Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 09 november 2016
gepubliceerd op 09 december 2016

Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 18 april 2010 betreffende het accijnsstelsel van alcoholvrije dranken en koffie, wat betreft de voorwaarden voor de rechtstreekse aflevering

bron
federale overheidsdienst financien
numac
2016003399
pub.
09/12/2016
prom.
09/11/2016
ELI
eli/besluit/2016/11/09/2016003399/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

9 NOVEMBER 2016. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 18 april 2010Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 18/04/2010 pub. 29/04/2010 numac 2010003257 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit betreffende het accijnsstelsel van alcoholvrije dranken en koffie sluiten betreffende het accijnsstelsel van alcoholvrije dranken en koffie, wat betreft de voorwaarden voor de rechtstreekse aflevering


VERSLAG AAN DE KONING Sire, Dit ontwerp van koninklijk besluit heeft tot doel een procedure voor rechtstreekse aflevering te voorzien voor de accijnsproducten - in concreto alcoholvrije dranken en koffie - die worden binnengebracht in België, en dit naar analogie met de accijnsgoederen en met als doel het handelsverkeer niet te belemmeren.

Momenteel bestaat de procedure voor rechtstreekse aflevering immers nog niet voor accijnsproducten waardoor het verkeer van deze producten nu verplicht via een accijnsinrichting moet verlopen.

Door deze procedure zullen accijnsproducten voortaan rechtstreeks vanuit een andere lidstaat aan de klanten van een Belgische houder van een vergunning "accijnsinrichting" kunnen worden geleverd, mits aan een aantal modaliteiten en voorwaarden wordt voldaan. De modaliteiten voor deze procedure voor rechtstreekse aflevering worden vastgesteld door de Koning.

Deze houden onder meer in dat de houder van de vergunning "accijnsinrichting" houder moet zijn van een specifieke vergunning voor deze rechtstreekse aflevering. Daarvoor moet hij een aanvraag indienen tot het bekomen van een uitbreiding van zijn vergunning "accijnsinrichting" met de mogelijkheid van rechtstreekse aflevering en moet hij een verbintenis ondertekenen waarin hij alle verantwoordelijkheid voor de procedure op zich neemt.

Ook de persoon die door de houder van de vergunning "accijnsinrichting" wordt aangeduid op de plaats van rechtstreekse aflevering moet een aantal verplichtingen vervullen.

Onderhavig ontwerp van koninklijk besluit dat wij de eer hebben aan Uwe Majesteit voor te leggen, strekt er dan ook toe deze procedure van rechtstreekse aflevering voor accijnsproducten in te voeren.

Ik heb de eer te zijn, Sire, Van Uwe Majesteit, de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaar, De Minister van Financiën, Johan VAN OVERTVELDT

Raad van State Afdeling Wetgeving

Advies 60.011/1/V van 7 september 2016 over een ontwerp van koninklijk besluit `tot wijziging van het koninklijk besluit van 18 april 2010Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 18/04/2010 pub. 29/04/2010 numac 2010003257 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit betreffende het accijnsstelsel van alcoholvrije dranken en koffie sluiten betreffende het accijnsstelsel van alcoholvrije dranken en koffie' Op 8 augustus 2016 is de Raad van State, afdeling Wetgeving, door de Minister van Financiën verzocht binnen een termijn van dertig dagen een advies te verstrekken over een ontwerp van koninklijk besluit `tot wijziging van het koninklijk besluit van 18 april 2010Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 18/04/2010 pub. 29/04/2010 numac 2010003257 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit betreffende het accijnsstelsel van alcoholvrije dranken en koffie sluiten betreffende het accijnsstelsel van alcoholvrije dranken en koffie'.

Het ontwerp is door de eerste vakantiekamer onderzocht op 1 september 2016. De kamer was samengesteld uit Wilfried Van Vaerenbergh, staatsraad, voorzitter, Jeroen Van Nieuwenhove en Koen Muylle, staatsraden, Marc Rigaux en Michel Tison, assessoren, en Annemie Goossens, griffier. Het verslag is uitgebracht door Dries Van Eeckhoutte, auditeur.

De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst van het advies is nagezien onder toezicht van Jeroen Van Nieuwenhove, staatsraad.

