gepubliceerd op 31 maart 2022
Koninklijk besluit tot vaststelling van de modaliteiten aangaande de verplichting voor de ondernemers op het gebied van de elektronische facturering in het kader van overheidsopdrachten en concessieovereenkomsten
9 MAART 2022. - Koninklijk besluit tot vaststelling van de modaliteiten aangaande de verplichting voor de ondernemers op het gebied van de elektronische facturering in het kader van overheidsopdrachten en concessieovereenkomsten
Verslag aan de Koning Sire, Het opzet van het onderhavige ontwerp bestaat erin sommige bepalingen uit te voeren van de
wet van 7 april 2019Relevante gevonden documenten
type
wet
prom.
07/04/2019
pub.
16/04/2019
numac
2019011575
bron
federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister
Wet tot wijziging van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, de wet van 17 juni 2016 betreffende de concessieovereenkomsten, de wet van 13 augustus 2011 inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten op defensie- en veiligheidsgebied en tot wijziging van de wet van 4 mei 2016 inzake het hergebruik van overheidsinformatie
type
wet
prom.
07/04/2019
pub.
01/10/2019
numac
2019014482
bron
federale overheidsdienst binnenlandse zaken
Wet tot wijziging van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, de wet van 17 juni 2016 betreffende de concessieovereenkomsten, de wet van 13 augustus 2011 inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten op defensie- en veiligheidsgebied en tot wijziging van de wet van 4 mei 2016 inzake het hergebruik van overheidsinformatie. - Duitse vertaling
type
wet
prom.
07/04/2019
pub.
03/05/2019
numac
2019011507
bron
federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister
Wet tot vaststelling van een kader voor de beveiliging van netwerk- en informatiesystemen van algemeen belang voor de openbare veiligheid
sluiten tot wijziging van de
wet van 17 juni 2016Relevante gevonden documenten
type
wet
prom.
17/06/2016
pub.
14/07/2016
numac
2016021053
bron
federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister
Wet inzake overheidsopdrachten
type
wet
prom.
17/06/2016
pub.
14/07/2016
numac
2016021052
bron
federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister
Wet betreffende de concessieovereenkomsten
sluiten inzake overheidsopdrachten, de
wet van 17 juni 2016Relevante gevonden documenten
type
wet
prom.
17/06/2016
pub.
14/07/2016
numac
2016021053
bron
federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister
Wet inzake overheidsopdrachten
type
wet
prom.
17/06/2016
pub.
14/07/2016
numac
2016021052
bron
federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister
Wet betreffende de concessieovereenkomsten
sluiten betreffende de concessieovereenkomsten en de
wet van 13 augustus 2011Relevante gevonden documenten
type
wet
prom.
13/08/2011
pub.
01/02/2012
numac
2011021082
bron
federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister
Wet inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten op defensie- en veiligheidsgebied
sluiten inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten op defensie- en veiligheidsgebied. Deze wet werd bekend gemaakt in het Belgisch Staatsblad van 16 april 2019.
De voormelde wet verplicht aanbesteders om vanaf 1 april 2019 elektronische facturen die hen door de ondernemers worden toegezonden, te ontvangen en te verwerken.
In de artikelen 6, 14 en 20 van deze wet worden de ondernemers eveneens verplicht hun facturen elektronisch te versturen naar de aanbesteders. De bepaling van de inwerkingtreding van deze verplichting werd echter gedelegeerd aan de Koning.
Het onderhavige besluit geeft uitvoering aan deze machtigingsbepaling.
Het voorziet in een gespreide inwerkingtreding. Voor overheidsopdrachten en concessieovereenkomsten waarvan de geraamde waarde gelijk is aan of hoger is dan de drempelwaarde bepaald voor Europese bekendmaking, gaat deze verplichting in op de eerste dag van de maand die volgt op het verstrijken van een termijn van zes maanden die ingaat op de dag na de bekendmaking van het koninklijk besluit in het Belgisch Staatsblad. Voor opdrachten en concessieovereenkomsten waarvan de geraamde waarde onder deze drempel valt, gaat de verplichting in op de eerste dag van de maand die volgt op het verstrijken van een termijn van twaalf maanden die ingaat op de dag na de bekendmaking van het koninklijk besluit in het Belgisch Staatsblad.
Voor de opdrachten en concessieovereenkomsten waarvan de geraamde waarde echter lager is dan 30 000 euro exclusief belasting over de toegevoegde waarde, gaat de verplichting echter pas in op de eerste dag van de maand die volgt op het verstrijken van een termijn van achttien maanden die ingaat op de dag na de bekendmaking van het koninklijk besluit in het Belgisch Staatsblad.
Daarnaast wordt in de wet in een uitzondering voorzien op deze verplichting in hoofde van de ondernemers. Het overmaken van facturen op elektronische wijze kan vermeden worden voor de opdrachten en concessieovereenkomsten waarvan de geraamde waarde lager is dan of gelijk aan bepaalde bedragen. In de wet wordt de Koning gemachtigd om deze bedragen te bepalen.
In het onderhavige besluit wordt dit bedrag bepaald op 3 000 euro, exclusief belasting over de toevoegde waarde zowel voor de opdrachten in de klassieke en de speciale sectoren en voor de concessieovereenkomsten als voor de opdrachten op defensie- en veiligheidsgebied.
Hieruit volgt dat de ondernemers in beginsel niet genoodzaakt zijn hun facturen op elektronische wijze over te maken aan de aanbesteders wanneer de geraamde waarde lager is dan of gelijk is aan 3 000 euro.
