gepubliceerd op 03 mei 2010
Huishoudelijk reglement van het Beheerscomité van de Hulpkas voor ziekte- en invaliditeitsverzekering
3 FEBRUARI 2010. - Huishoudelijk reglement van het Beheerscomité van de Hulpkas voor ziekte- en invaliditeitsverzekering
I. Samenstelling van het Beheerscomité
Artikel 1.Het Beheerscomité van de Hulpkas voor ziekte- en invaliditeitsverzekering is samengesteld uit : a. een voorzitter;b. een gelijk aantal vertegenwoordigers van de representatieve werkgevers- en werknemersorganisaties.
Art. 2.De voorzitter enerzijds, de werkende en plaatsvervangende leden anderzijds, worden benoemd door de Koning in overeenstemming met artikel 5 van de wet van 14 juli 1994.
Art. 3.De twee regerings-commissarissen, benoemd door de Koning, op voordracht van de Minister van Sociale Zaken en de Minister van Begroting, wonen de vergaderingen van het Beheerscomité bij, met raadgevende stem.
Zij oefenen hun opdracht uit overeenkomstig het koninklijk besluit van 3 april 1997.
Art. 4.De titularis van de managementfunctie administrateur-generaal woont de vergaderingen van het Beheerscomité van de Hulpkas voor ziekte- en invaliditeitsverzekering bij en staat in voor het secretariaat ervan.
Art. 5.De adjunct van de titularis van de managementfunctie administrateur-generaal woont de vergaderingen van het Beheerscomité bij.
Art. 6.Het Beheerscomité duidt onder zijn leden het lid aan dat geroepen is om de in functie zijnde voorzitter in geval van afwezigheid of bij verhindering te vervangen.
Het duidt eveneens twee van zijn leden aan om gezamenlijk de instelling te vertegenwoordigen bij afwezigheid of verhindering van de voorzitter, de titularis van de managementfunctie administrateur-generaal en de adjunct, in andere gerechtelijke of buitengerechtelijke handelingen dan deze bedoeld bij artikel 10 van de wet van 25 april 1963.
Art. 7.De plaatsvervangende leden van het Beheerscomité, benoemd door de Koning, vervangen rechtens de werkende leden in geval van afwezigheid van deze laatsten.
Zij oefenen er de bevoegdheden van uit.
Zij ontvangen, ter informatie, de bescheiden met betrekking tot de vergaderingen van het Beheerscomité.
II. Bijeenroeping van het Beheerscomité
Art. 8.Het Beheerscomité vergadert op uitnodiging van de voorzitter of de titularis van de managementfunctie administrateur-generaal, telkens wanneer het belang van de instelling dit vereist.
In principe wordt de uitnodiging aan de leden van het Beheerscomité en aan de Regeringscommissarissen verzonden een week vóór de datum die voor de vergadering werd weerhouden.
Bij dringende noodzakelijkheid kan deze termijn worden ingekort.
Bovendien kan, in hetzelfde geval, het Beheerscomité ieder voorstel ter sprake brengen uitgaande van de voorzitter, de titularis van de managementfunctie administrateur-generaal, of één van zijn leden, zonder dat dit voorstel op de agenda van de vergadering werd vermeld.
De dringende noodzakelijkheid wordt vastgesteld door de meerderheid van het Beheerscomité.
Art. 9.De uitnodiging vermeldt de punten die op de agenda van de vergadering voorkomen.
De documenten alsook het verslag van de vorige vergadering met betrekking tot de te bespreken punten worden in de mate van het mogelijke samen met de uitnodiging aan de leden verstuurd.
Art. 10.Wanneer het algemeen belang of de naleving van de wet of de reglementen het eist, kunnen de voogdijminister, of in voorkomend geval, de daartoe gemachtigde regeringscommissarissen het Beheerscomité van de Hulpkas voor ziekte- en invaliditeitsverzekering verplichten om, binnen de door hen gestelde termijn, te beraadslagen over iedere door hen bepaalde aangelegenheid.