Het advies, waarvan de tekst hierna volgt, is gegeven op 7 september 2016. 1. Met toepassing van artikel 84, § 3, eerste lid, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973, heeft de afdeling Wetgeving zich toegespitst op het onderzoek van de bevoegdheid van de steller van de handeling, van de rechtsgrond, alsmede van de vraag of aan de te vervullen vormvereisten is voldaan. STREKKING EN RECHTSGROND VAN HET ONTWERP 2. Het voor advies voorgelegde ontwerp strekt ertoe het koninklijk besluit van 18 april 2010Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 18/04/2010 pub. 29/04/2010 numac 2010003257 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit betreffende het accijnsstelsel van alcoholvrije dranken en koffie sluiten `betreffende het accijnsstelsel van alcoholvrije dranken en koffie' te wijzigen, teneinde de voorwaarden te regelen waaronder de rechtstreekse aflevering mogelijk wordt van de betrokken accijnsproducten die in België worden binnengebracht.3. Het ontworpen besluit vindt in beginsel rechtsgrond in artikel 25, § 2, van de wet van 21 december 2009Relevante gevonden documenten type wet prom. 21/12/2009 pub. 15/01/2010 numac 2010003015 bron federale overheidsdienst financien Wet betreffende het accijnsstelsel van alcoholvrije dranken en koffie sluiten `betreffende het accijnsstelsel van alcoholvrije dranken en koffie'.Bij die bepaling wordt de Koning gemachtigd om de voorwaarden vast te stellen waaronder de betrokken accijnsproducten bij het binnenbrengen onder de schorsingsregeling kunnen worden overgebracht naar een plaats van rechtstreekse aflevering in België, wanneer die plaats is aangewezen door de houder van de accijnsinrichting.

Het ontworpen artikel 18/1, eerste lid, 2°, a), tweede lid, tweede zin (artikel 1 van het ontwerp) vindt specifiek rechtsgrond in artikel 27, § 2, van de wet van 21 december 2009Relevante gevonden documenten type wet prom. 21/12/2009 pub. 15/01/2010 numac 2010003015 bron federale overheidsdienst financien Wet betreffende het accijnsstelsel van alcoholvrije dranken en koffie sluiten. Aan die wetsbepaling ontleent de Koning de bevoegdheid om aan te duiden welke vermeldingen moeten voorkomen op het handelsdocument waarmee de accijnsproducten kunnen worden geïdentificeerd.

Wat betreft de rechtsgrond voor het ontworpen artikel 18/1, eerste lid, 2°, a), derde lid, eerste zin (artikel 1 van het ontwerp) wordt verwezen naar opmerking 8.

ONDERZOEK VAN DE TEKST Opschrift 4. De voornaamste functie van een opschrift is het herkenbaar maken van het onderwerp van de regeling op een duidelijke, nauwkeurige, volledige en beknopte wijze.Veeleer dan enkel melding te maken van het gegeven dat het koninklijk besluit van 18 april 2010Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 18/04/2010 pub. 29/04/2010 numac 2010003257 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit betreffende het accijnsstelsel van alcoholvrije dranken en koffie sluiten wordt gewijzigd, kan het specifieke onderwerp van die wijziging dan ook beter worden toegevoegd aan het opschrift, bijvoorbeeld met de woorden ", wat betreft de voorwaarden voor de rechtstreekse aflevering".

Aanhef 5. Het eerste lid van de aanhef moet in overeenstemming worden gebracht met wat in opmerking 3 is uiteengezet aangaande de rechtsgrond voor het ontworpen besluit.Bovendien moeten ook de vermeldingen "(1)" en "(2)" worden weggelaten. 6. In het tweede lid van de aanhef schrappe men de zinsnede "laatstelijk gewijzigd bij het koninklijk besluit van 7 februari 2014Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 07/02/2014 pub. 21/02/2014 numac 2014024065 bron federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 21 december 2001 betreffende de soortenbescherming in de zeegebieden onder de rechtsbevoegdheid van België type koninklijk besluit prom. 07/02/2014 pub. 04/03/2014 numac 2014011058 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 31 januari 2006 tot oprichting van het BELAC accreditatiesysteem van instellingen voor de conformiteitsbeoordeling type koninklijk besluit prom. 07/02/2014 pub. 18/02/2014 numac 2014022035 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 23 mei 2001 tot instelling van een algemeen reglement betreffende de inkomensgarantie voor ouderen en tot opheffing van het koninklijk besluit van 5 juni 2004 tot uitvoering van artikel 6, § 2, derde lid en van artikel 7, § 1, derde lid en § 2, tweede lid, van de wet van 22 maart 2001 tot instelling van een inkomensgarantie voor ouderen type koninklijk besluit prom. 07/02/2014 pub. 28/02/2014 numac 2014024070 bron federaal agentschap voor de veiligheid van de voedselketen Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 22 december 2005 tot vaststelling van aanvullende maatregelen voor de organisatie van de officiële controles van voor menselijke consumptie bestemde producten van dierlijke oorsprong type koninklijk besluit prom. 07/02/2014 pub. 20/02/2014 numac 2014200765 bron federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg Koninklijk besluit tot wijziging van de artikelen 27, 37, 71bis, 116 en 130 van het koninklijk besluit van 25 november 1991 houdende de werkloosheidsreglementering, tot invoeging van een artikel 48bis en tot opheffing van artikel 74bis in hetzelfde besluit en tot wijziging van artikel 13 van het koninklijk besluit van 3 mei 2007 tot regeling van het stelsel met bedrijfstoeslag sluiten".Bovendien moeten ook de vermeldingen "(3)" en "(4)" worden weggelaten.

