gepubliceerd op 14 januari 2009
Koninklijk besluit houdende vaststelling van het regime en de regels toepasbaar op de overbrenging, uitgevoerd door ****-chauffeur van de Dienst Vreemdelingenzaken, van vreemdelingen bedoeld in artikel 74/8, &****; 1, van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen
<****>****_title">8 DECEMBER 2008. - **** besluit houdende vaststelling van het regime en de regels toepasbaar op de overbrenging, uitgevoerd door ****-chauffeur van de **** Vreemdelingenzaken, van vreemdelingen bedoeld in artikel 74/8, § 1, van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen****><****>
VERSLAG AAN DE KONING ****, **** wet van 15 juli 1996, bekendgemaakt in het Belgisch **** van 5 oktober 1996, werd in de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen een nieuw artikel 74/8 ingevoegd. § 3 van dit artikel verleent aan de **** de bevoegdheid om het regime en de regels te bepalen voor de overbrenging van vreemdelingen die worden opgesloten, vastgehouden of ter beschikking gesteld van de regering.****><****>**** besluit dat ik **** heden voorleg, voert dit artikel 74/8, § 3 uit.****><****>**** besluit is onderverdeeld als volgt. **** eerste hoofdstuk (artikelen 1-5) bevat een aantal definities en algemene bepalingen, zoals het toepassingsgebied en de bevoegdheden van de ****-chauffeur. Het tweede hoofdstuk omvat de regels die chronologisch gevolgd moeten worden bij een overbrenging, en bestaat uit vier afdelingen : de voorbereiding (art. 6-7), het vertrek (art. 8-12), het eigenlijke vervoer (art. 13-15) en de aankomst (art. 16-17). **** een derde hoofdstuk (art. 18-24) worden een aantal bijzondere gevallen toegelicht, die zich kunnen voordoen tijdens een overbrenging.****><****>**** wordt rekening gehouden met de opmerkingen van de **** van State.****><****>**** wordt in voorkomend geval verder toegelicht in de artikelsgewijze bespreking.****><****>ARTIKELSGEWIJZE BESPREKING Artikel 1 **** artikel definieert een aantal termen die vaak voorkomen in dit besluit.****><****>**** de ****-chauffeur worden dezelfde personen bedoeld als de «*****» zoals voorzien door artikel 3bis van de wet van 25 februari 2003 houdende inrichting van de functie van **** met het oog op de uitvoering van taken die betrekking hebben op de politie van hoven en rechtbanken en de overbrenging van gevangenen. Deze terminologie werd ondertussen immers aangepast.****><****>Artikel 2 **** artikel bepaalt het toepassingsgebied van het besluit. Artikel 74/8, § 3, geeft de **** in het algemeen de bevoegdheid om de overbrenging te regelen van vreemdelingen die worden opgesloten, vastgehouden of ter beschikking gesteld van de regering. Het onderhavig besluit heeft echter een beperkter toepassingsgebied. **** handelt enkel over de overbrengingen van vreemdelingen, onderworpen aan een administratieve maatregel tot opsluiting, terbeschikkingstelling van de regering of ****, uitgevoerd door de ****-chauffeur van de **** Vreemdelingenzaken.****><****>**** worden de volgende overbrengingen niet geviseerd door dit koninklijk besluit : - de overbrengingen uitgevoerd door de **** van de **** Overheidsdienst Justitie; - de overbrengingen uitgevoerd door de ****.****><****>Artikel 3 **** eerste lid van dit artikel bepaalt de bevoegdheid van de ****-chauffeur. **** zijn principieel bevoegd voor alle overbrengingen van vreemdelingen die onderworpen zijn aan een administratieve maatregel tot opsluiting, terbeschikkingstelling van de regering of ****. Vanzelfsprekend kan een koninklijk besluit geen afbreuk doen aan wettelijke bevoegdheden toegekend aan lokale en federale **** en aan de **** van de **** Overheidsdienst **** (wet van 25 februari 2003). **** zal er dan ook concurrerende bevoegdheid zijn, waarbij verschillende van deze diensten tegelijk principieel bevoegd zijn.****><****>Om tegemoet te komen aan praktische problemen die kunnen ontstaan naar aanleiding van deze concurrerende bevoegdheid, geeft het tweede en derde lid aan in welke mate de ****-chauffeur hun bevoegdheid, zoals omschreven in het eerste lid, uitoefenen.****><****>Het tweede lid somt de overbrengingen op die in regel uitgevoerd worden door de ****-chauffeur. **** betreft concreet overbrengingen vanuit de grens, vanuit de **** Vreemdelingenzaken te **** of vanuit een gesloten centrum. **** behoort hoe dan ook niet tot de bevoegdheid van de **** van **** ****, zoals vastgesteld in artikel 3bis van de wet van 25 februari 2003 **** is dus enkel concurrerende bevoegdheid met de **** mogelijk. **** laatsten zullen deze overbrengingen enkel uitvoeren in plaats van de ****-chauffeur om redenen van veiligheid of operationaliteit.****><****>**** derde lid bepaalt dat overbrengingen die tot de principiële bevoegdheid van de ****-chauffeur behoren, zoals omschreven in het eerste lid, maar die niet opgesomd zijn in het tweede lid, slechts uitzonderlijk worden uitgevoerd door de ****-chauffeur. **** **** hierbij onder meer om : - overbrengingen van **** vreemdelingen die in het **** worden aangetroffen of van vreemdelingen die in een gevangenis verblijven, naar een centrum of naar een grens in het kader van de procedure voor hun verwijdering uit het **** (****. artikel 3bis van de vermelde wet van 25 februari 2003); - overbrengingen naar een centrum die niet vallen onder het toepassingsgebied van artikel 3, tweede lid, van dit koninklijk besluit, of artikel 3bis van de wet van 25 februari 2003.****><****>Deze overbrengingen worden voornamelijk uitgevoerd door andere instanties, hetzij de **** van de **** ****, hetzij de lokale of federale ****. **** de continuïteit van de overbrengingen van vreemdelingen in alle gevallen te verzekeren, zullen deze overbrengingen, zij het uitzonderlijk, uitgevoerd kunnen worden door de ****-chauffeur. **** de **** van **** dit verzoekt in zijn advies, kan er geen **** opsomming gegeven worden van de gevallen die worden verstaan onder «*****». **** zal geval per geval in gezamenlijk overleg met de andere diensten bevoegd voor overbrenging afgesproken worden.****><****>Artikel 4 **** artikel bevat in algemene termen enkele fundamentele beginselen die in acht genomen dienen te worden bij iedere overbrenging.****><****>Artikel 5 **** artikel handelt over de dienstkaart van de **** **** die de ****-chauffeur ontvangt. De **** geeft geen enkel voorrecht in om het even welke verkeerssituatie. **** chauffeur dient zich dus te houden aan het verkeersreglement. **** enkele opdracht rechtvaardigt het overtreden van de verkeersregels.****><****>**** dient de ****-chauffeur een **** te behalen. **** betrokkene dient hiertoe een theoretische test af te leggen over het ****.****><****>De **** Vreemdelingenzaken kan hiervoor dus niet zelf instaan. **** advies van de **** van **** in dit verband kan dus niet gevolgd worden.****><****>Artikelen 6-7 **** artikelen reglementeren de voorbereiding van een overbrenging.****><****>Door minstens één ****-chauffeur meer te voorzien dan het aantal over te brengen vreemdelingen, is er, naast een ****-chauffeur om het voertuig te besturen, steeds minstens een ****-chauffeur per over te brengen vreemdeling aanwezig om deze in het oog te houden.****><****>**** betrekking tot de controle van het voertuig, dienen het ****, het ****, de brandstof, de banden en het functioneren van de remmen nagekeken te worden.****><****>Artikelen 8-12 **** artikelen behandelen de regels die gelden bij het vertrek van een overbrenging.****><****>Artikel 8 bevat de nadere regels van de ****, voorzien in artikel 74/8, § 5, eerste lid, 3°, van de wet van 15 december 1980.****><****>**** aanvulling op de doelstellingen van deze **** en de wijze waarop deze plaats vindt, zoals omschreven in dit artikel 74/8, § 5, wordt concreet omschreven welke ambtenaren gemachtigd zijn deze **** uit te voeren.****><****>**** de **** omwille van praktische redenen niet kan uitgevoerd worden door een ****-chauffeur van hetzelfde geslacht als de vreemdeling, wordt deze uitgevoerd door een ander personeelslid van de **** Vreemdelingenzaken van hetzelfde geslacht, onder toezicht van de ****-chauffeur. Dit toezicht is erop gericht ervoor te zorgen dat de **** correct gebeurt overeenkomstig de in dit besluit bepaalde voorschriften.****><****>**** de overbrenging vertrekt vanuit een centrum, kan omwille van praktische redenen (****. ****, geen ****-chauffeur van hetzelfde geslacht als de vreemdeling) de **** ook plaatsvinden door het personeel van het centrum waar de vreemdeling verblijft. **** **** vindt dan plaats overeenkomstig artikel 10, tweede lid, van het koninklijk besluit van 2 augustus 2002. **** wordt bepaald dat «*****» **** lot van de eventuele verboden of gevaarlijke voorwerpen die aangetroffen worden, wordt eveneens toegelicht.****><****>**** artikel 10, dienen de portieren die toegang geven tot de **** te worden op zodanige wijze dat het enkel voor de ****-chauffeur mogelijk is deze te openen, niet voor de vreemdelingen of voor derden. De kofferruimte dient eveneens afgesloten te worden.