gepubliceerd op 18 december 2020
Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 7 maart 1995 betreffende het opzetten en de exploitatie van GSM-mobilofonienetten, het koninklijk besluit van 24 oktober 1997 betreffende het opzetten en de exploitatie van DCS-1800-mobilofonienetten en het koninklijk besluit van 18 januari 2001 tot vaststelling van het bestek en van de procedure tot toekenning van vergunningen voor de mobiele telecommunicatiesystemen van de derde generatie
3 DECEMBER 2020. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 7 maart 1995 betreffende het opzetten en de exploitatie van GSM-mobilofonienetten, het koninklijk besluit van 24 oktober 1997Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 24/10/1997 pub. 05/12/1997 numac 1997014245 bron ministerie van verkeer en infrastructuur Koninklijk besluit betreffende het opzetten en de exploitatie van DCS-1800-mobilofonienetten type koninklijk besluit prom. 24/10/1997 pub. 05/12/1997 numac 1997014244 bron ministerie van verkeer en infrastructuur Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 7 maart 1995 betreffende het opzetten en exploiteren van GSM-mobilofoonnetten sluiten betreffende het opzetten en de exploitatie van DCS-1800-mobilofonienetten en het koninklijk besluit van 18 januari 2001Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 18/01/2001 pub. 20/01/2001 numac 2001014004 bron ministerie van verkeer en infrastructuur Koninklijk besluit tot vaststelling van het bestek en van de procedure tot toekenning van vergunningen voor de mobiele telecommunicatiesystemen van de derde generatie sluiten tot vaststelling van het bestek en van de procedure tot toekenning van vergunningen voor de mobiele telecommunicatiesystemen van de derde generatie
VERSLAG AAN DE KONING Sire, Algemeen Het besluit dat U ter ondertekening wordt voorgelegd beoogt om het Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie (hierna "het BIPT") in staat te stellen om de 2G- en 3G-vergunningen te verlengen ook na de aanvankelijk geplande deadline van 15 maart 2021 totdat een procedure voor veiling van de betrokken banden voltooid is.
Het wetboek voor elektronische communicatie (Richtlijn 2018/1972/EU van het Europees Parlement en de Raad van 11 december 2018 tot vaststelling van het Europees wetboek voor elektronische communicatie) voorziet in de verlenging van de gebruiksrechten. Die tekst legt de criteria en voorwaarden vast die de nationale reguleringsinstanties ("NRI's", in België het BIPT) in staat stellen om desgevallend gebruiksrechten te verlengen na een raadpleging van de markt (artikel 50).
Vandaag bepalen de koninklijke besluiten die worden gewijzigd krachtens het besluit dat U ter ondertekening wordt voorgelegd, een bepaalde tijdslimiet voor de geldigheid van de toegewezen gebruiksrechten. Om het BIPT in staat te stellen om desgevallend de procedure in gang te zetten voor verlenging van de gebruiksrechten waarin artikel 50 van het voormelde wetboek voorziet, dienen deze koninklijke besluiten dus te worden gewijzigd.
In de jaren 90 heeft de regering drie 2G-vergunningen toegewezen aan: - Proximus (onder de naam van "Belgacom Mobile"); - Orange Belgium (onder de naam van "Mobistar"); - Telenet Group (onder de naam van "KPN-Orange Belgium").
Initieel waren de 2G-vergunningen geldig voor een periode van 15 jaar.
De 2G-vergunningen konden stilzwijgend verlengd worden met periodes van 5 jaar.
In 2001 heeft de regering drie 3G-vergunningen toegewezen aan: - Proximus (onder de naam van "Belgacom Mobile"); - Orange Belgium (onder de naam van "Mobistar"); - Telenet Group (onder de naam van "KPN Mobile 3G Belgium").
Initieel waren de 3G-vergunningen geldig voor een periode van 20 jaar.
De 3G-vergunningen konden stilzwijgend verlengd worden met periodes van 5 jaar.
In 2010 heeft de regering besloten om het einde van de geldigheid van de 2G-vergunningen te laten samenvallen met dat van de 3G-vergunningen en deze niet langer te verlengen na de initiële geldigheidsduur van de 3G-vergunningen.
De 2G- en 3G-vergunningen zijn geldig tot 15 maart 2021. Het risico bestaat dus dat de 2G- (900 MHz en 1800 MHz) en 3G-frequentiebanden (2 GHz) niet langer worden toegewezen vanaf die datum.
In juli 2018 heeft de Ministerraad een ontwerpbesluit aangenomen dat de voorwaarden bepaalt voor het verkrijgen en uitoefenen van de gebruiksrechten die worden toegekend aan de mobiele operatoren in de frequentiebanden van 900 MHz, 1800 MHz en 2 GHz voor de periode die aanvangt op 15 maart 2021. Dat ontwerp heeft echter niet het voorwerp uitgemaakt van een akkoord binnen het Overlegcomité.
Aanvankelijk was gepland dat het BIPT in de loop van 2019 een veiling van de 900MHz-, 1800MHz- en 2GHz-banden zou organiseren voor de periode vanaf 15 maart 2021. Deze veiling kon echter niet worden georganiseerd binnen het geplande tijdsbestek gezien het gebrek aan akkoord binnen het Overlegcomité en het ontslag van de regering in december 2018 (start van de periode van lopende zaken).
Pas wanneer er een nieuwe regering gevormd is, zal men de nodige regelgeving opnieuw ter goedkeuring van het Overlegcomité kunnen voorleggen. Naar alle waarschijnlijkheid zal 2020 al een heel stuk gevorderd zijn vooraleer men deze goedkeuring bekomt. Daarna dient de wijziging van de rechtsgrond van het nieuwe ontwerpbesluit nog te worden aangenomen door het Parlement. Pas dan kan de Raad van State zijn advies verlenen over het ontwerpbesluit. Nadat dit advies verwerkt werd kan het besluit worden ondertekend en gepubliceerd. Het is goed mogelijk dat dit pas tegen einde 2020 kan gebeuren. Pas wanneer het besluit gepubliceerd is kan men overgaan tot oproep tot kandidaten, beoordelen van de kandidaturen, voorbereiden van de eigenlijke veiling, ...