Art. 11.Het Beheerscomité moet eveneens worden bijeengeroepen op verzoek van minstens twee van zijn leden.
In dit geval zullen de leden waarvan het verzoek om bijeenroeping van het Beheerscomité uitgaat, het punt of de punten toelichten die zij besproken wensen te zien.
III. Stemmingen
Art. 12.Het Beheerscomité zetelt slechts geldig in aanwezigheid van de meerderheid van de leden die de werkgevers- en de werknemers-organisaties vertegenwoordigen.
Art. 13.Indien op het ogenblik van de stemming de leden die de werknemers- en werkgeversorganisaties vertegenwoordigen niet in gelijk aantal aanwezig zijn, moet het jongste of moeten de jongste leden van de sterkst vertegenwoordigde afvaardiging zich onthouden.
Art. 14.De beslissingen van het Beheerscomité worden genomen bij gewone meerderheid van stemmen, met dien verstande dat slechts de werkende leden van het Beheerscomité (of hun plaatsvervangers) aan de stemming deelnemen. De voorzitter is niet stemgerechtigd.
Art. 15.Indien de stemming gaat over het geval van een bij naam genoemd persoon, wordt de geheime stemming toegestaan van zodra een lid van het Beheerscomité daarom verzoekt.
Indien ter gelegenheid van een gewone of geheime stemming, de verzoeningspogingen van de voorzitter ten spijt, een gelijkheid van stemmen wordt vastgesteld, wordt het punt op de agenda van de volgende vergadering geplaatst.
Indien gebeurlijk ook na deze zitting een gelijkheid van stemmen wordt vastgesteld wordt het punt ter kennis gebracht van de Minister van Sociale Zaken, die zich in de plaats mag stellen van het Beheerscomité, na het te hebben uitgenodigd de vereiste maatregelen te treffen of daden te stellen binnen de door hem vastgestelde termijn, die niet minder dan acht dagen mag bedragen.
Art. 16.De stemmingen zullen plaatsgrijpen in aanwezigheid van de voorzitter, de leden, de regeringscommissarissen, de titularis van de managementfunctie administrateur-generaal en zijn adjunct.
Art. 17.De leden van het Beheerscomité gaan geen enkele persoonlijke verplichting aan ten aanzien van de verbintenissen van de Hulpkas voor ziekte- en invaliditeitsverzekering.
IV. Bevoegdheid van het Beheerscomité, de regerings-commissarissen en de voorzitter van het Beheerscomité
Art. 18.Onverminderd de wettelijke bepalingen en reglementen beschikt het Beheerscomité over alle bevoegdheden voor het beheer en bestuur van de Hulpkas voor ziekte- en invaliditeitsverzekering.
Het neemt in het kader van de wet van 26 juli 1996 en het koninklijk besluit van 3 april 1997 alle maatregelen tot het uitvoeren van de opdracht van de instelling en het naleven van de bestuursovereenkomst.
Art. 19.Het Beheerscomité kan een deel van zijn bevoegdheden overdragen aan de voorzitter, de titularis van de managementfunctie administrateur-generaal of aan sommige van zijn leden.
Deze delegatie is steeds herroepbaar op eenvoudige beslissing van het Beheerscomité.
De personen die van een overdracht van bevoegdheden genieten, zullen regelmatig, en minstens éénmaal per jaar, rekenschap afleggen aan het Beheerscomité van alle handelingen die zij krachtens deze overdracht hebben verricht.
Art. 20.Het Beheerscomité bepaalt de handelingen van dagelijks beheer die worden verricht door de titularis van de managementfunctie administrateur-generaal. De lijst van de handelingen van dagelijks bestuur wordt bij onderhavig reglement gevoegd als integrerend deel.
Art. 21.Het Beheerscomité kan voor een vlottere gang van zaken de titularis van de managementfunctie administrateur-generaal machtigen om een deel van zijn bevoegdheden over te dragen aan personeelsleden van de Hulpkas voor ziekte- en invaliditeitsverzekering.