****><****>Artikelen 13-15 **** artikelen **** het vervoer als dusdanig.****><****>**** algemene regel wordt duidelijk gesteld dat route gevolgd dient te worden die geacht wordt de snelste te zijn. **** is niet noodzakelijk dezelfde route als de kortste in afstand, en is afhankelijk van variabele omstandigheden zoals ****, files,... **** ****-chauffeur dienen dan ook op de hoogte te blijven van de ****. **** uitzondering op deze regel dat de snelste route gevolgd moet worden, geldt evenwel wanneer deze route onveilig is.****><****>**** advies van de **** van State over artikel 14 werd gevolgd door het **** ontwerp steeds aan te passen aan het **** ontwerp.****><****>**** is geenszins de bedoeling dat iedere **** slechts één bepaalde vreemdeling in het oog houdt. **** houden gezamenlijk toezicht op alle vreemdelingen.****><****>Het vervoer wordt in principe niet onderbroken, behoudens in geval van overmacht of tegenbevel van het ****. In geval van een verkeersongeval of pech, moet de **** **** worden voor nadere instructies.****><****>Artikelen 16-17 **** artikelen reglementeren de aankomst. **** autoriteit aan wie de vreemdeling wordt overgedragen, dient de **** af te tekenen of van een stempel te voorzien, als bewijs van de overdracht.****><****>Artikel 18 **** ****-chauffeur dienen in het algemeen steeds het **** op de hoogte te stellen van alle omstandigheden die het goede verloop van de opdracht in de weg zouden kunnen staan.****><****>Artikel 19 De verplichting van artikel 18 geldt eveneens indien een vreemdeling ziek wordt. De gezondheid van de vreemdeling staat echter centraal. Zo nodig ondernemen de ****-chauffeur zelf dan ook de nodige stappen (oproepen medische bijstand, zich zelf begeven naar de dichtstbijzijnde medische dienst), zonder hieromtrent noodzakelijk te moeten wachten op instructies van het ****.****><****>Artikel 20 **** het gedrag van de vreemdeling een risico vormt voor hemzelf, kunnen de ****-chauffeur **** opdragen aan deze vreemdeling, zoals ****. een beschermende helm. **** **** heeft enkel als doel te vermijden dat de vreemdeling zichzelf verwondt, en kan niet beschouwd worden als dwang.****><****>Artikel 21 **** artikel handelt over het gebruik van dwang ten aanzien van de vreemdelingen.****><****>Zoals vermeld in artikel 74/8, § 6, van de wet van 15 december 1980, gelden hierbij alleszins steeds de voorwaarden van artikel 37 van de wet van 5 augustus 1992 op het ****. **** wordt onder meer bepaald dat geweld enkel gebruikt mag worden om een wettig doel na te streven dat niet op een andere wijze kan worden bereikt. **** wordt verder omschreven in het eerste en tweede lid.****><****>**** eerste lid bepaalt dat dwang gebruikt kan worden indien het gedrag van de vreemdeling een gevaar vormt voor de fysieke integriteit van hemzelf of derden (****.****.****. de ****-chauffeur, andere over te brengen vreemdelingen of overige personen) of indien de vreemdeling de orde verstoort. **** dwang heeft dan als doel de vreemdeling terug onder controle te krijgen.****><****>Het tweede lid bevat een bijkomende mogelijkheid om dwang op te leggen. De overbrenging is immers een erg precair moment, dat bijvoorbeeld door de vastgehouden vreemdeling kan aangewend worden om te proberen te ontsnappen. **** is evenwel in het belang van niet alleen de ****-chauffeur, maar van alle over te brengen vreemdelingen, dat de overbrenging zonder enig incident kan plaatsvinden. **** enkel opgetreden zou kunnen worden nadat het gedrag van een vreemdeling daadwerkelijk een gevaar voor de fysieke integriteit uitmaakt, of nadat de vreemdeling daadwerkelijk de orde verstoort, is het kwaad reeds geschied.****><****>**** dat dwang eveneens preventief kan worden opgelegd, ten einde de goede afloop van de overbrenging te verzekeren. **** dwang kan enkel opgelegd worden indien er objectieve aanwijzingen zijn waaruit men redelijkerwijs kan afleiden dat de vreemdeling een gevaar kan zijn voor de fysieke integriteit, of dat hij de orde kan verstoren. Hierbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan een vreemdeling die zich in het verleden reeds meermaals agressief heeft gedragen, of die reeds geprobeerd heeft te ontsnappen.****><****>**** derde lid somt limitatief de dwangmiddelen op die, binnen de grenzen van artikel 37 van de wet op het **** en van de vorige leden, gehanteerd kunnen worden. **** **** om de fysieke aansporing, de houdgreep en de boeien. **** dwangmiddelen zijn verschillend in intensiteit. **** aard van het in een concreet geval te gebruiken dwangmiddel hangt af van de concrete omstandigheden. De minister kan verdere instructies uitvaardigen met betrekking tot de toelaatbare types van boeien.****><****>Artikel 22 **** artikel handelt over de (poging tot) ontsnapping van een vreemdeling tijdens een overbrenging. Een overbrenging, en in het bijzonder het vertrek en de aankomst, zijn cruciale momenten die bij uitstek aangewend zullen worden door een vastgehouden vreemdeling die van plan is te ontsnappen. **** ****-chauffeur dient een ontsnappingspoging in de mate van het mogelijke te verhinderen.****><****>Hij mag daarbij in geen geval de fysieke integriteit van zichzelf, de vreemdeling of derden in gevaar brengen, en er dienen voldoende ****-chauffeur over te blijven om de overige vreemdelingen te bewaken. **** is afhankelijk van het geheel van feitelijke omstandigheden en dient geval per geval beoordeeld te worden.****><****>**** de ****-chauffeur de ontsnapping niet kan verijdelen en de vreemdeling daadwerkelijk ontsnapt is, worden de dichtstbijzijnde politiedienst en het **** op de hoogte gebracht.****><****>Artikel 23 **** artikel handelt over het rapport dat opgesteld moet worden telkens wanneer zich incidenten van welke aard ook hebben voorgedaan met een vreemdeling, en in het algemeen telkens wanneer dwangmiddelen gebruikt werden. Dit rapport dient overgemaakt te worden aan het ****, evenals aan de directeur van het centrum waar de vreemdeling verblijft. **** wordt deze laatste in de mogelijkheid gesteld om overeenkomstig artikel 98, § 3, 2**** lid, van het vermelde koninklijk besluit van 2 augustus 2002, een **** op te leggen indien het **** om een inbreuk vermeld in artikel 96 van dit besluit.****><****>Artikel 24 **** een vreemdeling die overgebracht wordt in het kader van zijn vrijlating geldt vanzelfsprekend een soepeler regime. **** artikelen van dit koninklijk besluit die niet van toepassing zijn op dergelijke overbrengingen, worden opgesomd in dit artikel 24.****><****>**** heb de eer te zijn, ****, **** Uwe ****, **** zeer eerbiedige **** zeer getrouwe dienaar, De **** van Migratie- en ****, ****. ****. ********><****> Advies 44.062/2 van 4 juni 2008 van de afdeling wetgeving van de **** van State **** Raad van ****, afdeling wetgeving, tweede kamer, op 30 januari 2008 door de ****-Eerste **** en Minister van Binnenlandse **** verzocht hem van advies te dienen over een ontwerp van koninklijk besluit "houdende vaststelling van het regime en de regels toepasbaar op de overbrenging, uitgevoerd door ****-chauffeur van de **** Vreemdelingenzaken, van vreemdelingen bedoeld in artikel 74/8, § 1, van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen", heeft het volgende advies gegeven : Onderzoek van het ontwerp **** **** de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen behoort te worden verwezen door het opschrift ervan getrouw weer te geven. **** dienen in de **** tekst de woorden "au ****" te worden ingevoegd tussen de woorden "****'accès" en ", **** ****".****><****>**** **** 1 ****_list">1. **** de **** tekst van artikel 1, 2°, dienen de woorden "en **** de **** 74/8, § 1er" te worden vervangen door de woorden "en **** des **** **** **** **** 74/8, § 1er".****_list">2. **** is geen goede werkwijze om in een tekst waarin definities worden gegeven, naast een bepaling met dat doel een bepaling houdende voorschriften op te nemen.**** is het geval in onderdeel 3°, waarin bepaald wordt dat de ****-chauffeurs geen deel mogen uitmaken van een politiedienst. Die regel is bovendien overbodig, aangezien in het eerste deel van die bepaling uiteengezet wordt dat die beambten werkzaam zijn bij de "Dienst ****", die niet tot de **** behoort.****><****>Artikel 3 De redactie van deze bepaling vertoont een gebrek aan samenhang doordat in het eerste lid aangegeven wordt dat alle overbrengingen van vreemdelingen behoren tot het takenpakket van de ****-chauffeurs, terwijl in de twee overige leden sprake is van gevallen waarin overbrengingen onder de bevoegdheid van ander overheidspersoneel ressorteert.****><****>**** artikel 3 gesteld is, maakt die bepaling het bovendien niet mogelijk vast te stellen welke overbrengingen tot de bevoegdheid van de ****-chauffeurs behoren.