Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 11 september 2015
gepubliceerd op 24 september 2015

Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 25 oktober 2004 betreffende de oprichting van de dienst Regulering van het Spoorwegvervoer en van de exploitatie van de luchthaven Brussel-Nationaal, tot vaststelling van zijn samenstelling en het administratief en geldelijk statuut dat van toepassing is op zijn leden en tot wijziging van het koninklijk besluit van 16 januari 2007 betreffende de vergunning van de spoorwegonderneming

bron
federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer
numac
2015014212
pub.
24/09/2015
prom.
11/09/2015
ELI
eli/besluit/2015/09/11/2015014212/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

11 SEPTEMBER 2015. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 25 oktober 2004Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 25/10/2004 pub. 05/11/2004 numac 2004014223 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot oprichting van de Dienst Regulering van het Spoorwegvervoer en tot vaststelling van zijn samenstelling en het statuut dat van toepassing is op zijn leden sluiten betreffende de oprichting van de dienst Regulering van het Spoorwegvervoer en van de exploitatie van de luchthaven Brussel-Nationaal, tot vaststelling van zijn samenstelling en het administratief en geldelijk statuut dat van toepassing is op zijn leden en tot wijziging van het koninklijk besluit van 16 januari 2007Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 16/01/2007 pub. 23/01/2007 numac 2007014014 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit betreffende de vergunning van spoorwegonderneming sluiten betreffende de vergunning van de spoorwegonderneming


FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de Grondwet, de artikelen 37 en 107, tweede lid;

Gelet op de Spoorcodex, de artikelen 13, §§ 1 en 3, 14, derde lid, 17 en 61;

Gelet op het koninklijk besluit van 25 oktober 2004Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 25/10/2004 pub. 05/11/2004 numac 2004014223 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot oprichting van de Dienst Regulering van het Spoorwegvervoer en tot vaststelling van zijn samenstelling en het statuut dat van toepassing is op zijn leden sluiten betreffende de oprichting van de Dienst Regulering van het Spoorwegvervoer en van de exploitatie van de luchthaven Brussel-Nationaal, tot vaststelling van zijn samenstelling en het administratief en geldelijk statuut dat van toepassing is op zijn leden;

Gelet op het koninklijk besluit van 16 januari 2007Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 16/01/2007 pub. 23/01/2007 numac 2007014014 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit betreffende de vergunning van spoorwegonderneming sluiten betreffende de vergunning van spoorwegonderneming;

Gelet op de betrokkenheid van de gewestregeringen;

Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 17 maart 2015;

Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting, d.d. 14 april 2015 ;

Gelet op de akkoordbevinding van de Minister belast met Ambtenarenzaken, gegeven op 20 mei 2015;

Gelet op de impactanalyse van de regelgeving, uitgevoerd overeenkomstig artikelen 6 en 7 van de wet van 15 december 2013Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/12/2013 pub. 31/12/2013 numac 2013021138 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging sluiten houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging.

Gelet op advies nr. 57.836/2/V van de Raad van State, gegeven op 12 augustus 2015, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Op de voordracht van de Minister van Mobiliteit, de Minister van Middenstand, bevoegd voor het afleveren van vergunningen om erkend te worden als spoorwegonderneming, en op het advies van de in Raad vergaderde Ministers, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Dit besluit voorziet in de gedeeltelijke omzetting van de richtlijn 2012/34/EU van het Europees Parlement en de Raad van 21 november 2012 tot instelling van één Europese spoorwegruimte. HOOFDSTUK 1. - Wijziging van het koninklijk besluit van 25 oktober 2004Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 25/10/2004 pub. 05/11/2004 numac 2004014223 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot oprichting van de Dienst Regulering van het Spoorwegvervoer en tot vaststelling van zijn samenstelling en het statuut dat van toepassing is op zijn leden sluiten betreffende de oprichting van de dienst Regulering van het Spoorwegvervoer en van de exploitatie van de luchthaven Brussel-Nationaal, tot vaststelling van zijn samenstelling en het administratief en geldelijk statuut dat van toepassing is op zijn leden

Art. 2.In artikel 2bis van het koninklijk besluit van 25 oktober 2004Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 25/10/2004 pub. 05/11/2004 numac 2004014223 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot oprichting van de Dienst Regulering van het Spoorwegvervoer en tot vaststelling van zijn samenstelling en het statuut dat van toepassing is op zijn leden sluiten betreffende de oprichting van de Dienst Regulering van het Spoorwegvervoer en van de exploitatie van de luchthaven Brussel-Nationaal, tot vaststelling van zijn samenstelling en het administratief en geldelijk statuut dat van toepassing is op zijn leden, ingevoegd bij het koninklijk besluit van 1 februari 2006 en vervangen door het koninklijk besluit van 4 december 2012Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 04/12/2012 pub. 12/12/2012 numac 2012014499 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 25 oktober 2004 tot oprichting van de Dienst Regulering van het Spoorwegvervoer en van de exploitatie van de luchthaven van Brussel Nationaal en tot vaststelling van zijn samenstelling en het administratief en geldelijk statuut dat van toepassing is op zijn leden type koninklijk besluit prom. 04/12/2012 pub. 17/10/2017 numac 2017013251 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 25 oktober 2004 tot oprichting van de Dienst Regulering van het Spoorwegvervoer en van de exploitatie van de luchthaven van Brussel Nationaal en tot vaststelling van zijn samenstelling en het administratief en geldelijk statuut dat van toepassing is op zijn leden. - Duitse vertaling sluiten, worden de woorden "artikel 61 van de wet van 4 december 2006 betreffende het gebruik van de spoorweginfrastructuur" vervangen door de woorden "artikel 61 van de Spoorcodex".