Het is dus niet zeker dat het BIPT deze veiling zal kunnen voltooien vóór 15 maart 2021. Een veilingprocedure duurt immers, vanaf de lancering tot de gunning van de rechten, ongeveer zes maanden.
Aangezien er enkel generieke blokken geveild worden, dienen de operatoren na de veiling nog te bekijken hoe de plaatsing van de blokken zal worden georganiseerd of zal bij gebrek aan onderlinge overeenstemming hiervoor nog een veilingprocedure moeten plaatsvinden.
Dat neemt dus ook weer tijd in beslag. Eens alle frequentieblokken zijn toegewezen en geplaatst, zal ook nog de nodige tijd voor de operatoren moeten worden voorzien om de band te reorganiseren. Er zullen in een overgangsfase waarschijnlijk meerdere etappes nodig zijn om de transitie van de huidige verdeling naar de toekomstige verdeling (resultaat van de veiling) te realiseren in de praktijk. Tot zolang moeten de huidige gebruiksrechten nog geldig blijven. Om te zorgen voor de continuïteit van de dienstverlening is het dus van essentieel belang dat het BIPT de 2G- en 3G-vergunningen kan verlengen tot na 15 maart 2021, totdat de veiling voltooid is en de nieuwe gebruiksrechten zijn toegewezen. Vandaar dient men zeker tijdig deze verlengingsprocedure mogelijk te maken en bestaat dus de noodzaak het voorliggende ontwerp aan te nemen.
Gezien de deadline van 15 maart 2021 is het dus dringend dat het BIPT in staat is om, indien nodig, de gebruiksrechten vanaf die datum te verlengen. Dat zou kunnen nodig zijn als de veilingen niet voltooid zijn en indien geen nieuwe gebruiksrechten zijn toegekend op die datum. De procedure voor vernieuwing moet worden voorbereid meer bepaald door te analyseren of er noodzaak is aan verlenging van de gebruiksrechten en door een openbare raadpleging te organiseren waarbij het BIPT rekening zal moeten houden met de resultaten.
Volgens artikel 50 van het voormelde wetboek dient het BIPT, met name, rekening te houden met de noodzaak om de concurrentie te bevorderen en concurrentievervalsing te vermijden indien het een beslissing neemt om gebruiksrechten te verlengen. Het houdt desgevallend ook rekening met een vraag vanwege de markt afkomstig van andere ondernemingen dan deze die gebruiksrechten bezitten.
Om een risico van concurrentievervalsing te vermijden en de rechten van derden te behouden, voorziet het besluit dat U ter ondertekening wordt voorgelegd in korte opeenvolgende perioden van verlengingen van maximaal 6 maanden. Op deze manier zal het BIPT nooit de gebruiksrechten voor een periode van meer dan 6 maanden kunnen verlengen. Er zal geen verlenging meer worden toegestaan wanneer de veilingprocedure voltooid zal zijn en de nieuwe gebruiksrechten zullen toegekend zijn.
Het besluit dat U ter ondertekening wordt voorgelegd, draagt bij tot het evenwicht tussen de continuïteit van de dienst in het belang van de consument enerzijds en anderzijds het vrijwaren van de belangen van derde operatoren die gebruiksrechten zouden willen verwerven in de 2G- en 3G-frequentiebanden.
Artikelsgewijze bespreking Artikel 1 Het koninklijk besluit van 7 maart 1995 betreffende het opzetten en exploiteren van GSM-mobilofoonnetten betreft de 2G-vergunningen van Proximus en Orange Belgium.
Het artikel bepaalt dat het BIPT, vanaf 15 maart 2021, de bestaande gebruiksrechten telkens voor opeenvolgende perioden van zes maanden mag verlengen.
Artikel 2 Het koninklijk besluit van 24 oktober 1997Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 24/10/1997 pub. 05/12/1997 numac 1997014245 bron ministerie van verkeer en infrastructuur Koninklijk besluit betreffende het opzetten en de exploitatie van DCS-1800-mobilofonienetten type koninklijk besluit prom. 24/10/1997 pub. 05/12/1997 numac 1997014244 bron ministerie van verkeer en infrastructuur Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 7 maart 1995 betreffende het opzetten en exploiteren van GSM-mobilofoonnetten sluiten betreffende het opzetten en exploiteren van DCS-1800-mobilofonienetten betreft de 2G-vergunningen van Telenet-groep.
Het artikel bepaalt dat het BIPT, vanaf 15 maart 2021, de bestaande gebruiksrechten telkens voor opeenvolgende perioden van zes maanden mag verlengen.
Artikel 3 Het koninklijk besluit van 18 januari 2001Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 18/01/2001 pub. 20/01/2001 numac 2001014004 bron ministerie van verkeer en infrastructuur Koninklijk besluit tot vaststelling van het bestek en van de procedure tot toekenning van vergunningen voor de mobiele telecommunicatiesystemen van de derde generatie sluiten tot vaststelling van het bestek en van de procedure tot toekenning van vergunningen voor de mobiele telecommunicatiesystemen van de derde generatie, betreft de 3G-vergunningen.
Het artikel bepaalt dat de vergunning geldt tot 15 maart 2021 en dat het BIPT vanaf die datum de bestaande gebruiksrechten telkens voor opeenvolgende perioden van zes maanden mag verlengen.
Artikel 4 Dit artikel behoeft geen commentaar.