****><****>**** eerste wordt in het eerste lid bepaald dat alle overbrengingen onder de bevoegdheid van de ****-chauffeurs ressorteren, onder voorbehoud van de bevoegdheid van de **** en van de **** bij het **** van de **** Overheidsdienst Justitie (1). **** dat voorbehoud is het niet mogelijk de bevoegdheid van de ****-chauffeurs duidelijk te omschrijven, enerzijds omdat in de wetgeving betreffende de **** niet wordt aangegeven voor welke gevallen van overbrenging de **** bevoegd zijn en, anderzijds, omdat in artikel 3bis van de wet van 25 februari 2003 houdende de inrichting van de functie van **** met het oog op de uitvoering van taken die betrekking hebben op de politie van hoven en rechtbanken en de overbrenging van gevangenen wel wordt aangegeven voor welke twee gevallen van overbrenging de **** bevoegd kunnen zijn, maar daarbij gepreciseerd wordt dat zulks geldt "onverminderd de bevoegdheden van de lokale en federale **** en van de ****-chauffeurs van de **** Vreemdelingenzaken".****><****>**** wordt in het tweede lid een opsomming gegeven van de overbrengingen die "voornamelijk" uitgevoerd worden door ****-chauffeurs, met de precisering dat die overbrengingen tot de bevoegdheid van de **** behoren wanneer zulks om **** of om redenen van operationaliteit vereist is. **** lid doet om de volgende redenen problemen rijzen : ****_list">1° het woord "voornamelijk" betekent dat de opgesomde overbrengingen niet ten laste van de ****-chauffeurs zouden kunnen komen, maar er wordt geen enkele precisering gegeven aangaande de gevallen waarin andere - niet nader bepaalde - overheden bevoegd zouden zijn;****_list">2° het is onmogelijk te zeggen of alleen de overbrengingen die in het tweede lid worden opgesomd om **** of om redenen van operationaliteit door de **** ten laste kunnen worden genomen. **** **** wordt in het derde lid aangegeven dat andere overbrengingen uitzonderlijk onder de bevoegdheid van de ****-chauffeurs kunnen vallen. **** dat lid wordt evenwel niet vermeld welke de overbrengingen in kwestie zijn en wordt niet gepreciseerd wat onder "uitzonderlijk" moet worden verstaan.****><****>**** de onderscheiden problemen inzake bevattelijkheid en interpretatie die dit artikel doet rijzen, behoort dit artikel aldus te worden herzien dat op duidelijke en logische wijze aangegeven wordt welke overbrengingen door de ****-chauffeurs ten laste worden genomen en op welke voorwaarden.****><****>Artikel 5 ****_list">1. **** het ontworpen eerste lid betreft, spreekt het vanzelf dat de dienstkaart geen enkel voorrecht geeft in welke verkeerssituatie ook en dat, zoals in het verslag aan de **** wordt aangegeven, de chauffeur zich dus dient te gedragen naar het verkeersreglement doordat geen enkel **** het overtreden van verkeersregels kan rechtvaardigen.De tweede zin van het eerste lid behoort dan ook als overbodig te vervallen. ****_list">2. In verband met het tweede lid vraagt de **** van **** zich af wat een "****" is.**** het **** om een machtiging waarmee men toegang heeft tot het wegennet van de luchthaven, zou zulks in het verslag aan de **** moeten worden aangegeven teneinde de draagwijdte van het begrip te verduidelijken.****><****>****, zeker in het beschouwde geval, is dat de **** Vreemdelingenzaken om evidente **** het nodige moet doen voor het verkrijgen van dat bewijs en niet iedere ****-chauffeur. **** de **** **** is trouwens in staat om ten aanzien van de **** te bevestigen dat de ****-chauffeur voor wie het bewijs wordt aangevraagd die hoedanigheid werkelijk bezit. **** lid behoort dienovereenkomstig te worden herzien.****><****>Artikel 6 ****_list">1. **** behoort te worden geschreven : "een bevel tot **** opgesteld". Deze opmerking geldt eveneens voor het vervolg van het ontwerp. ****_list">2. **** dient te worden aangegeven wie dat bevel tot **** opstelt.****_list">3. **** de **** tekst van het eerste lid dient elk onderdeel van de opsomming te beginnen met het bepaald lidwoord, zoals in onderdeel 2°. Deze opmerking geldt eveneens voor artikel 23, eerste lid.****><****>Artikel 7 **** de **** tekst van het eerste lid dienen de woorden "****'**** **** ****" te worden vervangen door de woorden "****'**** **** ****".****><****>**** de **** tekst van hetzelfde lid dienen de woorden "**** aan" te worden vervangen door het woord "Voor".****><****>Artikel 14 **** de **** tekst dienen de woorden "leur ****" te worden vervangen door de woorden "**** ****".****><****>**** de **** tekst dienen de woorden "**** **** **** ****" te worden ingevoegd tussen de woorden "chauffeur-agent de ****" en "****'**** ****".****><****>**** de **** tekst dienen de woorden "houden toezicht op de vreemdeling" te worden vervangen door de woorden "houden elk toezicht op één vreemdeling".****><****>Artikel 15 **** derde lid zou beter in de bedrijvende vorm gesteld worden teneinde aan te geven dat het de ****-chauffeurs zijn die de **** en het **** moeten inlichten.****><****>Artikel 21 Het spreekt vanzelf dat, zoals in het verslag aan de **** wordt aangegeven, voor de toepassing van artikel 21 hoe dan ook voldaan moet worden aan de voorwaarden gesteld in artikel 37, waarnaar verwezen wordt in artikel 74/8, § 6, van de voornoemde wet van 15 december 1980.****><****>Artikel 23 **** het tweede lid wordt bepaald dat het rapport betreffende de incidenten die zich tijdens de overbrenging hebben voorgedaan, bezorgd wordt aan de directeur van het centrum waar de vreemdeling verblijft.****><****>Bij sommige gevallen van overbrenging **** het evenwel om vreemdelingen die niet in een centrum verblijven. **** is dan ook beter te bepalen dat het rapport in voorkomend geval bezorgd wordt aan de directeur van het centrum waar de vreemdeling verblijft.****><****>Artikel 25 **** het ontworpen artikel wordt het **** ertoe gemachtigd een algemeen reglement op te stellen dat nadere specificaties zou bevatten voor de ****-chauffeurs.****><****>Er kan niet worden aanvaard dat de ****, die bij artikel 74/8, § 3, gemachtigd wordt het regime en de regels te bepalen die van toepassing zijn op de overbrenging van vreemdelingen, aan het **** ter zake een **** bevoegdheid opdraagt. **** de minister zou, in voorkomend geval, een circulaire kunnen opstellen om de geldende regeling te expliciteren maar hij zou bij die gelegenheid geen enkele **** bevoegdheid kunnen uitoefenen.****><****>Artikel 25 dient dan ook te vervallen.****><****>De kamer was samengesteld uit : de heren : ****. ****, ****, ****. ****, ***** staatsraden, de heer ****, assessor van de afdeling wetgeving, Mevr. ****.-****. **** ****, griffier.****><****>Het verslag werd uitgebracht door Mevr. ****. ****, auditeur.****><****>De overeenstemming tussen de **** en de **** tekst werd nagezien onder toezicht van de ****. ****. ****.****><****>De griffier, ****.-****. **** ****.****><****>De voorzitter, ****. ****. _______ Nota ****_list">(1) **** woord "onverminderd" moet hier worden begrepen als "onder voorbehoud van", aangezien anders niet in te zien valt wat daarmee wordt bedoeld.**** de betekenis van beide uitdrukkingen en het gebruik ervan, zie **** van de **** - **** voor het opstellen van wetgevende en reglementaire teksten, ****.****-****.****, rubriek "****", ****. 5.****><****> 8 DECEMBER 2008. - **** besluit houdende vaststelling van het regime en de regels toepasbaar op de overbrenging, uitgevoerd door ****-chauffeur van de **** Vreemdelingenzaken, van vreemdelingen bedoeld in artikel 74/8, § 1, van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen **** ****, **** der ****, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze ****.****><****>Gelet op de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen, inzonderheid op artikel 74/8, § 3, ingevoegd bij de wet van 15 juli 1996;****><****>Gelet op het advies 44.062/2 van de **** van State, gegeven op 4 juni 2008;****><****>**** de voordracht van Onze **** van Migratie- en ****, **** **** besloten en besluiten Wij : ****_chapitre">HOOFDSTUK ****. - **** en algemene bepalingen <****>****_****">Artikel 1.**** de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder : ****_list">1° vreemdeling : vreemdeling onderworpen aan een administratieve maatregel tot opsluiting, terbeschikkingstelling van de regering of **** met toepassing van de bepalingen vermeld in artikel 74/8, § 1, van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen;****_list">2° centrum : plaats beheerd door de **** Vreemdelingenzaken, gericht op de opvang van vreemdelingen onderworpen aan een administratieve maatregel tot opsluiting, terbeschikkingstelling van de regering of **** met toepassing van de bepalingen vermeld in artikel 74/8, § 1, van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen;****_list">3° ****-chauffeur : ****-chauffeur van de **** Vreemdelingenzaken;****_list">4° **** : bureau van de **** **** dat instaat voor de organisatie en centralisatie van alle door de ****-chauffeur uit te voeren overbrengingen. <****>****_****">Art. 2.**** besluit is van toepassing op de overbrenging van vreemdelingen die door de ****-chauffeur wordt uitgevoerd. <****>****_****">Art. 3.**** ****-chauffeur zijn bevoegd voor alle overbrengingen van vreemdelingen.