Art. 3.In artikel 2 van hetzelfde besluit, wordt de bepaling onder 1° vervangen als volgt: "1° `Minister': de minister bevoegd voor het toepassen van disciplinaire procedures ten aanzien van de Dienst Regulering van het spoorwegvervoer en van de Exploitatie van de Luchthaven Brussel-Nationaal;".

Art. 4.In artikel 4 van hetzelfde besluit, vervangen door het koninklijk besluit van 4 december 2012Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 04/12/2012 pub. 12/12/2012 numac 2012014499 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 25 oktober 2004 tot oprichting van de Dienst Regulering van het Spoorwegvervoer en van de exploitatie van de luchthaven van Brussel Nationaal en tot vaststelling van zijn samenstelling en het administratief en geldelijk statuut dat van toepassing is op zijn leden type koninklijk besluit prom. 04/12/2012 pub. 17/10/2017 numac 2017013251 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 25 oktober 2004 tot oprichting van de Dienst Regulering van het Spoorwegvervoer en van de exploitatie van de luchthaven van Brussel Nationaal en tot vaststelling van zijn samenstelling en het administratief en geldelijk statuut dat van toepassing is op zijn leden. - Duitse vertaling sluiten en gewijzigd bij het koninklijk besluit van 11 december 2013, worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° Het eerste lid wordt vervangen als volgt : "De Dienst is organisatorisch, functioneel, hiërarchisch en wat de besluitvorming betreft onafhankelijk en juridisch gescheiden van elke spoorwegonderneming, elke infrastructuurbeheerder, van elke andere publieke of privaatrechtelijke entiteit en ook van de beheerder van de luchthaven Brussel-Nationaal en van alle luchtvaartmaatschappijen.» ; 2° Het derde lid wordt aangevuld met de volgende zinnen : "Daartoe leggen de personen die binnen de Dienst gelast zijn met het nemen van beslissingen, jaarlijks bij de Minister een verbintenissenverklaring neer en een verklaring omtrent hun belangen die alle directe en indirecte belangen vermeldt die kunnen worden geacht afbreuk te doen aan hun onafhankelijkheid en die van invloed kunnen zijn op de uitvoering van enige functie.Deze personen onthouden zich van het nemen van beslissingen in gevallen die een onderneming betreffen waarmee zij gedurende het jaar voorafgaand aan de start van een procedure een directe of indirecte band onderhielden.

Na hun ambtstermijn in het toezichthoudende orgaan hebben zij gedurende een periode van ten minste een jaar geen beroepsfunctie of beroepsverantwoordelijkheid bij een van de spoorwegondernemingen, kandidaten of bij de spoorweginfrastructuurbeheerder.". HOOFDSTUK 2. - Wijziging van het koninklijk besluit van 16 januari 2007Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 16/01/2007 pub. 23/01/2007 numac 2007014014 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit betreffende de vergunning van spoorwegonderneming sluiten betreffende de vergunning van de spoorwegonderneming

Art. 5.In artikel 2 van het koninklijk besluit van 16 januari 2007Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 16/01/2007 pub. 23/01/2007 numac 2007014014 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit betreffende de vergunning van spoorwegonderneming sluiten betreffende de vergunning van de spoorwegonderneming de volgende wijzigingen aangebracht: 1° punt 1° wordt opgeheven;2° punt 2° wordt vervangen als volgt: "2° "Bestuur": de Directie Spoorbeleid van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer".

Art. 6.In artikel 4, § 2, 1°, van hetzelfde besluit, worden de woorden "14, § 1, van de wet" vervangen door de woorden "13, § 1, van de Spoorcodex.".

Art. 7.In artikel 5 van hetzelfde besluit wordt § 2 vervangen als volgt: " § 2. De aanvrager is geen aanzienlijke of terugkerende achterstallen/achterstanden inzake belasting of sociale rechten verschuldigd als resultaat van zijn activiteiten.".