Wat de verenigbaarheid van deze regels met het beginsel van vrij verkeer betreft, wordt erop gewezen dat richtlijn 2014/55/EU in overweging 35 de lidstaten de mogelijkheid biedt te besluiten dat in het kader van overheidsopdrachten alleen elektronische facturen worden uitgereikt, een mogelijkheid waarvan ook door andere EU-lidstaten gebruik werd gemaakt. Frankrijk bijvoorbeeld verplicht bedrijven hun facturen aan de overheidssector in elektronisch formaat toe te zenden.
Voorts heeft een harmonisatie plaatsgevonden om grensoverschrijdende aanbestedingen mogelijk te maken. In het verleden werden in de EU-lidstaten verschillende normen inzake elektronische facturatie aangewend, waardoor deze niet interoperabel waren. Richtlijn 2014/55/EU heeft hierin verandering gebracht. Er is inderdaad een semantische norm ontwikkeld waarin de structuur van de elektronische factuur wordt gedefinieerd. Deze norm helpt het probleem van de versnippering van oplossingen inzake elektronische facturatie op te lossen. Het vormt een aanvulling op de bestaande sectorale normen, door middel van een sectoroverschrijdende en pan-Europese norm.
Bijgevolg beantwoordt e-facturering niet alleen aan de behoeften van de aanbestedende overheden, maar biedt zij ook een oplossing voor de problemen van sectoroverschrijdende en grensoverschrijdende facturering. Deze gemeenschappelijke Europese norm maakt een grotere interoperabiliteit tussen de lidstaten mogelijk. Tenslotte is er een oplossing gevonden voor marktdeelnemers die niet over de passende IT-apparatuur beschikken. Het Mercurius portaal biedt een gratis oplossing. Via een internetformulier kunnen ondernemers hun facturen die gericht zijn aan aanbesteders die om elektronische facturen verzoeken ingeven, hetgeen hen de tijd verschaft een product te zoeken dat beter aan hun behoeften voldoet of, indien zij niet wensen te investeren, aangezien het gebruik van elektronische facturering bijvoorbeeld beperkt is tot één opdracht, toch van een basisoplossing gebruik te kunnen maken. Om deze redenen lijkt elektronische facturatie het vrije verkeer niet te beperken of het moeilijker te maken voor ondernemers om daadwerkelijk toegang te krijgen tot overheidsopdrachten.
Tot slot wordt eraan herinnerd dat het de aanbesteders of hun voogdijinstanties vrij staat om strengere maatregelen te nemen op het vlak van elektronische facturering. Zo zouden zij bijvoorbeeld kunnen beslissen om het temporeel toepassingsgebied aan te passen (waarbij ze een datum voorzien vroeger dan de datum van inwerkingtreding) of om het materieel toepassingsgebied aan te passen (waarbij de elektronische factuur van toepassing verklaard wordt op de opdrachten die uitgesloten worden van het toepassingsgebied van de wet). Echter zal de aanbesteder die gebruik wenst te maken van strengere maatregelen dit moeten aangeven in zijn opdrachtdocumenten.
Wij hebben de eer te zijn, Sire, Van Uwe Majesteit, de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaars, De Eerste Minister, A. DE CROO De Minister van Ambtenarenzaken, P. DE SUTTER De Minister van KMO's, D. CLARINVAL De Staatssecretaris voor Digitalisering, belast met Administratieve Vereenvoudiging, M. MICHEL
Raad van State afdeling Wetgeving Advies 70.734/1 van 18 januari 2022 over een ontwerp van koninklijk besluit `inzake elektronische facturering' Op 20 december 2021 is de Raad van State, afdeling Wetgeving, door de Eerste Minister verzocht binnen een termijn van dertig dagen een advies te verstrekken over een ontwerp van koninklijk besluit `inzake elektronische facturering'.
Het ontwerp is door de eerste kamer onderzocht op 13 januari 2022. De kamer was samengesteld uit Marnix Van Damme, kamervoorzitter, Wouter Pas en Inge Vos, staatsraden, Michel Tison en Johan Put, assessoren, en Wim Geurts, griffier.
Het verslag is uitgebracht door Arne Carton, auditeur.
De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst van het advies is nagezien onder toezicht van Inge Vos, staatsraad.