****><****>De volgende overbrengingen worden uitgevoerd door de ****-chauffeur, voor zover zij niet om **** of om redenen van operationaliteit uitgevoerd dienen te worden door de **** : ****_list">1° de overbrenging naar een centrum van vreemdelingen die onderworpen worden aan een administratieve maatregel tot **** overeenkomstig artikel 74/5, § 1, van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen;****_list">2° de overbrenging naar een centrum van vreemdelingen die onderworpen worden aan een administratieve maatregel tot **** overeenkomstig artikel 51/5, § 1, of 74/6, § 1bis, van deze wet;****_list">3° de overbrenging van vreemdelingen vanuit een centrum. Andere overbrengingen dan deze bedoeld in het tweede lid worden uitzonderlijk uitgevoerd door de ****-chauffeur. <****>****_****">Art. 4.Iedere overbrenging geschiedt op een veilige, humane en efficiënte manier. <****>****_****">Art. 5.**** ****-chauffeur ontvangt een dienstkaart van de **** **** die hij steeds bij zich moet hebben.****><****>**** ****-chauffeur dient een **** te behalen. ****_chapitre">HOOFDSTUK ****. - Verloop van de overbrenging ****_section">Afdeling 1. - Voorbereiding****><****> <****>****_****">Art. 6.**** iedere overbrenging stelt het **** een bevel tot **** op, die minstens de volgende gegevens bevat : ****_list">1° naam, nationaliteit en dossiernummer bij de **** Vreemdelingenzaken van de over te brengen vreemdelingen;****_list">2° vertrek- en ****;****_list">3° datum en uur waarop de overbrenging aangevangen dient te worden;****_list">4° naam van de ****-chauffeur die de overbrenging dienen uit te voeren;****_list">5° nummerplaat van het **** dat gebruikt dient te worden. **** wordt steeds minstens één ****-chauffeur meer voorzien dan het aantal over te brengen vreemdelingen. <****>****_****">Art. 7.**** iedere overbrenging controleert de ****-chauffeur de toestand van het voertuig. Hij vergewist zich ervan dat het ****-toestel, de **** en de autopapieren eveneens aanwezig zijn.****><****>**** problemen met het voertuig dienen onmiddellijk te worden meegedeeld aan het ****. ****_section">Afdeling 2. - Vertrek****><****> <****>****_****">Art. 8.**** het instappen wordt de vreemdeling onderworpen aan een ****, overeenkomstig artikel 74/8, § 5, van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen.****><****>**** **** wordt uitgevoerd door een ****-chauffeur van hetzelfde geslacht als de vreemdeling, of door een ander personeelslid van de **** Vreemdelingenzaken van hetzelfde geslacht, in welk geval de **** gebeurt onder toezicht van de ****-chauffeur. In geval van vertrek vanuit een centrum, kan deze **** ook worden uitgevoerd overeenkomstig artikel 10, tweede lid, van het **** besluit van 2 augustus 2002 houdende vaststelling van het regime en de ****, toepasbaar op de plaatsen gelegen op het Belgisch grondgebied, beheerd door de **** ****, waar een vreemdeling wordt opgesloten, ter beschikking gesteld van de regering of vastgehouden, overeenkomstig de bepalingen vermeld in artikel 74/8, § 1, van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen.****><****>**** eventuele verboden of gevaarlijke voorwerpen worden in bewaring genomen door de directeur van het centrum waar de vreemdeling verblijft of zal verblijven. In geval van overbrenging naar een grens in het kader van de procedure voor de verwijdering uit het ****, worden de gevaarlijke voorwerpen overhandigd aan de federale politie. <****>****_****">Art. 9.**** ****-chauffeur **** na of de naam en het dossiernummer van de betrokken vreemdeling overeenkomen met deze vermeld in de ****. Hij verzekert zich er van dat alle documenten nodig voor de opdracht aanwezig zijn. <****>****_****">Art. 10.**** portieren die toegang geven tot de vreemdelingen worden afgesloten ten einde te vermijden dat de vreemdeling of derden ze van binnen- of **** kunnen openen. De kofferruimte wordt eveneens afgesloten. <****>****_****">Art. 11.**** het vertrek dient de ****-chauffeur op de reiswijzer van het voertuig de volgende gegevens in te vullen : ****_list">1° het aantal over te brengen vreemdelingen;****_list">2° datum van de opdracht;****_list">3° uur van vertrek;****_list">4° kilometerstand bij vertrek. <****>****_****">Art. 12.**** een overbrenging niet op het voorziene tijdstip zoals bepaald in de **** kan aangevangen worden, stellen de ****-chauffeur een rapport van vertraging op dat overgemaakt wordt aan het ****. ****_section">Afdeling 3. - Vervoer****><****> <****>****_****">Art. 13.**** ****-chauffeur volgen de route die geacht wordt de snelste te zijn. **** dienen hiervoor op de hoogte te blijven van de meegedeelde ****.****><****>**** deze route onveilig is, moet een andere, veiligere route gevolgd worden. <****>****_****">Art. 14.**** ****-chauffeur houden toezicht op de vreemdelingen en lichten de ****-chauffeur die het voertuig bestuurt in over eventuele onregelmatigheden, zodat er op elk ogenblik adequaat kan ingegrepen worden. **** dien einde dient er steeds een ****-chauffeur aanwezig te zijn in de afgesloten ruimte waarin de vreemdelingen zich bevinden, tenzij het **** een afwijking toestaat. <****>****_****">Art. 15.Behoudens tegenbevel van het **** of overmacht wordt het vervoer van de vreemdeling in geen geval onderbroken.****><****>In geval van een verkeersongeval, brengen de ****-chauffeur hiervan onmiddellijk de politiedienst en het **** op de hoogte.****><****>Indien men bij het vervoeren van vreemdelingen pech krijgt, dienen de ****-chauffeur de **** en het **** te contacteren. ****_section">Afdeling 4. - Aankomst****><****> <****>****_****">Art. 16.**** de aankomst dient de ****-chauffeur op de reiswijzer van het voertuig de volgende gegevens in te vullen : ****_list">1° uur van aankomst;****_list">2° kilometerstand bij aankomst. <****>****_****">Art. 17.**** ****-chauffeur begeleidt de vreemdeling tot op het ogenblik dat hij overgenomen wordt door de autoriteit aan wie de vreemdeling dient overgedragen te worden.****><****>**** deze overdracht wordt een bewijs gegeven door middel van een handtekening of een stempel van deze autoriteit op de ****. ****_chapitre">HOOFDSTUK ****. - Bijzondere gevallen <****>****_****">Art. 18.Indien nodig lichten de ****-chauffeur het **** in van alle omstandigheden die het goede verloop van hun opdracht zouden kunnen belemmeren. <****>****_****">Art. 19.**** een vreemdeling tijdens de overbrenging ziek wordt, brengen de ****-chauffeur het **** hiervan op de hoogte voor het verkrijgen van bijzondere instructies.****><****>Indien nodig, roepen zij zelf onmiddellijk medische bijstand op, of begeven zij zich zelf naar de dichtstbijzijnde medische dienst. <****>****_****">Art. 20.**** het gedrag van de vreemdeling een risico vormt voor hemzelf, kan **** gebruikt worden om te vermijden dat hij zichzelf verwondt. <****>****_****">Art. 21.**** ****-chauffeur kunnen dwang gebruiken ten aanzien van de vreemdeling ten einde hem onder controle te krijgen, indien het gedrag van de vreemdeling een gevaar vormt voor de fysieke integriteit van hemzelf of derden, of indien de vreemdeling de orde verstoort.****><****>Dwang kan eveneens gebruikt worden ten einde de goede afloop van de overbrenging te verzekeren, indien de ****-chauffeur, op grond van de gedragingen van de vreemdeling, van materiële aanwijzingen of van de omstandigheden, redelijke gronden heeft om te denken dat de vreemdeling een gevaar zal vormen voor de fysieke integriteit van hemzelf of derden, of dat de vreemdeling de orde zal verstoren.****><****>De toegelaten dwangmiddelen zijn de fysieke aansporing, de houdgreep en de boeien. <****>****_****">Art. 22.**** een vreemdeling probeert te ontsnappen tijdens het vertrek, het vervoer of de aankomst, dient de ****-chauffeur de ontsnapping te verhinderen, zonder daarbij de fysieke integriteit van hemzelf, de vreemdeling of derden in gevaar te brengen, en voor zover er voldoende ****-chauffeur ter beschikking blijven om de overige vreemdelingen te bewaken.****><****>**** zich effectief een ontsnapping voordoet, brengen de ****-chauffeur hiervan onmiddellijk de politiedienst en het **** op de hoogte. <****>****_****">Art. 23.**** iedere overbrenging waarbij zich incidenten met een vreemdeling hebben voorgedaan of waarbij dwangmiddelen gebruikt werden, wordt onverwijld een gedetailleerd rapport opgesteld, dat de volgende gegevens bevat : ****_list">1° naam, nationaliteit en dossiernummer bij de **** Vreemdelingenzaken van de vervoerde vreemdelingen;****_list">2° een beschrijving van het incident;****_list">3° de motivatie voor het eventueel gebruik van dwang;****_list">4° eventuele schade aan het voertuig;****_list">5° eventuele verwondingen bij de ****-chauffeur en/of de vreemdelingen;****_list">6° naam van eventuele getuigen;****_list">7° datum;****_list">8° naam en handtekening van de ****-chauffeur. Dit rapport wordt overgemaakt aan het **** en in voorkomend geval aan de directeur van het centrum waar de vreemdeling verblijft. <****>****_****">Art. 24.**** artikelen 6, tweede lid, 8, 10, 14, 17 en 22 zijn niet van toepassing op de overbrenging van een vreemdeling in het kader van zijn vrijlating. ****_chapitre">HOOFDSTUK ****. - Slotbepaling <****>****_****">Art. 25.Onze **** die de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen onder zijn bevoegdheid heeft, is belast met de uitvoering van dit besluit.****><****>Gegeven te ****, 8 december 2008.****><****>**** **** **** : De **** van Migratie- en ****, ****. ****. ****
