrokken personen in het Centraal aanspreekpunt van rekeningen en financiële contracten (CAP) zijn geregistreerd.
Thans is de enige manier waarop een persoon inzage in deze gegevens kan krijgen het verzenden of afgeven aan de NBB van een schriftelijke, gedagtekende en ondertekende aanvraag om inzage, met als bijlage een kopie van een document (zoals de identiteitskaart, het paspoort of een ander, door een buitenlandse staat uitgereikt officieel identiteitsdocument) dat de verzoeker (of, voor rechtspersonen, zijn mandataris) bewijskrachtig identificeert. Overeenkomstig artikel 18 van het koninklijk besluit van 7 april 2019Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 07/04/2019 pub. 30/04/2019 numac 2019030397 bron federale overheidsdienst justitie en federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit betreffende de werking van het centraal aanspreekpunt van rekeningen en financiële contracten sluiten betreffende de werking van het CAP (hierna CAP KB genoemd) wordt, om het risico op identiteitsdiefstal te beperken, het antwoord van de NBB bovendien nooit aan haar loketten overhandigd of via e-mail opgestuurd, doch enkel per post verzonden: - wat een natuurlijke persoon betreft: naar het adres van de betrokkene zoals opgegeven in het Rijksregister van de natuurlijke personen of, bij gebrek ervan, op het adres vermeld op het voorgelegde officiële identiteitsdocument; - wat een rechtspersoon betreft: naar het adres van de zetel van de betrokken rechtspersoon zoals opgegeven in de Kruispuntbank voor Ondernemingen of, bij gebrek aan registratie bij deze Kruispuntbank, naar het adres van haar mandataris zoals opgegeven in het Rijksregister van de natuurlijke personen of, bij gebrek aan inschrijving van de mandataris in dit Rijksregister, zoals vermeld op het voorgelegde officiële identiteitsdocument.
Deze methode brengt echter de volgende nadelen met zich: - ze is werkintensief voor de NBB, want het antwoord op elke van de 2.170 in 2021 verwerkte aanvragen om inzage vergde eerst een opzoeking in de database van het CAP, dan een afdruk ervan, vervolgens een bijkomende zoekopdracht naar het officiële adres van de betrokkene in het Rijksregister van de Natuurlijke personen of in de Kruispuntbank voor Ondernemingen en tot slot een verzending van het antwoord per post. Al die verschillende stappen moeten manueel verricht worden door personeelsleden van de NBB; - ze is bijgevolg ook traag voor de betrokkene, want de behandeling van een aanvraag om inzage neemt gemakkelijk een week in beslag vanaf de verzending ervan door de betrokkene tot de ontvangst van het antwoord van de NBB. Overigens, externe factoren, zoals bijv. de mededeling door de fiscus van een bijzondere aandacht besteed aan de controle van de correcte aangifte van buitenlandse rekeningen, geven af en toe aanleiding tot een massale influx van aanvragen om inzage uitgaande van belastingplichtigen die zich willen verzekeren van de lijst van de reeds door hen aan het CAP meegedeelde buitenlandse rekeningen. Zo'n massale toevloed in een korte tijdspanne veroorzaakt onvermijdelijk een overrompeling bij de bevoegde NBB-diensten, die in veel vertraging resulteert in de behandeling en in de verzending van de antwoorden op de aanvragen om inzage. Zo komt het voor dat het antwoord op aanvragen die tamelijk kort voor de uiterste inleverdatum van de aangiften in de personenbelasting werden ingediend pas na deze datum bij de belastingplichtige terechtkomt, hetgeen voor onbegrip en frustratie in zijn hoofd zorgt; - ze is tot slot niet 100% veilig, want het antwoord van de NBB kan in de postbedeling verloren gaan of zelfs geïntercepteerd worden door een lid van de naaste omgeving van de betrokkene die toegang heeft tot diens briefwisseling en hier misbruik van kan maken.