Artikel 1 7. Het ontworpen artikel 18/1 is vrij lang en heeft een complexe indeling in leden, gecombineerd met een lange opsomming.Dit bemoeilijkt het overzicht en kan problematisch worden bij toekomstige wijzigingen, bijvoorbeeld bij het invoegen van bijkomende leden. Het artikel wordt daarom het best ingedeeld in paragrafen (1) of, beter nog, gesplitst in verscheidene artikelen.

In elk geval moeten de twee bijkomende leden (die beginnen met "De houder (...)" en "Alle gegevens (...)") die zijn opgenomen in het eerste lid, 2°, a), worden verplaatst na de opsomming in dat eerste lid, om te vermijden dat moet worden verwezen naar leden die zich bevinden in een lid (2). 8. In het thans ontworpen artikel 18/1, eerste lid, 2°, a), derde lid, eerste zin wordt bepaald dat alle gegevens op het document (lees: handelsdocument) als onweerlegbaar worden beschouwd.De gemachtigde antwoordde het volgende op de vraag naar de strekking van deze ontworpen bepaling: "Bedoeling is dat de gegevens van het handelsdocument dat effectief werd gebruikt voor het vervoer zouden dienen voor de betaling van de accijnzen en dit ongeacht of er minder goederen zouden ontvangen worden. Indien er minder goederen zijn, zal een tweede zending moeten plaatsvinden onder dekking van een nieuw handelsdocument.

Gelet op de beperkte mogelijkheid van controles en het feit dat de procedure van rechtstreekse aflevering een vereenvoudiging betreft, moeten voor de administratie tijdrovende dossiers van terugbetaling vermeden worden.".

De ontworpen bepaling strookt niet met deze bedoeling. Het komt de Raad van State overigens voor dat elders in de ontworpen bepaling, waar wordt voorgeschreven dat de houder van de vergunning "accijnsinrichting" de accijnzen betaalt op het totaal van de in het handelsdocument vermelde producten, reeds afdoende wordt geregeld wat de stellers van het ontwerp beogen. Overigens is er geen rechtsgrond voorhanden voor een regeling van de bewijslast met betrekking tot de handelsdocumenten. De zin die voorschrijft dat alle gegevens op het document (lees: handelsdocument) als onweerlegbaar worden beschouwd, moet bijgevolg worden weggelaten uit het ontworpen artikel 18/1, eerste lid, 2°, a). Desgewenst kan de zo-even weergegeven toelichting van de gemachtigde worden opgenomen in het verslag aan de Koning. 9. In het ontworpen artikel 18/1 moet het woord "document" telkens worden vervangen door het woord "handelsdocument", gelet op de in de wet van 21 december 2009Relevante gevonden documenten type wet prom. 21/12/2009 pub. 15/01/2010 numac 2010003015 bron federale overheidsdienst financien Wet betreffende het accijnsstelsel van alcoholvrije dranken en koffie sluiten gehanteerde terminologie.Ook het gebruik van de woorden "aankomst" of "ontvangst" op verscheidene plaatsen in de ontworpen bepaling moet worden gecontroleerd op de overeenstemming met de wettelijke terminologie. 10. In de Nederlandse tekst van het ontworpen eerste lid, 5°, schrijve men "in- en afschrijving" in plaats van "aan- en afschrijving".11. In de Nederlandse tekst van het ontworpen artikel 18/1, vierde lid, moet het woord "deze" worden vervangen door de woorden "deze vergunning".12. De vraag rijst of, gelet op de verplichtingen die bij de ontworpen regeling worden opgelegd aan de door de vergunninghouder aangeduide persoon op de plaats van rechtstreekse aflevering, (3) niet beter zou worden bepaald dat het bestuur op de hoogte moet worden gebracht van zijn naam.De gemachtigde verklaarde daarover het volgende: "De naam van de persoon die werd aangeduid door de uitbater van de plaats van rechtstreekse aflevering om de formaliteiten te vervullen op deze plaats moet wel degelijk worden meegedeeld. Dit is voorzien in het aanvraagformulier voor de vergunning betreffende de rechtstreekse aflevering, gevoegd in [de ontworpen] bijlage 1 bij het ministerieel besluit [van 19 april 2010 `betreffende het accijnsstelsel van alcoholvrije dranken en koffie'] (derde pagina van aanvraagformulier, laatste kolom, cijfer 12).".