Ik heb de eer te zijn, Sire, Van Uwe Majesteit, de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaar, De Minister van Telecommunicatie, P. DE SUTTER
RAAD VAN STATE, afdeling Wetgeving, advies 67.528/4 van 29 juni 2020 over een ontwerp van koninklijk besluit `tot wijziging van het koninklijk besluit van 7 maart 1995 betreffende het opzetten en de exploitatie van GSM-mobilofonienetten, het koninklijk besluit van 24 oktober 1997Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 24/10/1997 pub. 05/12/1997 numac 1997014245 bron ministerie van verkeer en infrastructuur Koninklijk besluit betreffende het opzetten en de exploitatie van DCS-1800-mobilofonienetten type koninklijk besluit prom. 24/10/1997 pub. 05/12/1997 numac 1997014244 bron ministerie van verkeer en infrastructuur Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 7 maart 1995 betreffende het opzetten en exploiteren van GSM-mobilofoonnetten sluiten betreffende het opzetten en de exploitatie van DCS-1800-mobilofonienetten en het koninkljik besluit van 18 januari tot vaststelling van het bestek en van de procedure tot toekenning van vergunningen voor de mobiele telecommunicatiesysteme van de derde generatie' Op 2 juni 2020 is de Raad van State, afdeling Wetgeving, door de Minister van Digitale Agenda, Telecommunicatie en Post, belast met Administratieve Vereenvoudiging, Bestrijding van de sociale fraude, Privacy en Noordzee verzocht binnen een termijn van dertig dagen een advies te verstrekken over een ontwerp van koninklijk besluit `tot wijziging van het koninklijk besluit van 7 maart 1995 betreffende het opzetten en de exploitatie van GSM-mobilofonienetten, het koninklijk besluit van 24 oktober 1997Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 24/10/1997 pub. 05/12/1997 numac 1997014245 bron ministerie van verkeer en infrastructuur Koninklijk besluit betreffende het opzetten en de exploitatie van DCS-1800-mobilofonienetten type koninklijk besluit prom. 24/10/1997 pub. 05/12/1997 numac 1997014244 bron ministerie van verkeer en infrastructuur Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 7 maart 1995 betreffende het opzetten en exploiteren van GSM-mobilofoonnetten sluiten betreffende het opzetten en de exploitatie van DCS-1800-mobilofonienetten en het koninkljik besluit van 18 januari tot vaststelling van het bestek en van de procedure tot toekenning van vergunningen voor de mobiele telecommunicatiesysteme van de derde generatie'.
Het ontwerp is door de vierde kamer onderzocht op 29 juni 2020. De kamer was samengesteld uit Martine BAGUET, kamervoorzitter, Luc CAMBIER en Bernard BLERO, staatsraden, en Anne-Catherine VAN GEERSDAELE, griffier.
Het verslag is uitgebracht door Anne VAGMAN, eerste auditeur.
De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst van het advies is nagezien onder toezicht van Martine BAGUET. Het advies, waarvan de tekst hierna volgt, is gegeven op 29 juni 2020.
ONONTVANKELIJKHEID VAN DE ADVIESAANVRAAG 1. Artikel 3, §§ 1 en 2, van het koninklijk besluit van 7 maart 1995 `betreffende het opzetten en exploiteren van GSM-mobilofonienetten', luidt als volgt: " § 1.De vergunning is persoonlijk en onoverdraagbaar. Het Instituut wordt ten minste een maand van tevoren op de hoogte gebracht van elke wijziging in de structuur van of de controle op het kapitaal van de operator. Het Instituut deelt de Minister de betreffende wijzigingen mee. § 2. De vergunning die krachtens dit bestek wordt verleend, is geldig gedurende een periode van vijftien jaar, te rekenen vanaf de datum waarop die vergunning is uitgereikt.
Na het verstrijken van die eerste periode van vijftien jaar wordt de vergunning stilzwijgend verlengd voor een periode van vijf jaar.
Na afloop van de periode van verlenging van vijf jaar, wordt de vergunning stilzwijgend verlengd tot 15 maart 2021." Artikel 1 van het ontwerp strekt ertoe deze paragraaf 2 aan te vullen met een derde lid luidende: "Na afloop van deze tweede periode van verlenging, kan de vergunning worden verlengd door het Instituut voor verscheidene opeenvolgende perioden van telkens maximaal zes maanden." Artikel 3, §§ 1 en 2, van het koninklijk besluit van 24 oktober 1997Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 24/10/1997 pub. 05/12/1997 numac 1997014245 bron ministerie van verkeer en infrastructuur Koninklijk besluit betreffende het opzetten en de exploitatie van DCS-1800-mobilofonienetten type koninklijk besluit prom. 24/10/1997 pub. 05/12/1997 numac 1997014244 bron ministerie van verkeer en infrastructuur Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 7 maart 1995 betreffende het opzetten en exploiteren van GSM-mobilofoonnetten sluiten `betreffende het opzetten en de exploitatie van DCS-1800-mobilofonienetten' luidt als volgt: " § 1. De vergunning is persoonlijk en onoverdraagbaar. Het Instituut wordt ten minste een maand van tevoren in kennis gesteld van elke wijziging in de structuur van of de controle op het kapitaal van de DCS-1800-operator. Het Instituut deelt de Minister de wijzigingen in kwestie mee. § 2. De vergunning die krachtens dit besluit wordt verleend, is geldig gedurende een periode van vijftien jaar, te rekenen vanaf de datum waarop die vergunning is uitgereikt.
Na het verstrijken van die eerste periode van vijftien jaar wordt de vergunning stilzwijgend verlengd voor een periode van vijf jaar.