VERSLAG AAN DE KONING ****, **** wet van 15 juli 1996, bekendgemaakt in het Belgisch **** van 5 oktober 1996, werd in de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen een nieuw artikel 74/8 ingevoegd. § 3 van dit artikel verleent aan de **** de bevoegdheid om het regime en de regels te bepalen voor de overbrenging van vreemdelingen die worden opgesloten, vastgehouden of ter beschikking gesteld van de regering.****><****>**** besluit dat ik **** heden voorleg, voert dit artikel 74/8, § 3 uit.****><****>**** besluit is onderverdeeld als volgt. **** eerste hoofdstuk (artikelen 1-5) bevat een aantal definities en algemene bepalingen, zoals het toepassingsgebied en de bevoegdheden van de ****-chauffeur. Het tweede hoofdstuk omvat de regels die chronologisch gevolgd moeten worden bij een overbrenging, en bestaat uit vier afdelingen : de voorbereiding (art. 6-7), het vertrek (art. 8-12), het eigenlijke vervoer (art. 13-15) en de aankomst (art. 16-17). **** een derde hoofdstuk (art. 18-24) worden een aantal bijzondere gevallen toegelicht, die zich kunnen voordoen tijdens een overbrenging.****><****>**** wordt rekening gehouden met de opmerkingen van de **** van State.****><****>**** wordt in voorkomend geval verder toegelicht in de artikelsgewijze bespreking.****><****>ARTIKELSGEWIJZE BESPREKING Artikel 1 **** artikel definieert een aantal termen die vaak voorkomen in dit besluit.****><****>**** de ****-chauffeur worden dezelfde personen bedoeld als de «*****» zoals voorzien door artikel 3bis van de wet van 25 februari 2003 houdende inrichting van de functie van **** met het oog op de uitvoering van taken die betrekking hebben op de politie van hoven en rechtbanken en de overbrenging van gevangenen. Deze terminologie werd ondertussen immers aangepast.****><****>Artikel 2 **** artikel bepaalt het toepassingsgebied van het besluit. Artikel 74/8, § 3, geeft de **** in het algemeen de bevoegdheid om de overbrenging te regelen van vreemdelingen die worden opgesloten, vastgehouden of ter beschikking gesteld van de regering. Het onderhavig besluit heeft echter een beperkter toepassingsgebied. **** handelt enkel over de overbrengingen van vreemdelingen, onderworpen aan een administratieve maatregel tot opsluiting, terbeschikkingstelling van de regering of ****, uitgevoerd door de ****-chauffeur van de **** Vreemdelingenzaken.****><****>**** worden de volgende overbrengingen niet geviseerd door dit koninklijk besluit : - de overbrengingen uitgevoerd door de **** van de **** Overheidsdienst Justitie; - de overbrengingen uitgevoerd door de ****.****><****>Artikel 3 **** eerste lid van dit artikel bepaalt de bevoegdheid van de ****-chauffeur. **** zijn principieel bevoegd voor alle overbrengingen van vreemdelingen die onderworpen zijn aan een administratieve maatregel tot opsluiting, terbeschikkingstelling van de regering of ****. Vanzelfsprekend kan een koninklijk besluit geen afbreuk doen aan wettelijke bevoegdheden toegekend aan lokale en federale **** en aan de **** van de **** Overheidsdienst **** (wet van 25 februari 2003). **** zal er dan ook concurrerende bevoegdheid zijn, waarbij verschillende van deze diensten tegelijk principieel bevoegd zijn.****><****>Om tegemoet te komen aan praktische problemen die kunnen ontstaan naar aanleiding van deze concurrerende bevoegdheid, geeft het tweede en derde lid aan in welke mate de ****-chauffeur hun bevoegdheid, zoals omschreven in het eerste lid, uitoefenen.****><****>Het tweede lid somt de overbrengingen op die in regel uitgevoerd worden door de ****-chauffeur. **** betreft concreet overbrengingen vanuit de grens, vanuit de **** Vreemdelingenzaken te **** of vanuit een gesloten centrum. **** behoort hoe dan ook niet tot de bevoegdheid van de **** van **** ****, zoals vastgesteld in artikel 3bis van de wet van 25 februari 2003 **** is dus enkel concurrerende bevoegdheid met de **** mogelijk. **** laatsten zullen deze overbrengingen enkel uitvoeren in plaats van de ****-chauffeur om redenen van veiligheid of operationaliteit.****><****>**** derde lid bepaalt dat overbrengingen die tot de principiële bevoegdheid van de ****-chauffeur behoren, zoals omschreven in het eerste lid, maar die niet opgesomd zijn in het tweede lid, slechts uitzonderlijk worden uitgevoerd door de ****-chauffeur. **** **** hierbij onder meer om : - overbrengingen van **** vreemdelingen die in het **** worden aangetroffen of van vreemdelingen die in een gevangenis verblijven, naar een centrum of naar een grens in het kader van de procedure voor hun verwijdering uit het **** (****. artikel 3bis van de vermelde wet van 25 februari 2003); - overbrengingen naar een centrum die niet vallen onder het toepassingsgebied van artikel 3, tweede lid, van dit koninklijk besluit, of artikel 3bis van de wet van 25 februari 2003.****><****>Deze overbrengingen worden voornamelijk uitgevoerd door andere instanties, hetzij de **** van de **** ****, hetzij de lokale of federale ****. **** de continuïteit van de overbrengingen van vreemdelingen in alle gevallen te verzekeren, zullen deze overbrengingen, zij het uitzonderlijk, uitgevoerd kunnen worden door de ****-chauffeur. **** de **** van **** dit verzoekt in zijn advies, kan er geen **** opsomming gegeven worden van de gevallen die worden verstaan onder «*****». **** zal geval per geval in gezamenlijk overleg met de andere diensten bevoegd voor overbrenging afgesproken worden.****><****>Artikel 4 **** artikel bevat in algemene termen enkele fundamentele beginselen die in acht genomen dienen te worden bij iedere overbrenging.****><****>Artikel 5 **** artikel handelt over de dienstkaart van de **** **** die de ****-chauffeur ontvangt. De **** geeft geen enkel voorrecht in om het even welke verkeerssituatie. **** chauffeur dient zich dus te houden aan het verkeersreglement. **** enkele opdracht rechtvaardigt het overtreden van de verkeersregels.****><****>**** dient de ****-chauffeur een **** te behalen. **** betrokkene dient hiertoe een theoretische test af te leggen over het ****.****><****>De **** Vreemdelingenzaken kan hiervoor dus niet zelf instaan. **** advies van de **** van **** in dit verband kan dus niet gevolgd worden.****><****>Artikelen 6-7 **** artikelen reglementeren de voorbereiding van een overbrenging.****><****>Door minstens één ****-chauffeur meer te voorzien dan het aantal over te brengen vreemdelingen, is er, naast een ****-chauffeur om het voertuig te besturen, steeds minstens een ****-chauffeur per over te brengen vreemdeling aanwezig om deze in het oog te houden.****><****>**** betrekking tot de controle van het voertuig, dienen het ****, het ****, de brandstof, de banden en het functioneren van de remmen nagekeken te worden.****><****>Artikelen 8-12 **** artikelen behandelen de regels die gelden bij het vertrek van een overbrenging.****><****>Artikel 8 bevat de nadere regels van de ****, voorzien in artikel 74/8, § 5, eerste lid, 3°, van de wet van 15 december 1980.****><****>**** aanvulling op de doelstellingen van deze **** en de wijze waarop deze plaats vindt, zoals omschreven in dit artikel 74/8, § 5, wordt concreet omschreven welke ambtenaren gemachtigd zijn deze **** uit te voeren.****><****>**** de **** omwille van praktische redenen niet kan uitgevoerd worden door een ****-chauffeur van hetzelfde geslacht als de vreemdeling, wordt deze uitgevoerd door een ander personeelslid van de **** Vreemdelingenzaken van hetzelfde geslacht, onder toezicht van de ****-chauffeur. Dit toezicht is erop gericht ervoor te zorgen dat de **** correct gebeurt overeenkomstig de in dit besluit bepaalde voorschriften.****><****>**** de overbrenging vertrekt vanuit een centrum, kan omwille van praktische redenen (****. ****, geen ****-chauffeur van hetzelfde geslacht als de vreemdeling) de **** ook plaatsvinden door het personeel van het centrum waar de vreemdeling verblijft. **** **** vindt dan plaats overeenkomstig artikel 10, tweede lid, van het koninklijk besluit van 2 augustus 2002. **** wordt bepaald dat «*****» **** lot van de eventuele verboden of gevaarlijke voorwerpen die aangetroffen worden, wordt eveneens toegelicht.****><****>**** artikel 10, dienen de portieren die toegang geven tot de **** te worden op zodanige wijze dat het enkel voor de ****-chauffeur mogelijk is deze te openen, niet voor de vreemdelingen of voor derden. De kofferruimte dient eveneens afgesloten te worden.****><****>Artikelen 13-15 **** artikelen **** het vervoer als dusdanig.****><****>**** algemene regel wordt duidelijk gesteld dat route gevolgd dient te worden die geacht wordt de snelste te zijn. **** is niet noodzakelijk dezelfde route als de kortste in afstand, en is afhankelijk van variabele omstandigheden zoals ****, files,... **** ****-chauffeur dienen dan ook op de hoogte te blijven van de ****. **** uitzondering op deze regel dat de snelste route gevolgd moet worden, geldt evenwel wanneer deze route onveilig is.