Deze delegaties zijn steeds opzegbaar door de titularis van de managementfunctie administrateur-generaal of het Beheerscomité zelf.
Van een eventuele opzegging door de titularis van de managementfunctie administrateur-generaal dient het Beheerscomité steeds te worden ingelicht.
Art. 22.Het Beheerscomité duidt de persoon aan die geroepen is om de titularis van de managementfunctie administrateur-generaal en zijn adjunct bij afwezigheid of verhindering voor dringende zaken te vervangen.
Het duidt bovendien ook aan : a) de personen belast om de instelling te vertegenwoordigen in de diverse organen waar zij vertegenwoordigd moet zijn;b) de personen belast om de instelling te vertegenwoordigen op besprekingen of andere handelingen waar haar belangen op het spel staan. Deze personen hebben slechts recht op de voorziene vergoeding en zitpenningen in zoverre hun mandaat niet wordt bezoldigd.
Art. 23.Het Beheerscomité kan de persoon aanstellen die de instelling vertegenwoordigt binnen de Raad van Bestuur en/of de Algemene Vergadering van vzw Smals.
Het Beheerscomité stelt de manier vast waarop deze persoon bij hem verslag uitbrengt met betrekking tot de samenwerkingsmodaliteiten tussen de instelling en vzw Smals.
Art. 24.De regeringscommissarissen beschikken voor het vervullen van hun opdracht over de ruimste bevoegdheid. Elke door het beheersorgaan van de instelling genomen beslissing wordt hen onmiddellijk medegedeeld.
De regeringscommissarissen beschikken over een onbeperkt recht van toezicht en controle op alle activiteiten van de Hulpkas voor ziekte- en invaliditeitsverzekering.
Te dien einde mogen zij, te allen tijde, ter plaatse inzage nemen van alle stukken en geschriften die in het bezit zijn van de Hulpkas voor ziekte- en invaliditeitsverzekering.
Art. 25.Vóór de onderhandelingen van de bestuursovereenkomst duidt het Beheerscomité de stemgerechtigde beheerders aan die de instelling vertegenwoordigen, benevens de persoon belast met het dagelijks bestuur en zijn adjunct.
Art. 26.Het ontwerp van de beheersbegroting wordt opgemaakt door het beheersorgaan overeenkomstig de bestuursovereenkomst.
Het ontwerp van de opdrachtenbegroting wordt opgemaakt door het beheersorgaan overeenkomstig de aangenomen hypothesen en de door de Regering verstrekte onderrichtingen.
Art. 27.Het Beheerscomité is gemachtigd tot het toekennen van overheidsopdrachten mits naleving van de wet op de overheidsopdrachten en de geldende reglementering, inzonderheid de wet op de overheidsopdrachten van 24 december 1993 en het uitvoeringsbesluit van 8 januari 1996 alsook de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en de in bijlage gevoegde algemene aannemings-voorwaarden.
Art. 28.De rekeningen worden afgesloten door het Beheerscomité mits de nodige voorafgaandelijke goedkeuringen.
Art. 29.Het beheersorgaan stelt het personeelsplan vast, mits de regeringscommissaris van begroting een gunstig advies heeft gegeven over de overeenstemming van het personeelsplan met de wets- en reglementsbepalingen en met de bepalingen van de bestuursovereenkomst.
Art. 30.De personeelsleden van de Hulpkas voor ziekte- en invaliditeitsverzekering worden aangeworven, benoemd, voor de dienst aangewezen, bevorderd, ontslagen en afgezet door het Beheerscomité van de Hulpkas voor ziekte- en invaliditeitsverzekering.
Niettegenstaande de bepalingen van het personeelsstatuut van de Hulpkas voor ziekte- en invaliditeitsverzekering mag het Beheerscomité de adviserend geneesheren van de instelling ontslaan of afzetten zonder andere voorwaarde dan de intrekking van hun erkenning door het Comité van de Dienst voor geneeskundige evaluatie en controle van het Rijksinstituut voor ziekte- en invaliditeitsverzekering.