Het advies, waarvan de tekst hierna volgt, is gegeven op 18 januari 2022. 1. Met toepassing van artikel 84, § 3, eerste lid, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973, heeft de afdeling Wetgeving zich toegespitst op het onderzoek van de bevoegdheid van de steller van de handeling, van de rechtsgrond, alsmede van de vraag of aan de te vervullen vormvereisten is voldaan. STREKKING EN RECHTSGROND VAN HET ONTWERP 2. Het om advies voorgelegde ontwerp van koninklijk besluit strekt tot het vaststellen van de inwerkingtreding van de regels inzake elektronische facturering die gelden voor ondernemers die deelnemen aan overheidsopdrachten en concessieovereenkomsten, evenals van vrijstellingen op deze regels. Artikel 1 van het ontwerp regelt de inwerkingtreding van de artikelen 6, 14 en 20 van de wet van 7 april 2019Relevante gevonden documenten type wet prom. 07/04/2019 pub. 16/04/2019 numac 2019011575 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet tot wijziging van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, de wet van 17 juni 2016 betreffende de concessieovereenkomsten, de wet van 13 augustus 2011 inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten op defensie- en veiligheidsgebied en tot wijziging van de wet van 4 mei 2016 inzake het hergebruik van overheidsinformatie type wet prom. 07/04/2019 pub. 01/10/2019 numac 2019014482 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot wijziging van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, de wet van 17 juni 2016 betreffende de concessieovereenkomsten, de wet van 13 augustus 2011 inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten op defensie- en veiligheidsgebied en tot wijziging van de wet van 4 mei 2016 inzake het hergebruik van overheidsinformatie. - Duitse vertaling type wet prom. 07/04/2019 pub. 03/05/2019 numac 2019011507 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet tot vaststelling van een kader voor de beveiliging van netwerk- en informatiesystemen van algemeen belang voor de openbare veiligheid sluiten `tot wijziging van de wet van 17 juni 2016Relevante gevonden documenten type wet prom. 17/06/2016 pub. 14/07/2016 numac 2016021053 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet inzake overheidsopdrachten type wet prom. 17/06/2016 pub. 14/07/2016 numac 2016021052 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet betreffende de concessieovereenkomsten sluiten inzake overheidsopdrachten, de wet van 17 juni 2016Relevante gevonden documenten type wet prom. 17/06/2016 pub. 14/07/2016 numac 2016021053 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet inzake overheidsopdrachten type wet prom. 17/06/2016 pub. 14/07/2016 numac 2016021052 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet betreffende de concessieovereenkomsten sluiten betreffende de concessieovereenkomsten, de wet van 13 augustus 2011Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/08/2011 pub. 01/02/2012 numac 2011021082 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten op defensie- en veiligheidsgebied sluiten inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten op defensie- en veiligheidsgebied en tot wijziging van de wet van 4 mei 2016 inzake het hergebruik van overheidsinformatie', die de verplichtingen voor ondernemers inzake elektronische facturering bepalen. De artikelen 1, 1°, tot 1, 3°, van het ontwerp stellen daarbij een gefaseerde inwerkingtreding vast in functie van de geraamde waarde van de opdracht.
De artikelen 2 tot 4 van het ontwerp voorzien in een vrijstelling van de voormelde verplichtingen inzake elektronische facturering voor overheidsopdrachten en concessieovereenkomsten met een geraamde waarde tot en met 3.000 euro (exclusief belasting over de toegevoegde waarde).
Uit artikel 5 gelezen in samenhang met artikel 1 van het ontwerp volgt dat het ontworpen koninklijk besluit in werking treedt op de eerste dag van de maand die volgt op het verstrijken van een termijn van achttien maanden die ingaat op de dag na de bekendmaking van het besluit in het Belgisch Staatsblad, behalve artikel 1, 1°, (dat in werking treedt op de eerste dag van de maand die volgt op het verstrijken van een termijn van zes maanden die ingaat op de dag na de bekendmaking) en artikel 1, 2°, (dat in werking treedt op de eerste dag van de maand die volgt op het verstrijken van een termijn van twaalf maanden die ingaat op de dag na de bekendmaking). 3. Rechtsgrond voor het ontwerp wordt geboden door het in de aanhef van het ontwerp vermelde artikel 14/1, vierde lid, van de wet van 17 juni 2016Relevante gevonden documenten type wet prom. 17/06/2016 pub. 14/07/2016 numac 2016021053 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet inzake overheidsopdrachten type wet prom. 17/06/2016 pub. 14/07/2016 numac 2016021052 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet betreffende de concessieovereenkomsten sluiten `inzake overheidsopdrachten', artikel 32/1, vierde lid, van de wet van 17 juni 2016Relevante gevonden documenten type wet prom. 17/06/2016 pub. 14/07/2016 numac 2016021053 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet inzake overheidsopdrachten type wet prom. 17/06/2016 pub. 14/07/2016 numac 2016021052 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet betreffende de concessieovereenkomsten sluiten `betreffende de concessieovereenkomsten', artikel 11/1, vierde lid, van de wet van 13 augustus 2011Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/08/2011 pub. 01/02/2012 numac 2011021082 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten op defensie- en veiligheidsgebied sluiten `inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten op defensie- en veiligheidsgebied' en artikel 26, derde lid, van de wet van 7 april 2019Relevante gevonden documenten type wet prom. 07/04/2019 pub. 16/04/2019 numac 2019011575 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet tot wijziging van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, de wet van 17 juni 2016 betreffende de concessieovereenkomsten, de wet van 13 augustus 2011 inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten op defensie- en veiligheidsgebied en tot wijziging van de wet van 4 mei 2016 inzake het hergebruik van overheidsinformatie type wet prom. 07/04/2019 pub. 01/10/2019 numac 2019014482 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot wijziging van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, de wet van 17 juni 2016 betreffende de concessieovereenkomsten, de wet van 13 augustus 2011 inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten op defensie- en veiligheidsgebied en tot wijziging van de wet van 4 mei 2016 inzake het hergebruik van overheidsinformatie. - Duitse vertaling type wet prom. 07/04/2019 pub. 03/05/2019 numac 2019011507 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet tot vaststelling van een kader voor de beveiliging van netwerk- en informatiesystemen van algemeen belang voor de openbare veiligheid sluiten. Meer bepaald vindt artikel 1 van het ontworpen besluit rechtsgrond in artikel 26, derde lid, van de wet van 7 april 2019Relevante gevonden documenten type wet prom. 07/04/2019 pub. 16/04/2019 numac 2019011575 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet tot wijziging van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, de wet van 17 juni 2016 betreffende de concessieovereenkomsten, de wet van 13 augustus 2011 inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten op defensie- en veiligheidsgebied en tot wijziging van de wet van 4 mei 2016 inzake het hergebruik van overheidsinformatie type wet prom. 07/04/2019 pub. 01/10/2019 numac 2019014482 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot wijziging van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, de wet van 17 juni 2016 betreffende de concessieovereenkomsten, de wet van 13 augustus 2011 inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten op defensie- en veiligheidsgebied en tot wijziging van de wet van 4 mei 2016 inzake het hergebruik van overheidsinformatie. - Duitse vertaling type wet prom. 07/04/2019 pub. 03/05/2019 numac 2019011507 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet tot vaststelling van een kader voor de beveiliging van netwerk- en informatiesystemen van algemeen belang voor de openbare veiligheid sluiten, dat de Koning machtigt om voor de artikelen 6, 14 en 20 de datum van inwerkingtreding te bepalen.