****><****>**** advies van de **** van State over artikel 14 werd gevolgd door het **** ontwerp steeds aan te passen aan het **** ontwerp.****><****>**** is geenszins de bedoeling dat iedere **** slechts één bepaalde vreemdeling in het oog houdt. **** houden gezamenlijk toezicht op alle vreemdelingen.****><****>Het vervoer wordt in principe niet onderbroken, behoudens in geval van overmacht of tegenbevel van het ****. In geval van een verkeersongeval of pech, moet de **** **** worden voor nadere instructies.****><****>Artikelen 16-17 **** artikelen reglementeren de aankomst. **** autoriteit aan wie de vreemdeling wordt overgedragen, dient de **** af te tekenen of van een stempel te voorzien, als bewijs van de overdracht.****><****>Artikel 18 **** ****-chauffeur dienen in het algemeen steeds het **** op de hoogte te stellen van alle omstandigheden die het goede verloop van de opdracht in de weg zouden kunnen staan.****><****>Artikel 19 De verplichting van artikel 18 geldt eveneens indien een vreemdeling ziek wordt. De gezondheid van de vreemdeling staat echter centraal. Zo nodig ondernemen de ****-chauffeur zelf dan ook de nodige stappen (oproepen medische bijstand, zich zelf begeven naar de dichtstbijzijnde medische dienst), zonder hieromtrent noodzakelijk te moeten wachten op instructies van het ****.****><****>Artikel 20 **** het gedrag van de vreemdeling een risico vormt voor hemzelf, kunnen de ****-chauffeur **** opdragen aan deze vreemdeling, zoals ****. een beschermende helm. **** **** heeft enkel als doel te vermijden dat de vreemdeling zichzelf verwondt, en kan niet beschouwd worden als dwang.****><****>Artikel 21 **** artikel handelt over het gebruik van dwang ten aanzien van de vreemdelingen.****><****>Zoals vermeld in artikel 74/8, § 6, van de wet van 15 december 1980, gelden hierbij alleszins steeds de voorwaarden van artikel 37 van de wet van 5 augustus 1992 op het ****. **** wordt onder meer bepaald dat geweld enkel gebruikt mag worden om een wettig doel na te streven dat niet op een andere wijze kan worden bereikt. **** wordt verder omschreven in het eerste en tweede lid.****><****>**** eerste lid bepaalt dat dwang gebruikt kan worden indien het gedrag van de vreemdeling een gevaar vormt voor de fysieke integriteit van hemzelf of derden (****.****.****. de ****-chauffeur, andere over te brengen vreemdelingen of overige personen) of indien de vreemdeling de orde verstoort. **** dwang heeft dan als doel de vreemdeling terug onder controle te krijgen.****><****>Het tweede lid bevat een bijkomende mogelijkheid om dwang op te leggen. De overbrenging is immers een erg precair moment, dat bijvoorbeeld door de vastgehouden vreemdeling kan aangewend worden om te proberen te ontsnappen. **** is evenwel in het belang van niet alleen de ****-chauffeur, maar van alle over te brengen vreemdelingen, dat de overbrenging zonder enig incident kan plaatsvinden. **** enkel opgetreden zou kunnen worden nadat het gedrag van een vreemdeling daadwerkelijk een gevaar voor de fysieke integriteit uitmaakt, of nadat de vreemdeling daadwerkelijk de orde verstoort, is het kwaad reeds geschied.****><****>**** dat dwang eveneens preventief kan worden opgelegd, ten einde de goede afloop van de overbrenging te verzekeren. **** dwang kan enkel opgelegd worden indien er objectieve aanwijzingen zijn waaruit men redelijkerwijs kan afleiden dat de vreemdeling een gevaar kan zijn voor de fysieke integriteit, of dat hij de orde kan verstoren. Hierbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan een vreemdeling die zich in het verleden reeds meermaals agressief heeft gedragen, of die reeds geprobeerd heeft te ontsnappen.****><****>**** derde lid somt limitatief de dwangmiddelen op die, binnen de grenzen van artikel 37 van de wet op het **** en van de vorige leden, gehanteerd kunnen worden. **** **** om de fysieke aansporing, de houdgreep en de boeien. **** dwangmiddelen zijn verschillend in intensiteit. **** aard van het in een concreet geval te gebruiken dwangmiddel hangt af van de concrete omstandigheden. De minister kan verdere instructies uitvaardigen met betrekking tot de toelaatbare types van boeien.****><****>Artikel 22 **** artikel handelt over de (poging tot) ontsnapping van een vreemdeling tijdens een overbrenging. Een overbrenging, en in het bijzonder het vertrek en de aankomst, zijn cruciale momenten die bij uitstek aangewend zullen worden door een vastgehouden vreemdeling die van plan is te ontsnappen. **** ****-chauffeur dient een ontsnappingspoging in de mate van het mogelijke te verhinderen.****><****>Hij mag daarbij in geen geval de fysieke integriteit van zichzelf, de vreemdeling of derden in gevaar brengen, en er dienen voldoende ****-chauffeur over te blijven om de overige vreemdelingen te bewaken. **** is afhankelijk van het geheel van feitelijke omstandigheden en dient geval per geval beoordeeld te worden.****><****>**** de ****-chauffeur de ontsnapping niet kan verijdelen en de vreemdeling daadwerkelijk ontsnapt is, worden de dichtstbijzijnde politiedienst en het **** op de hoogte gebracht.****><****>Artikel 23 **** artikel handelt over het rapport dat opgesteld moet worden telkens wanneer zich incidenten van welke aard ook hebben voorgedaan met een vreemdeling, en in het algemeen telkens wanneer dwangmiddelen gebruikt werden. Dit rapport dient overgemaakt te worden aan het ****, evenals aan de directeur van het centrum waar de vreemdeling verblijft. **** wordt deze laatste in de mogelijkheid gesteld om overeenkomstig artikel 98, § 3, 2**** lid, van het vermelde koninklijk besluit van 2 augustus 2002, een **** op te leggen indien het **** om een inbreuk vermeld in artikel 96 van dit besluit.****><****>Artikel 24 **** een vreemdeling die overgebracht wordt in het kader van zijn vrijlating geldt vanzelfsprekend een soepeler regime. **** artikelen van dit koninklijk besluit die niet van toepassing zijn op dergelijke overbrengingen, worden opgesomd in dit artikel 24.****><****>**** heb de eer te zijn, ****, **** Uwe ****, **** zeer eerbiedige **** zeer getrouwe dienaar, De **** van Migratie- en ****, ****. ****. ********><****> Advies 44.062/2 van 4 juni 2008 van de afdeling wetgeving van de **** van State **** Raad van ****, afdeling wetgeving, tweede kamer, op 30 januari 2008 door de ****-Eerste **** en Minister van Binnenlandse **** verzocht hem van advies te dienen over een ontwerp van koninklijk besluit "houdende vaststelling van het regime en de regels toepasbaar op de overbrenging, uitgevoerd door ****-chauffeur van de **** Vreemdelingenzaken, van vreemdelingen bedoeld in artikel 74/8, § 1, van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen", heeft het volgende advies gegeven : Onderzoek van het ontwerp **** **** de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen behoort te worden verwezen door het opschrift ervan getrouw weer te geven. **** dienen in de **** tekst de woorden "au ****" te worden ingevoegd tussen de woorden "****'accès" en ", **** ****".****><****>**** **** 1 ****_list">1. **** de **** tekst van artikel 1, 2°, dienen de woorden "en **** de **** 74/8, § 1er" te worden vervangen door de woorden "en **** des **** **** **** **** 74/8, § 1er".****_list">2. **** is geen goede werkwijze om in een tekst waarin definities worden gegeven, naast een bepaling met dat doel een bepaling houdende voorschriften op te nemen.**** is het geval in onderdeel 3°, waarin bepaald wordt dat de ****-chauffeurs geen deel mogen uitmaken van een politiedienst. Die regel is bovendien overbodig, aangezien in het eerste deel van die bepaling uiteengezet wordt dat die beambten werkzaam zijn bij de "Dienst ****", die niet tot de **** behoort.****><****>Artikel 3 De redactie van deze bepaling vertoont een gebrek aan samenhang doordat in het eerste lid aangegeven wordt dat alle overbrengingen van vreemdelingen behoren tot het takenpakket van de ****-chauffeurs, terwijl in de twee overige leden sprake is van gevallen waarin overbrengingen onder de bevoegdheid van ander overheidspersoneel ressorteert.****><****>**** artikel 3 gesteld is, maakt die bepaling het bovendien niet mogelijk vast te stellen welke overbrengingen tot de bevoegdheid van de ****-chauffeurs behoren.****><****>**** eerste wordt in het eerste lid bepaald dat alle overbrengingen onder de bevoegdheid van de ****-chauffeurs ressorteren, onder voorbehoud van de bevoegdheid van de **** en van de **** bij het **** van de **** Overheidsdienst Justitie (1). **** dat voorbehoud is het niet mogelijk de bevoegdheid van de ****-chauffeurs duidelijk te omschrijven, enerzijds omdat in de wetgeving betreffende de **** niet wordt aangegeven voor welke gevallen van overbrenging de **** bevoegd zijn en, anderzijds, omdat in artikel 3bis van de wet van 25 februari 2003 houdende de inrichting van de functie van **** met het oog op de uitvoering van taken die betrekking hebben op de politie van hoven en rechtbanken en de overbrenging van gevangenen wel wordt aangegeven voor welke twee gevallen van overbrenging de **** bevoegd kunnen zijn, maar daarbij gepreciseerd wordt dat zulks geldt "onverminderd de bevoegdheden van de lokale en federale **** en van de ****-chauffeurs van de **** Vreemdelingenzaken".