Dat neemt niet weg dat het raadzaam is om de verplichting om die naam mee te delen, het best wordt opgenomen in de ontworpen regeling. Dat kan bijvoorbeeld door de tweede zin van het ontworpen artikel 18/1, vierde lid, aan te vullen met de woorden "en van de naam van door hem aangeduide persoon op de plaats van rechtstreekse aflevering". 13. In het ontworpen artikel 18/1, vijfde lid, wordt de tekst tussen de gedachtestreepjes ("voor wat betreft de titularissen van de vergunning") beter weggelaten.Het spreekt immers vanzelf dat de door de titularis aangewezen persoon de accijnzen niet is verschuldigd. 14. De gemachtigde bevestigde dat in het ontworpen artikel 18/1, zesde lid, moet worden geschreven "kan de vergunning betreffende de rechtstreekse aflevering worden ingetrokken" in plaats van "wordt de vergunning betreffende de rechtstreekse aflevering ingetrokken". Artikel 2 15. De gemachtigde liet weten dat het niet de bedoeling is om aan het te nemen besluit terugwerkende kracht te verlenen tot 1 juli 2016 en dat de datum van inwerkingtreding kan worden bepaald op 1 januari 2017. De griffier, Annemie Goossens De Voorzitter, Wilfried Van Vaerenbergh _______ Nota's (1) Beginselen van de wetgevingstechniek.Handleiding voor het opstellen van wetgevende en reglementaire teksten, Raad van State, 2008, aanbeveling 57.3, te raadplegen op de internetsite van de Raad van State (www.raadvst-consetat.be). (2) Ibid., aanbeveling 60. (3) Zie het ontworpen artikel 18/1, eerste lid, 3° en 4°, en vijfde lid. 9 NOVEMBER 2016. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 18 april 2010Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 18/04/2010 pub. 29/04/2010 numac 2010003257 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit betreffende het accijnsstelsel van alcoholvrije dranken en koffie sluiten betreffende het accijnsstelsel van alcoholvrije dranken en koffie, wat betreft de voorwaarden voor de rechtstreekse aflevering FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 21 december 2009Relevante gevonden documenten type wet prom. 21/12/2009 pub. 15/01/2010 numac 2010003015 bron federale overheidsdienst financien Wet betreffende het accijnsstelsel van alcoholvrije dranken en koffie sluiten betreffende het accijnsstelsel van alcoholvrije dranken en koffie, artikel 25, § 2, laatstelijk gewijzigd bij de wet van 18 december 2015, en artikel 27, § 2;

Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2010Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 18/04/2010 pub. 29/04/2010 numac 2010003257 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit betreffende het accijnsstelsel van alcoholvrije dranken en koffie sluiten betreffende het accijnsstelsel van alcoholvrije dranken en koffie;

Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 26 mei 2016;

Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting, gegeven op 26 juli 2016;

Gelet op advies nr. 60.011/1/V van de Raad van State, gegeven op 7 september 2016, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Op de voordracht van Onze Minister van Financiën, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.In hoofdstuk III van het koninklijk besluit van 18 april 2010Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 18/04/2010 pub. 29/04/2010 numac 2010003257 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit betreffende het accijnsstelsel van alcoholvrije dranken en koffie sluiten betreffende het accijnsstelsel van alcoholvrije dranken en koffie wordt een afdeling 6 ingevoegd die de artikelen 18/1, 18/2 en 18/3 bevat, luidende: "Afdeling 6. - Rechtstreekse aflevering