Art. 31.Het Beheerscomité kan beroep doen op bijzonder bevoegde personen voor het onderzoek van speciale vraagstukken.
V. De titularis van de managementfunctie administrateur-generaal en zijn adjunct
Art. 32.Het personeel van de Hulpkas voor ziekte- en invaliditeitsverzekering staat onder de leiding van een titularis van de managementfunctie administrateur-generaal, bijgestaan door een adjunct administrateur-generaal.
Art. 33.De titularis van de managementfunctie administrateur-generaal van de Hulpkas voor ziekte- en invaliditeitsverzekering is belast met de uitvoering van de beslissingen van het Beheerscomité.
Art. 34.De titularis van de managementfunctie administrateur-generaal oefent de machten uit inzake dagelijks beheer welke door het Beheerscomité van de Hulpkas voor ziekte- en invaliditeitsverzekering zijn omschreven in huidig huishoudelijk reglement.
Art. 35.De directieraad wordt voorgezeten door de titularis van de managementfunctie administrateur-generaal en bij afwezigheid hiervan door de adjunct administrateur-generaal.
Art. 36.Het basisoverlegcomité wordt voorgezeten door de titularis van de managementfunctie administrateur-generaal en bij afwezigheid hiervan door de adjunct administrateur-generaal.
VI. Notulen van de vergadering en uitvoering van de beslissingen
Art. 37.De notulen van de vergaderingen van het Beheerscomité die de besprekingen bondig samenvatten en de genomen beslissingen vermelden, worden in het Frans en in het Nederlands opgesteld door toedoen van de titularis van de managementfunctie administrateur-generaal of de adjunct administrateur-generaal, bijgestaan door een personeelslid aangewezen door de titularis van de managementfunctie administrateur-generaal.
Art. 38.De notulen worden uiterlijk een week vóór de volgende vergadering aan de leden verzonden.
Art. 39.De notulen worden ondertekend door de Voorzitter van de vergadering en de titularis van de managementfunctie administrateur-generaal.
Art. 40.De notulen worden de eerstvolgende vergadering ter definitieve goedkeuring voorgelegd.
Art. 41.Voor dringende aangelegenheden van minder belang mag de voorzitter de leden schriftelijk raadplegen.
Art. 42.De vergaderingen zijn niet openbaar.
VII. Technische Comités
Art. 43.Om het onderzoek van bijzondere problemen te vergemakkelijken, kan het Beheerscomité aan de Koning voorstellen in de schoot van de Hulpkas voor ziekte- en invaliditeitsverzekering één of meer technische comités op te richten waarvan hij de bevoegdheden bepaalt.
Art. 44.De samenstelling van de technische comités wordt bepaald door de Koning in de voorwaarden voorzien in artikel 8 van de wet van 25 april 1963.
Art. 45.De voorzitter van het Beheerscomité, de titularis van de managementfunctie administrateur-generaal van de Hulpkas voor ziekte- en invaliditeitsverzekering, of hun plaatsvervangers, zetelen ambtshalve in de technische comités.
Het Beheerscomité kan er zich eveneens laten vertegenwoordigen door zijn lid of zijn leden die het daarvoor aanduidt.
Art. 46.Het Beheerscomité mag één of meer leden van de technische comités verzoeken aan zijn werkzaamheden deel te nemen, wanneer zaken worden besproken waarin zij bijzonder bevoegd zijn.
In dit geval hebben de leden van de technische comités raadgevende stem.
Art. 47.De technische comités beraadslagen in het bestek dat hun aangewezen is door de Koning. Zij hebben een raadgevende rol. Zij brengen verslag uit bij het Beheerscomité over ieder van de vraagstukken die zij bespreken.