De artikelen 2, 3 en 4 van het ontwerp vinden respectievelijk rechtsgrond in artikel 14/1, vierde lid, van de wet van 17 juni 2016Relevante gevonden documenten type wet prom. 17/06/2016 pub. 14/07/2016 numac 2016021053 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet inzake overheidsopdrachten type wet prom. 17/06/2016 pub. 14/07/2016 numac 2016021052 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet betreffende de concessieovereenkomsten sluiten `inzake overheidsopdrachten', artikel 32/1, vierde lid, van de wet van 17 juni 2016Relevante gevonden documenten type wet prom. 17/06/2016 pub. 14/07/2016 numac 2016021053 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet inzake overheidsopdrachten type wet prom. 17/06/2016 pub. 14/07/2016 numac 2016021052 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet betreffende de concessieovereenkomsten sluiten `betreffende de concessieovereenkomsten' en artikel 11/1, vierde lid, van de wet van 13 augustus 2011Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/08/2011 pub. 01/02/2012 numac 2011021082 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten op defensie- en veiligheidsgebied sluiten, luidens welke bepalingen het betrokken artikel niet van toepassing is op opdrachten of concessies waarvan het geraamde bedrag lager is dan of gelijk is aan het bedrag bepaald door de Koning.(1) ONDERZOEK VAN DE TEKST Opschrift 4. Het opschrift van de tekst moet duidelijk, nauwkeurig, volledig en beknopt zijn.(2) Het opschrift moet zo worden gesteld dat het onderwerp van de tekst onmiddellijk duidelijk is voor de lezer, en elk aspect van het onderwerp moet erin aan bod komen zodat bij de lezer geen verwarring ontstaat omtrent het onderwerp van de tekst.
In dit geval wekt het opschrift van het ontwerp de indruk dat algemene regels inzake elektronische facturering worden bepaald. Er wordt niet vermeld dat de inhoud van het ontwerp beperkt is tot de reglementering van elektronische facturering door ondernemers bij overheidsopdrachten en concessieovereenkomsten. Het opschrift moet in het licht hiervan worden herwerkt.
Artikelen 2 tot 4 5. De artikelen 2 tot 4 van het ontwerp voorzien in een vrijstelling van de voormelde verplichtingen inzake elektronische facturering voor overheidsopdrachten en concessieovereenkomsten met een geraamde waarde tot en met 3.000 euro (exclusief belasting over de toegevoegde waarde).
In het advies van de afdeling Wetgeving van de Raad van State 64.100/1/V van 20 september 2018 over een voorontwerp dat geleid heeft tot de wet van 7 april 2019Relevante gevonden documenten type wet prom. 07/04/2019 pub. 16/04/2019 numac 2019011575 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet tot wijziging van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, de wet van 17 juni 2016 betreffende de concessieovereenkomsten, de wet van 13 augustus 2011 inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten op defensie- en veiligheidsgebied en tot wijziging van de wet van 4 mei 2016 inzake het hergebruik van overheidsinformatie type wet prom. 07/04/2019 pub. 01/10/2019 numac 2019014482 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot wijziging van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, de wet van 17 juni 2016 betreffende de concessieovereenkomsten, de wet van 13 augustus 2011 inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten op defensie- en veiligheidsgebied en tot wijziging van de wet van 4 mei 2016 inzake het hergebruik van overheidsinformatie. - Duitse vertaling type wet prom. 07/04/2019 pub. 03/05/2019 numac 2019011507 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet tot vaststelling van een kader voor de beveiliging van netwerk- en informatiesystemen van algemeen belang voor de openbare veiligheid sluiten wordt gesteld: "4. Het ontworpen artikel 14/1 van de wet van 17 juni 2016Relevante gevonden documenten type wet prom. 17/06/2016 pub. 14/07/2016 numac 2016021053 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet inzake overheidsopdrachten type wet prom. 17/06/2016 pub. 14/07/2016 numac 2016021052 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet betreffende de concessieovereenkomsten sluiten `inzake overheidsopdrachten' (artikel 6 van het ontwerp), het ontworpen artikel 32/1 van de wet van 17 juni 2016Relevante gevonden documenten type wet prom. 17/06/2016 pub. 14/07/2016 numac 2016021053 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet inzake overheidsopdrachten type wet prom. 17/06/2016 pub. 14/07/2016 numac 2016021052 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet betreffende de concessieovereenkomsten sluiten `betreffende de concessieovereenkomsten' (artikel 14 van het ontwerp) en het ontworpen artikel 11/1 van de wet van 13 augustus 2011Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/08/2011 pub. 01/02/2012 numac 2011021082 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten op defensie- en veiligheidsgebied sluiten `inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten op defensie- en veiligheidsgebied' (artikel 20 van het ontwerp) strekken er telkens toe om het gebruik van de elektronische factuur bij aanbestedingsprocedures verplicht te stellen, zij het dat de Koning dit voor projecten met een kleine omvang kan uitsluiten. Die verplichting gaat evenwel pas in op een door de Koning vastgestelde datum (artikel 25, derde lid, van het ontwerp). Daarmee gaat het ontwerp verder dan wat is voorgeschreven door richtlijn 2014/55/EU, die weliswaar de aanbestedende overheden verplicht om elektronische facturen te aanvaarden en te verwerken, maar geen verplichting voor de geselecteerde ondernemers inhoudt om dergelijke facturen te sturen.