In zijn eind januari 2022 gepubliceerde ontwerprichtsnoeren nr. 01/2022 aangaande de draagwijdte van het inzagerecht heeft de European Data Protection Board eraan herinnerd dat de verwerkingsverantwoordelijke voor passende en gebruiksvriendelijke communicatiekanalen moet zorgen die de betrokkene gemakkelijk kan gebruiken. De persoonsgegevens zouden liefst in een permanente vorm moeten worden geleverd, zoals een geschreven tekst, die in een algemeen gebruikt elektronisch formaat kan worden bezorgd opdat de betrokkene de mogelijkheid zou hebben deze gegevens te downloaden en te bewaren. Wat het inzagerecht van de in het CAP opgenomen persoonsgegevens betreft, voorziet voormeld KB CAP evenwel nog niet in de elektronische mededeling hiervan aan de betrokkene.
Vanaf augustus 2022 zal het technisch mogelijk worden voor iedere natuurlijke persoon die over een identificatienummer bij het Rijksregister van de natuurlijke personen of over een identificatienummer zoals bedoeld in artikel 4 van de wet van 15 januari 1990Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/01/1990 pub. 08/07/2010 numac 2010000396 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende oprichting en organisatie van een Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten houdende oprichting en organisatie van een Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid (het zogenaamde "bis-nummer") om online kennis te nemen van de gegevens die in het CAP op zijn of haar naam worden geregistreerd. Deze toegang zal via de website van de NBB plaatsvinden, hierbij gebruik makend van een beveiligd elektronisch communicatiekanaal dat rekening houdt met de hoge vertrouwelijkheid van de persoonsgegevens opgeslagen in het CAP en met de mogelijk zware impact van een onrechtmatige kennisname door en potentieel misbruik van deze gegevens door een derde persoon. Een dergelijke oplossing bestaat reeds voor het inzagerecht in de persoonsgegevens opgenomen op naam van de betrokkene in de Centrale voor Kredieten aan Particulieren van de NBB. In vergelijking met de huidige procedure is een dergelijke oplossing: - veiliger: de betrokkene wordt immers met zekerheid geïdentificeerd aan de hand van het certificaat opgeslagen op diens elektronische identiteitskaart. De authenticatie van de betrokkene zal via het portaal CSAM van de federale overheidsdienst BOSA gebeuren. Dit beveiligde portaal wordt te dien einde al gebruikt door veel andere overheidsdiensten, o.m. om toegang te verschaffen tot gevoelige toepassingen als MyMinFin, MyPension, MijnGezondheid, e-deposit, enz.
De authenticatie van de betrokkene gebeurt hetzij via het rechtstreeks inlezen van het op diens elektronische identiteitskaart opgeslagen certificaat aan de hand van een geschikte kaartlezer, hetzij via de gekwalificeerde valideringsdienst van elektronische handtekeningen ITSME aangeboden door Belgian Mobile ID. Deze laatste toepassing zal het ook mogelijk maken om het inzagerecht uit te oefenen vanaf een smartphone of een computer die niet met een elektronische identiteitskaartlezer is uitgerust. De persoonsgegevens worden tot slot door een beveiligde toepassing van de NBB verwerkt en versleuteld aan de betrokkene meegedeeld, en zijn dus beschermd tegen fraude- en manipulatiepogingen; - sneller, vermits het resultaat van de aanvraag na enkele luttele seconden op het scherm van de betrokkene verschijnt; - gebruiksvriendelijker: de betrokkene moet enkel nog over een smartphone en/of een computer beschikken om zijn inzagerecht uit te oefenen. Hij kan bovendien ervoor kiezen om zijn persoonsgegevens slechts te visualiseren of ze ook in de vorm van een pdf-bestand te downloaden en te bewaren.
De uitoefening online van het toegangsrecht zal echter niet mogelijk zijn: - voor natuurlijke personen die niet over een rijksregisternummer of een bis-nummer beschikken. Deze personen hebben immers geen elektronische identiteitskaart die hun identificatie op grond van het hierop opgeslagen elektronisch certificaat zou kunnen garanderen. Het aantal aanvragen om inzage dat door voormelde categorie van natuurlijke personen wordt ingediend, is hoe dan ook verwaarloosbaar (slechts enkele tientallen per jaar); - voor rechtspersonen, ongeacht of ze al dan niet over een inschrijvingsnummer bij de Kruispuntbank van ondernemingen beschikken.