Na afloop van de periode van verlenging van vijf jaar, wordt de vergunning stilzwijgend verlengd tot 15 maart 2021." Artikel 2 van dit ontwerp strekt ertoe aan deze paragraaf 2 een lid toe te voegen dat als volgt luidt: "Na afloop van deze tweede periode van verlenging, kan de vergunning worden verlengd door het Instituut voor verscheidene opeenvolgende perioden van telkens maximaal zes maanden." Artikel 18 van het koninklijk besluit van 18 januari 2001Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 18/01/2001 pub. 20/01/2001 numac 2001014004 bron ministerie van verkeer en infrastructuur Koninklijk besluit tot vaststelling van het bestek en van de procedure tot toekenning van vergunningen voor de mobiele telecommunicatiesystemen van de derde generatie sluiten `tot vaststelling van het bestek en van de procedure tot toekenning van vergunningen voor de mobiele telecommunicatiesystemen van de derde generatie' luidt als volgt: " § 1. De vergunning is persoonlijk. Het Instituut wordt ten minste één maand op voorhand door de 3G-operator in kennis gesteld van elke wijziging in de aanhoudingsstructuur of de controle van de 3G-operator. Het Instituut deelt die wijzigingen mee aan de minister. § 2. De vergunning is geldig voor een periode van maximaal twintig jaar vanaf de datum van kennisgeving ervan.
De vergunning loopt af op 15 maart 2021." Artikel 3 van dit ontwerp strekt ertoe het tweede lid van deze paragraaf 2 te vervangen als volgt: "Na afloop van deze eerste periode kan de vergunning worden verlengd door het Instituut voor verscheidene opeenvolgende perioden van telkens maximaal zes maanden." 2. In het verslag aan de Koning betreffende het ontworpen besluit staat in dat verband het volgende vermeld: "Het besluit dat U ter ondertekening wordt voorgelegd beoogt om het Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie (hierna "het BIPT") in staat te stellen om de 2G- en 3G-vergunningen te verlengen ook na de aanvankelijk geplande deadline van 15 maart 2021 totdat een procedure voor veiling van de betrokken banden voltooid is. Het wetboek voor elektronische communicatie (Richtlijn 2018/1972/EU van het Europees Parlement en de Raad van 11 december 2018 tot vaststelling van het Europees wetboek voor elektronische communicatie) voorziet in de verlenging van de gebruiksrechten. Die tekst legt de criteria en voorwaarden vast die de nationale reguleringsinstanties ("NRI's", in België het BIPT) in staat stellen om desgevallend gebruiksrechten te verlengen na een raadpleging van de markt (artikel 50).
Vandaag bepalen de koninklijke besluiten die worden gewijzigd krachtens het besluit dat U ter ondertekening wordt voorgelegd, een bepaalde tijdslimiet op voor de geldigheid van de toegewezen gebruiksrechten. Om het BIPT in staat te stellen om desgevallend de procedure in gang te zetten voor verlenging van de gebruiksrechten waarin artikel 50 van het voormelde wetboek voorziet, dienen deze koninklijke besluiten dus te worden gewijzigd.
In de jaren 90 heeft de regering drie 2G-vergunningen toegewezen aan: - Proximus (onder de naam van "Belgacom Mobile"); - Orange Belgium (onder de naam van "Mobistar"); - Telenet Group (onder de naam van "KPN-Orange Belgium").
Initieel waren de 2G-vergunningen geldig voor een periode van 15 jaar.
De 2G-vergunningen konden stilzwijgend verlengd worden met periodes van 5 jaar.
In 2001 heeft de regering drie 3G-vergunningen toegewezen aan: - Proximus (onder de naam van "Belgacom Mobile"); - Orange Belgium (onder de naam van "Mobistar"); - Telenet Group (onder de naam van "KPN-Orange Belgium").
Initieel waren de 3G-vergunningen geldig voor een periode van 20 jaar.
De 3G-vergunningen konden stilzwijgend verlengd worden met periodes van 5 jaar.
In 2010 heeft de regering besloten om het einde van de geldigheid van de 2G-vergunningen te laten samenvallen met dat van de 3G-vergunningen en deze niet langer te verlengen na de initiële geldigheidsduur van de 3G-vergunningen.
De 2G- en 3G-vergunningen zijn geldig tot 15 maart 2021. Het risico beslaat dus dat de 2G-(900 MHz en 1800 MHz) en 3G-frequentiebanden (2 GHz) niet langer worden toegewezen vanaf die datum.
In juli 2018 heeft de Ministerraad een ontwerpbesluit aangenomen dat de voorwaarden bepaalt voor het verkrijgen en uitoefenen van de gebruiksrechten die worden toegekend aan de mobiele operatoren in de frequentiebanden van 900 MHz, 1800 MHz en 2 GHz voor de periode die aanvangt op 15 maart 2021. Dat ontwerp heeft echter niet het voorwerp uitgemaakt van een akkoord binnen het Overlegcomité.
Aanvankelijk was gepland dat het BIPT in de loop van 2019 een veiling van de 900MHz-, 1800MHz en 2GHz-banden zou organiseren voor de periode vanaf 15 maart 2021. Deze veiling kon echter niet worden georganiseerd binnen het geplande tijdsbestek gezien het gebrek aan akkoord binnen het Overlegcomité en het ontslag van de regering in december 2018 (start van de periode van lopende zaken).
Pas wanneer er een nieuwe regering gevormd is, zal men de nodige regelgeving opnieuw ter goedkeuring van het Overlegcomité kunnen voorleggen. Naar alle waarschijnlijkheid zal 2020 al een heel stuk gevorderd zijn vooraleer men deze goedkeuring bekomt. Daarna dient de wijziging van de rechtsgrond van het nieuwe ontwerpbesluit nog te worden aangenomen door het Parlement. Pas dan kan de Raad van State zijn advies verlenen over het ontwerpbesluit. Nadat dit advies verwerkt werd kan het besluit worden ondertekend en gepubliceerd. Het is goed mogelijk dat dit pas tegen einde 2020 kan gebeuren.