Een dergelijke verplichting houdt een beperking in van het vrij verkeer, en kan het ondernemingen bemoeilijken om effectief toegang te krijgen tot de Belgische markt voor aanbestedingen. Bijgevolg kan die verplichting slechts worden geactiveerd indien die verplichting verantwoord kan worden door een niet-economische reden van algemeen belang en proportioneel is aan het nagestreefde doel.
In dat verband kan echter worden opgemerkt dat, hoewel richtlijn 2014/55/EU het gebruik van elektronische facturen niet verplicht stelt, overweging 35 ervan niettemin stelt dat deze richtlijn de lidstaten niet mag beletten te bepalen dat er in het kader van overheidsopdrachten uitsluitend elektronische facturen kunnen worden ingediend, wat er minstens op wijst dat een dergelijke mogelijkheid door de Europese wetgever allerminst moet worden uitgesloten. Het probleem lijkt vooral te kunnen rijzen bij kleinere contracten. In de mate dat bij het aannemen van het koninklijk besluit waarmee de verplichting wordt opgelegd niet enkel rekening zou worden gehouden met de situatie op de Belgische markt, maar ook met de positie van potentiële kandidaten uit andere lidstaten, en er in redelijke uitzonderingen voor kleine contracten wordt voorzien - wat de ontworpen delegaties mogelijk maken - lijkt ook aan de proportionaliteit te kunnen worden voldaan.
Indien de Koning gebruik maakt van de delegatie die hem is verleend om de inwerkingtreding van de verplichting te bepalen (artikel 25, derde lid, van het ontwerp) en in uitzonderingen erop te voorzien (het vierde lid van de ontworpen artikelen 14/1, 32/1 en 11/1) en dit in het licht van de hierboven vermelde overwegingen, lijken deze bepalingen te kunnen worden verzoend met het vrij verkeer.(3)" Daarnaast wordt in de adviezen van de Hoge Raad voor de Zelfstandigen en de KMO en de Commissie voor de overheidsopdrachten bij het ontwerp onder meer gesteld dat deze drempel "zeer laag" is. Beide adviesorganen stellen een hogere drempel voor. De Hoge Raad meent dat het gebruik van gestructureerde e-facturen in het jaar 2020 slechts beperkt was en niet alle ondernemingen over specifieke en aangepaste software beschikken, waardoor de ontworpen regelgeving tot een verhoogde administratieve en financiële last aanleiding zou geven. 6. Gevraagd om, rekening houdend met de voormelde adviezen, de gekozen drempel van 3.000 euro te verantwoorden in het licht van het beginsel van het vrij verkeer, stelde de gemachtigde onder meer: "Il est important d'avoir à l'esprit que de nombreux adjudicateurs imposent déjà la facturation électronique sans que cela ne pose de problème pour les opérateurs économiques et ce, quel que soit le montant du marché.
Le marché semble prêt pour une transition vers le format électronique.
De plus, le Gouvernement fédéral a dédié des moyens pour sensibiliser le marché à l'utilisation de la facture électronique. Il a également pris une mesure fiscale pour inciter les entreprises à investir dans un logiciel de facturation électronique.
La facturation électronique se fait au bénéfice des entreprises puisque la facturation au format papier a bien souvent pour conséquence d'allonger les délais de paiement, particulièrement pour les opérateurs économiques étrangers qui ne devront plus subir les délais postaux, ce qui peut être préjudiciable pour l'accès des entreprises aux marchés publics.
Elle améliorera également la détection de la fraude, au bénéfice des opérateurs économiques de bonne foi.
Ensuite, la directive 2014/55/UE permet, en son considérant 35, aux Etats membres de décider que seules des factures électroniques sont émises dans le cadre des marchés publics, possibilité qui a par ailleurs été utilisée par d'autres Etats membres de l'Union européenne. La France par exemple oblige les entreprises à envoyer leurs factures à destination du secteur public au format électronique.
En outre, une harmonisation a eu lieu pour permettre les marchés transfrontaliers. Par le passé, différentes normes relatives à la facture électronique étaient utilisées dans les Etats membres de l'Union européenne, ce qui ne les rendaient pas interopérables. La directive 2014/55/UE a modifié la donn[é]. En effet, une norme sémantique définissant la structure de la facture électronique a été élaborée. Cette norme contribue à résoudre le problème de fragmentation des solutions de la facture électronique. Elle complète les standards sectoriels existants, au moyen d'une norme intersectorielle et pan-européenne. De ce fait, non seulement la facture électronique s'accorde aux besoins des adjudicateurs, mais elle résout également les difficultés de facturation intersectorielle et transnationale. Cette norme européenne commune permet une plus grande interopérabilité entre les Etats membres.