Indien de besluiten waartoe zij komen niet eenparig worden aangenomen, worden de verschillende te kennen gegeven standpunten opgenomen in het verslag dat aan het Beheerscomité wordt overgemaakt.
VIII. Technische raadgevers
Art. 48.Voor de bespreking van bepaalde ontwerpen kunnen de leden zich doen bijstaan door technische raadgevers. Deze raadgevers mogen niet behoren tot het personeel van de Hulpkas voor ziekte- en invaliditeitsverzekering; zijn eveneens uitgesloten de leiders en het personeel van de andere Landsbonden van mutualiteiten.
De leden die van dit artikel wensen gebruik te maken zullen voorafgaandelijk de voorzitter op de hoogte stellen.
IX. Wijzigingen aan het reglement
Art. 49.Onderhavig reglement moet gewijzigd worden telkens als zijn in overeenstemming brengen met de wetteksten zulks vereist.
In de andere gevallen moeten de gebeurlijk aan te brengen wijzigingen de goedkeuring wegdragen van twee derde van de aanwezige leden van het Beheerscomité.
Art. 50.Onderhavig reglement treedt in werking op de dag van de publicatie in het Belgisch Staatsblad.
De Voorzitter van het Beheerscomité, L. GOUTRY De titularis van de managementfunctie administrateur-generaal, J. LIVYNS
Bijlage : handelingen van dagelijks bestuur en delegatie van bevoegdheden in uitvoering van het huishoudelijk reglement van het Beheerscomité van de Hulpkas voor ziekte- en invaliditeitsverzekering I. De Voorzitter van het Beheerscomité en de titularis van de managementfunctie administrateur-generaal
Artikel 1.De Voorzitter is gemachtigd om de beslissingen, overeenkomsten en alle documenten te ondertekenen met betrekking tot de door het Beheerscomité uitgeoefende bevoegdheden. Bij afwezigheid treedt de plaatsvervanger op aangeduid onder de leden van het Beheerscomité.
De beslissingen en overeenkomsten worden mede ondertekend door de titularis van de managementfunctie administrateur-generaal.
Art. 2.De Voorzitter van het Beheerscomité en de titularis van de managementfunctie administrateur-generaal zijn gemachtigd om cheques uit te geven, te endosseren of te kwiteren, elektronische betalingen te verrichten, om stortingen te verrichten, om waarden te innen en om ontlasting te geven voor stortingen verricht ten bate van de Hulpkas voor ziekte- en invaliditeitsverzekering, met dien verstande dat steeds twee handtekeningen vereist zijn.
Art. 3.De titularis van de managementfunctie administrateur-generaal is bevoegd voor de interne organisatie van de instelling, bijgestaan door een adjunct.
Op regelmatige basis en minstens éénmaal per jaar wordt het organigram van de Hulpkas voor ziekte- en invaliditeitsverzekering aan het Beheerscomité medegedeeld.
Art. 4.De titularis van de managementfunctie administrateur-generaal is bevoegd voor de uitvoering van al de bepalingen die het personeel beheren voor zover die niet exclusief zijn toegewezen op grond van de bepalingen van het overheidspersoneel. Zo kan de titularis van de managementfunctie administrateur-generaal inzonderheid ook volgende maatregelen nemen : 1° schorsing in het belang van de dienst tot op de datum van de eerstvolgende zitting van het Beheerscomité;2° toekennen van jaarlijks vakantieverlof en omstandigheidverlof, in overeenstemming met de geldende wetten en besluiten. Deze bevoegdheid kan overgedragen worden aan de verantwoordelijke ambtenaren van de instelling; 3° sluiten en beëindigen van arbeidscontracten;4° vaststelling van de wedde van de personeelsleden van de instelling en hen toestaan van bevordering in wedde in overeenstemming met de geldende wetten en besluiten;5° vaststellen en ter kennis brengen van het personeelsreglement van de Hulpkas voor ziekte- en invaliditeitsverzekering.