Pas wanneer het besluit gepubliceerd is kan men overgaan tot oproep tot kandidaten, beoordelen van de kandidaturen, voorbereiden van de eigenlijke veiling, ...
Het is dus niet zeker dat het BIPT deze veiling zal kunnen voltooien vóór 15 maart 2021. Een veilingprocedure duurt immers, vanaf de lancering tot de gunning van de rechten, ongeveer zes maanden.
Aangezien er enkel generieke blokken geveild worden, dienen de operatoren na de veiling nog te bekijken hoe de plaatsing van de blokken zal worden georganiseerd of zal bij gebrek aan onderlinge overeenstemming hiervoor nog een veilingprocedure moeten plaatsvinden.
Dat neemt dus ook weer tijd in beslag. Eens alle frequentieblokken zijn toegewezen en geplaatst, zal ook nog de nodige tijd voor de operatoren moeten worden voorzien om de band te reorganiseren. Er zullen in een overgangsfase waarschijnlijk meerdere etappes nodig zijn om de transitie van de huidige verdeling naar de toekomstige verdeling (resultaat van de veiling) te realiseren in de praktijk. Tot zolang moeten de huidige gebruiksrechten nog geldig blijven. Om te zorgen voor de continuïteit van de dienstverlening is het dus van essentieel belang dat het BIPT de 2G- en 3G-vergunningen kan verlengen tot na 15 maart 2021, totdat de veiling voltooid is en de nieuwe gebruiksrechten zijn toegewezen.
Vandaar dient men zeker tijdig deze verlengingsprocedure mogelijk te maken en bestaat dus de noodzaak het voorliggende ontwerp aan te nemen.
Gezien de deadline van 15 maart 2021 is het dus dringend dat het BIPT in staat is om, indien nodig, de gebruiksrechten vanaf die datum te verlengen. Dat zou kunnen nodig zijn als de veilingen niet voltooid zijn en indien geen nieuwe gebruiksrechten zijn toegekend op die datum. De procedure voor vernieuwing moet worden voorbereid meer bepaald door te analyseren of er noodzaak is aan verlenging van de gebruiksrechten en door een openbare raadpleging te organiseren waarbij het BIPT rekening zal moeten houden met de resultaten.
Volgens artikel 50 van het voormelde wetboek dient het BIPT, met name, rekening te houden met de noodzaak om de concurrentie te bevorderen en concurrentievervalsing te vermijden indien het een beslissing neemt om gebruiksrechten te verlengen. Het houdt desgevallend ook rekening met een vraag vanwege de markt afkomstig van andere ondernemingen dan deze die gebruiksrechten bezitten.
Om een risico van concurrentievervalsing te vermijden en de rechten van derden te behouden, voorziet het besluit dat U ter ondertekening wordt voorgelegd in korte opeenvolgende perioden van verlengingen van maximaal 6 maanden. Op deze manier zal het BIPT nooit de gebruiksrechten voor een periode van meer dan 6 maanden kunnen verlengen. Er zal geen verlenging meer worden toegestaan wanneer de veilingprocedure voltooid zal zijn en de nieuwe gebruiksrechten zullen toegekend zijn.
Het besluit dat U ter ondertekening wordt voorgelegd, draagt bij tot het evenwicht tussen de continuïteit van de dienst in het belang van de consument enerzijds en anderzijds het vrijwaren van de belangen van derde operatoren die gebruiksrechten zouden willen verwerven in de 2G- en 3G-frequentiebanden." 3. De ontworpen tekst strekt er dus toe het BIPT in staat te stellen om bestaande vergunningen die verleend zijn aan rechtspersonen die niet alleen bepaald kunnen worden maar bovendien reeds bepaald zijn, te verlengen voor een in voorkomend geval hernieuwbare termijn van zes maanden. In advies 45.621/4 dat op 7 januari 2009 is uitgebracht over een ontwerp dat geleid heeft tot het koninklijk besluit van 22 december 2010Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 22/12/2010 pub. 25/01/2011 numac 2011011015 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 7 maart 1995 betreffende het opzetten en exploiteren van GSM-mobilofoonnetten, van het koninklijk besluit van 24 oktober 1997 betreffende het opzetten en de exploitatie van DCS1800-mobilofonienetten en van het koninklijk besluit van 18 januari 2001 tot vaststelling van het bestek en van de procedure tot toekenning van vergunningen voor de mobiele telecommunicatiesystemen van de derde generatie sluiten `tot wijziging van het koninklijk besluit van 7 maart 1995 betreffende het opzetten en exploiteren van GSM-mobilofoonnetten, van het koninklijk besluit van 24 oktober 1997Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 24/10/1997 pub. 05/12/1997 numac 1997014245 bron ministerie van verkeer en infrastructuur Koninklijk besluit betreffende het opzetten en de exploitatie van DCS-1800-mobilofonienetten type koninklijk besluit prom. 24/10/1997 pub. 05/12/1997 numac 1997014244 bron ministerie van verkeer en infrastructuur Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 7 maart 1995 betreffende het opzetten en exploiteren van GSM-mobilofoonnetten sluiten betreffende het opzetten en de exploitatie van DCS1800-mobilofonienetten en van het koninklijk besluit van 18 januari 2001Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 18/01/2001 pub. 20/01/2001 numac 2001014004 bron ministerie van verkeer en infrastructuur Koninklijk besluit tot vaststelling van het bestek en van de procedure tot toekenning van vergunningen voor de mobiele telecommunicatiesystemen van de derde generatie sluiten tot vaststelling van het bestek en van de procedure tot toekenning van vergunningen voor de mobiele telecommunicatiesystemen van de derde generatie', heeft de afdeling Wetgeving het volgende opgemerkt: "Gedeeltelijke onontvankelijkheid van de adviesaanvraag Artikel 3, § 2, van het koninklijk besluit van 7 maart 1995 betreffende het opzetten en exploiteren van GSM-mobilofoonnetten bepaalt het volgende: `De vergunning die krachtens dit bestek wordt verleend [1], is geldig gedurende een periode van vijftien jaar, te rekenen vanaf de datum waarop die vergunning is uitgereikt.