Enfin, une solution a été trouvée pour les opérateurs économiques qui ne disposent pas de l'équipement informatique approprié. Le portail Mercurius propose une solution gratuite. Grâce à un formulaire internet, les opérateurs économiques peuvent saisir leurs factures destinées aux adjudicateurs qui demandent des factures électroniques, le temps de trouver le cas échéant un produit plus adapté à leurs besoins ou s'il ne désire pas investir dans la mesure où l'utilisation de la facture électronique se limite à un marché.
Pour ces raisons, la facturation électronique ne semble donc pas avoir pour conséquence de restreindre la libre circulation ou de compliquer l'accès effectif des entreprises aux marchés publics." 7. Aldus blijkt rekening te zijn gehouden met de positie van potentieel geïnteresseerde ondernemingen uit andere lidstaten en kan in het licht van voormelde verantwoording, waarbij onder meer gewezen wordt op het gratis ter beschikking stellen van een oplossing voor elektronische facturatie via het Mercurius platform, worden aangenomen dat voormelde drempel verzoenbaar is met het vrij verkeer.Het verdient niettemin aanbeveling om voormelde verantwoording op te nemen in het verslag aan de Koning.
Artikel 5 8. Met het oog op de overeenstemming tussen de Nederlandse en de Franse tekst schrijve men in de Nederlandse tekst "behalve wat betreft de toepassing van" in de plaats van "tenzij wat de toepassing van". De griffier, De voorzitter, Wim GEURTS Marnix VAN DAMME _______ Nota's (1) Gelet op de inhoud van deze rechtsgrondbiedende bepalingen waarin sprake is van opdrachten en concessies "waarvan het geraamde bedrag lager is dan of gelijk is aan" het bedrag bepaald door de Koning dient het verslag aan de Koning te worden aangepast waar vermeld wordt: "(...) Het overmaken van facturen op elektronische wijze kan vermeden worden voor de opdrachten en concessieovereenkomsten waarvan de waarde lager is dan bepaalde bedragen." (2) Zie Beginselen van de wetgevingstechniek.Handleiding voor het opstellen van wetgevende en reglementaire teksten, Raad van State, 2008, nr. 14, te raadplegen op de internetsite van de Raad van State (www.raadvst-consetat.be). (3) Voetnoot 3 van het aangehaalde advies: Dit zal pas bij de aanneming van het uitvoeringsbesluit kunnen worden beoordeeld. 9 MAART 2022. - Koninklijk besluit tot vaststelling van de modaliteiten aangaande de verplichting voor de ondernemers op het gebied van de elektronische facturering in het kader van overheidsopdrachten en concessieovereenkomsten FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de wet van 17 juni 2016Relevante gevonden documenten type wet prom. 17/06/2016 pub. 14/07/2016 numac 2016021053 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet inzake overheidsopdrachten type wet prom. 17/06/2016 pub. 14/07/2016 numac 2016021052 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet betreffende de concessieovereenkomsten sluiten inzake overheidsopdrachten, artikel 14/1, vierde lid;
Gelet op de wet van 17 juni 2016Relevante gevonden documenten type wet prom. 17/06/2016 pub. 14/07/2016 numac 2016021053 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet inzake overheidsopdrachten type wet prom. 17/06/2016 pub. 14/07/2016 numac 2016021052 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet betreffende de concessieovereenkomsten sluiten betreffende de concessieovereenkomsten, artikel 32/1, vierde lid;
Gelet op de wet van 13 augustus 2011Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/08/2011 pub. 01/02/2012 numac 2011021082 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten op defensie- en veiligheidsgebied sluiten inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten op defensie- en veiligheidsgebied, artikel 11/1, vierde lid;
Gelet op de wet van 7 april 2019Relevante gevonden documenten type wet prom. 07/04/2019 pub. 16/04/2019 numac 2019011575 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet tot wijziging van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, de wet van 17 juni 2016 betreffende de concessieovereenkomsten, de wet van 13 augustus 2011 inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten op defensie- en veiligheidsgebied en tot wijziging van de wet van 4 mei 2016 inzake het hergebruik van overheidsinformatie type wet prom. 07/04/2019 pub. 01/10/2019 numac 2019014482 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot wijziging van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, de wet van 17 juni 2016 betreffende de concessieovereenkomsten, de wet van 13 augustus 2011 inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten op defensie- en veiligheidsgebied en tot wijziging van de wet van 4 mei 2016 inzake het hergebruik van overheidsinformatie. - Duitse vertaling type wet prom. 07/04/2019 pub. 03/05/2019 numac 2019011507 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet tot vaststelling van een kader voor de beveiliging van netwerk- en informatiesystemen van algemeen belang voor de openbare veiligheid sluiten tot wijziging van de wet van 17 juni 2016Relevante gevonden documenten type wet prom. 17/06/2016 pub. 14/07/2016 numac 2016021053 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet inzake overheidsopdrachten type wet prom. 17/06/2016 pub. 14/07/2016 numac 2016021052 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet betreffende de concessieovereenkomsten sluiten inzake overheidsopdrachten, de wet van 17 juni 2016Relevante gevonden documenten type wet prom. 17/06/2016 pub. 14/07/2016 numac 2016021053 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet inzake overheidsopdrachten type wet prom. 17/06/2016 pub. 14/07/2016 numac 2016021052 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet betreffende de concessieovereenkomsten sluiten betreffende de concessieovereenkomsten, de wet van 13 augustus 2011Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/08/2011 pub. 01/02/2012 numac 2011021082 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten op defensie- en veiligheidsgebied sluiten inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten op defensie- en veiligheidsgebied en tot wijziging van de wet van 4 mei 2016 inzake het hergebruik van overheidsinformatie, artikel 26, derde lid;