Het aantal aanvragen om inzage dat door rechtspersonen wordt ingediend, is absoluut verwaarloosbaar (slechts een dertigtal per jaar) en verantwoordt dan ook geenszins de kostprijs van de investering die nodig is om de raadplegingstoepassing ook naar rechtspersonen toe uit te breiden.
Deze beide categorieën van personen zullen dus hun inzagerecht via de bestaande procedure moeten blijven uitoefenen. Aangezien nog niet iedereen mee aan boord van de digitale revolutie is, zullen ook de natuurlijke personen die wel over een rijksregisternummer of over een bis-nummer beschikken onverminderd gebruik kunnen blijven maken van de huidige inzageprocedure, mochten ze dit wensen. Het nieuwe, elektronische inzagekanaal wordt immers naast de bestaande procedure aangeboden.
Maar ook de bestaande inzageprocedure kan efficiënter, sneller en klantvriendelijker verlopen. Te dien einde zal de NBB een elektronisch invulformulier op zijn website beschikbaar stellen. Hiermee wordt het mogelijk voor elke betrokkene (ongeacht of het om een natuurlijke persoon dan wel om een rechtspersoon gaat en, ingeval van een natuurlijke persoon, ongeacht of ze al dan niet over een rijksregisternummer of een bis-nummer beschikt) om de aanvraag om uitoefening van zijn of haar inzagerecht elektronisch in plaats van op papieren drager in te dienen, hoewel deze laatste mogelijkheid uiteraard zal blijven bestaan. Ook voor de NBB is het gebruik van zo'n elektronisch invulformulier voordelig. De kerngegevens van de aanvraag (identificatie van de betrokkene, voorwerp van de aanvraag, tussenkomst voor eigen rekening dan wel als volmachthouder, bijgevoegde kopie van identiteitsdocumenten) komen immers in specifieke velden voor, hetgeen de verwerking van de aanvraag ten goede komt, de kans op invoerfouten aanzienlijk verkleint en de opzoeking in het databestand van het CAP vereenvoudigt.
Opdat de NBB deze nieuwe inzagemogelijkheden aan de betrokkenen zou kunnen bieden, moeten ze worden opgenomen in artikel 18 van het voormeld koninklijk besluit van 7 april 2019Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 07/04/2019 pub. 30/04/2019 numac 2019030397 bron federale overheidsdienst justitie en federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit betreffende de werking van het centraal aanspreekpunt van rekeningen en financiële contracten sluiten, dat thans enkel in een op papier gebaseerd inzagerecht voorziet. Dit is de opzet van dit koninklijk besluit. Op korte termijn zal de online uitoefening van het inzagerecht echter beperkt blijven tot de gegevens die op naam van de betrokkene in de database van het CAP worden opgeslagen. De toepassing van de NBB laat immers nog niet toe de lijst op te maken van de instellingen, overheden en personen aan wie de persoonsgegevens van de betrokkene werden meegedeeld, welke in artikel 8, § 1, 2de lid van de wet van 8 juli 2018Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/07/2018 pub. 16/07/2018 numac 2018031445 bron federale overheidsdienst financien Wet houdende organisatie van een centraal aanspreekpunt van rekeningen en financiële contracten en tot uitbreiding van de toegang tot het centraal bestand van berichten van beslag, delegatie, overdracht, collectieve schuldenregeling en protest sluiten houdende organisatie van een centraal aanspreekpunt van rekeningen en financiële contracten en tot uitbreiding van de toegang tot het centraal bestand van berichten van beslag, delegatie, overdracht, collectieve schuldenregeling en protest is bedoeld. Deze lijst moet dus nog door middel van een manueel door personeelsleden van de NBB uitgevoerde opzoeking worden opgesteld en zal dus tijdelijk nog zoals nu volgens de oude procedure moeten worden bezorgd.