Art. 18/1.De rechtstreekse afleveringen van accijnsproducten onder een schorsingsregeling zijn onderworpen aan: 1° het indienen door de houder van de vergunning "accijnsinrichting" van een aanvraag bij de autoriteit die de vergunning "accijnsinrichting" heeft verleend, op een formulier volgens hetgeen is vastgesteld door de Minister van Financiën;2° het ondertekenen van een verbintenis waarin de houder van de vergunning "accijnsinrichting" aanvaardt dat: a) de afleveringen die rechtstreeks worden gedaan op de plaatsen van rechtstreekse aflevering aangemerkt worden als gedaan ter bestemming van de accijnsinrichting voorzien in de vergunning "accijnsinrichting".b) de producten die rechtstreeks afgeleverd worden, aangemerkt worden als in het verbruik gesteld op het ogenblik van hun ontvangst;3° de verplichting in hoofde van de persoon die hij heeft aangeduid op de plaats van de rechtstreekse aflevering, om, onmiddellijk na ontvangst van de accijnsproducten op de toegestane plaats van levering, aan de houder van de vergunning "accijnsinrichting", de volgende gegevens mee te delen: a) het volgnummer en de benaming van het handelsdocument dat de producten vergezelt tot op de plaats van de rechtstreekse aflevering; b) de datum van ontvangst van de accijnsproducten, d.i. de datum waarop de overbrenging eindigt in overeenstemming met artikel 26, § 2, zesde streepje, van de wet van 21 december 2009Relevante gevonden documenten type wet prom. 21/12/2009 pub. 15/01/2010 numac 2010003015 bron federale overheidsdienst financien Wet betreffende het accijnsstelsel van alcoholvrije dranken en koffie sluiten betreffende het accijnsstelsel van alcoholvrije dranken en koffie; 4° het houden door de persoon die hij heeft aangeduid, op de plaats van rechtstreekse aflevering, van een register waarin voor elke levering van accijnsproducten, worden vermeld: - het volgnummer en de benaming van het handelsdocument dat de producten vergezelt tot op de plaats van de rechtstreekse aflevering; - de hoeveelheid en de omschrijving van de producten; - de datum van ontvangst van de accijnsproducten; - de datum van verzending van de gegevens bedoeld in 3° aan de houder van de vergunning "accijnsinrichting"; 5° de onmiddellijke inschrijving door de houder van de vergunning "accijnsinrichting" in zijn voorraadadministratie - in- en afschrijving (inverbruikstelling) - van de op de plaats van rechtstreekse aflevering ontvangen hoeveelheden accijnsproducten;6° het houden door de houder van de vergunning "accijnsinrichting" van een apart register waarin ten minste de vermeldingen onder punt 3°, a) en b) zijn opgenomen die een boekhoudkundige controle mogelijk maken. De houder van de vergunning "accijnsinrichting" betaalt de accijnzen op het totaal van de producten die zijn opgenomen op het handelsdocument vermeld in punt 3°, a).

Dit handelsdocument vermeldt eveneens verplichtend het nummer van de vergunning "accijnsinrichting" waar de plaatsen van rechtstreekse aflevering deel van uitmaken.

Per plaats van rechtstreekse aflevering wordt een apart handelsdocument opgemaakt.

Art. 18/2.De aanvraag voor de vergunning betreffende de rechtstreekse aflevering moet vóór het aanvangen van de rechtstreekse afleveringen worden ingediend.

De rechtstreekse afleveringen kunnen pas aanvangen nadat de vergunning betreffende de rechtstreekse aflevering werd verleend aan de betrokken houder van de accijnsinrichting.

Art. 18/3.De titularis van de vergunning betreffende de rechtstreekse aflevering is verantwoordelijk voor het actualiseren van de plaatsen van rechtstreekse aflevering. Hij moet de autoriteit die deze vergunning heeft afgeleverd voorafgaandelijk in kennis stellen van iedere toevoeging of verwijdering van een plaats van rechtstreekse aflevering en van de naam van de door hem aangeduide persoon op de plaats van rechtstreekse aflevering.

De titularis van de vergunning alsook de door hem aangeduide persoon op de plaats van rechtstreekse aflevering zijn er toe gehouden elke controle toe te laten zodat de effectieve ontvangst van de accijnsproducten alsook de betaling van de verschuldigde accijnzen kan worden vastgesteld.

Onverminderd het opleggen van sancties, kan de vergunning betreffende de rechtstreekse aflevering worden ingetrokken wanneer de voorwaarden voor het gebruik ervan niet stipt worden nageleefd of wanneer bij het gebruik ervan overtredingen of onregelmatigheden worden vastgesteld.

De intrekking heeft betrekking op de volledige vergunning betreffende de rechtstreekse aflevering zelfs indien de onregelmatigheden zich slechts voordoen op één plaats van rechtstreekse aflevering.".

Art. 2.Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2017.

Art. 3.Onze Minister van Financiën is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 9 november 2016.

FILIP Van Koningswege : De Minister van Financiën, J. VAN OVERTVELDT

^