Art. 8.Artikel 11 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt: "

Art. 11.§ 1. Om de Minister toe te laten de vergunning opnieuw te onderzoeken, stelt de houder van de vergunning de Minister in kennis : 1° wanneer hij zijn activiteiten ingrijpend wil wijzigen of uitbreiden;2° wanneer hij gedurende zes opeenvolgende maanden de vervoerdiensten waarvoor hij de vergunning heeft ontvangen, heeft onderbroken en en hij voornemens is om zijn activiteiten verder te zetten;3° wanneer hij de vervoerdiensten niet binnen de zes maanden heeft aangevangen na de afgifte van de vergunning en hij voornemens is om zijn activiteiten aan te vangen;4° bij een wijziging die invloed heeft op de rechtstoestand van de onderneming en meer bepaald in geval van fusie of bedrijfsovername;5° wanneer hij andere dan de in de vergunning beschreven vervoerdiensten wil verrichten. In het geval bedoeld in 3°, kan de Minister aan de houder een langere termijn toestaan rekening houdend met bijzonder karakter van de betrokken diensten. § 2. Bij ontstentenis van een kennisgeving bedoeld in paragraaf 1 wordt de onderneming geacht nog in exploitatie te zijn overeenkomstig de omstandigheden die golden op het ogenblik van de afgifte van de vergunning. Dit vermoeden is niet van toepassing in de gevallen bedoeld in de bepalingen onder 2° en 3° van § 1.

Met het oog op een nieuw onderzoek nodigt de Minister de houder van de vergunning uit om hem ieder document of stuk dat hij nuttig acht voor te leggen. Deze worden hem toegezonden uiterlijk dertig dagen nadat ze werden gevraagd of binnen een kortere termijn indien de Minister dit nodig acht. § 3. De houder van de vergunning mag tijdens het nieuwe onderzoek de exploitatie voortzetten, tenzij de Minister om veiligheidsredenen beslist om overeenkomstig artikel 15 de vergunning te schorsen. § 4. Onverminderd § 1, kan de Minister beslissen dat de houder een nieuwe vergunningsaanvraag moet indienen overeenkomstig hoofdstuk II. De houder wordt zo spoedig mogelijk in kennis gesteld van deze beslissing.

De houder van de vergunning mag tijdens het onderzoek bedoeld in het eerste lid de exploitatie voortzetten, tenzij de Minister om veiligheidsredenen beslist om overeenkomstig artikel 16 de vergunning in te trekken.".

Art. 9.In artikel 12 van hetzelfde besluit worden het tweede en derde lid vervangen als volgt: " Ten dien einde legt de houder van de vergunning, negentig dagen voor de vervaldag van de vijf jaar bedoeld in het eerste lid, de documenten bedoeld in artikel 4, § 2, 1° aan de Minister voor, met het oog op een volledig nieuw onderzoek en, wanneer zich wijzigingen hebben voorgedaan, de documenten bedoeld in artikel 4, § 2, 2° en 3°.

De Minister kan iedere bijkomende inlichting, die hij nuttig acht, opvragen.".

Art. 10.In artikel 13 van hetzelfde besluit wordt in de Franse tekst het woord "utile" vervangen door het woord "utiles".

Art. 11.In hetzelfde besluit wordt hoofdstuk IV, dat artikel 14 bevat, opgeheven.

Art. 12.Artikel 15 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt: "

Art. 15.De Minister kan de vergunning schorsen totdat een einde aan deze tekortkoming is gesteld: 1° bij niet naleving van de voorwaarden bedoeld in de artikelen 5 tot 8;2° bij niet betaling van de retributie bedoeld in artikel 19 van de Spoorcodex;3° bij een tekortkoming die de veiligheid in het gedrang brengt. De onmogelijkheid tot het aantonen door de houder van een vergunning dat hij voldoet aan de voorwaarden bedoeld in de artikelen 5 tot 8 of aan de verplichtingen tot betaling van de jaarlijkse retributie bedoeld bij artikel 19 van de Spoorcodex wordt gelijkgesteld met de niet naleving van deze voorwaarden of van deze verplichting.".

Art. 13.Artikel 16 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt: "

Art. 16.De Minister kan de vergunning intrekken: 1° bij een ernstige of herhaalde tekortkoming aan de verplichtingen bedoeld in de artikelen 5 tot 8 ;2° wanneer deze reeds werd geschorst wegens het niet naleven van de voorwaarden bedoeld in de artikelen 5 tot 8 en de spoorwegonderneming niet binnen de zes maanden kan aantonen dat zij opnieuw voldoet aan deze voorwaarden ;3° wanneer deze reeds werd geschorst wegens niet betaling van de jaarlijkse retributie bedoeld in artikel 19 van de Spoorcodex en de spoorwegonderneming niet binnen de zes maanden kan aantonen dat zij voldaan heeft aan deze verplichting ;4° wanneer de houder van de vergunning zijn spoorwegvervoeractiviteiten stopzet ;5° wanneer tegen de houder van de vergunning een rechtsvordering wegens insolventie of een soortgelijke procedure is ingesteld en de Minister ervan overtuigd is dat er geen realistische vooruitzichten zijn op een bevredigende financiële reorganisatie binnen een redelijke termijn.».

Art. 14.In de bijlage I van hetzelfde besluit, wordt punt 2 aangevuld met f) luidende als volgt : « f) belastingen en sociale bijdragen ».

Art. 15.De minister bevoegd voor het vervoer en de minister bevoegd voor het afleveren van vergunningen om erkend te worden als spoorwegonderneming zijn, ieder wat hem betreft, belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 11 september 2015.

FILIP Van Koningswege : De Minister van Mobiliteit, Mevr. J. GALANT De Minister van Middenstand, W. BORSUS

^