De toepassing die de uitoefening online van het inzagerecht mogelijk maakt en de elektronische invulformulieren werden op 1 november 2022 in productie genomen. Vermits dit besluit geen plichten voor de burgers met zich brengt doch enkel bijkomende technische kanalen biedt voor de uitoefening van een persoonlijk recht, is er bijgevolg geen beletsel dat het besluit met onmiddellijke ingang in werking zou treden.
Wij hebben de eer te zijn, Sire, Van Uwe Majesteit, de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaars, De minister van Financiën, V. VAN PETEGHEM De minister van Justitie, V. VAN QUICKENBORNE
Advies 72.124/2 van 26 september 2022 over een ontwerp van koninklijk besluit "tot wijziging van het koninklijk besluit van 7 april 2019Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 07/04/2019 pub. 30/04/2019 numac 2019030397 bron federale overheidsdienst justitie en federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit betreffende de werking van het centraal aanspreekpunt van rekeningen en financiële contracten sluiten betreffende de werking van het centraal aanspreekpunt van rekeningen en financiële contracten" Op 29 augustus 2022 is de Raad van State, afdeling Wetgeving, door de Vice eersteminister en minister van Financiën, belast met de Coördinatie van de fraudebestrijding en de Nationale loterij verzocht binnen een termijn van dertig dagen een advies te verstrekken over een ontwerp van koninklijk besluit "tot wijziging van het koninklijk besluit van 7 april 2019Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 07/04/2019 pub. 30/04/2019 numac 2019030397 bron federale overheidsdienst justitie en federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit betreffende de werking van het centraal aanspreekpunt van rekeningen en financiële contracten sluiten betreffende de werking van het centraal aanspreekpunt van rekeningen en financiële contracten".
Het ontwerp is door de tweede kamer onderzocht op 26 september 2022.
De kamer was samengesteld uit Pierre Vandernoot, kamervoorzitter, Patrick Ronvaux en Christine Horevoets, staatsraden, Christian Behrendt en Jacques Englebert, assessoren, en Béatrice Drapier, griffier.
Het verslag is uitgebracht door Anne Stéphanie Renson, auditeur.
De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst van het advies is nagezien onder toezicht van Pierre Vandernoot.
Het advies, waarvan de tekst hierna volgt, is gegeven op 26 september 2022. 1. Volgens artikel 84, § 1, eerste lid, 3°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973, moeten in de adviesaanvraag de redenen worden opgegeven tot staving van het spoedeisende karakter ervan. In het onderhavige geval wordt het verzoek om spoedbehandeling gemotiveerd als volgt: Aangezien de adviesaanvraag ingediend is op basis van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten "op de Raad van State", gecoördineerd op 12 januari 1973, beperkt de afdeling Wetgeving overeenkomstig artikel 84, § 3, van de voornoemde gecoördineerde wetten haar onderzoek tot de rechtsgrond van het ontwerp, de bevoegdheid van de steller van de handeling en de te vervullen voorafgaande vormvereisten.
Wat die drie punten betreft, geeft het ontwerp aanleiding tot de volgende opmerkingen.
Gedeeltelijke niet-ontvankelijkheid van de adviesaanvraag Artikel 1, 1°, van het ontwerp van koninklijk besluit dat om advies voorgelegd is, strekt ertoe uitvoering te geven aan artikel 8, § 1, tweede lid, van de wet van 8 juli 2018Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/07/2018 pub. 16/07/2018 numac 2018031445 bron federale overheidsdienst financien Wet houdende organisatie van een centraal aanspreekpunt van rekeningen en financiële contracten en tot uitbreiding van de toegang tot het centraal bestand van berichten van beslag, delegatie, overdracht, collectieve schuldenregeling en protest sluiten "houdende organisatie van een centraal aanspreekpunt van rekeningen en financiële contracten en tot uitbreiding van de toegang tot het centraal bestand van berichten van beslag, delegatie, overdracht, collectieve schuldenregeling en protest".