Art. 5.De titularis van de managementfunctie administrateur-generaal oefent de bevoegdheden uit van het dagelijks beheer. Behoren inzonderheid tot het dagelijks beheer : 1° de uitvoering van de beslissingen van het Beheerscomité;2° het uitgeven van cheques, het endosseren of het kwiteren, het verrichten van elektronische betalingen, stortingen en het geven van ontlasting voor stortingen verricht ten bate van de Hulpkas voor ziekte- en invaliditeitsverzekering met dien verstande dat steeds twee handtekeningen nodig zijn;3° het nemen van maatregelen van behoud en dringendheid met het oog op de vrijwaring van de rechten van de Dienst;4° de ondertekening van de briefwisseling; 5° de ondertekening van de ontvangstbewijzen en van de ontlastingen te geven aan de besturen der posterijen en spoorwegen voor telegrammen, aangetekende brieven, colli's, enz.; 6° de uitgifte van omzendbrieven en onderrichtingen betreffende de uitvoering van de verplichte ziekteverzekering aan de gewestelijke diensten;7° de volbrenging van alle thesaurieverrichtingen, met inbegrip van de opvragingen van gelden die noodzakelijk zijn voor de lopende uitgaven en de kortlopende geldbeleggingen;8° de ondertekening van de betalingsstukken met betrekking tot de akten die onder het dagelijks beheer ressorteren.
Art. 6.De titularis van de managementfunctie administrateur-generaal is bevoegd om sommige schuldvorderingen van minder dan 300 EUR onverhaalbaar te verklaren in volgende gevallen : 1° de schuldvorderingen moeten uitvoerbaar zijn ten laste van een debiteur die zich definitief in het buitenland heeft gevestigd, niet meer in België werkt en er geen enkele voor beslaglegging vatbare bezitting heeft;2° schuldvorderingen waarvan de gedwongen tenuitvoerlegging niet de kosten zou dekken welke verbonden zijn aan het instellen of voortzetten van de procedure. De andere schuldvorderingen zullen slechts onverhaalbaar kunnen verklaard worden met de instemming van de Voorzitter van het Beheerscomité en de titularis van de managementfunctie administrateur-generaal.
Art. 7.De titularis van de managementfunctie administrateur-generaal vertegenwoordigt de Hulpkas voor ziekte- en invaliditeitsverzekering in de gerechtelijke en buitengerechtelijke handelingen. Hij gaat geen persoonlijke verbintenissen aan en is enkel verantwoordelijk voor de uitvoering van zijn opdracht.
II. Delegaties aan personeelsleden van de Hulpkas voor ziekte- en invaliditeitsverzekering
Art. 8.Het Beheerscomité duidt de verantwoordelijke ambtenaren aan die bevoegd zijn om voor het centraal bestuur of voor de betrokken gewestelijke dienst de in artikel 2 omschreven handelingen in het kader van de verplichte ziekteverzekering te verrichten, met dien verstande dat ook dan steeds twee handtekeningen noodzakelijk zijn.
Art. 9.De Voorzitter van het Beheerscomité en de titularis van de managementfunctie administrateur-generaal zijn gezamenlijk gemachtigd verantwoordelijke ambtenaren aan te duiden om ter post aangetekende, verzekerde en andere zendingen in ontvangst te nemen, om postwissels, kwitanties, assignaties en alle andere waarden te innen die bestemd zijn voor het centraal bestuur of voor de betrokken gewestelijke dienst.
Art. 10.Uitgaven van 15.000 EUR of meer ten voordele van de Post, Belgacom, de NMBS voor het transport van goederen, de gas-, elektriciteit- en waterdistributiebedrijven worden goedgekeurd door de titularis van de managementfunctie administrateur-generaal en bij verhindering door de adjunct administrateur-generaal.
Indien het bedrag minder dan 15.000 EUR bedraagt dan wordt de goedkeuring gegeven door de adjunct administrateur-generaal en bij verhindering, de adviseur-generaal of de adviseur.