Na het verstrijken van die eerste periode kan de vergunning stilzwijgend worden verlengd voor opeenvolgende termijnen van vijf jaar.
De Minister en de operator mogen afzien van de stilzwijgende verlenging, op grond van een opzegging van twee jaar betekend met een ter post aangetekende brief. De beslissing de vergunning niet te verlengen houdt met name rekening met de voorwaarden waaronder de operator voldaan heeft aan de voorwaarden van zijn vergunning en van het bestek, alsook met de algemene ontwikkeling van de sector van de mobiele diensten.' Artikel 1, 1°, van het ontworpen besluit wil die bepaling zo wijzigen dat het eerste lid ervan voortaan het volgende bepaalt: `De vergunning die krachtens dit bestek wordt verleend, is geldig gedurende een periode van vijftien jaar, te rekenen vanaf de datum waarop die vergunning is uitgereikt, [behoudens de vergunningen van de GSM 1-operator en de GSM2-operator die geldig blijven tot 2 juli 2013 op voorwaarde dat deze operatoren: a) binnen de vier weken na de inwerkingtreding van onderhavige bepaling schriftelijk hun uitdrukkelijke toestemming bevestigen aan het Instituut om hun vergunning te laten verlengen tot 2 juli 2013, en b) ten laatste zes maanden voor het aflopen van de initiële vergunningstermijn van 15 jaar het in artikel 15, § 1bis van dit besluit bedoelde concessierecht betalen.De betreffende betaling gebeurt door de GSM1-operator ten laatste op 2 januari 2011, voor de GSM2- operator ten laatste op 27 mei 2010.]' Het koninklijk besluit van 7 maart 1995, dat men hier wil wijzigen, definieert weliswaar niet rechtstreeks en uitdrukkelijk de begrippen `GSM1-operator' en `GSM2-operator', maar definieert wel het begrip `GSM1' als `eerste GSM-net op 900 Mhz in België geëxploiteerd door BELGACOM of haar dochteronderneming onder de handelsnaam PROXIMUS', en het begrip `GSM2' als `tweede GSM-net op 900 MHz in België geëxploiteerd door de tweede operator'.
Daarnaast definieert het koninklijk besluit van 24 oktober 1997Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 24/10/1997 pub. 05/12/1997 numac 1997014245 bron ministerie van verkeer en infrastructuur Koninklijk besluit betreffende het opzetten en de exploitatie van DCS-1800-mobilofonienetten type koninklijk besluit prom. 24/10/1997 pub. 05/12/1997 numac 1997014244 bron ministerie van verkeer en infrastructuur Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 7 maart 1995 betreffende het opzetten en exploiteren van GSM-mobilofoonnetten sluiten betreffende het opzetten en de exploitatie van DCS-1800-mobilofonienetten, dat men ook van zins is te wijzigen via het ontworpen besluit, de begrippen `GSM1-operator' en `GSM2-operator', en dit respectievelijk als volgt : de `naamloze vennootschap BELGACOM MOBILE welke het eerste GSM-net op 900 MHz in België exploiteert onder de handelsnaam PROXIMUS' en de `naamloze vennootschap MOBISTAR welke het tweede GSM-net op 900 MHz in België exploiteert'.
Uit wat voorafgaat volgt dat de wijziging die artikel 1, 1°, van het ontworpen besluit wil aanbrengen in artikel 3, § 2, eerste lid, van het voornoemde koninklijk besluit van 7 maart 1995 er eigenlijk toe strekt de looptijd te verlengen van twee specifieke vergunningen, waarvan de ene aan PROXIMUS is toegekend en de andere aan MOBISTAR, vergunningen waarvan de ene volgens de steller van het ontwerp overeenkomstig de van kracht zijnde regels op 1 juli 2011 zou verstrijken en de andere op 26 november 2010.2 Die `verlenging' geschiedt luidens de ontworpen regeling enkel na instemming van de twee betrokken operatoren, en tegen betaling door elk van hen van een welbepaald recht, waarvan het bedrag specifiek wordt bepaald door de wijziging die artikel 3 van het ontworpen besluit beoogt aan te brengen in artikel 15 van het voornoemde koninklijk besluit van 7 maart 1995, door daaraan een paragraaf 1bis toe te voegen. Die nieuwe paragraaf 1bis zal alleen van toepassing zijn in het kader van de verlenging van de twee betreffende vergunningen tot de 2 juli 2013 Daaruit volgt dat de wijzigingen die artikel 1, 1°, en artikel 3 van het ontworpen besluit beogen aan te brengen in de artikelen 3, § 2, en 15 van het koninklijk besluit van 7 maart 1995 ertoe strekken het verdere verloop van twee specifieke individuele situaties te regelen, die van de vergunningen toegekend aan twee bij naam genoemde operatoren, namelijk PROXIMUS en MOBISTAR, bij individuele beslissingen die volgens het verslag aan de Koning respectievelijk dateren van 2 juli 1996 en 27 november 1995.
Zulke bepalingen brengen geen algemene en abstracte rechtsregels tot stand. Ze zijn dus niet van reglementaire aard in de zin van artikel 3 van de gecoördineerde wetten op de Raad van State.