Zoals die bepaling van kracht is, kan daarbij aan de Nationale Bank van België geen verzoek gericht worden via haar website maar uitsluitend via schriftelijke weg. Er is evenwel een voorontwerp van wet `houdende diverse fiscale en financiële bepalingen' om advies voorgelegd aan de afdeling Wetgeving waarvan artikel 81 strekt tot invoeging van een dergelijke mogelijkheid in artikel 8, § 1, tweede lid, van de wet van 8 juli 2018Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/07/2018 pub. 16/07/2018 numac 2018031445 bron federale overheidsdienst financien Wet houdende organisatie van een centraal aanspreekpunt van rekeningen en financiële contracten en tot uitbreiding van de toegang tot het centraal bestand van berichten van beslag, delegatie, overdracht, collectieve schuldenregeling en protest sluiten, over welk voorontwerp advies 71.966/1/V 2/V van 31 augustus 2022 gegeven is.
Artikel 1, 1°, van het ontwerp strekt er klaarblijkelijk toe uitvoering te geven aan de bij artikel 81 van het voornoemde voorontwerp van wet beoogde wijziging van artikel 8, § 1, tweede lid, van de wet van 8 juli 2018Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/07/2018 pub. 16/07/2018 numac 2018031445 bron federale overheidsdienst financien Wet houdende organisatie van een centraal aanspreekpunt van rekeningen en financiële contracten en tot uitbreiding van de toegang tot het centraal bestand van berichten van beslag, delegatie, overdracht, collectieve schuldenregeling en protest sluiten.
Aangezien dat voorontwerp van wet nog de volledige parlementaire procedure dient te doorlopen, is de adviesaanvraag over artikel 1, 1°, van het ontwerp voorbarig en bijgevolg niet ontvankelijk.
Voorafgaande vormvereisten 1. Artikel 36, lid 4, van verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 "betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming)" (hierna: de "AVG"), gelezen in samenhang met artikel 57, lid 1, c), en overweging 96 van die verordening en met artikel 2, tweede lid, van de wet van 30 juli 2018Relevante gevonden documenten type wet prom. 30/07/2018 pub. 05/09/2018 numac 2018040581 bron federale overheidsdienst justitie, federale overheidsdienst binnenlandse zaken en ministerie van landsverdediging 30 JULI 2018 - Wet betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens sluiten `betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens', schrijft voor dat de toezichthoudende autoriteit, in casu de Gegevensbeschermingsautoriteit bedoeld in de wet van 3 december 2017 "tot oprichting van de Gegevensbeschermingsautoriteit", moet worden geraadpleegd bij het opstellen van een voorstel voor een door een nationaal parlement vast te stellen wetgevingsmaatregel, of een daarop gebaseerde regelgevingsmaatregel, in verband met de verwerking van persoonsgegevens. In casu wordt bij artikel 1, 2°, het recht geregeld inzake de toegang tot persoonsgegevens.
Naar aanleiding van een vraag in dat verband heeft de gemachtigde van de minister te kennen gegeven dat aan de Gegevensbeschermingsautoriteit een adviesaanvraag gericht was, maar dat het advies nog niet gegeven was.
Indien de aan de Raad van State voorgelegde tekst naar aanleiding van het vervullen van dat vormvereiste nog wijzigingen zou ondergaan, zouden de gewijzigde of toegevoegde bepalingen die niet louter vormelijk zijn of die niet eveneens voortvloeien uit het gevolg dat aan dit advies gegeven wordt overeenkomstig het bepaalde in artikel 3, § 1, eerste lid, van de gecoördineerde wetten "op de Raad van State" aan de afdeling Wetgeving voorgelegd moeten worden.
Bovendien moet de vervulling van dit voorafgaand vormvereiste vermeld worden in de aanhef. 2. Naar aanleiding van een vraag over de voorafgaande raadpleging van de Europese Centrale Bank waarin artikel 2, lid 1, van beschikking 98/415/EG van de Raad van 29 juni 1998 "betreffende de raadpleging van de Europese Centrale Bank door de nationale autoriteiten over ontwerpen van wettelijke bepalingen" voorziet, heeft de gemachtigde van de minister het volgende te kennen gegeven: "Ik verwijs naar de brief van de ECB van 29 juli 2021 in bijlage. De ECB stelt "After careful consideration, the ECB has decided not to adopt an opinion in the present case as the draft law only touches marginally on the ECB's fields of competence pursuant to Articles 127(4) and 282(5) of the Treaty on the Functioning of the European Union, in conjunction with the third indent of Article 2(1) of Council Decision 98/415/EC2. In reaching its decision not to adopt an opinion, the ECB took into particular account that the amendments introduced by the draft law are only of a technical nature".