Gelet op het advies van de Commissie voor de overheidsopdrachten, gegeven op 1 juni 2021;
Gelet op het advies van de Hoge Raad voor de Zelfstandigen en de KMO, gegeven op 29 juni 2021;
Gelet op de regelgevingsimpactanalyse van 26 juli 2021, overeenkomstig de artikelen 6, § 1, en 7, § 1, van de wet van 15 december 2013Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/12/2013 pub. 31/12/2013 numac 2013021138 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging sluiten houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging ;
Gelet op het advies van de inspecteur van Financiën, gegeven op 5 augustus 2021;
Gelet op de akkoordbevinding van de Staatssecretaris voor Begroting, gegeven op 22 september 2021 ;
Gelet op het advies 70.734/1 van de Raad van State, gegeven op 18 januari 2022, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;
Op de voordracht van de Eerste Minister, de Minister van Ambtenarenzaken, de Minister van KMO's en van de Staatssecretaris voor Digitalisering, belast met Administratieve Vereenvoudiging, en op het advies van de in Raad vergaderde Ministers, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :
Artikel 1.De artikelen 6, 14 en 20 van de wet van 7 april 2019Relevante gevonden documenten type wet prom. 07/04/2019 pub. 16/04/2019 numac 2019011575 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet tot wijziging van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, de wet van 17 juni 2016 betreffende de concessieovereenkomsten, de wet van 13 augustus 2011 inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten op defensie- en veiligheidsgebied en tot wijziging van de wet van 4 mei 2016 inzake het hergebruik van overheidsinformatie type wet prom. 07/04/2019 pub. 01/10/2019 numac 2019014482 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot wijziging van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, de wet van 17 juni 2016 betreffende de concessieovereenkomsten, de wet van 13 augustus 2011 inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten op defensie- en veiligheidsgebied en tot wijziging van de wet van 4 mei 2016 inzake het hergebruik van overheidsinformatie. - Duitse vertaling type wet prom. 07/04/2019 pub. 03/05/2019 numac 2019011507 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet tot vaststelling van een kader voor de beveiliging van netwerk- en informatiesystemen van algemeen belang voor de openbare veiligheid sluiten tot wijziging van de wet van 17 juni 2016Relevante gevonden documenten type wet prom. 17/06/2016 pub. 14/07/2016 numac 2016021053 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet inzake overheidsopdrachten type wet prom. 17/06/2016 pub. 14/07/2016 numac 2016021052 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet betreffende de concessieovereenkomsten sluiten inzake overheidsopdrachten, de wet van 17 juni 2016Relevante gevonden documenten type wet prom. 17/06/2016 pub. 14/07/2016 numac 2016021053 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet inzake overheidsopdrachten type wet prom. 17/06/2016 pub. 14/07/2016 numac 2016021052 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet betreffende de concessieovereenkomsten sluiten betreffende de concessieovereenkomsten, de wet van 13 augustus 2011Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/08/2011 pub. 01/02/2012 numac 2011021082 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten op defensie- en veiligheidsgebied sluiten inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten op defensie- en veiligheidsgebied en tot wijziging van de wet van 4 mei 2016 inzake het hergebruik van overheidsinformatie treden in werking op : 1° de eerste dag van de maand die volgt op het verstrijken van een termijn van zes maanden die ingaat op de dag na de bekendmaking van het onderhavige besluit in het Belgisch Staatsblad, voor de overheidsopdrachten en concessieovereenkomsten waarvan de geraamde waarde gelijk is aan of hoger is dan de drempel voor Europese bekendmaking, die vanaf die datum worden bekendgemaakt of hadden moeten worden bekendgemaakt, alsmede voor de overheidsopdrachten en concessieovereenkomsten waarvoor, bij gebreke van een verplichting tot voorafgaande bekendmaking, vanaf die datum wordt uitgenodigd tot het indienen van een offerte.Voor deze overheidsopdrachten en concessieovereenkomsten is de in aanmerking te nemen datum van bekendmaking deze van de bekendmaking in het Bulletin der Aanbestedingen; 2° de eerste dag van de maand die volgt op het verstrijken van een termijn van twaalf maanden die ingaat op de dag na de bekendmaking van het onderhavige besluit in het Belgisch Staatsblad, voor de overheidsopdrachten en concessieovereenkomsten waarvan de geraamde waarde lager is dan de drempel voor Europese bekendmaking maar hoger of gelijk is aan 30 000 euro exclusief belasting over de toegevoegde waarde, die vanaf die datum worden bekendgemaakt of hadden moeten worden bekendgemaakt, alsmede voor de overheidsopdrachten en concessieovereenkomsten waarvoor, bij gebreke van een verplichting tot voorafgaande bekendmaking, vanaf die datum wordt uitgenodigd tot het indienen van een offerte;3° de eerste dag van de maand die volgt op het verstrijken van een termijn van achttien maanden die ingaat op de dag na de bekendmaking van het onderhavige besluit in het Belgisch Staatsblad, voor de overheidsopdrachten en concessieovereenkomsten waarvan de geraamde waarde lager is dan 30 000 euro exclusief belasting over de toegevoegde waarde, die vanaf die datum worden bekendgemaakt of hadden moeten worden bekendgemaakt, alsmede voor de overheidsopdrachten en concessieovereenkomsten waarvoor, bij gebreke van een verplichting tot voorafgaande bekendmaking, vanaf die datum wordt uitgenodigd tot het indienen van een offerte.