De adviesaanvraag is dan ook onontvankelijk voor zover ze betrekking heeft op artikel 1, 1°, en artikel 3 van het ontworpen besluit. Die bepalingen worden dan ook niet onderzocht in het onderhavige advies."3 In advies 47.980/44, dat op 7 april 2010 is uitgebracht over een tweede ontwerp dat opgemaakt was naar aanleiding van advies 45.621/4, heeft de afdeling Wetgeving eenzelfde redenering toegepast op de bepalingen die zouden gelden voor de DCS-1800 operator", te weten Base. 4. Doordat de ontworpen tekst er alleen toe strekt te regelen hoe welomschreven en beperkte vergunningen, waarvan bepaald is wie de houders ervan zijn, eventueel kunnen worden verlengd, dient, om dezelfde redenen als die welke aangevoerd zijn in advies 45.621/4, vastgesteld te worden dat daarbij geen algemene en abstracte rechtsregels tot stand gebracht of gewijzigd worden zodat het ontwerp niet van reglementaire aard is in de zin van artikel 3 van de gecoördineerde wetten `op de Raad van State'.
De adviesaanvraag is bijgevolg onontvankelijk. Het ontwerp wordt dan ook niet onderzocht.5 DE GRIFFIER, A.-C. VAN GEERSDAELE DE VOORZITTER, M. BAGUET _______ Nota's 1) Voetnoot 1 van het geciteerde advies: Namelijk, volgens artikel 2, § 1, van hetzelfde besluit, de vergunning die "het opzetten en exploiteren van een GSM-mobilofoonnet in België (dekt) dat werkt op basis van de Europese norm voor digitale openbare radioverbinding, GSM, in de 900 MHz-band".2) Voetnoot 2 van het geciteerde advies: Die data kunnen worden afgeleid uit de informatie verschaft in het verslag aan de Koning. 3) http://www.raadvstconsetat.be/dbx/adviezen/45621.pdf. 4) Advies 47.980/4, dat op 7 april 2010 gegeven is over een ontwerp dat geleid heeft tot het koninklijk besluit van 22 december 2010Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 22/12/2010 pub. 25/01/2011 numac 2011011015 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 7 maart 1995 betreffende het opzetten en exploiteren van GSM-mobilofoonnetten, van het koninklijk besluit van 24 oktober 1997 betreffende het opzetten en de exploitatie van DCS1800-mobilofonienetten en van het koninklijk besluit van 18 januari 2001 tot vaststelling van het bestek en van de procedure tot toekenning van vergunningen voor de mobiele telecommunicatiesystemen van de derde generatie sluiten `tot wijziging van het koninklijk besluit van 7 maart 1995 betreffende het opzetten en exploiteren van GSM-mobilofoonnetten, van het koninklijk besluit van 24 oktober 1997Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 24/10/1997 pub. 05/12/1997 numac 1997014245 bron ministerie van verkeer en infrastructuur Koninklijk besluit betreffende het opzetten en de exploitatie van DCS-1800-mobilofonienetten type koninklijk besluit prom. 24/10/1997 pub. 05/12/1997 numac 1997014244 bron ministerie van verkeer en infrastructuur Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 7 maart 1995 betreffende het opzetten en exploiteren van GSM-mobilofoonnetten sluiten betreffende het opzetten en de exploitatie van DCS1800-mobilofonienetten en van het koninklijk besluit van 18 januari 2001Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 18/01/2001 pub. 20/01/2001 numac 2001014004 bron ministerie van verkeer en infrastructuur Koninklijk besluit tot vaststelling van het bestek en van de procedure tot toekenning van vergunningen voor de mobiele telecommunicatiesystemen van de derde generatie sluiten tot vaststelling van het bestek en van de procedure tot toekenning van vergunningen voor de mobiele telecommunicatiesystemen van de derde generatie'', http://www.raadvst-consetat.be/dbx/adviezen/47980.pdf 5) Er zal dan ook geen onderzoek gewijd worden aan de vraag of de ontworpen tekst al dan niet verenigbaar is met het Europees recht ter zake. 3 DECEMBER 2020. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 7 maart 1995 betreffende het opzetten en de exploitatie van GSM-mobilofonienetten, het koninklijk besluit van 24 oktober 1997Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 24/10/1997 pub. 05/12/1997 numac 1997014245 bron ministerie van verkeer en infrastructuur Koninklijk besluit betreffende het opzetten en de exploitatie van DCS-1800-mobilofonienetten type koninklijk besluit prom. 24/10/1997 pub. 05/12/1997 numac 1997014244 bron ministerie van verkeer en infrastructuur Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 7 maart 1995 betreffende het opzetten en exploiteren van GSM-mobilofoonnetten sluiten betreffende het opzetten en de exploitatie van DCS-1800-mobilofonienetten en het koninklijk besluit van 18 januari 2001Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 18/01/2001 pub. 20/01/2001 numac 2001014004 bron ministerie van verkeer en infrastructuur Koninklijk besluit tot vaststelling van het bestek en van de procedure tot toekenning van vergunningen voor de mobiele telecommunicatiesystemen van de derde generatie sluiten tot vaststelling van het bestek en van de procedure tot toekenning van vergunningen voor de mobiele telecommunicatiesystemen van de derde generatie FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de wet van 13 juni 2005Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/06/2005 pub. 20/06/2005 numac 2005011238 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de elektronische communicatie sluiten betreffende de elektronische communicatie, artikel 18, § 1, eerste lid, gewijzigd bij de wet van 10 juli 2012 en bij de wet van 27 maart 2014;
Gelet op het koninklijk besluit van 7 maart 1995 betreffende het opzetten en de exploitatie van GSM-mobilofonienetten;