Bij vorige wijzigingen van de CAP wet van 8 juli 2018Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/07/2018 pub. 16/07/2018 numac 2018031445 bron federale overheidsdienst financien Wet houdende organisatie van een centraal aanspreekpunt van rekeningen en financiële contracten en tot uitbreiding van de toegang tot het centraal bestand van berichten van beslag, delegatie, overdracht, collectieve schuldenregeling en protest sluiten of van het uitvoeringsbesluit van 7 maart 2019 heeft de Europese Centrale Bank (ECB) beslist geen advies meer te verstrekken wanneer een geplande wetswijziging slechts marginaal het bevoegdheidsgebied van de ECB aangaat, in het bijzonder wanneer, zoals hier het geval is, de wijzigingen slechts technisch van aard zijn, en aangezien de CAP wet ervoor zorgt dat alle door de NBB gedragen investerings en werkingskosten door de Staat aan de NBB worden.
Er is contact genomen met de administratie van de ECB, die deze stelling bevestigd hebben." Van die uitleg wordt akte genomen (1).
Het zevende lid van de aanhef dient bijgevolg weggelaten te worden.
Bijzondere opmerkingen Aanhef 1. Het is niet nodig om in het derde lid het nummer te vermelden van het artikel waarop de wijzigingen betrekking hebben (2).2. Het vijfde lid moet aangevuld worden met de datum waarop de staatssecretaris voor Begroting zijn akkoordbevinding gegeven heeft, te weten 18 augustus 2022.3. In het achtste lid moeten de woorden "Gelet op" vervangen worden door het woord "Overwegende" aangezien, overeenkomstig artikel 6, § 2, van de wet van 15 december 2013Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/12/2013 pub. 31/12/2013 numac 2013021138 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging sluiten "houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging", geen regelgevingsimpactanalyse uitgevoerd moest worden daar over het ontwerp geen overleg hoeft te worden gepleegd in de Ministerraad. Dispositief Artikel 1 Bij punt 2° wordt de Nationale Bank van België ermee belast de bijzondere technische voorwaarden vast te leggen die nageleefd moeten worden wat betreft de registratie via de website van de Nationale Bank van België.
De vraag rijst of een dergelijke delegatie van verordenende bevoegdheid aan de Nationale Bank van België toelaatbaar is.
Het verlenen van verordenende bevoegdheid aan de NBB is in principe niet in overeenstemming met de algemene publiekrechtelijke beginselen omdat erdoor geraakt wordt aan het beginsel van de eenheid van de verordenende macht en een rechtstreekse parlementaire controle ontbreekt. Bovendien ontbreken de waarborgen waarmee de klassieke regelgeving gepaard gaat, zoals die inzake de bekendmaking, de preventieve toetsing door de Raad van State, afdeling Wetgeving, en de duidelijke plaats in de hiërarchie der normen. Als de afdeling Wetgeving in het verleden al uitzonderingen op het verbod van delegatie van een reglementaire bevoegdheid aan zulke instanties of openbare instellingen toelaatbaar heeft geacht, betrof het doorgaans delegaties met een beperkte draagwijdte en van een zodanig technische aard dat ervan kon worden uitgegaan dat de instanties of de instellingen, die de betrokken regelgeving dienden toe te passen, ook het best geplaatst waren om die met kennis van zaken uit te werken en de aldus gedelegeerde bevoegdheid uit te oefenen.
In die laatstgenoemde gevallen wordt dan meestal aanbevolen de verordeningen in kwestie op zijn minst door de Koning of door een minister te doen goedkeuren, gelet op het voornoemde principe van de eenheid van de verordenende macht en het voornoemde principe dat de personen bij wie de uitvoerende macht berust, politieke verantwoording verschuldigd zijn aan de Kamer van volksvertegenwoordigers (3).