Art. 2.Het bedrag bedoeld in artikel 14/1, vierde lid, van de wet van 17 juni 2016Relevante gevonden documenten type wet prom. 17/06/2016 pub. 14/07/2016 numac 2016021053 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet inzake overheidsopdrachten type wet prom. 17/06/2016 pub. 14/07/2016 numac 2016021052 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet betreffende de concessieovereenkomsten sluiten inzake overheidsopdrachten, ingevoegd bij de wet van 7 april 2019Relevante gevonden documenten type wet prom. 07/04/2019 pub. 16/04/2019 numac 2019011575 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet tot wijziging van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, de wet van 17 juni 2016 betreffende de concessieovereenkomsten, de wet van 13 augustus 2011 inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten op defensie- en veiligheidsgebied en tot wijziging van de wet van 4 mei 2016 inzake het hergebruik van overheidsinformatie type wet prom. 07/04/2019 pub. 01/10/2019 numac 2019014482 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot wijziging van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, de wet van 17 juni 2016 betreffende de concessieovereenkomsten, de wet van 13 augustus 2011 inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten op defensie- en veiligheidsgebied en tot wijziging van de wet van 4 mei 2016 inzake het hergebruik van overheidsinformatie. - Duitse vertaling type wet prom. 07/04/2019 pub. 03/05/2019 numac 2019011507 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet tot vaststelling van een kader voor de beveiliging van netwerk- en informatiesystemen van algemeen belang voor de openbare veiligheid sluiten, bedraagt 3 000 euro, exclusief belasting over de toegevoegde waarde.
Art. 3.Het bedrag bedoeld in artikel 32/1, vierde lid, van de wet van 17 juni 2016Relevante gevonden documenten type wet prom. 17/06/2016 pub. 14/07/2016 numac 2016021053 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet inzake overheidsopdrachten type wet prom. 17/06/2016 pub. 14/07/2016 numac 2016021052 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet betreffende de concessieovereenkomsten sluiten betreffende de concessieovereenkomsten, ingevoegd bij de wet van 7 april 2019Relevante gevonden documenten type wet prom. 07/04/2019 pub. 16/04/2019 numac 2019011575 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet tot wijziging van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, de wet van 17 juni 2016 betreffende de concessieovereenkomsten, de wet van 13 augustus 2011 inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten op defensie- en veiligheidsgebied en tot wijziging van de wet van 4 mei 2016 inzake het hergebruik van overheidsinformatie type wet prom. 07/04/2019 pub. 01/10/2019 numac 2019014482 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot wijziging van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, de wet van 17 juni 2016 betreffende de concessieovereenkomsten, de wet van 13 augustus 2011 inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten op defensie- en veiligheidsgebied en tot wijziging van de wet van 4 mei 2016 inzake het hergebruik van overheidsinformatie. - Duitse vertaling type wet prom. 07/04/2019 pub. 03/05/2019 numac 2019011507 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet tot vaststelling van een kader voor de beveiliging van netwerk- en informatiesystemen van algemeen belang voor de openbare veiligheid sluiten, bedraagt 3 000 euro, exclusief belasting over de toegevoegde waarde.
Art. 4.Het bedrag bedoeld in artikel 11/1, vierde lid, van de wet van 13 augustus 2011Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/08/2011 pub. 01/02/2012 numac 2011021082 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten op defensie- en veiligheidsgebied sluiten inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten op defensie- en veiligheidsgebied, ingevoegd bij de wet van 7 april 2019Relevante gevonden documenten type wet prom. 07/04/2019 pub. 16/04/2019 numac 2019011575 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet tot wijziging van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, de wet van 17 juni 2016 betreffende de concessieovereenkomsten, de wet van 13 augustus 2011 inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten op defensie- en veiligheidsgebied en tot wijziging van de wet van 4 mei 2016 inzake het hergebruik van overheidsinformatie type wet prom. 07/04/2019 pub. 01/10/2019 numac 2019014482 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot wijziging van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, de wet van 17 juni 2016 betreffende de concessieovereenkomsten, de wet van 13 augustus 2011 inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten op defensie- en veiligheidsgebied en tot wijziging van de wet van 4 mei 2016 inzake het hergebruik van overheidsinformatie. - Duitse vertaling type wet prom. 07/04/2019 pub. 03/05/2019 numac 2019011507 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet tot vaststelling van een kader voor de beveiliging van netwerk- en informatiesystemen van algemeen belang voor de openbare veiligheid sluiten, bedraagt 3 000 euro, exclusief belasting over de toegevoegde waarde.
Art. 5.Het onderhavige koninklijk besluit treedt in werking op de dag bepaald in artikel 1, 3°, behalve wat betreft de toepassing van : 1° artikel 1, 1°, dat in werking treedt op de dag bepaald in artikel 1, 1° ;2° artikel 1, 2°, dat in werking treedt op de dag bepaald in artikel 1, 2°.
Art. 6.De Eerste Minister, de minister bevoegd voor Ambtenarenzaken, de minister bevoegd voor Kleine en Middelgrote Ondernemingen en de minister bevoegd voor Digitalisering zijn, ieder wat hem betreft, belast met de uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Brussel, 9 maart 2022.
FILIP Van Koningswege : De Eerste Minister, A. DE CROO De Minister van Ambtenarenzaken, P. DE SUTTER De Minister van KMO's, D. CLARINVAL De Staatssecretaris voor Digitalisering, belast met Administratieve Vereenvoudiging, M. MICHEL