Gelet op het koninklijk besluit van 24 oktober 1997Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 24/10/1997 pub. 05/12/1997 numac 1997014245 bron ministerie van verkeer en infrastructuur Koninklijk besluit betreffende het opzetten en de exploitatie van DCS-1800-mobilofonienetten type koninklijk besluit prom. 24/10/1997 pub. 05/12/1997 numac 1997014244 bron ministerie van verkeer en infrastructuur Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 7 maart 1995 betreffende het opzetten en exploiteren van GSM-mobilofoonnetten sluiten betreffende het opzetten en de exploitatie van DCS1800-mobilofonienetten;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 januari 2001Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 18/01/2001 pub. 20/01/2001 numac 2001014004 bron ministerie van verkeer en infrastructuur Koninklijk besluit tot vaststelling van het bestek en van de procedure tot toekenning van vergunningen voor de mobiele telecommunicatiesystemen van de derde generatie sluiten tot vaststelling van het bestek en van de procedure tot toekenning van vergunningen voor de mobiele telecommunicatiesystemen van de derde generatie;
Gelet op de impactanalyse van de regelgeving uitgevoerd overeenkomstig de artikelen 6 en 7 van de wet van 15 december 2013Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/12/2013 pub. 31/12/2013 numac 2013021138 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging sluiten houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging;
Gelet op het advies van de inspecteur van financiën, gegeven op 24 februari 2020 en 9 maart 2020;
Gelet op de akkoordbevinding van Onze Minister van Begroting, gegeven op 20 april 2020;
Gelet op het advies van het Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie, gegeven op 25 maart 2020;
Gelet op de raadpleging van 28 mei 2020 tot 29 juni 2020 van het Interministerieel Comité voor Telecommunicatie en Radio-omroep en Televisie;
Gelet op de raadpleging van het Overlegcomité van 23 november 2020;
Gelet op advies 67.528/4 van de Raad van State, gegeven op 29 juni 2020, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;
Op de voordracht van Onze Minister van Telecommunicatie en op het advies van onze in Raad vergaderde Ministers, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :
Artikel 1.Artikel 3, § 2, van het koninklijk besluit van 7 maart 1995 betreffende het opzetten en exploiteren van GSM-mobilofoonnetten, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 22 december 2010Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 22/12/2010 pub. 25/01/2011 numac 2011011015 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 7 maart 1995 betreffende het opzetten en exploiteren van GSM-mobilofoonnetten, van het koninklijk besluit van 24 oktober 1997 betreffende het opzetten en de exploitatie van DCS1800-mobilofonienetten en van het koninklijk besluit van 18 januari 2001 tot vaststelling van het bestek en van de procedure tot toekenning van vergunningen voor de mobiele telecommunicatiesystemen van de derde generatie sluiten, wordt vervolledigd met een lid dat als volgt luidt: "Na afloop van deze tweede periode van verlenging, kan de vergunning worden verlengd door het Instituut voor verscheidene opeenvolgende perioden van telkens maximaal zes maanden."
Art. 2.Artikel 3, § 2, van het koninklijk besluit van 24 oktober 1997Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 24/10/1997 pub. 05/12/1997 numac 1997014245 bron ministerie van verkeer en infrastructuur Koninklijk besluit betreffende het opzetten en de exploitatie van DCS-1800-mobilofonienetten type koninklijk besluit prom. 24/10/1997 pub. 05/12/1997 numac 1997014244 bron ministerie van verkeer en infrastructuur Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 7 maart 1995 betreffende het opzetten en exploiteren van GSM-mobilofoonnetten sluiten betreffende het opzetten en exploiteren van DCS-1800-mobilofoonnetten, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 22 december 2010Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 22/12/2010 pub. 25/01/2011 numac 2011011015 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 7 maart 1995 betreffende het opzetten en exploiteren van GSM-mobilofoonnetten, van het koninklijk besluit van 24 oktober 1997 betreffende het opzetten en de exploitatie van DCS1800-mobilofonienetten en van het koninklijk besluit van 18 januari 2001 tot vaststelling van het bestek en van de procedure tot toekenning van vergunningen voor de mobiele telecommunicatiesystemen van de derde generatie sluiten, wordt vervolledigd met een lid dat als volgt luidt: "Na afloop van deze tweede periode van verlenging, kan de vergunning worden verlengd door het Instituut voor verscheidene opeenvolgende perioden van telkens maximaal zes maanden."
Art. 3.Artikel 18, § 2, tweede lid, van het koninklijk besluit van 18 januari 2001Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 18/01/2001 pub. 20/01/2001 numac 2001014004 bron ministerie van verkeer en infrastructuur Koninklijk besluit tot vaststelling van het bestek en van de procedure tot toekenning van vergunningen voor de mobiele telecommunicatiesystemen van de derde generatie sluiten tot vaststelling van het bestek en van de procedure tot toekenning van vergunningen voor de mobiele telecommunicatiesystemen van de derde generatie gewijzigd bij het koninklijk besluit van 22 december 2010Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 22/12/2010 pub. 25/01/2011 numac 2011011015 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 7 maart 1995 betreffende het opzetten en exploiteren van GSM-mobilofoonnetten, van het koninklijk besluit van 24 oktober 1997 betreffende het opzetten en de exploitatie van DCS1800-mobilofonienetten en van het koninklijk besluit van 18 januari 2001 tot vaststelling van het bestek en van de procedure tot toekenning van vergunningen voor de mobiele telecommunicatiesystemen van de derde generatie sluiten wordt vervangen als volgt: "Na afloop van deze eerste periode kan de vergunning worden verlengd door het Instituut voor verscheidene opeenvolgende perioden van telkens maximaal zes maanden."
Art. 4.De minister bevoegd voor Telecommunicatie is belast met de uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Brussel, 3 december 2020.
FILIP Van Koningswege : De Minister van Telecommunicatie P. DE SUTTER