Indien de machtiging echter betrekking heeft op louter technische elementen, die geen aanleiding kunnen geven tot enige politieke beoordeling, is zo'n goedkeuring niet noodzakelijk. De aldus gemachtigde overheid moet er in het bijzonder op letten niet verder te gaan dan de reikwijdte van een dergelijke machtiging.
In casu is de aan de Nationale Bank van België verleende machtiging, gelet op de beperkte draagwijdte ervan, toelaatbaar, aangezien de Bank het beste geplaatst is om de bijzondere technische voorwaarden te bepalen die nageleefd moeten worden wanneer om toegang verzocht wordt tot de op haar website geregistreerde gegevens (4). Voorts dient opgemerkt te worden dat bij artikel 1, 2°, voorzien wordt in de bekendmaking van die technische voorwaarden op de website van de Nationale Bank van België.
De griffier De voorzitter B. Drapier P. Vandernoot _______ Nota's (1) Zie in dezelfde zin advies 71.966/1/V-2/V van 31 augustus 2022 over een voorontwerp van wet "houdende diverse fiscale en financiële bepalingen". (2) Beginselen van de wetgevingstechniek - Handleiding voor het opstellen van wetgevende en reglementaire teksten, www.raadvst-consetat.be, tab "Wetgevingstechniek", aanbeveling 30. (3) Zie in die zin bijvoorbeeld advies 69.921/2/V van 18 augustus 2021 over een voorontwerp dat heeft geleid tot de wet van 26 november 2021Relevante gevonden documenten type wet prom. 26/11/2021 pub. 07/12/2021 numac 2021034095 bron federale overheidsdienst financien Wet tot wijziging van de wet van 25 april 2014 op het statuut van en het toezicht op kredietinstellingen en beursvennootschappen met het oog op de omzetting van Richtlijn 2019/2162 van het Europees Parlement en de Raad van 27 november 2019 betreffende de uitgifte van gedekte obligaties en het overheidstoezicht op gedekte obligaties, en tot wijziging van de wet van 11 maart 2018 betreffende het statuut van en het toezicht op de betalingsinstellingen en de instellingen voor elektronisch geld, de toegang tot het bedrijf van betalingsdienstaanbieder en tot de activiteit van uitgifte van elektronisch geld, en de toegang tot betalingssystemen (1) sluiten "tot wijziging van de wet van 25 april 2014 op het statuut van en het toezicht op kredietinstellingen en beursvennootschappen met het oog op de omzetting van Richtlijn (EU) 2019/2162 van het Europees Parlement en de Raad van 27 november 2019 betreffende de uitgifte van gedekte obligaties en het overheidstoezicht op gedekte obligaties, en tot wijziging van de wet van 11 maart 2018 betreffende het statuut van en het toezicht op de betalingsinstellingen en de instellingen voor elektronisch geld, de toegang tot het bedrijf van betalingsdienstaanbieder en tot de activiteit van uitgifte van elektronisch geld, en de toegang tot betalingssystemen" (Parl.St.
Kamer 2020 21, nr. 55-2224/001, 63 tot 74; http://www.raadvst-consetat.be/dbx/adviezen/69921.pdf). (4) Zie in die zin advies 70.541/2 van 15 december 2021 over een ontwerp dat geleid heeft tot het koninklijk besluit van 27 december 2021Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 27/12/2021 pub. 31/12/2021 numac 2021043579 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit betreffende de werking van het Register van kredieten aan ondernemingen sluiten "betreffende de werking van het Register van kredieten aan ondernemingen", (http://www.raadvst-consetat.be/dbx/adviezen/70541.pdf), alsook advies 71.143/2 van 28 maart 2022 over een ontwerp dat geleid heeft tot het koninklijk besluit van 3 juin 2022 "tot wijziging, inzake bijscholing, van verschillende koninklijke besluiten over de bemiddeling in de financiële en de verzekeringssector" (http://www.raadvst-consetat.be/dbx/adviezen/71143.pdf).