****><****>**** wordt in het tweede lid een opsomming gegeven van de overbrengingen die "voornamelijk" uitgevoerd worden door ****-chauffeurs, met de precisering dat die overbrengingen tot de bevoegdheid van de **** behoren wanneer zulks om **** of om redenen van operationaliteit vereist is. **** lid doet om de volgende redenen problemen rijzen : ****_list">1° het woord "voornamelijk" betekent dat de opgesomde overbrengingen niet ten laste van de ****-chauffeurs zouden kunnen komen, maar er wordt geen enkele precisering gegeven aangaande de gevallen waarin andere - niet nader bepaalde - overheden bevoegd zouden zijn;****_list">2° het is onmogelijk te zeggen of alleen de overbrengingen die in het tweede lid worden opgesomd om **** of om redenen van operationaliteit door de **** ten laste kunnen worden genomen. **** **** wordt in het derde lid aangegeven dat andere overbrengingen uitzonderlijk onder de bevoegdheid van de ****-chauffeurs kunnen vallen. **** dat lid wordt evenwel niet vermeld welke de overbrengingen in kwestie zijn en wordt niet gepreciseerd wat onder "uitzonderlijk" moet worden verstaan.****><****>**** de onderscheiden problemen inzake bevattelijkheid en interpretatie die dit artikel doet rijzen, behoort dit artikel aldus te worden herzien dat op duidelijke en logische wijze aangegeven wordt welke overbrengingen door de ****-chauffeurs ten laste worden genomen en op welke voorwaarden.****><****>Artikel 5 ****_list">1. **** het ontworpen eerste lid betreft, spreekt het vanzelf dat de dienstkaart geen enkel voorrecht geeft in welke verkeerssituatie ook en dat, zoals in het verslag aan de **** wordt aangegeven, de chauffeur zich dus dient te gedragen naar het verkeersreglement doordat geen enkel **** het overtreden van verkeersregels kan rechtvaardigen.De tweede zin van het eerste lid behoort dan ook als overbodig te vervallen. ****_list">2. In verband met het tweede lid vraagt de **** van **** zich af wat een "****" is.**** het **** om een machtiging waarmee men toegang heeft tot het wegennet van de luchthaven, zou zulks in het verslag aan de **** moeten worden aangegeven teneinde de draagwijdte van het begrip te verduidelijken.****><****>****, zeker in het beschouwde geval, is dat de **** Vreemdelingenzaken om evidente **** het nodige moet doen voor het verkrijgen van dat bewijs en niet iedere ****-chauffeur. **** de **** **** is trouwens in staat om ten aanzien van de **** te bevestigen dat de ****-chauffeur voor wie het bewijs wordt aangevraagd die hoedanigheid werkelijk bezit. **** lid behoort dienovereenkomstig te worden herzien.****><****>Artikel 6 ****_list">1. **** behoort te worden geschreven : "een bevel tot **** opgesteld". Deze opmerking geldt eveneens voor het vervolg van het ontwerp. ****_list">2. **** dient te worden aangegeven wie dat bevel tot **** opstelt.****_list">3. **** de **** tekst van het eerste lid dient elk onderdeel van de opsomming te beginnen met het bepaald lidwoord, zoals in onderdeel 2°. Deze opmerking geldt eveneens voor artikel 23, eerste lid.****><****>Artikel 7 **** de **** tekst van het eerste lid dienen de woorden "****'**** **** ****" te worden vervangen door de woorden "****'**** **** ****".****><****>**** de **** tekst van hetzelfde lid dienen de woorden "**** aan" te worden vervangen door het woord "Voor".****><****>Artikel 14 **** de **** tekst dienen de woorden "leur ****" te worden vervangen door de woorden "**** ****".****><****>**** de **** tekst dienen de woorden "**** **** **** ****" te worden ingevoegd tussen de woorden "chauffeur-agent de ****" en "****'**** ****".****><****>**** de **** tekst dienen de woorden "houden toezicht op de vreemdeling" te worden vervangen door de woorden "houden elk toezicht op één vreemdeling".****><****>Artikel 15 **** derde lid zou beter in de bedrijvende vorm gesteld worden teneinde aan te geven dat het de ****-chauffeurs zijn die de **** en het **** moeten inlichten.****><****>Artikel 21 Het spreekt vanzelf dat, zoals in het verslag aan de **** wordt aangegeven, voor de toepassing van artikel 21 hoe dan ook voldaan moet worden aan de voorwaarden gesteld in artikel 37, waarnaar verwezen wordt in artikel 74/8, § 6, van de voornoemde wet van 15 december 1980.****><****>Artikel 23 **** het tweede lid wordt bepaald dat het rapport betreffende de incidenten die zich tijdens de overbrenging hebben voorgedaan, bezorgd wordt aan de directeur van het centrum waar de vreemdeling verblijft.****><****>Bij sommige gevallen van overbrenging **** het evenwel om vreemdelingen die niet in een centrum verblijven. **** is dan ook beter te bepalen dat het rapport in voorkomend geval bezorgd wordt aan de directeur van het centrum waar de vreemdeling verblijft.****><****>Artikel 25 **** het ontworpen artikel wordt het **** ertoe gemachtigd een algemeen reglement op te stellen dat nadere specificaties zou bevatten voor de ****-chauffeurs.****><****>Er kan niet worden aanvaard dat de ****, die bij artikel 74/8, § 3, gemachtigd wordt het regime en de regels te bepalen die van toepassing zijn op de overbrenging van vreemdelingen, aan het **** ter zake een **** bevoegdheid opdraagt. **** de minister zou, in voorkomend geval, een circulaire kunnen opstellen om de geldende regeling te expliciteren maar hij zou bij die gelegenheid geen enkele **** bevoegdheid kunnen uitoefenen.****><****>Artikel 25 dient dan ook te vervallen.****><****>De kamer was samengesteld uit : de heren : ****. ****, ****, ****. ****, ***** staatsraden, de heer ****, assessor van de afdeling wetgeving, Mevr. ****.-****. **** ****, griffier.****><****>Het verslag werd uitgebracht door Mevr. ****. ****, auditeur.****><****>De overeenstemming tussen de **** en de **** tekst werd nagezien onder toezicht van de ****. ****. ****.****><****>De griffier, ****.-****. **** ****.****><****>De voorzitter, ****. ****. _______ Nota ****_list">(1) **** woord "onverminderd" moet hier worden begrepen als "onder voorbehoud van", aangezien anders niet in te zien valt wat daarmee wordt bedoeld.**** de betekenis van beide uitdrukkingen en het gebruik ervan, zie **** van de **** - **** voor het opstellen van wetgevende en reglementaire teksten, ****.****-****.****, rubriek "****", ****. 5.****><****> 8 DECEMBER 2008. - **** besluit houdende vaststelling van het regime en de regels toepasbaar op de overbrenging, uitgevoerd door ****-chauffeur van de **** Vreemdelingenzaken, van vreemdelingen bedoeld in artikel 74/8, § 1, van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen **** ****, **** der ****, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze ****.****><****>Gelet op de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen, inzonderheid op artikel 74/8, § 3, ingevoegd bij de wet van 15 juli 1996;****><****>Gelet op het advies 44.062/2 van de **** van State, gegeven op 4 juni 2008;****><****>**** de voordracht van Onze **** van Migratie- en ****, **** **** besloten en besluiten Wij : ****_chapitre">HOOFDSTUK ****. - **** en algemene bepalingen <****>****_****">Artikel 1.**** de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder : ****_list">1° vreemdeling : vreemdeling onderworpen aan een administratieve maatregel tot opsluiting, terbeschikkingstelling van de regering of **** met toepassing van de bepalingen vermeld in artikel 74/8, § 1, van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen;****_list">2° centrum : plaats beheerd door de **** Vreemdelingenzaken, gericht op de opvang van vreemdelingen onderworpen aan een administratieve maatregel tot opsluiting, terbeschikkingstelling van de regering of **** met toepassing van de bepalingen vermeld in artikel 74/8, § 1, van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen;****_list">3° ****-chauffeur : ****-chauffeur van de **** Vreemdelingenzaken;****_list">4° **** : bureau van de **** **** dat instaat voor de organisatie en centralisatie van alle door de ****-chauffeur uit te voeren overbrengingen. <****>****_****">Art. 2.**** besluit is van toepassing op de overbrenging van vreemdelingen die door de ****-chauffeur wordt uitgevoerd. <****>****_****">Art. 3.**** ****-chauffeur zijn bevoegd voor alle overbrengingen van vreemdelingen.****><****>De volgende overbrengingen worden uitgevoerd door de ****-chauffeur, voor zover zij niet om **** of om redenen van operationaliteit uitgevoerd dienen te worden door de **** : ****_list">1° de overbrenging naar een centrum van vreemdelingen die onderworpen worden aan een administratieve maatregel tot **** overeenkomstig artikel 74/5, § 1, van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen;****_list">2° de overbrenging naar een centrum van vreemdelingen die onderworpen worden aan een administratieve maatregel tot **** overeenkomstig artikel 51/5, § 1, of 74/6, § 1bis, van deze wet;****_list">3° de overbrenging van vreemdelingen vanuit een centrum. Andere overbrengingen dan deze bedoeld in het tweede lid worden uitzonderlijk uitgevoerd door de ****-chauffeur. <****>****_****">Art. 4.Iedere overbrenging geschiedt op een veilige, humane en efficiënte manier. <****>****_****">Art. 5.