Art. 11.Uitgaven van 5.000 EUR of meer voor bewakingskosten en onderhoud van de lokalen, verzekeringen, documentatie, aankoop en huur van materiaal, meubilair, machines en andere benodigdheden worden aangegaan door de titularis van de managementfunctie administrateur-generaal en bij verhindering door de adjunct administrateur-generaal.
De goedkeuring van deze bedragen gebeurt door een ambtenaar met minstens de graad van adjunct administrateur-generaal en bij verhindering de graad van adviseur-generaal of adviseur.
De adviseur-generaal of adviseur en bij verhindering de attaché van het centraal bestuur zijn bevoegd tot het aangaan en goedkeuren van uitgaven tot 4.999 EUR. De goedkeuring betreft uitsluitend facturen waarvan het bedrag gelijk is of lager dan het bedrag van de bestelbon, eventueel aangepast met de contractuele verhogingen.
Art. 12.De titularis van de managementfunctie administrateur-generaal wijst de terugvordering van ten onrechte betaalde prestaties in de ziekteverzekering, overeenkomstig artikel 164 van de wet van 14 juli 1994 betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, toe aan de gewestelijk beheerders mede het hoofd van de juridische dienst.
Art. 13.De titularis van de managementfunctie administrateur-generaal vertrouwt aan de juridische dienst de subrogatiedossiers toe. De juridische dienst beheert de subrogatiedossiers met medewerking van de gewestelijk beheerders. Het hoofd van de juridische dienst oefent toezicht uit en inzonderheid in de volgende omstandigheden moeten de dossiers steeds aan de juridische dienst worden overgemaakt : 1° in geval van weigering om de provisionele tegemoetkomingen terug te betalen (om welke reden ook);2° wanneer een gerechtelijke procedure aan de gang of hangende is, die werd ingesteld door de verzekerde, door de tegenpartij of door een verzekeraar;3° wanneer de juridische dienst beslist heeft om een procedure in te stellen bij de rechtbank;4° bij om het even welk ongeval in het buitenland;5° ingeval de gewestelijke dienst twijfelt in verband met de aard van het ongeval;6° ingeval de juridische dienst haar evocatierecht uitoefent en beslist om het dossier zelf af te handelen.
Art. 14.De titularis van de managementfunctie administrateur-generaal, de adjunct administrateur-generaal, of het hoofd van de juridische dienst kunnen toestemming geven om de honoraria te betalen voor zover deze in overeenstemming zijn met de bedragen zoals goedgekeurd door het Beheerscomité.
Art. 15.De dossiers waarvan de honoraria de barema's vastgesteld door het Beheerscomité overschrijden worden ter beoordeling voorgelegd door de titularis van de managementfunctie administrateur-generaal of zijn adjunct aan het Beheerscomité.
Art. 16.De bevoegdheid tot het ondertekenen van de briefwisseling en de stukken behoren tot de bevoegdheid van de respectievelijke diensthoofden of gewestelijk beheerders.
Deze bevoegdheid kan eveneens worden toegewezen aan de adjuncten van bovenvermelde diensthoofden of gewestelijk beheerders.
De namen van de ambtenaren bedoeld in het eerste en tweede lid moeten ter kennis gebracht worden van het Beheerscomité.
Art. 17.De ombudsman/ombudsvrouw zal in de uitoefening van zijn/haar taak volledig onafhankelijk handelen en heeft handtekeningbevoegdheid.
De ombudsman/ombudsvrouw kan alle documenten, nodig of nuttig voor het onderzoek, opvragen. Hij/zij kan schriftelijk alle inlichtingen en ophelderingen vragen, die hij/zij op hun waarheidsgetrouwheid kan toetsen en iedereen uitnodigen voor een gesprek terzake.
De ombudsman kan niet uit zijn ambt worden ontheven of aan enig onderzoek worden onderworpen wegens het uiten van zijn mening of het verrichten van handelingen, bij de normale uitoefening van zijn functie.