12 DECEMBER 2022. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 7 april 2019Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 07/04/2019 pub. 30/04/2019 numac 2019030397 bron federale overheidsdienst justitie en federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit betreffende de werking van het centraal aanspreekpunt van rekeningen en financiële contracten sluiten betreffende de werking van het centraal aanspreekpunt van rekeningen en financiële contracten FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de Grondwet, artikel 108;
Gelet op de wet van 8 juli 2018Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/07/2018 pub. 16/07/2018 numac 2018031445 bron federale overheidsdienst financien Wet houdende organisatie van een centraal aanspreekpunt van rekeningen en financiële contracten en tot uitbreiding van de toegang tot het centraal bestand van berichten van beslag, delegatie, overdracht, collectieve schuldenregeling en protest sluiten houdende organisatie van een centraal aanspreekpunt van rekeningen en financiële contracten en tot uitbreiding van de toegang tot het centraal bestand van berichten van beslag, delegatie, overdracht, collectieve schuldenregeling en protest, artikel 6, eerste lid, 2° ;
Gelet op het koninklijk besluit van 7 april 2019Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 07/04/2019 pub. 30/04/2019 numac 2019030397 bron federale overheidsdienst justitie en federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit betreffende de werking van het centraal aanspreekpunt van rekeningen en financiële contracten sluiten betreffende de werking van het centraal aanspreekpunt van rekeningen en financiële contracten;
Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 5 augustus 2022;
Gelet op de akkoordbevinding van de Staatssecretaris voor Begroting, gegeven op 18 augustus 2022;
Gelet op het advies nr. 72.124/2 van de Raad van State, gegeven op 26 september 2022, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;
Gelet op het advies nr. 220/2022 van de Gegevensbeschermingsautoriteit, gegeven op 29 juli 2022;
Overwegende de regelgevingsimpactanalyse, uitgevoerd overeenkomstig de artikelen 6 en 7 van de wet van 15 december 2013Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/12/2013 pub. 31/12/2013 numac 2013021138 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging sluiten houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging;
Op voordracht van de minister van Financiën, en van de minister van Justitie, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :
Artikel 1.In artikel 18 van het koninklijk besluit van 7 april 2019Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 07/04/2019 pub. 30/04/2019 numac 2019030397 bron federale overheidsdienst justitie en federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit betreffende de werking van het centraal aanspreekpunt van rekeningen en financiële contracten sluiten betreffende de werking van het centraal aanspreekpunt van rekeningen en financiële contracten worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in het eerste lid worden de woorden "hetzij door het elektronische formulier in te vullen dat beschikbaar wordt gesteld op de website van de Nationale Bank van België, hetzij" ingevoegd tussen de woorden "zoals bedoeld in artikel 13," en de woorden "door een schriftelijke, gedagtekende en ondertekende aanvraag aan de hoofdzetel van de NBB te richten";2° wordt tussen het derde en het vierde lid een lid ingevoegd, luidende: "Elke natuurlijke persoon die beschikt over een identificatienummer bij het Rijksregister van de natuurlijke personen of over een identificatienummer zoals bedoeld in artikel 4 van de wet van 15 januari 1990Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/01/1990 pub. 08/07/2010 numac 2010000396 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende oprichting en organisatie van een Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten houdende oprichting en organisatie van een Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid, kan evenwel ook inzage krijgen in de gegevens die op zijn naam in het CAP zijn geregistreerd via de website van de Nationale Bank van België, mits naleving van de bijzondere technische voorwaarden die de NBB vastlegt, in het bijzonder om de authenticiteit te waarborgen van de identiteit van de betrokken persoon.Deze bijzondere technische voorwaarden worden op de website van de NBB gepubliceerd.".
Art. 2.Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt.
Art. 3.De minister die bevoegd is voor Financiën, belast met de Coördinatie van de fraudebestrijding, en de minister die bevoegd is voor Justitie zijn, ieder wat hem betreft, belast met de uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Brussel, 12 december 2022.
FILIP Van Koningswege : De minister van Financiën, V. VAN PETEGHEM De minister van Justitie, V. VAN QUICKENBORNE