**** ****-chauffeur ontvangt een dienstkaart van de **** **** die hij steeds bij zich moet hebben.****><****>**** ****-chauffeur dient een **** te behalen. ****_chapitre">HOOFDSTUK ****. - Verloop van de overbrenging ****_section">Afdeling 1. - Voorbereiding****><****> <****>****_****">Art. 6.**** iedere overbrenging stelt het **** een bevel tot **** op, die minstens de volgende gegevens bevat : ****_list">1° naam, nationaliteit en dossiernummer bij de **** Vreemdelingenzaken van de over te brengen vreemdelingen;****_list">2° vertrek- en ****;****_list">3° datum en uur waarop de overbrenging aangevangen dient te worden;****_list">4° naam van de ****-chauffeur die de overbrenging dienen uit te voeren;****_list">5° nummerplaat van het **** dat gebruikt dient te worden. **** wordt steeds minstens één ****-chauffeur meer voorzien dan het aantal over te brengen vreemdelingen. <****>****_****">Art. 7.**** iedere overbrenging controleert de ****-chauffeur de toestand van het voertuig. Hij vergewist zich ervan dat het ****-toestel, de **** en de autopapieren eveneens aanwezig zijn.****><****>**** problemen met het voertuig dienen onmiddellijk te worden meegedeeld aan het ****. ****_section">Afdeling 2. - Vertrek****><****> <****>****_****">Art. 8.**** het instappen wordt de vreemdeling onderworpen aan een ****, overeenkomstig artikel 74/8, § 5, van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen.****><****>**** **** wordt uitgevoerd door een ****-chauffeur van hetzelfde geslacht als de vreemdeling, of door een ander personeelslid van de **** Vreemdelingenzaken van hetzelfde geslacht, in welk geval de **** gebeurt onder toezicht van de ****-chauffeur. In geval van vertrek vanuit een centrum, kan deze **** ook worden uitgevoerd overeenkomstig artikel 10, tweede lid, van het **** besluit van 2 augustus 2002 houdende vaststelling van het regime en de ****, toepasbaar op de plaatsen gelegen op het Belgisch grondgebied, beheerd door de **** ****, waar een vreemdeling wordt opgesloten, ter beschikking gesteld van de regering of vastgehouden, overeenkomstig de bepalingen vermeld in artikel 74/8, § 1, van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen.****><****>**** eventuele verboden of gevaarlijke voorwerpen worden in bewaring genomen door de directeur van het centrum waar de vreemdeling verblijft of zal verblijven. In geval van overbrenging naar een grens in het kader van de procedure voor de verwijdering uit het ****, worden de gevaarlijke voorwerpen overhandigd aan de federale politie. <****>****_****">Art. 9.**** ****-chauffeur **** na of de naam en het dossiernummer van de betrokken vreemdeling overeenkomen met deze vermeld in de ****. Hij verzekert zich er van dat alle documenten nodig voor de opdracht aanwezig zijn. <****>****_****">Art. 10.**** portieren die toegang geven tot de vreemdelingen worden afgesloten ten einde te vermijden dat de vreemdeling of derden ze van binnen- of **** kunnen openen. De kofferruimte wordt eveneens afgesloten. <****>****_****">Art. 11.**** het vertrek dient de ****-chauffeur op de reiswijzer van het voertuig de volgende gegevens in te vullen : ****_list">1° het aantal over te brengen vreemdelingen;****_list">2° datum van de opdracht;****_list">3° uur van vertrek;****_list">4° kilometerstand bij vertrek. <****>****_****">Art. 12.**** een overbrenging niet op het voorziene tijdstip zoals bepaald in de **** kan aangevangen worden, stellen de ****-chauffeur een rapport van vertraging op dat overgemaakt wordt aan het ****. ****_section">Afdeling 3. - Vervoer****><****> <****>****_****">Art. 13.**** ****-chauffeur volgen de route die geacht wordt de snelste te zijn. **** dienen hiervoor op de hoogte te blijven van de meegedeelde ****.****><****>**** deze route onveilig is, moet een andere, veiligere route gevolgd worden. <****>****_****">Art. 14.**** ****-chauffeur houden toezicht op de vreemdelingen en lichten de ****-chauffeur die het voertuig bestuurt in over eventuele onregelmatigheden, zodat er op elk ogenblik adequaat kan ingegrepen worden. **** dien einde dient er steeds een ****-chauffeur aanwezig te zijn in de afgesloten ruimte waarin de vreemdelingen zich bevinden, tenzij het **** een afwijking toestaat. <****>****_****">Art. 15.Behoudens tegenbevel van het **** of overmacht wordt het vervoer van de vreemdeling in geen geval onderbroken.****><****>In geval van een verkeersongeval, brengen de ****-chauffeur hiervan onmiddellijk de politiedienst en het **** op de hoogte.****><****>Indien men bij het vervoeren van vreemdelingen pech krijgt, dienen de ****-chauffeur de **** en het **** te contacteren. ****_section">Afdeling 4. - Aankomst****><****> <****>****_****">Art. 16.**** de aankomst dient de ****-chauffeur op de reiswijzer van het voertuig de volgende gegevens in te vullen : ****_list">1° uur van aankomst;****_list">2° kilometerstand bij aankomst. <****>****_****">Art. 17.**** ****-chauffeur begeleidt de vreemdeling tot op het ogenblik dat hij overgenomen wordt door de autoriteit aan wie de vreemdeling dient overgedragen te worden.****><****>**** deze overdracht wordt een bewijs gegeven door middel van een handtekening of een stempel van deze autoriteit op de ****. ****_chapitre">HOOFDSTUK ****. - Bijzondere gevallen <****>****_****">Art. 18.Indien nodig lichten de ****-chauffeur het **** in van alle omstandigheden die het goede verloop van hun opdracht zouden kunnen belemmeren. <****>****_****">Art. 19.**** een vreemdeling tijdens de overbrenging ziek wordt, brengen de ****-chauffeur het **** hiervan op de hoogte voor het verkrijgen van bijzondere instructies.****><****>Indien nodig, roepen zij zelf onmiddellijk medische bijstand op, of begeven zij zich zelf naar de dichtstbijzijnde medische dienst. <****>****_****">Art. 20.**** het gedrag van de vreemdeling een risico vormt voor hemzelf, kan **** gebruikt worden om te vermijden dat hij zichzelf verwondt. <****>****_****">Art. 21.**** ****-chauffeur kunnen dwang gebruiken ten aanzien van de vreemdeling ten einde hem onder controle te krijgen, indien het gedrag van de vreemdeling een gevaar vormt voor de fysieke integriteit van hemzelf of derden, of indien de vreemdeling de orde verstoort.****><****>Dwang kan eveneens gebruikt worden ten einde de goede afloop van de overbrenging te verzekeren, indien de ****-chauffeur, op grond van de gedragingen van de vreemdeling, van materiële aanwijzingen of van de omstandigheden, redelijke gronden heeft om te denken dat de vreemdeling een gevaar zal vormen voor de fysieke integriteit van hemzelf of derden, of dat de vreemdeling de orde zal verstoren.****><****>De toegelaten dwangmiddelen zijn de fysieke aansporing, de houdgreep en de boeien. <****>****_****">Art. 22.**** een vreemdeling probeert te ontsnappen tijdens het vertrek, het vervoer of de aankomst, dient de ****-chauffeur de ontsnapping te verhinderen, zonder daarbij de fysieke integriteit van hemzelf, de vreemdeling of derden in gevaar te brengen, en voor zover er voldoende ****-chauffeur ter beschikking blijven om de overige vreemdelingen te bewaken.****><****>**** zich effectief een ontsnapping voordoet, brengen de ****-chauffeur hiervan onmiddellijk de politiedienst en het **** op de hoogte. <****>****_****">Art. 23.**** iedere overbrenging waarbij zich incidenten met een vreemdeling hebben voorgedaan of waarbij dwangmiddelen gebruikt werden, wordt onverwijld een gedetailleerd rapport opgesteld, dat de volgende gegevens bevat : ****_list">1° naam, nationaliteit en dossiernummer bij de **** Vreemdelingenzaken van de vervoerde vreemdelingen;****_list">2° een beschrijving van het incident;****_list">3° de motivatie voor het eventueel gebruik van dwang;****_list">4° eventuele schade aan het voertuig;****_list">5° eventuele verwondingen bij de ****-chauffeur en/of de vreemdelingen;****_list">6° naam van eventuele getuigen;****_list">7° datum;****_list">8° naam en handtekening van de ****-chauffeur. Dit rapport wordt overgemaakt aan het **** en in voorkomend geval aan de directeur van het centrum waar de vreemdeling verblijft. <****>****_****">Art. 24.**** artikelen 6, tweede lid, 8, 10, 14, 17 en 22 zijn niet van toepassing op de overbrenging van een vreemdeling in het kader van zijn vrijlating. ****_chapitre">HOOFDSTUK ****. - Slotbepaling <****>****_****">Art. 25.Onze **** die de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen onder zijn bevoegdheid heeft, is belast met de uitvoering van dit besluit.****><****>Gegeven te ****, 8 december 2008.****><****>**** **** **** : De **** van Migratie- en ****, ****. ****. ****